İçeriğe atla

Georges Eugène Haussmann

Georges Eugène Haussmann
Haute-Corse milletvekili
Görev süresi
14 Ekim 1877 - 27 Ekim 1882
Senatör
Görev süresi
9 Haziran 1857 - 4 Eylül 1870
Hükümdar III. Napoleon
Seine valisi
Görev süresi
23 Haziran 1853 - 5 Ocak 1870
Hükümdar III. Napoleon
Yerine geldiğiJean-Jacques Berger
Yerine gelenHenri Chevreau
Kişisel bilgiler
Doğum 27 Mart 1809(1809-03-27)
Paris, Fransa İmparatorluğu
Ölüm 11 Ocak 1891 (81 yaşında)
Paris, Fransa
Defin yeri Père Lachaise Mezarlığı, Paris
Partisi Bonapartist
Evlilik(ler)
Octavie de Laharpe (e. 1838–1890)
Çocuk(lar) Marie-Henriette
Valentine
Eugénie (illegitimate)
Bitirdiği okul Conservatoire de Paris
Mesleği siyasetçi, vali

Georges Eugène Haussmann (d. 27 Mart 1809, Paris - ö. 11 Ocak 1891, Paris), Baron Haussmann[1] adıyla da bilinen politikacı ve şehir plancısı.

1853'ten 1870'e kadar Seine Valisi olarak, İkinci İmparatorluk döneminde Paris'in kentsel dönüşümüne öncülük etti. Bugün hala Paris'in geniş caddeleri boyunca inşa edilen birçok bina için "Haussmann tarzı (ing. Haussmanniann)" binalardan söz edilmektedir. Ayrıca gerçekleştirdiği mimari uygulamalar, "Haussmann Operasyonları"[1][2] ya da "Haussmann Uygulamaları" olarak da adlandırılmaktadır.[3]

Biyografi

İlk Yılları ve Eğitim Hayatı

Georges Eugène Haussmann, 27 Mart 1809 yılında Paris'te doğdu.[4]

Paris Condorcet Lisesi'nden mezuniyetinin ardından hukuk ve müzik eğitimi aldı.[5]

Paris'in dönüşümü

Napoléon III ve Baron Haussmann (1860).
Grande-Armée Bulvarı .

19. yüzyıl ortalarında, Paris'in şehir merkezi Ortaçağ'daki halinin neredeyse aynısıydı: sokaklar dardı, aydınlatma yetersizdi ve önemli bir kirlilik sorunu vardı.[6] Bugün Paris 3. Bölgesi'nin kapsadığı alanda bulunan semtlerde 2 metrekare bașına 1 kișinin yașadığı, bu sayının, Champs-Êlysées gibi yeni gelişen semtlerde 186 metrekare bașına 1 kiși olduğu belirtilmektedir.[7]

Napolyon III, İngiltere'deki sürgünü sırasında Londra şehir yapısından çok etkilenmişti[5] Böylece İmparator, Paris'i Londra kadar prestijli bir şehir yapmak istedi. Bunun için de Baron Haussmann'ı görevlendirdi.[8]

1832 yılındaki büyük kolera salgınının ardından yayılan nüfus, mal, hava ve su akışlarını kolaylaştıran bir şehir planlaması oluşturmak isteyen Hausssmann, "Büyüyen, Güzelleşen ve Temizlenen Paris" kampanya sloganıyla projelerine başladı.[9] Bu amaçla kalabalık ve sağlıksız Orta Çağ mahallelerinin yıkılması, bunlar yerine geniș caddelerin açılması; parklar ve geniş meydanlar yaratılması; kent çevresindeki banliyö semtlerinin kente ulaşımının sağlanması; yeni kanalizasyon, çeșme ve su yollarının yapımı gibi projeler oluşturulmuştur.[1]

Politik olan bir başka amaç ise, Paris'te sık görülen olası halk ayaklanmalarını önlemekti. Kolluk kuvvetlerinin dar sokaklara kurulan barikatlar nedeniyle ayaklanmalara müdahale zorluğu yaşaması, Paris'in geniş caddeli şehir planlamasının bir nedeni olarak gösterilmektedir. Haussmann projeleriyle Paris'in eski merkezinin yıkılarak yeniden düzenlenmesi, yeni mahallelere dağılan işçi sınıfının örgütlemesini zorlaştırmıştır.[10]

