İçeriğe atla

Georg Friedrich Handel operaları listesi

Londra Haymarket'de King's Tiyatrosu (önce: İtalyan Opera Evi, daha sonra: Queen's Tiyatrosu). Mimari: John Vanbrugh)
Hamburg Theater am Gänsemarkt

Bu liste Georg Friedrich Handel (d. 23 Şubat 1685 – ö. 14 Nisan 1759) tarafından hazırlanmış olan opera eserlerinin tam bir listesidir. Özel olarak belirtilmemişse, bütün bu operaları opera seria janrından üç perdelik eserlerdir.

George Frideric Handel'in operaları 1705 ve 1741 yılları arasında çeşitli tazda yazılmış yazılmış 42 müzikal dramadan oluşmaktadır. Handel Almanya'da ve daha sonra kısa bir süre boyunca İtalya'da makul bir başarılar kazanmış operalar bestelemiş, ancak İngiltere'ye yerleştiği zaman bu türde büyük bir başarı kazanmıştır. İngiltere'deki ilk operası olan Rinaldo (1711) büyük bir coşkuyla karşılanmış ve Rinaldo'yu başka birçok İtalyan operası takip etmiştir. Aslında Handel'in 18. yy. boyunca İngiltere'deki opera alanında merkezi önemi İngiliz besteci Thomas Arne etkisinde bestelediği İngilizce metinli büyük ölçekli eserler besteleyene kadar pekişmemiştir. İngilizce metinli büyük ölçekli bu eserler teknik olarak opera olmayıp oratoryo olmalarına karşın Semele (1743) gibi birkaçı opera repertuvarının önemli bir parçası olmuştur. Handel'in ilk operası (opera seria – ciddi İtalyan operası) Almira'dır (1705).

36 yıl boyunca ciddi opera bestelemek Handel'in asıl işi olmuş ve bu eserlerde solo şarkıcılığının öne çıktığı ve eser bitene kadar perde indirilmeden seyircinin önünde gerçekleştirilen set değişiklerinin olduğu sahne sunumlarını içeren dönemin tipik form yapısına sıkıca bağlı kalmıştır. Bu operalarda reçitatifler, ağırlıklı olarak da capo formunda yazılmış aryaları takip etmiş, mizansenler normalde sahne üzerinde her birinin bir arya söyleyip daha sonra sahneden ayrıldığı birkaç karakterle başlamak üzere planlanmıştır. Son sahne tipik olarak solistler tarafından söylenen bir koroyla sonuçlanmış, solist grubu bir değişiklik olmadığı sürece ortaklaşa bir kutlama amacıyla sınırlandırılmıştır. Sadece Alcina (1735) operasının 3. sahnesindeki "Dall’orror" kısmı İngiliz koral eserlerdeki koroların derinliğe ulaşabilmiştir. Handel'in operaları bu sebeplerle büyük oranda çağdaşlarının eserleriyle benzerlik gösterir. Ancak bu operaları özel yapan dramanın bağlamı içerisindeki karakterlerin duygusal durumlarındaki ani coşkunun usta bir şekilde müziğin canlılığına aktarılabilmiş olmasıdır.

Genel Bakış

Handel'in Giulio Cesare isimli operasının ilk edisyonu (1724)

Handel'in erken dönem operaları Almira (1705)'daki oldukça dramatik hapishane sahnesi gibi aralıklı bölümler dışında daha hafif tarzda eserler eğiliminde olmuşlardır. Handel'in İngiltere'de bestelediği ilk operalarındaki müzik sıklıkla 1706–09 yılları arasında İtalya'da geçirdiği dönemde yazılmış diğer eserler ve kantatlarındaki müzikal fikirlerden ve tarzlardan türetilerek yazılmıştır. Örneğin Agrippina (1709) operasındaki karakteristik armonik yapı açık bir şekilde Handel'in italyan dönemindeki materyalin sürdürüldüğünü göstermektedir. Genel olarak Handel'in erken dönem operalarındaki orkestrasyon sonraki yapıtlarına kıyasla daha zengin ve akıcı olma eğilimi göstermiş ve farklı renkler elde etmek amacıyla fagot gibi enstrümanlardan yararlanılmıştır. Handel özellikle Rinaldo (1711) operasında 4 trompet kullanmış ve bunu başka hiçbir eserinde tekrarlamamıştır.

