İçeriğe atla

Dandan Oilik

Dandan Oilik
Dandan-Uiliq Budist Tapınağı kalıntıları
China üzerinde Dandan Oilik
Dandan Oilik
China haritasındaki konumu.
Konum Çin
BölgeÇira İlçesi'nin kuzeyi, Hotan ili, Sincan Uygur Özerk Bölgesi
Koordinatlar37°46′28.5″K 81°4′23″D / 37.774583°K 81.07306°D / 37.774583; 81.07306

Dandan Oilik (Çince (basitleştirilmiş): ; Çince (geleneksel): 丹丹烏里克; pinyin: Dāndānwūlǐkè), ayrıca Dandān-Uiliq, kelime anlamı ile "fildişinden evler", Çin'in Taklamakan Çölü'nde, günümüzün Sincan Özerk Bölgesi olan Hotan'ın kuzeydoğusunda, Hotan ve Keriya nehirleri arasında yer alan terk edilmiş tarihi bir vaha şehri ve Budist sitesidir.[1] Merkezi site 4,5 km2 bir alanı kaplamaktadır; büyük vaha 22 km2'lik bir alana yayılır. Alan, İpek Yolu'nun güney kolu boyunca,[2] altıncı yüzyıldan sekizinci yüzyılın sonunda Tibet ilerlemesinden önce terk edilinceye kadar gelişti.

Dandan Oilik, 1896'da başlayan bir dizi yabancı kaşif tarafından yeniden keşfedilmiş ve kısmen kazılmıştır ve el yazmaları, sıva kabartmaları, boyalı ahşap paneller ve duvar resimleri gibi zengin buluntular ortaya çıkarmıştır. Sitenin çoğu araştırılmamış olmasına rağmen 2006 yılında ayrıntılı bir kazı gerçekleştirilmiştir. Dandan Oilik şu anda halka kapalıdır.[3][4]

Yeniden keşif

Yer değiştiren kumların altında bin yıldan uzun bir süre boyunca terk edili kaldıktan sonra, Dandan Oilik 1896'da İsveçli kaşif Sven Hedin tarafından yeniden keşfedildi. Çantalarını Hotan'da bırakarak, Hedin, 14 Ocak 1896'da dört adam, üç deve ve iki eşek ile birlikte elli gün sürecek bir uzun yolculuğa çıktı. Beş gün sonra parti, zaman zaman elli ayak yüksekliğe kadar yükselen tepeler arasında doğuya doğru ilerleyen Beyaz Yeşim Nehri'nden ayrıldı. Hedin ve ekibi, Hotan'dan ayrıldıktan on gün sonra, canlı ılgınlar veya su kaynaklarına işaret eden kavakların bulunduğu kum tepeleri arasındaki "geçitler"den geçerek eyersiz develerini "Taklamakan'ın Gömülü Şehri"ne doğru sürdüler.[5][6]

Sitede yüzlerce ahşap evin izlerini, duvarları kazıkla sabitlenmiş saz demetlerinden inşa edilmiş bir "Buda Tapınağı"nı, toprak sıva ve duvar resimlerinde - diz çökmüş kadınlar, Fars giysileri giyen bıyıklı erkekler, hayvanlar ve dalgalarda sallanan tekneler; çözülemeyen karakterlere sahip kağıt parçaları; gerçek boyutlu bir alçı ayağı; ve bir dizi Buda resmi buldular. İki ila iki buçuk mil uzunluğundaki bir alana yayılan harabelerin çoğu yüksek tepelerin altına gömülmüştü. Hedin kazıların "çaresiz iş" olduğunu, kumun kazılan her şeyi derhal doldurduğunu ve tüm tepelerin kaldırılmasını gerektirdiğini belirtti; ayrıca, antik çağlardan kalmasına rağmen, develer ve eşekler hala bir zamanlar inşaatta kullanılan sazları "zevkle tüketmekteydi".[5] Şehrin genel planını kurtaramasa da, Hedin bahçelerin izlerini, antik caddeleri gösteren kavak sıralarını ve antik kayısı ve erik ağaçlarının kalıntılarını buldu, bu da "Tanrı'nın lanetine uğramış bu şehrin duvarları, çöldeki bu ikinci Sodom, antik çağlarda güçlü bir dere olan - Keriya-daria tarafından erozyona uğramıştı".

