İçeriğe atla

Dikaiarhos

Messanalı Dicaearchus, Sicilyalı Yunan filozof, haritacı, coğrafyacı, matematikçi

Messanalı Dicaearchus (GrekçeΔικαίαρχος; y. MÖ 350 - 285), ayrıca Dicearchus veya Dicearch olarak da bilinen Yunan filozof, kartograf, coğrafyacı, matematikçi ve yazardır.

Hayatı

Pheidias'ın oğullarından biriydi ve hayatının büyük bölümünü Yunanistan'da ve özellikle Peloponnesus'ta geçirmesine rağmen, Sicilya'daki Messana'da doğdu. Dicaearchus, Aristoteles'in Lyceum'daki öğrencisi[1] ve bazı yazılarını kendisine adadığı Theophrastus'un bir arkadaşıydı. MÖ 285 civarında öldü.

Çalışmaları

Eserlerinin çok azı günümüze kadar gelmiştir. En önemli eseri Yunanistan'ın Yaşamı olan Yunanistan'ın tarihi ve coğrafyası üzerine yazmış olduğu eserdir. Coğrafi koordinatları ilk kullananlar arasında olduğu haritacılık alanına önemli katkılarda bulundu. Ayrıca felsefe ve siyaset üzerine kitaplar yazdı. Dicaearchus, kadim insanlar tarafından bir filozof ve çok çeşitli şeyler hakkında en kapsamlı bilgiye sahip bir adam olarak büyük saygı gördü.[2] Çalışmaları yalnızca kendisinden sonraki yazarların Dicaearchus'tan yaptıkları birçok parçalı alıntılardan bilinmektedir. Eserleri coğrafi, politik veya tarihsel, felsefi ve matematikseldi; ancak bunların doğru bir listesini çıkarmak zordur çünkü farklı eserler olarak alıntılanan birçoğu daha büyük eserlerin sadece bölümleri gibi görünmektedir. Dahası, mevcut parçalar, bir zamanlar ait oldukları eserler hakkında her zaman net bir fikir oluşturmamızı sağlamaz. Dicaearchus'un coğrafi çalışmaları Strabo'ya göre[3] Polybius tarafından birçok açıdan eleştirildi. Strabon, Dicaearchus'un hiç ziyaret etmediği Batı ve Kuzey Avrupa tasvirlerinden memnun değildi.[4]