Ludovico Ariosto (1474-1533) Orlando Furioso isimli epik poemi Handel'in Orlando, Alcina ve Ariodante isimli operalarına kaynaklık etmiştir.

Handel Ottone (1722) ile başlayarak 1720'li yıllar boyunca Royal Academy of Music için birçok operalar bestelemiş, Flavio (1723) dışında bu dönem operaları daha ciddi bir tonda yazılmış, müzikal ifade erken dönem operalarına kıyasla daha zekice operanın dramatik yapısına yedirilmiştir. Bu dönemde yazılmış olan Giulio Cesare (1724) özel bir önem taşımakta olup, bestecinin en coşkun ve duygusal olarak en kuvvetli müziğini içerir. Görkemli müzik ve ustaca yapılmış karakterizasyon bu eseri Handel'in 20. ve 21. yy. boyunca en sıklıkla sahnelenen operalarından biri yapmıştır. Tamerlano (1724) ve Rodelinda (1725) isimli operalar Handel tarafından özellikle Francesco Borosini için yazılmış dikkat çekici tenor rollerini içerirler. Handel'in Akademi için yazdığı sonraki operaları erken dönem eserleri kadar başarılı olamamıştır. Akademi'nin aralarında büyük bir rekabet olan Francesca Cuzzoni ve Faustina Bordoni isimli iki büyük sopranosu yüzünden Handel Akademi için bestelediği sonraki operalarında her ikisine eşit derecede rol vermek zorunda kalmıştır. Admeto (1727) dışında tek bir opera içinde iki baş sopranoya eşit derecede rol verme teşebbüsü eserlerini müzikal ve dramatik açıdan aksatmıştır.

1730'lu yıllar boyunca Handel libretto seçmesi gerektiğinde artık Akademi'nin isteklerine uymak zorunda kalmadığı için komik, fantastik ve kahramanlıkla ilgili operalar bestelemiştir. Bu dönemde bestelediği Partenope (1730), Orlando (1733) ve Alcina (1735) klasik öncesi tarzda, Leonardo Vinci ve Leonardo Leo etkisinde bestelenmişlerdir. Bu dönem boyunca Handel eserlerinde daha sıklıkla aksiyon sahnelerinden faydalanmış ve 1730'lu yılların ortalarından itibaren Orlando'daki delirme sahnesi ve Alcina'nın ikinci perdesinin finali gibi dramatik açıdan en etkileyici birkaç aryasını yazmıştır. Bu eserlerdeki orkestra daha da büyümüş ve Handel tipik olarak 12 keman, 8 viyola, 6 çello, 4 kontrbas ve 2 çembaloya ek olarak 4 fagot ve çeşitli üflemeli çalgılar kullanmıştır. Oreste (1734) gibi operalarında Handel İtalyan ve Fransız operalarındaki koroları ve dans kısımlarını sentezlemeyi denemiş, fakat 1734 ve 1735 yılında bestelediği operalar dışında başka bu çeşit denemeler yapmamıştır. Bu dönemde bestelenmiş iki opera olan Ariodante (1735) ve Atalanta'da (1736) Handel tarafından kullanılan geleneksel kahramanlık konusunu işleyen librettolardan bir ayrılma görülmüş ve daha gerçekçi romantik ilişkiler işlenmiştir.

