İçeriğe atla

Etkileşimli sanat

Müzik Odası (1983), Jean-Robert Sedano ve Solveig de Ory Montpellier (Fransa)[1]
Atlantik Altındaki Tünel (1995), Maurice Benayoun, Sanal Gerçeklik Etkileşimli Kurulum: Paris ve Montreal arasında bir bağlantı
Maurizio Bolognini, Kolektif Zeka Makineleri serisi (2000'den itibaren CIM'ler): e-demokrasiden alınan cep telefonu ağı ve katılımlı teknolojilerini kullanan etkileşimli kurulumlar.[2]
10.000 Hareketli Şehir (2018), Marc Lee, Artırılmış Gerçeklik Çok Oyunculu Oyun, Sanat Enstalasyonu[3]

Etkileşimli sanat, izleyiciyi sanatın amacına ulaşmasını sağlayacak şekilde dahil eden bir sanat biçimidir. Bazı interaktif sanat enstalasyonları bunu, gözlemcinin ya da ziyaretçinin onların içinde, üzerinde ve çevresinde "yürümesine" izin vererek başarır; bazıları ise sanatçıdan veya izleyicilerden sanat eserinin bir parçası olmalarını ister.[4]

Bu tür sanat eserlerinde sıklıkla hareket, ısı, meteorolojik değişiklikler veya yapımcılarının etkileşmek üzere programladığı diğer girdi türlerine yanıt vermek için bilgisayarlar, arayüzler ve bazen sensörler bulunur. Sanal internet sanatının ve elektronik sanatın çoğu örneği oldukça etkileşimlidir. Bazen ziyaretçiler bir hiper metin ortamında gezinebilir, bazı işler dışarıdan metinsel veya görsel girdi kabul eder, bazen bir seyirci bir performansın gidişatını etkileyebilir veya hatta ona katılabilir. Diğer bazı etkileşimli sanat eserleri, etkileşimin kalitesi, çevreleyen uyaranların tüm spektrumunu içerdiğinden sürükleyici olarak kabul edilir. Maurice Benayoun ve Jeffrey Shaw'ın eserleri oldukça etkileşimli sanat eserleridir

Etkileşimli sanatın en eski örneklerinden bazıları 1920'lere dayanmasına rağmen, çoğu dijital sanat 1990'ların sonlarına kadar sanat dünyasına resmi olarak girmedi.[5] Bu sanat türünün ilk çıkışından bu yana, sayısız müze ve mekan, dijital ve etkileşimli sanatı bünyelerine daha fazla dahil etmeye başlamıştır. Bu sanat türü, internet sosyal alt kültürü ve büyük ölçekli kentsel kurulumlar aracılığıyla hızlı bir şekilde büyümeye ve gelişmeye devam etmektedir.

Biçimleri

Etkileşimli sanatın birçok farklı biçimi vardır. Bu tür formlar; etkileşimli dans, müzik ve hatta dramdan oluşur.[6] Başta bilgisayar sistemleri ve bilgisayar teknolojisi olmak üzere teknoloji, yeni bir etkileşimli sanat sınıfını mümkün kılmıştır.[7] Bu tür etkileşimli sanat örnekleri, enstalasyon sanatı, etkileşimli mimari, etkileşimli film ve etkileşimli hikâye anlatımıdır. Etkileşimde varsayılan bir katılımcı veya aracı olduğu için, etkileşimli sanatın performans sanatıyla derin bir bağlantısı vardır.[8]

Tartışma

Etkileşimli sanatın estetik etkisi beklenenden daha derindir.

Daha "geleneksel" çağdaş sanatın destekçileri, bilgisayarların kullanımında, sanatsal eksiklikleri dengelemenin bir yolunu gördüler, bazıları ise sanatın artık eserin biçimini elde etmede değil, kuralların tasarımında olduğunu düşünmektedir.

Etkileşimli sanatlarda kullanılan bazı araçlar

  • Wiring – bir programlama dili, entegre bir geliştirme ortamı (IDE) ve tek kartlı bir mikro denetleyiciden oluşan ilk açık kaynaklı elektronik prototipleme platformu. 2003 yılında Hernando Barragán tarafından geliştirildi ve Arduino adı altında popüler hale getirildi.
  • Arduino – etkileşimli nesneler ve kurulumlar için fiziksel bilgi işlem/elektronik araç takımı
  • I-CubeX – interaktif medya için sensörler, aktüatörler ve arayüzler
  • Max/MSP – etkileşimli medya için programlama dili
  • Processing – birçok etkileşimli sanat projesi için kullanılır
  • OpenFrameworks - birçok etkileşimli proje için kullanılan Processing benzeri açık kaynak aracı
  • Pure Data – etkileşimli bilgisayar müziği ve multimedya çalışmaları için açık kaynak programlama dili

