Gayınana
Qaynana | |
Yönetmen | Hüseyin Seyidzade |
---|---|
Senarist | Ejder İbrahimov Margarita Maleyeva |
Oyuncular | Nesibe Zeynalova - Cennet (Ayaz'ın annesi) İnare Kuliyeva - Afet, Zarife İlham Namık Kemal - İlgar Tanile Ahmerova - Sevda Fuad Poladov - Ayaz Sefure İbrahimova - Sadakat Talat Rahmanov - Ali Kamil Muharremov - kına satan Memmed Sadıkov - Meşedi Kazım Sadık Hasanzade - dişi ağrıyan Gümrah Rahimov - yangın söndüren Nazir Aliyev K. Dadaşov R. Hasanov Mayak Kerimov - İlgar'ın arkadaşı Sedaye Mustafayeva - Minaye V. Kuliyev Dadaş Kazımov - satıcı Sadık Hüseyinov - dişi ağrıyan Elhan Ağahüseyinoğlu - dişi ağrıyan Sadakat Zülfükarova - dişi ağrıyan Hüküme Kazımova - dişi ağrıyan Ramiz Azizbeyli - dişi ağrıyan |
Müzik | Tevfik Kuliyev |
Görüntü yönetmeni | Fikret Askerov |
Stüdyo | Azerbaycanfilm |
Cinsi | Sinema filmi |
Türü | Güldürü |
Renk | Renkli |
Yapım yılı | 1978, Azerbaycan |
Süre | 75 dk. |
Dil | Azerice |
Gayınana (Azeri alfabesinde: Qaynana(musiqili komediya)) 1978 Azerbaycan yapımı bir müzikli-güldürü filmidir.
Konusu
Film ailevi ilişkileri konu alır. Olaylar genç bestekâr Ayaz'ın (Fuad Poladov) aile fertleri arasında geçer. Ayaz'ın annesi Cennet (Nesibe Zeynalova) eski geleneklere sıkı sıkıya bağlı, otoriter bir kaynanadır. Gelini Sevda ise diş hekimidir.
Kaynana gelin pek anlaşamazlar. Cennet, Sevda'yı tüm gününü işte geçirip evini ve ailesini ihmal etmekle suçlar. Cennet'e göre ideal gelin evinin hanımı olmalı ve kaynanasına hizmet etmelidir. Bunu da şu sözlerle belirtmiştir; "Gelin benim süpürgemdir, nereye koyduysam orda durmalıdır!"
Cennet'in Sevda ile ilgili bir diğer derdi de onun soylu bir aileden değil de sıradan bir aileden gelmesidir. Bunu da sık sık gelininin yüzüne kakar. Cennet oğlunun her zaman soylu bir ailenin kızıyla evlenmesini istemiştir.
Kaynana-gelin bu sebeplerden ötürü bir gün yine kavga ederler Sevda artık dayanamayıp evi terkeder. Ayaz'ın yakın arkadaşı İlkar bu sırada devreye girer ve bu evliliğin bozulmaması için bir plan yapar. Plana göre İlkar, Cennet'in yanına giderek ona soylu aileden gelen, terbiyeli bir gelin bulduğunu söyler. Gelinin şahsını ve ailesini öve öve bitiremez. Tam da Cennet'in hayalindeki gelini tarif eder.
Duydukları çok sevinen Cennet, İlkar'a acele etmesini ve bir an önce kızı evlerine getirmesini söyler. İlkar'ın bahsettiği gelin aslında kendi nişanlısı Zarife'den başkası değildir. Ayaz ve Sevda deniz kenarında bir yazlık evde tatil yapacak, bu sırada Zarife, Ayaz'ın sözde yeni nişanlısı olarak Cennet'in evine yerleşecektir.
İlkar Zarife'yi Cennet'in yanına "Afet" ismiyle yerleştirir ve Ayaz'ın da iş için Moskova'ya gittiği yalanını söylerler. Böylece Cennet yeni gelini Afet ile birlikte yaşamaya başlar. Ancak işler Cennet'in beklediği gibi gelişmez. Yaptıklatı plan gereği Afet, Cennet'in yanında kaldığı süre boyunca ona yapmadığını bırakmaz. Cennet'in tasvip etmediği davranışlarda bulunur, sık sık kavga çıkarır, sürekli dışarı çıkar, Cennet'e karşı sert üslupla konuşur, adeta Cennet'e hayatı zindan eder. Eski gelini Sevda'ya etmediğini bırakmayan Cennet, yeni gelini Afetle ne yaparsa yapsın baş edememiş ve ondan köşe bucak kaçar olmuştur. Sonunda pes eden Cennet, İlkar'ı çağırır ve derhal Afet'i geri götürmesini ister.
Sevda'nın değerini anlayan Cennet, gelininin iş yerine giderek onu eve geri çağırır. İlkar'ın planı sayesinde Ayaz'ın evliliği kurtulur.
İnsanların gündelik kaygılarından ve aile refahından söz edilen filmde ayrıca eski âdetlerin zararlı tarafları gösterilir.
- Filmden kareler