Gauss-Legendre Algoritması
Gauss-Legendre Algoritması π sayısının basamaklarını hesaplamak için kullanılan bir algoritmadır. Sadece 25 iterasyonda π sayısının 45 milyon basamağını doğru olarak hesaplıyor.
Bu yöntem Carl Friedrich Gauss (1777-1855) ve Adrien-Marie Legendre (1752-1833) ikilisinin bireysel çalışmalarıyla modern çarpma ve karekök bulma algoritmalarının bir birleşimine dayanmaktadır.
Aşağıda gösterilen çeşidiyse Brent-Salamin(ya da Salamin-Brent) algoritması olarak da bilinir; 1975 yılında Richard Brent ve Eugene Salamin tarafından keşfedilmiştir. Bu algoritma 18-20 Eylül 1999'da π sayısının ilk 206,158,430,000 ondalık basamaklarını hesaplamakta kullanıldı ve sonuçlar Borwein Algoritması'yla kontrol edildi.
Algoritma
1. Başlangıç değeri ayarlama:
2. Aşağıdaki talimatları ve 'nin farkı istenen doğruluk seviyesine gelene kadar uygulamaya devam edin.
3.π yaklaşık olarak şu çıkar:
İlk 3 iterasyonun sonucu:
Matematiksel arka plan
Aritmetik-geometrik ortalamanın sınırları
İki sayının aritmetik-geometrik ortalaması, a0 ve b0, aşağıdaki dizilerin limitleri alınarak bulunur
Bu iki denklem de aynı limit değerine yakınsar. Eğer ve ise limit değerine yakınsar; öyle ki birinci tür tam olmayan eliptik integraldir.
Eğer , ise
öyle ki ikinci tür tam olmayan integraldir.
Gauss tüm bu sonuçları biliyordu.[1][2][3]
Legendre’ın özdeşliği
Öyle bir ve sayıları vardır ki eşitliğini sağlar. Legendre bu ödeşliği kanıtlamıştır:
Kaynakça
- ^ Brent, Richard (1975), Traub, J F (Ed.), "Multiple-precision zero-finding methods and the complexity of elementary function evaluation", Analytic Computational Complexity, New York: Academic Press, ss. 151-176, 23 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 8 Eylül 2007
- ^ Salamin, Eugene. Computation of pi, Charles Stark Draper Laboratory ISS memo 74–19, 30 January, 1974, Cambridge, Massachusetts
- ^ Salamin, Eugene (1976), "Computation of pi Using Arithmetic-Geometric Mean", Mathematics of Computation, 30 (135), ss. 565-570, ISSN 0025-5718