İçeriğe atla

Gabe Newell

Gabe Newell
Ağustos 2018'de Gabe Newell
DoğumGabe Logan Newell
3 Kasım 1962 (61 yaşında)
Colorado, ABD
İkametAmerika Birleşik Devletleri
Diğer ad(lar)ıGaben
EğitimHarvard Üniversitesi (bıraktı)
MeslekValve'ın kurucu ortağı ve başkanı
Özvarlıkartış US$ 9.74 milyar (Şubat 2021)[1]
Evlilik
Lisa Mennet Newell
(e. 1996, boşandı)
Çocuk(lar)2
Ödüller
  • BAFTA Fellowship (2013)
  • AIAS Hall of Fame Ödülü (2013)[2]

Gabe Logan Newell (d. 3 Kasım 1962) ya da GabeN, Valve Corporation şirketinin kurucularındandır ve icra kurulu başkanıdır. Half-Life adlı video oyununu yapmıştır.

Eğitim

Gabe Newell 1983 yılında Harvard Üniversitesindeki eğitimine devam etmekteydi. Abisi Seattle'da Microsoft adındaki şirkette çalışmaktaydı ve Gabe Newell abisini ziyaret etmeye gitti. Abisi sürekli meşgul durumdaydı ve Gabe Newell ile Space Needle gibi yerleri gezmek için turistik gezilere çıkamıyordu, bu nedenle Gabe Newell abisinin işyerinde vakit geçirmeye başladı.[3] O zamanlarda Steve Ballmer işletme yöneticisiydi ve Gabe Newell'ın abisinin dikkatini dağıtmasına kızdı. Steve Ballmer "Eğer tüm zamanını burada geçirmeye devam edeceksen en azından faydalı bir iş yapmalısın." dedi.

Gabe Newell Microsoft'ta çalışmaya başladığı ilk 3 aylık süreci hayatında aldığı en yoğun içerikli eğitim süreci olarak tanımlamaktadır. Bu süreç içerisinde nasıl profesyonel bir yazılım geliştirici olunacağını öğrenmiştir ve hızlı bir şekilde birçok bilgi edindiğini söylemektedir.[3] Bu süreçte aldığı eğitimin başka bir eğitimci tarafından yerine koyulup koyulamayacığını bilememektedir, çünkü "Yapmak istediğiniz işi, zaten bu işte oldukça iyi olan kişiler tarafından gözlemlemek alabileceğiniz en güçlü eğitimlerden birisidir. Harvard'a laf sokmak istemem ama Microsoft'ta 3 ayda öğrendiklerim Harvard'da geçirdiğim tüm vakitte öğrendiklerimden daha fazlaydı." demektedir. Harvard Üniversitesinde aldığı eğitimin de yararlı bir süreç olduğunu ama Microsoft'ta gözlemledikleri kadar işe yarar olmadığını söylemektedir.[3]

İş hayatı

Gabe Newell, Valve Corporation'ın kurucu ortağı ve genel müdürü.

1983 yılında Harvard Üniversitesindeki eğitimini bırakıp, Microsoft'un 271. çalışanı olarak işe başlamıştır.[4] Microsoft'ta geçirdiği 13 yıl içerisinde Windows'un ilk üç sürümünün ana geliştiricisi olarak çalışmıştır. Bu uzun süreç içerisinde bir "Microsoft milyoneri" olmuştur. Yazılım sektöründe başarılı olmak için anahtar kuralın, başka yazılım geliştiricilerin yazdığı yazılımlar sayesinde kendi yazdığın yazılımların doğrudan satışını artırmak olduğunu işvereni Bill Gates'ten öğrenmiştir.[4]

1995 yılında Michael Abrash Microsoft'tan ayrılarak, Quake adlı oyunun yapım sürecine destek olmak için id Software'de çalışmaya başlamıştı. Bill Gates, Windows ortamının bilgisayar oyunları ile daha başarılı olacağına inandığı için bu ayrılışı bizzat önermişti.[5]

1996 yılında id Software'nin kurucularından John Carmack, Gabe Newell'a onun Quake motoru ile neler başarabileceğini merak ettiğini söyledi. Michael Abrash ise "Gabe biz zamanında birlikte çalıştık, senin bu alana değer katabilecek yeteneklerin var." dedi.[6] Bizzat bu kişilerden duyduğu sözler ve aldığı ilham sayesinde, diğer bir Microsoft çalışanı olan Mike Harrington ile birlikte Microsoft'tan ayrıldı ve birlikte Valve Corporation'ı kurdular.