Haussmann'ın projeleri ilk etap, ikinci etap ve üçüncü etap olarak ayrılır. İlk etap projeleri rue de Rivoli ve Grand Hôtel du Louvre Oteli'nin inşasını, Strasbourg ve Sebastopol bulvarlarının yapımını, geniş park alanlarının yaratılmasını içerir ve Chatelet meydanı bu etap sonunda Paris'in yeni merkezi haline gelir.[1]

1859 yılında uygulanmaya bașlanan İkinci Etap ise "bir bulvarlar ağı olușturmak" ve oluşturulacak olan tüm bu bulvarları yeni "tren garlarına bağlamak" misyonunu içerir.[1] Bu kapsamda Paris'in kuzey-doğusunda Place de la Rébublique meydanı Magenta bulvarı üzerinden Gare du Nord'la; kuzey-batısında ise Madelaine meydanı Malesherbes bulvarı üzerinden Gare Saint Lazare'le birleştirildi.[1] Arc de Triomphe ve Étoile meydanı ve bugün Eyfel Kulesi'nin de içinde bulunduğu Trocadéro meydanı da bu dönemde yeniden düzenlendi.[1]

Nihayet üçüncü etap projeleri ise bulvar yollarının uzatılması ve meydan düzenlemelerinin tamamlanmasına yöneliktir ancak bunlar gerçekleştirilemeden Haussmann artan tepkiler üzerine valilik görevinden ayrılmak zorunda kalmıştır.[1]

Tahminlere göre, Baron Haussmann'ın uygulamaları Paris'i %60 civarında değiştirmiştir.[11] Hausmann'ın şehir planlamasında demir yollarının özel bir önemi bulunmaktadır. Haussmann'ın görev yaptığı 1853-1870 yılları arasında Paris'te toplam 200 km uzunluğunda yeni ray inşası gerçekleşmiştir.[5] Demir yollarındaki bu gelişme Paris merkezini banliyölere bağlayarak nüfusun dengeli dağılımı sağlamıştır.

Başarılar ve Tanınırlık

Boulevard Haussmann, 8. Bölge, Paris.
Rue de Paris, Temps de Rain (1877), Gustave Caillebotte, Art Institute, Chicago .
" Seni bu kadar çok sevdikten, inci ve elmaslarla süsledikten ve bir zamanlar çok çirkin olan seni en güzel yaptıktan sonra, bana "Kahretsin? Nankör !!! » mü diyorsun !!! Ocak 1870.

Eleştiriler ve tartışmalar

Haussmann'ın Baron unvanının kullanması tartışmalara neden olmuştur. Anılarını yazdığı Mémoires kitabında[13] açıkladığı üzere, I Napolyon tarafından çıkarılan bir kararname ile tüm senatörlere bu unvanın verilmesi nedeniyle, 1857'de Senatoya yükseldikten sonra bu unvanı kullanmıştır. Ancak bu kararname , Restorasyon'da yürürlükten kaldırılmıştır.[14]

İmar planlarına ilişkin eleştiriler ise yüksek maliyet ve bazı yeșil alanların yol yapımı nedeniyle daraltılması üzerinde yoğunlaşmıştır.[1]

Haussmann, 11 Ocak 1891 yılında ölmüş ve Paris Père-Lachaise mezarlığı'na gömülmüştür.

Georges Eugène Haussmann'ın Mezarı (Père Lachaise mezarlığı, bölüm 4).