Coğrafya alanındaki eserleri

  • Yunanistan'ın Yaşamı (GrekçeΒίος Ἑλλάδος, LatinceBios Hellados, İngilizceLife of Greece) - Üç kitaptan oluşan Dicaearchus'un en ünlü eseridir.[5] MÖ 1. yüzyılın ortalarında, Nysa'lı Jason'ın Bios Hellados’una ve Varro’nun De Vita Populi Romani’sine ilham verdi. Yalnızca 24 parça halinde mevcuttur,[6] ama görünüşe göre en eski zamanlardan II. Philip dönemine kadar Yunan ulusunun biyografisini yazmaya çalışmıştır. En ünlü pasajlar Varro[7] ve Porphyry[8] tarafından alıntılanan ve ilerlemenin ikicil bir bakış açısına işaret eden pasajlardır. Örneğin tarımın icadı, bolluk yaratarak açlığı hafifletir, ancak bolluk savaşa yol açan açgözlülüğü de kışkırtmaktadır. Her insan ilerlemesi bir sorunu çözerken, aynı zamanda başka bir sorunu da doğurur. İnsan kurumlarını ve tarihlerini ayrıntılandıran pasajlar, bunların gerilemeyi engelleyebileceğini düşündüğünü gösteriyor. Örneğin, onun ülke (Grekçeπάτρα), aile (Grekçeφρατρία) ve kabile (Grekçeφυλή) tanımı, polis (Antik Yunan şehir devleti) içindeki insan ilişkilerinin doğru düzenlenmesi hakkındadır.[9] Dicaearchus, insanların bolluğu adil bir şekilde dağıtmayı nasıl öğrendiğine dair bir referans olarak "paylaşım boğulmayı durdurur" sözünü açıkladı.[10] Birçok bölüm, Yunanistan'ın müzik ve kültürünün kökenleriyle ilgilidir.[11] Bu, diğer eserlerinden bazılarında şikayet ettiği, küçük düşürülmüş sempozyumsal Yunan kültürünün tersidir.[12] Yunan kültürünü altın çağında tanımlamaya olan ilgisi, bu nedenle kısmen polemikseldir: Okurlarına orijinal biçimlerini hatırlatarak müzikteki mevcut modaya saldırmak ister. Siyasi gerileme ile kültürel yozlaşma arasındaki bağlantı (gördükleri gibi) aynı zamanda onun dostu olan Peripatetik ve arkadaşı olan Aristoxenus tarafından yapıldı.[13] Ünlü bir pasajda, Yunan tiyatrolarına "Yeni Müzik" girişini Napoli Körfezi'ndeki Poseidoniates'in barbarlaşmasıyla karşılaştırdı.[14]
  • Dünya Döngüsü (GrekçeΓῆς περίοδος, İngilizceCircuit of the Earth)[15] - Bu çalışma muhtemelen Dicaearchus'un inşa edip Theophrastus'a verdiği coğrafi haritaların açıklamalarının yazılmış olduğu ve o zamanlar bilindiği kadarıyla tüm dünyayı kapsıyor gibi görünen bir metindi.[16]
  • Yunanistan'ın Tanımı (GrekçeἈναγραφὴ τῆς Ἑλλάδος, İngilizceDescription of Greece) -Bu eser, "Theophrastus" a adanmış ve 150 iambik (bir kısa bir uzun hece ölçüsü ile yazılmış) dizeden oluşan bir çalışmanın parçasıdır. Daha önce Dicaearchus'a atfedilmişti, ancak ilk yirmi üç satırın ilk harfleri bunun gerçekten bir "Calliphon’un oğlu Dionysius" un işi olduğunu göstermektedir.[17]
  • Dağların yükseklerinde (İngilizceOn the heights of mountains)[18] - Dünya Döngüsü'nün parçası olabilecek bir eserdir. Çeşitli dağların yüksekliklerini nirengi ile ölçmek için bilinen en eski girişimdir.
  • Trophonius Mağarasına iniş (GrekçeἩ εἰς Τροφωνίου κατάβασις, İngilizceDescent into (the Cave of) Trophonius) - Birkaç kitaptan oluşan ve ondan alıntılanan parçalardan anlaşıldığı üzere, Trophonius mağarasındaki rahiplerin yozlaşmış ve ahlaksız işlerinin anlatımını içeren bir çalışmadır.[19]
  • Sparta Anayasası (GrekçeΠολιτεία Σπαρτιατῶν, İngilizceSpartan Constitution),[20] Olimpik Diyalog (GrekçeὈλυμπικὸς ἀγών, İngilizceOlympic Dialogue),[21] Atletik yarışmalar ve Athena'ya fedakarlıklar içeren bir Antik Yunan festivali hakkında Diyalog (GrekçeΠαναθηναικός, İngilizcePanathenaic Dialogue)[22] ve diğerleri gibi diğer bazı eserler, sadece en önemli eseri olan Yunanistan'ın Yaşamın'ın bölümleri gibi görünmektedir.

Siyasi nitelikteki eserleri

  • Üç Şehir Diyaloğu (GrekçeΤριπολιτικός, LatinceTripolitikos, İngilizceThree-city Dialogue)[23] - Çok tartışmalı bir çalışmadır. Muhtemelen karşılaştırmalı bir hükûmet çalışmasıydı. Aristoteles'in ardından, Dicaearchus tüm hükûmetleri üç kategoriye ayırdı: demokratik, aristokratik ve monarşik[24] Üç kategorinin tümünün unsurlarının rol oynadığı Spartan sistemini yansıtan "karma" bir hükûmeti savundu. Bu çalışma, Cicero'nun De Republica 'sı için bir ilham kaynağı olabilir.

