İçeriğe atla

Epifania

Epifania




Sanatçı: Michelangelo
Yıl: yak.1550-1553
Tip: Kağıt üzerine siyah tebeşir
EbatlarYükseklik 2,32 m, genişlik 1,65 m
Yer: British Museum Londra

Epifania (İtalyanca : Epifania - İngilizce: Epiphany, Michelangelo' un 1550-1553 yıllarında Roma'da yapmış olduğu bir "resim taslağı" veya siyah tebeşir ile yapılan çizimdir. Eser 2,32 metre boyunda ve 1,65 metre genişliğinde olup 26 yaprak kâğıttan yapılmıştır.

Kompozisyon Bakire Mary' yi bacakları arasında oturan çocuk İsa ile birlikte gösterir. Sağdaki yetişkin bir erkek figürü muhtemelen Aziz Joseph olup Mary tarafından ileri itilmektedir. Onun önündeki küçük çocuk Aziz Yahya peygamber) dir. Mary' nin sol tarafında duran yetişkin figür tanımlanmaz. Michelangelo kompozisyonu ve onun formlarını kartonun değiştirilebilirliğindeki kolayca anlaşılabilir olmasından dolayı tekrarlanan bir şekilde değiştirdi. Kompozisyon orijinal olarak Üç Krallar için başlığından dolayı düşünüldü. Fakat şimdi İsa' nın İncil' deki bahsedilen kahinleri ima edildiği anlaşılır (Salamis'li Epiphanius tarafından açıklanır- başlık için mümkün olan diğer bir kaynak- Joseph' in bir önceki evliliğinden oğulları ve bundan dolayı Mary' nin üvey oğulları, onları tamamlanmamış evlilikle bırakarak- Joseph' i ileri itişi bundan dolayı ve Mary daima bir bakiredir).

Michelangelo'nun hayat hikâyesini yazan biyoraf Ascanio Condivi bu karton için bitirilmemiş bir tablo ifadesini kullanır. 19ncu yüzyılda Poltalloch' lu John Malcolm olarak adlandırılan İskoç'lu bir koleksiyoncu, İskoçya' da eseri sadece £11 0s 6d lik bir değerle satın alır ve John' un 1893 yılında ölümü üzerine onun oğlu John Wingfield Malcolm tabloyu müzeye verir (Onun geri kalan koleksiyonlarının iki yıl sonra 25,000 £' a alınması için parlamentonun oylamasıyla). Karton müzenin 90 nolu galerisinde gösterimdedir ve PD 1895-9-15-518 ile katalog referansına sahiptir.

Kaynakça

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Michelangelo</span> İtalyan sanatçı, mimar ve şair (1475–1564)

Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, İtalyan rönesans dönemi ressam, heykeltıraş, mimar ve şairidir.

<span class="mw-page-title-main">Sistina Şapeli</span> Romada şapel

Sistina Şapeli Vatikan'da, Papa'nın resmi ikametgâhı Apostol Sarayı'nda bulunan bir şapeldir. Esasen Cappella Magna olarak bilinen şapel, adını onu 1477 – 1480 yılları arasında restore eden Papa IV. Sixtus'tan aldı. O zamandan bu yana şapel hem dînî, hem sivil papalık etkinliklerine ev sahipliği yapan bir yer oldu. Günümüzde papalık seçimlerine de ev sahipliği yapmaktadır. Sistina Şapeli'nin şöhreti büyük oranda iç mekânını süsleyen fresklerden gelmektedir. Bunlar arasında en önemlileri Michelangelo tarafından yapılan Sistina Şapeli tavanı ve Son Hüküm'dür.

Andrea Mantegna, İtalyan gravürcü ve Rönesans ressamı. Dünyanın her yerinde rakursiye en güzel örnek gösterilen tablosu Türkçe adıyla Ölü İsa'dır. Bunun dışında Rönesans'ı anlatan yüzlerce tablosu da vardır.

<span class="mw-page-title-main">Aramatyalı Yusuf</span> İsanın cesedini kendisi için hazırlanan kabre koyan havari

Aramatyalı Yusuf, Kanonik İnciller'e göre İsa'nın gizli bir öğrencisi ve takipçisi. Kendisi için hazırlattığı kaya mezara İsa'yı koymuştur. Aramatyalı Yusuf'un, yaklaşık olarak MS 30 yılında çarmıha gerilen İsa'nın damlayan kanını Kutsal Kâse'ye koyduğuna inanılır. Hristiyanlığa göre azizdir. Batı Kiliselerinde 17 Mart, Doğu Kiliselerinde 31 Temmuz "Aziz Aramatyalı Yusuf Günü" olarak kutlanır.

