İçeriğe atla

Galileo Chini

Galileo Chini
Genel bilgiler
Doğum adıGalileo Andrea Maria Chini
Doğum2 Haziran 1873
Floransa, İtalya
Ölüm23 Ağustos 1956
Floransa, İtalya
Uyrukİtalyan
Evlilik(ler)iElvira Pescetti
ÇocuklarıIsotta Chini, Eros Chini
AlanıResim
Katıldığı akımlarArt Nouveau

Galileo Andrea Maria Chini (d. 2 Haziran 1873, Floransa - ö. 23 Ağustos 1956, Floransa) İtalyan ressam, mimar, grafiker, seramik sanatçısı ve İtalyan "Art Nouveau" sanat akımının temsilcisi dekoratör.

Gençliği

Bir terzinin oğlu olarak Floransa'da doğdu. Galileo Chini'nin dedesi Pietro Alessio (1800-1887), tanınmış bir ressam ve dekoratördü. Sekiz yaşındayken bir terzi olan babasını kaybeden Galileo Chini, restorasyon işleriyle ünlenen dayısı Dario Chini'nin (1847-1897) himayesine girerek, onun yanında çıraklık yapmaya başladı. Galileo Chini, Santa Croce Sanat Okulu'nda aldığı ilk eğitiminin ardından, üniversite eğitimini Accademia di Belle Arti di Firenze'de tamamladı. Burada gelecekteki eşi Elvira Pescetti ile tanıştı.

1896 yılında üç arkadaşı ile beraber "Arte della Ceramica" isimli atölyesini açan Galileo Chini, bir yıl sonra dayısı Dario Chini ile ilk önemli işi olan San Miniato kasabasındaki belediye meclisi salonundaki (Günümüzdeki adıyla, Yedi Haslet Salonu) tarihi freskoların restorasyonunu üstlendi. Galileo Chini, burada yaptığı restorasyonda son derece özgür bir stille çalışarak, freskolardaki figürleri alçıdan yapılmış imitasyon mermerlerin üzerine taşıdı[1].

San Miniato'daki restorasyon işini San Domenico Kilisesi, Roffia-Del Campana ve Rosaio şapellerindeki restorasyonlar (1899-1900) izler. Bu şapellerde neredeyse kaybolmuş freskoları ortadan kaldıran Chini, tamamen kendi eseri olan freskolar ile kiliseyi dekore eder.[2]

Galileo Chini'nin ustalaştığı seramik çalışmaları Sankt-Peterburg, St. Louis ve Brüksel'deki uluslararası fuarlarda çeşitli ödüller kazanır ancak 1904 yılından itibaren Chini eski usul seramik işçiliğini terkederek, kendine yeni bir üslup tutturur. Bu dönemde Chini sadece seramik ve vitray alanında eserler vermekle kalmaz; içinde cam, seramik ve dekoratif yer karolarının da bulunduğu mobilya ve iç dekorasyon projelerini hayata geçirir.

Eklektik tarzıyla hızla ünlenen Chini, İtalya'nın yanı sıra ülke sınırları dışında da çok sayıda sergiye katılır. 1905 yılına dek Floransa'daki ünlü Santa Maria Maggiore Kilisesi'nin restorasyon ve yeniden dekorasyonuyla uğraşan Chini, bu dönemde Floransa'daki Hotel Cavour'un da fresklerini gerçekleştirir.

1907'de eserlerini Venedik Bienali'nde sergileyen Galileo Chini, 1908'den 1911'e kadar Roma Güzel Sanatlar Akademisi'nin dekoratif sanatlar kürsüsünü yönetir. Aynı dönemde tiyatro sahne tasarımcısı olarak çalışmaya başlar.

Uzakdoğu dönemi

1910 yılında Venedik Bienali'ndeki eserlerinden etkilenen Siyam kralı V. Rama Galileo Chini'yi Bangkok'a, kraliyet sanatçısı olarak çalışmaya davet eder. Chini 1911'nin temmuz ayında Uzakdoğu'ya gitmek üzere Cenova Limanı'ndan ayrılır. Chini Bangkok'a vardığında kral V. Rama ölmüş, yerine oğlu VI. Rama geçmiştir. Yeni kral tarafından büyük bir nezaketle karşılanan sanatçı, Bangkok'taki kraliyet sarayının taht odasının dekorasyonuyla görevlendirildi. Siyam sarayının taht odasının duvarlarına ve 50 metre yüksekliğe kadar uzanan kubbesinde yaptığı freskler, yedi Siyam kralının hayatını betimlemektedir.

