İçeriğe atla

Feminist sanat eleştirisi

Feminist sanat eleştirisi, daha geniş boyuttaki feminist hareket içinden, hem sanatta hem de kadınlar tarafından üretilen sanatta kadınların görsel temsillerinin eleştirel bir incelemesi olarak ortaya çıkmıştır.[1] Feminist sanat eleştirisi, sanat eleştirisinin önemli bir alanı olmaya devam etmektedir.

Ortaya Çıkış

Linda Nochlin'in 1971'de çığır açan, "Neden Büyük Kadın Sanatçı Yoktur?" makalesinde, sanat dünyasında ağırlıklı olarak beyaz, erkek, Batılı olan kişilerin sahip olduğu yerleşik ayrıcalığı analiz ederek kadınların "yabancı" statüsünün onlara yalnızca kadınların sanattaki konumunu eleştirmek için değil, aynı zamanda disiplinin cinsiyet ve yetenek hakkındaki temel varsayımlarını incelemek için benzersiz bir bakış açısı sağladığını savundu.[2] Nochlin'in makalesi, hem resmi hem de sosyal eğitimin sanatsal gelişimi erkeklerle sınırladığı, kadınların (nadir istisnalar dışında) yeteneklerini geliştirmelerini ve sanat dünyasına girmelerini engellediği argümanını savunur.[2] 1970'lerde feminist sanat eleştirisi, sanat tarihinin, sanat müzelerinin ve galerilerin kurumsallaşmış cinsiyetçiliğine yönelik bu eleştiriyi ve aynı zamanda hangi sanat türlerinin müzeye layık görüldüğünü sorgulamayı sürdürdü.[3] Bu konum sanatçı Judy Chicago tarafından dile getirilmiştir: "...erkek deneyiminin öneminin iletilme yollarından birinin müzelerimizde sergilenen ve korunan sanat objeleri olduğunu anlamak çok önemlidir. Sanat kurumlarımızda erkekler "var olmayı" deneyimlerken, kadınlar kendi algılarını yansıtması gerekmeyen görüntüler dışında, öncelikle yokluğu deneyimler."[4]

Müze organizasyonları

Nochlins'in kadınların sanat dünyasındaki konumuna ilişkin iddialarına benzer şekilde, sanat tarihçisi Carol Duncan 1989 tarihli “The MoMA Hot Mamas” makalesinde MoMA gibi kurumların erkekleştirildiği görüşünü savunur. MoMA'nın koleksiyonunda, eserleri dahil edilen kadın sanatçıların oranına kıyasla, sergide eseri bulunan erkek sanatçılar tarafından orantısız miktarda cinselleştirilmiş kadın bedenleri sunulmaktadır.[5] Guerilla Girls feminist eleştiri grubunun derlediği verilere göre, "New York Metropolitan Sanat Müzesi'nin Modern Sanatlar bölümündeki sanatçıların %3'ünden azı kadın olmasına rağmen, nülerin %83'ü kadın temalıdır", "Oysa görsel sanatçıların %51'i kadındır.”[6] Duncan, kadın sanatçılarla ilgili olarak şunları iddia ediyor:

MoMA ve diğer müzelerde, kadın sayısı, erkekliğin etkili bir şekilde seyreltilebileceği noktanın çok altında tutuluyor. Kadın varlığı yalnızca imgelem biçiminde gereklidir. Tabii ki, erkekler de zaman zaman temsil edilir. Öncelikle cinsel olarak erişilebilir bedenler olarak görülen kadınların aksine erkekler, dünyalarını yaratıcı bir şekilde şekillendiren ve anlamlarını düşünen, fiziksel ve zihinsel olarak aktif varlıklar olarak tasvir edilir.[5]

Bu makale, nihayetinde kurumların ataerkil ve ırkçı ideolojilerde nasıl suç ortağı olduklarını göstermek için örnek olarak bir kuruma odaklanmıştır.

Kaynakça

  1. ^ Deepwell, Katie (Sep 2012). "12 Step Guide to Feminist Art, Art History and Criticism" (PDF). n.paradoxa. online (21): 8. 29 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 22 Temmuz 2021. 
  2. ^ a b Nochlin, Linda (1971). Why Have There Been No Great Women Artists?. Women, Art and Power and Other Essays. Westview Press. 
  3. ^ Atkins, Robert (2013). Artspeak: A Guide to Contemporary Ideas, Movements, and Buzzwords, 1945 to the Present. 3rd. New York: Abbeville Press. ISBN 9780789211507. OCLC 855858296. 
  4. ^ Chicago, Judy; Lucie-Smith, Edward (1999). Women and Art: Contested Territory. New York: Watson-Guptill Publications. s. 10. ISBN 978-0-8230-5852-5. 
  5. ^ a b Duncan, Carol (1998). "The MoMA Hot Mamas". Art Journal. ss. 171-178. JSTOR 776968. 
  6. ^ "Get the Facts". National Museum of Women in the Arts. 5 Nisan 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Kasım 2014. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Cindy Sherman</span> Amerikalı fotoğrafçı

Cindy Sherman, Amerikalı sanat fotoğrafçısı ve film yönetmeni.

