İçeriğe atla

Demoscene

Demoscene, bir bilgisayar sanatları alt kültürüdür. Temelinde interaktif olmayan, bilgisayarda gerçek zamanlı olarak görsel ve işitsel sunumlar yapan demo üretimi yatar. Bir demo’nun asıl amacı sanat, müzik ve programlama yeteneklerinin ve esas olarak eldeki çok kıt kaynakların elverebileceği maksimum performansın sergilenmesidir.

Demoscene’ler ilk defa Commodore 64, ZX Spectrum gibi 8 bitlik bilgisayar çağında ortaya çıkmış ve 16/32 bitlik ev bilgisayarlarının (Amiga, Atari ST) yükselişi döneminde üne kavuşmuştur. İlk yıllarında demoların program kırmayla (software cracking) güçlü bir ilişkisi vardı. Bir kırık program çalışmaya başladığında, kıran ekip ile ilgili grafiksel bir bilgi görünürdü. Yani kendi reklamlarını yaparlardı. Buna crack intro (kısaca cracktro) denirdi. Daha sonraları intro yapımı gelişerek ve yazılım korsanlığından ayrılarak kendi başına bir alt kültür haline geldi. Zamanlarını demo kodlamayla, bilgisayar grafikleri programlamada tecrübe kazanarak geçiren birçok genç yetenek kendilerini daha önceleri ürünlerini crack ettikleri bilgisayar oyun endüstrisinde çalışırken buldular.

Tarihi

Charles Deenen tarafından Game Music IV isimli Commodore 64 demosu. İlk demolardan biri olarak kabul edilir (1985)

Demolarla ve demo efektleriyle benzerlik gösteren ilk bilgisayar programları “display hacks” denen programlardır. Bunlar 1950’lerin başına kadar uzanırlar.

Demoscene kültüründe demolar cracker’ların, kopya korumasını kaldırdıkları programlara ekledikleri kendi imzaları olan crack ekranlarıyla ve crack intro’larla başladı. Crack ekranları ilk defa Apple II bilgisayarlarda 1970'lerin sonlarında 1980’lerin başlarında ortaya çıkmıştır. Bunlar ilk zamanlarında cracker’ı ya da ekibi tanıtan düz yazıdan başka bir şey değildi. Ama giderek bu sabit görüntülerin yerini daha etkileyici görünümlü, animasyon efektli ve müzikli tanıtımlar almaya başladı. Bir süre sonra crack grupları korsan programdan bağımsız tek başına çalışan intro’lar üretmeye başladılar. Önceleri mektup, mesaj gibi isimlerle anılan bu yazılımlar daha sonraları demo olarak adlandırılmaya başlandı.

1986 yılında şimdileri demoscene olarak bilinen hareket doğmuş oldu. C64 kökenli Hollandalı gruplar, 1001 Crew ve The Judges ilk demo grupları olarak ifade edilir. Birbirleriyle yarışırken orijinal grafikli ve müzikli saf demolar ürettiler. Bunu yaparken donanım hilelerini kullandılar. O sıralarda diğer grupların demoları İngiltere’deki Compunet sunucularında dolaşmaya başlamıştı.

ZX Spectrum bilgisayarda Castor Cracking Group isimli grup Castro Intro dedikleri ilk demolarını 1986’da yayımladılar. Speccy demoscene (Spectrum bilgisayarlarındaki demoscene) yavaş başlamıştı ama 1980’lerin sonunda özellikle Doğu Avrupa’da yükselişe geçti.

Yarışmalar

Demoscene, grupların ya da bireylerin teknik ve artistik becerilerini karşılaştırdıkları yarışma ağırlıklı bir alt kültürdür. Günümüzde compo denen bu yarışmalar demo partilerinde yapılıyor. Bazıları ise online oluyor. Önceleri en iyi kodcular, müzisyenler, grafikerler ve demolar, diskmags isimli yazılımlarda listelenirdi. Ama listelere ilgi 1990’larda azaldı.

Parti temelli yarışmalarda genelde temsil için gruptan biri gerekir. Ziyaretçilerin oylarıyla kazanan kişi ya da grup partinin sonunda törenle ödülünü alır. Tipik bir partideki yarışmalar demo yarışması, intro yarışması (genelde 64K), grafik yarışması, müzik yarışmasıdır. Birçok parti aynı zamanda platform, biçim ve stil olarak farklı kategoriye ayrılır.

Ziyaretçilerin belli kriterlere oy vermesini sınırlayan kurallar yoktur. Ziyaretçi kendini en çok etkileyen, en beğendiği şeye oy verir. Eski demolarda programlama teknikleri önemli sayılırdı. Aradan geçen yıllarda ilgi teknik becerilerden görsel-işitsel etki gibi artistik değerlere kaydı.