Quake oyun motorunun lisansını aldıktan sonra Half-Life'ın geliştirilme süreci başlamış oldu. Bu süreç içerisinde kurucu ikili kendi paralarını şirketi finanse etmek için kullandılar.

Newell Half-Life 2'nin yapımı sürecinde birkaç ayını Steam projesi üzerine yoğunlaşarak harcadı.[7]

2007 yılı içerisinde Newell, kendi yazılımlarını oyun konsolları için geliştirmedeki memnuniyetsizliğini açık bir şekilde ifade etti (özellikle PlayStation 3 için). Sisteme karşı olarak, Newell konsollar için geliştirmenin genellikle "Herkesin zamanının boşa gitmesi" olduğunu belirtti, ayrıca şunları söyledi: "Birçok düzeyde felaket... Söyleyebilirim ki, bu kadar gecikmiş bir günde bile, onlar PlayStation 3'ü iptal etmeli ve yeniden yapmalılar. Sadece şunu söylesinler, 'Bu korkunç bir faciaydı ve biz üzgünüz, satışları durduracağız ve insanları geliştirici olmaya ikna etmeyi bırakacağız'."[8] Tüm bu sözlere rağmen 2010 yılında E3'te Sony'nin sahnesinin açılış konuşmacısı Newell oldu, konsol geliştirme hakkındaki açık sözlü yorumlarını doğrulamakla birlikte, Sony'nin PlayStation 3 platformunun açık yapısından bahsedip, Portal 2'yi konsol için duyurdu.[9] Portal 2'nin konsollar içinde en iyi versiyonunun Playstation 3 için olacağına değindi. Newell ayrıca Xbox Live servisini "bir tren enkazı" diyerek eleştirdi.[10]

Forbes, Aralık 2010'da Newell'i bilinmesi gerekli isimlerden birisi olarak gösterdi. Bunun ana sebeplerinden birisi, Steam üzerindeki işin birçok büyük geliştirici ile ortaklığıydı.[11][12]

Kişisel hayatı

Gabe Newell, Lisa Mennet ile evlendi ve bu evlilikten iki erkek çocuğu dünyaya geldi.[13] 2019 itibarıyla Newell ve Mennet boşandı.

Newell doğuştan bir hastalık olan ve korneayı etkileyen Fuchs kornea distrofisi adlı hastalığa sahipti, fakat 2006 ve 2007'de uygulanan iki kornea nakli ile iyileşti.[14]

Favori video oyunları Super Mario 64, Doom ve Burroughs ana bilgisayarında oynadığı Star Trek'tir. Doom ile video oyunlarının geleceğin eğlence yöntemi olduğuna, Super Mario 64 ile ise video oyunlarının sanat olduğuna ikna olmuştur.[15]