<span class="mw-page-title-main">Modern Sanat Müzesi (New York)</span>

Modern Sanat Müzesi, kısaca "MoMa", Orta Manhattan, New York'taki sanat müzesidir. Birçok kişi tarafından dünyadaki en önemli modern sanat müzesi olarak görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Linda Nochlin</span> Amerikalı sanat tarihçisi (1931 – 2017)

Linda Nochlin, Amerikalı sanat tarihçisi, küratör, yazar ve kadın hakları savunucusudur. New York Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü'nde Modern Sanatlarda Emerita Profesörü olarak çalıştı. Ayrıca bir deneme yazarıydı. Bilinen bir feminist sanat tarihçisi olarak 1971 yılında ilk yazılı eserlerinden "Why Have There Been No Great Women Artists?" başlıklı makalesi ile tanınmaya başladı.

<span class="mw-page-title-main">Nancy Youdelman</span>

Nancy Youdelman Clovis, California'da yaşayan karışık medya tekniği kullanan bir heykeltıraştır. Ayrıca, 1999'dan 2013'teki emekliliğine kadar Fresno'daki Kaliforniya Devlet Üniversitesi'nde öğretmenlik yaptı. "1970'lerin başından bu yana Youdelman, kadın ve kızlar için olan elbiseleri, şapkaları, eldivenleri, ayakkabıları ve iç çamaşırları çeşitli organik malzemeler ve sık kullanılan ev eşyalarıyla birleştirerek kıyafetleri heykellere dönüştürdü.”

Jerri Allyn, Los Angeles, Kaliforniya merkezli bir Amerikan feminist performans ve enstalasyon sanatçısı ve eğitimci.

<span class="mw-page-title-main">Carolee Schneemann</span> Amerikan sanatçı

Carolee Schneemann beden, cinsellik ve cinsiyet ile ilgili yapıtlarıyla ünlü Amerikan görsel sanatçı. İllinois Üniversitesi'ndeki Bard Koleji'nden ve Güzel Sanatlar Mastırı'ndan Sosyal Bilimler Mezunu Ödülü almıştır. Eserleri öncelikle, görsel geleneklerle, tabularla ve sosyal kitlelere dair beden bireyselliğiyle karakterize edilmiştir. Eserleri, Los Angeles Çağdaş Sanat Müzesi'nde, New York'taki Modern Sanat Müzesi'nde, Londra'daki Ulusal Film Tiyatrosu'nda ve birçok başka gösteri merkezinde sergilenmiştir. Schneemann, Kaliforniya Sanat Enstitüsü, Şikago Sanat Enstitüsü okulu Hunter Koleji ve Rutgers Üniversitesi'ni kapsayan birçok Üniversitede akademisyenlik yapmıştır.

Sylvia Sleigh Galler doğumlu Amerikalı realist ressam.

<span class="mw-page-title-main">Ghada Amer</span>

Ghada Amer New York'ta yaşayan ve çalışan çağdaş bir sanatçıdır. 11 yaşında Mısır'dan Fransa’ya göç etmiş ve Paris’de ve Nice'de eğitim almıştır. Çalışmalarının çoğu cinsiyet ve cinsellik konuları ile ilgilidir. En dikkat çekici eseri, kadın vücudunun pornografik görüntülerini referans alan, oldukça katmanlı nakışlı tablolar içermesidir. Ghada Amer Cheim & Read adlı sanat galerisi tarafından temsil edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Carol Gilligan</span> Amerikalı psikolog

Carol Gilligan en bilinen çalışmaları ahlaki topluluk, ahlaki ilişkiler ve ahlakta belirli özne-nesne problemleri üzerine olan bir Amerikan feminist, ahlak bilimci ve psikolog.

Miriam Schapiro ya da Mimi Birleşmiş Milletler'de bulunmuş Kanada doğumlu bir sanatçıdır. Kendisi ressam, heykeltıraş, desinatör ve feminist sanatının öncülerindendi. Aynı zamanda Pattern and Decoration sanat akımının lideri olarak düşünülüyor.

