İçeriğe atla

Elektronik sanat

Elektronik Sanat elektronik ortam kullanılarak yapılan sanat biçimidir. Teknoloji'iden yaralandığı için sürekli farklı ve daha kaliteli ürünler ortaya çıkarma olanağı vardır. İlişkili olduğu konular information art, new media art, video art, dijital sanat, interaktif sanat, internet sanatı ve electronik müziktir. Kavramsal sanat ve sistem sanatı'ndan gelişerek büyüdüğü kabul edilmektedir.

Geçmiş

Elektronik Sanat büyük ölçüde bilgisayar sanatı ve dijital sanat ile aynı anlamda kullanılır.[1] Son iki terim, özellikle computer-generated art bilgisayar ortamında yaratılan görsel sanat ürünleri için kullanılır. Fakat elektronik sanat daha geniş bir anlamı çağrıştırır, müzik, dans, mimari and performans.[2] gibi alanlarda herhangi bir elektronik parça kullanıldığında ortaya çıkan ürün elektronik sanatın bir ürünü olur. disiplinlerarası bir sanat dalı olduğu için, sanatçılar ürünlerini ortaya koyarken bilim adamlarıyla ve mühendislerle birlikte çalışırlar. Deneysel yeni medya sanatı alanında sanat tarihçisi, Edward A. Shanken günümüzün ve geçmişin deneysel sanatını sanatın, bilim ve teknoloji ile birleşmesi çerçevesinde belgelendirmektedir, önemli tarihçiler Frank Popper ve Dominique Moulon, Fransa.

Elektronik sanat çoğu zaman interaktiftir.[3] Sanatçılar İnternet, bilgisayar ağlarıs, robotik, giyilebilir teknoloji, dijital resim, kablosuz ağ teknolojisi ve üç boyutlu görsel gerçeklik teknolojisi gibi aletlerden faydalanırlar. Bazı elektronik sanat eserlerinin kullandığı kanalların artık insanlar tarafından kullanılmaması bu sanat eserlerin varlığını ciddi şekilde tehlikeye atar. Tehlike altında olan sanat eserlerinin korunmasını ve belgelenmesini geliştirmek için araştırma projeleri günümüzde büyük bir hızla yapılmaktadır. (bakınız DOCAM - Documentation and Conservation of the Media Arts Heritage).

İsminde Elektronik Sanat Geçen Bazı Sanat Festivalleri

  • International Symposium for Electronic Art (ISEA), 1988'den beri her yıl uluslararası olarak organize edilir;
  • Ars Electronica Symposium, 1979'dan beri her yıl Ars Electronica tarafından Linz, Avusturya 'da organize edilir;
  • Dutch Electronic Art Festival (DEAF), 1994'ten beri her yıl V2 Institute for the Unstable Media tarafından Rotterdam, Hollanda'da organize edilir.
  • Electronic Language International Festival (FILE) 2000'den beri her yıl São Paulo, Brezilya'da organize edilir.
  • Prix Ars Electronica elektronik sanat dalında değişik kategorilerde her yıl verilen en büyük ödüldür.

Sanatçılar

Elektronik Sanat alanında çalışan önde gelen sanatçılar:

  • Laurie Anderson
  • Roy Ascott
  • Maurice Benayoun
  • Mez Breeze
  • Maurizio Bolognini
  • Angie Bonino
  • Miguel Chevalier
  • Douglas Cooper
  • Heiko Daxl
  • Elizabeth Diller
  • David Em
  • Ken Feingold
  • Ingeborg Fülepp
  • Peter Gabriel
  • Pietro Grossi
  • Genco Gulan
  • Perry Hoberman
  • Jodi (art collective)
  • Eduardo Kac
  • Knowbotic Research
  • Liu Dao
  • George Legrady
  • Rafael Lozano-Hemmer
  • Chico MacMurtrie
  • Sergio Maltagliati
  • Jennifer & Kevin McCoy
  • Yucef Merhi
  • Joseph Nechvatal
  • Yves Netzhammer
  • Graham Nicholls
  • Melinda Rackham
  • Martin Rev
  • Ken Rinaldo
  • David Rokeby
  • Stefan Roloff
  • Don Ritter
  • Lillian Schwartz
  • Ricardo Scofidio
  • Michael Snow
  • Stelarc
  • Survival Research Laboratories
  • Gianni Toti
  • Norman White

