İçeriğe atla

documenta

dOCUMENTA (13) sırasında Kassel şehrindeki Fridericianum müzesi.

documenta her beş yılda bir Almanya'nın Kassel şehrinde yer alan modern ve çağdaş sanat sergisidir. 1955 yılında Kassel'de yer alan Bundesgartenschau (Federal Bahçıvanlık Gözterisi'nin bir parçası olarak sanatçı, öğretmen ve küratör Arnold Bode tarafından kurulmuştur.[1] Nazizm'in kültürel karanlığından Almanya'yı kurtarıp çağdaş sanat seviyesine bir an önce ulaştırmak hedeflenmiştir.[2] İlk documenta'da Picasso ve Kandinsky gibi güncel sanat üzerinde çok etkisi olduğu düşünülen birçok sanatçı bulunmuştur. Son dönemlerde documentalarda tüm kıtalardan sanat eserleri sergilenmektedir.

Her documentada sanat eserleri 100 gün boyunca sergilenir ve bu nedenle de sıklıkla "100 günlük müze" olarak adlandırılır.[3] documenta satış yapılan bir sergi değildir. Genellikle Venedik Bienali, Art Basel ve Skulptur Projekte Münster ile aynı zamana denk gelir.

2012 yılında yapılan documenta sergisi ana bir tema çevresinde geliştirilmiştir. Bu tema birbirlerini ilk defa "Birleşik Arap Emirliklerinin para ile dolu çöllerinde" tanışmış olan iki bireyin Atlantik'in iki yakasından birbirlerine bağlanmalarıdır. Bu tema aynı zamanda küreselleşmenin romantik potansiyeli üzerine bir yorumlama olduğu kadar dijital platformların ilişkileri nasıl karmaşıklaştırabileceğine karşı yapılmış bir eleştirel yaklaşım ve bu tür ilişkilerin doğasını sorgulamayı amaçlayan bir konudur.

Eski "Rotes Palais"nin balkonunda bir documenta sanat eseri: Die Fremden Thomas Schütte, documenta IX 1992

“documenta” sözünün etimolojisi

Serginin adı olan "documenta" uydurulmuş bir kelimedir. Bu ad özellikle 1955 yılında yapılmış olan ilk sergi ve diğer sergilerin Nazi dönemi sırasında Alman halkına açık olmayan çağdaş sanatın bir "dokümantasyonu" olmayı amaçladığını göstermektedir. Arnold Bode'ye yakın olanların söylediğine göre bu adın verilmesinde Latince documentum kelimesinin docere (Latince: “öğretmek”) ve mens (Latince: “zekâ”) olarak ikiye ayrılması ve bunun documentanın amacını açıklamak için iyi bir kelime olması yatmaktadır.[4]

Her documenta sergisi kendine özgü bir görsel kimlik kullanmıştır ve bunların çoğunda Bauhaus'ta ortaya çıkan yalnızca küçük harf kullanma stili kullanılmıştır.[5]

Tarihçe

„Stadtverwaldung“ Joseph Beuys, Fridericianum müzesinin önünde meşe ağacı, documenta VII

İlk documenta'nın, documenta 1'in kurucusu Kassel şehrinden öğretmen ve tasarımcı Arnold Bode idi. İlk olarak Bundesgartenschau'nun yanında destekleyici bir gösteri olarak planlanan sergi 1955 yılında 130.000'den fazla ziyaretçi çekmiştir. İlk serginin teması "çağdaş sanat"tan yani 1945 yılından sonraki sanattan çok Nazi döneminde Almanya'da "Entartete Kunst" olarak bilinen Fovizm, Ekspresyonizm, Kübizm, Blauer Reiter, Fütürizm ve Pittura Metafisica'nın eserlerinin halka gösterilmesine yönelikti. Dolayısıyla 1920'lerin ve 1930'ların soyut sanatı ve özellikle soyut resimler bu serginin odak noktasını oluşturuyordu.