Galileo Chini Tayland'dan İtalya'ya döndükten bir yıl kadar sonra, 1914'te yanında getirdiği pastoral tablolarıyla büyük sükse uyandıran bir sergi açtı.

1914'te Venedik Bienali'nin ana sergi salonu için gerçekleştirdiği çizimlerde, Siyam seyahatinin sanatçının eserlerinde yarattığı etki belirgindir. Art Nouveau etkisinde kalan ama Gustav Klimt'in esin kaynağını doğu sanatından alan çizgisinin de etkisinin sezildiği La Primavera (İlkbahar), uzunlamasına 14 panelden oluşmaktadır. İtalyan Art Nouveau akımının sembollerinden olan bu eser, günümüzde sanatçının en tanınan eserlerinden biridir.

Accademia'ya dönüş

1915'te Floransa'daki Accademia di Belle Arti di Firenze'ye dönen Galileo Chini, burada dekoratif süsleme (tezyinat) dersleri vermeye başlar. Bu dönemde Montecatini Terme'deki belediye sarayı ile Floransa Ticaret Odası'nın fresklerini yapar. Tiyatro sahne tasarımı çalışmalarını yoğunlaştıran sanatçı, ünlü kompositör Giacomo Puccini ile tek perdelik Gianni Schicchi operası ile çalışır.

1921 yılında birincisi düzenlenen Roma Bienali'ne, 1924'te ise Venedik Bienali'ne bir kez daha katıldı. 1925-1926 arası dönemde Giacomo Puccini için Turandot operasının sahne ve dekor tasarımını gerçekleştirdi.

1927 yılında Floransa Kraliyet Mimarlık Okulu'nda Dekoratif Resim kürsüsünün başına getirilen Galileo Chini, 1930 yılında bir kez daha Venedik Bienali'ne katıldı. İzleyen 10 yıl boyunca İtalya ve yurtdışında kişisel sergiler açmaya devam eden sanatçı, 1938 yılında yaş haddinden ötürü akademik kariyerinden ayrıldı.

Kaynakça

  1. ^ Macchi, Luca (2013). "L'allegoria della Pittura. Un regalo di Galileo Chini nella Sala del Consiglio del Palazzo Comunale di San Miniato". Bollettino dell'Accademia degli Euteleti della Città di San Miniato, 79. ss. 269-281. 2 Mayıs 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Haziran 2014. 
  2. ^ Villani, Roberta Roani (1998). Restauri tra Ottocento e Novecento: gli interventi di Galileo Chini e Domenico Fiscali. Pittura e Scultura nella chiesa di San Domenico a San Miniato. Studi e restauri. Cassa di Risparmio di San Miniato. ss. 97-110. ISBN 88-7781-235-4. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Michelangelo</span> İtalyan sanatçı, mimar ve şair (1475–1564)

Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, İtalyan rönesans dönemi ressam, heykeltıraş, mimar ve şairidir.

<span class="mw-page-title-main">Floransa</span> Floransa iline bağlı komün (Toskana, İtalya)

Floransa, İtalya'da, San Marino'nun batısında bulunan bir şehirdir. Kuzey İtalya'daki Toskana Bölgesi'nin başkentidir ve kendi ismini taşıyan ilin merkezidir. Kısa bir dönem, İtalya Krallığı'na da başkentlik yapmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Uffizi</span>

Uffizi Galerisi, Floransa'da tarihi şehir merkezinde bulunan ünlü bir sanat müzesi. İtalya'nın en önemli ve en çok ziyaret edilen müzelerinden biri olmanın yanı sıra dünyanın en büyük ve en ünlü müzelerinden biridir. Özellikle İtalyan Rönesansı dönemine ait paha biçilmez eserlere sahiptir.

Masaccio, İtalyan Rönesans akımı başlangıç döneminin ilk önemli ressamlarındandır.

Jacopo Bellini, İtalyan ressam. Kuzey İtalya'da ve Venedik'te Rönesans ekolünün oluşmasında katkıda bulunmuştur.

Antonio Ciseri, İsviçreli sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">Venedik Bienali</span>

Venedik Bienali, İtalya'nın Venedik kentinde iki yılda bir gerçekleştirilen, önde gelen güncel sanat sergisidir. Venedik Film Festivali'ni ve Venedik Mimarlık Bienali'ni de bünyesinde barındırır. Sanat bienali iki yıl arayla tek sayıyla biten yıllarda yapılırken mimarlık bienali çift yıllarda yapılır. 1999'da "Uluslararası Güncel Dans Festivali" de kurulmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Accademia (Venedik)</span>

Accademia Sanat Galerisi Kuzey İtalya, Venedik'te 19. yüzyıl öncesi resim ve heykel güzel sanat eserlerini sergileyen müze galerisidir. Büyük Kanal'ın güney kıyısında konumlanır. İsmini kanal üzerindeki üç köprüden birine Accademia Köprüsü olarak verir ve kanalda çalışan deniz taksilerinin yanaşma iskelesidir.

