İçeriğe atla

Félix Ziem

Félix Ziem
Félix Ziem atölyesinde
Genel bilgiler
Doğum adıFélix-Francois Georges Philibert Ziem
Doğum26 Şubat 1821(1821-02-26)
Beaune, Côte-d'Or, Burgonya, Fransa
ÖlümEkim 1911 (1899-1900 yaşlarında)
Paris, Fransa
UyrukFransız
Evlilik(ler)iMademoiselle Treilles
AlanıResim
Sanat eğitimiÉcole nationale supérieure d'art de Dijon
Katıldığı akımlarBarbizon ekolü; Oryantalizm
EtkilendikleriRembrandt
Ödüller
Commandeur de la Légion d'honneur‎ (1905)
İmzası

Félix Ziem (d. 26 Şubat 1821, Beaune, Côte-d'Or, Burgonya, Fransa- ö. 10 Kasım 1911, Paris), Fransız ressam, gezgin.

Kariyeri

Barbizon ekolünden bir peyzaj ressamıdır. Venedik, Marsilya, Rodos, İstanbul, İzmir, İskenderiye, Şam ve Beyrut gibi şehirlere yaptığı gezilerden edindiği izlenimleri tablolarına yansıtmıştır.[1] Meslek yaşamı boyunca en az 10 bin desen, 6 bin yağlı boya yaptığı düşünülür.[1] Özellikle Venedik ve İstanbul tabloları ile tanınmıştır. İzlenimciliğin gelişini önceden haber veren, önizlenimci bir ressam olarak kabul edilir.[2]

1910'da koleksiyoner Alfred Couchard'ın mirasen bağışı sonucu bazı tablolarının Louvre Müzesi'ne girmesiyle ressam, sağ iken eserleri Louvre'a kabul edilen ilk sanatçı oldu.[3]

Ziem, yaşadığı dönemden bugüne kadar koleksiyonerler tarafından ilgiyle takip edilmiş; mesleğinde ticari anlamda da büyük başarı kazanarak 19. yüzyıl Fransası'nın en zengin ressamlarından birisi olmuştur.[3]

Hayatı

1821'de Fransa'nın Côte-d'Or şehrinde dünyaya geldi. Dijon'da mimarlık eğitimi gördü. 1839'da Marsilya'da resim dersleri aldı; resim merakı 1841'de yaptığı İtalya seyahatinde profesyonel bir ilgiye dönüştü. Disiplin sorunları yüzünden bursu kesilince[4] bunu bahane ederek okuldan ayrılmış olan Ziem, yayan olarak gerçekleştirdiği uzun bir yolculuk ile önce Roma'ya gitmiş; ardından Napoli'ye ve Venedik'e devam etmişti. Ziem bu yolculukta devamlı çizim yaptı ve çizimlerini satarak masraflarını karşıladı.[5] Venedik'ten çok etkilendi.

Sanatçı on yıl boyunca Marsilya ve Nice kentleri arasında gidip gelerek yaşadı. Marsilya'da bir okul açıp aristokratlara suluboya ve çizim dersleri verdi.[3] 1845'te yeniden Venedik'e gidip üç yıl kaldı. Bir tekne kiralayıp atölye olarak kulandı. Dönüşte üç yağlı boya ve üç suluboya eserini Paris'te 1849 salonu'nda sergiledi.[4]

Père Lachaise Mezarlığı'ndaki anıt mezarı

1849 Salonu'nda eserlerden birisi "Boğaziçi'nde Manzara" idi. Fotoğraflardan esinlenerek çizdiği düşünülen[6] bu tablo ile ilgi çekti ve bir madalya kazandı.[3] 1850'ler ve 1860'lar boyunca Paris Salonu'nda eserlerini sergilemeye ve madalyalar kazanmaya devam etti. Tablolarından üçü 1855 Paris Evrensel Sergisi'nde sergilendi ve bu başarısından ötürü Légion d’honneur madalyası ile ödüllendirildi.[3]