Partiler

Assembly 2004 demo partisi

Demo partisi, demo yapanları bir araya toplayıp birbirleriyle yarışmalarını sağlayan olaydır. Tipik bir demo partisi bir hafta sonu boyunca durmaksızın sürer. Ziyaretçilere sosyalleşmeleri için bolca zaman sağlar. Yarışmalarda genellikle projeksiyon cihazları ve büyük hoparlörler kullanılır.

Demo partileri kopya partileri (copyparties) formunda 1980’lerde ortaya çıkmışlardı. Kopya partilerinde yazılım korsanları bir araya gelerek tanışır ve kendi yazılımlarını paylaşırdılar. 1990’ların başına kadar yarışmak partilerin ana fikri değildi.

Yılda tahminen 50 partiyle en fazla demoscene partisi Avrupa kıtasında yapılır. ABD’de ise yaklaşık sadece bir düzine parti yapılır. Tüm dünyadan ziyaretçi çeken Breakpoint ve Assembly gibi uluslararası partiler olmasına rağmen çoğu parti sadece tek ülkeye hitap eden yerel partilerdir.

Demo türleri

Potion grubunun Gift isimli 64k Amiga demosu (2000)

Demoscene, PC, C64, ZX Spectrum, Atari, Amiga, Dreamcast, Game Boy Advance gibi birçok platformda hala var. Platform çeşitliliği demoların karşılaştırılmasını zorlaştırıyor.

Demoların sınıflandırıldığı çeşitli kategoriler var. En yaygın kategoriler demoların boyutunun 65536 byte ile sınırlandığı 64K ve 4096 byte ile sınırlı 4K kategorileridir.

Gruplar

Tipik bir demo bir demo grubu tarafından yaratılır. Bazı grupların düzinelerce elemanı olmasıyla övünmesine rağmen, bir demo üretimi için gereken eleman sayısı nadiren 10’u geçer.

Bir demoscener grupta genelde sadece uzmanlık alanında faaliyet gösterir. Geleneksel görevler; programlama işlemleri için kodcu, grafikçi ve müzisyendir. Grubun, demo yapımına katılmayan, parti organizasyonu gibi farklı görevlere sahip üyeleri de olabilir.

Türkiye'de Demoscene

Türkiye'de de bilgisayar kültürünün yayılmaya başladığı 90'lı yıllarda Demoscene gruplar çıkarmış ve çeşitli ürünler üretebilmiştir. Bu durum 2000'li yıllarla birlikte BBS kültürünün de azalması ve Internet'e kaymasıyla birlikte azalmıştır.

Türkiye Demoscene'inde Turkish Demo Scene News (TDSN) adında bir dergi çıkarılmıştır. Türkiye'de 1992-1993 yıllarında TACF(Turkish Atari Coding Freaks) adlı 4 kişilik bir ekip çeşitli demolar yayınlanmıştır. Türkiye'de gerçekleştirilmiş en uzun soluklu demoscene partisi; 2002-2015 yılları arasında aralıksız olarak her yıl düzenlenen 7DX demoscene partisidir. 7DX parti serisi 2015 yılında gerçekleştirilen 14. parti ile sona ermiştir.

Etkisi

Demoların, sanatın pek bilinmeyen şekli olmasına rağmen bilgisayar oyun endüstrisine ve yeni medya sanatları üzerinde etkisi olmuştur.

Pek çok Avrupalı oyun programcısı, grafikeri ve müzisyeni demoscene kültüründen gelmiştir ve tekniklerini, felsefelerini o zamanlarda geliştirmişlerdir. Max Payne oyunlarıyla tanınan Finlandiyalı Remedy Entertainment firması Future Crew isimli PC grubu tarafından kurulmuştur. Çalışanlarının çoğu zamanında demoscene ile uğraşmış ya da hala uğraşan kişilerdir.

Demoscene’in kısıtlı özelliklere sahip donanımda inanılmaz şeyler yaratma ruhu günümüzde hala yaşıyor. İşlemci gücü, belleği kısıtlı olan avuç içi oyun konsolları ve cep telefonları için birçok demoscener oyun geliştiriyor.

Demoların bir sanat formu olarak tanınırlığını artırmak için çeşitli denemeler yapıldı. Örneğin demo gösterileri, demo galerileri, demoscene ile alakalı kitaplar, TV programları.

Türkçe Kaynaklar

Demoscene hakkında bilgiler21 Eylül 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. Second Reality PC Demo

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İşletim sistemi</span> bilgisayar donanım kaynaklarını yöneten yazılım

İşletim sistemi ya da işletim dizgesi, bir bilgisayarın donanım kaynaklarını yöneten ve uygulama yazılımlarına hizmet sağlayan yazılımların bir bütünüdür. İşletim sistemleri, bilgisayarın donanımı ile uygulama yazılımları arasında bir köprü görevi görerek kullanıcıların sistemle etkileşim kurmasını sağlar. Öne çıkan örnekler arasında Microsoft Windows, macOS, GNU/Linux dağıtımları, Android ve iOS yer alır.