Dipnotlar

  1. ^ Paul, Christiane 2006. Digital Art, p. 10. Thames & Hudson.
  2. ^ Paul, Christiane (2006. Digital Art, p. 132 Thames & Hudson.
  3. ^ Paul, Christiane (2006. Digital Art, pp. 8 & 11. Thames & Hudson.

Ayrıca bakınız

  • Sibernetik Sanat
  • Algoritma Sanatı
  • Bilgisayar Sanatı
  • Dijital Resim
  • Dijital şiir
  • Dijital sanat
  • Tradigital art
  • Evrimsel Sanat
  • Fraktal Sanat
  • Generative art
  • Image development
  • İnteraktif Sanat
  • Yeni Medya Sanatı
  • İntermedya
  • Multimedya
  • Music visualization
  • System Sanatı
  • Bilgisayar
  • Bilgisayar Grafikleri
  • Demoscene
  • Bilgisayar Müzikleri
  • Dijital Gösterim
  • EVA Conferences (Electronic Visualisation and the Arts)
  • Artmedia

Kaynakça

  • Sarah J. Rogers (ed), Body Mécanique: Artistic Explorations of Digital Realms, Columbus, Ohio, Wexner Center for the Arts, The Ohio State University, 1998
  • Christine Buci-Glucksmann, "L’art à l’époque virtuel", in Frontières esthétiques de l'art, Arts 8, Paris: L'Harmattan, 2004
  • Frank Popper, Art of the Electronic Age, Thames & Hudson, 1997
  • Joline Blais and Jon Ippolito, At the Edge of Art 17 Ekim 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Thames & Hudson Ltd, 2006
  • Oliver Grau (2003). Virtual Art: From Illusion to Immersion (Leonardo Book Series). Cambridge, Massachusetts: The MIT Press/Leonardo Books. ISBN 0-262-07241-6.
  • Oliver Grau (Ed.): Media Art Histories, MIT Press/Leonardo Books, 2007.
  • Christiane Paul, Digital Art, Thames & Hudson Ltd
  • Donald Kuspit "Del Atre Analogico al Arte Digital" in Arte Digital Y Videoarte, Kuspit, D. ed., Consorcio del Circulo de Bellas Artes, Madrid, pp. 33–34 & 3 color images
  • Lopes, Dominic McIver. (2009). A Philosophy of Computer Art. 15 Ocak 2010 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. London: Routledge
  • Robert C. Morgan Digital Hybrids, art press volume #255
  • Frank Popper, From Technological to Virtual Art 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., MIT Press/Leonardo Books, 2007
  • Alan Liu The Laws of Cool, Chicago Press, pp. 331–336 & 485-486
  • Bruce Wands Art of the Digital Age, London: Thames & Hudson
  • Donald Kuspit The Matrix of Sensations 13 Aralık 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. VI: Digital Artists and the New Creative Renaissance
  • Frank Popper, Origins and Development of Kinetic Art, Studio Vista and New York Graphic Society, 1968
  • Frank Popper, Die Kinetische Kunst-Licht und Bewegung, Umweltkunst und Aktion, Dumont Schauberg, 1975
  • Frank Popper, Le Déclin de l'objet, Le Chêne, 1975
  • Lev Manovich (2001). [Leonardo Books, The Language of New Media] Cambridge, Massachusetts: The MIT Press/Leonardo Books. ISBN 0-262-63255-1
  • Dick Higgins, ‘Intermedia’ (1966), reprinted in Donna De Salvo (ed.), Open Systems Rethinking Art c. 1970, London: Tate Publishing, 2005
  • Nicolas Bourriaud, (1997) Relational Aesthetics, Dijon: Les Presses du Réel, 2002, orig. 1997
  • Rainer Usselmann, (2003)"The Dilemma of Media Art: Cybernetic Serendipity at the ICA London" 4 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., Cambridge, Massachusetts: The MIT Press/Leonardo Journal - Volume 36, Number 5, October 2003, pp. 389–396
  • Charlie Gere, (2002) Digital Culture, Reaktion ISBN 978-1-86189-143-3
  • Lev Manovich, Ten Key Texts on Digital Art: 1970-2000 Leonardo - Volume 35, Number 5, October 2002 25 Nisan 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., pp. 567–569
  • Charlie Gere, (2006) White Heat, Cold Logic: Early British Computer Art 3 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., co-edited with Paul Brown, Catherine Mason and Nicholas Lambert, MIT Press/Leonardo Books
  • Mark Hansen, (2004) New Philosophy for New Media (Cambridge, MA: MIT Press
  • Frank Popper, Art—Action and Participation, New York University Press, 1975
  • Frank Popper, Origins and Development of Kinetic Art, New York Graphic Society/Studio Vista, 1968
  • Frank Popper, Réflexions sur l'exil, l'art et l'Europe : Entretiens avec Aline Dallier, Klincksieck 1998
  • Yucef Merhi, Artists' Fellowship - 2009 Digital/Electronic Arts, New York Foundation for the Arts, 2009
  • Margot Lovejoy Digital Currents: Art in the Electronic Age Routledge 2004
  • Frank Popper Ecrire sur l'art : De l'art optique a l'art virtuel, L'Harmattan 2007
  • Fred Forest Art et Internet, Editions Cercle D'Art / Imaginaire Mode d'Emploi
  • Edward A. Shanken Selected Writings on Art and Technology https://web.archive.org/web/20110811210325/http://artexetra.com/
  • Edward A. Shanken Art and Electronic Media. London: Phaidon, 2009. ISBN 978-0-7148-4782-5

