İçeriğe atla

Fight the Power

"Fight the Power"
Fear of a Black Planet ve Do the Right Thing: Original Motion Picture Soundtrack albümünden Public Enemy tekli
TarzHip hop
Süre5:23 (soundtrack versiyonu)
4:42 (albüm versiyonu)
ŞirketMotown
Yazar
YapımcıThe Bomb Squad

"Fight the Power", Amerikan hip hop grubu Public Enemy'nin 1989'da Motown'dan single çıkarttığı şarkı. Şarkı, 1989'da yaptığı filmi Do the Right Thing için soundtrack arayan yönetmen Spike Lee'nin isteği üzerine ortaya çıkarılmıştır. İlk olarak filmin soundtrack albümünde yayımlanan şarkının farklı bir versiyonu da grubun 1990 tarihli studio albümü Fear of a Black Planet'ta yer aldı.

"Fight the Power", çok sayıda Afroamerikan kültürüyle ilgili göndermelerle ve ses örnekleriyle doludur; mesela Afroamerikan sivil haklar hareketindeki konuşmalar, siyahi kiliselerindeki ayinler ve James Brown'ın müziği gibi.

Single olarak "Fight the Power", Hot Rap Singles'da 1 numaraya, Hot R&B Singles'da 20 numaraya çıktı. The Village Voice'un "Pazz & Jop" eleştirmenler anketinde 1989'un en iyi single'ı seçildi. Public Enemy'nin en bilindik şarkısı oldu ve eleştirmenler ve dergiler tarafından tüm zamanların en iyi şarkıları arasında sayıldı. 2001'de şarkı Amerika Kayıt Endüstrisi Birliği'nin derlediği "Yüzyılın şarkıları" (İng:Songs of the Century) listesinde 228 numarada yer aldı.

Arka plan

1988'de, ikinci albümleri It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back'in yayımından kısa süre sonra Public Enemy, Run-DMC'yle ortak yaptıkları Run's House turunun Avrupa ayağına hazırlanmaktaydı.[1] Tura çıkmalarından önce yönetmen Spike Lee, Public Enemy'ye filmlerinden biri için bir şarkı yazmaları teklifiyle geldi.[1] Do the Right Thing filmini yönetmekte olan Lee, şarkıyı New York'un Brooklyn mahallesindeki ırksal gerilim hakkındaki filmin leitmotivi olarak kullanmayı amaçlıyordu.[2] Bu kararı hakkındaTime'a verdiği bir röportajında, "Muhalif olmasını istemiştim, öfkeli olmasını istemiştim, çok ritmik olmasını istemiştim, aklıma anında Public Enemy geldi," dedi.[3] Aşağı Manhattan'daki bir toplantıda Lee, baş MC Chuck D'ye, The Bomb Squad'ın prodüktörü Hank Shocklee'ye ve baş yapımcı Bill Stephney'e film için marş niteliğinde bir şarkıya ihtiyaç duyduğunu söyledi.[4]

Chuck D, şarkının çoğunu yazmak için gereken ilhamı tur süresince İtalya üzerinden uçarken uçarken buldu. Fikrini şöyle hatırlıyordu; "The Isley Brothers'ın orijinal 'Fight the Power'ına biraz benzer bir temam olsun, onu da o dönemde etrafımızda dönenler hakkında bir nevi modernist görüşlerle doldurayım istemiştim." Grubun basçısı Brian Hardgroove, şarkının mesajını söyle tanımladı, "Hukuki yaptırım gerekli. Biz, tür olarak bu gerekliliği aşacak kadar evrimleşmedik. "Fight the Power" otoriteyle savaşmaktan bahsetmiyor—hiç alakası yok. Gücün suistimaliyle savaşmaktan bahsediyor."[5]

Kayıt ve prodüksiyon

Branford Marsalis (2011'de çekilmiş fotoğrafı) şarkının soundtrack versiyonundaki saksafon solosunu çaldı.

Public Enemy'nin prodüksiyon ekibi The Bomb Squad, "Fight the Power"ın müziğini çok sayıda ses örneğini döngüleyerek, üst üste bindirerek ve başkalaştırarak oluşturdu.[6] Parçada sadece iki gerçek enstrümantalist vardı: saksafonda Branford Marsalis ve scratch'te grubun DJ'i ve pikapçısı Terminator X[6]—Marsalis, filmin uzatılmış soundtrack versiyonunda bir saksafon solosu daha çaldı.[7]

