İçeriğe atla

Dokunulan taşı oynama kuralı

Bir taşa dokunulması, resmî oyunlarda sonuçlar doğurabilir ancak genellikle gayriresmî oyunlarda bu geçerli değildir.

Satrançta dokunulan taşı oynama kuralı, hamle sırası kendisinde olan bir oyuncunun tahtadaki bir taşa[a] kasıtlı olarak dokunması durumunda, bu taşı kurallara uygun bir şekilde hareket ettirmesi veya alması gerektiğini belirtir. Eğer dokunulan taş oyuncunun kendi taşı ise ve geçerli bir hamlesi varsa bu taş oynanmalıdır. Eğer dokunulan taş rakibin taşı ise ve kurallara uygun olarak alınabiliyorsa bu taş alınmalıdır. Dokunulan taşın yasal bir şekilde oynanması veya alınması mümkün değilse herhangi bir ceza uygulanmaz. Bu kural, tüm resmî yüz yüze satranç müsabakalarında zorunlu olarak uygulanır.

Bir oyuncu, dokunulan taşı oynama kuralı ihlali olduğunu iddia ederse bunu kendisi bir taşa dokunmadan önce yapmalıdır.[2] Bir oyuncu, bir taşı hareket ettirmek zorunda kalmadan yalnızca karesinde düzeltmek istiyorsa, taşa dokunmadan önce Fransızca j'adoube ("düzeltiyorum") ifadesini kullanabilir.[3] J'adoube kelimesi uluslararası düzeyde anlaşılır ancak yerel dildeki bir karşılığı (örneğin "düzeltiyorum") da genellikle kabul edilir. Bir oyuncu, hamle sırası rakibindeyken tahtadaki taşlara dokunamaz.

Yasal bir hamle yapıp taşı kareye bırakan bir oyuncu, hamlesini geri alamaz. Bu nedenle kurallara uygun şekilde oynanabilecek veya alınabilecek bir taşa dokunmak, oyuncuyu o taşı oynamak ya da almakla yükümlü kılar.

Çevrimiçi satrançta dokunulan taşı oynama kuralı uygulanmaz. Oyuncular bir taşı "kaldırıp" ardından orijinal karesine geri koyabilir ve başka bir taş seçebilirler. Ayrıca, oyuncular rakibin hamlesini beklerken önceden oynayacakları hamleyi belirleyip ön hamle (premove) yapabilirler.

Notlar

  1. ^ Satranç kuralları bağlamında, "taş" terimi, piyonlar dahil olmak üzere altı taş türünün tamamını ifade eder.

Kaynakça

  1. ^ "FIDE Handbook E. Miscellaneous / 01. Laws of Chess / FIDE Laws of Chess taking effect from 1 January 2018". FIDE. 22 Ocak 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Temmuz 2020. 
  2. ^ Article 4.8 in FIDE Laws of Chess[1]
  3. ^ Hooper & Whyld 1992, s. 425.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Dama</span> iki kişiyle oynanan bir strateji oyunu

Dama, iki kişinin karşı karşıya oynadığı bir masa oyunudur. Genellikle 8×8, 10×10 ya da 12×12'lik dama tahtaları üzerinde oynanır. Satrancın aksine bütün taşlar aynı biçimde hareket eder.

<span class="mw-page-title-main">Satranç</span> İki oyuncu ile oynanan, turnuvaları düzenlenen ve birçok farklı türü olan zeka oyunu

Satranç, iki oyuncu arasında satranç tahtası ve taşları ile oynanan bir masa oyunudur. Dünya çapında turnuvaları düzenlenir ve bir spor dalı olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Çaturanga</span>

Caturanga Sanskritçe'de catur ("dört") ve anga, anlamına gelir. Bilinen satrancın ilk atasıdır, 6. yüzyılda Hindistan’da ortaya çıkmıştır. Bazen "satrançın türevi" olarak tanımlansa da, icat tarihi itibari ile satranç, kural ve konseptini çaturangadan almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Şogi</span> oyun

Japon satrancı veya Kumandanlar Oyunu olarak da bilinen Şogi ya da Shōgi, Japonya kökenli, satrançla akraba iki kişilik soyut kombinatoryal ve eksiksiz enformasyonlu bir strateji oyunudur. Satranç ailesi içinde Japonya’da en yaygın oynanan çeşit olup 17 Kasım’da bayramı kutlanır. Shōgi, Japoncada kumandanın masa oyunu anlamına gelir.

