İçeriğe atla

Fletcher Henderson

Fletcher Henderson
1943 yılında Fletcher Henderson
Genel bilgiler
Unvanı"Smack" Henderson
DoğumJames Fletcher Hamilton Henderson
18 Aralık 1897(1897-12-18)
Cuthbert, Georgia, U.S.
Ölüm29 Aralık 1952 (55 yaşında)
New York City, U.S.
TarzlarCaz, swing
Meslekler
  • Müzisyen
  • Aranjör
  • Grup Lideri
  • besteci
ÇalgılarPiyano
Etkin yıllar1921-1950

James Fletcher Hamilton Henderson (18 Aralık 1897 - 29 Aralık 1952) [1] Amerikalı bir piyanist, grup lideri, aranjör ve bestecidir, big band caz ve swing müziğinin gelişiminde önemli bir figürdür. Henderson, oldukça üretken siyah müzik aranjörlerinden biriydi ve Duke Ellington ile birlikte caz tarihinin en etkili aranjör ve grup liderlerinden biri olarak kabul edilir. Henderson'ın etkisi çok büyüktür. Dixieland ve hareketli dönemler arasındaki boşluğun kapatılmasına yardımcı oldu. "Smack" Henderson olarak da bilinir. (dudaklarıyla yaptığı şapır şupur seslerden dolayı).[2][3]

Biyografi

1888'de babası tarafından inşa edilen Fletcher Henderson House, Henderson'ın 1897'de doğduğu Georgia, Cuthbert'de. Ev, 17 Haziran 1982'de Ulusal Tarihi Yerler Siciline eklendi.

James Fletcher Hamilton Henderson, 1897'de Cuthbert, Georgia'da doğdu. Orta sınıf bir Afrikalı-Amerikalı ailede büyüdü. Babası Fletcher Hamilton Henderson (1857–1943), 1880 - 1942 tarihleri arasında Şimdi Fletcher Henderson Evi olarak bilinen, tarihi bir yer olan yakınlardaki Howard Normal Randolph Okulu'nun müdürüydü. Öğretmen olan annesi ona ve erkek kardeşi Horace'a piyano çalmayı öğretti. Altı yaşında derslere başladı. Babası ara sıra Fletcher'ı odasına kilitleyerek saatlerce pratik yapardı.[4] Henderson, 13 yaşındayken müzik okuma ve perdeyi algılama konusunda keskin bir yeteneğe sahipti.[1] Annesi ile çalışmalarını sürdürdü ve daha sonra Avrupa sanatı üzerine dersler aldı.[5]

Yetenekli bir müzisyen olmasına rağmen, Henderson kendini matematik ve bilime adamaya karar verdi. 18 yaşında Atlanta, Georgia'ya taşındı ve büyükbabasının adı James'ten vazgeçerek adını Fletcher Henderson olarak değiştirdi.[6] Atlanta Üniversitesi'ne (Alpha Phi Alpha kardeşliğin bir üyesi olduğu) katıldı ve 1920'de kimya ve matematik alanında lisans derecesi ile mezun oldu.[5] Mezun olduktan sonra, Columbia Üniversitesi'ne kimya alanında yüksek lisans yapmak için katılmak amacıyla New York'a taşındı, ancak gerçekte kaydolduğuna dair bir kanıt yok. Manhattan şehir merkezindeki bir kimya firmasında laboratuvar asistanı olarak yarı zamanlı bir iş buldu, ancak bu sadece bir yıl sürdü.[7]

Henderson, New York'ta nehir teknesi orkestrasında müzisyen olarak çalışan bir piyanist ile apartman dairesini paylaştı. Oda arkadaşı performans gösteremeyecek kadar hasta olduğunda, Henderson onun yerini aldı ve kısa süre sonra ona tam zamanlı yedek olarak iş verildi. 1920 sonbaharında Pace and Handy Music Co.'da şarkı göstericisi olarak iş buldu. Henderson müziğin kimyadan daha karlı olacağını gördü ve müzikte bir hayata başlamak için laboratuvar kimyacısı olduğu işinden ayrıldı. Pace, Black Swan Records'u başlatmak için şirketten ayrıldığında, 1921-1923 yılları arasında süren müzik direktörlüğü görevi için Henderson'u yanında götürdü. 1920-1923 yılları arasında öncelikli olarak blues şarkıcılarına piyano eşliğinde eşlik etti.[8] Henderson, Ekim 1921'den Temmuz 1922'ye kadar Ethel Waters'ı içeren Black Swan Troubadours ile turneye çıktı [9] Nisan 1922'de New Orleans'ta Louis Armstrong'u dinledikten sonra, Henderson ona bir teklif gönderdi, ancak Armstrong Henderson Zutty Singleton'ı işe almadığı için [10] reddetti.