<span class="mw-page-title-main">San Marco (Floransa)</span>

San Marco İtalya'nın Floransa şehrinde bulunan dini bir kompleksin adıdır. Bünyesinde bir kilise yapısı ve manastır bulundurmaktadır. Manastır şimdi müze olarak bulunmakta olup, üç üne sahiptir: 15'inci yüzyılda dominikan tarikatına mensup olan meşhur iki kişiye ev sahipliği yapmıştır. Bunlar ressam Fra Angelico ve vaiz Girolamo Savonarola dır. Ayrıca manastırda Michelozzo tarafından inşa edilmiş olan kütüphanede bulunan meşhur el yazması koleksiyona ev sahipliği yapar.

<span class="mw-page-title-main">San Miniato al Monte</span> Floransada bazilika

San Miniato al Monte merkezi İtalya'da Floransa'da bir basilika olup, şehirdeki en yüksek nokta üzerinde durmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Petrus'un Çarmıha Gerilişi</span>

Petrus'un Çarmıha Gerilişi, İtalyan Rönesans ustası Michelangelo Buonarroti tarafından yapılan bir fresk tablodur. Vatikan'ın Vatikan Sarayı'ndaki Cappella Paolina'da sergilenir. Bu eser Michelangelo tarafından yapılan sonuncu fresktir.

<span class="mw-page-title-main">Giorgio Vasari</span>

Giorgio Vasari, İtalyan ressam, yazar, tarihçi ve mimar.

Giorgio Morandi, özellikle natürmort tabloları ile tanınan İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Paolo Uccello</span>

Paolo Uccello, asıl adı Paolo di Dono olan, İtalyan Rönesansı başlangıcında Floransa ekolünde bulunan ressam. Babası Dono di Paolo bir berber ve cerrah olup, annesi Floransa'nın ileri gelen ailelerinden d'Antonia di Giovanni del Beccuto idi. Uccello "Geç Gotik" resim gelenekleri ile çalışmış, daha sonra İtalyan Rönesans stili başlangıç çağında resim hazırlayan ressamlardan olup, perspektifi ilk kullanan ressamlardan birisi olarak tanınmıştır. Diğer başlangıç Rönesans ressamları klasik realist konulara önem verirken o eserlerinde renk ve eğlenceye önem vermiştir.

Domenico Ghirlandaio. Asıl adı Domenico di Tommaso Curradi di Doffo Bigordi idi. İtalyan Rönesans akimi Floransa ekolünde bulunan ressam.

Filippino Lippi(d. 1457, Prato - ö. 20 Nisan 1504, Floransa), Babası tanınmış ressam Fra' Lippo Lippi'dir. 15. yüzyıl Quattrocento Yṻksek Ronesans okulundan, İtalyan ressam.

Bernardino di Betto Betti yaygın bilinen ismiyle Pinturicchio ya da Pintoricchio, bezemesel nitelikli freskleriyle tanınan İtalyan ressam.

Andrea del Sarto, Yüksek Rönesans ve Maniyerizm üslubunun başlangıç döneminde Floransa'da yaşamış ve resimler hazırlamış İtalyan bir ressamdır. Yaşadığı dönemde hazırladığı resimler ve resim yapma yetenekleri gayet övülmüş ve beğenilmiş ve bu dönemde "senza errori " ressam olarak lakap verilmiştir. Fakat aynı dönemde yaşayıp ve aynı üslupla eserler hazırlamış olan Leonardo da Vinci, Michelangelo ve Raffaello Sanzio gibi ressamların ünleri onun ressamlık ününü gölgede bırakmıştır.

İnayet Sevim Çizer Türk seramik sanatçısı ve profesör.

1400-1499 dönemindeki İtalya'nın kültürel ve sanatsal olaylarına toplu olarak Quattrocento denir. İtalyan'ların 1400 yılını tanımlamak için kullandıkları 400 kelimesinin İtalyanca anlamı olan ''millequattrocento'' kelimesinden gelir. Quattrocento, Geç Orta çağ'ın, erken Rönesans'ın ve genellikle 1495 ile 1500 arasında başladığı iddia edilen Yüksek Rönesans'ın sanatsal stillerini kapsar.