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Dijital sanat</span>

Dijital sanat veya sayısal sanat, genel anlamda üretilişinde bilgisayarın rol aldığı, fiziksel olmayan nesnelerin üretilmesiyle gerçekleşen sanat biçimine denir. Bu süreçte bilgisayar geleneksel anlamda bir yardımcı araçtan, vazgeçilmez bir ortak yaratıcı konumuna kadar uzanan tayfın herhangi bir yerinde bulunabillir. Sürecinde bilgisayarın sadece alışılageldik kullanımının rol aldığı işler genelde bu sınıflandırmaya alınmazlar. 1990'lardaki dijital devrim sonrası sayıları artan dijital ressamlar ve baskıcılar sanat çevreleri ve müzeleri tarafından fazla kabul görmeseler de internet sanatı ve yazılım sanatı gibi dallar sanat müzelerine girmiştir. Yeni medya sanatı da denmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Venüs (mitoloji)</span> Roma mitolojisinde aşkın ve güzelliğin koruyucusu tanrıça

Venüs, Roma mitolojisinde aşkın ve güzelliğin koruyucusu olan tanrıça. Genelde çıplak olarak resmedilir. Romen mitleri ve festivallerinde anahtar rol alan bir tanrıçadır. Yunan mitolojisindeki dengi Afrodit'tir.

