İçeriğe atla

Gün-yıl ilkesi

Gün–yıl ilkesi, yıl–gün ilkesi veya bir güne bir yıl ilkesi, peygamberlik sözlerindeki gün sözcüğünün gerçek zamanla bir yıl anlamında simgesel olarak kullanıldığı bir Kitabı Mukaddes peygamberlik sözlerini yorumlama ilkesidir. Çoğunlukla peygamberlik sözü yorumlamada tarihsel yöntem okulu tarafından kullanılır.[1]

Bu görüş Daniel 9:24–27 ayetlerinde görüldüğü gibi ve Luka 13:31–33 ayetlerinde kaydedildiği üzere İsa'nın gün–yıl ilkesini kullanışında görüldüğü gibi, Yahudiler[2] tarafından kabul görmüştü ve ilk kilisede de onaylanıyordu.[3] Protestan Reformcular gün/yıl ilkesini iyi biliyorlardı ve bu ilke pek çok Hristiyan grup, din görevlisi ve ilahiyatçı tarafından da kabul ediliyordu.[4][5][6] [Günümüzde] Yedinci Gün Adventist Kilisesi, Yehova'nın Şahitleri, bazı Pentekostallar ve Mesih'te Kardeşler cemaati tarafından savunulmaktadır.[7]

Tarih

Üç buçuk güne uyarlanması

Gün–yıl ilkesi Hristiyan yorumunda ilk olarak MS 380 yılında Tikonius tarafından kullanıldı, Vahiy 11:9 ayetindeki üç buçuk günü üç buçuk yıl şeklinde yorumlayan Tikonius şunları yazdı : ‘üç gün ve yarım gün; yani, üç yıl altı ay’ (‘dies tres et dimidium; id est annos tres et menses sex’).[8] 5. yüzyılda Riezli Faustus Vahiy 11:9 ayetini aynı şekilde yorumlayarak şunları yazdı: ‘üç yıl altı aya karşılık gelen üç buçuk gün’ (‘Tres et dimidius dies tribus annis et sex mensibus respondent’),[9] 550 yıllarında Primasius da aynı yorumu yaparak ‘üç buçuk günü üç yıl altı ay olarak anlamak mümkündür’ (‘Tres dies et dimidium possumus intelligere tres annos et sex menses’)[9] yazdı. Vahiy 11:9 ayeti daha sonra Hristiyan yorumcular Bede (MS 730), Anspert, Arethas, Haymo [disambiguation needed] ve Berengaud (tümü dokuzuncu yüzyılda) tarafından da aynı şekilde yorumlandı.[9]

Primasius'un bu ilkeyi doğrulamak için doğrudan Kitabı Mukaddes metinlerine başvuran ilk kişi olduğu anlaşılıyor, Vahiy 11:9 ayetindeki üç buçuk güne ilişkin yorumunu Sayılar 14:34 ayetiyle desteklemiştir.[10] Haymo ve Bruno Astensis “bunu paralel bir anlatım olan Hezekiel’in 390 gün süreyle bir yanına yatması ve bunun 390 yılı ifade etmesi –yani bir yıl için bir gün– ile doğrularlar.”[11]

1260 günlük süre

Tarihçiler çoğunlukla “1260 gün”ün Orta Çağı kapsadığını ve erken modern dönemle veya modern dönemle birlikte sona erdiğini düşünürler. “1260 gün”ün başlangıcı ve sonuna ilişkin pek çok tarih ortaya atılmışsa da, Leroy Froom’un araştırmasına göre üç zaman diliminin yaygın olarak kabul edildiği ortaya çıkmıştır. Tarih boyunca tarihçilerin çoğu “1260 gün”ün aşağıdaki üç zaman aralığından biri veya birkaçı ile yerine geldiğini belirlemiştir:[12]

  • MS 312 – 1572
  • MS 606 – 1870[13]
  • MS 538 – 1798[14]

