İçeriğe atla

Dara Birnbaum

Dara Birnbaum
Doğum1946
New York, Amerika Birleşik Devletleri
MeslekMontaj sanatçısı, video sanatçısı

Dara Birnbaum (d. 1946), New York'ta çalışan ve yaşayan Amerikan video ve montaj sanatçısıdır. Birnbaum, 1970'li yılların ortasından sonuna Amerikan halkı televizyonun sürekli gelişmesinin varlığına ve video sanat alanında açığa çıkmasına meydan okuyarak başladı. Çalışmaları başlıca televizyon ve video sanatında kesişme noktası olarak kitle iletişim araçlarının estetik özelliklerini ve ideolojik konuları ele alıyor. Birnbaum, spor programları, pembe diziler ve bilgi yarışması olarak örnek formatlar gibi malzemeler kullanarak televizyon görüntülerini yeniden düzenleyerek videoyu kullanmıştır. Teknikleri, metin ve müzik akışının kesilmesini ve resim tekrarını içerir. Birnbaum, 1970'lerin ortalarında video sanatıyla ortaya çıkan feminist sanat akımının bir parçasını oluşturmasıyla tanınmıştır.

Eğitimi

Dara Birnbaum 1946 yılında New York'ta doğdu. Birnbaum 1969'da Pittsburgh Carnegie Mellon Üniversitesi'nde mimarlık bölümünü BA ile tamamladı ve sonra, New York'taki Lawrence Halprin & Associates mimarlık şirketinde çalıştı. Firma ile yaptığı çalışma, kültür kitlesinde özel ve toplum alanları arasındaki bağı keşfederek ve yurttaşlık alanında düşünceyi yaşam boyu aşıladı. Sanat okumaya karar verdikten kısa süre sonra 1973'te San Fransisco Sanat Enstitüsü'nden resim sanatından BFA'yla mezun oldu.

Hayatı ve eserleri

Birnbaum 1975'te bir yıllığına Floransa'ya taşındı ve video sanat sergilerine öncülük eden galeri, Centro Diffusione Grafica tarafından video sanatı tanıştırıldı. 1976'da New York'a dönmesinden kısa bir süre sonra, Birnbaum sanatsal gelişimi büyük ölçüde etkileyen bir sanatçı olan Dan Graham ile tanıştı. Dan Graham, 1970'lerde sinemanın ona görüşünü eleştirel bir şekilde analizini sağlayan, İngiliz film teorisi dergisi olan Screen'e tanıttı. Birnbaum, sinema eleştirisinde feminist bağlam üzerine ortaya çıkan dergisinin tartışması çok ilgi duydu ama televizyonu dikkate alarak başarısızlığa uğradığı Screen'in Amerika kültür kitlesinin baskın gücü olarak filmin yerine geçtiğini inandığı bir araç bulundu. 1970'lerin ortasında, şair Alan Sondheim, Control Piece and Mirroring gibi ilk deneysel video eserlerini oluşturmak için olanak sağlayan Sony Portapak'ı Birnbaum'a ödünç verdi. Bu eserler ayna kullanımıyla ve yansıtılan görüntü aracılığıyla gösterme ve beden arasındaki ayrımı keşfetti. Aynaların varlığı, televizyon düzeneğini ve benimseyişini öncelikle odaklanan video eserleri 1970'lerin sonlarında devam etti. Televizyon düzeneğinin tekrarı ve bölümlenmesi yoluyla, bedensel hareketlerini ve aracın teknik yapılarını incelemek için ödünç kullandı. Bu incelemeler, 1978-1979'da video sanat eser parçası Transformation Wonder Woman'ın önde gelen eserinin temelini oluşturdu. Bu eserde, televizyon serisine yerleştirme amacında olduğu için ve ideolojik alt metinleri bozmak için Wonder Woman'ın görüntüsüne uygun kullandı. Siren uyarısıyla ağlama eşliğinde coşkun parlamalarla uzun süren alkış tufanı ile açıldı. 1979'da, Televizyon prodüksiyon sonrası birimde çalışırken, ayrılmış görüntülerden videoyu hızlı şekilde düzenlemiş video kolajları yapmaya başladı. 1982'de, Birnbaum, Wang Computers ticaretinin bir bölümü ve PM magazin, gece TV Show'ları ayrılmış videoları Acid Rock adlı parçayı yarattı. Dört kanallı bir video kurulumunun bir parçası olan Document 7 için yaratılan, Acid Rock,Doors tarafından ‘’ L.A. Woman’ın yeniden oluşturulmuş versiyonu ve ünlü resim kullanımı boyunca Birnbaum’un eserlerindeki feminizm ve televizyon, tüketicilik temalarının üstünde durmuştur. 1985’te Whitney Biennial’a katıldı. 1990’da yayınladığı tek kanallı video çalışması Cannon: Sokağa çıkma davranış politikası olan Taking to Street, 1968 Mayıs’ta Paris’te ayaklanmayı görüntüsel akla getirmeyle şekillendirdi, 1987 Nisan’da Princeton Üniversitesi’nde tutulan Take Black the Night marşından amatör bir şekilde görüntüyü arasına karıştırdı. 1994 altı kanallı video Hostage, 1977’de Hanns-Martin Schleyer’in kaçırılması konu olarak sağladı. Technology/ Transformation: Wonder Woman, Modern Sanat Müzesi’nde koleksiyon olarak yer almaktadır. Birnbaum, Ulusal Kanada Galerisi koleksiyonunda da eserlere sahiptir. 2010 yılında Amerika Birleşik Devletleri Sanatçılar ödülü’nü kazandı.