Felsefi eserleri

  • Lesbian Kitapları (GrekçeΛεσβιακοί, İngilizceLesbian Books) - Adını, felsefi diyalog sahnesinin Midilli Adasındaki Lesbos'da açılmış olmasından alan üç kitaplık eserde, Dicaearchus ruhun ölümlü olduğunu kanıtlamaya çalıştı.[25] Cicero[26] Ruh Üzerine (İngilizceOn the Soul) adlı bir çalışmadan bahsederken, muhtemelen bu çalışmadan bahsetmektedir.
  • Korint Diyaloğu (GrekçeΚορινθιακοί, İngilizceCorinthian Dialogue) - Üç kitaptan oluşan bu eser Lesbiakoi'ye bir çeşit tamamlayıcıydı.[27] Muhtemelen başka bir pasajda[28] Cicero'nun İnsan Yıkımı Üzerine (Latincede Interitu Hominum, On Human Destruction) olarak adlandırdığı eserle aynı eserdir.
  • Ilium'da Kurban Üzerine bir çalışma (Grekçeπερὶ τῆς ἐν Ἰλίῳ ϑυσίας, İngilizceA work On the Sacrifice at Ilium)[29] Büyük İskender'in Ilium'da gerçekleştirdiği kurbandan söz ediyor gibi görünür.

Burkert'e (1972) göre Aristoxenus ve Dicaearchus, Pisagor hakkında bilgi sağlayan en önemli kaynaklardır.[30]

Son olarak, gramer niteliğinde olan ve Dicaearchus'a ait olabilecek başka eserler de vardır; Alcaeus hakkında (GrekçeΠερὶ Ἀλκαίου, İngilizceOn Alcaeus)[31] ve Euripides ve Sophocles'in çizimlerinin özetleri (Grekçeὑποθέσεις τῶν Εὐριπίδου καὶ Σοφοκλέους μύθων, İngilizceSummaries of the plots of Euripides and Sophocle).[32] Ancak Suda'ya göre bu eserler, Aristarchus'un bir öğrencisi olan ve Apollonius'ta üstü kapalı bahsedilen Lacedaemon'un gramer uzmanı Dicaearchus'un eserleri de olabilir.[33]

Notlar

  1. ^ Henderson, Jeffrey. "CICERO, De Legibus". Loeb Classical Library (İngilizce). 13 Ocak 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2020. 
  2. ^ Cicero, Tusculanae Quaestiones, i. 18, de Officiis, ii. 5; Varro, de Re Rust. i. 2.
  3. ^ Strabo, ii.
  4. ^ "Strabo, Geography, BOOK II., CHAPTER IV., section 2". www.perseus.tufts.edu. 27 Kasım 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ocak 2020. 
  5. ^ Mirhady 1.7a
  6. ^ Mirhady 53-77
  7. ^ Mirhady 55
  8. ^ Mirhady 56A
  9. ^ Mirhady 64
  10. ^ Mirhady 57
  11. ^ örn; Mirhady 72-74
  12. ^ örn; Mirhady 91, 96, 105-108
  13. ^ Mirhady 3
  14. ^ Wehrli fr. 124
  15. ^ John the Lydian, de Mensibus.
  16. ^ Cicero, ad Atticum, vi. 2; comp. Diogenes Laërtius v.
  17. ^ P. E. Easterling, Bernard MacGregor Walker Knox, (1985), Greek literature,s.825. Cambridge University Press
  18. ^ Pliny, H. N. ii. 65; Geminus, Elementary Astronomy 14.
  19. ^ Cicero, ad Atticum, vi. 2, xiii. 31; Athenaeus, xiii., xiv.
  20. ^ Suda.
  21. ^ Athenaeus, xiv.
  22. ^ Scholion ad Aristophanis Vespis 564.
  23. ^ Athenenaeus, iv.; Cicero, ad Atticum, xiii. 32
  24. ^ Photius, Bibl. Cod. 37.
  25. ^ Cicero, Tusculanae Quaestiones, i. 31.
  26. ^ Cicero, ad Atticum, xiii. 12
  27. ^ Cicero, Tusculanae Quaestiones, i. 10.
  28. ^ Cicero, de Officiis, ii. 5.
  29. ^ Athenenaeus, xiii.
  30. ^ Walter Burkert (1972). Lore and Science in Ancient Pythagoreanism. Harvard University Press. s. 109. ISBN 9780674539181. 1 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2020. 
  31. ^ Athenaeus, xi., xv.
  32. ^ Sextus Empiricus, adv. Geometr.
  33. ^ Apollonius Dyscolus, De Pronom..