Marsalis'in düşünce ekolüne tezat şekilde Hank Shocklee gibi Bomb Squad üyeleri melodik açıklık ve harmonik anlaşılırlığı yıkarak bestelerinde özel bir ruh hali yakalamak istediler. Shocklee, müzisyenliklerinin farklı bir medyada, farklı araçlara ihtiyaç duyarak, farklı kültürel önceliklerden esinlenerek hazırlandığını, caz ve klasik müzikte değer verilen "virtüözlükten" farklı olduğunu açıkladı.[8] Marsalis, grubun alışılmadık müzisyenliklerini daha sonra şöyle yorumlamıştı:

Diğer Public Enemy şarkılarındaki gibi, the Bomb Squad çeşitli ses örneklerini yeni bağlamlara koyarak onları şarkının vokal ve ruh haline uyduruyor. Perküsif sesler ritimden ya önce ya da sonra gelerek huzursuzluk ya da gerilim hissi yaratıyor. Marsalis'in solosu gibi bir takım ögeler Shocklee tarafından işlenerek harmonik anlaşılırlıktan farklı bir şeyi simgeliyorlar. Bomb Squad, Marsalis'in Re minör doğaçlamalarını şarkının Si♭7 ritmik arkaplanına (ya da tam tersi) bindiriyor. Şarkının prodüksiyonuyla ilgili Amerikan müzikolog Robert Walser'ın yazdıklarına göre solo, "Marsalis'in çalmayı aklından bile geçirmeyeceği bir şeye dönüştürüldü, çünkü Shocklee'nin hedefleri ve ön kabulleri onukinden farklıydı."

24 Ağustos 2014'te Chuck D, Twitter profiline Green St. stüdyosundan bir kaset teybinin resmini attı. Teybin etiketi stüdyonun markasıyla işaretlenmişti ve elle yazılmış başlık, şarkının kaydı için o stüdyonun kullanıldığını ima ediyordu.[9]

Ses örnekleri ve döngüler

Şarkıda çok sayıda eserden ses örneği alınmış olsa da bu örneklerin her biri epey kısaydı; çoğu bir saniyeden bile kısaydı ve Bomb Squad prodüktörleri Hank ve Keith Shocklee'nin onları bir parçaya dönüştürme yöntemi onları döngülemekti.[10] Döngüleme tekniğinde kayıtlı bir pasaj—genelde bir solo ya da break—aynı plağı çalan iki pikap arasında ileri geri geçilerek tekrarlanabilirdi. "Fight the Power"'daki ve genel olarak hip hop müzikteki döngüleme, 1970'lerin hip hop DJ'leri tarafından bulunmuştu ki Shocklee kardeşlerin ikisi de kariyerine DJ'lik yaparak başlamıştır. "Fight the Power"daki döngüleme pikaplarla yapılmadığı hâlde DJ'likle bağlantısı vardı. Yazar Mark Katz, Capturing Sound: How Technology Has Changed Music (Sesi Yakalamak: Teknoloji Müziği Nasıl Değiştirdi) kitabında "Çoğu hip-hop prodüktörü bir zamanlar DJ'di ve şarkı seçme ve birleştirme yetnekleri her ikisinde de gerekliydi. [...] Hatta DJ, hip hop müzikte merkezi, kurucu bir figürdür: öyle ki DJ'lik teamül ve estetiklerinden çok sapan prodüktörler hip hop saygınlıklarını tehlikeye atmayı riske eder," yazmıştır.[10]

Chuck D şarkının abartılı döngülemelerini ve prodüksiyonunu "döngüler üzerine döngüler üzerine döngüler koyduk" diye anlatmıştı.[10] Katz, parçanın bir analizinde "Punlic Enemy'nin prodüksiyon ekibinin yarattığı etki baş döndürücü, canlandırıcı ve kışkırtıcı—hepsi bir kerede alınmaz," yorumunda bulundu[10] ve prodüksiyonun bir bütün olarak eserle bağlantısını şu şekilde tartıştı:


Beste

Müziksel yapı

"Fight the Power" sivil haklar hareketi avukatı ve aktivisti Thomas "TNT" Todd'un çınlayan, ajite bir sesle aşağıda orijinali de verilen şu konuşmasının kaydıyla başlar;


Konuşmacı burada sigara markası Tareyton'ın "Bir Tareyton içenler değiştireceğimize savaşırız!" (Us Tareyton smokers would rather fight than switch!) şeklindeki reklam sloganını tersine çevirmiştir. Bu 16 saniyelik pasaj, parçada kullanılan sayısız ses örneğinin en uzunudur.