Zamanla sergilerin odağı çağdaş sanata doğru kaydı. Başlangıçta gösteri yalnızca Avrupalı sanatçıların eserleri ile sınırlıydı ancak sonraları Amerika, Afrika ve Asya kıtasından sanatçıların eserleri de sergilenmeye başladı. İlk defa kâr getiren Documenta IV gösterisinde pop art, minimalizm ve kinetik sanat eserlerinden bir karma sergilenmiştir.[6] Gerçekliği Sorgulamak -- Günümüzün Resimsel Dünyaları temasının etrafında şekillenen 1972 documenta gösterisi minimal ve soyut sanat eserlerini sergileyerek sanat tanımı radikal olarak değiştirdi ve bu tarzların halk tarafından kabul edilmesi için bir dönüm noktası oluşturdu.[7] Aynı sergide o zamana kadar tanınmayan İsviçreli Adolf Wolfli'nin eserlerine büyük bir bölüm ayrıldı. Joseph Beuys, ütopik "Organization for Direct Democracy" (Doğrudan Demokrasi Örgütü) himayesinde birçok kere eserlerini sergiledi.[8] 1945, 1968 ve 1976/77 gibi geniş sosyal ve kültürel karışıklıkları gösteren önemli siyasi tarihler documenta X (1997) sergisinin temel taşları oldu ve sanatın siyasi, sosyal, kültürel ve estetik keşifsel işlevleri incelendi.[9] Documenta XI göç, kentleşme ve sömürgeleşme sonrası deneyimler[10] gibi temalar çevresinde şekillendi ve belgesel fotoğraf, film ve videolar gösterildi.[7] 2012 yılında yapılan documenta XIII "coşkulu feminist, küresel ve multimedyatik bir yaklaşım" olarak tanımlandı ve ölmüş sanatçıların eserleri ile antik sanattan da parçalar sergilendi.[2]

Sanatçılar

documenta katılacak olan sanatçılara projelerini tasarlamaları ve gerçekleştirmeleri için en az iki yıl zaman tanımaktadır. Böylece ortaya çıkan eserler sıklıkla detaylı ve entelektüel olarak karmaşık olmaktadır.[11] Ancak katılımcılar serginin açılışından önce kamuya açıklanmamaktadır.[12] Her ne kadar küratörler sanatçı seçiminde sanat pazarının dışına çıktıklarını belirtse de katılımcılar arasında her zaman tanınmış sanatçılar yer almaktadır. Örneğin documenta XIII'te, sanat eleştirmeni Jerry Saltz katılımcı sanatçıların üçte birinden fazlasının tanınmış Marian Goodman Gallery tarafından temsil edildiğini belirtmiştir.[12]

Sanat yönetmenleri

Arnold Bode tarafından organize edilen ilk dört documenta serginin uluslararası güvenilirliğini sağlamıştır. Beşinci documenta'dan (1972) itibaren bir uzmanlar komitesi tarafından her bir documenta için bir sanat yönetmeni belirlenmiştir. Documenta VIII alışılmış beş yıl hazırlık yerine iki yılda hazırlanmıştır. İlk sanat yönetmenleri Edy de Wilde ve Harald Szeemann yönetimi beceremedikleri için görevden ayrılmıştır. Yerlerine Manfred Schneckenburger, Edward F. Fry, Wulf Herzogenrath, Armin Zweite ve Vittorio Fagone getirilmiştir.[13] Coosje van Bruggen 1982 sergisi documenta VII için sanatçıların seçilmesine yardımcı olmuştur. Documenta IX'un küratör ekibi içinde Jan Hoet, Piero Luigi Tazzi, Denys Zacharopoulos ve Bart de Baere yer almıştır.[14] documenta X için ilk kadın ve ilk Almanca konuşmayan sanat yönetmeni olarak Catherine David seçilmiştir. İlk Avrupalı olmayan sanat yönetmeni Okwui Enwezor documenta XI'de çalışmıştır.[15]