Notlar ve referanslar

Kaynakça

  1. ^ a b c d e f g h i Atilla Yücel (2016). “Baron Haussmann’ın Paris’i in: İ. Bilgin (ed): Paris – Berlin, İstanbul Bilgi Üni – Vitra, 2016. İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları. ss. 169-187. 
  2. ^ Hatice Dağlıkan (27 Ocak 2021). Emine Türal (Ed.). "Paris'in Geçmiş Yüzü: Haussmann Operasyonları". 12 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Mayıs 2021. 
  3. ^ MICHEL CARMONA (2004). PARİS'İN KENTSEL DÖNÜŞÜMÜ - HAUSSMANN UYGULAMALARI. Çeviren: Murat Aykaç Erkinöz. GENAR. 
  4. ^ Le baron Haussmann. F. Alcan. 1932. s. 11. .
  5. ^ a b c "Les transformations de Paris entre 1821 et 1871" (PDF). 2017. 25 Kasım 2020 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. 
  6. ^ "La loi du 13 avril 1850 ou lorsque la Seconde République invente le logement insalubre". Revue d'histoire du Şablon:S- (Fransızca) (20/21): 117–134. 1 Haziran 2000. doi:10.4000/rh19.212. ISSN 1265-1354. 12 Haziran 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ekim 2018. 
  7. ^ Patrice de Moncan (2002). Le Paris d'Haussmann (Fransızca). s. 21. 
  8. ^ Adolphe Yvon - Haussmann présente à l'Empereur le plan d'annexion des Communes.jpg
  9. ^ « L’urbanisme hier et aujourd’hui. Et demain... ? », Jean-Claude Poutissou, in Les Publications de l'AUEG.
  10. ^ Lettre de Haussmann à Persigny, 22 juin 1857, cité dans Georges-Eugène Haussmann, Monique Rauzy, Hatier, 200 ; voir aussi P. Casselle (éd.), Commission des embellissements de Paris : rapport à l'empereur Napoléon III rédigé par le comte Henri Siméon (décembre 1853), Paris : Rotonde de la Villette, 2000, 205 p.
  11. ^ J.E. Horn, Les Finances de l'Hôtel de Ville, 1869.
  12. ^ "Fichier FANTOIR des voies et lieux-dits". data.gouv.fr. Temmuz 2019. 17 Haziran 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Eylül 2019. .
  13. ^ Baron Haussmann, Mémoires(trois tomes publiés en 1890 et 1893 ; nouvelle édition établie par Françoise Choay, Seuil, 2000). Voir aussi l'exemplaire de Gallica 20 Eylül 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  14. ^ Haussmann sa famille et sa descendance. éditions Christian. 1982. s. 36. .

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Alphonse de Lamartine</span> Fransız yazar, şair ve siyasetçi (1790 - 1869)

Alphonse Marie Louise Prat de Lamartine, Fransız yazar, şair ve siyasetçidir.

<span class="mw-page-title-main">Marquis de Sade</span> Fransız erotik edebiyat yazarı ve sadizmin öncüsü

Donatien Alphonse François le Marquis de Sade, Fransız aristokrat ve felsefe yazarıdır. Erotik edebiyatın önemli yazarlarındandır. Genellikle sert pornografik yazılar yazardı.

<span class="mw-page-title-main">Adolphe Adam</span> Fransız besteci (1803 – 1856)

Adolphe Charles Adam, opera ve bale bestecisidir. Aynı zamanda müzik eleştirmenliği de yapmıştır. Birçok esere sahip olan Adam, son bestesini 1856'da tamamlamıştır. En ünlü besteleri arasında "Giselle" ve "Le Consaire" yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Montpellier</span> Fransada komün

Montpellier, Fransa'nın güney-batısında, Occitanie (Oksitanya) Bölgesi ve Hérault Departmanı'nın merkezi olan komündür. Nîmes ve Béziers kentleri arasında Akdeniz kıyısında, kıyı şeridinden 10 km içeride konumlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">François Mauriac</span> Fransız yazar (1885 – 1970)

François Mauriac, Fransız yazardır.

<span class="mw-page-title-main">Fransa mimarisi</span>

Fransız mimarisi veya Fransa mimarisi, Fransız ve yabancı asıllı mimarların Fransa Cumhuriyeti coğrafi sınırları içinde tasarladığı veya inşa ettiği mimari eserlere verilen genel isimdir.