<span class="mw-page-title-main">Senet (oyun)</span>

Senet, Antik Mısır döneminde oynanan ve geçmişi M.Ö. 5000 yıllarına dayanan, bilinen en eski masa oyunudur.

<span class="mw-page-title-main">Satranç tahtası</span> Beyaz kareyle başlayan bölgede siyah takım beyaz kareyle başlayan bölgeyede siyah takım kullanılır 2. Dizeye piyonlar 1.dizeye kale ile başlanıp kale ile biter en orta kareye şah şahın bir yanında vezir bir yanında fil bulunur

Satranç tahtası, üzerinde 64 kare ile oynanan, kenarları birbirine eşit dört köşe bir alandır. Bu alanda açık ve koyu renkli her birine "kare" denilen kutucuklar vardır. Tahta üzerinde bulunan kareler satranç taşlarının hareket ettikleri "yolları" oluştururlar. Sağa-sola doğru olanlara yatay yol, yukarı aşağı olanlara dikey yol denir. Bu yolların dışında tahtanın üzerinde koyu renkli çapraz karelerden oluşan siyah çapraz yollar, açık renk çapraz karelerden oluşan beyaz çapraz yollar da bulunur. Satranç tahtasında sekiz yatay yol vardır ve cebirle gösterimde bu yollar 1-8 arası rakamlar ile gösterilir. Aynı şekilde tahtanın üzerinde bulunan sekiz adet dikey yol da soldan başlayarak a, b, c, d, e, f, g, h harflerini alır.

Şah, satranç oyunundaki en önemli taştır. Şah taşının rakip tarafından kıpırdayamayacak şekilde tehdit edilmesine şah mat denir ve oyunun sona erdiği anlamına gelir. Fakat eğer şah tehdit altında değilse, başka bir yere oynayamıyorsa ve oyuncunun oynatacak başka taşı yoksa bu duruma da Pat denir. Satranç tahtasında kendi rengi dışındaki diğer renkteki karede, yani esas kurallara göre beyaz şah e1, siyah şah e8 karesinde oyuna başlar. Şah ayrıca, bir piyonun rakibin son karesine geldiğinde terfi edemeyeceği tek taştır.

Piyon, satranç oyunundaki en zayıf ve sayıca en fazla olan taştır. Satranç bir savaş oyunu olarak düşünülürse piyonlar bu savaştaki en yalın asker olan piyadeyi temsil eder. Satranç oyununda her oyuncu oyuna sekiz piyonla başlar. Bu piyonlar oyuncunun gördüğü taraftan bakıldığında satranç tahtasının ikinci sırasını kaplar. Piyonların başlangıç konumu beyaz taşlarla oynayan oyuncu için a2, b2, c2, d2, e2, f2, g2 ve h2, siyah taşlarla oynayan oyuncu için a7, b7, c7, d7, e7, f7, g7 ve h7 kareleridir. Piyonlar karşı takımın son yatayına ulaştığında at, fil, kale veya vezire terfi edebilir.

<span class="mw-page-title-main">Satranç türevi</span>

Bir satranç türevi, satranç oyunundan türetilmiş, bu oyunla ilgili ya da bu oyuna benzer bir oyundur.