1923'ün sonuna kadarki faaliyetleri esas olarak Black Swan ve diğer şirketler için kayıt tarihleriydi. Bu noktada grubu, normal bir çalışma grubu değil, yalnızca kayıtlar için bir pick-up birimiydi. Ocak 1924'te kayıt grubu 216 W 44th St.'de Club Alabam'da bir ev grubu oldu. Aksine işaret eden birçok hatalı yayına rağmen, bu 1924 grubu Henderson'ın ilk çalışma grubuydu.[11]

Temmuz 1924'te grup Roseland Balo Salonu'nda kısa süreli çalmaya başladı. Sadece birkaç ay kalacak olmasına rağmen, grup sonbahar sezonu için geri getirildi. Henderson, 23 yaşındaki kornetçi Louis Armstrong'u ikinci kez gruba katılmaya çağırdı. Henderson'ın 13 Ekim 1924'teki teklifi, Henderson grubunun şu anda orkestrada olan Armstrong ile Roseland'da yeniden bir araya gelmeye başlamasıyla tarihe geçti. Grup kısa sürede New York'taki en iyi Afrikalı-Amerikalı grup olarak tanındı. 1924'ün sonlarına doğru Don Redman'ın düzenlemeleri daha solo çalışmalar içeriyordu. Redman, aranjmanlara sıcak sololar eklemenin yanı sıra, Armstrong'un repertuvarını King Oliver'ın Creole Jazz Band'iyle düzenledi, örneğin "Dippermouth Blues" u "Sugar Foot Stomp" a çevirdi.[12] Armstrong grupta sadece bir yıl çaldı çünkü aranjmanlara ve diğer grup üyelerinin "gösterişine" alışamadı.[13] Buna rağmen, bu süre zarfında Henderson grubunun ve tüm caz üzerindeki etkisi abartılamaz.[14] Başarılı soloları, caz repertuvarına dair bilgisi ve klarnetçi Buster Bailey'i gruba tanıtmasıyla Armstrong, Henderson's Orchestra'yı bir caz grubuna dönüştürdü.[15]

Henderson'ın grubu, Don Redman'ın müthiş aranje yetenekleriyle övünüyordu. Redman'ın 1927'de gruptan ayrılmasının ardından, Henderson aranjmanın bir kısmını üstlendi, ancak 1930-31 arasında saksafoncu ve aranjör olarak Benny Carter'ın yerini aldı ve Henderson da serbest müzisyenlerden (McKinney's Cotton Pickers'dan John Nesbitt dahil) müzikler aldı. .[16] Henderson, düzenleme becerilerini 1931'den 1930'ların ortalarına kadar geliştirdi.[17]

Grubu 1925'te Howard Scott, Coleman Hawkins (1923'te Henderson'la başlayan, bir bas saksafonda tuba bölümlerini çalan ve hızla tenor saksafona geçerek başrol oynayan), Louis Armstrong, Charlie Dixon, Kaiser Marshall, Buster Bailey, Elmer Chambers, Charlie Green, Ralph Escudero ve Don Redman'dan oluşuyordu.

1925'te Henry Troy ile birlikte Bessie Smith ve Nina Simone tarafından kaydedilen "Gin House Blues" u yazdı. Diğer besteleri arasında "Soft Winds" bulunmaktadır.

Henderson, 1920'lerde, Vocalion, Paramount, Columbia, Olympic, Ajax, Pathé, Perfect, Edison, Emerson, Brunswick ve küçük dükkân etiketleri Banner, Oriole, Regal, Cameo ve Romeo dahil olmak üzere neredeyse her plak şirketi için kapsamlı kayıt yaptı.

1925–1930 yılları arasında, kendi adı altında Columbia ve Brunswick / Vocalion için ve Harmony Records için Dixie Stompers ve küçük dükkân etiketleri (Diva ve Velvet Tone ) için bir dizi akustik kayıt yaptı.