Adam Clarke 1825 yılında 1260 yıllık dönemin MS 755 yılında, Kısa Pepin’in Lombardiya bölgesini işgal ettiği, Papa’nın Bizans İmparatorluğunun tebaası olmaktan bağımsız bir devlet başı olarak yükseltilmesiyle sonuçlanan süreçte başlamış olması gerektiğini belirtti. İlk kez 754, daha sonra tekrar 756 yıllarında verilen Pepin’in Bağışı Papa’ya Papalık Devletlerinin yönetiminde dünyevî güç veriyordu. Ancak Daniel 7. bölüm üzerine yorumunda 756 yılını alternatif bir başlangıç tarihi olarak ekledi.[15] 19. yüzyıl yorumcuları buna dayalı olarak Papalığın sonunun 2016 yılında gelmesini beklemişlerdir:

"Mesih karşıtının egemenlik ve saltanatını kurduğu tarih, burada belirtilen ilkelere göre, MS 756 yılına sabitlenmesi gerektiğinden, b u dönemin sonu da dolayısıyla MS 756’ya 1260 eklenerek bulunacak sayı olmalıdır; bu da 2016, bu çoktan beridir dua edilerek beklenen olay için sınırsız bilgelik tarafından belirlenmiş olan miladî yıldır. Amin ve amin!

"[16][17]

  • MS 756 – 2016

Kitabı Mukaddes’e göre temeli

Yedinci Gün Adventistleri gibi bu ilkeyi savunanlar, Kutsal Yazı'da başlıca üç örneği olduğunu ileri sürerler:[18] 1. Sayılar 14:34. İsrailliler, casusların Kenan'da geçirdiği her gün için bir yıl olarak, çölde kırk yıl boyunca dolaşacaklar. 2. Hezekiel 4:5–6. Hezekiel peygambere 390 gün boyunca sol yanına, ardından 40 gün süreyle sağ yanına yatması emri verilir, bunlar sırasıyla İsrail'in ve Yahuda'nın ceza göreceği yılların sayılarını simgeler. 3. Daniel 9:24–27. Bu Yetmiş Haftalık Peygamberlik Sözü olarak bilinir. Âlimlerin çoğu bu bölümü 70 “yedi”ye veya “yedili” yıllara – yani toplam 490 yıla işaret ettiği şeklinde anlamıştır. Ancak tarihçi olmayan pek çok âlim bu yorum için gün–yıl ilkesinin gerekli olmadığını düşünür, zira İbranicede “hafta” için kullanılan yaygın sözcük “yedili” değildir. Jon Paulien ilkeyi yalnızca harfiyen Kitabı Mukaddes'e göre değil, sistematik teoloji açısından savunmuştur.[19]

Hristiyanlıkta Uygulanışı

Üç buçuk günlük peygamberlik sözü

Tarihselci ve fütürist yorumcular Vahiy 11:9 ayetindeki ‘üç buçuk gün’ü genellikle üç buçuk yıl olarak anlamaktadır.

1260 günlük peygamberlik sözü

Tarihselci yorumcular Daniel ve Vahiy kitapçıklarında belirtilen “bir vakit, vakitler ve yarım vakit”, “1260 gün” ve 42 ay” kavramlarını çoğunlukla 1260 yıllık bir dönemi temsil ettikleri şeklinde anlamışlardır.[20] Bu zaman dönemleri kutsal yazıda yedi yerde, Daniel 7:25, Daniel 12:7, Vahiy 11:2, Vahiy 11:3, Vahiy 12:6, Vahiy 12:14 ve Vahiy 13:5 ayetlerinde geçmektedir.

Millerciler, Reform ve Reform sonrası dönemlerin ilk Kitabı Mukaddes öğrencileri gibi ve Yedinci Gün Adventistleri[20] 1260 “gün”ü MS 538 – 1798 yılları arasında papalığın Roma’da hüküm sürdüğü dönem olarak anlamışlardır.[21][22] Bu dönem general Belisarius’un Ostrogotları bozguna uğratmasıyla başlamış ve Fransız Napolyon’un başarılarıyla sona ermiştir; bilhassa Papa VI. Pius’un 1798 yılında general Louis Alexandre Berthier tarafından tutuklanmasında.

