İçeriğe atla

Final Fantasy X

Final Fantasy X
Final Fantasy X logosu
GeliştiriciSquare
Yayımcılar
YönetmenYoshinori Kitase
YapımcıYoshinori Kitase
Tasarımcılar
  • Motomu Toriyama
  • Takayoshi Nakazato
  • Toshiro Tsuchida
Programcılar
  • Koji Sugimoto
  • Takashi Katano
Sanatçılar
  • Yusuke Naora
  • Shintaro Takai
Senaristler
Besteciler
  • Nobuo Uematsu
  • Masashi Hamauzu
  • Junya Nakano
SeriFinal Fantasy
PlatformPlayStation 2
Çıkış
  • JP: 19 Temmuz 2001
  • KA: 17 Aralık 2001
  • AU: 17 Mayıs 2002
  • AVR: 24 Mayıs 2002
Uluslararası
  • JP: 31 Ocak 2002
TürRol yapma
ModTek oyunculu oyun Bunu Vikiveri'de düzenleyin

Final Fantasy X (JaponcaファイナルファンタジーX Fainaru Fantajī Ten), 2001 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin onuncu oyunu olup Temmuz 2001'de Japonya'da ve daha sonra diğer ülkelerde PlayStation 2 için piyasaya sürüldü. Oyun, Final Fantasy serisinin tamamen önceden oluşturulmuş zeminlerden tamamen üç boyutlu alanlara geçişini işaretler ve aynı zamanda seslendirme özelliğine sahip ilk oyundur. Final Fantasy X, Aktif Zamanlı Savaş (ATB) sistemi yerine "Koşullu Sıra Tabanlı Savaş" (CTB) sistemine sahiptir ve "Sphere Grid" adı verilen yeni bir seviyeleme sistemi kullanmaktadır.

Final Fantasy X, Güney Pasifik, Tayland ve Japonya'dan esinlenmiş bir yer olan Spira'nın fantastik dünyasında geçmektedir.[1] Oyunun hikâyesi, bir grup maceracı ve Sin olarak bilinen azgın bir canavarı yenme arayışı etrafında dönmektedir. Oyunun ana karakteri olan Tidus, kurgusal blitzball sporunda yıldız bir sporcu olan ve kendisini Spira'da, anavatanı olan Zanarkand kentinin Sin tarafından tahrip edilirken bulmaktadır. Spira'ya geldikten kısa bir süre sonra, Tidus, Sin'i yok etmek için hac ziyaretçisinin hacı Yuna'ya katılır.

Oyunun geliştirilmesi 1999'da 32,3 milyon doların üzerinde bir bütçeyle ve 100 kişiden fazla bir ekiple başladı. Oyunun müzikleri Nobuo Uematsu'nun yanı sıra Masashi Hamauzu ve Junya Nakano tarafından da bestelenmiştir. Final Fantasy X, dünya çapında 8 milyon adet satarak büyük bir ticari başarı elde etti.[2] Yaygın olarak, tüm zamanların en büyük video oyunlarından biri olarak kabul edilir. 13 Mart 2003 tarihinde, doğrudan bir devamı olan Final Fantasy X-2 izledi.

Kaynakça

  1. ^ Square; Beyond Final Fantasy: Producer (20 Aralık 2001), Final Fantasy X International, Square EA 
  2. ^ [1] 23 Ocak 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (PS2: 8M+) IGN Japan

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Chrono Trigger</span>

Chrono Trigger Square Co. Ltd. tarafından çıkartılan RPG tarzı bir Super Nintendo oyunudur. Japonya'da 11 Mart 1995'te çıkan bu oyun, Kuzey Amerika'da da 22 Ağustos'ta satılmaya başlamıştır. Oyunun hikâyesi genç maceraperestlerin zaman içinde dolaşarak yok olmuş geleceklerini kurtarması üzerinedir. Olacak felaketi engellemek için dünyayı kurtarmaya çalışırlar.

