İçeriğe atla

Emil Nolde

Emil Nolde
Genel bilgiler
Doğum adıEmil Hansen
Doğum7 Ağustos 1867(1867-08-07)
Nolde, Danimarka
Ölüm13 Nisan 1956 (88 yaşında)
Neukirchen, Nordfriesland, Almanya
UyrukAlman
AlanıResim, baskı resim
Katıldığı akımlarEkspresyonizm
Ünlü yapıtlarıLesende junge Frau (1906), Blumengarten (ohne Figur) (1908), Blumengarten (Utenwarf) (1917), Blumen und Wolken (1933)
İmzası

Emil Nolde (7 Ağustos 1867 – 13 Nisan 1956), Alman ressam ve baskı resim sanatçısı. Ekspresyonizm'in ilk üyelerinden olan ve Die Brücke hareketinde yer alan Nolde, 20. yüzyılın en önemli yağlı boya ve sulu boya ressamlarından sayılır. Kuvvetli fırça tekniği ve ifade gücü yüksek renk seçimleriyle tanınır. Eserlerinde, kasvetli tonların arasında kullandığı altın sarısı ve koyu kırmızı ile aydınlık durumlar yaratır. Suluboya resimleri arasında canlı fırtına manzaraları ve parlak çiçek resimleri yer alır.

Nolde'nin çiçek temasıyla sürekli ilgilenmiş olması, ressamın Vincent van Gogh'un sanatına duyduğu sürekli ilginin göstergesidir.

Biyografi

Emil Nolde, Prusya'ya bağlı Schleswig Dükalığı'nda yer alan Nolde kasabasında (1920'den itibaren Danimarka'nın Güney Jutland bölgesinde yer alan Burkal ilçesinin parçası) Emil Hansen adıyla doğdu. Nolde, Frizya ve Danimarka kökenli çiftçilerden oluşan koyu Protestan ailesiyle bir çiftlikte büyüdü. Kendisinin üç erkek kardeşinden çok farklı olduğuna ve çiftlik hayatının kendisine uymadığına karar verdi. 1884 ile 1891 yılları arasında Flensburg'da ahşap oymacılığı ve illüstratörlük öğrenimi gördü ve yetişkinliğinin ilk döneminde mobilya atölyelerinde çalıştı. Münih, Karlsruhe ve Berlin'e seyahatler gerçekleştirdi.

1889'da girdiği Karlsruhe'deki uygulamalı sanatlar okulunda eğitim gördükten sonra, 1892 ile 1898 yılları arasında İsviçre'de resim öğretmenliği yaptı ve sonrasında, bağımsız bir ressam olma hayallerini gerçekleştirebilmek için bu işi bıraktı. Çocukluğundan beri çizimler ve boyama resimler yapmayı hep sevmişti ancak ressamlık kariyerine başlamaya karar verdiğinde çoktan 31 yaşına gelmişti. 1898'de Münih Güzel Sanatlar Akademisi tarafından reddedilince, sonraki yıllarını özel ressamlık dersleri alarak, Paris'i ziyaret ederek ve o dönemin popüler empresyonist ressamlarıyla tanışarak geçirdi. 1902'de Danimarkalı oyuncu Ada Vilstrup ile evlenerek Berlin'e yerleşti. Burada, sonraki hayatında eserlerinin en önemli savunucuları olan kolleksiyoncu Gustav Schiefler ve ressam Karl Schmidt-Rottluff ile tanıştı.

Nolde, 1906-1907 yıllarında kısa bir süre, devrimsel nitelikteki ekspresyonist grup Die Brücke (Köprü) içinde yer alırken, 1908-1910 yılları arasında Berlin Sesesyonu'na katıldı. Ancak ressamın bağlantılı olduğu organizasyonlarla ilişkisini sürdürebilme konusunda hayatının sonraki bölümlerinde yaşayacağı sorunların bir işaretçisi olarak, bu iki gruptan da dışlandı. Bu dönemde biraz ün kazanmıştı ve 1912'de Vasiliy Kandinskiy'nin Mavi Süvari grubu ile birlikte sergilere katıldı.[1] 1902 sonrasında soyadını değiştirerek doğduğu kasabanın ismini kullanmaya başladı.

Nolde 1920'nin başlarından itibaren Nasyonal Sosyalist Alman İşçi Partisi'ni destekledi ve partinin Danimarka şubesine üye oldu. Yahudi sanatçılar hakkında olumsuz fikirler belirtti ve Ekpresyonizm'in tipik olarak Cermen tarzında olduğunu savundu. Bu görüş Nazi Partisi'nin bazı diğer üyeleri, özellikle Joseph Goebbels ve Fritz Hippler tarafından da paylaşılıyordu.