70 Haftanın başlangıcı: Artahşasta’nın krallığının yedinci yılında (MÖ. 457) çıkardığı ve Ezra tarafından kaydedilen ferman 70 haftanın başlangıcını gösterir. Kralların saltanat süreleri ‘Tahta Çıkma Yılı’nı izleyen yılbaşından yılbaşına sayılıyordu. Perslerin Yeni Yılı Nisan (modern takvime göre Mart-Nisan) ayında başlıyordu. Yahudilerin ulusal yeni yılı Tişri (Eylül-Ekim) ayında başlıyordu.
Yedinci Gün Adventistlerinin 2300 günlük peygamberlik sözü zaman çizelgesi ve 70 haftalık peygamberlik sözüyle ilişkisine ilişkin yorumu.

2300 günlük peygamberlik sözü

Yedinci Gün Adventistleri

Daniel 8:14 ayetindeki 2300 günlük peygamberlik sözü üzerine kurulu, Yedinci Gün Adventistlerine özgü olan ilahî araştırıcı yargılama doktrini gün–yıl ilkesine dayanmaktadır. 2300 gün, 70 haftalık peygamberlik sözünün Ezra kitapçığında bulunan üçüncü fermana göre hesaplanan başlangıç tarihi olan MÖ 457’den 1844’e kadar uzanan 2300 yılı temsil ettiği şeklinde anlaşılmaktadır.[23][24] 14. ayetteki 2300 günlük peygamberlik sözü Yedinci Gün Adventist eskatalojisinde önemli bir rol oynar. Yedinci Gün Adventist Kilisesi kökenini William Miller’e dayandırmaktadır, Miller Daniel 8:14 ayetindeki Mabedin temizlenmesinin yeryüzünün yok edilmesi olduğunu varsayarak ve gün–yıl ilkesini uygulayarak İsa’nın ikinci gelişinin 1844’te gerçekleşeceğini öngörmüştü. 2300 gün 2300 yıl şeklinde yorumlanmış, 70 haftanın Yahudi halkı için 2300 günlük peygamberlik sözünden “hükmolunduğu [yeni çeviride: saptandığı]” (orijinal sözcüklerin anlamıyla: “kesilip çıkarıldığı”) temeline dayanılarak 9. bölümde bulunan Yetmiş Haftalık Peygamberlik Sözü ile aynı zamanda başladığı varsayılmıştır. Bu başlangıç yılı MÖ 457 olarak hesaplanmıştı (ayrıntıları burada görebilirsiniz), böylece 2300 yılın bitimi 1844'te olacaktı. Millerciler başlangıçta 1844 yılının dünyanın sonunu gösterdiğini düşünmüş olsalar da, daha sonra Yedinci Gün Adventistleri olanlar 1844'ün “mabedin temizlenmesi” olarak ifade edilen ikinci geliş öncesi ilahî bir yargının başlangıcını işaret ettiği sonucuna ulaştılar. Yedinci Gün Adventist Kilisesi'nin tarihiyle yakından bağlantılıdır ve kilisenin peygamberi ve öncüsü Ellen G. White tarafından Adventist inancının temel direklerinden biri olarak tanımlanmıştır.[26][27]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

