İçeriğe atla

Ernst Ludwig Kirchner

Ernst Ludwig Kirchner
Kirchner, 1919
Genel bilgiler
Doğum adıErnst Ludwig Kirchner
Doğum6 Mayıs 1880(1880-05-06)
Aschaffenburg, Almanya
Ölüm15 Haziran 1938 (58 yaşında)
UyrukAlman
AlanıResim
Katıldığı akımlarDışavurumculuk
Ünlü yapıtlarıMarzella 1909 - 1910
İmzası

Ernst Ludwig Kirchner (6 Mayıs 1880 – 15 Haziran 1938), Alman dışavurumcu ressam ve grafiker. Kirchner, dışavurumculuğun ortaya çıkmasında büyük etkisi olmuş Die Brücke (Köprü) isimli ressamlar grubunun kurucularından biriydi. I. Dünya Savaşı'na gönüllü olarak katılan sanatçı sağlığının bozulması sebebiyle terhis edildi.

1933 yılında, çalışmaları Nazilerce dejenere sanat olarak kabul edildi. Aynı sene 600'den fazla eseri satıldı ya da yok edildi. Ressam 1938 yılında intihar etti.

Yaşamı ve çalışmaları

Ernst Ludwig Kirchner, Almanya'nın Aschaffenburg kentinde dünyaya geldi.[1] 1901 yılında, Dresden'de bir teknik üniversite olan Königliche Technische Hochschule'a başladı. Bu enstitüde mimarlık eğitimi alan sanatçı, mimarlıkla ilgili olmayan konularda da dersler aldı. Örneğin serbest resim, perspektif çizme, sanat tarihi gibi konularda okulda çalışma fırsatı buldu.[2] Okuldaki birinci döneminde Fritz Bleyl ile tanışıp yakın arkadaş oldu. Birlikte sanat hakkında uzun tartışmalara girişen iki arkadaş ortak bir radikal bakış geliştirdiler. Ressam, 1903-1904 yıllarında çalışmalarına Münih'te devam etti. 1905'te Dresden'e dönerek okulunu bitirdi.[1]

Marzella (1909–10)

1905 yılında, Kirchner, Bleyl ile diğer iki mimarlık öğrencisi olan Karl Schmidt-Rottluff ve Erich Heckel'le birlikte Die Brücke (Köprü) isimli ressam grubunu kurdu. Bu olaydan sonra kendini tamamen sanata adadı.[1] Grup olarak yaygın olan geleneksel akademik tarzdan kaçınarak gelecek ile geçmiş arasında bir "köprü" vazifesi görecek yeni sanatsal ifade yolları bulmaya çalıştılar. Hem Albrecht Dürer, Matthias Grünewald gibi eski ustalardan hem de çağdaş avangart hareketlerden etkilendiler. Kendi millî miraslarına sahip çıkma adına, tahta baskıları canlandırmaya çalıştılar.

Gruplarının yirminci yüzyılda modern sanatın gelişimi ve Dışavurumculuk akımı üzerinde büyük etkileri oldu. Grup ilk olarak eskiden bir kasap dükkânı olan Kirchner'in atölyesinde buluştu. Bleyl daha sonradan o günü şöyle anlatacaktı:

Yerlere saçılmış tablolar, çizimler, kitaplar ve ressam malzemeleri ile bohem tarzını yansıtan bu atölye düzenli bir mimarlık öğrencisinin evinden çok bir ressamın romantik pansiyonu gibiydi.
Sokak, Berlin (1913), Hayat kadınlarını betimlediği serinin bir parçası

Kirchner'in atölyesi, çıplaklığın ve gündelik ilişkilerin alabildiğine yaşandığı bir mekana dönüştü. Grup olarak çizim yaptıkları seanslarda model olarak çoğunlukla çevrelerindeki insanları kullandılar. Örneğin, Bleyl, modellerinden biri olan o civarda yaşayan on beş yaşındaki Isabella'yı "canlı, güzel, yaşama sevinci dolu, aptal korse modasının oluşturduğu deformasyonlara sahip olmayan, bir ressamın taleplerini tamamen gerçekleştirebilecek özelliklere sahip" olarak tanımladı.[3]

Grup çoğunluğunu Kirchner'in yazdığı bir manifesto da yayınladı. Tahta üzerine oyulmuş bu manifesto "çalışmalarında ve yaşamlarında özgürlük isteyen, geçmişe göre daha bağımsız" yeni bir nesli haber veriyordu. Eylül, Ekim 1906'da ilk sergilerini açtılar. Dresden'de açılan bu ilk sergideki temaları çıplak kadın portreleriydi.