Title Tarih Sanat yönetmeni Katılımcılar Gösterilen eser Ziyaretçi
documenta16 Temmuz - 18 Eylül 1955Arnold Bode148670130.000
documenta II11 Temmuz - 11 Ekim 1959Arnold Bode, Werner Haftmann3381770134.000
documenta III27 Haziran - 5 Ekim 1964Arnold Bode, Werner Haftmann3611450200.000
documenta IV27 Haziran - 6 Ekim 196824-strong documenta council1511000220.000
documenta V30 Haziran - Ekim 1972Harald Szeemann218820228.621
documenta VI24 Haziran - 2 Ekim 1977Manfred Schneckenburger6222700343.410
documenta VII19 Haziran - 28 Eylül 1982Rudi Fuchs1821000378.691
documenta VIII12 Haziran - 20 Eylül 1987Manfred Schneckenburger150600474.417
documenta IX12 Haziran - 20 Eylül 1992Jan Hoet1891000603.456
documenta X21 HAziran - 28 Eylül 1997Catherine David120700628.776
documenta XI8 Haziran - 15 Eylül 2002Okwui Enwezor118450650.924
documenta XII16 Haziran - 23 Eylül 2007Roger M. Buergel114over 500754.301
documenta XIII9 Haziran - 16 Eylül 2012Carolyn Christov-Bakargiev180[16]860.000

Mekânlar

documenta Kassel şehrinde değişik mekânlarda sergilenmiştir. 1955 yılından beri sabit olan mekân Fridericianum müzesidir. 1992 yılında documenta IX için documenta-Halle yapılmıştır ve günümüzde sergilerin bir kısmı bu salonda yapılmaktadır. documenta için kullanılan diğer mekânlar arasında Karlsaue parkı, Schloss Wilhelmshöhe, Neue Galerie, Ottoneum ve Kulturzentrum Schlachthof sayılabilir. Okwui Enezor documenta'nın aldığı Avrupa-merkezli yaklaşımı değiştirebilmek için documenta XI'den önce Viyana, Berlin, Yeni Delhi, St. Lucia ve Lagos'ta beş platform kurarak documenta'yı yeni deneysel kültürlerin ortaya çıkabileceği sömürge sonrası sınırsız bir uzaya taşıyarak yeni bir boyut getirmeyi denedi. documenta XIII'te (2012), eserlerin yaklaşık beşte biri Kabul, Afganistan ve Banff, Kanada gibi yerlerde halka açıldı.[11]

Bazı eserler genellikle açık havada, Fridericianum'un ve Karlsaue parkının önünde Friedrichplatz'ta sergilenir. documenta IX'da sunulan sanat eserleri için Karlsaue'de cam ve oluklu metalden oluşan ve birbirleri ile bağlantılı beş treyler geçici olarak kurulmuştur.[17] documenta XII için Fransız mimarlar Anne Lacaton ve Jean-Philippe Vassal park içinde geçici "Aue-Pavillon"u kurmuştur.

Friedrichsplatz ve Fridericianum (soldan ikinci bina) ile documenta bilet gişesi (sağda).

Kalıcı sergiler

Rahmenbau (1977) Haus Rucker und Co.

Farklı documentalarda sergilenen eserlerden bazıları Kassel müzeleri tarafından satın alınmıştır.Bunların arasında Joseph Beuys'un 7000 Eichen; by Haus-Rucker-Co'nun Rahmenbau (1977); Horst H. Baumann'nın Laserscape Kassel (1977); Anatol Herzfeld'in Traumschiff Tante Olga (1977); Walter De Maria'nın Vertikaler Erdkilometer; Claes Oldenburg'un Spitzhacke (1982); Jonathan Borofsky'nin Man walking to the sky (1992) ve Thomas Schütte'nin Fremde eserleri sayılabilir.

documenta arşivi

Bu sergi nedeniyle ortaya çıkarılan oldukça çok sayıda malzemenin bulunması nedeniyle Arnold Bode 1961'de bir arşiv yaratmaya karar vermiştir. Arşivin içerdiği koleksiyonun özünü documenta organizasyonunun dosyaları ve malzemelerinden gelmektedir. Arnold Bode ve sanatçı Harry Kramer tarafından ayrıca oluşturulan video ve görsel arşivi de sürekli olarak büyümektedir.