Aurel Stein

Dandan Oilik'te Aurel Stein tarafından keşfedilen ahşap panelde resim yapmak, başörtüsünde ipekböceği yumurtalarını Çin'den Khotan Krallığına kaçırmak için gizleyen prenses efsanesini tasvir ediyor.

Aralık 1900'de, Hotan'da, Dandān-Uiliq olarak bilinen bir siteden Brahmi alfabesinde yapılmış sıva kabartmaları, kağıt belgeler ve duvar resimleri parçalarını getiren "güvenilir "bir hazine arayıcısı"" tarafından harekete geçirilecek olan Aurel Stein, kazılara başlamak için iki rehber ve otuz işçiden oluşan bir ekibin eşliğinde Hedin'in izinden gitti.[7][8] Konutlar ve bir dizi Budist tapınağı da dahil olmak üzere (Stein tarafından D. I ila D. XVII olarak etiketlenmiş) bir dizi yapı ortaya çıkardı. D. II, sadece üst üste yerleştirilmiş merkezi bir dikdörtgen platforma ve ayağının hayatta kaldığı kalıplanmış bir lotus heykeli tabanına sahipti; çevresindeki geçit Stein tarafından parikrama (sünnet ritüeli) için hizmet alanı olarak tanımlandı. Bitişik küçük bir binada, Stein'ın bir katır üzerine taşıdığı ve günümüzde British Museum'da bulunan başsız bir Buda vardı; posta benzeri çağdaş yumuşak bir deriden yapılan ve chāruks olarak adlandırılan geniş bot giyen başka bir başsız figürün Türkistan tarafından bir ırkı, temsil ettiği düşünülmektedir. Oturmuş bir figürün Kubera'yı temsil ettiği düşünülmektedir. Ayrıca, bir Buda, atlılar ve çiçeklerle dolu lotus zeminine karşı su havuzunda çıplak bir şekilde dans eden bir kız, mücevherlerle ve stratejik olarak yerleştirilmiş asma yapraklarıyla süslenmiş duvar resimleri de bulundu.

Kağıt, tahta tabletler ve çubuklara çeşitli alfabelerde yazılmış belgeler arasında Budist metinleri vardı; iki alıcısının on ay sonra bile ödeme yapamamasından sonra bir eşeğinin kurtarılması için yazılmış bir dilekçe; haydutların saldırısından sonra tahıl ve zorla çalıştırma taleplerinden muafiyet dilekçesi; ordu için okların yapımında kullanmak bıldırcın tüyleri için bir talep; kredi kayıtları; David Samuel Margoliouth tarafından 718'e tarihlenmiş önemli bir erken Yahudi-Pers belgesi, ağırlıklı olarak koyun satışı, haksız muamele şikayetleri ve bir kızın öğretimi ile ilgili gibi görünen belgeler de bulundu.[7][9] Aurel Stein belgeyi İngilizceye çevirdi.[10]

