İçeriğe atla

Ercole Amante

Ercole Amante
Seven Herakles
MüzikFrancesco Cavalli
LibrettoFrancesco Buti
Gala7 Şubat 1662
İlk gösterim yeriTuileries Sarayıʼnin "Salle des Machines" salonu, Paris, Fransa
Oyuncular
  • Cinzia - soprano
  • Herakles - bas
  • Deianıra, Herakles'in karısı, soprano
  • Hyllus, Herakles'in oğlu, tenör
  • Iole, soprano
  • La bellezza, soprano
  • Giunone, soprano, kastrato
  • Mercurio, tenör
  • Nettun, bas
  • Venere, soprano
  • Tevere, bas
  • Eurytus, bas
  • Licco, alto/kontralto
  • Kral Laomedont'un gölgesi, tenör
  • Büssirid'in gölgesi, kontralto
  • Kraliçe Clerica'nın gölgesi, kontralto
  • Pasıthea, soprano
  • Sonno, mezzosoprano
  • Paggio (uşak)


Ercole Amante (Seven Herakles) (FransızcaːHercule amoureux, İngilizceː Hercules in Love) Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Francesco Buti"'nin, antik Grek yazar Sofokles'in Trachienıae (Trakhisli Kadınlar) adlı eseri ile antik Romalı yazar Ovidius'un Metamorfozlar eserinin 9. kitabında bulunan bir mitten uyarlanan, İtalyanca librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ve 5 perdeden oluşan bir opera eseridir. Prömiyer sahnelenmesi 7 Şubat 1662'de Paris, Fransa'da Tuileries Sarayıʼnın "Salle des Machines" salonunda yapılmıştır.

Hazırlanma ve sahnelenmeler

Bu opera eseri Kardinal Mazarin tarafından Fransa Kralı XIV. Louis ile İspanyalı Maria Terasa'nın evlenmesini kutlamak üzere Venedikli besteci Cavalli'ye sipariş edilmiştir. Fakat bu sahnelenme için yapılması gereken büyük hazırlıkların ortaya çıkardığı gecikmeler dolayısıyla bu opera eserinin prömiyer sahnelenmesi ancak bu evliliğin yapılmasından iki yıl sonra gerçekleştirilebilmiştir. Fransız soylu, saraylı ve sosyetik seyirci tarafından alışagelmiş müziksel görsel sanat sahnelenmelerinde beklenen bale gösterileri, besteciler Isaac de Benserade ve Jean-Baptiste Lully tarafından hazırlanmış 18 parça müzik ile ve Cavali'nin operasının genellikle perde sonlarına konulmuş bale "entrede (başlangıç)" ve "intermede (ortalar)" ek parçaları ile yapılan eklemelerle sağlanmakta idi. Bu eklemeler, sırf ek eğlence sağlamakla kalmamakta, eserin konusunun geliştirilmesinde önemli rol oynamaktaydı.

Bu operanın prömiyer temsilinden sonra 7 defa (14 ve 18 Şubat; 18, 22 ve 29 Nisan ve 6 Mayıs'ta) tekrar temsil edilmiştir. Bu operanın sahneye konduğu saray salonu özel olarak sırf bu operanın temsil edilmesi için renove edilmişti. Bu opera eseri, ek yapı harcamaları dahil, o zamana kadar Fransa'da temsil edilen görsel sanat eserlerinin en fazla masraf gerektireni olmuştu.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyer, 7 Şubat, 1662
Cinzia sopranoGiuseppe Meloni
ErcolebasVincenzo Piccini
Deianira, Herakles'in karısısoprano Leonora Ballarini
Hyllus, Herakles'in oğlutenorGiuseppe Agostino Poncelli
Iole soprano Anna Bergerotti
La bellezzasoprano Anne de La Barre
Giunonesoprano kastratoAntonio Rivani
Mercuriotenor Tagliavacca
Nettunobass Paolo Bordigone
Veneresoprano Hylaire Dupuis
Tevere bas Beauchamps
Eurytus bas Paolo Bordigoni
Licco KontraltoGiuseppe Chiarini
Kral Laomedont'un gölgesi tenor Vulpio
Bussirid'in gölgesi kontralto Zanetto
Kraliçe Clerica'nin gölgesi kontralto Anne de La Barre
Pasithea soprano
Sonno mezzosoprano
Paggio (uşak) soprano

Ayrıca bakınız

Dipnotlar

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Don Carlos</span>

Don Carlos İtalyan besteci Guiseppe Verdi tarafından, "Camille du Locle" ve "Joseph Mery"'nin hazırladıkları Fransızca libereto kullanılarak bestelenen 5-perdelik bir grand operadır. Liberetto Friedrich Schiller tarafından Almanca yazılan "Don Carlos, Infant von Spanien" dramatik oyunundan uyarlanmıştır. Operanın ilk prömiyeri 11 Mart, 1867'de Paris, Fransa'da Théâtre Impérial de l’Opéra sahnelenmiştir. Ondan sonraki yirmi yılda operaya ekler ve değişiklikler yapılarak birkaç versiyonu geliştirilmiş ve böylece opera evi idarecileri, yapımcıları ve orkestra şefleri için hangi versiyonu seçecekleri hakkında bir seçim imkânı ortaya çıkmıştır. Verdi'nin opera eserleri arasında başka hiçbirinin bu kadar çok çeşit versiyonu bulunmamaktadır. Bu opera eserinin özel baleyi ve ilk sahnelenmeden önceki kesintileri de içine alan tüm uzunluktaki versiyonu 4 saat süreli müzik gerektirmektedir ve bu şekliyle bu eser Verdi'nin en uzun opera eseri olmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Francesco Gasparini</span>

Francesco Gasparini, İtalyan Barok bestecisi ve öğretmeni.

