Folies-Bergère'de Bir Bar
Sanatçı | Édouard Manet |
---|---|
Yıl | 1882 |
Tür | Yağlıboya |
Boyutlar | 96 cm × 130 cm (38 in × 51 in) |
Konum | Courtauld Galerisi, Londra |
Folies-Bergère'de Bir Bar[1] (Fransızca: Un bar aux Folies Bergère), 1882 yılında Fransız ressam Édouard Manet tarafından yapılan ve aynı sene Paris Salonu'nda sergilenen tablo. Eserde, Paris'te yer alan Folies Bergère isimli gece kulübünden bir sahne betimlenmiştir. Folies-Bergère'de Bir Bar'ı Manet, ölümünden bir sene evvel, hastalığının ileri safhasındayken yaptı. Londra'daki Courtauld Galerisi'nde sergilenen tablo, ressamın son büyük başyapıtı kabul edilmektedir.[1]
Açıklama
Manet eserin taslakları üzerinde Folies-Bergère'de çalışmış olmasına rağmen tablonun kendisini atölyesinde tamamladı.[2]
Eser, Folies-Bergère ile ilgili pek çok dönemsel detaya sahiptir. Örneğin, sol üst köşede yer alan yeşil ayakkabı giymiş ayaklar, o anda müşterilere gösterisini sunan bir trapez sanatçısına aittir. Markasındaki kırmızı üçgenden ayırt edilebilen Bass Pale Ale biraları, Parisliler'in ağız tadlarına hitap etmemesine rağmen mekana gelen İngiliz turistler ve Britanyalı alıcılar için satılmaktadır. Manet, imzasını sol alt köşedeki şişenin üzerine atarak onun bir marka gibi görünmesini sağlamıştır.
Resimdeki model profesyonel değildir ve aslında garsondur. Tablonun, arka planı aynanın yansımasıdır. Bazı eleştirmenler, kadının yansımasının tam arkasında bulunmamasını ve şişelerin aynada görünmemesini eleştirdiler. Manet, bu tabloyu yaparken gece kulübüne gidemeyecek kadar hasta olduğu için resmi, stüdyosunda tamamladı. Bu yüzden de ön plandaki tüm motifler çok detaylı bir şekilde çalışılabilmiştir. Arka planı ise gözlemlediklerinden hatırlayabildiği kadarıyla çizmiştir.
Tablo, Diego Velázquez'in Nedimeler (İspanyolca: Las Meninas) isimli tablosunun modern bir yorumu olarak kabul edilmektedir.[3]
Kültürel referanslar
Tablonun ilk sahibi Manet'nin yakın arkadaşı olan besteci Emmanuel Chabrier idi.
Avusturyalı ressam John Brack'in 1954 yılında yaptığı tablosu Bar, Folies-Bergère'de Bir Bar'a ironik göndermeler içermektedir.[4] Tablonun hem sol alt tarafında hem sağ alt tarafında yer alan Bass Pale Ale biraları Büyük Britanya'nın ilk tescilli markasıdır.
Kanadalı ressam Jeff Wall da 1979 yılı çalışması Picture for Women da Manet'nin eserinden ilham aldı.[5] Eddie Murphy'nin Coming to America isimli filminde de tablonun farklı bir versiyonu gösterildi. Bu versiyonda barmen kadının yerini Afrikalı-Amerikalı bir fast food tezgahtarı almıştı. Biraların yerinde ise ketçap kutuları duruyordu.
Dış bağlantılar
- The Guardian'da haftanın portresi15 Ekim 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
- Tablo üzerine bir yazı10 Nisan 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
Kaynakça
- Farthing, Stephen (Ağustos 2007), Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Resim, Carette Kitapları, ISBN 978-975-92722-9-6
- Tinterow, Gary (2003), Manet/Velázquez: The French Taste for Spanish Painting, Metropolitan Museum of Art
- House, John (2007), The Courtauld Gallery Masterpieces, ISBN 978-1-85759-487-4
Notlar
- ^ a b Farthing 2007
- ^ House 2007, s. 70
- ^ Brombert, Beth Archer. Edouard Manet: Rebel in a Frock Coat. University of Chicago Press, 1997. ISBN 978-0-226-07544-0. Sayfa 442
- ^ Jonathan Green (15 Nisan 2006). "The great art robbery" (İngilizce). 3 Kasım 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Haziran 2012.
- ^ "Jeff Wall: Photographs 1978-2004" (İngilizce). Londra: Tate Modern. 1 Ekim 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 30 Haziran 2012.