<span class="mw-page-title-main">Altıgen satranç</span>

Altıgen satranç, altıgen bir tahtanın üzerinde oynanan satranç türevlerinin ortak adıdır. En fazla bilineni 1936 yılında Władysław Gliński tarafından oluşturulmuş Gliński'nin altıgen satrancıdır.

Pat, satrançta bir oyuncunun oyun sırası geldiği halde kurallara uygun hiçbir hamle yapamadığı ancak karşı taraf şah çekmediği için oyunu da kaybetmediği durumdur. Pat durumunda oyun beraberlikle sonuçlanır. Genellikle oyun sonunda, taş sayısı rakibinden az olan oyuncu oyunu kaybetmemek için oyunu pata bırakmanın yollarını arar.

<span class="mw-page-title-main">Reversi</span>

Reversi ya da Othello 8x8 karelik tek renkli bir tahtada iki oyuncuyla oynanan oyun.

Elli hamle kuralı bir satranç oyununda art arda gelen 50 hamle boyunca herhangi bir taşın alınmadığı ya da bir piyonun oynanmadığı durumlarda oyunun beraberlikle sonuçlanabilmesini sağlar. Böyle bir kuralın uygulanma amacı kazanma olanağı bulunmayan bir oyuncunun oyunu boş yere uzatmasını ya da bir oyuncunun rakibinin yorgunluğundan yararlanıp avantajlı duruma geçmesini engellemektir. Tüm temel şah matlar elli hamleden kısa bir sürede tamamlanabilmektedir.

Arimaa bir satranç takımıyla oynanabilen iki kişilik bir strateji oyunudur. Arimaa şimdiye dek bilgisayarlar için satrançtan daha zor bir oyun olmuştur.

Go oyununda pek çok özel terim vardır. Dünyanın pek çok yerinde olduğu gibi, Türkiye'de de bu terimlerin genellikle Japoncaları kullanılır.

Tempo, satrançta ve diğer satranç benzeri oyunlarda, "dönüş" ya da tek hamle olarak tarif edilen terimdir. Bir oyuncu daha az hamle ile istenen sonucu elde ettiğinde, oyuncunun "tempo kazandığı" söylenir; Bunun aksine, bir oyuncu gereğinden fazla bir hamle yaptığında, oyuncunun "tempoyu kaybettiği" söylenir. Benzer şekilde, bir oyuncu rakibini ilk planına göre değil de, zorlayarak hamle yapmaya teşvik ederse, rakibin hamleleri boşa harcadığı için "tempo kazandığı" söylenir. Tempo kazanan bir hareket genellikle "tempo hareketi" olarak adlandırılır.

<span class="mw-page-title-main">Körleme Satranç</span>

Körleme satranç, oyuncuların taşların konumlarını görmedikleri ve taşlara dokunmadıkları bir satranç oyunu türüdür. Bu durum, oyuncuları taşların konumlarını zihinlerinde konumlandırmaya zorlar. Hamleler, bilinen bir satranç notasyonu aracılığıyla iletilir.

<span class="mw-page-title-main">Brezilya daması</span>

Brezilya daması, damanın bir çeşididir. Brezilya daması, uluslararası dama ile aynı kural ve gelenekleri takip eder, tek fark daha küçük oyun tahtasıdır ve oyuncu başına daha az pul vardır.

<span class="mw-page-title-main">Dörtlü satranç</span>

Dörtlü Satranç, dört kişi tarafından, ikişerli eşler biçiminde oynanan bir tür satranç.

<span class="mw-page-title-main">Hızlı satranç</span>

Hızlı satranç, her oyuncuya hamlelerini düşünmesi için klasik satrancın zaman kontrolüne kıyasla daha az süre verilen bir satranç türüdür. Azalan zaman kontrollerine göre hızlı satranç, yıldırım satrancı ve mermi satrancı olarak ayrılan türleri vardır. Hızlı satrancın özel bir çeşidi olan "Armageddon" satrancı ise her oyuncu için farklı kurallar içerir.