1930'larda Columbia, Crown ("Connie's Inn Orkestrası" olarak), ARC (Melotone, Perfect, Oriole, Vocalion), Bluebird, Victor ve Decca için kayıt yaptı . 1920'lerin başından itibaren popüler hitleri ve caz melodilerini kaydetti. 1924'te kendisi ve grubu 80 taraf kaydetti (plak). 19 Haziran 1924'te kaydettiği pop şarkısı "I Can't Get the One I Want" versiyonu en az 23 etiketle yayınlandı.

Armstrong'a ek olarak, baş trompetçiler arasında Henry "Red" Allen, Joe Smith, Rex Stewart, Tommy Ladnier, Doc Cheatham ve Roy Eldridge vardı . Baş saksofoncular arasında Coleman Hawkins, Buster Bailey, Benny Carter ve Chu Berry vardı . Sun Ra, Henderson'ın Chicago'daki Club DeLisa'daki angajmanı sırasında 1940'larda aranjör olarak da çalıştı. Sun Ra, gençken Henderson'ın orkestrasını ilk duyduğunda melek olduklarını zannettiğini çünkü hiçbir insan bu kadar güzel müzik üretemeyeceğini söyledi.

Henderson'ın grubu popüler olmasına rağmen, onu yönetmekte çok az başarılı oldu. Harlem dışında tanınmaması, yaşadığı, görünüşte yetersiz yönetim ve 1929 borsa çöküşünden sonra ortaya çıkan zor zamanlarla daha çok ilgiliydi. Fletcher yetenekli müzisyenleri bulma konusunda bir hünere sahipti, ama bunu sürdürmekte pek şansı yoktu. Birçok durumda yetenekli üyeleri diğer grup liderlerine kaptırdı. Ayrıca mali konularda sıkıntı yaşadı. Grup 1934'te dağıldığında, bazı popüler aranjmanlarını onları bir arada tutmak için Benny Goodman'a satmak zorunda kaldı. [5]

Yaklaşık 1931'den sonra kendi düzenlemeleri etkili oldu. Grubu için düzenlemelere ek olarak Teddy Hill, Isham Jones ve Benny Goodman için aranjmanlar yazdı. Omzu 1928'de bir trafik kazasında yaralandı. Karısı Leora, başarısının azalması nedeniyle kazayı sorumlu tuttu. John Hammond ve Goodman'ın Henderson'ın kendisini desteklemek için yaptığı düzenlemeleri satın aldığını, Goodman'ın bu düzenlemeler için her zaman Henderson'a kredi verdiğini ve bunları kendisininkinden daha iyi çaldığını söylediğini söyledi. Ayrıca Goodman ve Hammond, hasta olduğu zamanlarda Henderson'a yardım etmek için yayınlar ve kayıtlar düzenledi.[18] Kırk yıl sonra, iki şarkısı "Queer Notions" ve "Yeah, Man!" Kansas City filminde oynandı.

Benny Goodman

1935'te Goodman's Orchestra, NBC radyo programı Let's Dance için bir ev grubu olarak seçildi. Goodman, gösteri için her hafta yeni tablolara ihtiyaç duyduğundan, arkadaşı John Hammond, Henderson'dan biraz satın almasını önerdi. Goodman'ın swing dönemindeki hitlerinin çoğu 1920'lerin sonlarında ve 1930'ların başında Henderson ve kendi grubu tarafından çalındı, genellikle kendi kayıtlarından yazıp Goodman'a sattığı baş düzenlemeleri olarak çalındı. Bununla birlikte, kardeşi Horace Henderson (Ross Firestone'un Goodman, Swing, Swing, Swing biyografisinde) klarnetçinin, grubu 1934-35'te Let's Dance şovu için nişanlanırken yeni listeler için Henderson'dan ağır taleplerde bulunduğunu anlattı ve kendisi kardeşinin bazılarını tamamlamasına yardım etti. Şarkıcı Helen Ward, Henderson'ın Goodman Orkestrası'nın kreasyonlarını böylesine kusursuz bir müzisyenlikle gerçekleştirdiğini duymaktan mutluluk duyduğunu da belirtti.

1939'da Henderson grubunu dağıttı ve Goodman'a katıldı, önce piyanist ve aranjör olarak, sonra da tam zamanlı personel aranjör olarak çalıştı. 1940'larda birkaç kez kendi gruplarını yeniden kurdu ve 1948–1949'da tekrar Ethel Waters ile turneye çıktı. Henderson , 1950'de inme geçirdi ve piyanist olarak günlerini sona erdiren kısmi felç geçirdi.[17] 55. doğum gününden on bir gün sonra, 1952'de New York'ta öldü.

