İçeriğe atla

Eski Usul ve Yeni Usul tarihler

Eski Usul ve Yeni Usul tarihleri gösteren bir evlilik cüzdanı, Varşova 1907 (daha sonra Rus İmparatorluğu'nun bir parçası olmuştur.)
Lübeck Antlaşması'nın (1629) basılı bir kapak sayfasından alıntıda Mayıs ayının önünde Gregoryen günü olarak (22) ve Jülyen günü olarak (12) yazılmış ve her iki usul de kullanılmıştır. Bu antlaşma Grogoryen takvimini zaten benimsemiş olan Roma Katoliği partiler ile Protestan olmayan taraflar arasında bir sonuca varılarak yapılmıştır.

Eski Usul (E.U.) (İngilizce O.S.) ve Yeni Usul (Y.U.) (İngilizce N.S.) tarihler, özellikle tarihsel İngilizce dil çalışmalarında Jülyen takviminde de her ne kadar yılın başlangıcı (E.U.) 1 Ocak'tan itibaren başlamış olsa bile, bazı ülkelerde Gregoryen takvimine (Y.U.) geçişin değişik tarihlerde olması nedeniyle arada oluşan gün farkını belirtmek amacıyla kullanılan bir zaman gösterme yöntemidir. Çünkü sonuç olarak, Jülyen takviminde tarih 1 Ocak iken, Gregoryen takviminde tarih 14 Ocak'tır. Arada toplam 13 günlük fark bulunmaktadır.[1][2][3][4]

1582 yılında Katolik ülkelerde kullanılan Jülyen takvimi Gregoryen takvim ile değiştirilmeye başlanmıştır. Bu değişiklik belirli bir gecikmenin ardından Protestan ve Ortodoks ülkelerde de uygulanmıştır. İngiltere ve Galler, İrlanda ve İngiliz kolonileri Jülyen takviminin üzerine gelen yılbaşı değişikliği nedeniyle 1750 Takvim (Yeni Usul) Yasası çıkarıldıktan sonra 1752 yılının yılbaşında değişiklik yaptılar. İskoçya ise 1600 yılında yılbaşını yasal olarak 1 Ocak tarihine taşımış ancak bunun aksine 1752 yılına kadar Jülyen takvimini kullanmaya devam etmiştir.[5] Artık Grogoryen takvimi kullanan pek çok kültür ve ülkeler, bu değişiklikten önce kullandıkları takvime bağlı olarak Eski takvimleri kullanmaya devam etmişlerdir. Ayrıca Eski Usul ve Yeni Usul için kullanılan terimlerde de farklılıklar bulunmaktadır.[6]

Kaynakça

  1. ^ Death warrant of Charles I 28 Aralık 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. web sayfası İngiltere Ulusal Arşivleri 10 Ekim 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. A demonstration of New Style, meaning Julian calendar with a start of year adjustment.
  2. ^ Ekim (Kasım) Devrimi Britannica encyclopaedia, Gregoryen takvimi Yeni Usul anlamında bir gösteridir.
  3. ^ Stockton, J.R. Date Miscellany I: The Old and New Styles 4 Nisan 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. "The terms 'Old Style' and 'New Style' are now commonly used for both the 'Start of Year' and 'Leap Year' [(Gregoryen takvimi)] changes (İngiltere & Wales: both in 1752; Scotland: 1600, 1752). I believe that, properly and historically, the 'Styles' really refer only to the 'Start of Year' change (from March 25th to January 1); and that the 'Leap Year' change should be described as the change from Julian to Gregorian."
  4. ^ Spathaky, Mike Eski Usul ve Yeni Usul tarihler ve Gregoryen takvimi değişikliği 11 Ekim 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. "increasingly parish registers, in addition to a new year heading after 24th March showing, for example '1733', had another heading at the end of the following December indicating '1733/4'. This showed where the New Style 1734 started even though the Old Style 1733 continued until 24th March. .. We as historians have no excuse for creating ambiguity and must keep to the notation described above in one of its forms. It is no good writing simply 20th January 1745, for a reader is left wondering whether we have used the Old or the New Style reckoning. The date should either be written 20th January 1745 O.S. (if indeed it was Old Style) or as 20th January 1745/6. The hyphen (1745-6) is best avoided as it can be interpreted as indicating a period of time."
  5. ^ Old Style New Style dates and the change to the Gregorian calendar 11 Ekim 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. GENUKI - UK and Ireland Genealogy
  6. ^ Lenz, Rudolf (2002). Abkürzungen aus Personalschriften des XVI. bis XVIII. Jahrhunderts (3 bas.). Franz Steiner Verlag. s. 210. ISBN 3-515-08152-6. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Artık yıl</span>

