İçeriğe atla

Fırtına (tablo)

Fırtına (La Tempesta)
Sanatçı Giorgione
Yıl 1508
Tür Yağlıboya
Boyutlar 83 cm × 73 cm (33 in × 29 in)
Konum Gallerie dell'Accademia, Venedik

Fırtına[1] (İtalyanca: La Tempesta), İtalyan ressam Giorgione'nin 1506 - 1508 tarihleri arasında yaptığı Rönesans tablosu. Venedikli bir soylu olan Gabriele Vendramin tarafından sipariş edilen eser, şu anda Venedik'teki Gallerie dell'Accademia'da sergilenmektedir. Tablo, ressamın ilk resmi olarak bilinir.[1]

Analiz

Tabloda, asker olduğu tahmin edilen, uzun bir mızrak ya da baston tutan bir adam, tuvalin sol tarafında ayakta betimlendi. Adam, gülümseyerek sağ tarafa baksa da o yönde oturan kadına bakar gibi görünmemektedir. Sanat tarihçileri adamı bir asker, bir çoban, bir çingene ya da bekar bir erkek olarak tanımladılar. X ışınları ile yapılan inceleme, Giorgione'in adamın yerine ilk olarak başka çıplak bir kadın çizdiğini gösterdi. Bazılarına göre ayakta duran adam figürü sabrı temsil etmektedir. Arkasında duran sütunların gücün ve dayanıklılığın sembolü olması bu teoriyi güçlendirmektedir. Öte yandan sütunların kırık olması "ölümün" klasik bir tasviridir. Sağ taraftaki binanın çatısında bir leylek görülür. Leylek, ebeveynlerin çocuklarına olan sevgisinin bir simgesidir.

Tablodaki manzara, yakın zamanda bir fırtınanın geleceğinin habercisi gibidir. Renkler bastırılmıştır ve aydınlatma yumuşaktır. Yeşiller ve mavilerin ağırlığı fark edilir. Ancak bu renkler ve gökyüzünün henüz kararmamış olması, kötü bir şeyin olacağını değil, bir umut hâlini düşündürür.[1] Manzara sadece arka plan olarak çizilmemesine rağmen erken dönem manzara tablolarını andırır.[2] Resmin, sessiz atmosferi modern izleyicileri etkilemektedir.

Fırtına'ya ait çağdaş ve açıklayıcı bir yorum getirilememiştir. Bazılarına göre Matta İncili'nde anlatılan Mısır'a Uçuş'u temsil etmektedir. Bir diğer grup ise klasik mitolojide yer alan Paris ve Oinone'nin çizildiğini ya da antik Yunan pastoral romanlarının birinden bir sahnenin betimlendiğini iddia eder. İtalyan uzman Salvatore Settis'e göre çölden şehir cenneti ve tablodaki iki karakter Âdem ve Havva'yı temsil etmektedir. Kadının kucağındaki çocuk ise çiftin oğulları Kabil'dir. Antik Yunan ve İbrani dönemlerinden kalan aydınlatma ise Tanrı'nın çifti cennet bahçesinden henüz kovduğunu göstermektedir. Bir diğer grup ise ressamın bu tabloyu yaparken aklında hiçbir konunun olmadığını iddia etmektedir.[2]

Uzmanlar, Fırtına'nın Fransız ressam Manet'ye Kırda Öğle Yemeği isimli tablosunu yaparken ilham kaynağı olduğunu da vurguladılar.[3]

Popüler kültürde

Çek şair Ladislav Novák, Giorgione'nin Fırtınası isimli bir şiir yazdı. Meister Eckhart'a göre bu şiirdeki çoban ressamın kendisini temsil etmektedir. Oturan kadın ise sanatçının aşık olduğu ve birlikte olmayı çok istediği bir hanımefendidir.[4]

Kaynakça

  1. ^ a b c Farthing, Stephen. Ölmeden Önce Görmeniz Gereken 1001 Resim. Caretta Yayıncılık. ISBN 978-975-92722-9-6. Sayfa 143
  2. ^ a b Büttner, Nils. Landscape Painting: A History. Abbeville Press Publishers, New York. 2006. ISBN 0-7892-0902-0. Sayfa 74-77
  3. ^ Rewald, John. The History of Impressionism, The Museum of Modern Art, Dördüncü baskı 1973, sayfa 85. ISBN 0-87070-369-2.
  4. ^ Ladislav Novák, Závratě, sayfa 81 - 94, Prag 1968