Konstrüktivizm veya Konstrüktivist Mimari modern mimarinin bir formu olup daha çok Sovyetler Birliği'nde 1920'li yıllarda ve 1930'lu yılların başında yaygınlık kazanmış bir mimarlık akımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Kenneth Frampton</span> Britanyalı mimar, eleştirmen ve tarihçi

Kenneth Frampton (d. 1930, Woking, Birleşik Krallık Britanyalı bir mimar, eleştirmen ve tarihçidir. ABD’nin New York şehrinde yer alan Columbia Üniversitesi Mimarlık, Planlama ve Koruma Bölümümde dersler vermeye devam etmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Neo-Ekspresyonizm</span>

Neo-Ekspresyonizm veya Yeni-Dışavurumculuk resim ve heykelcilik gibi sanat alanlarında Modernizm akımının bir kolu olarak 1970'lerde gelişmiş ve 1980'lerin ortalarına kadar Batı Avrupa ve ABD’deki sanat piyasasında oldukça popüler olmuş bir sanat akımıdır.

<span class="mw-page-title-main">Oliver Grau</span> araştırmacı

Oliver Grau Alman sanat tarihçisi Oliver Grau görüntü bilim, modernite ve medya sanatının yanı sıra 19 yüzyıl kültürüne ve İtalyan Rönesans sanatına odaklanmış bir medya teorisyendir.

<span class="mw-page-title-main">Organik mimari</span>

Organik mimari veya Organik mimarlık insan barınma ihtiyaçları ile doğal hayatın bir uyum içinde yer almasını savunan bir mimarlık felsefesi ve anlayışıdır. Doğa ile hem yapının bulunduğu inşaat alanının, hem çevresinin hem de iç dekorasyonunun bir harmoni içinde iç içe olmasını savunur.

Roy LaGrone 1966'da ABD'de doğmuş bir dijital yeni medya sanatçısıdır. Fotomontaj, animasyon ve video enstalasyonlarından oluşan çalışmaları zaman zaman çok detaylı üç boyutlu nesnelerin karmaşık ilüzyonlarını da içerir.

<span class="mw-page-title-main">Yeni medya sanatı</span>

Yeni medya sanatı; dijital sanat, bilgisayar grafikleri, yeni medya teknolojileri, bilgisayar animasyonları, sanal sanat, İnternet sanatı, interaktif sanat, video oyunları, robotbilimi ve bioteknolojik sanat yöntemlerini kullanarak yapılan sanat eserlerini kapsayan bir sanat türüdür. Bu terim, açığa çıkardığı kültürel obje ve sosyal olaylar ile kendini eski görsel sanatlardan ayırmaktadır. Kullanılan araçlar ile bu mecra, çağdaş sanat için kilit bir rol oynamakta ve doğal olarak günümüzde Yeni Anlatım Biçimleri veya Yeni Medya konularını okutan saygın üniversite, sanat okulu ve uluslararası lisansüstü programlarının sayısının gün geçtikçe artmasına sebep olmaktadır. Yeni medya sanatı genellikle sanatçı ve izleyici ya da izleyici ve sanat eseri arasında bir etkileşim içerir. Fakat, bazı teorisyenlerin ve küratörlerin belirttiği gibi bu etkileşim, sosyal takas, katılım ve dönüşüm yeni medya sanatının ayırt edici özelliği değil, diğer modern sanat pratikleriyle paylaştıkları ortak zemindir. Bu anlayış aslında, kültürel uygulama biçimleriyle eş zamanlı ortaya çıkan teknolojik platformları ve teknolojik mecraları sorgulamayı vurgular.

Enformasyon Sanatı elektronik sanatı'ndan yeni gelişen bilgisayar bilimi, bilişim teknolojisi ve ayrıca klasik sanat dalları performans sanatı, görsel sanat, yeni medya sanatı, kavramsal sanat gibi alanları sentezleyen bir sanat dalıdır. Enformasyon Sanatı, genellikle büyük çapta bilgi işleyerek sanatsal içerik üreten bilgisayarlarla etkileşim halindedir.

<span class="mw-page-title-main">Sokak sanatı</span>

Sokak sanatı toplumsal alanlarda yaratılan ve içerik olarak sanat çevresinin dışında yer alan bir görsel sanat türüdür. Bu tanım seksenlerin başlarında popülerlik kazanmıştır. Sokak sanatının günümüzde birçok farklı uygulaması vardır.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar sanatı</span>

Bilgisayar sanatı yapımında veya gösteriminde bilgisayar kullanılarak gerçekleştirilen her türlü sanat eserini kapsayan bir sanat biçimidir.