Caz ve Harlem Rönesansına katkılar

Henderson, Don Redman ile birlikte swing müziğinin temelini oluşturdu. İkili grubu bölümlere ayırdı (saksafon bölümü, trompet bölümü vb.). Bu bölümler, benzersiz bir ses oluşturmak için birlikte çalıştı. Bazen bölümler çağrı ve yanıt tarzında oynarlardı ve diğer zamanlarda bir bölüm diğerinin arkasında destekleyici riffleri oynardı.[16] On yılı aşkın bir süredir popülerliği olan Swing, Amerika Birleşik Devletleri'nde gelmiş geçmiş en moda caz biçimiydi.

Henderson ayrıca Louis Armstrong'u Ekim 1924'te Chicago'dan New York'a getirmekten sorumluydu ve böylece cazın ABD tarihindeki odak noktasını değiştirdi (Armstrong'un Kasım 1925'te gruptan ayrılıp Chicago'ya dönmesine rağmen).

Henderson ayrıca New Orleans'tan ve ülkenin diğer bölgelerinden doğaçlama caz stillerini New York'a getirmede önemli bir rol oynadı ve burada müzik notasyonunda yazılan düzenlemelere büyük ölçüde dayanan bir dans grubu geleneğiyle birleşti.[19]

Anısına Gürcistan'ın Cuthbert şehrinde bir müze kuruluyor.[20]

Henderson, zamanında diğer müzisyenlerden farklıydı. Caz çalma fikrini özellikle hırslı, genç, siyahi müzisyenler için popüler hale getirdi. Finansal olarak istikrarlı ve zaman içinde kültürel gücü ele geçirmenin bir yolu yaptı. Grup ortaya çıktığında Henderson samimiydi. O çağı etkilemek içindi. Henderson, her üyenin temiz traşlı bir yüzüne, smokine ve cilalı ayakkabılarına sahip olduğunu dikkatle anlayacaktı. Bunu her performanstan önce, özellikle de Times Meydanı gibi ağırlıklı olarak beyaz topluluklardan önce yapacağı kaydedildi. Henderson, dans müziği ve karmaşık aranjmanlar çalabilen bir grup yarattı. Louis Metcalf, "Fletcher Henderson'ın müzik stantlarının arkasında çalan adamlarının görüntüsü, Harlem'de ondan önce umursamayan bir müzik okumayı öğrenme vuruşunu getirdi. İki yıllık gerçek konsantrasyon vardı. Herkes sizi ' Çalışmanız nasıl?' Diye selamladı "" [21]

Grup üyeleri zaman çizelgesi

Bu liste, 1971'de Chester Krolewicz'e yazılan bir mektuptan derlenmiştir.[]New Jersey, Stanhope'dan Walter C. Allen'den "Fletcher Henderson Mezunları'nın Posta Listesi" başlıklı, her grup üyesi hakkında doğum tarihi ve yeri, erken müzik eğitimi ve çaldıkları diğer gruplar gibi bilgileri soran bir liste oluşturmuştur.Liste, yukarıdaki makalede listelenmeyen üyeleri içeriyor olabilir.

  • Chester J. Krolewicz ("Chet Kruly" Stromberg), gitar: 1943 sonbaharında
  • Vernon L. Smith, trompet: 1942 dönemi (yaklaşık)
  • Walter "Woogie" Harris, trombon: 1942–1944
  • Riley C. Hampton, alto saksafon, klarnet, aranjör ve müzik yönetmeni: 1942–1943 ve 1946–1947
  • H. Ray Crawford, tenor saksafon ve aranjör: 1942–1943
  • Grover C. Lofton, bariton, diğer sazlıklar, aranjör ve grup yöneticisi: 1942–1944. Ayrıca Billy Eckstine ve Duke Ellington'ı da ayarladı.
  • George "Chaney" E. Floyd, vokalist: 1942–1947
  • Gordon Austin, trombon: 1942–1943
  • Frank Pronto, saksafonlar: 1943 sonbaharından 1944 başlarına
  • Tony DiNardi, trompet: 1944
  • Robert S. Claese, trombon: 1944 başları
  • Elisha Hanna, trompet: 1945–1947
  • Joseph D. Brown, trombon: 1945–1947