Kaynakça

  1. ^ "Bloomberg Billionaires Index". Bloomberg.com (İngilizce). Bloomberg. 5 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2021. 
  2. ^ "D.I.C.E Special Awards". 26 Nisan 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ocak 2017. 
  3. ^ a b c "Arşivlenmiş kopya". 8 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ocak 2015. 
  4. ^ a b Victoria Murphy Barret (12 Aralık 2005). "It's A Mod, Mod Underworld". Forbes.com. 20 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ocak 2012. 
  5. ^ Masters of Doom, David Kushner, Sayfa 152
  6. ^ "Arşivlenmiş kopya". 8 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Ocak 2015. 
  7. ^ Geoff Keighley. "The Final Hours of Half-Life 2". GameSpot UK. 21 Eylül 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Ocak 2008. 
  8. ^ Stuart Bishop. "Valve: PS3 a "total disaster on so many levels"". computerandvideogames.com. 11 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2007. 
  9. ^ "Portal 2 coming to PlayStation 3". 5 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ocak 2012. 
  10. ^ Mike Fahey. "Valve Figured Microsoft Would Fix The Xbox Live Train Wreck". Kotaku. 21 Haziran 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Eylül 2010. 
  11. ^ "Arşivlenmiş kopya". 18 Ocak 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Ocak 2012. 
  12. ^ Makuch, Eddie (20 Aralık 2007). "Forbes lists Gabe Newell as a 'name you need to know' in 2011 - PlayStation 3 News at GameSpot". Au.gamespot.com. Erişim tarihi: 27 Nisan 2011. []
  13. ^ Sally Macdonald. "TUNED TO THE DUNES". Seattle Times. 16 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Ocak 2008. 
  14. ^ "The Master of Online Mayhem". Forbes. 9 Şubat 2011. 5 Kasım 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Şubat 2011. The founder of videogame seller Valve suffers from Fuchs Dystrophy, a congenital disease that slowly destroys the cornea. "I have dead-people eyes", he said at the time. Double cornea transplants in 2006 and 2007 cured him and changed him utterly. 
  15. ^ "Gabe Newell: My 3 favourite games". Computer and Video Games. 4 Nisan 2011. 23 Aralık 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Nisan 2011. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Half-Life</i> 1998 video oyunu

Half-Life, 1998 yılında Valve tarafından üretilen ve Sierra Studios tarafından yayımlanan birinci şahıs nişancı bilimkurgu video oyunudur. Oyun, serinin ilk oyunu olmakla beraber aynı zamanda Valve'ın ürettiği ilk oyundur.

Valve Corporation ; Bellevue, Washington merkezli, Ağustos 1996'da eski Microsoft çalışanları Gabe Newell ve Mike Harrington tarafından kurulan video oyunu geliştiricisi ve video oyunu yayımcısı şirket. Özellikle 1998 yılında geliştirdikleri birinci şahıs nişancı türündeki bilimkurgu-aksiyon oyunu Half-Life ile birçok video oyunu eleştirmeninden beğeniler almıştır. Geliştirdikleri bir diğer birinci şahıs nişancı türündeki aksiyon oyunu Counter-Strike, dünya çapında en fazla kullanıcıya sahip birinci şahıs nişancı oyunu olarak bir fenomene dönüşmüştür.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation 2</span> video oyunu konsolu

PlayStation 2 ya da resmî kısaltmasıyla PS2, Sony Computer Entertainment'in PlayStation'dan sonra 2000 yılında ürettiği ikinci video oyunu konsoludur. Yapımı 1998 senesinde duyurulan konsol, 4 Şubat 2000'de Japonya'da, 3 Ağustos 2000'de Kuzey Amerika'da, 10 Eylül 2000'de Avrupa'da satışa sunulmuş, kısa sürede herkes tarafından beğeni kazanmıştır. PlayStation 2 çıkışından itibaren şu ana kadar yaklaşık 150 milyon adet satılmıştır. Kalın ve ince olmak üzere iki ayrı boyutta satışa çıktı. Donanım olarak rakibi Xbox'dan düşük olmasına rağmen yüksek oyun bulunabilirliğiyle Xbox'ın önüne geçmiştir. Yakın bir zamanda ise PlayStation 3, kullanıcılarıyla tanıştı.

id Software, ABD tabanlı, Ağustos 1991 senesinde John Carmack, John Romero, Tom Hall ve Adrian Carmack tarafından kurulan, oyun geliştirici bir şirket. FPS türünün ilk öncüsü denilebilir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation (konsol)</span> sony tarafından 1994 yılında piyasaya sürülen 5. nesil oyun konsolu

PlayStation,, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen PlayStation serisinin ilk modeli olan video ve oyun konsoludur.

Oyun konsolu, harici televizyon bağlantısı yoluyla oyun oynama imkânı veren bilgisayar kökenli eğlence cihazıdır. Temeli 1947 yılına kadar uzanan bilgisayar oyunları, oyun konsolu gelişim sürecinin de tohumlarını ekmiştir.