<span class="mw-page-title-main">Square Enix</span> Japonya merkezli video oyunu şirketi

Square Enix Holdings Co., Ltd., Japonya merkezli bir video oyunu geliştirme ve yayımlama şirketidir. Şirket, 1 Nisan 2003 tarihinde Enix Corporation ile Square şirketlerinin birleşmesi sonucu kurulmuş olup şirketinin %80 hissesi eski adıyla Square şirketine aittir. Şirketin merkezi Tokyo'nun Shinjuku semtinde yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">PlayStation Vita</span>

PlayStation Vita, Sony Interactive Entertainment tarafından geliştirilen ve pazarlanan bir el tipi oyun konsoludur. İlk olarak 17 Aralık 2011'de Japonya'da, ardından 22 Şubat 2012'de Kuzey Amerika, Avrupa ve diğer uluslararası bölgelerde piyasaya sürüldü. Bu konsol, PlayStation Portable'ın halefi ve PlayStation markasının bir parçasıdır; sekizinci nesil video oyun konsollarının bir parçası olarak, Nintendo 3DS ile başlıca rekabet etmiştir.

Final Fantasy XV, aksiyon rol yapma türündeki video oyunu. Square Enix firması tarafından geliştirilmiş olup 2016 yılında PlayStation 4 ve Xbox One platformlarına, 2018 yılında Microsoft Windows ve son olarak 2019 yılında Stadia platformuna çıkış yapmıştır. Final Fantasy serisinin on beşinci oyunudur. Oyun, açık dünya ve Kingdom Hearts serisindeki gibi aksiyon tabanlı savaş sistemi içermektedir. Silah, araç seyahati ve kamp gibi diğer unsurlar da yapılabilmektedir. Oyunun çıkışından sonra indirilebilir içerik ile daha fazla oynanabilir karakterler ve çok oyunculu mod eklenmiştir.

Final Fantasy VI Square Soft. tarafından, Super Nintendo Entertainment System için geliştirilen bir rol yapma oyunudur. İlki 1994 yılında yayınlanan serinin altıncı oyunudur.

Square Co., Ltd., Japonya merkezli bir video oyunu şirketiydi. Şirket, Eylül 1986 tarihinde Masafumi Miyamoto tarafından kurulmuş olup 1 Nisan 2003 tarihinde Enix ile birleşerek Square Enix adını almıştır. Şirket aynı zamanda oyunlarını tanımlamak amacıyla SquareSoft marka adını kullandı ve bu terim bazen şirketin kendisini ifade etmek için de kullanılmaktaydı. Ek olarak, "Squaresoft, Inc" birleşmeden önce şirketin Amerikan kolunun adıydı ve ardından "Square Enix, Inc" olarak yeniden adlandırıldı.

Final Fantasy XII, 2006 yılında Square Enix tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin 12. oyunu olup 16 Mart 2006 tarihinde piyasaya sürüldü. Oyun, açık dünya, kesintisiz bir savaş sistemi, kontrol edilebilir bir kamera, oyuncunun savaştaki karakterlerin yapay zekâsını kontrol etmesini sağlayan özelleştirilebilir bir "gambit" sistemi, hangi yeteneklerin ve ekipmanların karakterler tarafından kullanılabileceğini belirleyen bir “lisans” sistemi ve oyuncunun, oyunun açık dünyasında giderek zorlaşan canavarları bulup yenmesini sağlayan bir avlanma görevi olmak üzere seriye birkaç yenilik getirdi. Final Fantasy XII, ayrıca Chocobos ve Moogles gibi serideki önceki oyunlardan elementleri de içermektedir.

Final Fantasy II, 1988 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin ikinci oyunu olup 17 Aralık 1988 tarihinde Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü ve daha sonra WonderSwan Color, PlayStation, Game Boy Advance, PlayStation Portable ve birden fazla mobil ve akıllı telefon sürümleri de çıkmıştır.