Seçilmiş diskografi

  • A Study in Frustration, Columbia, 1961
  • Hocus Pocus, Bluebird 1992
  • Tidal Wave, GRP, 1994
  • Ken Burns Jazz: Fletcher Henderson, Columbia / Legacy, 2000
  • Sweet And Hot, Le Chant du Monde, 2007
  • First Impressions 1924–1931 Cilt. 1, Decca Caz Mirası Serisi, DL 9227
  • Swing's the Thing 1931-1934 Cilt. 2, Decca Caz Mirası Serisi, DL 79228

Benny Goodman Orchestra için aranjör olarak

  • Sing, Sing, Sing(1992) (Bluebird / RCA)
  • Harry James Years, Cilt. 1 (1993) (Bluebird / RCA)
  • The Best of the Big Bands [Goodman adı altında] (1933-1946 / 1989) (Columbia)
  • Genius of the Electric Guitar (Goodman sextet adı altında kaydedildi, Charlie Christian adıyla yayınlandı) (1939–1941 / 1990) (Columbia)

Kaynakça

  1. ^ a b "Fletcher Henderson". encyclopedia.com. 1996. 15 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi.  Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi: ":1" adı farklı içerikte birden fazla tanımlanmış (Bkz: )
  2. ^ Popular Music and the Underground: Foundations of Jazz, Blues, Country & Rock 1900 - 1950. Durham Companies Publishing. 1996. s. 138. ISBN 0-8403-9088-2. 
  3. ^ "WWI Draft Registration Cards 4". Doctorjazz.co.uk. 24 Haziran 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013. 
  4. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. W.W. Norton & Company: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 126. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  5. ^ a b c "Fletcher Henderson, in Jazz (film by Ken Burns), Selected Artist Biography". pbs.org. 24 Ocak 2001 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Şubat 2016.  Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi: ":0" adı farklı içerikte birden fazla tanımlanmış (Bkz: )
  6. ^ "Fletcher Henderson." Encyclopædia Britannica. Encyclopædia Britannica Online. Encyclopædia Britannica Inc.
  7. ^ Hendersonia. 2. Jazz Monographs. 1973. s. 6. 
  8. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. New York, NY: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 129. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  9. ^ Hendersonia. 2. 1973. ss. 10-35. 
  10. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. New York, NY: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 120. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  11. ^ Hendersonia. 2. 1973. ss. 76-84. 
  12. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. New York, NY: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 149. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  13. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. New York, NY: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 122-23. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  14. ^ Hendersonia. 2. 1973. ss. 112-166. 
  15. ^ Louis Armstrong: Master of Modernism. New York, NY: W.W. Norton & Company. 2014. ss. 141-42. ISBN 978-0-393-06582-4. 
  16. ^ a b "Fletcher Henderson, in Jazz (film by Ken Burns), Selected Artist Biography". PBS. 25 Eylül 1934. 24 Ocak 2001 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013. 
  17. ^ a b "Fletcher Henderson Biography". AllMusic. 29 Aralık 1952. 21 Aralık 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013.  Kaynak hatası: Geçersiz <ref> etiketi: "AMG" adı farklı içerikte birden fazla tanımlanmış (Bkz: )
  18. ^ Reading Jazz, ed. Robert Gottlieb
  19. ^ "Fletcher Henderson". Musicians.allaboutjazz.com. 10 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013. 
  20. ^ "Jazz Near You - Publicity Firm: Fletcher Henderson Museum [in Cuthbert, GA]". Allaboutjazz.com. 17 Mart 2013. 25 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Ekim 2013. 
  21. ^ Magee, Jeffrey (2000). "Before Louis: When Fletcher Henderson Was the 'Paul Whiteman of the Race'". American Music 18.4: 391–425.

Konuyla ilgili yayınlar

  • Walter C. Allen, Hendersonia - Fletcher Henderson ve Müzisyenlerinin Müziği - Biyo-Diskografi (1973)
  • Jeffrey Magee, The Uncrowned King of Swing: Fletcher Henderson ve Big Band Jazz (2004)
  • Margery Dews, "Hatırlamak: Olağanüstü Henderson Ailesi"
  • Gunther Schuller, The Swing Era: The Development of Jazz, 1930-1945 (The History of Jazz, Cilt 2) (1989)
  • Scott Yanow, Salıncak: Üçüncü Kulak - Temel Dinleme Arkadaşı (2000)

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Swing (müzik)</span>

Swing 1930'lu yıllarda ortaya çıkan caz akımı. 20. yüzyılın en popüler caz hareketlerinden biri.