Artık yıl, Miladî takvimde 365 yerine 366 günü olan yıl. Bu fazladan gün, normalde 28 gün olan Şubat ayına 29 Şubat'ın eklenmesi ile elde edilir. Dört yılda bir yapılan bu uygulamanın nedeni Dünya'nın Güneş çevresinde dönme süresinin, Güneş'in aynı meridyenden iki kez geçişi arasındaki ortalama zamanın (gün) tam katı olmamasıdır. Bir astronomik yıl yaklaşık olarak 365,242 gün olmasına rağmen normal bir takvim yılı 365 gündür.

Şubat ya da küçük ay, Gregoryen Takvimi'ne göre yılın 2. ayı. Artık yıllarda 29, diğer yıllarda 28 çeker.

Mart, Gregoryen Takvimi'ne göre yılın 3. ayı olup 31 gündür.

Jülyen takvimi, Jül Sezar tarafından MÖ 46 yılında kabul edilen ve Batı dünyasında 16. yüzyıla kadar kullanılan takvim. Artık yıl hesaplamasındaki ufak bir fark sonucu yaklaşık her 128 yılda bir günlük bir kayma oluşturduğu için, 1582 yılında yerini Gregoryen takvimi almıştır.

<span class="mw-page-title-main">Rumi takvim</span> Osmanlıda ve Türkiyede resmen kullanılmış, hicreti temel alan güneş yılı takvimi

Rûmî takvim, Hicret'i başlangıç kabul eden güneş yılı esasına dayalı bir takvim. Dünya'nın Güneş etrafında dolanımını esas alan şemsî takvim düzeninde, 13 Mart 1840'ta uygulanmaya başladı. Kamerî takvim sisteminde bir yıl, 354 gün; şemsî takvim sisteminde ise Dünya'nın Güneş etrafında dolanımı esas alındığından bir yıl, 365 gün olarak hesaplanır.

<span class="mw-page-title-main">Robert Hooke</span> İngiliz bilim insanı (1635-1703)

Robert Hooke, Hem teorik hem de pratik açıdan yaptığı çalışmalarla bilimsel rönesansta büyük rol oynamış bir İngiliz hezârfen, doğa felsefecisi, mimar, mühendis, filozof ve bilim insanıdır.

<span class="mw-page-title-main">Yılbaşı</span> yeni yılın ilk günü

Yılbaşı, Miladi takvim kullanan ülkelerde 31 Aralık'ı 1 Ocak'a bağlayan geceye denmektedir. Yılbaşı, Jülyen takvimine göre Hristiyanlık öncesi Roma'da, Ocak ayının da adının verildiği geçit ve başlangıç tanrısı Janus'a adanmıştı. Hristiyan aleminin Miladi takviminde bir tarih olarak, hâlen Anglikan ve Lutheran kiliselerinde İsa'nın Adlandırma ve Sünnet Bayramı olarak törenlerle kutlanır.

<span class="mw-page-title-main">Roş Haşanah</span> Yahudi Bayramı

Roş Haşanah, Yahudiler tarafından kutlanan İbrani takviminin yeni yılıdır. Tanah'ta Yom Teruah olarak geçen bu günün manasal meali "haykırış (çoşku) ve devirme günü"dür.

Milat, tarih hesaplamalarında İsa'nın doğduğu kabul edilen gün. İsa'nın doğum tarihine dair net bir bilgi olmamakla birlikte, miladi takvime göre oluşturulmuş zaman çizelgesinde başlangıç noktası yani 1 Ocak 1 tarihi olarak kabul edilir. Bu takvimde 0 yılı tanımlanmamıştır. Bu tarihten önceki tarihler milattan önce (MÖ), bu tarihten sonraki tarihler milattan sonra (MS) olarak tanımlanır. Ayrıca İsa'dan önce (İÖ) ve İsa'dan sonra (İS) terimleri de aynı anlamda kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">XIII. Gregorius</span> 226. Katolik Kilisesi papası (1502-1585; pd. 1572-1585)

Papa XIII. Gregorius,, , Ugo Boncompagni adıyla doğdu, 13 Mayıs 1572 - 10 Nisan 1585 döneminde Katolik Kilisesi'nin 226. Papası.