Kirchner, 1906 yılında Doris Große ile tanıştı. Große, 1911 yılına kadar ressamın favori modeli oldu. 1907-1911 arasında yazlarını Fehmarn adalarındaki Moritzburg'da diğer Die Brücke üyeleriyle birlikte geçirdi. Bu dönemde doğada nü resimleri yaptı. 1911 yılında Berlin'e taşındı. Orada MIUM-Institut isimli bir özel okulda Max Pechstein ile birlikte resim dersleri açtı. Bu dersler başarılı olmadı ve sene sonunda kapandı. Aynı yıl, Erna Schilling ile tanışan Kirchner'in bu beraberliği ömrünün sonuna kadar sürecekti.

Bir Asker Olarak Otoportresi (1915)

1915 yılında çizdiği otoportresinde kendisini henüz orduya katılmamış olmasına rağmen asker olarak betimledi. 1918'de Davos'ta Alpler'deki bir çiftlik evine yerleşti. O dönemde pek çok dağ manzarası çizdi. 3 Temmuz 1919'da Davos'tan yazdığı bir mektupta: "Sevgili Van de Velde bugün bana modern yaşama dönmemi yazmış. Bu benim için söz konusu bile olamaz. Dünyanın tadları her yerde aynıdır, sadece dış yüzeyleri değişir. Burada yaşayan biri modern yaşamdaki birine göre ileriyi görmeyi ve derine gitmeyi daha iyi öğrenir." yazdı.[4]

Almanya ve İsviçre'de düzenlediği sergilerle 1920 yılında ressamın ünü arttı. 1923'te Frauenkirch-Wildboden'e taşındı. Kirchner, Almanya'ya son ziyaretini 1925-1926 yıllarında yaptı. 1928 yılında Venedik Bienali'ne katıldı. 1931 yılında ise Prusya Sanat Akademisi'nin bir üyesi oldu.

1933'te Kirchner, Naziler tarafından dejenere ressamlardan biri ilan edildi ve Berlin Sanat Akademisi'ndeki görevinden alındı. 1937'de Almanya'daki farklı müzelerde bulunan 600'den fazla çalışması toplatıldı. Bu eserler satıldı ya da yok edildi.[5] Ressam, 1938 yılında, Almanlar'ın Avusturya'yı işgali ve evini kapatmaları sonucunda yaşadığı psikolojik travma sonrası intihar etti.[5]

Etkileri

Kirchner'in imzası

1913 yılında, ressamın çalışmaları, Amerika Birleşik Devletleri'ndeki ilk modern sanat sergisi olarak da kabul edilen Armory Show'da sergilendi.[5] 1921 yılında ABD'deki müzeler sanatçının eserlerini satın almaya başladılar. Bu işe sonraki yıllarda da devam ettiler.[5] Bu ülkedeki ilk kişisel sergisi Detroit Sanat Enstitüsü'nde 1937 yılında açıldı.