Onun ardından üç ölçülük, kısa bir kısım (0:17–0:24) gelir. Bu kısmı bir vokal pasajının kesintili ritmi taşımaktadır; funk grubu Trouble Funk'ın 1982 tarihli "Pump Me Up" (Pompala Beni) şarkısındaki şarkının adının tekrarlandığı nakarat tersten çalınmaktadır. Ritmik ölçü kısmında melodik bir satır, Branford Marsalis'in üçlü notalarla saksafon çalması (mikse gömülü), ikinci ölçüde sekiz trampet ritmi ve üçüncü ölçüde sesli ünlemler mevcuttur. Ünlemlerden birisi, anlamsız "chuck chuck" sesleri The Dramatics'in 1972 şarkısı "Whatcha See Is Whatcha Get"ten alınmıştır, ki bu da Chuck D'ye kaynak teşkil eder.

Üç ölçülük kısım, hemen ardından gelen bölümde yükselir (0:24–0:44), ki burada rapçiler giriş yapar ve prodüksiyon daha karmaşıklaşır.[11][13] Bölümün ilk 4 saniyesinde 10'dan falza farklı ses örneği onları kumaştaki iplikler gibi birbirine dokuyacak şekilde döngülenmiş, bu kısım da bir üst-döngü olarak 4 defa tekrarlanmıştır.[11] Bütün bölüm, elektro gitar, bas gitar ve synthesizer örnekleri içerir. Ses örnekleri arasında James Brown'ın 1971 şarkısı "Hot Pants", aralarında James Brown'ın meşhur homurtularından birinin de bulunduğu dört kesintili vokal örneği ve çeşitli perküsyon örnekleri sayılabilir.[11] Diğer örnekler tarafından örtülmüş olsa da hip hop'ta en çok kullanılan ses örneklerinden biri,[14] Clyde Stubblefield'in drum break James Brown'ın 1970 şarkıs "Funky Drummer"da çaldığı break de burada görülebilmektedir. Ancak break'in sadece ilk iki sekizlik notası ve trampet sesi açıkça duyulabilmektedir. Bu kısımda funk tarzı, keskin bir gitar riff'i staccato ritimler çalmakta ve bir ses "Come on, get down" (Haydi, in aşağı) diye bağırmaktadır. Ses örneği alınan diğer şarkılar arassında "I Know You Got Soul", "Planet Rock" ve "Teddy's Jam" sayılabilir.

Sözleri

Şarkı, James Brown'a (1973'teki fotoğrafı) göndermeler ve onun şarkılarından ses örnekleriyle dolu.

Şarkı sözleri, devrimci bir retorikle "baştakilerle savaşma" çağrısı yapmaktadır.[2] Sözler Chuck D tarafından agresif ve affetmez bir tonda söylenmektedir.[13] The Quietus'dan David Stubbs'a göre şarkı "zirvesinde duran bir Public Enemy'nin tüm o kontrollü, yakıcı öfkesiyle titreyip köpürüyor. [Şarkının sözleri] derhal gelecek zamanda, sürekli bekleyen bir isyan durumunda geçiyor".[15]

"Fight the Power", Chuck D'nin "1989!" diye kükremesiyle başlar. İlk bentte sözler Afroamerikan perspektifini anlatır:[15]

Ayrıca grubun müzik sanatçısı olarak durduğu platformu da açığa kavuşturur:[16]


Sözler, ırk meselesine değinirken kendi halkına uyuglandığında kişinin kendi şartlarını aşma dinamiğini ve ırk eşitliğiyle ilgili liberal görüşleri reddeder:[16]


Daha sonra Chuck D gücü elinde tutanlara seslenir

Ve Afroamerikan topluluğundan akılcı aktivizm ve örgütlenme bekler:

Chuck D, dinleyicisine "sevgili" (my beloved) diye seslenirken Martin Luther King'in "sevgili halkım" (beloved community) sözlerine gönderme yapmaktadır.

"Fight the Power"daki ses örneklerinin çoğu Afroamerikan kültüründen gelmekte olup, çoğunun orijinal icracıları James Brown, Stetsasonic ve Bobby Byrd gibi 20. yüzyıl Afroamerikan müziğinin gelişmesinde önemli rol oynamış önemli sanatçılardır.[17] Afroamerikan müziğinde ve kilise ayinlerinde çok kullanılan seslenmeler de parçanın sözlerinde yer alır: "Let me hear you say," "Come on and get down," ve "Brothers and sisters," gibi (sırasıyla "dediğini duyayım", "haydi, in aşağı" ve "erkek ve kız kardeşler"). James Brown'ın homurtuları ve Afrika Bambaataa'nın 1982 şarkısı "Planet Rock"tan alınan elektronik yöntemlerle işlenmiş ünlemler de parçada yer bulur.[17] Chuck D., alınan ses örneklerine şarkının sözlerinde de göndermelerde bulunmuştur.[17] Şarkının adı da the Isley Brothers'ın aynı adı taşıyan şarkısına bir göndermedir.[17]