Joyce Kozloff, 1990'lı yılların başlarından beri süren haritacılık üzerine kurulu siyasi hedefli çalışmaları olan bir Amerikalı sanatçıdır.

Anita Slavin Arkin Steckel tablolarıyla ve cinsel imgeler içeren fotomontajlarıyla bilinen Amerikalı feminist ressamdır. "The Fight Censorship Group” adlı sanat kuruluşunun kurucusudur; bu kuruluşunun diğer üyeleri Hannah Wilke, Louise Bourgeois, Judith Bernstein, Martha Edelheit, Eunice Golden, Juanita McNeely, Barbara Nessim, Anne Sharpe ve Joan Semmel’dir.

<span class="mw-page-title-main">Georgia O'Keeffe</span> Amerikalı sanatçı (1887 – 1986)

Georgia Totto O'Keeffe Amerikalı ressam. Yakın plan ve büyük boyutlu çiçek tabloları, New York gökdelenleri tabloları ve New Mexico manzara resimleri ile bilinir. O'Keeffe, "Amerikan modernizminin anası" olarak anılır.

Feminist etik, geleneksel etik teorilerinin, çoğunlukla erkek egemenliğinde olduğu için, kadının ahlaki deneyimine az değer verildiği inancına dayanan bir etik yaklaşımdır ve bu nedenle etiği dönüştürmek için bütüncül bir feminist yaklaşımla yeniden şekillendirmeyi seçer.

Nil Yalter, Türk kavramsal sanatçı.

Postgenderizm ya da Post Cinsiyetçilik, toplumsal cinsiyetin kültürel, psikolojik ve sosyal olarak aşınmasından doğan

<span class="mw-page-title-main">Mona Caird</span>

Alice Mona Caird bir İngiliz romancı ve deneme yazarıdır. Feminist yazıları ve görüşleri 19. yüzyılın sonlarında tartışmalara yol açtı. Aynı zamanda hayvan hakları ve sivil özgürlüklerin savunucusuydu ve Yeni Kadın'ın kamusal alandaki çıkarlarının geliştirilmesinde rol oynadı.

Carol Hanisch, Amerikalı radikal feminist. New York Radikal Kadınları ve Redstockings'in önemli bir üyesiydi. En çok tanınıp popülerleşen sözü, 1970 tarihli bir makalesinin de adı olan Kişisel olan politiktir ifadesidir. Bununla birlikte Hanisch, 2006 yılında güncellendiği makalesinde, yeni bir giriş kaleme aldı, bu adı kendisinin vermediğini ve makalesi içinde de hiç kullanmadığını açıklayarak ifadenin sorumluluğunu almadığını yazdı. Bunun yerine, başlığın daha sonraki baskılarda ikinci yıldan itibaren Notes editörleri Shulie Firestone ve Anne Koedt tarafından yapıldığını açıklamıştır.

Feminist sanat hareketi, feministler tarafından, kadınların yaşam ve deneyimlerini yansıtan sanat eserleri üretmenin yanı sıra; çağdaş sanat üretimi ve algısının temelini değiştirmek için uluslararası düzeyde gerçekleştirilen çalışmaları ifade eder. Sanat tarihi ve pratiği içinde kadınlara daha fazla görünürlük kazandırmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda feminist hareketin iç düşüncelerini ve amaçlarını görselleştirerek sanat yoluyla herkese gösterme ve anlam verme amacıyla icra edilmektedir. Hareket, sanat dünyasının ana akım anlatısını baltalamaya devam edenlerin rolünü oluşturmasını sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Feminist sanat</span>

Feminist sanat, 1960'ların sonu ve 1970'lerin feminist hareketiyle ilişkili bir sanat kategorisidir. Feminist sanat, kadınların yaşamları boyunca deneyimledikleri toplumsal ve politik farklılıkları vurgular. Bu sanat biçiminden umut edilen kazanım, eşitliğe veya özgürlüğe yol açma umuduyla dünyaya olumlu ve anlayışlı bir değişiklik getirmektir. Kullanılan medya, resim gibi geleneksel sanat biçimlerinden performans sanatı, kavramsal sanat, vücut sanatı, zanaatçılık, video, film ve lif sanatı gibi daha alışılmışın dışında yöntemlere kadar uzanmaktadır. Feminist sanat, yeni medyanın ve yeni bir bakış açısının dahil edilmesi yoluyla sanatın tanımını genişletmeye yönelik yenilikçi bir itici güç olarak hizmet etti.