1730'lı yılların sonundan itibaren Handel'in dikkati gittikçe opera besteciliğinden sapmaya başlamış ve daha çok ingiliz oratoryosu besteciliğine konsantre olmuştur. Bu sapma nedeniyle 1737 yılından itibaren bestelediği birçok opera daha erken dönem eserlerinin canlılığını kaybetmiştir. Yine de Giustino (1737) ve Serse (1738) isimli operaları oldukça iyi müzikler içermektedir. Serse aynı zamanda komedi ve dokunaklı trajediyi ustaca hikâyenin içinde bir arada işlemiş, ancak bu gelişme Imeneo'da (1740) daha az başarı ile uygulanmıştır. Handel'in 1741 yılında bestelenmiş olan son operası Deidamia İtalyan operasına olan zevki tükenmeye başlamış olan İngilizlerin müzik anlayışı karşısında başarı kazanamamıştır. Handel 1750 yılında sadece tek bir kez Alceste isimli yarı operanın müziği için sahne müziği besteciliğine geri dönmüştür.

HMV dizin no.[1]Adı Libretto Prömiyer tarihi Prömiyer tiyatrosu
ve şehri
İlk Modern
yenileme temsili
1[2][3]Almira (Der in Krohnen erlangte Glücks-Wechsel, oder: Alimira, Königin von Castilien) Friedrich Christian Feustking, kaynak Giulio Pancieri 8 Ocak 1705 Theater am Gänsemarkt, Hamburg4 Haziran 1994, Halleschen Händelfestspiele, Bad Lauchstädt
2[4]Nero (Die durch Blut und Mord erlangete Liebe) Friedrich Christian Feustking 25 Şubat 1705 Theater am Gänsemarkt, Hamburg  
3[4]Florindo (Der beglückte Florindo) Hinrich Hinsch 1 Ocak 1708 Theater am Gänsemarkt, Hamburg  
4[4]Daphne (Die verwandelte Daphne) Hinrich Hinsch 2 Ocak 1708 Theater am Gänsemarkt, Hamburg  
5[2]Rodrigo (Vincer se stesso è la maggior vittoria) Kaynak Francesco Silvani II duello d'Amore e di Vendetta
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
yak. Kasım 1707 Teatro di via del Cocomero, Floransa1984, İnnsbruck
6 AgrippinaVincenzo Grimani 26 Aralık 1709 / 1710 başı Teatro San Giovanni Grisostomo, Venedik1943, Halle
7a/b[5]RinaldoGiacomo Rossi/|Aaron Hill, Kaynak Tasso, La Gerusalemme liberata
İtalyanca libretto20 Şubat 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
24 Şubat 1711 King's (o zamanki Queen's) Tiyatrosu, LondraHaziran 1954, Halle
8a/b/c[6]Il pastor fidoGiacomo Rossi, kaynak Giovanni Battista Guarin
8b İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.,
8c İtalyanca libretto 6 Mart 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
22 Kasım 1712 King's (o zamanki Queen's) Tiyatrosu, Londra 20 Haziran 1948, Göttingen [7]
9 Teseo (5 Perde) Nicola Francesco Haym, kaynak Thésée Philippe Quinault'un librettosu
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
10 Ocak 1713 King's (o zamanki Queen's) Tiyatrosu, Londra 29 Haziran 1947, Göttingen
10 Silla[8]Giacomo Rossi, kaynak Plutarch
İtalyanca libretto 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
2 Haziran 1713? King's (o zamanki Queen's) Tiyatrosu, Londra
11[9]Amadigi di GaulaRossi veya Haym (?), kaynak Antoine Houdar de la Motte'un Amadis de Grèce, 1699
İtalyanca libretto 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
25 Mayis 1715 King's (o zamanki Queen's) Tiyatrosu, Londra Osnabrück, 1929
12a/b Radamisto[10]Haym (?), kaynak Domenico Lalli L'amor tirannico, o Zenobia
İtalyanca libretto
27 Nisan 1720 King's Tiyatrosu, Londra 27 Haziran 1927, Göttingen
13[11]Muzio ScevolaPaolo Antonio Rolli, kaynak Nicolò Minato'nun Silvio Stampiglia kaynakli librettosu
İtalyanca libretto 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
15 Nisan 1721 King's Tiyatrosu, Londra 1928, Essen
14 Floridante[12]Rolli, kaynak Francesco Silvani La costanza in trionfo
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
9 Aralık 1721 King's Tiyatrosu, Londra 10 Mayis 1962, Unicorn Tiyatrosu, Abingdon
15 Ottone[13]Haym, kaynak Antonio Lotti'nin operası Teofane
İtalyanca libretto 9 Mayıs 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
12 Ocak 1723 King's Tiyatrosu, Londra 5 Temmuz 1921, Göttingen
16[14]FlavioHaym, kaynak M Noris Il Flavio Cuniberto
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
14 Mayıs 1723 King's Tiyatrosu, Londra 2 Temmuz 1967, Göttingen
17 Giulio Cesare (Jül Sezar)Haym
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