Ayrıca bakınız

Daha fazla

Kaynakça

  1. ^ Chambre à Musique:http://www.ludicart.com/historique/Chambre%20%C3%A0%20Musique%20CCL/Chambre_a_Musique_CCL.html 4 Temmuz 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.
  2. ^ Maurizio Bolognini, "De l'interaction à la démocratie. Vers un art génératif post-digital" / "From interactivity to democracy. Towards a post-digital generative art" 23 Temmuz 2020 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., in Ethique, esthétique, communication technologique, Edition L'Harmattan. Paris, 2011, pp. 229-239.
  3. ^ "10.000 Moving Cities – Same but Different, AR (Augmented Reality) Multiplayer Game, Art Installation, 2018". Marc Lee. 24 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Aralık 2018. 
  4. ^ Soler-Adillon (21 Aralık 2015). "The intangible material of interactive art: agency, behavior and emergence". Artnodes (İngilizce). 0 (16). doi:10.7238/a.v0i16.2744. ISSN 1695-5951. 
  5. ^ Paul, C: Digital Art, page 67. Thames & Hudson Inc, 2003.
  6. ^ Dannenberg, R, Bates, J: "A model for interactive art 11 Ağustos 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.", Proceedings of the Fifth Biennial Symposium for Arts and Technology, 51(78):2
  7. ^ Dannenberg, R, Bates, J: "A model for interactive art", Proceedings of the Fifth Biennial Symposium for Arts and Technology, 51(78):1
  8. ^ Digital Performance A History of New Media in Theater, Dance, Performance Art, and Installation. Boston: MIT Press. 2007. ss. 2, 3, 4, 5, 6. ISBN 9780262042352. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Sanat</span> duygusal veya estetik çekicilik yoluyla dışsal değerler yaratma sürecine denir

Sanat, en genel anlamıyla yaratıcılığın ve hayal gücünün ifadesi olarak anlaşılır. Tarih boyunca neyin sanat olarak adlandırılacağına dair fikirler sürekli değişmiş, bu geniş anlama zaman içinde değişik kısıtlamalar getirilip yeni tanımlar yaratılmıştır. Bu tanımlardan en yaygın kabul göreni sanatın edebiyat, resim, müzik, tiyatro, sinema, mimari ve heykel alt türlerinden oluştuğu görüşüdür. Bugün sanat terimi birçok kişi tarafından çok basit ve net gözüken bir kavram gibi kullanılabildiği gibi akademik çevrelerde sanatın ne şekilde tanımlanabileceği, hatta tanımlanabilir olup olmadığı bile hararetli bir tartışma konusudur.

<span class="mw-page-title-main">Dijital sanat</span>

Dijital sanat veya sayısal sanat, genel anlamda üretilişinde bilgisayarın rol aldığı, fiziksel olmayan nesnelerin üretilmesiyle gerçekleşen sanat biçimine denir. Bu süreçte bilgisayar geleneksel anlamda bir yardımcı araçtan, vazgeçilmez bir ortak yaratıcı konumuna kadar uzanan tayfın herhangi bir yerinde bulunabillir. Sürecinde bilgisayarın sadece alışılageldik kullanımının rol aldığı işler genelde bu sınıflandırmaya alınmazlar. 1990'lardaki dijital devrim sonrası sayıları artan dijital ressamlar ve baskıcılar sanat çevreleri ve müzeleri tarafından fazla kabul görmeseler de internet sanatı ve yazılım sanatı gibi dallar sanat müzelerine girmiştir. Yeni medya sanatı da denmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Yukihiro Matsumoto</span>

Yukihiro Matsumoto 14 Nisan 1965 doğumlu Japon bilgisayar ve yazılım uzmanı. Yazdığı Ruby programlama dili ile tanınmıştır.

Ruby, nesneye yönelik, dinamik, reflektif ve esnek bir programlama dilidir. Ruby dili, Yukihiro Matsumoto tarafından Japonya'da tasarlanmaya ve geliştirilmeye başlanmıştır.

Alev Ebüzziya Siesbye, Türk heykeltıraş, seramik ve cam tasarımcısı.

Robert Studley Forrest Hughes, Avustralya Nişanı sahini, Avustralyalı sanat eleştirmeni ve belgesel yapımcısı. 1970 yılından beri New York'ta yaşamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Aubrey Beardsley</span> İtalyan ressam ve illustratör (1872-1898)

Aubrey Vincent Beardsley, daha çok erotik illüstrasyonları ile tanınan, sonraki sanatçılar üzerinde etkili olmuş İngiliz illüstratör ve yazar.

Rafael Lozano-Hemmer, yarı Meksikalı yarı Kanadalı elektronik sanatçı. Mimarlıktan teknolojik tiyatro ve performansa kadar geniş sanat alanlarına yayılan işler üretir. Fiziksel Kimya'da Lisans Diplomasını Montreal Concordia Üniversitesi'nden almıştır. Lozano-Hemmer, halen Montréal ve Madrid'de yaşamakta ve çalışmalarını sürdürmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Courtauld Güzel Sanatlar Enstitüsü</span>

Courtauld Güzel Sanatlar Enstitüsü, Londra Üniversitesi'nin bir kolu olarak sanat tarihi üzerine eğitim veren kurum.