<span class="mw-page-title-main">Georges Méliès</span>

Marie-Georges-Jean Méliès, sinemanın gelişmesine öncülük etmiş Fransız illüzyonist ve yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Şanzelize Caddesi</span> Pariste cadde

Şanzelize Caddesi veya Şanzelize Bulvarı (

<span class="mw-page-title-main">Zafer Takı (Paris)</span> Paris, Fransada bir yapı

Zafer Takı, Fransa'nın başkenti Paris'te bulunan tarihi anıttır. Charles de Gaulle Meydanı'nın ortasında, Şanzelize Caddesi'nin batı kısmında yer almaktadır. Boyu 45, eni 22 ve yüksekliği 49 metredir.

<span class="mw-page-title-main">Concorde Meydanı</span> Pariste meydan

Concorde Meydanı, Fransa'nın başkenti olan Paris'in 8.bölgesinde, Şanzelize Caddesinin başında olan meydanın adıdır. Bordeaux şehrinin Quinconces Meydanından sonra Fransa'nın ikinci en büyük meydanıdır. İtalyan yazar, gazeteci ve diplomat olan Curzio Malaparte, "Concorde Meydanı meydan değil, aydınlıktır" demiştir.

Christian de Portzamparc Fransız bir mimar ve şehir plancısıdır. 1970 yılında Paris’te yer alan École Nationale des Beaux Arts’dan mezun olduğundan beri mimarlık mesleğini sürdürmektedir. Tasarımlarında bulunduğu ortama, şehre ve çevreye hassasiyet göstermesi Christian de Portzamparc’ın önemli mimari özelliklerinden birisidir. 1994 yılında Pritzker Mimarlık Ödülü’nü kazandı.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Louis Barrault</span> Fransız sahne sanatçısı ve tiyatro yönetmeni (1910 – 1994)

Jean-Louis Barrault,, Fransız sinema ve tiyatro oyuncusu, pandomim sanatçısı, yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Jacques Fromental Halévy</span> Fransız besteci (1799 – 1862)

Jacques Fromental Halévy romantik dönem akımına uygun müziği ile bilinen bir Fransız bestecisidir. Günümüzde sadece La Juive (Yahudi) adlı opera eseri ile bilinmektedir.

Jean-Baptiste Claude Eugène Guillaume, Fransız heykeltıraş ve yazar.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Scribe</span> Fransız oyun yazarı (1791 – 1861)

Eugène Scribe, Fransız oyun yazarı ve libretto yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Michel Simon</span> İsviçreli oyuncu (1895-1975)

Michel Simon, İsviçreli bir sinema oyuncusudur. Önemli filmlerde rol almıştır. Bazıları: La Chienne (1931), Boudu Saved from Drowning (1932), L'Atalante (1934), Port of Shadows (1938), The Head (1959) ve The Train (1964). Aktör François Simon'un da babasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Joseph Méry</span> Fransız yazar (1797 – 1866)

Joseph Mery Fransız yazar, gazeteci, romancı, oyun yazarı, şair ve libretto yazarıydı.

<span class="mw-page-title-main">Georges Banu</span> Fransız yazar (1943 – 2023)

Georges Banu, Rumen-Fransız yazar, tiyatro eleştirmeni ve akademisyen.

<span class="mw-page-title-main">Haussmann'ın Paris'i yenilemesi</span>

Haussmann'ın Paris'i yenilemesi, İmparator III. Napolyon tarafından yaptırılan ve 1853 ile 1870 yılları arasında Seine valisi Georges Eugène Haussmann tarafından yönetilen Paris'te geniş bir kentsel dönüşüm programıydı.

<i>Büyük Bulvarlar</i>

Büyük Bulvarlar, tablosunu Pierre Auguste Renoir'ın 1875 yılında tuval üzerine yağlıboya olarak yaptığı tablo. Resimde kalabalık bir Paris caddesi, sanayileşme ve Haussmannlaşmanın yansımalarıyla birlikte tasvir edilmiştir. Resmin yapıldığı yer Philadelphia Sanat Müzesi'dir. Resim, Renoir'ın en ünlü Paris vizyonu olarak kabul edilir.