20 Şubat 1724 King's Tiyatrosu, Londra 1922, Göttingen
18 Tamerlano (Timur)Haym, kaynak Agostin Piovene ve Nicholas Pradon
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
31 Ekim 1724 King's Tiyatrosu, Londra 7 Eylül 1924, Karlsruhe
19 RodelindaHaym, kaynak Antonio Salvi, kaynak Pierre Corneille'in oyunu Pertharite, roi des Lombards
İtalyanca libretto
13 Şubat 1725 King's Tiyatrosu, Londra 26 Haziran 1920, Göttingen
20 ScipioneRolli
İtalyanca libretto 23 Kasım 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
12 Mart 1726 King's Tiyatrosu, Londra 1937, Göttingen
21 AlessandroO Mauro
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
5 Mayıs 1726 King's Tiyatrosu, Londra 1959, Stuttgart
22 AdmetoHaym
İtalyanca libretto[]
31 Ocak 1727 King's Tiyatrosu, Londra 1964, Abingdon
23 Riccardo PrimoRolli, kaynak Francesco Briani
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
11 Kasım 1727 King's Tiyatrosu, Londra 8 Temmuz 1964, Sadler's Wells Tiyatrosu (Handel Opera Society), Londora
24 SiroeHaym, kaynak Metastasio
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
17 Şubat 1728 King's Tiyatrosu, Londra Aralık 1925, Gera
25 TolomeoHaym, uyarlama kaynağı Carlo Sigismondo Capece
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
30 Nisan 1728 London, King's Theatre 19 Haziran 1938, Göttingen
26 LotarioKaynak Antonio Salvi
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
2 Aralık 1729 King's Tiyatrosu, Londra 3 Eylül 1975, Kenton Tiyatrosu, Henley-on-Thames
27 PartenopeKaynak Silvio Stampiglia
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
24 Şubat 1730 King's Tiyatrosu, Londra 23 Haziran 1935, Göttingen
28 PoroKaynak Metastasio
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
2 Şubat 1731 King's Tiyatrosu, Londra 1928, Braunschweig
29 EzioMetastasio
İtalyanca libretto16 Temmuz 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
15 Ocak 1732 King's Tiyatrosu, Londra 30 Haziran 1926, Göttingen
30 SosarmeKaynak Salvi
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
15 Şubat 1732 King's Tiyatrosu, Londra 1970, Abingdon
31 OrlandoKaynak Capece, kaynakLudovico Ariosto Orlando furioso
İtalyanca libretto
27 Ocak 1733 King's Tiyatrosu, Londra 6 Mayis 1959, Abingdon
32 Arianna in CretaKaynak Pietro Pariati Arianna e Teseo26 Ocak 1734 King's Tiyatrosu, Londra  
A 11[15]OresteKaynak Giangualberto Barlocci 18 Aralık 1734 Covent Garden Tiyatrosu, Londra 1990, Karlsruhe
33 AriodanteKaynak Salvi, kaynak Ariosto Orlando Furioso
İtalyanca libretto 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
8 Ocak 1735 Covent Garden Tiyatrosu, Londra  
34 AlcinaKaynak Ariosto Orlando Furioso
İtalyanca libretto
16 Nisan 1735 Covent Garden Tiyatrosu, Londra 1928, Leipzig
35 AtalantaKaynak Belisario Valeriani
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
12 Mayıs 1736 Covent Garden Tiyatrosu, Londra 1970, Hintlesham Festival, İngiltere
36 ArminioKaynak Salvi
İtalyanca libretto 5 Haziran 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
12 Ocak 1737 Covent Garden Tiyatrosu, Londra 23 Şubat 1935, Leipzig
37 GiustinoKaynak Pariati Giustino, Kaynak Nicolo Beregan 'Il Giustino
İtalyanca libretto 6 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
16 Şubat 1737 Covent Garden Tiyatrosu, Londra 21 Nisan 1963, Abingdon
38 BereniceKaynak Salvi 18 Mayıs 1737 Covent Garden Tiyatrosu, Londra  
A 13[15]Alessandro SeveroKaynak Apostolo Zeno 25 Şubat 1738 King's Tiyatrosu, Londra 18 Mart 1997, Britten Theatre, Royal College of Music, Londra
39 FaramondoUyarlama kaynağı Apostolo Zeno Faramondo
İtalyanca libretto 5 Aralık 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
3 Ocak 1738| King's Tiyatrosu, Londra 5 Marct 1976, Halle
40 SerseKaynak Stampiglia
İtalyanca libretto
15 Nisan 1738 King's Tiyatrosu, Londra 5 Temmuz 1924, Göttingen
A 14[15]Giove in ArgoAntonio Maria Lucchini 1 Mayıs 1739 King's Tiyatrosu, Londra 15 Eylül 2006, Markgräfliches Opernhaus, Bayreuth
41 ImeneoKaynak Stampiglio Imeneo22 Kasım 1740 "Lincoln's Inn Fields" de tiyatro, Londra 13 Mart 1960, Halle
42 DeidamiaRolli
İtalyanca libretto
10 Ocak 1741 "Lincoln's Inn Fields" de tiyatro, Londra  