Dipnotlar

  1. ^ Moon.
  2. ^ Froom, L. E. (1950). Prophetic Faith of Our Fathers (Atalarımızın Nebevî İmanı). 1 & 2. Review and Herald. pp. 889 and 124.
  3. ^ Froom, L. E. (1950). Prophetic Faith of Our Fathers 1 (Atalarımızın Nebevî İmanı 1). Review and Herald.
  4. ^ du Ion, Francois (1596). The Apocalyps. (Vahiy). p. 124.
  5. ^ Nigrinus. Antichrists Grundtliche Offenbarung. p. fils 28v,29r.
  6. ^ Burr, Aaron. The Watchman's Answer to the Question, What of the Night. p. 21.
  7. ^ Roberts, Bobert, Thirteen Lectures On The Apocalypse, Lecture 10, 1921.
  8. ^ Elliott, Horae Apocalypticae, EB (1862). III (fifth ed.). p. 279.
  9. ^ a b c Elliott, EB (1862). Horae Apocalypticae III (fifth ed.). p. 280.
  10. ^ Prismasius; Elliott, EB (1862). Horae Apocalypticae III (beşinci basım). s. 280. "More Scripturae loquentis utentes, quod dictium legius de quadraginta diebus quibus exploratores terram Channan circuierunt, anus pro die reputabitur; ut hic, versa vice, dies pro anno positus agnoscatur"
  11. ^ Elliott, EB (1862). Horae Apocalypticae III (fifth ed.). p. 281.
  12. ^ Leroy Edwin Froom, The Prophetic Faith Of Our Fathers, volume II (1948) pages 784, 787; volume III (1946) pages 744-745; volume IV (1982) pages 392, 395-397, 399-400
  13. ^ Edward Bishop Eliot dört ciltlik Horae Apocalypticae (Vahiyle Geçirilen Saatler) adlı eserinde peygamberlik sözünde belirtilen dönemlerin aynı dünyevî zamanı, MS 606 – 1866 yılları arasındaki dönemi temsil ettiğini varsaydı. Gün–yıl ilkesinin simgesel niteliğine ilişkin görüşü ‘insanın mikroevren oluşu’; yani bir insanın hayatındaki bir günün daha büyük olan dünyanın hayatındaki bir yıla benzetilebileceği savıyla benzerlik gösteriyordu. Buna gösterdiği örnekler arasında, Hezekiel 16. bölümde bir kadının gençliğinin Yahudi halkının olgunluğa erişmesine benzetilmesi bulunuyordu. (bakınız Edward Bishop Elliott, Horae Apocalypticae, Londra: Seeley, Jackson & Halliday, 5. basım (1862) Cilt 3 s. 263.) Benzer şekilde, birey için bir gün olan sebt, tarım toplumunda toprağın yedi yılda bir nadasa bırakılmasında yansıtılmaktadır. Keza, Hezekiel 4:1–7 ayetlerinde Yahuda’nın ve İsrail’in fesat yıllarının sayısını yansıtmak üzere peygamber bir yanına yatmaktadır. “Sana her yıl için bir gün ayırdım.” Bir diğer –sorunlu olsa da– ilginç örneğin İşaya’nın üç yıl boyunca çıplak yürüdüğünün görüldüğü İşaya 20:2–3 ayetleri olduğunu belirtir. Elliott onun nebevî eyleminin Asurluların o zamandan itibaren üç yılda gerçekleştireceklerinin bir simgesi olarak üç gün sürmüş olması gerektiğini belirtiyor.
  14. ^ Yedinci Gün Adventist Kitabı Mukaddes Şerhi, cilt 4 (Washington DC: Review and Herald, 1955), s. 880. “Bir vakit, vakitler ve yarım vakit. Yani, ilk olarak 7:25 ayetinde ortaya konulan 1260 yıllık dönem, MS 538–1798 arasıdır.”