<span class="mw-page-title-main">Commodore 64</span> 1982de tanıtılan 8 bit ev bilgisayarı

Commodore 64, tüm zamanların en çok satan kişisel bilgisayar modeli. Ocak 1982'de Commodore Business Machines tarafından ilk olarak tanıtıldı. İsmindeki 64, 64 kilobyte'lık RAM'inden gelmektedir. Genellikle C64 olarak ifade edilir ve bazen Commodore şirket logosuna benzetmek için C=64 olarak yazılır. CBM 64 ya da VIC-64 olarak da bilinir. Ağustos 1982'de 595$ fiyat ile piyasaya sunuldu. Fiyatı 1983'ün sonlarında 200$'a kadar indirildi. 64 KB RAM belleğiyle, ses ve görüntü performansıyla o zamanların IBM uyumlu bilgisayarlarına göre daha üstün bir sistem sunuyordu. Commodore 64'ün yaşam süresi boyunca toplamda yaklaşık olarak 17 milyon cihaz satıldı.

<span class="mw-page-title-main">Amiga</span>

Amiga, 1980'lerin ortasından 1990'ların ortasına kadar Commodore şirketi tarafından üretilmiş ve özellikle ufak boyutlu modelleri olan A500 ve A1200 ile döneminin en popüleri olan kişisel bilgisayar sistemlerinin ortak adı.

<span class="mw-page-title-main">Antalya Altın Portakal Film Festivali</span> Antalyada gerçekleşen geleneksel film festivali

Antalya Altın Portakal Film Festivali, 1964 yılından bu yana Türkiye'nin Antalya ilinde düzenlenen film festivalidir. Direktörlüğünü Ahmet Boyacıoğlu'nun gerçekleştirdiği festival, Antalya Büyükşehir Belediyesi ve Antalya Kültür Sanat Vakfı tarafından her yılın sonbahar mevsiminde Antalya genelindeki çeşitli mekanlarda gerçekleştirilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Korsan ürün</span> korsan yazılım

Warez ya da korsan ürün, telif yasaları çiğnenerek ticareti yapılan telif hakkı saklı materyaller. Bu tanım, genelde arkadaşlar arasındaki peer-to-peer dosya paylaşımları veya özel sunucular sayesinde büyük grupların dosya paylaşımlarından çok; telif hakkına sahip materyallerin, organize gruplar tarafından yasa dışı yayınlarını tanımlar. Telifli ürünlerin kopyalanmasını, çoğaltılmasını ve dağıtımını yapan kişilere korsan, yapılan işe korsancılık denmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Steam</span> çevrimiçi içerik sunan, dijital dağıtım ve hak yönetimi platformu

Steam, Valve Corporation tarafından geliştirilen, bir dijital dağıtım, dijital hak yönetimi, çok oyunculu oynanış ve iletişim sunan platformdur. Oyunların geniş çapta dağıtımı ve onlarla ilgili çoklu ortamların tamamen internet üzerinden yayılımı için kullanılmaktadır. Pek çok oyun, eklenti paketi, yazılım, video ve oyunlar ile ilgili programların satışı Steam üzerinden yapılmakta ve bu sayede bilgisayara doğrudan çevrimiçi olarak indirilebilmektedir. Ayrıca Steam, kullanım açısından performans sağlayan sistem tepsisi/sistem çekmecesi ve görev çubuğundaki pozisyonu ile benzerlerinden ayrılır.

Video oyunları ABD, Japonya ve Avrupa'da 70'lerin sonu ve 80'lerin başlarında oluşacak yeni eğlence sektörünün temellerini, 1971 yılı ortalarında ticari bir eğlence olarak ortaya çıkmasıyla atmıştır. Kuzey Amerika video oyun çöküşü olarak da bilinen ve 1983 yılında Kuzey Amerika'daki oyun şirketlerinin birer birer iflas ettiği ve 2 sene sonra toparlandığı dönemden sonra video oyun endüstrisi 10 yıllık bir dönemden fazla süren büyüme dönemine girmiştir. Video oyun piyasası 11 milyon USD'lik bir büyüklüğe ulaştığında, eğlence sektöründeki en kârlı endüstri olan sinema endüstrisine rakip olmaya başlamıştır.

<span class="mw-page-title-main">Mevlüt Dinç</span>

Mevlüt Dinç, daha çok Mev Dinc olarak bilinir, Türk video oyunu tasarımcısı. Türkiye'de doğup büyüyen Mevlüt Dinç, eğitimini tamamladığı 1979 yılında yüksek lisans yapma niyetiyle İngiltere'ye gitti.