Dipnotlar

  1. ^ HMV, Handel eserlerinin resmi katalogu olan Händel-Werke-Verzeichnis dizininin kısaltılmasıdır.
  2. ^ a b Müziği kısmen kayıp.
  3. ^ Songspiel olarak tanımlanmasına rağmen konuşma parçaları kayıp
  4. ^ a b c Müziği kayıp.
  5. ^ HWV 7b 1731 tarihli revizyon
  6. ^ HWV 8b/c Mayıs 1734 ve Kasım 1734da tekrar yapımlanmıştır.
  7. ^ Üçüncü, Kasım 1734 versiyonu
  8. ^ Müziğinin çoğu Amadigi operasında kullanılmıştır.
  9. ^ İlk temsillerinde ve 1716 ve 1717 temsillerinde devamlı ekler yapıldı. Elimizde librettoları vardır.
  10. ^ Aralık 1720 ve 1728de revizyonlar yapıldı.
  11. ^ Handel sadece 3 Perdeyi hazırlamiştır.
  12. ^ 1722, 1727 ve 1733de revize verziyonlari pröomiyerleri yapıldı.
  13. ^ 1726 ve 1733de revize verziyonları prömiyerleri yapıldı.
  14. ^ 1732de revizyon
  15. ^ a b c Pastiş "(pasticcio)"

Ayrıca bakınız

Dış kaynaklar

  • Burrows, Donald (1994), Handel. The Master Musicians, New York: Schirmer Books/Macmillan Publishing Company (İngilizce)
  • Dean,W. ve J.M. Knapp (1995) "Handel's Operas 1704–1726" (İngilizce)
  • Dean, Winton (2006), Handel's Operas 1726-1741, Woodbridge:The Boydell Press (İngilizce)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">George Frideric Handel</span>

Georg Friedrich Händel, müzik tarihine opera, oratoryo, kantata, düet gibi vokal eserleriyle geçen Alman klasik batı müziği bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Francesco Gasparini</span>

Francesco Gasparini, İtalyan Barok bestecisi ve öğretmeni.