Sonraki keşif gezileri

1905'te coğrafyacı Ellsworth Huntington, Dandan Oilik'i ziyaretinde, bir zamanlar bölgede yer alan ancak artık kurumuş bir nehrin varlığını ortaya koydu.[11][12] 1928'deki Emil Trinkler ve Walter Bosshard'ın ziyaretinden Sincan Arkeoloji Enstitüsü tarafından 1996'da yapılan ilk incelemeye kadar yaklaşık yetmiş yıl boyunca site araştırılmadı. 1998'de Christoph Baumer sahaya bir keşif başlattı ve daha fazla araştırma yaptı.[13] 2002 yılında, Sincan Kültürel Eserler Bürosu, Sincan Arkeoloji Araştırma Enstitüsü ve Japonya'daki Bukkyo Üniversitesi Niya Araştırma Enstitüsü'nden ekipler tarafından ortak bir keşif, duvar resimleriyle bezeli yeni bir Budist tapınağı keşfetti. Bu yapı daha sonra kazıldı ve resimlerin otuz kadarı ayrıldı ve Ürümçi'ye götürüldü. Bu resimlerde oturan Budalar, Bin Buda geleneğinde ait figürler, bodhisattvalar, benekli dağlarda atlılar ve İran Saka dilinde bir yazıt yer almaktadır. 2006 yılında, kültürel önemine istinaden, Dandan Oilik, Devlet Kültürel Miras Yönetimi tarafından Ulusal Düzeyde Korunan Önemli bir Tarihi ve Kültürel Bölge olarak listelenmiştir.[14]

Galeri

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ The Silk Road: Trade, Travel, War and Faith. Serindia Publications, Inc. 2004. s. 158. 18 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2020 – Google Books vasıtasıyla. 
  2. ^ Boulnois, Luce (2005). Silk Road: Monks, Warriors & Merchants. Hong Kong: Odessey Books & Guides. ss. 184, 400. ISBN 962-217-721-2. 
  3. ^ Xinjiang: China's Central Asia. Odyssey: Airphoto International Ltd. 2012. ss. 392-8. ISBN 978-962-217-790-1. 
  4. ^ "Painted wooden panel showing riders with bowls". British Museum. 6 Ağustos 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Ekim 2012. 
  5. ^ a b Through Asia. Methuen. 1898. ss. 798-802. 
  6. ^ "Following in the Footsteps of Xuanzang: Aurel Stein and Dandān-Uiliq". Digital Silk Road Project. 19 Ağustos 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Ekim 2012. 
  7. ^ a b Ancient Khotan: detailed report of archaeological explorations in Chinese Turkestan. Oxford University Press. 1907. ss. 236-303; 521-536; 571-574; 577; 590. 
  8. ^ Sir Aurel Stein: Archaeological Explorer. University of Chicago Press. 1977. ISBN 0-226-53177-5. 
  9. ^ From Yuan to Modern China and Mongolia: The Writings of Morris Rossabi. Brill. 28 Kasım 2014. ss. 292-. ISBN 978-90-04-28529-3. 11 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Haziran 2020. 
  10. ^ Ancient Khotan: Detailed Report of Archaeological Explorations in Chinese Turkestan. Clarendon Press. 1907. ss. 572-. 
  11. ^ Zhang Yuzhong (2008). "A Newly Discovered Buddhist Temple and Wall Paintings at Dandan-Uiliq in Xinjiang". Journal of Inner Asian Art and Archaeology. Brepolis. 3: 157-170. 
  12. ^ Huntington, Ellsworth (1906). "The Rivers of Chinese Turkestan and the Desiccation of Asia". The Geographical Journal. Royal Geographical Society. 28 (4): 363. 
  13. ^ Southern Silk Road: in the Footsteps of Sir Aurel Stein and Sven Hedin. Bangkok: Orchid Press. 2003. ss. 71-90. 
  14. ^ "国务院关于核定并公布第六批全国重点文物保护单位的通知". State Administration of Cultural Heritage. 20 Ekim 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ekim 2012. 

Konuyla ilgili yayınlar

  • [Dandan Oilik Site - Report of the Sino-Japanese Joint Expedition] |çeviri-başlık= kullanmak için |başlık= gerekiyor (yardım) (Çince). Pekin: Cultural Relics Press. 2009. s. 335. ISBN 978-7-5010-2864-1. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Soğdca, Soğutça veya Soğdakça, Orta Asya'da yer alan Soğdiana'da ve Çin'deki Soğd göçmen gruplarının yaşadığı bazı bölgelerde kullanılmış bir Doğu İran dili.