<span class="mw-page-title-main">Théodore Géricault</span> Fransız ressam (1791 – 1824)

Théodore Géricault, özellikle Medusa'nın Salı isimli tablosuyla tanınan Fransız ressam ve taş baskı sanatçısıdır. Romantik akımın önderlerinden biridir.

<i>Defin Töreni</i> (Michelangelo)

Defin Töreni İsa'nın defin töreni'ne ait bitmemiş bir tablo olup, İtalyan Rönesans ustası Michelangelo Buonarroti'ye atfedilir ve yaklaşık 1500-1501 yıllarına tarihlenir. Tablo şimdi Londra'daki Ulusal Galeri'de bulunmaktadır.

<i>Bacchus</i> (Michelangelo)

Bacchus, (1497) İtalyan Yüksek Rönesans heykeltıraş, ressam, mimar ve şairi Michelangelo'nun bir mermer heykelidir. Heykel, bir dereceye kadar doğal büyüklüğün üzerinde de olup Roma şarap tanrısı Bacchus' ü betimlemektedir. Heykel Michelangelo'nun Pietà' sı ile sanatçının kesin olmamakla birlikte Roma'daki ilk dönemindeki sadece iki heykelinden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Aziz Antonio'nun Azabı</span> Michelangelonun yağlı boya tablosu

Aziz Antonio'nun azabı Michelangelo' nun en erken bilinen, boyutlarıinda, tempera ve yağlı boya tablosudur.

<i>Manchesterli Madonna</i>

Manchester'li Madonna veya Madonna ve Çocuk Aziz John ve Melekler ile olarak da bilinir. Ulusal Galeri de bulunan Michelangelo tarafından yapılmaya başlanmış fakat bitirilmemiş bir tablodur. Eser sanatçı tarafından yapılan panel tabloların günümüzde kalan üç tanesinden biri olup, Michelangelo'nun Roma'daki ilk dönemlerine tarihlenir. Tablonun Michelangelo'ya ait olması daha çok XIX. ve XX. yüzyılda şüphe içindeydi. Fakat bilim insanları şimdi eserin ustanın gerçek bir çalışması olduğunu kabul etmekteler.

<i>Edward Darley Boitin Kızları</i>

Edward Darley Boit'in Kızları, John Singer Sargent tarafından 1882 sonbaharında tamamlanan tablodur. Eserde Edward Darley Boit'in dört kızı Paris'teki evlerinde betimlenmiştir. Resim, şu anda Boston'daki Boston Güzel Sanatlar Müzesi'nin koleksiyonunda yer almaktadır. Boit'in kızları tarafından babalarının anısını yaşatmak amacıyla 1919 yılında müzeye bağışlanan tablo müzede iki adet uzun mavi-beyaz Japon vazosunun arasına asılmış olarak sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Yusuf (Yeni Ahit)</span> Hristiyan aziz, Meryemin kocası ve İsanın dünyevi babası

Yusuf, Hristiyanlığa göre İsa'nın dünyevi babası olan Yahudi bir marangozdu. Hristiyanlıkta Aziz olarak kabul edilir ve 19 Mart "Aziz Yusuf Günü", 1 Mayıs "İşçi Aziz Yusuf Günü" olarak kutlanır. Yeni Ahit'te İsa'nın dünyevi babası ve Bakire Meryem'in eşi olarak bahsedilir. Yusuf'tan özellikle Matta ve Luka İncillerinde bahsedilir. Roma Katolik inanışına göre evrensel kilisenin baş azizi ve koruyucusudur.

Sistina Şapeli tavanı, 1508-1512 yılları arasında Michelangelo tarafından resimlerle süslenmiştir. Yaklaşık dört yıl süren bu çalışmalar sonucunda, Rönesans döneminin en görkemli ve önemli eserlerinden birisi ortaya çıkmıştır. İsmini IV. Sixtus'tan alan ve 1477-1480 yılları arasında yapımı tamamlanan Sistina Şapeli'nin tavanı, II. Julius'un emriyle yenileme ve görselleştirme projesi kapsamında boyanmıştır. Şapelin tavan süslemelerinde aslında bir hikâye anlatılmış; orta kısımda yer alan 9 sahne ile Tekvin'deki yaratılışın 9 mühim olayına gönderme yapılmıştır. Bu projede Michelangelo'nun yanı sıra Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Pietro Perugino ve Raffaello Sanzio gibi dönemin birçok önde gelen sanatçısı yer almıştır. Şapelin tavanındaki birçok fresk ve Kutsal Duvardaki büyük Kıyamet Günü tasviri Michelangelo tarafından çizilmiştir. Raffaello şapelin goblenlerini işlemiş, diğer sanatçılar ise yaptıkları duvar resimleriyle bu işe katkıda bulunmuşlardır. Özellikle Michelangelo'nun yaptığı fresklerde kullandığı kendine has figürleri, giyinik ve nü insan modelleri onun yaratıcı sanat anlayışının üstünlüğünü ve gelişmişliği kanıtlamış; gelecek kuşaklar için de önemli ve öğretici örnekler haline gelmiştir. Michelangelo'nun Adem'in Yaratılışı'ndaki Tanrı ile Adem'in ellerinin kavuşması detayı, Leonardo da Vinci'nin Mona Lisa tablosundan sonra dünyada en çok taklit edilen ve reprodüksiyonu yapılan sanat eseridir.