<span class="mw-page-title-main">Cecilia Bartoli</span> İtalyan şarkıcı

Cecilia Bartoli, İtalyan mezzo-soprano opera sanatçısı, resitalist. Mozart ve Rossini yanında az bilinen bazı barok ve klasik batı müziği eserleri üzerine yorumlarıyla tanınır. Hem soprano hem de mezzo rollerini oynayabilmesi sanatçının tanınırlığı artırdı. C#6 ve üzerine çıkabilmesi, ses kullanımındaki kıvraklık ona coloratura soprano özelliği kazandırmaktadır. Zamanının en popüler ve en çok satan opera sanatçılarından biridir.

Serse veya I. Serhas George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto 1694'te "Nicolo Minato" tarafından "Giovanni Bononcini"'nin bestelediği "Serse" operası için hazırlanan librettonun "Silvio Stampiglia" tarafından uyarlanmasının ismi bilinmeyen bir yazar tarafından, yeniden uyarlamasıdır. Eserin prömiyer temsili 15 Nisan 1738'de King's Tiyatrosu, Haymarket, Londra'da yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Antonio Cesti</span>

Antonio Cesti İtalyan Barok dönem opera müziği bestecisidir. Önce bir kesiş olarak orgculuk ve kantata besteciliği yapmış; sonra dinsel olmayan müzisyenliğe geçerek tenör olarak şarkıcılık, lirik opera eserleri besteciliği yapmıştır. Daha sonra da Innsbruck'ta, Floransa'da, Roma ve Viyana'da aslî görevle veya yardımcı olarak müzik direktörü olarak görevlerde bulunmuştur. Bazı kaynaklar zamanının en iyi müzisyenlerinin başta gelenidir diyerek kendini övmüşlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Pacini</span>

Giovanni Pacini, Sicilya'da doğmuş bir İtalyan müzisyen ve opera bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Arrigo Boito</span>

Arrigo Boito veya daha uzun olarak Enrico Giuseppe Giovanni Boito veya takma adla Tobia Gorrio, İtalyan şair, roman yazarı, gazeteci, opera bestecisi ve libretto yazarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

Clori, Tirsi e Fileno Cantata a tre, HWV 96 George Frideric Handel'in 1707 yılında bestelediği komik kantatı. İki erkeği seven bir kadın çobanın kararsızlığı yüzünden ikisini de kaybetmesini konu alır. Üç ses ve refakçı orkestra olarak 1 alto) ve 2 blokflüt, 2 obua, 1 lavta, yaylıçalgılar ile klavsenden oluşan bir "continuo" bölümü için hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Rinaldo (opera)</span>

Rinaldo, 1711 yılında George Frideric Handel tarafından hazırlanan 3 perdelik İtalyan operası. Aaron Hill librettosunu, Giacomo Rossi senaryosunu yapmıştır. Operanın prömiyeri 24 Şubat 1711 yılında Londra'daki Haymarket Kraliyet Tiyatrosu'nda olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Tamerlano</span>

Tamerlano (Timur) George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak "Nicola Francesco Haym" tarafından "Agostin Piovene"'in Francesco Gasparini için hazırladığı Tamerlano librettosu; Bizanslı tarihçi Dukas'in Historia'sına dayanan Jacques Pradon'un nesir eseri Tamerlan ou La Mort de Bajazet adlı eserlerinden uyarlanarak hazırlanmıştır. Bu eser Londra'da bulunan "Royal Academy of Music" opera şarkıcıları trupu için hazırlanmış ve prömiyer temsili 31 Ekim 1724'te "King's Theatre" Tiyatrosu, Londra'da sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Alcina</span>