Üçüncü bent

Şarkının üçüncü bendinde Elvis Presley ve John Wayne'i aşağılayan sözler geçer.[18] Chuck D şu kısmı okumuştur;

Flavor Flav da hemen ardından şöyle girer;

Chuck D, bu sözleri yazarken proto-rap sanatçısı Clarence "Blowfly" Reid'ın "Blowfly Rapp" (1980) şarkısından esinlenmiştir. Reid, o şarkıda kendisine ve Muhammed Ali'ye, böyle bir üslupta ırkçı hakaretler eden kurgusal bir Ku Klux Klan üyesiyle hakaret yarışına giriyordu.[19]

Üçüncü bentte Presley—kişisel ya da sembolik bir şekilde— ırkçılıkla özdeşleştirilir. Zenciler arasındaki yaygın kanı, Presley'nin görsel ve müziksel performanslarının çoğunu Afroamerikan kaynaklara borçlu olduğu hâlde onun, çağdaşı siyahi rock and roll sanatçılarından esirgenen kültürel onaylanma ve ticari başarıyı adaletsizce elde ettiği yönündedir.[20]

Chuck D, Elvis Presley'i ırkçılıkla özdeşleştiren sözlerini daha sonra açıkladı. Presley'nin 25. ölüm yıldönümünde Newsday'e verdiği röportajında Elvis'in zenci müzisyenlerin yüksek saygısını kazandığını ve Elvis'in kendisinin de zenci müzisyenlere hayranlık duyduğunu söyleyen Chuck D, Elvis'le ilgili sözlerinin asıl hedefinin ondan önce gelen zenci sanatçıları görmezden gelerek Elvis'i "Kral" ilân eden beyaz kültürü olduğunu belirtti.[21][22]

John Wayne'i aşağılayan sözlerin sebebiyse onun tartışmalı kişisel görüşleri ve ırkçı söylemleriydi. 1971'de Playboy'a verdiği röportajında Wayne, "Zenciler sorumluluk sahibi olacak kadar eğitilene dek beyazların üstünlüğüne inanıyorum. Sorumsuz insanlara liderlik ve yargı gerektiren otorite ve makamlar vermeye inanmıyorum" demişti.

Chuck D, önceki söylemlerini şu şekilde açıklar:[13]

Salon'dan Laura K. Warrell, bentteki sözleri beyaz Amerikan idealinin Presley ve Wayne'deki tecessümlerine ve bu ayrımcı kültüre bir saldırı olarak yorumlamıştır.

Yayımlanma ve tepkiler

22 Mayıs 1989'da Professor Griff, grubun "Bilgi Bakanı", Washington Times'a yaptığı röportajlarda antisemitist yorumlarda bulunarak Yahudilere "ahlaksız" dedi ve onları Atlantik köle ticaretinin finansmanından ve apartheidden sorumlu tutarak "dünyada yaşanan ahlaksızlıkların çoğunluğu" için onları suçladı.[23] Bu yorumlar Yahudi Savunma Örgütü'nün (Jewish Defense Organization, JDO) dikkatini çekti. Onlar da boykot çağrısında bulunarak plak şirketi yöneticilerini ve perakendecileri bu konuda bilgilendirdiler.[23] Sonuç olarak şarkının Do the Right Thing'de yer alması nedeniyle JDO, filmin gösterimlerinde kapılara nöbetçi dikmişti.[24] Griff'in röportajı basının da tepkisini çekti.[25] Cevap olarak Chuck D, bir ay boyunca basınagrubun dağılacağı, dağılmayacağı, müzik endistürisini boykot edeceği ve Griff'i gruptan atacakları yönünde karışık mesajlar verdi. Griff, o senenin Haziranında gruptan atıldı ve "Fight the Power", Motown'la yapılan bir sefere mahsus bir sözleşmeyle yayımlandı.[26] Public Enemy, Lee'nin ve filmin üzerindeki baskıyı azaltmak adına insan içine çıkmaya bir süre gönüllüce ara verdiler. Fear of a Black Planet'tan çıkan sonraki single'ları "Welcome to the Terrordome"da grubu savunurken tartışmalar boyunca kendilerini eleştirenlere saldıran sözler vardı ki bu, ırk ve antisemitizm sebebiyle kendilerine yönelik daha fazla tartışmaya neden oldu.[27]

Gönüllü eylemsizlikleri süresinde "Fight the Power"Billboard listelerinde yükseldi. ABD ve BK'ta 7-inçlik bir single olarak yayımlanan şarkının uzatılmış soundtrack versiyonu da 12-inçlik plak ve CD formatlarında maxi singleolarak yayımlandı.[26]