Eserleri

Electronic Arts intermix tarafından dağıtılan Dora Birnbaum’un eserleri şunları içerir:

  • Technology/Transformation:Wonder Woman
  • Kiss The Girls:Make Them Cry (1979)
  • Local TV News Analysis (1980)
  • Pop-Pop Video (1980)
  • General Hospital/Olympic Women Speed Skating (1980)
  • Kojak/Wang (1980)
  • Remy/Grand Central: Trains and Boats and Planes (1980)
  • Fire! Hendrix (1982)
  • PM Magazine/Acid Rock (1982)
  • Damnation of Faust: Evocation (1983)
  • Damnation of Faust: Will-o'-the-Wisp (A Deceitful Goal) (1985)
  • Artbreak, MTV Networks, Inc. (1987)
  • Damnation of Faust: Charming Landscape (1987)
  • Canon: Taking to the Streets, Part One: Princeton University - Take Back the Night (1990)
  • Transgressions (1992)

Notlar

  • Dara Birnbaum, The Dark Matter of Media Light", ed. Karen Kelly, Barbara Schröder, and Giel Vandecaveye, DelMonico Books, 2010, p. 10. ISBN 978-3-7913-5124-7
  • Demos 2010, p. 9.
  • Demos 2010, p. 11.
  • a b Demos 2010, p. 11–12.
  • Margot Lovejoy, Digital Currents: Art in the Electronic Age, Routledge, 2004, p108.ISBN 0-415-30780-5
  • Demos 2010, p. 1.
  • Demos 2010, p. 14–16.
  • Catherine Elwes, Video Art: A Guided Tour, I.B.Tauris, 2005, p108. ISBN 1-85043-546-4
  • "PM Magazine/Acid Rock". Electronic Arts Intermix. Retrieved 6 April 2012.
  • ^Margot Lovejoy, Digital Currents: Art in the Electronic Age, Routledge, 2004, p129.ISBN 0-415-30780-5
  • Dot Tuer ' Mirrors and Mimesis: An Examination of the Strategies of Image Appropriation and Repetition in the Work of Dara Birnbaum' issue 3 May 1997 n.paradoxa: international feminist art journal online pp. 4–16
  • Dot Tuer, Mining the Media Archive: Essays on Art, Technology and Cultural Resistance, YYZ Books, 2006, p45.ISBN 0-920397-35-2
  • moma.org.uk
  • National Gallery of Canada's Cybermuse website
  • United States Artists Official Website Archived 10 Kasım 2010, at the Wayback Machine.
  • [1] 4 Mart 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.

Kaynakça

Demos, T. J. (2010). Dara Birnbaum:Technology/Transformation: Wonder Woman. Afterall Publishing. ISBN 978-1-84638-066-2.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Modern sanat</span>

Modern sanat, genellikle 1880'lerin izlenimcilerinden (empresyonistler) 1960-70'lere kadar devam ettiği kabul edilen sanat dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Balkan Naci İslimyeli</span> Türk ressam

Balkan Naci İslimyeli, Türk ressam ve öğretim üyesi.