<span class="mw-page-title-main">Louis Armstrong</span> Amerikalı caz müzisyeni (1901 – 1971)

Louis Daniel Armstrong, Amerikalı caz müzisyenidir.

<span class="mw-page-title-main">Anita O'Day</span> Amerikalı caz sanatçısı (1919 – 2006)

Anita O'Day, Amerikalı bir caz şarkıcısıdır. Ella Fitzgerald ve Billie Holiday gibi caz ustalarıyla birlikte, cazın kraliçelerinden sayılır. "Beyaz tenli caz vokalistleri"nin vazgeçilmezlerindendir. Asıl adı "Anita Belle Colton"dur. "Swing" ve "bebop" zamanlarının sanatçılarındandır. Sesinin berraklığı ve tüm caz türlerinde verdiği eserler sayesinde, yaşadığı yüzyılın en büyük caz sanatçılarından biri olarak kabul görmüştür. 86 yaşında iken, "Indestructible!" adlı albümü çıkarmıştı.

Caz, ilk kez ABD'nin güney eyaletlerinde, 1900'lerin başında gelişmeye başlamış bir Afro-Amerikan müzik türüdür. 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılın başlarında New Orleans, Louisiana'daki Afrikalı-Amerikalı topluluklarda ortaya çıktı. Caz müziği, mavi notalar, senkop, swing, çoklu ritim, atışma ve doğaçlama tekniklerini kullanır; Afrikalı-Amerikalı ve Batı müziği tekniklerinin harmanlanmasıdır. Bu müziğin dünya ile tanışması ise 1917 yılında Dixieland Jazz Band'in ilk plaklarının piyasaya çıkmasıyla olmuştur. 1920 ile 1930'larda popülerliğinin artmasıyla başta ABD olmak üzere tüm dünya genelinde Caz Çağı yaşanmıştır. Caz yalnızca geçmişte değil, bugün dahi çok sevilen ve ünü gün geçtikçe artan müzik türlerinden biridir. 1920'lerin Caz Çağı'ndan bu yana, geleneksel müzik ve popüler müzikte önemli bir müzikal ifade biçimi olarak kabul edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Ella Fitzgerald</span> Amerikalı caz sanatçısı (1917 – 1996)

Ella Jane Fitzgerald, yirminci yüzyılın en önemli Amerikalı caz vokalistlerinden biridir.

Savoy Ballroom 'Savoy Balo Salonu', müzik ve dans için kullanılan orta boyutta bir dans salonuydu. 12 Mayıs 1926'da kurulmuştur. Manhattan, New York'un semti olan Harlem'de 596. Lenox Caddesi'nin 140 ve 141. sokakları arasında yer almıştır. Siyah ve beyaz tenli insanların hiçbir ırksal çatışmalar yaşanmadan dans etmek için buluşabildiği ilk mekandır. Leon Abbey, Fletcher Henderson'un orkestraları tarafından açılmıştır. Sonrasında zamanının ünlü Swing orkestraları sahne almıştır. Chick Webb orkestrası ile 'Savoy'un Kralı' olarak geçiyordu. O ve orkestrası Ella Fitzgerald'ı ünlü etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Benny Goodman</span> Amerikalı besteci ve caz müzisyeni (1909 – 1986)

Benjamin David "Benny" Goodman Amerikalı bir caz klarnetçisi ve "Swing'in Kralı" olarak bilinen grup lideridir.

<span class="mw-page-title-main">Sidney Bechet</span> Amerikalı caz müzisyeni (1897 – 1959)

Sidney Bechet, Amerikan caz saksofoncusu, klarnet müzisyeni ve besteciydi.

<span class="mw-page-title-main">Wynton Marsalis</span> Amerikalı caz müzisyeni

Wynton Learson Marsalis ; Amerikalı trompetçi, besteci, öğretmen, müzik eğitimcisi ve Jazz at Lincoln Center'in sanat yönetmeni. Marsalis'in bestelediği Blood on the Fields, Pulitzer Müzik Ödülü'ne layık görülen ilk caz bestedir. Hayatı boyunca birçok ödül kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Barbara Carroll</span> Amerikalı caz piyanist ve şarkıcı

Barbara Carroll, Amerikalı caz piyanisti ve şarkıcısı. Müzikal kariyerine 1947'de başlamıştır. Caz müziği sanatçısı Benny Goodman'ın müzik grubunda yer alarak caz konserlerinde eşlik etmiştir. Broadway'de birçok müzikal projede yer almıştır.