Ziyaretçiler

1992 yılında, documenta IX'da, documenta tarihinde ilk olarak yarım milyondan fazla kişi Kassel şehrine gelmiştir.[18] 2002 yılında documenta, Kassel şehrinin nüfusunun üç katı sayıda 650.000 ziyaretçiyi ağırlamıştır.[19] 2007 yılında, üçte biri yurtdışından gelen ve bunların arasında Hollanda, Fransa, Belçika ve Avusturya vatandaşlarının çoğunluğu oluşturduğu 754.000 ziyaretçi sergiye katılmıştır.[20]

Bütçe

2007 yılında documenta'nın bütçesinin yarısı olan 19 milyon avro Kassel şehri, Hessen eyâleti ve Almanya'nın Kulturstiftung des Bundes'i tarafından ödenmiştir. Geri kalanı sponsorlardan, bağışlardan ve bilet satışlarından sağlanmıştır.[21]

Notlar

  1. ^ Adrian Searle (11 Haziran 2012), Documenta 13: Mysteries in the mountain of mud 7 Kasım 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. The Guardian.
  2. ^ a b Roberta Smith (14 Haziran 2012), Art Show as Unruly Organism 23 Haziran 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  3. ^ Arnold Bode bu tanımlamayı ilk defa documenta III. Internationale Ausstellung; Catalogue: Volume 1: Painting and Sculpture; Volume 2: Sketches; Volume 3: Industrial Design, Print; Kassel/Köln 1964; S. XIX katalogunun ilk cildinin önsözünde kullanmıştır.
  4. ^ Kimpel, Harald: documenta, Mythos und Wirklichkeit. Köln 1997, ISBN 3-7701-4182-2
  5. ^ Alice Rawsthorn (3 Haziran 2012), A Symbol Is Born 22 Ağustos 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  6. ^ The "documenta IV" Exhibition in Kassel (1968) 21 Şubat 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. German History in Documents and Images (GHDI).
  7. ^ a b Helen Chang (22 Haziran 2007), Catching the Next Wave In Art at Documenta 11 Kasım 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Wall Street Journal.
  8. ^ Roberta Smith (7 Eylül 2007), Documenta 5 5 Haziran 2015 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  9. ^ dX 1997 14 Haziran 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. documenta XII.
  10. ^ Stephan Valentin (12 Haziran 2007), An art show in Kassel, Germany, rivals Venice Biennale 26 Ağustos 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  11. ^ a b Kelly Crow (8 Haziran 2012), A Party, Every Five Years, for 750,000 Guests Wall Street Journal.
  12. ^ a b Jerry Saltz (15 Haziran 2012), Jerry Saltz: Eleven Things That Struck, Irked, or Awed Me at Documenta 13 9 Ekim 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Magazine.
  13. ^ Michael Brenson (15 Haziran 1987), 'Documenta 8,' Exhibition In West Germany 9 Mart 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  14. ^ Michael Kimmelman (5 Temmuz 1992) At Documenta, It's Survival Of the Loudest 9 Mart 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  15. ^ Jackie Wullschlager (19 Mayıs 2012 ) Vertiginous doubt 3 Haziran 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Financial Times.
  16. ^ Ulrike Knöfel (8 Haziran 2012), What the 13th Documenta Wants You to See 8 Ocak 2019 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Der Spiegel.
  17. ^ Roberta Smith (22 Haziran 1992), A Small Show Within an Enormous One 14 Kasım 2013 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. New York Times.
  18. ^ d9 1992 22 Şubat 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. documenta XII.
  19. ^ Adrian Searle (19 Haziran 2007), 100 days of ineptitude 27 Eylül 2008 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. The Guardian.
  20. ^ Catherine Hickley (24 Eylül 2007), Documenta Contemporary Art Show Draws Record 754,000 to Kassel 22 Şubat 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Bloomberg.
  21. ^ Carly Berwick (17 Mayıs 2007), Documenta 'Mystery' Artists Are Revealed; Buzz Strategy Fizzles 22 Şubat 2014 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Bloomberg.

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Mustafa Horasan, Türk ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Ömer Uluç</span>

Ömer Uluç Türk ressam ve sanatçı.

Alev Ebüzziya Siesbye, Türk heykeltıraş, seramik ve cam tasarımcısı.