Kasım 2006'da Christie's müzayedecisi ressamın Sokak, Berlin tablosunu 38 milyon dolara sattı.[6] 2008 yılında New York'taki Museum of Modern Art en iyi çalışmalarından oluşan bir sergi açtı.[7]

Galeri

Kaynakça

  1. ^ a b c "Ernst Ludwig Kirchner" 27 Eylül 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Brucke Müzesi. 8 Eylül 2007'de erişildi.
  2. ^ ingentaconnect.com 1 Ekim 2007 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. 7 Eylül 2007'de erişildi.
  3. ^ Simmons, Sherwin. "Ernst Kirchner's Streetwalkers: Art, Luxury, and Immorality in Berlin, 1913-16" 8 Şubat 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., The Art Bulletin, Mart 2000
  4. ^ Goddard, Donald. "Ernst Ludwig Kirchner: 1880 – 1938" 31 Mart 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., New York Art World, 2003. 13 Eylül 2007'de erişildi.
  5. ^ a b c d "Ernst Ludwig Kirchner" 5 Ekim 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., National Gallery of Art, USA. 8 Eylül 2007'de erişildi.
  6. ^ German Artworks Soar Above Estimates, ARTINFO, 14 Temmuz 2007, 7 Şubat 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi, erişim tarihi: 17 Nisan 2008 
  7. ^ Buruma, "Desire in Berlin," sayfa 19.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Mustafa Horasan, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Modern sanat</span>

Modern sanat, genellikle 1880'lerin izlenimcilerinden (empresyonistler) 1960-70'lere kadar devam ettiği kabul edilen sanat dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Dışavurumculuk</span> Duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı

Dışa vurumculuk (ekspresyonizm), doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı. Politik istikrarsızlık ve ekonomik çöküntü ortamında Almanya'da pozitivizm, naturalizm ve empresyonizm akımlarına karşı olarak ortaya çıkmıştır. 19. yüzyıl gerçekçilik ve idealizmine karşıt anti-natüralist öznelliğe sahip bir bakış açısı içerir. Ayrıca kuzeyli, Cermen halk sanatı biçimleri ve kabile sanatları da etkilendiği diğer kaynaklardır. Dışa vurumcu sanatın amacı, sanatçının duyguları ve iç dünyasını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışa vurmasıdır. Bu duyguları daha iyi yansıtabilmek için sanatçı geleneksel kuralların dışına çıkarak gerçeğin biçimini bozma yöntemini kullanır ve sanatçının öznel duygularına dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Cihat Burak</span> Türk ressam, mimar, yazar ve seramikçi

Cihat Burak, Türk ressam, mimar, yazar ve seramikçi.

<span class="mw-page-title-main">Mavi Süvari</span> sanat topluluğu (1911-1914)

Mavi Süvari Almanya'da 1911-1914 yılları arasında etkili olan ve Wassily Kandinsky, August Macke ve Franz Marc'tan oluşan dışavurumcu ressam birliği. 1905'te kurulan Die Brücke (Köprü) adlı ressamlar birliği gibi, Mavi Süvari stili realizm, naturalizm ve izlenimciliğe karşıydı.

<span class="mw-page-title-main">Oskar Kokoschka</span>

Oskar Kokoschka,, Avusturyalı ressam, şair ve oyun yazarı. Bir ressam olarak yapıtları ekspresyonizm ve modernizmin güzel örnekleridir. 1904'te Viyana'da sanat öğrenimi görmeye başladı. 1910-1911 yıllarında Berlin'de Der Sturm gazetesi için çizdi. 1914'te Avusturya ordusuna girdi. II. Dünya Savaşı'ndan sonra İsviçre'ye yerleşti ve Salzburg'taki School of Seeing'i yönetti.

Franz Moritz Wilhelm Marc, önde gelen bir dışavurumcu Alman ressamdır.

Taşizm, resim sanatında düzensiz biçimli renk lekeleri ve damlalarının kullanılmasını temel alan sanat biçimidir. Terim, Fransızca "tache" (leke) sözcüğünden türetilmiştir. Bu anlayış önceden bir resmetme eylemini yadsıyarak, sanatsal yaratmada rastlantısalcılığın ön plana alınmasını öngörmektedir. Amerika'da ortaya çıkan soyut dışavurumculuk akımının Avrupa sanatındaki eşleniği olarak değerlendirilebilir. Bu akıma verilen diğer adlar l'art informel ve abstraction lyrique idir.

<span class="mw-page-title-main">Alexej von Jawlensky</span> Rus ressam

Alexej von Jawlensky "Alexei Georgijewitsch Jawlenski";, dışavurumculuğun önemli ressamlarındandır.