  15. ^ Adam Clarke ”The Holy Bible (Kitabı Mukaddes)” New York: Lane and Scott (1850) Cilt IV, VII. Bölüme Giriş, Sayfa 592. “Yirmi beşinci ayette bahsedilen bir vakit, vakitler ve yarım vakitten oluşan sürenin kutsallara karşı savaş açan küçük boynuzun egemenlik süresi olduğunu belirtmek uygun olacaktır, (bunun çoğunlukla papalık gücünün simgesel b ir temsili olduğu varsayılır,) başlangıcı büyük ihtimalle Fransa Kralı Pepin’in papaya dünyevî yetki verdiği MS 755 veya 756 yıllarıdır. Bu teze göre dönemin sonu yaklaşık olarak Milâdi 2000 yılı civarına denk düşmektedir, bu zaman Yahudiler ve Hristiyanlar tarafından kayda değer bir devrim tarihi olarak belirlenmiştir; fikirlerine göre dünya yenilenecek, kötüler Kilise’yi sıkıntıya sokmayı bırakacak ve yüceler Yücesi’nin kutsalları yeryüzünün yerleşim olan her yerinde hüküm sürecektir.”
  16. ^ Freeborn Garretson Hibbard “Eschatology: Or, The Doctrine of the Last Things (Eskataloji: Ya Da Son Olaylara İlişkin Doktrin)” New York: Hunt & Eaton (1980) sayfa 84
  17. ^ D. D. Whedon “The Methodist Quarterly Review” New York: Carlton & Porter (1866) Makale V sayfa 256
  18. ^ Seventh-day Adventists Believe - An Exposition of the Fundamental Beliefs of the Seventh-day Adventist Church (Yedinci Gün Adventistlerinin İnançları: Yedici Gün Adventist Kilisesi’nin Temel İnançlarının İzahati), 2. basım. Ministerial Association, Yedinci Gün Adventistleri Genel Konferansı. 2005. s. 48.
  19. ^ Jon Paulien, “A New Look at the Year-Day Principle (Yıl–Gün İlkesine Yeni Bir Bakış)”, 2008 Evanjelik İlahiyat Derneği toplantılarından konuşma
  20. ^ http://www.adventistbiblicalresearch.org/documents.htm#prophecy 11 Ekim 2006 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. adresinde bulunan “What Prophecy Means to This Church (Peygamberlik Sözleri Bu Kilise İçin Ne Anlam İfade Ediyor) adlı yazı, Frank B. Holbrook, Ministry, Temmuz 1983
  21. ^ The Great Controversy (Büyük Mücadele), Ellen White, s. 266. “15. Bölüm – Kutsal Kitap ve Fransız Devrimi”
  22. ^ Seventh-day Adventists Believe (Yedinci Gün Adventistlerinin İnançları), 2. basım. Ministerial Association, Yedinci Gün Adventistleri Genel Konferansı. 2005. s. 184–185. ISBN 1-57847-041-2.
  23. ^ Seventh-day Adventists Believe (Yedinci Gün Adventistlerinin İnançları), 2. basım. Ministerial Association, Yedinci Gün Adventistleri Genel Konferansı. 2005. s. 358–359. ISBN 1-57847-041-2.
  24. ^ William Shea, "Supplementary Evidence in Support of 457 B.C. as the Starting Date for the 2300 Day-Years of Daniel 8:14 (Daniel 8:14 Ayetindeki 2300 Gün–Yılın Başlangıç Tarihinin MÖ. 457 Oluşunu Destekleyen Ek Kanıtlar) PDF". Journal of the Adventist Theological Society (Adventist İlahiyat Derneği Bülteni) 12:1 (İlkbahar 2001), s. 89–96