Kaynakça

  • David C. Mirhady, "Dicaearchus of Messana: The Sources, Texts and Translations," in Fortenbaugh, W., Schütrumpf, E., (editors) Dicaearchus of Messana: Text, Translation, and Discussion. Transaction Publishers. (2001). 0-7658-0093-4
  • Scymnus of Chios (1840). M. Letronne (Ed.). Fragments des poemes géographiques de Scymnus de Chio et du faux Dicéarque (İtalyanca). Paris: Librairie de Gide. 29 Temmuz 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Ağustos 2020. 
  • Fortenbaugh, W. & Schütrumpf, E., (eds.) Dicaearchus of Messana: Text, Translation, and Discussion. Transaction Publishers. (2001). 0-7658-0093-4
  • Verhasselt, G. Die Fragmente der Griechischen Historiker Continued. IV. Biography and antiquarian literature, B. History of literature, music, art and culture. Fasc. 9 Dikaiarchos of Messene No. 1400. Leiden; Boston: Brill, 2018. 9789004357419
  • Wehrli, F., Dikaiarchos. Die Schule des Aristoteles. Texte und Kommentar, Hft. 1. Schwabe. 2nd edition (1967)
  • Alonso-Núñez, J. M., 'Approaches to world history in the Hellenistic period: Dicaearchus and Agatharchides' Athenaeum 85 (1997) s.53-67
  • Bodei Giglioni, G., 'Dicearco e la riflessione sul passato' Rivista Storica Italiana 98 (1986) s.629-652
  • Cooper, C., 'Aristoxenus, Περὶ Βίων and Peripatetic biography' Mouseion 2(3) (2002) s.307-339
  • Purcell, N., 'The way we used to eat: diet, community, and history at Rome' American Journal of Philology 124 (2003) s.329-358

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Demokritos</span> Antik Yunan filozofu, Leucippusun öğrencisi, atom teorisinin kurucusu

Demokritos, geliştirdiği atomcu evren teorisi formülasyonu ile tanınan Sokrates öncesi Antik Yunan filozof.

<span class="mw-page-title-main">Filolaos</span> Yunan filozof, astronom ve Pisagorcu (MÖ yak. 470 - yak. 385)

Filolaos Pisagorcu ve Sokrates öncesi bir Yunan filozof idi. Her şeyin temelinde, uyum içinde bir araya gelen, sınırlayıcı ve sınırsızın oynadığı rol olduğunu savundu. Ayrıca, Dünya'nın Evrenin merkezi olmadığı teorisi olan güneşmerkezciliğin ortaya çıkmasıyla da tanınır. Nicomachus'tan alıntı yapan August Böckh'e (1819) göre Philolaus, Pisagor'un halefiydi. MÖ 5. yüzyılda Pisagorcu okulun önemli filozoflarından biri olmuştur. Çoğulculuk Okulu gibi Pisagorcuların da çatışan iki görüş arasında bir çözüm arayışında oldukları söylenebilir. Bir yanda sürekli olarak değişen bir evren düşüncesi, öte yandan değişmez bir evren düşüncesi arasındaki çatışmadır söz konusu olan. Pisagorcular bu yönde çözümlerini matematikte bulmaya çalışırlar. Filolaus da diğer Pisagorcu filozoflar gibi matematik ve müzik ile ilgilenmiş, evrenin ve varlığın açıklanmasında bunlardan yararlanmıştır. O da diğerleri gibi evrenin temelinin sayı olduğu fikrinden hareket etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Antik Yunan mutfağı</span>

Antik Yunanistan'da mutfak kültürü, yalınlığı ve dönemin tarımsal yetersizliklerini yansıtmasıyla bilinir. Bu dönemde beslenme alışkanlıkları, Akdeniz mutfağının üç ana ögesi olan buğday, zeytin yağı ve şarap üzerine kuruludur.