<span class="mw-page-title-main">Marie-Josée Croze</span>

Marie-Josée Croze, Kanadalı oyuncu.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Yeni medya sanatı</span>

Yeni medya sanatı; dijital sanat, bilgisayar grafikleri, yeni medya teknolojileri, bilgisayar animasyonları, sanal sanat, İnternet sanatı, interaktif sanat, video oyunları, robotbilimi ve bioteknolojik sanat yöntemlerini kullanarak yapılan sanat eserlerini kapsayan bir sanat türüdür. Bu terim, açığa çıkardığı kültürel obje ve sosyal olaylar ile kendini eski görsel sanatlardan ayırmaktadır. Kullanılan araçlar ile bu mecra, çağdaş sanat için kilit bir rol oynamakta ve doğal olarak günümüzde Yeni Anlatım Biçimleri veya Yeni Medya konularını okutan saygın üniversite, sanat okulu ve uluslararası lisansüstü programlarının sayısının gün geçtikçe artmasına sebep olmaktadır. Yeni medya sanatı genellikle sanatçı ve izleyici ya da izleyici ve sanat eseri arasında bir etkileşim içerir. Fakat, bazı teorisyenlerin ve küratörlerin belirttiği gibi bu etkileşim, sosyal takas, katılım ve dönüşüm yeni medya sanatının ayırt edici özelliği değil, diğer modern sanat pratikleriyle paylaştıkları ortak zemindir. Bu anlayış aslında, kültürel uygulama biçimleriyle eş zamanlı ortaya çıkan teknolojik platformları ve teknolojik mecraları sorgulamayı vurgular.

Enformasyon Sanatı elektronik sanatı'ndan yeni gelişen bilgisayar bilimi, bilişim teknolojisi ve ayrıca klasik sanat dalları performans sanatı, görsel sanat, yeni medya sanatı, kavramsal sanat gibi alanları sentezleyen bir sanat dalıdır. Enformasyon Sanatı, genellikle büyük çapta bilgi işleyerek sanatsal içerik üreten bilgisayarlarla etkileşim halindedir.

<span class="mw-page-title-main">Bilgisayar sanatı</span>

Bilgisayar sanatı yapımında veya gösteriminde bilgisayar kullanılarak gerçekleştirilen her türlü sanat eserini kapsayan bir sanat biçimidir.

Elektronik Sanat elektronik ortam kullanılarak yapılan sanat biçimidir. Teknoloji'iden yaralandığı için sürekli farklı ve daha kaliteli ürünler ortaya çıkarma olanağı vardır. İlişkili olduğu konular information art, new media art, video art, dijital sanat, interaktif sanat, internet sanatı ve electronik müziktir. Kavramsal sanat ve sistem sanatı'ndan gelişerek büyüdüğü kabul edilmektedir.

<i>Wonder Woman</i> (film) bilim kurgu filmi

Wonder Woman, aynı adlı DC Comics karakterinden uyarlanan 2017 yapımı Amerikan süper kahraman filmi. DC Extended Universe'in dördüncü yapımı olarak tasarlandı. Film Patty Jenkins tarafından yönetilirken senaryo Jason Fuchs tarafından yazıldı. Filmde Gal Gadot, Chris Pine, Connie Nielsen, Lucy Davis, Robin Wright, Lisa Loven Kongsli, Danny Huston, Elena Anaya ve David Thewlis oynamaktadır. Temel çekimler Kasım 2015'in sonlarında başladı. 2 Haziran 2017 vizyona girdi. 2020 yılında vizyona girecek Wonder Woman 1984 filminin 2017'de vizyona giren Wonder Woman'ın devamı olmayacağını Vulture'a konuşan filmin yapımcısı Charles Roven açıklamıştır.

Jerri Allyn, Los Angeles, Kaliforniya merkezli bir Amerikan feminist performans ve enstalasyon sanatçısı ve eğitimci.

Nancy Angelo örgütsel bir psikolog. Aynı zamanda Los Angeles'taki feminist sanat hareketine katılmış bir performans ve video sanatçısıdır. Bir sanatçı olarak, 1976'da Candace Compton, Cheri Gaulke ve Laurel Klick ile ortak performans sanatları grubu olan Feminist Sanat Topluluğu'nu kurmakla ünlüdür.

Linda Stein Amerikalı heykeltıraş ve feminist.

Miriam Schapiro ya da Mimi Birleşmiş Milletler'de bulunmuş Kanada doğumlu bir sanatçıdır. Kendisi ressam, heykeltıraş, desinatör ve feminist sanatının öncülerindendi. Aynı zamanda Pattern and Decoration sanat akımının lideri olarak düşünülüyor.