Kazimir Severinoviç Maleviç, , geometrik soyut sanatın öncülerinden ve avangart süprematist hareketinin yaratıcısı olan ressam ve sanat teorisyeni.

<span class="mw-page-title-main">Max Beckmann</span> Alman ressam (1884-1950)

Max Beckmann, Alman ressam, çizer, baskıcı, heykeltıraş ve yazar. Çoğunlukla dışavurumcu olarak sınıflandırılsa da ressam hem terimi hem de hareketi reddetti. 1920'lerde dışavurumculuğun bir kolu olan akımın içe dönük duygusallığını terse çeviren Yeni Nesnellik hareketinin içinde yer aldı.

<span class="mw-page-title-main">Otto Dix</span>

Wilhelm Heinrich Otto Dix,, Alman ressam ve gravürcü. Weimar Cumhuriyeti'ndeki sosyal hayat hakkında yaptığı sert ve acımasız betimlemelerle tanınan Dix, George Grosz ile birlikte Yeni Nesnellik akımının öncülerinden biridir.

Lovis Corinth, çalışmaları izlenimcilik ve dışavurumculuğun bir sentezi kabul edilen Alman ressam ve grafiker.

<span class="mw-page-title-main">Die Brücke</span> 1904te Dresdende kurulan Alman dışavurumcu sanat topluluğu

Die Brücke, Dresden'de 1905'te kurulan Alman dışavurumcu sanat topluluğu. Kurucu üyeleri; Fritz Bleyl, Erich Heckel, Ernst Ludwig Kirchner ve Karl Schmidt-Rottluff olan topluluğa sonradan katılanlar ise; Emil Nolde, Max Pechstein ve Otto Mueller'dir. Bu akım, sanatla yaşam rasında bir yakınlık kurmayı amaçlar. 20. yüzyılda ortaya çıkan modern sanatın gelecekteki gelişmelerine temel oluşturan bu akım, dışavurumculuk akımını yaratmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Musée National d'Art Moderne</span>

Musée National d'Art Moderne Fransa'daki bir modern sanat müzesidir. Müze Paris'teki Centre Pompidou'da, 4.arrondissement'ında bulunur. 1947 yılında aslen Palais de Tokyo'da kurulmuştur ama 1977 yılında müze şu anki yerine taşınmıştır. Müze dünyadaki çağdaş ve modern sanat müzelerindeki ikinci en büyük koleksiyona sahiptir. En büyük modern ve çağdaş sanat koleksiyonu ise New York'ta bulunan MoMa'dadır. Müzenin koleksiyonunda 70,000'den fazla sanat eseri vardır. Bu koleksiyon resim, mimari, fotoğrafçılık, sinema, yeni medya, heykel ve tasarım gibi birçok alandaki eserlerin derlenmesi sonucu oluşmuştur. Bu koleksiyonun bir kısmı iki kattan oluşan 14,000 metre karelik bir alanda sergilenmektedir. Bu sergi alanı Centre Pompidou'nun 4. ve 5. katlarında bulunur. Bu iki kattan biri modern sanat(1905'ten 1960'a kadar, 5. kat)'a ayrılmıştır. Diğerinde ise çağdaş sanat(1960'tan beri, 4.kat) eserleri yer alır. Koleksiyonda yer alan daha değerli çağdaş ve modern sanat eserleri ise binanın 6.katında sergilenir.

<span class="mw-page-title-main">Max Pechstein</span> Alman ressam

Hermann Max Pechstein, Alman ressam ve grafiker.

Mustafa Pancar Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Karl Schmidt-Rottluff</span> Alman ressam (1884-1976)

Karl Schmidt-Rottluff Alman dışavurumcu ressam ve grafiker; Die Brücke isimli sanatçı grubunun dört kurucusundan birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Otto Mueller</span> alman ressam ve grafiker

Otto Müller Die Brücke ekspresyonist hareketine mensup Alman ressam ve grafiker.

Nil Yalter, Türk kavramsal sanatçı.