Ancak Hitler her türlü modernizm hareketini "yoz sanat" olarak reddediyordu ve Nazi rejimi Nolde'nin eserlerini resmî olarak kınadı. Ressam o zamana kadar Almanya'da büyük prestije sahipti. Müzelerden kaldırılan toplam 1052 eseri ile o dönem en çok sayıda eseri yasaklanan ressam oldu.[2] Bu eserlerin bazıları 1937'deki yoz sanat sergisinde yer aldı. Nolde bunu engellemeye çalıştı ve hatta Viyana'daki Nazi gauleiter'i Baldur von Schirach'a başvurdu. 1941 sonrasında kamu ya da kişisel alan farkı olmaksızın herhangi bir yerde resim yapması yasaklandı. Ancak Nolde bu dönemde gizlice yüzlerce suluboya resim çizdi. Bunlara "Yapılmamış Resimler" adını verdi.

Nolde 1942'de şöyle yazmıştı:

Gümüş mavisi vardır, gök mavisi vardır, şimşek mavisi vardır. Her rengin kendi içinde beni mutlu eden ya da iten bir ruhu vardır ve bunların hepsi birer dürtü oluşturur. İçinde sanat olmayan biri için renkler sadece renktir, tonlar sadece tondur... ve hepsi bu kadardır. Hepsinin insan ruhu üzerinde cennetten cehenneme kadar değişen sonuçları vardır ve bunların tamamı farkedilmez bile.[3]

II. Dünya Savaşı sonrasında Nolde'ye itibarı iade edildi ve Batı Almanya'nın en yüksek sivil madalyası olan Federal Liyakat Nişanı verildi. Nolde bugünkü Neukirchen'de bulunan Seebüll'de öldü.

Nolde'nin eserleri arasında tabloların yanı sıra birçok renkli baskı ile manzaralar, dini konular, çiçekler, fırtınalı denizler ve Berlin gece hayatı gibi konuları işleyen suluboya resimler bulunur. Ünlü bir resim serisi ise ressamın Alman Yeni Ginesi seyahatini ve bu sırada ziyaret ettiği Polinezya, Moskova, Sibirya, Kore, Japonya ve Çin'i kapsar. Schiefler kataloguna göre ressamın 231 oyma baskı, 197 ksilografi, 83 taş baskı ve 4 hektograf eseri vardır.

Kaynakça

  1. ^ Peters, Olaf. Emil Nolde. Edited by Renee Price. New Haven and London: Yale University Press, 2001.
  2. ^ Knubben, Thomas. Emil Nolde: Unpainted Pictures. Ostfildern-Ruit, Germany: Hatje Kantz Publishers, 2000. s. 141.
  3. ^ Quoted in Nolde: Forbidden Pictures [exhibition catalogue]. London: Marlsborough Fine Art Ltd., 1970. p. 9.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İbrahim Çallı</span> Türk ressam

İbrahim Çallı, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Dışavurumculuk</span> Duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı

Dışa vurumculuk (ekspresyonizm), doğanın olduğu gibi temsili yerine duyguların ve iç dünyanın ön plana çıkarıldığı 20. yüzyıl sanat akımı. Politik istikrarsızlık ve ekonomik çöküntü ortamında Almanya'da pozitivizm, naturalizm ve empresyonizm akımlarına karşı olarak ortaya çıkmıştır. 19. yüzyıl gerçekçilik ve idealizmine karşıt anti-natüralist öznelliğe sahip bir bakış açısı içerir. Ayrıca kuzeyli, Cermen halk sanatı biçimleri ve kabile sanatları da etkilendiği diğer kaynaklardır. Dışa vurumcu sanatın amacı, sanatçının duyguları ve iç dünyasını renk, çizgi, düzlem ve kütle aracılığıyla dışa vurmasıdır. Bu duyguları daha iyi yansıtabilmek için sanatçı geleneksel kuralların dışına çıkarak gerçeğin biçimini bozma yöntemini kullanır ve sanatçının öznel duygularına dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Paul Klee</span> Alman kökenli İsviçreli ressam (1879 – 1940)

Paul Klee, Alman kökenli İsviçreli ressam. İlk olarak oryantalizmi öğrenen Klee, kendisine özgü tarzı ile dışavurumculuk, kübizm, gerçeküstücülük gibi pek çok akımda etkili oldu. Sanatçı renk teorisi hakkında çok fazla tecrübe sahibiydi ve bu tecrübelerini yazdı. Çalışmaları ressamın çocuksu perspektifini, mizah anlayışını, kişisel hislerini, inançlarını ve müzikselliğini yansıttı. Klee ve Rus ressam arkadaşı Wassily Kandinsky, Bauhaus okulunda eğitmenlik yapmalarıyla da ünlendiler.

<span class="mw-page-title-main">Diego Velázquez</span> İspanyol ressam (1599-1660)

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, İspanyol ressamdır.