<span class="mw-page-title-main">George Avakian</span> Amerikalı müzik yapımcısı (1919 – 2017)

George Mesrop Avakian, Amerikalı müzik yapımcısı, sanatçı menajeri, yazar, eğitimci ve yönetici.

<span class="mw-page-title-main">Caz Çağı</span>

Caz Çağı, 1920'lerde ve 1930'larda caz müziğinin ve dans tarzlarının ülke çapında hızla popülerlik elde ettiği dönemdir. Caz Çağı'nın kültürel yansımaları öncelikle cazın doğduğu yer olan Amerika Birleşik Devletleri'nde hissedildi. New Orleans’ta Afrika ve Avrupalı müziğin bir karışımı olarak ortaya çıkan caz, bu dönemde daha geniş kültürel değişimlerde önemli rol oynadı ve pop kültürüne olan etkisi uzun süre devam etti. Caz Çağı'na genellikle Kükreyen Yirmiler ile bağlantılı olarak atıf yapılır. Amerikalı yazar F. Scott Fitzgerald, ilk olarak 1922'deki kısa öykü koleksiyonu Caz Çağı Öyküleri'nin adında bu terimi ilk defa kullanarak terimle genel olarak ilişkilendirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Bessie Smith</span>

Bessie Smith Caz Çağı'nda çok tanınan Amerikalı bir blues şarkıcısıydı. "Blues İmparatoriçesi " lakaplı, 1920'lerin ve 1930'ların en popüler kadın blues şarkıcısıdır. Genellikle döneminin en büyük şarkıcılarından biri olarak kabul edilir ve hem blues şarkıcıları hem de caz vokalistleri üzerinde büyük bir etkisi olmuştur.

Carlos Wesley " Don " Byas Amerikalı bir caz müzisyeni ve tenor saksafon sanatçısıydı. Kariyerini daha çok Bebop ve Swing tarzları üzerine oluşturdu. Count Basie, Duke Ellington, Art Blakey, Dizzy Gillespie ve diğer birçok sanatçıyla birlikte sahne aldı. Ayrıca kendi grubunu da yöneten Byas, hayatının son 26 yılını Avrupa'da yaşadı.

<span class="mw-page-title-main">Joe Henderson</span> Amerikalı caz müzisyeni (1937 – 2001)

Joe Henderson Amerikalı bir caz saksafon sanatçısıydı. Kırk yılı aşan kariyerinde Henderson, zamanının önde gelen Amerikalı müzisyenlerin birçoğuyla çaldı ve Blue Note, Milestone ve Verve dahil olmak üzere birçok önemli plak şirketi ile kayıt yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Thelonious Monk</span> Amerikalı besteci ve caz sanatçısı (1917 – 1982)

Thelonious Sphere Monk, Amerikalı caz piyanisti ve besteci. Eşsiz bir doğaçlama tarzı olan Monk, caz müziğe "Round Midnight", "Blue Monk", "Straight, No Chaser", "Ruby, My Dear", "In Walked Bud" ve "Well, You Needn't" gibi eserleri kazandırmıştır. Duke Ellington'dan sonra en çok kayıt yapan ikinci caz bestecisi konumundadır.

<span class="mw-page-title-main">Big band</span>

Bir big band veya caz orkestrası, genellikle dört bölümden oluşan on veya daha fazla müzisyenden oluşan bir tür caz müziği topluluğudur: saksafonlar, trompetler, trombonlar ve bir ritim bölümü. Büyük gruplar 1910'ların başında ortaya çıktı ve swing'in en popüler olduğu 1940'ların başında caza hakim oldu. Büyük grupların çaldığı tek müzik tarzı bu olmasa da, "big band" terimi aynı zamanda bir müzik türünü tanımlamak için de kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Jukka Haavisto</span>

Juhani "Jukka" Haavisto, Finlandiyalı ödüllü müzisyen ve girişimci.

<span class="mw-page-title-main">Russell Malone</span> Amerikalı caz müzisyeni

Russell Lamar Malone, Amerikalı caz müzisyeni.

<span class="mw-page-title-main">Dan Morgenstern</span> Amerikalı caz müzisyeni

Dan Morgenstern, Amerikalı gazeteci, yazar ve müzik eleştirmeni.