<span class="mw-page-title-main">Aksu (şehir)</span> Çin Sincan Uygur Özerk Bölgesinde bir şehir

Aksu (şehir), Çin Sincan Uygur Özerk Bölgesinde bir şehirdir.

<span class="mw-page-title-main">Aksu (il)</span> Çinin Sincan Uygur Özerk Bölgesinin orta-batısındaki bir il

Aksu İli, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesinin orta-batısında, bir ildir. Aksu başşehridir.

<span class="mw-page-title-main">Piçan İlçesi</span> Çinin Sincan Uygur Özerk Bölgesinin batısında, Turfan İline bağlı bir İlçe

Piçan İlçesi, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesinin batısında, Turfan İli'ne bağlı bir İlçedir.

<span class="mw-page-title-main">Mogao Mağaraları</span>

Mogao mağaraları,, Mogao yeraltı odaları, Bin Buda mağaraları ve Dunhuang mağaraları adlarıyla da bilinir. Çin'in Gansu eyaletinin Dunhuang şehrinin 25 km güneydoğusunda Mingsha dağı eteklerinde bulunan mağaralarda 492 adet tapınak vardır. Tarihi İpek Yolu'nun üzerinde önemli bir vahada yer alan mağaralarda bin yıllık bir dilimi kapsayan süreç içinde yapılmış Budist sanatın en seçkin örnekleri bulunmaktadır. Budist yeraltı mabedlerinin yapımına 366 yılında başlanmış ve uzun süre çeşitli heykel ve sanat eserlerini saklamak amacıyla kullanılmışlardır. Mogao mağaraları Longmen yealtı odaları ve Yungang yeraltı odaları ile birlikte Çin'in en bilinen Budist yeraltı odalarından ve en ünlü antik heykel sitlerden biridir.

<span class="mw-page-title-main">Piçan Krallığı</span>

Piçan Krallığı, kabaca milattan önce 200 ile milattan sonra 1000 yıllarında Taklamakan Çölü'nün kuzeydoğusunda Lop Nur Tuz Gölü içine alan bölgede kurulmuş, Çince adı Shànshàn olan bir krallıktır.

<span class="mw-page-title-main">Vat Si Saket</span> Vientianedeki Budist tapınak

Vat Si Saket, Laos'un başkenti Vientiane'de yer alan Budist tapınağı. Manastırın duvarlarında 2000'den fazla gümüş ve seramikten oluşan Buda resimleri vardır. Tapınak ayrıca müze olarak kullanılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Bezeklik Mağaraları</span> Magara

Bezeklik Bin Buda Mağaraları, Çin'in Turfan ve Piçan (Loulan) kentleri arasında yer alan ve 5. yüzyıldan 14. yüzyıla tarihlenen Budist grottolardan oluşan bir komplekstir. Mağaralar kuzeydoğu Taklamakan Çölü'nde, Karahoca antik kalıntılarının da bulunduğu Yanan Dağlar'ın Mutou Vadisi'nde yer alır. Batı Mutou Vadisi'ndeki kayalıklarda yer alan mağaraların ayakta kalanlarının çoğu 10. ila 13. yüzyıllar arasında Batı Uygur Krallığı'ndan kalmadır.

<span class="mw-page-title-main">Astana Mezarlığı</span>

Astana Mezarlığı, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesi'nde, Turfan'ın 37 kilometre (23 mi) güneydoğusunda, Karahoca antik kentinden kalma bir antik mezarlıktır. Özellikle 4. yüzyıldan 8. yüzyılın ilk yarısına kadar Karahoca'daki Çinli yerleşimcilerin torunları için mezarlık görevi gördü. Kompleks 10 kilometrekare (3,9 sq mi) alan kaplamaktadır ve 1.000'den fazla mezar içerir. Kurak ortamı nedeniyle mezarlardaki doğal mumyalar da dahil olmak üzere birçok önemli eser iyi korunmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Niya harabeleri</span>