"Fight the Power", yayımlanmasının üzerine müzik eleştirmenlerinden olumlu tepkiler aldı.Entertainment Weekly'den Greg Sandow bunun "herhalde 1989'un en güçlü pop single'ı" olduunu söyledi.[28] "Fight the Power", The Village Voice'un yıllık Pazz & Jop eleştirmenler anketinde 1989'un en iyi single'ı seçildi.[29] Anketin yaratıcısı Robert Christgau, şarkıyı kendi listesinde altıncı en iyi olarak listeledi.[30] 1990 Grammy Ödülleri'nde En İyi Rap Performansı Grammy Ödülü adayı gösterildi.[31]

Elvis Presley ve John Wayne'i aşağılayan sözler, zamanının dinleyicilerinin çoğu için şoke edici ve inciticiydi.[32] Chuck D sözlerin etrafındaki tartışmaları "Bence ilk defa burada bir rap şarkısındaki her bir kelime, kelimesi kelimesine, satırı satırına irdelenmekteydi," sözleriyle yorumlamıştır.[33]

Video klip

Yönetmen Spike Lee, 1999

Şarkının Video klipi 22 Nisan 1989'da Brooklyn'de çekildiç Klip, Public Enemy'i bazen bir protesto yürüyüşünde, bazen de canlı konserde sunuyordu.[34] Public Enemy biyografı Russell Myrie, klipin "bir protesto yürüyüşündeki duyguyu ve öfkeyi isabetli bir şekilde hayata" getirdiğini yazdı.[35]

Spike Lee, bu şarkı için iki video klipin yönetmeliğini ve prodüksiyonunu üstlendi.[36] İkinci klipte Lee, klipi 1963'teki Washington'a Yürüyüş'ten filmlerle başlattı ve Brooklyn'deki "Young People's March to End Racial Violence" (Genç İnsanların Irksal Şiddeti Bitirme Yürüyüşü) devasa, sahnelenmiş bir protesto yürüyüşünün görüntülerinde geçti.[37] Figüranlar, üzerinde "Fight the Power" yazan tişörtler giyerken Paul Robeson, Marcus Garvey, Angela Davis, Frederick Douglass, Muhammad Ali ve diğer zenci ikonlarının resmedildiği dövizler taşıyordu. Tawana Brawley figüran olarak oynadı. Brawley 1987'de, 15 yaşındayken Wappingers Falls, New York'ta çok sayıda polis memuru ve kamu yetkilisini kendisine tecavüzde bulunmakla suçladığı için ulusal ün kazandı. Suçlama mahkemede reddedildi ve bu hikâyeyi uydurduğu iddiasıyla kendisine dava açıldı. Jermaine Dupri de klipte küçük bir rol oynadı.