Alcina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik "Dramma per musica" janrında bir opera seria eseridir. Libretto İtalyanca olarak hazırlanmıştır. Ama librettonun kesinlikle kimin tarafından yazıldığı bilinmemekte ve müzikologlar tarafından "Riccardo Broschi"'nin 1711'de hazırladığı "L'isola di Alcina" adlı oyunundan Handel Roma'ya seyahat ettiği zaman satın alındığının çok muhtemel olduğunu kabul etmektedirler. Her ne olursa olsun, bu opera metni ünlü şair Ludovico Ariosto tarafından 1516/1532'de yazılmış Ludovico Ariosto'nun Çılgın Orlando Epik şiirinden uyarılmıştır. Handel bu kaynak eseri ve içinde bulunan bazı kısımları Ariodante ve Orlando (17353 operalarının metinlerini uyarlamak için kullanmıştır. Alcina operası için bu epik şiirin VI. kanto ve VII. kantosu kullanılmamıştır ve bunlar şövalye Rugierro ile buyucu Alcina arasındaki aşkı konu olarak almaktadırlar. Bu eserin prömiyer temsili Londra'da "Covent Garden Tiyatrosu'nda 16 Nisan 1735 tarihinde sahnelenmiştir. Bu opera eseri içinde bulunan bazı müziksel parçalar Handel tarafından özellikle eserin içinde bale ve dans ihtiva etmeye imkân sağlamak için hazırlanmıştır ve prömiyerde bu dansların aranjmanı dansöz "Marie Salle" tarafından yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Semele (opera)</span>

Semele George Frideric Handel tarafından, liberettosu İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.

<span class="mw-page-title-main">Joyce DiDonato</span> Amerikalı mezzo-soprano

Joyce DiDonato ya da diğer adıyla Joyce Flahery Handel, Mozart ve Rossini yorumlarıyla bilinen Amerikalı operatik lirik koloratür ve mezzo-sopranodur. Dünyanın en büyük opera ve orkestralarında performans sergileyip 2012 ve 2016 yılında en iyi klasik vokal solo dalında Grammy ödülü kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Armida (Haydn)</span>

Armida, bestesi Joseph Haydn tarafından, büyük olasılıkla "Nunziato Porta"'nun Torquato Tasso'nun 1581'de yazmış olduğu Gerusalemme liberata adlı şiirinden uyarlanarak İtalyanca olarak yazılmış olduğu libretto kullanılarak, hazırlanmış 3 perdelik "dramma heroico" janrında bir operadır. Prömiyer temsili 26 Şubat 1784'te modern Macaristan'da Eszterháza'da saray tiyatrosunda yapılmıştır.

<i>Opera seria</i>

Opera seria, 1710'lardan 1770'lere kadar Avrupa'da baskın olan İtalyan operasının asil ve "ciddi" tarzını ifade eden bir İtalyan müzikal terimidir. Terimin kendisi o zamanlar nadiren kullanılıyordu ve ancak opera seria demode olduktan ve tarihi bir tür olarak görülmeye başladıktan sonra yaygın bir kullanıma kavuştu. Opera seria'nın popüler rakibi, fikrini doğaçlamaya dayanan commedia dell'arte'den alan Opera Buffa'dır. İtalyan opera seria sadece İtalya'da değil, neredeyse tüm Avrupa'da ve ötesinde bestelendi. Saray operasının yerleşik hale geldiği Avrupa'daki ana merkezler arasında Varşova, Münih, Londra, Viyana, Dresden ve diğer Alman konutlarında, Saint Petersburg, Madrid ve Lizbon gibi şehirler vardır. Opera seria, Fransız operasının ulusal türünün tercih edildiği Fransa'da daha az popülerdi. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti vardı. Opera seria'nın ünlü bestecileri arasında Alessandro Scarlatti, George Frideric Handel, Antonio Vivaldi, Nicola Porpora, Leonardo Vinci, Johann Adolph Hasse, Leonardo Leo, Francesco Feo ve 18. yüzyılın ikinci yarısında Christoph Willibald Gluck, Niccolò Jommelli, Josef Mysliveček, Tommaso Traetta ve Wolfgang Amadeus Mozart gibi isimler bulunur. Dönemin açık ara en başarılı librettisti Metastasio olup, diğerleri Apostolo Zeno, Silvio Stampiglia, Antonio Salvi, Paolo Antonio Rolli, Pietro Pariati, Pietro Ottoboni, Stefano Benedetto Pallavicino, Nicola Francesco Haym, Domenico Lalli, Giovanni Claudio Pasquini, Ranieri de' Calzabigi ve Giovanni Ambrogio Migliavacca gibi isimlerdir.

Tevfik Akbaşlı, Türk besteci.