Joyce Kozloff, 1990'lı yılların başlarından beri süren haritacılık üzerine kurulu siyasi hedefli çalışmaları olan bir Amerikalı sanatçıdır.

<span class="mw-page-title-main">Shirin Neshat</span> New Yorkta yaşayan; film, video ve fotoğraf çalışmalarıyla tanınan İranlı görsel sanatçı

Shirin Neshat New York'ta yaşayan, film, video ve fotoğraf çalışmalarıyla tanınan İranlı çağdaş sanatçıdır. Sanat eserleri, İslam ve Batı, feminenlik ve maskülenlik, kamusal yaşam ve özel yaşam, gelenek ve modernite arasındaki tezatları işler. Neshat, 1999 yılında 48. Venedik Bienali Uluslararası Ödülü'nü kazanmış, 2009 yılında 66. Venedik Film Festivali'nde En İyi Yönetmen dalında Gümüş Aslan ödülü sahibi olmuş, Huffington Post eleştirmeni G. Roger Denson tarafından On Yılın Sanatçısı seçilmiştir. Yale Üniversitesi Sanat Okulu fotoğraf bölümünde ders vermektedir.

Nil Yalter, Türk kavramsal sanatçı.

Martha Rosler Amerikalı bir sanatçıdır. Fotoğraf, video, enstalasyon, heykel ve performansın yanı sıra sanat ve kültür üzerine yazılar yazıyor. Rosler'in çalışmaları, genellikle kadınların deneyimlerine odaklanan günlük yaşam ve kamusal alan üzerine odaklanır. İşlerinde tekrarlayan konular, medya, savaş, mimarlık, çevre, ulaşım sistemleri, evsizliğe kadar değişir.

Feminist sanat hareketi, feministler tarafından, kadınların yaşam ve deneyimlerini yansıtan sanat eserleri üretmenin yanı sıra; çağdaş sanat üretimi ve algısının temelini değiştirmek için uluslararası düzeyde gerçekleştirilen çalışmaları ifade eder. Sanat tarihi ve pratiği içinde kadınlara daha fazla görünürlük kazandırmayı amaçlamaktadır. Aynı zamanda feminist hareketin iç düşüncelerini ve amaçlarını görselleştirerek sanat yoluyla herkese gösterme ve anlam verme amacıyla icra edilmektedir. Hareket, sanat dünyasının ana akım anlatısını baltalamaya devam edenlerin rolünü oluşturmasını sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Feminist sanat</span>

Feminist sanat, 1960'ların sonu ve 1970'lerin feminist hareketiyle ilişkili bir sanat kategorisidir. Feminist sanat, kadınların yaşamları boyunca deneyimledikleri toplumsal ve politik farklılıkları vurgular. Bu sanat biçiminden umut edilen kazanım, eşitliğe veya özgürlüğe yol açma umuduyla dünyaya olumlu ve anlayışlı bir değişiklik getirmektir. Kullanılan medya, resim gibi geleneksel sanat biçimlerinden performans sanatı, kavramsal sanat, vücut sanatı, zanaatçılık, video, film ve lif sanatı gibi daha alışılmışın dışında yöntemlere kadar uzanmaktadır. Feminist sanat, yeni medyanın ve yeni bir bakış açısının dahil edilmesi yoluyla sanatın tanımını genişletmeye yönelik yenilikçi bir itici güç olarak hizmet etti.

<span class="mw-page-title-main">Paleo sanatı</span> bilimsel kanıtlara göre tarih öncesi yaşamı tasvir etmeye çalışan sanat türü

Paleo sanatı, tarih öncesi yaşamı bilimsel kanıtlara göre tasvir etmeye çalışan herhangi bir orijinal sanatsal çalışmadır. Paleo sanatına ait eserler, fosil kalıntılarının temsili veya canlılar ile ekosistemlerinin kurgusal tasvirleri olabilir. Paleo sanatı, genellikle tarih öncesi hayvanların popüler kültürdeki tasvirlerine dayanır ve bu da halkın bu hayvanlara yönelik algısını etkiler ve bu hayvanlara olan ilgiyi artırır. "Paleo sanatı" kelimesi, diğer gayri resmi anlamda, tarih öncesi sanatın adı olarak çoğunlukla mağara resimlerinde de kullanılır. Bu terimin alternatif kavramı, arkeolojik toplumun alanıdır.