Yeni esin kaynakları bulmak için bir Doğu gezisine çıkmak isteyen Ziem, bu tasarısını 1856'da gerçekleştirebildi.[6] 18 Temmuz-18 Eylül 1856 tarihleri arasında İstanbul'da, çoğunlukla Pera bölgesindeki tepelerde yaşadı ve çok sayıda desen yaptı.[6] Beş ay süren Doğu Akdeniz yolculuğunda İstanbul'dan sonra sırasıyla İzmir'e, Rodos'a, Beyrut'a, Şam'a, İskenderiye'ye, Kahire'ye, Mısır'a ve İskenderiye'ye gitti. Son olarak Yunanistan ve Sicilya üstünden Fransa'ya döndü.[6]

1860'tan itibaren kışları Montmartre'da, yazları Nice'te geçiren Ziem'in ünü çok artmıştı. Öyle ki 1864 yılında, geleceğin Büyük Britanya Kraliçesi olacak Prenses Viktorya'ya resim öğretmeni olarak görevlendirildi.[4]

1910'da koleksiyoner Alfred Couchard'ın mirasen bağışı sonucu bazı tabloları Louvre Müzesi'ne giren Ziem böylece sağ iken eserleri Louvre'a kabul edilen ilk sanatçı olmuştur.[3]

10 Kasım 1911'de Paris'te, Lepic Sokağındaki atölyesinde öldü. Sanatçı, Père Lachaise Mezarlığı'ndaki, Victor Ségoffin'in yonttuğu anıtsal mezarında, yatarken betimlenmiştir, altında da Venedik aslanı görülür.[1]

Galeri

Kaynakça

  1. ^ a b c Saylağ, Tuna. "Göçebe, sınıflandırılamaz ve ayrıksı bir sanatçı FELİX ZİEM". www.salom.com.tr. Salom gazetesi 7 Aralık 2016. 16 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2017. 
  2. ^ "Pera Müzesi English Site içi arama Ziyaret Sergiler Ajanda Koleksiyonlar Pera Eğitim Pera Film Pera Müzesi Dostu Yayınlar Hakkımızda Anasayfa > Sergiler > Süreli Sergiler > Félix Ziem ana resim Félix Ziem Işık Denizinde bir Gezgin". www.peramuzesi.org.tr/. www.peramuzesi.org.tr. 16 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ocak 2017. 
  3. ^ a b c d e f Saint-Raymond, Léa. "How to Get Rich as an Artist: The Case of Félix Ziem". www.19thc-g.org. 19thc-artworldwide.org sitesi. 16 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2017. 
  4. ^ a b c "Felix Ziem Paintings Reproduction and Biography". www.allartclassic.com. Allartclassic.com sitesi. 16 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2017. 
  5. ^ "Felix Ziem-Venice Evening". www.artsy.net. Artsy.net sitesi. 21 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2017. 
  6. ^ a b c d "Félix Ziem: Işık Denizinde Bir Gezgin resim sergisi". indigodergisi.com/. İndigo dergisi 11 Kasım 2016. 16 Ocak 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 15 Ocak 2017. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Barbizon ekolü</span> Fransız manzara ressamlarının 1830-1870 arasında oluşturduğu grup

Barbizon ekolü, 19. yüzyılda Fransız bir ressam grubu tarafından uygulanan manzara resmi tarzını tanımlamak için kullanılır. Ekol ismini ressamların bir araya geldikleri Fontainebleau (Fransa) yakınlarındaki Barbizon köyünden alır.

<span class="mw-page-title-main">Paul Cézanne</span> Fransız ressam (1839 – 1906)

Paul Cézanne, Fransız post-empresyonist ressam ve gezgin. Modern sanatın gelişmesine yaptığı katkılar ve etkisi nedeniyle çoğu zaman modern sanatın babası olarak anılmıştır. Empresyonizm ile kübizm arasında bir köprü oluşturmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Fikret Muallâ</span> Türk ressam

Fikret Muallâ Saygı, Türk ressamdır. Çalkantılı ve bohem yaşam tarzı nedeniyle sadece sanatı değil, yaşamı da resim tarihine adeta bir mitoloji olarak geçmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Hüseyin Avni Lifij</span> Çerkes asıllı Türk vatandaşı ressam

Hüseyin Avni Lifij, Çerkes asıllı Türk vatandaşı ressam.