Video oyunu geliştiricisi takımlı ya da bireysel olarak video oyunları yapan bir yazılım geliştiricidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir. Bir oyun geliştirici büyük bir yapım şirketinin takımına dahil olabileceği gibi, kendi başına ya da çok küçük bir ekibin parçası olarak bağımsız oyunlar geliştirebilir.

Doom, İd Software isimli oyun firmasının geliştiricisi olduğu Doom serisinin geliştirilme aşamasında olan 4. ana oyunudur. Bu oyun PC, XBOX ONE ve PlayStation 4 platformlarında piyasaya çıkacaktır. Bununla beraber bu 4.ana Doom oyunu önceki oyunları gibi FPS oyunu olacak ve yaratıklı ve kanlı aksiyon sahneleri içerecektir. Bu oyunun çıkış tarihi henüz kesinleşmemiştir. Bu oyunun isminin Doom 4 olmamasının ve sadece Doom olmasının sebebi bu oyunun ilk oyun ile tamamen aynı formatta ve hikâye ile yapılıyor olmasından dolayıdır.

<span class="mw-page-title-main">GoldSrc</span> video oyunu motoru

GoldSrc ya da GoldSource ismiyle bilinen oyun motoru Valve Corporation tarafından Quake motoru yeniden düzenlenerek oluşturulmuştur. İlk olarak Half-Life (1998) isimli oyunda kullanılmıştır. GoldSrc motorunun arkasından çıkan takipçisi ise Half-Life 2'yi destekleyen Source motoru olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Move</span>

PlayStation Move, Xbox 360 için çıkan Kinect cihazına karşlık olarak üretilen bir elle kontrol cihazıdır. İlk olarak 2010 yılında PlayStation 3 video oyun konsolu ile kullanılmak üzere piyasaya sürüldü, uyumluluğu daha sonra halefi, 2013 yılında PlayStation 4 ve 2013 yılında PlayStation VR platformuna genişletildi. Kavramsal olarak Nintendo'nun Wii Remote ve Microsoft'un Kinect'i ile aynıdır. işlevi, oyuncunun gerçek fiziksel hareketinden kaynaklanan oyunlarda denetleyici girdisine dayanmaktadır. İşlevi, oyuncunun gerçek fiziksel hareketinden kaynaklanan oyunlarda denetleyici girdisine dayanmaktadır. Hareket, çubuğun konumu bir EyeToy, PlayStation Eye veya PlayStation Kamera kullanılarak izlenirken hareketi algılamak için değnekdeki atalet sensörlerini kullanır. Cihaz eleştirmenler tarafından genellikle iyi karşılandı, ancak Sony'nin pazara entegrasyon hedeflerini tam olarak karşılamadı. Ucunda yuvarlak bir top bulunan bir kumanda ve bu kumandanın hareketlerini algılayan bir kameradan oluşmaktadır. Cihazdaki top, ortama göre renk değiştirme özelliği ile daha fazla verim ve eğlence sunmaktadır. Hassasiyet, Nintendo Wii konsolundan çok daha hassasdır.

<span class="mw-page-title-main">Unreal Engine</span> video oyunu motoru

Unreal Engine, Epic Games tarafından geliştirilen ve ilk olarak 1998 yılında yayınlanan Unreal isimli birinci şahıs nişancı oyununda kullanılan oyun motoru. Esas olarak birinci şahıs nişancı oyunları için geliştirilmesine karşın, sonraları çeşitli türlerdeki oyunlarda kullanıldı. C++ ile yazılmış kodu sayesinde yüksek derecede taşınabilirliğe sahiptir ve günümüzde birçok oyun geliştirici tarafından kullanılan bir araç haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Vita</span>

PlayStation Vita, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen ve pazarlanan bir el tipi oyun konsoludur. İlk olarak 17 Aralık 2011'de Japonya'da, ardından 22 Şubat 2012'de Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer uluslararası bölgelerde piyasaya sürüldü. Bu konsol, PlayStation Portable'ın halefi ve PlayStation markasının bir parçasıdır; sekizinci nesil video oyun konsollarının bir parçası olarak, Nintendo 3DS ile başlıca rekabet etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Steam Machine</span>