Celâlî Takvimi, Güneş yılı esasına dayanan, İranlı matematikçi ve astronom olan Ömer Hayyam başkanlığındaki bir kurul tarafından düzenlenmiş bir takvimdir. Büyük Selçuklu İmparatorluğu hükümdarı Sultan Melikşah'a sunulan bu takvim, 1079 yılından itibaren kullanılmaya başlanmıştır. Yılbaşını 9 Ramazan 471 yılına rastlayan Nevruz olarak almış, 1079 yılını başlangıç kabul etmiştir. Selçuklu Devleti'nin yanı sıra Babür İmparatorluğu da bir dönem bu takvimi kullanmıştır. Celâlî Takvimi sadece tarım, hayvancılık gibi ekonomik işlerin düzenlenmesinde kullanılmış, normal hayatta ise Hicrî takvim kullanılmaya devam edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Bizans takvimi</span>

Bizans takvimi, "'Konstantinopolis'in Yaratılış Dönemi'" ya da "'Dünya Dönemi'" olarak da bilinir takvimi Doğu Ortodoks Kilisesi tarafından 691'dan 1728'e kadar Rum Ortodoks Patrikhanesi olarak kullanıldı. Ayrıca bu takvim 988 ile 1453 yılları arasında Doğu Roma İmparatorluğu'nun ve aynı zamanda 988 ile 1700 yılları arasında Rusya'nın resmî takvimi olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Etiyopya takvimi</span>

Etiyopya takvimi , Etiyopya'da kullanılan temel takvimdir. Etiyopya Hristiyanları için de dini takvim olma özelliği taşır. Mısır takvimi gibi güneş temelli olup Jülyen takvimi gibi her 4 yılda bir artık gün eklenmektedir. Yılbaşı Jülyen takvime göre 29 veya 30 Ağustos'dur. Miladi takvim ve Etiyopya takvimi arasında oluşan 7-8 yıllık fark İsa'nın müjdelenmesinin hesabında olan farklılıklardan oluşur.

Tayland güneş takvimi, Tayland'da kullanılan bir güneş takvimidir. Takvim Tayland ve Laos'ta kullanılmaktadır. Gregoryen takvimine göre 543 yıl ileride gitmektedir.

Bilgisayar bilimi ve bilgisayar programlamasında sistem zamanı, bir bilgisayar sisteminin zaman geçişi kavramını temsil eder. Bu anlamda, zaman, takvim üzerinde gün geçişi de içerir.

Jülyen yılı, astronomide her biri 86400 SI saniyelik tam 365.25 gün olarak tanımlanan bir zaman ölçü birimidir. Jülyen yılının uzunluğu, Batılı toplumlarda birkaç yüzyıl öncesine kadar kullanılan ve birimin adlandırıldığı Jülyen takviminde yılın ortalama uzunluğudur. Yine de, astronomik Julian yılı tarihleri belirlemekten ziyade süre ölçtüğü için, bir Jülyen yılı, Jülyen takviminde veya başka herhangi bir takvimdeki yıllara karşılık gelmez. Aynı zamanda bir yılı tanımlamanın diğer birçok yolu ile de örtüşmemektedir.

<span class="mw-page-title-main">Discordian takvimi</span> Principia Discordianın 00034. sayfasında belirtilen Discordian (Erisian) takvimi Discordianizm taraftarları tarafından kullanılan alternatif bir takvimdir

Discordian veya Erisian takvimi, bazı Discordianizm taraftarları tarafından kullanılan alternatif bir takvimdir. Principia Discordia'nın 00034. sayfasında belirtilmiştir.

İskenderiyeli Sosigenes, Romalı tarihçi Yaşlı Pliny'ye göre Jül Sezar'ın Jülyen takviminin tasarımı için danıştığı Ptolemaik Mısırlı bir Yunan astronomu ve matematikçi.

<span class="mw-page-title-main">Çin takvimi</span>

Çin takvimi, yılları, ayları ve günleri astronomik olaylara göre hesaplayan bir ay-güneş takvimidir.

Takvimlerde birkaç standart olmayan tarih kullanılır. Bazıları alaycı bir şekilde, bazıları bilimsel veya matematiksel amaçlarla ve bazıları da istisnai veya hayali takvimler için kullanılır.