<i>Francesco Cavalli</i>

Francesco Cavalli, İtalyan erken barok dönemi bestecisi. Asıl adı Pier Francesco Caletti-Bruni olup kendisine mali destek sağlayan Venedikli soylu olan Cavalli ismi ile bilinmektedir.

'Zaide, KV. 344 unlu Avusturyalı besteci Wolfgang Amadeus Mozart tarafından 1780'de bestelenen ama öldüğü zaman daha bitiremediği iki perdelik bir Singspiel janrinda opera eseridir. Kaynaklar, bu eserin Mozart'ın âşık olduğu Zaide isimli Türk kızından ilham aldığını bildirirler. İlk basılımı 1838'dedir. Prömiyer sahnelenmesi 27 Ocak 1866'da Frankfurt'ta yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Opera bestecileri listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Opera bestecileri listesi, opera bestecileri hakkında bilgi sağlamak hedefiyle hazırlanmıştır. Opera konusunda otoriter yazarlar tarafından seçilmiş olan Operalar listesi'nin içeriğine alınan opera eserlerinin opera bestecileri alınıp, bunların sınıflandırılmasından ortaya çıkmıştır. Bu listede bulunan opera bestecileri doğum tarihlerine göre sıralanmışlardır. Bu listedeki her madde opera bestecisinin adını, doğum ve ölüm tarihini, doğumda ve sonraki milliyetini ve önemli eserlerinin prömiyer tarihlerini ve adlarını vermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Fenice Tiyatrosu</span>

Fenice Tiyatrosu, İtalya'nın Venedik kentinde bulunan ve İtalya'nın en önemli sayılan opera-evlerinden biridir. İsmi Feniks kuşundan gelmektedir ve bu mitik kuş gibi, ilk defa 1792'de açıldıktan sonra Fenice Tiyatrosuda birkaç kere yangın geçirip kül olmuş ve her seferinde yeniden inşa edilmiştir. En son 1989'daki yangınından sonra tekrar inşa edilmiş ve Kasım 2004'te La Traviata eserinin temsili ile yeniden açılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Hanım Olan Hizmetçi</span>

Hanım Olan Hizmetçi Napolili İtalyan besteci Giovanni Battista Pergolesi tarafından bestelenmiş olan 2 sahnelik intermezzo buffo janrında bir operadır. Librettosu "Gennaro Antonio Federico" tarafından "Jacopo Angello Nelli"'nin bir oyunundan uyarlanarak hazırlanmıştır. Opera sadece tek bir perdelik eser gibi 45 dakika sürmekte ve bir başka opera eserinin temsili sırasında oynanmak üzere, yani intermezzo olarak bestelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">Baldassare Galuppi</span>

Baldassare Galuppi, özellikle "opera buffa" janrında operalar hazırlamış olan bir Venedikli İtalyan besteci.

<span class="mw-page-title-main">Umberto Giordano</span> İtalyan besteci (1867-1948)

Umberto Menotti Maria Giordano, özellikle opera besteleri ile tanınmış bir İtalyan bestecidir.

<span class="mw-page-title-main">Agrippina (opera)</span>

Agrippina George Frideric Handel tarafından bestelenmiş üç perdelik opera seria janrında bir opera eseridir. Libretto Kardinal "Vincenzo Grimani" tarafından hazırlanmıştır. Eser 1709-1710 Venedik Karnaval mevsimi hazırlanmış ve prömiyer temsili 26 Aralık 1709'da "San Giovanni Grisostomo Tiyatrosu", Venedik'te yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Royal Opera House</span>

Royal Opera House, Birleşik Krallık'ta Londra merkezinde Covent Garden Meydanı ve Bow Street'te bulunan bir opera evi ve bale gibi görsel sanatlar temsil yeridir. 2256 kişilik seyirci kapasiteli büyük bina, çok kere 1732'de ilk defa zaman orada bulunan tiyatronun ismine atıfla kullanılan ismi ile, "Covent Garden Tiyatrosu" diye de anılır.

<i>Le nozze di Teti e di Peleo</i>

Le nozze di Teti e di Peleo Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Orazio Persiano"'nun, Homeros'un İlyada eserinde konusu bulunup uyarlanan librettosuna göre hazırlanmış 3 perdelik "Festa teatrale " janrında olan opera eseridir. Prömiyer temsili 24 Ocak, 1639'da Teatro San Cassiano, Venedik'te verilmiştir. Bu eser Francesco Cavalli'nin ilk opera eseri olduğu gibi Venedik opera stilinde elimize notaları geçen ilk opera eseri olmuştur.