Kaynakça

  1. ^ a b Myrie (2008), sf. 121.
  2. ^ a b Watrous (22 Nisan 1990). "RECORDINGS; Public Enemy Makes Waves - and Compelling Music". The New York Times. New York: The New York Times Company. 11 Mart 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Haziran 2012. 
  3. ^ Simpson (5 Şubat 1990). "Music: Yo! Rap Gets on the Map". Time. New York: Time Inc. 135: 60. 5 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Haziran 2018. 
  4. ^ Myrie (2008), sf. 122.
  5. ^ "The Best Rap Song, Every Year Since 1979". Complex. 8 Temmuz 2015. 11 Temmuz 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Ocak 2018. 
  6. ^ a b Katz (2004), sf. 160.
  7. ^ "Listening Session with Branford Marsalis". Marsalis Music. 16 Ocak 2012. 26 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Mart 2012. 
  8. ^ a b Walser et al. Austin & Willard (1998), 297.
  9. ^ Chuck D [@MrChuckD] (24 Ağustos 2014). "Vintage sht. FTP" (X gönderisi) – X vasıtasıyla. 
  10. ^ a b c d Katz (2004), p. 161.
  11. ^ a b c d Katz (2004), sf. 161.
  12. ^ Katz (2004), p. 160.
  13. ^ a b c "Fight the Power". Salon. Salon Media Group. 3 Haziran 2002. 3 Aralık 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2012. 
  14. ^ Kun, Josh: "What Is an MC If He Can't Rap to Banda? Making Music in Nuevo L.A." American Quarterly (American Studies Assn) (Baltimore, MD) (56:3) September 2004, 741-758. (2004)
  15. ^ a b "20 Years On: Remembering Public Enemy's Fear Of A Black Planet". The Quietus. 12 Nisan 2010. 20 Ağustos 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2012. 
  16. ^ a b Friskics-Warren (2006), sf. 182.
  17. ^ a b c d Katz (2004), sf. 163.
  18. ^ Myrie (2008), sf. 124.
  19. ^ Myrie (2008), sf. 123.
  20. ^ "Question of the Month: Elvis Presley and Racism". Jim Crow Museum at Feris State University. Mart 2006. 6 Ocak 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Aralık 2009. 
  21. ^ "Chuck Hails the King". The Age. 13 Ağustos 2002. 18 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2014. 
  22. ^ Ed Masley (4 Temmuz 2004). "Elvis may have been the king, but was he first". Pittsburgh Post-Gazette. 8 Mayıs 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Mayıs 2014. 
  23. ^ a b Santoro (1995), sf. 119.
  24. ^ "Arşivlenmiş kopya". Screen. Oxford University Press. 31: 36. 1990. 5 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2020. 
  25. ^ Santoro (1995), sf. 120.
  26. ^ a b Strong (2004), sf. 1226.
  27. ^ Santoro (1995), sf. 121.
  28. ^ Sandow (27 Nisan 1990). "Fear of a Black Planet Review". Entertainment Weekly. Time Inc. 12 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 29 Mayıs 2012. 
  29. ^ Staff (February 27, 1990). Robert Christgau: Pazz & Jop 1989: Critics Poll 10 Temmuz 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. The Village Voice. 17 Mart 2011'de erişildi.
  30. ^ Christgau (27 Şubat 1990). "Pazz & Jop 1989: Dean's List". The Village Voice. 15 Ağustos 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Temmuz 2013. 
  31. ^ DeKnock (16 Şubat 1990). "Who'll Win The Grammys?". Chicago Tribune. 24 Şubat 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 8 Temmuz 2013. 
  32. ^ Myrie (2008), p. 123.
  33. ^ Chuck D remembers 'Black Planet'. Gail Mitchell tarafından görüşme yapıldı. Billboard.com. Mart 2010. 5 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2020. 
  34. ^ Myrie (2008), sf. 125.
  35. ^ Myrie (2008), sf. 169.
  36. ^ Aaron Barlow (11 Ağustos 2014). Star Power: The Impact of Branded Celebrity [2 volumes]: The Impact of Branded Celebrity [2 volumes] (İngilizce). ABC-CLIO. ISBN 9780313396182 – Google Books vasıtasıyla. 
  37. ^ Jeff Chang (2005). Can't Stop Won't Stop: A History of the Hip-Hop Generation (İngilizce). New York: Picador. ss. 279-280, 286. ISBN 0312425791. 5 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 5 Haziran 2020. 

Bibliyografya

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Rap, "kafiyeli ve ritmik bir şekilde sokak dili konuşmayı" içerir ve müzikal benzeri tarzlarda yapılabilmektedir. Rap'in bileşenleri "içerik", "akış" ve "sunum"dan oluşmaktadır. Rap, spoken word'den farklıdır çünkü genellikle müzik eşliğinde icra edilir. Rap, hip hop müziğinin temel bileşenlerinden biridir ve özellikle bu türle ilişkilendirilir ancak rap'in kökenleri hip hop kültüründen öncesine dayanmaktadır. Modern rap'in en eski örnekleri, Batı Afrika griot geleneğine dayanmaktadır. Rap'in "Rhytm And Poem" veya "Rhytmic African Poetry" sözcüklerinin kısaltması olduğu görüşü yaygın olsa da aslında rap kelimesi, İngilizce sözlük anlamı olarak "ağır eleştiri" anlamına gelmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Hip hop (kültür)</span> Amerikada ortaya çıkmış müzik kültürü

Hip hop, 1970'li yılların sonunda Amerika'da kötü koşullarda ve azınlık olarak yaşayan siyahilerin gündemden uzaklaşmak ve eğlenmek için oluşturduğu bir kültür, yaşam tarzı ve sanat akımıdır. Bu kültür Rap müziği, Graffiti sanatı, Breakdance'ı ve DJ'liği içerir. Hip hop kültürünün doğmasında Blues, Funk, Soul ve Caz müziğinin etkisi büyüktür.

<span class="mw-page-title-main">I Get Money</span>

"I Get Money", Amerikalı rapçi 50 Cent'in üçüncü stüdyo albümü Curtis'ten üçüncü teklisidir. Bu şarkı Rolling Stone'un hazırladığı "2007'nin En İyi 100 Şarkısı" listesinde 14 numarada yer almıştır.