Konuyla ilgili yayınlar

Destekleyici:

  • William H. Shea, "Year-Day Principle – Part 1 (Yıl–Gün İlkesi, 1. Bölüm)" (s. 67–104) ve 2. Bölüm (s. 105–110) alıntı yapılan eser: Selected Studies in Prophetic Interpretation (Peygamberlik Sözü Yorumlamada Seçme Çalışmalar); Daniel ve Revelation Kurul Serisi, cilt 1. Maryland: Biblical Research Institute/Review and Herald, gözden geçirilmiş basım, 1982. 1. Kısım “gün–yıl ilkesinin muhtemelen [Adventist] kilise[si]nin en iyi akademik savunmasıdır.”[1]

Belirsiz:

  • Kai Arasola, The End of Historicism (Tarihselciliğin Sonu) (Doktora tezi). Bu, gün–yıl ilkesinin kullanımının reddedilmesini de içeren bir tarihçedir

Dış bağlantılar

  • Jerry Moon, "The Year-Day Principle and the 2300 Days (Yıl–Gün İlkesi ve 2300 Gün)"
  • Right On Time Prophetic Appointments Revealed

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Eski Ahit</span> Kitâb-ı Mukaddesin ilk kısmı

Eski Ahit veya Eski Antlaşma, Kutsal Kitap'ın İbranice kaleme alınmış olan ilk kısmına Hristiyanların verdiği isimdir. Yahudilerin Tanah ve Müslümanların Tevrat ve Zebur olarak kabul ettikleri kitapları içinde barındırır. Kutsal Kitap'ın birinci yüzyılda Grekçe kaleme alınan yazılarına "Yeni Ahit" adı verildi. İnançlı Yahudilerce "Yeni Ahit" kabul edilmez. Toplam 39 bölümden oluşur. Eski Ahit; Tevrat, Tarihsel Kitaplar, Şiirsel Kitaplar, Peygamberlik Kitapları olarak 4 temel bölüme ayrılır.

Peygamber veya yalvaç, Tanrı aracılığıyla bir dini veya dinî öğretiyi yaymakla görevlendirildiğine inanılan kişidir. Peygamberler ayrıca dinî terminolojide âyet, işaret veya mûcize denilen doğaüstü güç veya olayların kendilerine atfedildiği mitolojik veya yarı mitolojik insanlardır. İbrahimî dinlerin inananları, peygamberlerin Tanrı'dan aldıkları “vahiy” adlı mesajları diğer insanlara ulaştırdıklarına inanırlar.

<span class="mw-page-title-main">Kitâb-ı Mukaddes</span> Yahudiliğin ve Hristiyanlığın kutsal metinlerini oluşturan kitapların kanonik bir koleksiyonu

Kitâb-ı Mukaddes, Mukaddes Kitap veya Kutsal Kitap, Eski Ahit ve Yeni Ahit'i kapsayan, Hristiyan inanışının temelini oluşturan ve Hristiyanlarca kutsal sayılan kitaptır.

<span class="mw-page-title-main">Tanah</span> Yahudiliğin ana kutsal metinlerini oluşturan kitapların kanonik bir koleksiyonu

Tanah/Tanak, Yahudiliğin ana mukaddes metinlerini oluşturan kitapların kanonik bir koleksiyonudur. Hristiyanlar tarafından İbranice Mukaddes Kitap ya da Eski Ahit denir. Metinlerin neredeyse tamamı Kutsal İbranice ile yazılmış olup, ufak bir bölümü de Kutsal Aramiceyle yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Ye'cüc ve Me'cüc</span> İslamda yer alan kıyamet alameti

Yecüc ve Mecüc, kimi dinlerde bahsi geçen efsanevi varlıklar. Bu varlıklar çeşitli dinlerde, mitolojilerde ve kültürlerde cüceler veya dev, şeytan, kavimler veya ülkeler olarak anılır.

<span class="mw-page-title-main">Vahiy Kitabı</span>

Vahiy kitabı, Esinleme Kitabı ya da kısaca Vahiy, Yeni Ahit'in sonuncu kitabıdır. Birinci ayette geçen Apokalips ifadesi “örtüsünü açmak” ya da “ortaya çıkarmak” anlamına gelir ve genellikle ruhi şeylerin vahyedilmesine veya Tanrı'nın iradesinin ve amaçlarının ifşasına atıfta bulunmak için kullanılır. Yeni Ahit'in tek peygamberlik kitabıdır. Kitap, mektup biçiminde yazılmıştır ve bir dizi vizyonları doğru sırayla zirveye kadar anlatır. Bu tüm Kutsal Kitap'ın uygun bir sonudur.

<span class="mw-page-title-main">Yuhanna İncili</span> Yeni Ahitin dördüncü bölümü

Yuhanna İncili, Kutsal Kitap dizisine ait olan bir kitaptır. Yunanca Kutsal Yazıların ya da Yeni Ahdin dört kanonik incillerden sonuncusudur. Bu incilin Yuhanna adlı bir adam tarafından yazıldığı genellikle kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Armageddon</span> dünyanın sonu geldiğinde yapılacağına inanılan savaş

Armageddon ya da Melhâme-i Kübrâ, dini kaynaklarda Dünya'nın sonu geldiğinde yapılacağı söylenen büyük kıyamet savaşının adıdır.