<span class="mw-page-title-main">Henry Moore</span> İngiliz heykeltıraş (1898–1986)

Henry Spencer Moore, İngiliz heykeltıraştır. Taş ve tunçtan yaptığı soyut ama organik biçimli yapıtlarıyla, 20. yüzyılın önde gelen sanatçılarından biri olmuştur. Dünya üzerinde çeşitli yerlerde kamuya açık olarak sergilenen soyut anıtsal bronz heykelleri bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">John Singer Sargent</span> Amerikalı ressam (1856 – 1925)

John Singer Sargent, İngiltere Kralı VII. Edward döneminin zengin ve asillerinin lüks hayatını anlatan portreleri ile tanınan Amerikalı ressam.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Charles Sandison</span>

Charles Sandison 24 Nisan 1969'da İngiltere'de doğmuştur. Görsel sanatlarla ilgilenen sanatçı şu an Tampere, Finlandiya'da yaşamakta ve çalışmalarını orada sürdürmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Yeni medya sanatı</span>

Yeni medya sanatı; dijital sanat, bilgisayar grafikleri, yeni medya teknolojileri, bilgisayar animasyonları, sanal sanat, İnternet sanatı, interaktif sanat, video oyunları, robotbilimi ve bioteknolojik sanat yöntemlerini kullanarak yapılan sanat eserlerini kapsayan bir sanat türüdür. Bu terim, açığa çıkardığı kültürel obje ve sosyal olaylar ile kendini eski görsel sanatlardan ayırmaktadır. Kullanılan araçlar ile bu mecra, çağdaş sanat için kilit bir rol oynamakta ve doğal olarak günümüzde Yeni Anlatım Biçimleri veya Yeni Medya konularını okutan saygın üniversite, sanat okulu ve uluslararası lisansüstü programlarının sayısının gün geçtikçe artmasına sebep olmaktadır. Yeni medya sanatı genellikle sanatçı ve izleyici ya da izleyici ve sanat eseri arasında bir etkileşim içerir. Fakat, bazı teorisyenlerin ve küratörlerin belirttiği gibi bu etkileşim, sosyal takas, katılım ve dönüşüm yeni medya sanatının ayırt edici özelliği değil, diğer modern sanat pratikleriyle paylaştıkları ortak zemindir. Bu anlayış aslında, kültürel uygulama biçimleriyle eş zamanlı ortaya çıkan teknolojik platformları ve teknolojik mecraları sorgulamayı vurgular.

Enformasyon Sanatı elektronik sanatı'ndan yeni gelişen bilgisayar bilimi, bilişim teknolojisi ve ayrıca klasik sanat dalları performans sanatı, görsel sanat, yeni medya sanatı, kavramsal sanat gibi alanları sentezleyen bir sanat dalıdır. Enformasyon Sanatı, genellikle büyük çapta bilgi işleyerek sanatsal içerik üreten bilgisayarlarla etkileşim halindedir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar sanatı</span>

Bilgisayar sanatı yapımında veya gösteriminde bilgisayar kullanılarak gerçekleştirilen her türlü sanat eserini kapsayan bir sanat biçimidir.

Elektronik Sanat elektronik ortam kullanılarak yapılan sanat biçimidir. Teknoloji'iden yaralandığı için sürekli farklı ve daha kaliteli ürünler ortaya çıkarma olanağı vardır. İlişkili olduğu konular information art, new media art, video art, dijital sanat, interaktif sanat, internet sanatı ve electronik müziktir. Kavramsal sanat ve sistem sanatı'ndan gelişerek büyüdüğü kabul edilmektedir.

Etkileşimli kurgu, oyuncuların karakterleri kontrol etmesi ve çevreyi etkilemek için metin komutları kullandığı ortamları simüle eder. Bu biçimdeki eserler ya etkileşimli anlatılar ya da etkileşimli anlatım biçiminde edebi anlatılar olarak anlaşılabilir. Bu eserler, bir macera oyunu ya da rol yapma oyunu biçiminde, bir video oyunu biçimi olarak da anlaşılabilir.

James E. Rumbaugh, Nesne Modelleme Tekniği ve Birleşik Modelleme Dilini (UML) oluşturmadaki çalışmaları ile tanınan Amerikalı bir bilgisayar bilimcisi ve nesne yönelimli metodologdur.

Victor Issay Guidalevitch, amatör bir fotoğrafçı olan Rus asıllı Belçikalı bir mühendisti. Guidalevitch çevresini, sokak manzaralarını, sanat eserlerini, sirk gösterilerini ve sporcuları fotoğrafladı. Bromoil ve bromür gibi çeşitli işlemler kullandı ve küçük formatları tercih etme eğilimindeydi. Fotoğraflarının tarzı, modernizm ve resimcilik tarafından işaretlenmiştir. Görüntülerinden bazıları genellikle Hollandalı natürmortlara atfedilen niteliklere sahiptir.