The Neptunes, Pharrell Williams ve Chad Hugo'nun oluşturduğu Amerikalı yapımcı ikilidir. İkili, 1990'lı yıllardan bu yana başarılı hip hop ve R&B şarkıcılarını yapımcılığını üstlenmektedir. Virginia Beach'te yaz kampında tanışan ikili, prodüktörlüğe Teddy Riley'nin yanında başladı. The Neptunes, 1990'ların sonları itibarıyla synthesizer ve klavye ağırlıklı minimalist tarzıyla ön plana çıktı. Jay-Z, LL Cool J, Busta Rhymes ve Nelly gibi hip hop sanatçılarının yanı sıra; Britney Spears, Kelis, Justin Timberlake ve Usher gibi pop sanatçılarıyla çalıştılar.

<span class="mw-page-title-main">Royce da 5'9"</span> Detroitli rapçi ve söz yazarı

Royce da 5'9",, gerçek adı Ryan Daniel Montgomery olan Amerikalı bir rapçidir. Kariyerinin başlarında Eminem'le, daha sonra DJ Premier, Nottz ve Carlos "6 July" Broady ile çalışmış, Puff Daddy ve Dr. Dre için söz yazarlığı yapmıştır.

G-funk ya da Gangsta funk, 1990'lı yılların başında West Coast gangsta rap'ten doğan bir müzik türüdür. G-funk çok katmanlı ve melodik synthesizer'lar, yavaş hipnotik yivler, derin bir bas, arka planda kadın vokalleri, geniş p-funk örneklemeleri ve yüksek portamento klavyeler içermektedir.

<i>The Chronic</i>

The Chronic, hip hop müzik prodüktörü ve rapçi Dr. Dre'nin ilk solo albümüdür. 15 Aralık 1992'de Death Row Records etiketiyle yayımlandı ve dağıtımını Priority Records şirketi yaptı. Albümün kayıtları Haziran 1992'de Los Angeles, Kaliforniya'daki Death Row Stüdyoları'nda ve Hollywood, Kaliforniya'daki Bernie Grundman Mastering'de gerçekleştirildi. Albümün adı, yüksek derecede marijuanayı temsil eden argo bir kelimedir. Albümün kapağı Zig-Zag sarma kâğıdı şirketine yapılmış bir saygı gösterisidir. The Chronic, mali anlaşmazlıklar nedeniyle Dr. Dre'nin N.W.A ve Ruthless Records'tan ayrılması sonrasında kaydedildi ve albümde Ruthless şirketinin sahibi ile eski N.W.A üyesi Eazy-E'ye ince ve doğrudan hakaretler bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Public Enemy</span>

Public Enemy ya da PE, New York kökenli Amerikan hip hop grubu. Grup, "Fight the Power" single'ındaki gibi politik sözleri ve Amerikan medyasını eleştiren sözleriyle tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">DJ Premier</span> Amerikalı DJ ve müzik yapımcısı

Christopher Edward Martin, bilindiği sahne adıyla DJ Premier, Amerikalı prodüktör ve DJ. Guru ile birlikte Gang Starr grubunu oluşturan iki üyeden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Pete Rock</span> Amerikalı Rapçi

Peter Phillips, sahne adı ile Pete Rock, Amerikalı prodüktör, DJ, rapçidir. 1990'ların ilk yarısında Pete Rock & CL Smooth grubunun iki üyesinden biri olarak tanındı. İkili yollarını ayırdıktan sonra Rock, solo kariyerini sürdürdü ve dünya çapında itibar kazandı. Stetsasonic, A Tribe Called Quest, The Roots ve Gang Starr gibi gruplarla birlikte caz ögelerinin hip hop müziğiyle birleşmesinde önemli rol oynadı. Dünyada tüm zamanların en büyük hip hop prodüktörlerinden biri olarak görülmesinin yanında; DJ Premier ve RZA ile birlikte 1990'ların Doğu Yakası hip hop'ının temel taşlarından biri olarak değerlendirilmektedir. About.com editörleri tarafından hazırlanan "En İyi 50 Hip-Hop Yapımcısı" listesinde ikinci sırada yer almaktadır. Pete Rock ayrıca rapçi Grap Luva'nın ağabeyi ve Heavy D'nin kuzenidir.

The Bomb Squad, Amerikalı hip hop prodüksiyon ekibidir. Public Enemy grubuyla yaptıkları işlerle tanınmaktadırlar. Grup yoğun, belirgin ve yenilikçi prodüksiyon tarzları ve bir şarkıda birçok sample kullanmaları ile bilinmektedir. Şarkılarda kulak tırmalayan ve melodik olmayan sampleları sıkça kullandılar. About.com editörleri tarafından hazırlanan "En İyi 50 Hip-Hop Yapımcısı" listesinde yedinci sırada yer almaktadırlar.