Final Fantasy III, 1990 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin üçüncü oyunu olup 27 Nisan 1990 tarihinde Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü ve daha sonra remake versiyonları çeşitli konsollar ile birden fazla mobil ve akıllı telefon sürümleri de çıkmıştır. İş değiştirme sistemini içeren ilk Final Fantasy oyunudur.

Final Fantasy IV, 1991 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin dördüncü oyunu olup 19 Temmuz 1990 tarihinde Japonya'da ve 23 Kasım 1991 tarihinde de Kuzey Amerika'da Final Fantasy II adıyla Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü.

Final Fantasy V, 1992 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin beşinci oyunu olup 6 Aralık 1992 tarihinde Japonya'da Super Nintendo Entertainment System için piyasaya sürüldü. 1994 yılında yayınlanan Final Fantasy: Legend of the Crystals adlı orijinal video animasyonu oyundaki olayların devamını anlatmaktadır.

Final Fantasy IX, 2000 yılında Square tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin dokuzuncu oyunu olup 7 Temmuz 2000 tarihinde Japonya'da, 13 Kasım 2000 tarihinde Kuzey Amerika'da ve 16 Şubat 2001 tarihinde Avrupa'da PlayStation için piyasaya sürüldü. Final Fantasy VIII ile birlikte geliştirilmiş olup Final Fantasy VI, Final Fantasy VII ve Final Fantasy VIII 'in fütüristik ortamından uzaklaşarak önceki oyunlarda olduğu gibi Orta Çağ stiline geri dönüş yaptı. Sonuç olarak, orijinal Final Fantasy 'den ağır bir şekilde etkilendi ve oyunların geri kalanına imalar sunmaktadır. Bu yaklaşıma rağmen, oyun Aktif Zamanlı Etkinlik, "Mognet" ve beceri sistemleri gibi serilere yeni özellikler kattı.

Final Fantasy XIII, 2009 yılında Square Enix tarafından geliştirilen rol yapma video oyunudur. Oyun, Final Fantasy serisinin 13. oyunu olup Aralık 2009 tarihinde Japonya'da ve Mart 2010 tarihinde de dünyanın geri kalanında PlayStation 3 ve Xbox 360 için piyasaya sürüldü. Oyun, hızlı tempolu dövüş, "Crystarium" adı verilen karakterler için hangi yeteneklerin geliştirildiğini belirlemeye yönelik yeni bir sistem ve hangi yeteneklerin karakterler tarafından kullanıldığını kontrol etmek için özelleştirilebilir bir "Paradigma" sistemi ile birlikte toplanan canavarlar, chocobos ve hava gemileri gibi, dizideki önceki oyunların öğeleri de içermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Japonya Oyun Ödülleri</span>

Japonya Oyun Ödülleri, Ekonomi, Ticaret ve Sanayi Bakanlığınca 1996 yılından beri video oyunu endüstrisine yönelik düzenlenen ödül töreni. Etkinlik yalnızca Japon video oyunu endüstrisine yönelik olmayıp aynı zamanda uluslararası video oyunlar da adaylık alabilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Naoki Yoshida</span>

Naoki Yoshida, Square Enix için çalışan bir Japon video oyunu yapımcısı, yönetmeni ve tasarımcısıdır. Dragon Quest X'in baş planlayıcısı ve Final Fantasy XIV: A Realm Reborn'un yönetmeni ve yapımcısı olarak devasa çok oyunculu çevrimiçi rol yapma oyunları (MMORPG'ler) üzerindeki çalışmaları ile tanınır. Orijinal Final Fantasy XIV projesini kurtarmasıyla bilinmektedir. Yoshida, Square Enix'te İcra Kurulu Başkanı, Square Enix'in Yaratıcı İş Birimi III'ün Başkanı ve franchise'ın yayın ve içeriğinin tutarlılığını gözetmekle görevli Final Fantasy Komitesi'nin bir parçasıdır.