<span class="mw-page-title-main">İsa Mesih'in Son Zaman Azizler Kilisesi</span> Mormonluğun en büyük mezhebi

İsa Mesih'in Son Zaman Azizler Kilisesi, yaygın bilinen adıyla Mormonluk, 6 Nisan 1830 tarihinde Joseph Smith, Jr. aracılığıyla ABD'nin New York eyaletinde kurulmuştur. Sonrasında kilise üyeleri gördükleri baskılardan dolayı Batı'ya göç etmişler ve Utah eyaletine gelmişlerdir. 24 Temmuz 1847 tarihinden itibaren ise Brigham Young öncülüğünde, günümüzde halen eyaletin başkenti konumundaki Salt Lake City kurulmaya başlanır. Günümüzde de Kilise'nin merkezi bu şehirde bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Hezekiel Kitabı</span> İbrani Kutsal Kitabının (Eski Ahit) bir parçası olan Büyük Peygamberlerin dördüncü bölümü

Hezekiel kitabı, Tanah'taki Son Peygamberlerin üçüncü kitabı olup Yeşaya ile Yeremya kitaplarından sonra ve On iki küçük peygamber kitaplarından önce gelir. Bu sıralama Hristiyanlık'taki Eski Ahit'ten biraz farklıdır. İsmini, görümlerinin kaydedildiği, MÖ 6. yüzyılda yaşamış rahip ve peygamber Hezekiel'den alır.

<span class="mw-page-title-main">Yedinci Gün Adventist Kilisesi'nde Sebt</span>

Ayrıca bakınız: Cumartesi

Millerciler olarak da bilinen Yedinci Gün Adventist Kilisesi öncüleri, Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Büyük Hayal Kırıklığı’ndan sonra bir araya gelerek Yedinci Gün Adventist Kilisesini kuran kurucu üyelerdir. 1860 yılında yeni gelişmekte olan hareketin öncüleri kilisenin ayırt edici inançlarını temsil eden Yedinci Gün Adventist adında karar kıldılar. Üç yıl sonra, 21 Mayıs 1863 tarihinde Yedinci Gün Adventistleri Genel Konferansı kuruldu ve hareket resmi bir teşkilat halini aldı.

Sebt, haftalık bir dinlenme günü ya da ibadet zamanıdır. İbrahimî dinlerde farklı şekillerde tutulur ve birkaç farklı uygulamada benzer durumları haber verir. Bin yıllar içinde pek çok farklı bakış açıları ve tanımlar ortaya çıkmış olmasına rağmen bunların çoğu aynı yazılı gelenekten kaynaklanmaktadır. Kavram diğer bazı geleneklerin her birinde benzer bir haftalık uygulamayı tanımlamak için kullanılmıştır: yeni ay; Yahudilikte ve bazı Hristiyan geleneklerinde yılda yedi kez kutlanan bayramların her biri; pagan kültüründe yılda sekiz kez kutlanan bayramların her biri ; seküler kültürde yıllık bir tatil ve dinî veya seküler kullanımda orijinali yedi yılda bir olan bir dinlenme yılı.

<span class="mw-page-title-main">Yedinci Gün Adventist Kilisesi</span>

Yedinci Gün Adventist Kilisesi diğer mezheplerden Yahudi/Hristiyan haftasının orijinal yedinci günü olan Cumartesi gününün Sebt olarak tutulmasıyla ayrılan ve İsa Mesih’in çok yakında gerçekleşecek ikinci gelişine (advent) vurgu yapan bir Protestan Hristiyan mezhebidir. Mezhep, 19. yüzyıl ortalarında Amerika Birleşik Devletleri’ndeki Millerci hareketten doğmuş ve 1863 yılında resmî olarak kurulmuştur. Kurucuları arasında, kapsamlı yazıları zamanımızda kilise tarafından hâlen büyük saygı gören Ellen G. White da bulunuyordu.