Steam Machine, oyun konsolu benzeri bir deneyim sağlamak için Valve'ın SteamOS'sini çalıştırmak üzere tasarlanmış bir dizi önceden oluşturulmuş küçük form faktörlü oyun bilgisayarıydı. Birkaç bilgisayar satıcısı, kendi Steam makineleri sürümlerini perakende satış için geliştirmek üzere Valve ile anlaştı ve Valve'ın gereksinimlerine ek olarak Microsoft Windows ile çift önyükleme seçenekleri ve bilgisayarı yükseltme yeteneği gibi ek seçenekler sundu. Tüketiciler, Steam OS'de yer alan Valve'ın aynı adı taşıyan popüler Steam mağazası aracılığıyla Steam Makineleri dijital olarak video oyunları satın alabilirler.

Bir video oyunu geliştiricisi video oyunları oluşturan bir yazılım geliştiricisidir. Bir geliştirici Sony'nin PlayStation 3'ü, Microsoft'un Xbox 360'ı, Nintendo'nun Wii'si gibi belli video oyunu konsollarına yoğunlaşabilir ya da kişisel bilgisayarlar dahil olmak üzere türlü sistemler için geliştirebilir.

Game Critics Awards, 1998'den beri her yıl düzenli olarak E3 video oyunu konferansının ardından düzenlenen video oyunu ödülleri. Tanıtımı E3'te yapılan oyunlara, çeşitli kategorilerde dağıtılır. Ödüller, Kuzey Amerika'da faaliyet gösteren çeşitli kuruluşları temsil eden jüriler tarafından belirlenir. 2013'teki ödüller için bu sayı 30'dur.

Valve Corporation, Bellevue, Washington merkezli, Ağustos 1996'da eski Microsoft çalışanı Gabe Newell ve Mike Harrington tarafından kurulan, video oyunu geliştiricisi ve video oyunu yayımcısı şirkettir. Tüm oyunları GoldSrc, Source ve Source 2 motorlarıyla geliştirilmiştir.

Mojang Studios, Mayıs 2009'da İsveç'te kurulmuş video oyunu geliştirici şirketi. Minecraft, Scrolls gibi oyunların yaratıcısıdır. 2014 yılında Microsoft tarafından satın alınmıştır. Mojang'ın kurucusu Markus Alexej Persson'dur. Merkezi İsveç Maria Skolgata Stockholm'dadır. 17 Mayıs 2020 tarihinde Mojang adı, Mojang Studios olarak yeniden adlandırılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Edge of Reality</span>

Edge of Reality, 1998'de kurulan ve Nintendo 64, Nintendo GameCube, PlayStation 2 ve Xbox oyun konsolları için video oyunları geliştirmiş olan ve Austin, Teksas'ta bulunmuş bir Amerikan video oyun geliştiricisi idi. Ayrıca PlayStation 3 ve Xbox 360 oyun konsolları için geliştirme amaçlı oyunlar da bulunmaktadır. Edge of Reality bağımsız bir geliştiriciydi. 2018 yılında iflaslarını duyurdular.

<span class="mw-page-title-main">Mike Harrington</span> Amerikalı iş insanı

Mike Harrington Amerikalı bir bilgisayar programcısı ve iş insanı. Video oyunu geliştirme ve dijital dağıtım şirketi Valve'ın kurucu ortağıdır. Daha önce Dynamix'te bir oyun programcısı ve Microsoft'ta Windows NT işletim sisteminde bir tasarımcı olan Harrington, 1996 yılında başka bir Microsoft çalışanı olan Gabe Newell ile Valve'ı kurdu.

<span class="mw-page-title-main">Source 2</span> video oyunu motoru

Source 2, Valve tarafından orijinal Source motorunun halefi olarak geliştirilen bir video oyun motorudur. Motor ilk olarak 2015 yılında duyuruldu ve hemen ardından Dota 2'de kullanılmaya başlandı. Artifact, Dota Underlords, Half-Life: Alyx ve Counter-Strike 2 gibi diğer Valve oyunları da Source 2 motoruyla geliştirildi.