Final Fantasy XIII-2, Square Enix tarafından PlayStation 3 ve Xbox 360 için geliştirilen ve yayımlanan bir rol yapma video oyunudur. 2011'de Japonya'da, 2012'de Kuzey Amerika ve PAL bölgelerinde piyasaya sürüldü ve 2014'te Microsoft Windows'a, 2015'te ise iOS ve Android'e taşındı. XIII-2, 2009 rol yapma oyunu Final Fantasy XIII'ün doğrudan devamı ve Fabula Nova Crystallis alt serisinin bir parçasıdır.

Kingdom Hearts, Square tarafından geliştirilen 2002 yapımı bir aksiyon-rol yapma video oyunudur. Oyun, Kingdom Hearts serisinin ilk oyunu olup Square ve The Walt Disney Company ortaklığında geliştirilmiştir. Mart 2002 tarihinde Japonya, aynı yılın Eylül ayında Kuzey Amerika ve Kasım ayında Avrupa ve Avustralasya'da PlayStation 2 için piyasaya sürüldü. Oyunun yeni ve ek içerik içeren genişletilmiş bir yeniden sürümü olan Kingdom Hearts Final Mix, Aralık 2002'de yalnızca Japonya'da piyasaya sürüldü. Oyunun Final Mix versiyonu daha sonra yüksek çözünürlükte yeniden düzenlendi ve PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows ve Nintendo Switch için Kingdom Hearts HD 1.5 Remix koleksiyonunun bir parçası olarak küresel olarak yayınlandı.

Kingdom Hearts II, Square Enix tarafından geliştirilen 2005 yapımı bir aksiyon-rol yapma video oyunudur. Oyun, Kingdom Hearts serisinin üçüncü oyunu olup Square ve The Walt Disney Company ortaklığında geliştirilmiştir. Aralık 2005 tarihinde Japonya, Mart 2006 tarihinde Kuzey Amerika ve aynı yılın Eylül ayında Avrupa ve Avustralasya'da PlayStation 2 için piyasaya sürüldü. Oyunun yeni ve ek içerik içeren genişletilmiş bir yeniden sürümü olan Kingdom Hearts II Final Mix, Mart 2007'de yalnızca Japonya'da piyasaya sürüldü. Oyunun Final Mix versiyonu daha sonra yüksek çözünürlükte yeniden düzenlendi ve PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows ve Nintendo Switch için Kingdom Hearts HD 2.5 Remix koleksiyonunun bir parçası olarak küresel olarak yayınlandı.

Kingdom Hearts Birth by Sleep, Square Enix tarafından geliştirilen 2010 yapımı bir aksiyon-rol yapma video oyunudur. Oyun, Kingdom Hearts serisinin altıncı oyunu olup Square Enix ve Disney Interactive Studios ortaklığında geliştirilmiştir. Ocak 2010 tarihinde Japonya ve Eylül 2010 tarihinde Kuzey Amerika ve PAL bölgesinde PlayStation Portable için piyasaya sürüldü. Oyunun uluslararası sürümü olan Kingdom Hearts Birth by Sleep Final Mix, Ocak 2011'de yalnızca Japonya'da piyasaya sürüldü. Oyunun Final Mix versiyonu daha sonra yüksek çözünürlükte yeniden düzenlendi ve PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows ve Nintendo Switch için Kingdom Hearts HD 2.5 Remix koleksiyonunun bir parçası olarak küresel olarak yayınlandı.

Blue Dragon, Mistwalker ve Artoon tarafından geliştirilen ve Microsoft Game Studios tarafından yayınlanan 2006 yapımı bir rol yapma video oyunudur. Oyun, 7 Aralık 2006 tarihinde Japonya ve Ağustos 2007 tarihinde daha sonra diğer ülkelerde Xbox 360 için piyasaya sürüldü.