<i>Pietà</i> (Michelangelo) Romada heykel

Pietà (1497–1499), Rönesans heykeltıraşı Michelangelo Buonarroti'nin başyapıtlarından bir tanesidir. Vatikan'da Aziz Petrus Bazilikası'nda bulunur

<span class="mw-page-title-main">Oldfield Thomas</span>

Michael Rogers Oldfield Thomas,, İngiliz zoolog.

<span class="mw-page-title-main">Deisis</span>

Deisis, Bizans sanatı ve Doğu Ortodoks sanatında Pantokrator İsa veya benzeri ikonlarda diğer figürlerin ona yöneldiği İsa'nın merkezde olduğu sahne. İsa tacıyla tahtına oturur, bir kitap taşır, Meryem ve Yahya iki yanında olur ve bazen diğer azizler ve melekler de tasvir edilir. Meryem, Yahya ve diğer figürler, elleriyle insanlık adına dua ederken Mesih'e doğru bakmaktadırlar.

<span class="mw-page-title-main">Durham Katedrali</span> Durham İngilterede bir kilise

Durham'daki Aziz Cuthbert, Kutsal Bakire Meryem ve Mesih'in Katedral Kilisesi, genellikle Durham Katedrali olarak da bilinir ve Aziz Cuthbert Tapınağı, Durham, İngiltere'de, Durham Anglikan Piskoposluğuna bağlı bir katedral. Piskoposluk 995 yılında, katedral 1093 yılında kurulmuştur. Katedral, Norman mimarisinin en güzel örneklerinden biri olarak kabul edilmekte ve yakınlardaki Durham Kalesi ve Palace Green ile birlikte UNESCO Dünya Mirası olarak ilan edilmiştir.

<i>Defin Töreni İçin Diz Çökmüş Çıplak Kız</i>

Defin Töreni İçin Diz Çökmüş Çıplak Kız; 1500-1501 yılları arasında Michelangelo tarafından çizilmiş bir resim eskizidir. Eser günümüzde Paris'teki Louvre Müzesi'nde sergilenmektedir. Sanatçının muhtemelen tek nü kadın çalışması olan eskizin, Defin Töreni resminin pratiğini yapmak için çizildiği düşünülmektedir. Ayrıca eserde betimlenen kadının, Avrupa'daki ilk nü kadın modellerden biri olduğu sanılmaktadır.

<i>Doni Tondo</i> Michelangelo eseri

Doni Tondo veya Doni Madonna, Olgun Michelangelo'nun hayatta kalan tek bitmiş panel resmi. Şimdi İtalya'nın Floransa şehrindeki Uffizi'de hâlâ orijinal çerçevesinde sergilenen Doni Tondo, muhtemelen Agnolo Doni tarafından güçlü bir Toskana ailesinin kızı Maddalena Strozzi ile evliliğini anmak için yaptırılmıştır. Resim, İtalyancada 'yuvarlak' anlamına gelen tondo şeklinde, yani Rönesans sırasında iç fikirlerle sık sık ilişkilendirilen bir şekildedir.

<span class="mw-page-title-main">Taddei Tondo</span>

Taddei Tondo veya Bebek Aziz John'la Bakire ve Çocuk, İtalyan Rönesans sanatçısı Michelangelo Buonarroti tarafından yapılan Madonna ve Çocuk ve bebek Vaftizci Yahya'nın mermer bir kabartma tondosudur. Londra'daki Kraliyet Sanat Akademisi'nin daimi koleksiyonundadır. Michelangelo'nun Büyük Britanya'daki tek mermer heykelidir. Oyma tekniğinin "mükemmel bir gösterimi" olan eser, "güçlü bir duygusal ve anlatısal güce" sahiptir.