Bizanslı Stephanos, Ethnica adlı önemli bir coğrafya sözlüğünün yazarıdır. Bu sözlükten günümüze çok az şey kalmıştır ama Hermolaus adlı bir yazarın onun hakkında hazırladığı bir özet mevcuttur.

Ctesibius, Ktesibios veya Tesibius, antik İskenderiye'deki Yunan mühendisliği ekolünün ilk ve önemli temsilcilerindendir. Aristotales'ten sonra Arşimed'den önce yaşamıştır. Ktesibios tarafından İskenderiye'de yazılmış olan eserlerin tümü kaybolmuştur. Ktesibios'u kaynak olarak gösteren diğer eserler ve yazarlar sayesinde kendisi hakkındaki mevcut bilgiye ulaşılmıştır.

Sicamus Aëtius ya da Siculus, Bizanslı tıp yazarı ve On Melancholy ile çoğunlukla Galen'in çalışmaları üzerine olan Latince De Melancholia tezlerinin sahibi. Yaşam tarihi ile alakalı herhangi bir bilgi mevcut değildir. Eğer kendisi Amidalı Aëtius değilse Galen, Efesli Rufus, Poseidonius ve Marcellus Empiricus'dan derelenmiş tezinin Amidalı Aëtius'tan sonra doğmuş kişilerin büyük tıp çalışmalarının bir kısmıyla benzeşmesinden dolayı Sicamus Aëtius Amidalı Aëtius'tan sonra yaşamış olmalıdır.

<span class="mw-page-title-main">Livius Andronicus</span>

Lucius Livius Andronicus, Eski Latince döneminde eserler vermiş olan Greko-Romen dramatist, epos yazarı. Çalışmalarına Romalı soylu bir ailenin hizmetindeki bir eğitimci olarak, içlerinde Homeros'un Odysseia'sının da bulunduğu Yunanca eserleri Latinceye çevirerek başladı. Bunu yaparkenki amacı, derslerinde bu eserleri ders kitabı olarak kullanmaktı. Sahnelemek için yazdığı eserler, hem tragedya hem de komedya türünde, Antik Roma'da Latin diliyle yazılmış ilk dramatik eserler olarak bilinmektedir. Komedilerini Yunan Yeni Komedyası ve Yunan kostümleri giymiş belli başlı karakterler üzerine kurdu. Bundan dolayı Romalılar bu yeni türü comoedia palliata olarak adlandırdılar. Romalı biyografi yazarı Suetonius, daha sonraları Livius Andronicus ve Ennius için "yarı Yunan" terimini icat etti. Bu tür, gelecek kuşak dramatistleri tarafından Andronicus'un ayak izlerini takip etmek amacıyla taklit edildi. Bu yüzden Andronicus, Roma dramasının ve geniş çerçevede Latin edebiyatının babası sayıldı. Öyle ki Latince yazan ilk edebiyatçı odur. İleriki kuşağın edebiyatçıları olan Varro, Cicero ve Horatius, Livius Andronicus'u Latin edebiyatının kurucusu olarak takdîr etmişlerdir. Andronicus, ismi bilinen en eski Romalı şairdir.

<i>Hayvanların Tarihi Üzerine</i>

Hayvanların Tarihi Üzerine, Ton peri ta zoia historion, "Hayvanlar Üzerine Sorular"; Latince: Historia Animālium "Hayvanların Tarihi"), M.Ö. 4. yüzyılda antik Yunan filozofu Aristoteles'in Batı bilim ve felsefesinin temel metinlerinden biri olup, biyoloji konusundaki en önemli metinlerinden biridir. Atina'daki Platon Akademisi'nde okundu.