Dijital antropoloji, insan ile dijital teknolojilerin ilişkisi üzerine çalışan diiplindir. Antropoloji ile teknolojinin kesiştiği alanlara eğilir.

<span class="mw-page-title-main">MIT Press</span>

MIT Press, Cambridge, Massachusetts'teki Massachusetts Teknoloji Enstitüsü' ne(Massachusetts Institute of Technology/MIT) bağlı bir üniversite basımcısıdır.

<span class="mw-page-title-main">Trip Hawkins</span> Amerikalı iş insanı

William Murray Trip Hawkins III Amerikalı girişimci. Electronic Arts, The 3DO Company ve Digital Chocolate şirketlerinin kurucusu.

<span class="mw-page-title-main">Hudson Nehri Ekolü</span> 1800lerde New York eyaletinde gelişen manzara resim grubu

Hudson Nehri Ekolü, estetik vizyonu Romantizmden etkilenen bir grup manzara ressamı tarafından şekillendirilen 19. yüzyıl ortalarında bir Amerikan sanat hareketiydi. Tablolar tipik olarak Hudson Nehri Vadisi'ni, Catskill, Adirondack ve Beyaz Dağların çevresini tasvir ediyor. Okulla ilişkilendirilen ikinci nesil sanatçıların eserleri, New England, Maritimes, Batı Amerika ve Güney Amerika'daki diğer yerleri kapsayacak şekilde genişledi.

<span class="mw-page-title-main">Thomas Cole</span> Amerikalı ressam (1801 – 1848)

Thomas Cole manzara ve tarih resimleriyle tanınan bir Anglo-Amerikan ressamdı. 19. yüzyılın en büyük Amerikan ressamlarından biri ve 19. yüzyılın ortalarında gelişen bir Amerikan sanat hareketi olan Hudson Nehri Ekolü'nün kurucusu olarak kabul edilir. Cole'un eserleri, Amerikan vahşi doğasını romantik bir şekilde tasvir etmesiyle tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Kinetik sanat</span>

Kinetik sanat, izleyici tarafından algılanabilen hareketi içeren veya etkisi için harekete bağlı olan bir sanat türüdür. İzleyicinin sanat eserine bakış açısını genişleten ve çok boyutlu hareketi içeren kanvas tablolar, kinetik sanatın en eski örnekleridir. Daha yerinde bir ifadeyle, kinetik sanat, günümüzde en sık üç boyutlu heykellere ve doğal olarak hareket eden veya makineyle çalıştırılan cep telefonları gibi figürlere atıfta bulunan bir terimdir. Hareketli parçalara genellikle rüzgar, motor veya gözlemci tarafından güç verilir. Kinetik sanat, çok çeşitli birbiriyle örtüşen teknikleri ve stilleri kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Etkileşimli sanat</span>

Etkileşimli sanat, izleyiciyi sanatın amacına ulaşmasını sağlayacak şekilde dahil eden bir sanat biçimidir. Bazı interaktif sanat enstalasyonları bunu, gözlemcinin ya da ziyaretçinin onların içinde, üzerinde ve çevresinde "yürümesine" izin vererek başarır; bazıları ise sanatçıdan veya izleyicilerden sanat eserinin bir parçası olmalarını ister.

<span class="mw-page-title-main">Rinpa (okul)</span>

Rinpa okulu, 17. yüzyılda Kyoto'da Hon'ami Kōetsu ve Tawaraya Sōtatsu tarafından erken Edo döneminde kurulmuş bir Japon ressamlık okuludur. Rinpa okulu, Japon resminin en önemli tarihi okullarından biridir. Yaklaşık 50 yıl sonra, stil Ogata Kōrin ve Ogata Kenzan kardeşler tarafından pekiştirildi.