Esmeralda (Notre-Dame'ın Kamburu)
Esmeralda veya doğum adıyla Agnès, Victor Hugo'nun 1831'de yayımlanan Notre Dame'ın Kamburu (Notre-Dame de Paris)'nun baş karakteridir.[1] Nazik ve cömert bir kalbe sahip olan 16 yaşındaki Esmeralda baştan çıkarıcı danslarıyla erkekleri cezbederken zeki keçisi Djali de türlü gösteriler yapar.
Karakter Hikayesi
Annesi, 'la Chantefleurie' lakaplı bir ozanın kızı olan Paquette Guybertaut'tur. Paquette genç bir asil tarafından baştan çıkarıldıktan sonra bir fahişe haline geldi ve yoksulluk ve yalnızlıkla dolu sefil bir hayat yaşıyordu. Agnès'in doğumu Paquette'i hayata bağlamış ve mutlu olmasını sağlamıştı. Çocuğuna dikkat ve özenle bakıyor hatta neredeyse ona tapıyordu. Komşuları bile onun anneliğini izlerken geçmiş davranışları için Paquette'i affetmeye başlar, ancak bu mutluluk çok büyük bir trajedi ile bölünür. Çingeneler bebeği kaçırır ve yerine çirkin, tek göz, kambur bir bebek olan Quasimodo'yu bırakırlar. Eve vardığında Agnès'in yerinde Quasimodo'nun olduğunu fark eden Paquette ve kasaba halkı çingenelerin, Agnès'i yediği sonucuna varır. Paquette ümitsizce bebeğini ararken ve çirkin Quasimodo da evden kovulup Notre Dame'deki döküm yatağına bırakılmak üzere Paris’e gönderilir.
Çingeneler tarafından büyütülen Esmeralda Paris'te çingeneler, haydutlar, fahişeler arasında Miracles Kalesi'nde mutlu bir şekilde yaşıyor, halka açık bir dansçı olarak görev yapıyor aynı zamanda da çingeneler tarafından ona verilen patikle annesini arıyordu.
Claude Frollo, Esmeralda'yı sokaktan kaçırmak için Notre Dame Katedrali’nde bulup büyüttüğü evlatlık oğlu Quasimodo'yu yanına alır. Esmeralda'yı takip eden şair ve filozof Pierre Gringoire, Esmeralda kaçırılırken ses çıkararak Yüzbaşı Phoebus'un olaya müdahale etmesini sağlar. Quasimodo yakalanırken Claude Frollo sıvışır. Esmeralda ise Phoebus’a ilk görüşte büyük bir aşkla vurulur ve heyecandan kaçar. Bu sırada Phoebus yakaladığı Quasimodo’yu götürür. Yine aç, yalnız ve evsiz kalan Pierre Gringoire, Esmeralda'yı takip etmeye devam eder. Haydutların bol olduğu Miracles Kalesi'ne girdikten sonra genç kızın izini kaybeder ve haydutlar tarafından yakalanıp sorgulanır. Eğer fahişeler arasından birisi eşi olmayı kabul ederse idamdan kurtulacaktır. Hiç kimsenin kabul etmediği Gringoire'yı idam etmek için hazırlıklar başlar. Son anda Esmeralda onu eş olarak almayı kabul eder. Çingene tarzı bir evlilik yapılır ve bu evliliğin 4 yıl süreceği belirlenir.
Greve Meydanı'nda işkence cezasına çarptırılan Quasimodo ise meydandaki insanlardan su ister, kimse vermez. Bir anda Esmeralda ortaya çıkarak Quasimodo’ya su verir bu sırada güzeller güzeli çingene kızı Esmeralda’ya ilk görüşte büyük bir aşkla vurulur. Ne var ki baş rahibin gözü de Esmeralda’dadır. Esmeralda’nın kalbindeyse Yüzbaşı Phoebus’tan başka kimseye yer yoktur.
Bu yaşananlar sevgi ile nefretin, iyilik ile kötülüğün kıyasıya mücadelesidir. Victor Hugo, olayları ince ince ördüğü bu ünlü eserinde, insan hayatında kaderin yerini de sorgulamış, kaleme alındığından bu yana birçok sanat eserine, özellikle de filmlere esin kaynağı olan bir roman ortaya çıkarmıştır.
Uyarlamalar
Oyuncu | Yılı |
---|---|
Denise Becker | 1905 filmi |
Stacia Napierkowska | 1911 filmi |
Theda Bara | 1917 filmi |
Sybil Thorndike | 1922 filmi |
Patsy Ruth Miller | 1923 filmi |
Maureen O'Hara | 1939 filmi |
Gina Lollobrigida | 1956 filmi |
Gay Hamilton | 1966 televizyon dizisi |
Michelle Newell | 1977 televizyon filmi |
Lesley-Anne Down | 1982 televizyon filmi |
Angela Punch McGregor (seslendirme) | Notre Dame'ın Kamburu (animasyon,1986) |
Eleanor Noble (seslendirme) | 1996 animasyonlu televizyon dizisi |
Demi Moore (ses, konuşma) Heidi Mollenhauer (seslendirme, şarkı söyleme) | 1996 Disney animasyon filmi |
Salma Hayek | 1997 televizyon filmi |
Hélène Ségara | 1997-2002 müzikali |
Mélanie Thierry | 1999 parodi filmi |
Tina Arena | 2000 müzikal - Orijinal Londra oyuncuları |
Candis Nergaard (seslendirme) | 2008 BBC Radyo adaptasyonu |
Ciara Renée | 2014-2015 müzikali |
Kaynakça
- ^ The new Oxford companion to literature in French. Peter France. Oxford: Clarendon Press. 1995. ISBN 0-19-866125-8. OCLC 32305141.