Niya harabeleri, Çin'in Sincan eyaletinde, Tarım Havzası'nın güney kenarında, modern Niya ilinin yaklaşık 115 kilometre (71 mi) kuzeyinde bulunan bir arkeolojik sit alanıdır. Antik site ana dilinde Caḍ́ota Han Hanedanlığı döneminde Çince Jingjue olarak biliniyordu.. Bölgede çok sayıda arkeolojik eser ortaya çıkarılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Kızıl Mağaraları</span> Çinin Sincan Uygur Özerk Bölgesindeki bir dizi Budist kaya mağarası

Kızıl Mağaraları, Çin'in Sincan Uygur Özerk Bölgesi'ndeki Bay İlçesindeki Kızıl kasabası yakınlarında bulunan bir dizi Budist kaya mağarasıdır. Site, Muzat Nehri'nin kuzey yakasında, Kuça'nın 65 kilometre batısında yer almaktadır. Bu alan İpek Yolu üzerinde yer alan bir ticaret merkeziydi. Mağaraların Çin'deki en eski büyük Budist mağara kompleksi olduğu ve 3. ve 8. yüzyıllar arasında gelişim gördüğü ifade edilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Kumtura Mağaraları</span>

Kumtura Bin Buda Mağaraları, Çin'in Sincan Özerk Bölgesi'nde yer alan bir Budist mağara tapınak sitesidir. Site antik İpek Yolu üzerinde, Kuçar İlçesi'ndeki Kuça'nın 25 km batısında yer almaktadır. Beşinci yüzyıldan on birinci yüzyıla kadar tarihlenen 112 mağara tapınağı içermektedir. İslami fetihler sırasında ve daha sonra sitenin terk edilmesinden sonra ara sıra gerçekleştirilen yerleşimlerle hasar gören Kumtura, 1902 Otani seferi, Oldenburg ve Le Coq dahil olmak üzere Çin Orta Asyası'na yapılan erken yabancı seferler ile araştırıldı. Sonuncu seferde birkaç duvar resmi çıkarıldı ve bu buluntular Berlin'e götürüldü.

<span class="mw-page-title-main">1902 Ōtani seferi</span>

1902 Ōtani seferi, Ōtani Kōzui liderliğindeki ve 1902'den 1904'e kadar süren Taklamakan Çölü'ndeki bir dizi İpek Yolu bölgesine yapılan bir Japon arkeolojik keşif gezisiydi. Bu keşifle, Budizmin Orta Asya üzerinden Çin'e geçişinin araştırılması amaçladı ve Kuçar bölgesinde büyük kazılar yapıldı.

<span class="mw-page-title-main">Miran</span>

Miran, Kuzeybatı Çin'de, Sincan'daki Taklamakan Çölü'nün güney kenarında bulunan eski bir vaha şehridir. Lop Nur çölünün Altun Shan dağlarıyla birleştiği yerde bulunan Miran, bir zamanlar İpek Yolu olarak bilinen ünlü ticaret yolunun bir durağıydı. İki bin yıl önce dağdan bir nehir akan bir nehir bulunmaktaydı ve Miran'ın gelişmiş bir sulama sistemi vardı. Günümüzde alan, bakımsız yolları bulunan ulaşımın zorluklarla sağlandığı, seyrek yerleşimli, tozlu bir bölgedir. 20. yüzyılın başlarından bu yana yapılan arkeolojik kazılar, MS 2. ila 5. yüzyıllar arasında var olan geniş bir Budist manastır alanını ve MS 8. ve 9. yüzyıllara tarihlenen bir Tibet yerleşimi olan Miran Kalesi'ni ortaya çıkardı.

<span class="mw-page-title-main">Kızılkaya Mağaraları</span>

Kızılkaya Mağaraları (Çince: ), Kuçar, Sincan, Çin'de yer alan mağaralardır. Mağara kompleksinin içinde bir Budist Tapınağından yer almaktadır. Mağaradaki resimler MS 5. yüzyıla kadar tarihlendirilmektedir. Yakındaki diğer ünlü yerler Kızıl Mağaraları, Kumtura Mağaraları, Subaşı Tapınağı ve Simsim Mağaraları'dır.