<span class="mw-page-title-main">Razor 1911</span>

Razor 1911 ya da kısaltmasıyla RZR internette faaliyet gösteren warez ve demo gruplarından birisidir. Grubun adının 1911 olmasının sebebi, bunun onaltılık (Hexadecimal) sistemde 777'ye tekabül etmesidir. Razor 2992 ismiyle başlayan grup, Doctor No, Insane TTM ve Sector9 tarafından Norveç'te, 1985 yılının Kasım ayında kurulmuştur.

Video oyunu tasarımı bir video oyununun, bütün detayları ile tasarlanması ve satışa sunulmadan önceki bütün aşamalarını konu almaktadır.

İtalya, 2017 Eurovision Şarkı Yarışması'na Francesco Gabbani, Filippo Gabbani, Luca Chiaravalli ve Fabio Ilacqua'nın yazarlığında "Occidentali's Karma" adlı şarkıyla katılmıştır. Şarkıyı Francesco Gabbani seslendirmiştir. İtalya'nın şarkı ve temsilcisi, ülkenin kamusal yayın kuruluşu Radiotelevisione Italiana (RAI) tarafından Sanremo Müzik Festivali adlı Ulusal final yöntemi doğrultusunda Ukrayna'da İtalya'yı temsil edecek kişi belirlenmiştir.

Psion, ticari ve endüstriyel uygulamalar için taşınabilir el bilgisayarların tasarımcısı ve üreticisiydi. Şirketin merkezi Londra, İngiltere ve Mississauga, Ontario, Kanada'da idi. Avrupa, ABD, Asya, Latin Amerika ve Orta Doğu'daki ek şirket ofisleri de bulunuyordu. Londra Menkul Kıymetler Borsasında halka açık bir şirketti ve bir zamanlar FTSE 100 Endeksinin kurucu üyelerindendi.

İbrahim Örs, Türk ressam.

İspanya, 2019 Eurovision Şarkı Yarışması 'na katılmıştır. İspanyol yayıncı Radiotelevisión Española (RTVE) tarafından İsrail'in başkenti Tel Aviv'de yapılan 2019 yarışması'nda İspanya'yı temsil eden katılımcı Operación Triunfo 2018 yarışması'nın kazananı "La venda" adlı şarkısıyla Miki olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Amstrad CPC</span>

Amstrad CPC, Amstrad tarafından üretilen bir 8-bitlik ev bilgisayarıdır. 1984 yılında piyasaya sürülmüş olup 1980'lerin ortalarında Commodore 64 ve Sinclair ZX Spectrum'un egemen olduğu ev bilgisayarı pazarında rekabet etmek için tasarlandı.

<span class="mw-page-title-main">Demo grubu</span>

Demo grupları, bilgisayar temelli demo olarak bilinen görsel ve işitsel yapımlar üreten demoscene sanatçılarından oluşan ekiplerdir. Demo grupları toplu olarak demoscene olarak bilinen alt kültürü oluştururlar.

<span class="mw-page-title-main">Genel oyun oynama</span>

Genel oyun oynama, birden fazla oyunu başarıyla oynayabilmek için yapay zeka programlarının yaptığı bir tasarımdır. Satranç gibi birçok oyun için bilgisayarlar, başka bir bağlama aktarılamayan özel olarak tasarlanmış bir algoritma kullanarak bu oyunları oynayacak şekilde programlanmıştır. Örneğin, satranç oynayan bir bilgisayar programı dama oynayamaz. Genel oyun oynama, Yapay Genel Zeka yolunda gerekli bir kilometre taşı olarak kabul edilmektedir.

Yunanistan, 2023 Eurovision Şarkı Yarışması 'na Victor Vernicos'un seslendirdiği "What They Say" adlı şarkısıyla katılmıştır. Yunan yayıncı Ellinikí Radiofonía Tileórasi (ERT) tarafından Birleşik Krallık'ın Liverpool kentinde yapılan 2023 yarışması'nda Yunanistan'ı temsil eden katılımcı Görevlendirme yöntemi ile belli olmuştur.

Crystal Castles, Atari, Inc. tarafından 1983 yılında piyasaya sürülen bir arcade oyunudur. Oyuncu, bazıları mücevherlerin peşinde olan düşmanlardan kaçarken, trimetrik projeksiyonlu işlenmiş kalelerde bulunan mücevherleri toplamak zorunda olan Bentley Bear'ı kontrol eder. Crystal Castles, süresiz olarak devam etmek, bir öldürme ekranında döngü yapmak veya bitirmek ve gelişmiş warp bölgeleri içermek yerine, bir sonu olan ilk atari aksiyon oyunlarından biridir.