Rodoslu Eudemus, MÖ. 350, Rodos - 290 yılları arasında yaşamış, ilk bilim tarihçisi olduğu iddia edilen Yunan filozofudur. Aristoteles'in en önemli öğrencilerinden biriydi, öğretmeninin çalışmalarını düzenledi ve daha kolay erişilebilir hale getirdi. Eudemus'un yeğeni Pasicles de Aristoteles'in eserlerini düzenlemekten sorumluydu.

Çandarlılı Autolycus bir Yunan astronomu, matematikçi ve coğrafyacı.

Kaunoslu Dionysodorus eski bir Yunan matematikçi.

<span class="mw-page-title-main">Nikomahos</span> Greko-Suriyeli matematikçi (MS. yak. 60 - yak. 120)

Gerasalı Nicomachus antik Yunanca yazılmış Aritmetiğe Giriş ve Harmonik El Kitabı adlı eserleriyle tanınan önemli bir antik Yunan matematikçi.

Sidonlu Zeno, Fenike şehri Sidon'dan Epikürcü bir filozof ve matematikçi. Yazıları günümüze ulaşamamıştır, ancak öğrencisi Philodemus'un yazıları arasında derslerinin bazı özetleri korunmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Ksenokrates</span> MÖ 4. yüzyıl Yunan filozofu, matematikçi ve bilgin

Kalkedonlu Ksenokrates, Yunan filozof, matematikçi ve MÖ 339/8'den 314/3'e kadar Platonik Akademinin lideri (bilgin) Öğretileri, genellikle matematiksel öğelerle daha yakından tanımlamaya çalıştığı Platon'un öğretilerini takip etti. Ayrıca otuz üçler konseyinin hevesli bir öğrencisiydi. Üç varoluş biçimini ayırt etti: Duyarlı, anlaşılır ve ikisinin birleşiminden oluşan üçüncüsü, sırasıyla duyu, akıl ve görüşe karşılık geliyordu. Birliği ve dualiteyi evreni yöneten tanrılar ve ruhu kendi kendine hareket eden bir sayı olarak görüyordu. Tanrı her şeyi kuşatır ve ilahi ile ölümlü arasında, ruhun koşullarından oluşan iki şeytani güç vardır. O, matematiksel nesnelerin ve Platonik Fikirlerin, onları ayıran Platon'un aksine aynı olduğunu savundu. Ahlakta, erdemin mutluluk ürettiğini, ancak harici malların ona hizmet edebileceğini ve amacını gerçekleştirmesini sağlayabileceğini öğretti.

Hicetas, Pisagor Okulu'nun bir Yunan filozofu ve astronomdu. Yaşamı sadece kabaca bilinmekte olup büyük olasılıkla MÖ 5. ve 4. yüzyılların sonlarına denk gelmektedir.

Lampsakoslu Polyaenus, aynı zamanda Polyenus olarak da yazılır, eski bir Yunan matematikçi ve Epicurus'ün bir arkadaşı.

<span class="mw-page-title-main">Teoslu Apellicon</span> antik Atinadan bir politikacı ve kitap koleksiyoncusu

Apellicon, Teoslu zengin bir adam, daha sonra Atina vatandaşı, MÖ 1. yüzyılın ünlü kitap koleksiyoncusuydu.

Soli'li Krantor, Platon'un eserleri üzerine yorumlar yazan ilk filozof olan Antik Yunan filozofu ve Eski Akademi üyesiydi.

Apollodoros Artemitinos MÖ 130-87 yılları arasında yaşamış Yunan tarihçisidir. Apolloniatis'teki Greko-Part şehri Artemita şehrindendir ve Part İmparatorluğu'nun bir vatandaşıdır.

Isidoros o Charakinos MÖ 1. yüzyıl ve MS 1. yüzyılda yaşamış bir Greko-Romen coğrafyacı, Part İmparatorluğu vatandaşıdır ve kendisi hakkında sadece ismi ve en azından bir eser yazmış olduğu bilinmektedir.