Doğu Yakası hip hop müziği, 1970 yıllarında ABD'nin New York bölgesi ve çevresinde oluşan bir hip hop akımıdır. Amerika Birleşik Devletleri'nin doğu bölgesini kapsayan alana farklı bölgelerden gelen rap sanatçılarının zaman içinde oluşturdukları tarzdır. Basit kafiye düzeni ve alışılmış "old school" tarzının dışında ve daha çok lirik becerisi üzerine kurulmuş bir tarzdır. Çok heceli tekerlemeler, karmaşık cinas, sürekli ve serbest akışlı teslimat aynı zamanda karmaşık metaforlar ile karakterize edilmiştir. East Coast hip hop'ta sanatçıda düzgün bir ses yeteneği olmasa da agresif bir vurgu eğilimi gerekmektedir. Public Enemy ve EPMD gibi gruplarda bu anlatılanlara örnek niteliğindedir. Ayrıca Eric B. & Rakim, Boogie Down Productions, Big Daddy Kane, Slick Rick gibi gruplar ve sanatçılarında lirik yeteneği oldukça kuvvetlidir.

<span class="mw-page-title-main">Kool G Rap</span>

Nathaniel Thomas Wilson ya da bilinen adıyla Kool G Rap, Amerikalı rapçi, şair, senarist, yazar ve prodüktör.

<span class="mw-page-title-main">Beastie Boys</span>

Beastie Boys, Amerikalı hip hop müzik grubudur. 1981'de New York'ta kuruldu. Grubun tarihinin büyük bölümünde kadrosu üç müzisyenden oluştu: Michael "Mike D" Diamond, Adam "MCA" Yauch ve Adam "Ad-Rock" Horovitz.

<span class="mw-page-title-main">Hip hop müzik</span> Müzik tarzı

Hip hop, rap eşliğinde ritmik bir müzik ve kafiyeli ifadelerle oluşturulan bir müzik tarzıdır. Hip hop kültürünün bir parçasıdır.

<span class="mw-page-title-main">KRS-One</span>

Lawrence Krisna Parker, daha iyi bilinen sahne ismiyle KRS-One veya Teacha, Bronx, New Yorklu rapper. KRS-One, Boogie Down Productions'ın bir üyesidir, DJ Scott La Rock ile 80'lerin sonunda birlikte çalışmaya başlamışlar ve hemen devamında ilk albümleri Criminal Minded'ı çıkarmışlardır. La Rock vurulup öldürüldükten sonra KRS-One grubu devam ettirmiş ancak ağırlıklı olarak solo projelerine yönelmiştir.

Hardcore hip hop hip hop müziğinin bir tarzıdır ve 1980'lerin ortasında East Coast hip hop akımı sayesinde doğmuştur. Kool G Rap, 2Pac, Schoolly D, Spoonie Gee, Boogie Down Productions, Public Enemy, The Earl, Nas, Jay Z, Big L ve N.W.A bu müzik türündedir. Tarzın kızgın, agresif bir yapısı vardır.

Prophets of Rage, Amerikalı rap rock süpergrubu. 2016 yılında kurulan grup, Rage Against the Machine'in üç üyesi, Public Enemy'nin iki üyesi ve Cypress Hill üyesi B-Real'dan oluşmaktadır. Grup, adını Public Enemy'nin 1988'de yayınlanan It Takes a Nation of Millions to Hold Us Back albümündeki "Prophets of Rage" adlı şarkıdan almaktadır. 2016 yazı ve sonbaharı boyunca devam eden "Make America Rage Again Tour" adını verdikleri Kuzey Amerika turnesinde üç grubun diskografisinden seçtikleri parçaların yanı sıra, yeni parçalar da seslendirdiler. Grup, 26 Ağustos 2016'da iki yeni parça ve üç konser kaydından oluşan The Party's Over adlı bir EP yayınladı. Grup, Prophets of Rage adlı ilk stüdyo albümünü 15 Eylül 2017'de piyasaya çıkardı.

<span class="mw-page-title-main">Devin the Dude</span>

Devin Copeland, bilindiği sahne adıyla Devin the Dude, Amerikalı hip hop sanatçısı.

"Loyalty", Amerikalı hip hop sanatçısı Kendrick Lamar'ın bir şarkısı. Lamar'ın dördüncü stüdyo albümü DAMN.'in üçüncü single'ı olarak 20 Haziran 2017'de yayınlandı. Barbadoslu şarkıcı Rihanna'nın eşlik ettiği parçanın yapımcılığını DJ Dahi, Sounwave, Terrace Martin ve Top Dawg üstlendi.