Nizari fıkhı, İsmâil’îyye mezhebinin bir kolu olan Nizarîlik şubesinin kendine has İslâmî hukûk, ilke ve kurallarını tanımlayan, temelleri Meymûn’ûl-Kaddâh ve oğulları tarafından atılan Bâtınî fıkıh öğretisi. Bu fıkha göre İmâmet sona ermemiş olup hâlâ babadan oğula geçmektedir. Günümüzdeki imâmları Nizârîlik mezhebinin Kırk Dokuzuncu İmâm-ı Zamânı olan IV. Ağa Han'dır. Nizârî mezhebinin âkidesine göre İmâmet babadan oğula geçmek suretiyle hiç kesintiye uğramadan günümüze kadar ulaşmıştır. Nizar'ın Mısır'dan ayrılması ve vefât etmesinden sonra ise oğlu El-Hâdî bin el-Nizâr'ın Elemût Kalesi'nde Gayba halinde "Gizlenen-İmâm" olarak İmâmet'i devam ettirdiğine inanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Millercilik</span>

Millercilik, ilk olarak 1833 yılında İsa Mesih’in ikinci gelişinin 1843 yılı dolayında gerçekleşeceği inancını kamuya duyuran William Miller’in öğretilerini izleyenlere verilen isimdir.

<span class="mw-page-title-main">Büyük Hayal Kırıklığı</span>

Büyük Hayal Kırıklığı, İkinci Büyük Uyanış döneminde ortaya çıkan bir 19. yüzyıl Amerikan Hristiyan mezhebi olan Millerciler hareketinin tarihinde meydana gelen önemli bir olaydır. Baptist bir vaiz olan William Miller, Daniel kitabındaki peygamberlik sözlerine verdiği yorumlara dayanarak İsa Mesih'in 1844 yılı içinde yeryüzüne döneceğini öngördü. Daha kesin olan 22 Ekim 1844 tarihi Samuel S. Snow tarafından duyuruluyordu. Bazıları tüm varlıklarını hibe etmiş olan binlerce izleyici umutla bekledi. İsa'nın ortaya çıkmadığı 22 Ekim 1844 tarihi Büyük Hayal Kırıklığı olarak adlandırıldı.

<span class="mw-page-title-main">William Miller</span> Amerikalı din adamı (1782 – 1849)

William Miller Amerikalı bir Baptist vaizdi, on dokuzuncu yüzyıl ortalarında Kuzey Amerika'da ortaya çıkan ve günümüzde Adventizm adıyla bilinen dinî hareketin başlatıcısı olarak kabul edilir. Doğrudan ruhsal mirasçıları arasında, Yedinci Gün Adventistlerini ve Advent Hristiyanlarını da içeren birkaç büyük mezhep bulunmaktadır. Daha sonraki hareketler Miller’in Kitabı Mukaddes peygamberlik sözlerine verdiği önemden ilham almışlardır. Kendi şahsi izleyicilerine Millerciler adı verilir.

28 Temel İnanç, Yedinci Gün Adventist Kilisesi tarafından kabul edilen öz niteliğinde bir dizi teolojik inançtır. Adventistler geleneksel olarak amentülerin oluşturulmasına karşı olmuşlardır. 28 Temel İnancın hüküm koyucu değil açıklayıcı olduğu ileri sürülmüştür; yani kilisenin resmî konumunu açıklarlar, ancak üyelik için kıstas değildirler. Bu inançlar 27 Temel Doktrin olarak bilinmekteydi ve ilk olarak 1980 yılında kilisenin Genel Konferansı tarafından kabul edilmişti, 2005 yılında da ilave bir inanç eklenmiştir. Adventist vaftiz yemini bunları tamamlamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Üç Meleğin Mesajı</span>

Üç meleğin mesajı, Vahiy 14:6–12 ayetlerinde üç melek tarafından verildiği belirtilen mesajların bir yorumudur. Yedinci Gün Adventist Kilisesi bu mesajların dünyayı İsa Mesih’in ikinci gelişine hazırlamak için verildiğini öğretir ve bunları kendi misyonunun temel kısımlarından biri olarak görür.