<span class="mw-page-title-main">Sampul gobleni</span>

Sampul gobleni, Çin'in Sincan eyaletinin Hotan İli'nin Lop İlçesi'ndeki Sampul'un Tarım Havzası yerleşiminde, Antik Hotan şehrinin yakınında bulunan eski bir yün duvar halısıdır. Goblen, Yunan kentaur ve diadem de dahil olmak üzere birçok Helenistik Dönem özelliğine sahiptir ve bu özellikleri onu Makedonyalı Büyük İskender tarafından Ahameniş İmparatorluğu'nun fethinden ve Seleukos İmparatorluğu'nun kurulmasından sonra kurulan Grek-Baktriya Krallığı'na tarihlendirir. 1. yüzyıldan kalma goblenin kırmızı ceketli ve pantolonlu bir Yueçi askerini temsil ettiği düşünülür.

<span class="mw-page-title-main">Uygur resim sanatı</span>

Uygur resim sanatı, yerleşik hayata geçen ilk Türk topluluğu olan Uygurların duvar resimlerinden başlayarak, minyatürlerle devam ederek gerçekleştirdikleri resim sanatına dair tüm örnekleri kapsar.

Modern Sincan bölgesinin tarihi bölgesi, Tarım Havzası (Altışehi) olarak da bilinir) ve Çungarya'nın farklı alanlarından oluşuyordu ve Budizmi benimsemiş Hint-Avrupalı Toharlar ve Saka halkları tarafından yerleşim görüyordu. Han hanedanı ile Hiung-nu arasındaki savaşlar nedeniyle Batı Bölgeleri Himayesi olarak Han Hanedanı ve Tang Hanedanı ile Birinci, Batı ve Doğu Göktürk Kağanlığı Hanedanlık arasındaki savaşlar nedeniyle Batı'yı Pasifize Etme amacıyla yine Tang Hanedaın altında Genel Koruyucu olarak Çin egemenliğine girdiler. Tang Hanedanı, An Luan İsyanı'nın ardından Batı'yı ve Anxi'nin Dört Garnizonu'nu pesifize etmek için Genel Himaye'deki bölgedeki kontrolünü geri çekti ve bunun ardından bölgede yaşayan Türk halkları İslam'a geçti.

<span class="mw-page-title-main">Pencikent duvar resimleri</span>

Pencikent duvar resimleri, Tacikistan'ın antik Soğdya kenti Pencikent'te İslam öncesi döneme ait en ünlü duvar resimleri arasında yer alıyor. Bölgeden çok sayıda duvar resmi ele geçirildi ve bunların birçoğu şu anda Sankt-Peterburg'daki Ermitaj Müzesi'nde ve Duşanbe'deki Tacikistan Ulusal Eski Eserler Müzesi'nde sergileniyor. Duvar resimleri, çoğunlukla Soğd ve Türk elitlerden ve muhtemelen heterojen kökene sahip diğer yabancı tüccar gruplarından oluşan Pencikent toplumunun kozmopolit doğasını ortaya koyuyor. Karşılaştırmalı araştırmalar, Eski Türk kıyafetleri, silah eşyaları, saç stilleri ve ritüel fincanlarla önemli benzerlikler olduğunu ortaya koymaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Efrasiyab duvar resimleri</span>

Elçilerin Resimleri olarak da adlandırılan Efrasiyab duvar resimleri, Soğd sanatının nadide bir örneğidir. 1965 yılında yerel yetkililerin Moğol öncesi Semerkand'ın eski bölgesi olan Afrāsiāb höyüğünün ortasında bir yol inşa etmeye karar vermesiyle keşfedildi. Şu anda Afrāsiāb höyüğündeki özel bir müzede korunmaktadır.