İlgili Araştırma Makaleleri

Édouard Manet, Fransız ressam. 19. yüzyılda modern hayatı konu alan resimler yapmaya başlamış ilk ressamlardandır. Manet, gerçekçilik akımından izlenimciliğe geçişte önemli bir rol oynadı. İlk dönem başyapıtlarından Kırda Öğle Yemeği ve Olympia, kendisinden genç ressamlara esin kaynağı oldu. Daha sonraki yıllarda ise o ressamlar izlenimciliğin en önemli isimleri oldular. Günümüzde, bu iki resim, modern sanatın başlangıcı kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Johannes Vermeer</span> Hollandalı ressam (1632-1675)

Johannes ya da Jan Vermeer. Evlerin içindeki gündelik hayatı betimlediği tablolarıyla tanınan Hollandalı Barok ressam.

<i>Olympia</i> (tablo) Fransız ressam Édouard Manetnin tablosu

Olympia, Fransız ressam Édouard Manet'nin 1863 yılında tamamladığı tablosudur. Gerçekçilik akımının bir örneği olan eser, şu anda Paris'teki Orsay Müzesinde sergilenmektedir.

<i>3 Mayıs 1808</i> İspanyol ressam Francisco Goyanın tablosu

3 Mayıs 1808 ya da Madrid'de 3 Mayıs 1808, İspanyol ressam Francisco Goya'nın 1814 yılında tamamladığı tablosudur. Eser şu anda, Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir. Goya bu çalışmayı, Fransızların 1808'de Madrid'i işgali sırasında, Napolyon'un ordularına direnen İspanyolların anısına çizdi. Bu direniş aynı zamanda Yarımada Savaşı'nın tetikleyicisiydi. İspanyol ressamın, aynı boyutlardaki eş çalışması 2 Mayıs 1808 de tıpkı bu tablo gibi İspanya'nın geçici hükûmeti tarafından, Goya'nın önerisi ile, ressama ısmarlandı. Goya, Aragonca yazdığı bir mektupta bu tabloları yapma amacını şöyle açıkladı:

<i>Aynadaki Venüs</i> Diego Velázquez tablosu

Aynadaki Venüs, İspanyol Altın Çağı'nın önde gelen ressamlarından Diego Velázquez'in (1599–1660) tablosu. Eser Londra'daki Ulusal Galeri'de sergilenmektedir. Velázquez bu tabloyu 1647 ile 1651 yılları arasında tamamlamıştır.

<i>Urbino Venüsü</i> Tiziano tablosu

Urbino Venüsü, İtalyan ressam Tiziano'ın 1538 yılında çizdiği yağlı boya tablodur. Tabloda, Venüs olduğu düşünülen çıplak bir genç kadın, Rönesans dönemine ait bir sarayın gösterişli ortamında, bir kanepe ya da yatak üzerinde uzanmış olarak betimlenmiştir. Tablo, Floransa'daki Uffizi Galerisi'nde sergilenmektedir.

<i>Balkon</i> (tablo)

Balkon, Fransız ressam Édouard Manet'nin 1868 - 1869 yıllarında yaptığı yağlı boya tablosu. Eser, şu anda Paris'teki Musée d'Orsay'da sergilenmektedir. Ressam, tabloyu ilk olarak 1869'daki Paris Salonu'nda sergilendi. Balkon o sene Salon'da sergilenen iki Manet tablosundan biriydi. Manet'nin sergilenmek üzere seçilen diğer resmi Atölyede Öğle Yemeği olmuştu. Tablonun sol tarafında oturarak poz vermiş olan model, ressam Berthe Morisot idi. Morisot daha sonraki yıllarda Manet'nin erkek kardeşi ile evlenerek aileye girdi.

<i>Victorine Meurent İspanyol Kıyafetleri İçinde</i>

Victorine Meurent İspanyol Kıyafetleri İçinde ya da Miss V. İspanyol Kıyafetleri İçinde, Fransız ressam Édouard Manet'nin 1862 yılında tamamladığı tablosu. Eser, 1863 yılında açılan Reddedilenler Salonu'nda ressamın diğer iki eseri Kırda Öğle Yemeği ve Majo Kıyafetleri İçindeki Genç Adam ile birlikte sergilendi. Tablodaki model, Manet'nin uzun yıllar boyunca favori ressam modeli olan Victorine Meurent'dir.