Édouard Manet, Fransız ressam. 19. yüzyılda modern hayatı konu alan resimler yapmaya başlamış ilk ressamlardandır. Manet, gerçekçilik akımından izlenimciliğe geçişte önemli bir rol oynadı. İlk dönem başyapıtlarından Kırda Öğle Yemeği ve Olympia, kendisinden genç ressamlara esin kaynağı oldu. Daha sonraki yıllarda ise o ressamlar izlenimciliğin en önemli isimleri oldular. Günümüzde, bu iki resim, modern sanatın başlangıcı kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Boudin</span> Fransız ressam (1824 – 1898)

Eugène Boudin, açık havada resim yapan ilk Fransız manzara ressamlarından biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Paul Signac</span> Fransız ressam (1863 – 1935)

Paul Victor Jules Signac, Fransız neo-empresyonist ressam. Georges Seurat ile beraber puantilist (noktacı) stili geliştirmiştir.

<i>Fausto Zonaro</i> İtalyan ressam (1854–1929)

Fausto Zonaro, İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Pera Müzesi</span> İstanbulda bir sanat müzesi

Pera Müzesi, İstanbul'un Tepebaşı semtinde bulunan özel bir müzedir.

Selim Turan, Azerbaycan kökenli Türk ressam ve heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">Paris Salonu</span> Sanat galerisi

Paris Salonu ya da kısaca Salon, 1725'ten itibaren Paris'teki Académie des Beaux-Arts'ın resmi sanat sergisi olarak açılan sergiydi. 1748-1890 yılları arasında dünyadaki en önemli yıllık ya da iki yıllık sanat etkinliği oldu. 1881'den sonra Société des Artistes Français tarafından düzenlenmeye başladı.

<span class="mw-page-title-main">Ali Sami Boyar</span> Osmanlı Türkü ressam

Ali Sami Boyar, Türk ressam ve müzeci.

Uğur Çakı İzmir, Bornova doğumlu sanatçı.

Şemsi Arel,, Türk ressam.

<i>Kanada Düğün</i>

Kana'da Düğün, İtalyan maniyerist ressam Paolo Veronese 'nin 1563 yılında tamamladığı ve İncil'de yer alan mucizevî bir olay olan Kana'da Düğün hadisesini tasvir eden tablosudur. Tablo, bu tema üzerine yapılmış en anıtsal tablolardan biridir. 6,66 × 9,90 metre ölçülerindeki tablo, bugüne kadar tuval üzerine yapılmış en büyük resimlerden biridir. Resim, Venedik'teki San Giorgio Maggiore Kilisesinin yemekhanesinin arka duvarını süslemek için kullanılmıştır. Napolyon döneminde 1797 yılında ganimet olarak el konulan tablo, Paris'e götürüldü; bugün Louvre Müzesi'nde görülebilir.

<i>Elçi Alayı Serisi</i>

Elçi Alayı serisi, 1699-1737 yılları arasında İstanbul'da yaşamış Flaman asıllı Fransız ressam Jean-Baptiste Vanmour'un Osmanlı İmparatorluğu'nda elçi kabul törenlerini betimleyen dört yağlı boya tablosudur.

<i>Sohbet</i> (tablo)

Sohbet , İstanbul'daki Vanmour Okulu sanatçıları tarafından 18.yüzyılın ilk yarısında yapılmış bir yağlı boya tablodur.

<i>İmam</i> (tablo) Sanat eseri

İmam, İstanbul'da, Pera Müzesi'nde sergilenen ve bir imamı sırtında kaftanı, elinde tespihi ve başında sarığı ile ayakta betimleyen yağlı boya tablodur.

Güzin Duran, Türk ressam ve hattat.

<i>III. Ahmed’in Avrupalı Elçiyi Kabulü</i> Jean Baptiste Vanmourun resmi

III. Ahmed'in Avrupalı Elçiyi Kabulü, Jean-Baptiste Vanmour tarafından 1700 - 1750 yılları arasında yapıldığı tahmin edilen kabul resmi türünde bir tablodur. Tablo Elçi Alayı Serisinin son parçasıdır.