<i>LOrmindo</i>

L'Ormindo Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Giovanni Faustini"'nun, librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ile 3 perdelik "favola dramatica musicale" janrında olan opera eseridir. Prömiyer temsili 1644'te Teatro San Cassiano, Venedik'te yapılmıştır. Eserin orijinal partisyon notaları, Venedik'teki Marciana Millî Kütüphanesi'nde bulunur.

<i>İl Giasone</i>

İl Giasone (Türkçe:İason) Venedik'li besteci Francesco Cavalli tarafından "Giacinto Andrea Cicognini"'nin, Yunan mitolojisinde Altın Postu arayan Argonotlar'ın önderi olan İason'un mitinden uyarlanan librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ve 3 perdeden oluşan "Drama musicale" janrında olan opera eseridir. Prömiyer temsili 5 Ocak 1649'da Teatro San Cassiano, Venedik'te o yilki geleneksel Karnaval dōneminde verilmiştir. Bu operada ilk defa müziksel şarkılar ve resitatifler görülmektedir. Bazı kritikler bu eseri İtalyan popüler tiyatro seyircisinin "Commedia dell'Arte" oyunlarından müziksel operaya geçmesini sağlayan ilk eser olduğunu kabul ederler. Bu opera eserinde klasik dramatik sahneler yanında resitatifler veren tanrılar ve hizmetkarlar şeklindeki komedi karakterleri de bulunmaktadır. Bu eser 17. yüzyılda en popüler olan opera eseriydi. Başrolü günümüzde bulunmayan kastrato bir şarkıcı oynaması istenmekle beraber, bu rol bir kadın kontralto veya nadiren bir erkek kontr-tenor kullanılarak, hala günümüzde operaevi repertuvarlarında bulunmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Medea (Cherubini)</span>

Medea, operası Paris'te yaşayıp çalışan ama İtalyan asıllı besteci olan Luigi Cherubini tarafından hazırlanan 3 perdelik "opera-comique" janrında opera eseridir. Eserin orijinal librettosu antik Yunan tiyatro yazarı Euripides'in Medae adlı trajedisi ile Fransız Pierre Corneille'in " Médé" oyunlarından François-Benoît Hoffmann tarafından uyarlanarak Fransızca olarak yazılmıştır. Eserin prömiyer temsili Fransızca olarak 13 Mart 1797'da Paris'te "Théâtre Feydeau,"'da sahnelenmiştir. Bu eser 19. yüzyılda 1802 ve 1809'da İtalyancaya çevrilmiş bu İtalyanca versiyonun, başta Viyana olmak üzere, Avrupa şehirlerinde prömiyerleri yapılmıştır. 1855'te Larchner tarafından Almancaya çevrilmiştir. 1909'da ise Larchenr'ın Almanca versiyonu İtalyancaya çevrilmiş bu çifte çeviri libretto bazı önemli sahnelenmelerde kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cemile (komik opera)</span>

Cemile, Georges Bizet tarafından bestelenmiş, librettosu Louis Gallet tarafından Frannsizca yazılmış tek perdelik komik-operadır. Libretto Alfred de Musset’in "Namouna" öyküsünden uyarlanmıştır. Prömiyer sahnelenmesi 22 Mayıs 1872'de Paris’te Opera Komik’te yapılmıştır.

<i>La Calisto</i>

La Calisto, Venedikli besteci Francesco Cavalli tarafından "Giovanni Faustini"nin, antik Romalı yazar Ovid, Metamorfozlar eserinde yazdığı mitten uyarlanan librettosuna göre hazırlanmış 1 prolog ve 3 perdeden oluşan "Drama musicale" janrında olan opera eseridir. Prömiyer temsili 28 Kasım 1651'de Teatro San Apollinare, Venedik'te sahnelenmiştir. Bundan sonra bu opera önce gayet popüler olmuş ve hemen sonra seyirci kaybetmeye başlamıştır. Gittikçe küçülen ve en sonunda gayet küçük sayılı seyircilere 11 daha oynandıktan sonra temsili kapatılmıştır. Bu eser bundan sonra başarısız bir opera eseri olarak kabul edilerek 20. yüzyılda 1970'li yıllara kadar sahnelenmeden unutulmuştur. 20. yüzyılda bu eser yeniden temsil edilmiş; bu temsiller yeni seyirci çekerek başarılı olmuş ve bu opera eseri tekrar modern opera-evleri repertuvarlarına girmiştir. Bu dönemde CD ve DVD olarak da ses ve görüntü kayıtlarına da geçirilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Semele (opera)</span>

Semele George Frideric Handel tarafından, liberettosu İngilizce olarak hazırlanmış ve prömiyeri 10 Şubat 1744'te Londra Covent Garden Tiyatrosu'nda sahnelenmiş 3 perdeden oluşan bir 'müziksel dram' veya opera ve oratoryo.