<i>Köy Düğünü</i>

Köy Düğünü, Flaman Rönesans ressamı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1567 ya da 1568'de ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizilmiş tablodur. Ressamın, köylü hayatını konu edindiği birçok janr resminden biri olan tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>İkarusun Düşüşü Sırasında Bir Manzara</i>

İkarus'un Düşüşü Sırasında Bir Manzara, Flaman ressam Pieter Brueghel'e atfedilen tablodur. Tuval üzerine yağlı boya ile 1558'de çizilmiştir. Tablo, Brüksel'deki Belçika Kraliyet Güzel Sanatlar Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Uyuyan Venüs</i> Giorgione ve Tiziano tablosu

Uyuyan Venüs, İtalyan Rönesans dönemi ressamı Giorgione'nin nü tablosu. Tablonun, Giorgione'nin 1510'daki vefatından sonra bir diğer rönesans ressamı olan Titian tarafından tamamlandığına inanılır. Bu iddia ilk kez Vasari tarafından ortaya atıldı. Resim şu anda Almanya'nın Dresden kentindeki Gemäldegalerie'de sergilenmektedir.

<i>Sanatçının Stüdyosu</i>

Sanatçının Stüdyosu ya da Ressamın Stüdyosunda Gerçek bir Alegori, Fransız ressam Gustave Courbet'nin 1855 yılında yaptığı tablosu. Şu anda, Paris'teki Orsay Müzesi'nde sergilenmektedir.

Giorgione, gerçek adı Giorgio Barbarelli da Castelfranco olan, Yüksek Rönesans akımına yön veren İtalyan ressam. Bugün kesin olarak ona mal edilen sadece altı tablo bulunmasına rağmen Giorgione, erişilmez şiirsellikteki eserleriyle bilinir. Kimliği ve eserleri hakkındaki bilinmezlik onu Avrupa resim tarihinin en gizemli ressamlarından biri yapmıştır.

<i>Peri Kızının Şaşkınlığı</i> Édouard Manetnin 1859 -1861 yıllarında yaptığı yağlı boya tablosu

Peri Kızının Şaşkınlığı, Fransız ressam Édouard Manet'nin 1859 -1861 yıllarında yaptığı yağlı boya tablosu. Tablo, şu anda Buenos Aires'teki Arjantin Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir. Bu tabloda Manet, Danyal'ın İncili'nde anlatılan Suzanna karakterinin klasik pozunda oturmuş bir çıplağı betimlemiştir. Tablodaki model, daha sonraki yıllarda ressamın karısı olacak Suzanne Leenhoff'tur.

<i>Kırda Öğle Yemeği</i> Fransız ressam Édouard Manetnin tablosu

Kırda Öğle Yemeği ya da Kırda Piknik Fransız ressam Édouard Manet'nin 1862 - 1863 yılları arasında tamamladığı tablosudur. Eser, şu anda Paris'teki Orsay Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Atölyede Öğle Yemeği</i>

Atölyede Öğle Yemeği, Fransız ressam Édouard Manet tarafından 1868 yılında yapılmış tuval üzerine yağlı boya tablo. Eser şu anda Münih'teki Neue Pinakothek'te sergilenmektedir.

<i>Bellelli Ailesi</i>

Bellelli Ailesi, Edgar Degas'nın 1858 - 1867 tarihleri arasında tamamladığı tahmin edilen yağlı boya tablosu. Degas'nın gençlik dönemi başyapıtı sayılan eser şu anda Paris'teki Orsay Müzesi'nde sergilenmektedir. Ressam bu tablosunda halası ve eşini iki kızlarıyla birlikte betimlemiştir.

<i>Bulutların Üzerinde Yolculuk</i>

Bulutların Üzerinde Yolculuk ya da Sis Denizinde Amaçsızca Dolaşan Adam, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1818'de çizilen yağlı boya tablo. Tablo şu anda, Almanya'nın Hamburg kentindeki Kunsthalle Hamburg'da sergilenmektedir.

<i>Rügen Kayalıkları</i>

Rügen Kayalıkları, Alman romantik ressam Caspar David Friedrich tarafından 1818'de çizilen yağlı boya tablo. Tablo şu anda, İsviçre'nın Winterthur kentindeki Museum Oskar Reinhart am Stadtgarten koleksiyonundadır.

<i>Bohem</i> 1890 yapımı William Bouguereau tablosu

Bohem, William-Adolphe Bouguereau'nun 1890'da tamamladığı bir tablodur. Tablo, Sen Nehri'nin güney kıyısında, Notre Dame Katedrali'nin karşısında beton bir bankta oturan ve kucağında keman tutan yalınayak genç bir kadını tasvir etmektedir.