Édouard Manet, Fransız ressam. 19. yüzyılda modern hayatı konu alan resimler yapmaya başlamış ilk ressamlardandır. Manet, gerçekçilik akımından izlenimciliğe geçişte önemli bir rol oynadı. İlk dönem başyapıtlarından Kırda Öğle Yemeği ve Olympia, kendisinden genç ressamlara esin kaynağı oldu. Daha sonraki yıllarda ise o ressamlar izlenimciliğin en önemli isimleri oldular. Günümüzde, bu iki resim, modern sanatın başlangıcı kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Edgar Degas</span> Fransız ressam (1834-1917)

Edgar Degas, tam adı Hilaire-Germain-Edgar Degas olan, Fransız ressam, heykeltıraş ve çizer. İzlenimcilik akımının kurucularından biri kabul edilse de ressam bu terimi reddedip gerçekçi olarak tanınmayı tercih ettiğini açıklamıştır. Tekniği başarılı bir ressam olan Degas, daha çok dans temalı resimleri ile tanındı. Çalışmalarının yarısından fazlası dansçılarla ilgiliydi. Bu çalışmaları aynı zamanda onun hareketin betimlemesindeki ustalığını gösteriyordu. Dans kadar at yarışları ve çıplak kadınlar çizmekte de başarılıydı. Portreleri de sanat tarihinin en başarılılarından kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Boudin</span> Fransız ressam (1824 – 1898)

Eugène Boudin, açık havada resim yapan ilk Fransız manzara ressamlarından biriydi.

<span class="mw-page-title-main">Eugène Delacroix</span> Fransız ressam (1798–1863)

Ferdinand Victor Eugène Delacroix Fransa'nın en önemli Romantik ressamlarından birisidir. Ressamın ifadesi güçlü fırça darbeleri ve renklerin optik etkileri üzerine çalışmaları Empresyonistleri, egzotik olana tutkusu da Sembolistleri etkilemiştir. Fransız şair Baudelaire, onu "Rönesans'ın son büyük ressamı ve modern dönemin ilk büyük ressamı" olarak tanımlar.

Marc Chagall, Rus-Fransız ressamdır. Chagall, o dönemler Rus İmparatorluğu'na dahil olan Belarus'ta dünyaya geldi. İzlenimcilik akımının ardından gelen modern sanat hareketinde yer aldı.

<i>Fausto Zonaro</i> İtalyan ressam (1854–1929)

Fausto Zonaro, İtalyan ressam.

Çallı Kuşağı, 1914 Kuşağı veya Türk İzlenimciler, Sanayi-i Nefise Mektebi tarafından düzenlenen Avrupa sınavını kazanarak Paris'e gönderilen, İbrahim Çallı ve kendi olanakları ile giden Namık İsmail, Hüseyin Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran gibi ressamlar I. Dünya Savaşı'nın başlaması ile birlikte 1914'te ülkeye geri döndüler. Türk resim tarihinde "1914 Kuşağı", "Çallı Kuşağı" veya "Türk İzlenimcileri" diye adlandırılan bu grubun başlıca üyeleri, İbrahim Çallı, Ruhi Arel, Feyhaman Duran, Hikmet Onat, Hüseyin Avni Lifij, Nazmi Ziya Güran, Namık İsmail, Sami Yetik ve Ali Sami Boyar ve Hasan Vecih Bereketoğlu'dur.

<span class="mw-page-title-main">Namık İsmail</span> Türk ressam

Namık İsmail, Türk ressam.

<span class="mw-page-title-main">Ukiyo-e</span> XVII - XIX. yy arasında ürünleri verilen Japon resim sanatı

Ukiyo-e (浮世絵)(Fani Dünya Resimleri), Edo Dönemi'nde ortaya çıkan bir Japon resim sanatı türüdür. Tiyatro, klasik edebiyat, şiir, yerel efsaneler, natürmort, imparatorluk ailesi ve din gibi birçok teması vardır. Ukiyo'nun kelime anlamı, içinde "modern olma"yı da barındırır. Çağdaş tarzı tasvir eden resim türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Ernst Ludwig Kirchner</span>

Ernst Ludwig Kirchner, Alman dışavurumcu ressam ve grafiker. Kirchner, dışavurumculuğun ortaya çıkmasında büyük etkisi olmuş Die Brücke (Köprü) isimli ressamlar grubunun kurucularından biriydi. I. Dünya Savaşı'na gönüllü olarak katılan sanatçı sağlığının bozulması sebebiyle terhis edildi.

Lovis Corinth, çalışmaları izlenimcilik ve dışavurumculuğun bir sentezi kabul edilen Alman ressam ve grafiker.

<span class="mw-page-title-main">Vilhelm Hammershøi</span>

Vilhelm Hammershøi (

<span class="mw-page-title-main">Karl Schmidt-Rottluff</span> Alman ressam (1884-1976)

Karl Schmidt-Rottluff Alman dışavurumcu ressam ve grafiker; Die Brücke isimli sanatçı grubunun dört kurucusundan birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Otto Mueller</span> alman ressam ve grafiker

Otto Müller Die Brücke ekspresyonist hareketine mensup Alman ressam ve grafiker.

Güzin Duran, Türk ressam ve hattat.

<i>Beyaz Vazoda Çiçekler</i> Osman Hamdi Bey tablosu

Beyaz Vazoda Çiçekler, Osman Hamdi Bey'in 1876'da tamamladığı tablosudur.