Jean Désiré Gustave Courbet, Fransız ressam. On dokuzuncu yüzyılda Fransa'yı gerçekçilik akımıyla tanıştırdı. Courbet hayat görüşünü şöyle açıkladı:

<span class="mw-page-title-main">Ernst Ludwig Kirchner</span>

Ernst Ludwig Kirchner, Alman dışavurumcu ressam ve grafiker. Kirchner, dışavurumculuğun ortaya çıkmasında büyük etkisi olmuş Die Brücke (Köprü) isimli ressamlar grubunun kurucularından biriydi. I. Dünya Savaşı'na gönüllü olarak katılan sanatçı sağlığının bozulması sebebiyle terhis edildi.

<span class="mw-page-title-main">Mary Cassatt</span> Amerikalı ressam (1844 – 1926)

Mary Stevenson Cassatt, Amerikalı ressam.

<span class="mw-page-title-main">Phillip King (sanatçı)</span>

Phillip King, Britanyalı heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi</span>

Platform Garanti Güncel Sanat Merkezi, 2001-2010 yılları arasında İstiklal Caddesi’nde sergi, konferans ve etkinlikler düzenleyen kurum.

George Segal, Pop sanatı akımı ile ilişkili Amerikalı ressam ve heykeltıraş. 1999'da National Medal of Arts'a layık görüldü.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

Uğur Çakı İzmir, Bornova doğumlu sanatçı.

Füsun Onur, Türk heykeltıraş.

<span class="mw-page-title-main">İnci Eviner</span>

İnci Eviner resim, heykel, yerleştirme sanatı ve video sanatı dallarında ürün veren Türk ressam ve çağdaş sanatçı.

Martha Wilson, Amerikalı feminist performans sanatçısıdır.

<span class="mw-page-title-main">İrfan Önürmen</span> Türk ressam

İrfan Önürmen Türk çağdaş sanatçı ve ressam.

Halil Altındere, sanatçı, yayıncı, küratör.

Braco Dimitrijević Boşnak kavramsal sanatçı. Eserleri esas olarak tarih ve bireyin içindeki yeri ile ilgilidir. Paris, Fransa'da yaşıyor ve çalışıyor.

Yaşayan Birinin Zihninde Ölümün Fiziksel İmkansızlığı, 1991 yılında " Genç İngiliz Sanatçılar " ın önde gelen üyelerinden Damien Hirst tarafından yaratılan bir sanat eseridir. Virtinde formaldehit içinde konulan bir kaplan köpekbalığından oluşur. İlk olarak 1991 yılında Charles Saatchi tarafından 2004'te açıklanmayan bir miktar karşılığında Steven A. Cohen'e satan Charles Saatchi tarafından yaptırılmıştı ve yaygın olarak en az 8 milyon dolar olduğu bildirildi. Bununla birlikte, Don Thompson'ın 12 Milyon Dolarlık Doldurulmuş Köpekbalığı: Çağdaş Sanatın Meraklı Ekonomisi adlı kitabının başlığı daha yüksek bir rakam öneriyor.

<span class="mw-page-title-main">Ashley Bickerton</span>

Ashley Bickerton, Barbados doğumlu Amerikalı çağdaş sanatçı. Bir karma medya sanatçısı olarak fotoğrafik ve ressamsı unsurları genellikle endüstriyel ve buluntu nesne asamblajlarıyla birleştirmiştir. Sanatçı 1980'lerin başındaki Neo-Geo sanat akımıyla ilişkilendirilmektedir.

William Traylor, Lowndes County, Alabama'dan, Afro-Amerikalı kendi kendini yetiştirmiş bir sanatçıydı. Köle olarak dünyaya gelen Traylor, özgürlüğe kavuştuktan sonra hayatının çoğunu ortakçı olarak geçirdi. Traylor, Alabama, Montgomery'ye taşınmasının ardından, ancak 1939'dan sonra çizmeye başladı. 85 yaşında, anılarını ve gözlemlerini belgelemek için bir kalem ve bir karton parçası aldı. 1939'dan 1942'ye kadar Montgomery'nin kaldırımlarında çalışırken yaklaşık 1.500 eser üretti.