İçeriğe atla

Dövüş oyunu

Dövüş oyunu, video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi, yaralamayı hedefleyen oyun türlerinden bir tanesidir. Bu türde oyuncu, karakterini kontrol ederek bilgisayara karşı veya gerçek bir oyuncuya karşı oyunu kazanmaya çalışır. Dövüş oyunları birkaç turdan oluşur ve genelde her karakterin farklı bir yeteneği bulunur. Taraflar rakiplerine vurmaya çalışırken bir yandan da gelebilecek vuruşlara karşı önlem almaya çalışırlar. 1990'dan itibaren birçok oyunda, oyunculara çeşitli kombinasyonlar kullanarak özel vuruş yapma olanağı tanınmıştır.

İlk yumruklu dövüş oyunu 1976 yılında çıkan Heavyweight Champ'tır. Dövüş sanatlarını video oyunlarına dahil eden asıl oyun ise Karate Champ olmuştur.


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Tenis</span> raket ile oynanan bir spor

Tenis, raket ve topla iki kişi arasında ya da ikişer kişilik iki takım arasında oynanan olimpik bir spor. Oyuncular raketleri ile içi boş lastik bir tenis topunu ağ (file) üzerinden rakibinin sahasına (kort) atmaya çalışırlar. Kort toprak kort, çim kort ve sert kort türlerinde olur. Kurallar dahilinde en çok puanı alan oyuncu kazanır.

<span class="mw-page-title-main">Beyzbol</span>

Beyzbol, her biri dokuz oyuncudan oluşan iki takım arasında, sırayla vuruş ve saha çalışmasıyla oynanan bir sopa ve top sporudur. Oyun birkaç oyun boyunca gerçekleşir ve her oyun genellikle saha takımındaki atıcı olarak adlandırılan bir oyuncunun, vuruş yapan takımdaki vurucu adı verilen bir oyuncunun sopayla vurmaya çalıştığı bir topu fırlatmasıyla başlar. Vurucu takımın amacı, topu diğer takımın oyuncularından uzağa, oyun alanına vurarak, oyuncularının üsleri koşmasına izin vererek, dört üs etrafında saat yönünün tersine ilerlemelerini sağlayarak, koşuyu tamamlamaktadır. Savunma konumundaki karşı takımının amacı, vurucuların koşucu olmasını önlemek ve koşucuların üsler etrafında ilerlemesini engellemektir. Bir koşucu yasal olarak üslerin etrafında sırayla ilerlediğinde ve ana plakaya dokunduğunda bir koşu puanlanır.

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

<i>Mortal Kombat</i> Video oyunu serisi ve medya franchiseı

Mortal Kombat, 1992 yılında Midway Games tarafından oluşturulmuş dövüş oyunu odaklı bir medya franchise'ıdır.

<span class="mw-page-title-main">Penaltı vuruşu</span> futbolda bir tür direkt serbest vuruş

Penaltı vuruşu, bir oyuncunun yalnızca rakip takımın kalecisi tarafından savunulan kaleye tek bir atış yapmasına izin verilen, federasyon futbolunda oyunu yeniden başlatma yöntemidir. Bir oyuncunun kendi ceza sahasında direkt serbest vuruşla cezalandırılabilecek bir faul yapması veya topa el ile dokunması durumunda hakem tarafından verilir. Şut, kale çizgisine 11 m uzaklıkta olan ve taç çizgileri arasında ortalanmış olan penaltı noktasından yapılır.

<span class="mw-page-title-main">Defense of the Ancients</span> video oyunu

Defence of the Ancients (DotA), gerçek zamanlı strateji oyunu olan Warcraft III: Reign of Chaos ve Warcraft III: The Frozen Throne oyunları için üretilmiş bir moddur. Haritadaki senaryonun amacı; haritanın her köşesinde yer alan yapıları korumak ve düşman yapıları yok etmektir. Oyuncular güçlü ve yetenekli birimler olan 'Hero'(Kahraman)ları kullanırlar, oyun içerisinde bu kahramanlar birlikte çalışırlar ve AI(yapay zeka) kontrollü ittifak savaşçıları olarak adlandırılan 'creep'lerle oyun oynanır. Oyuncular oyunda kahramanları yönettiği gibi, düşmanlarını öldürerek kahramanlarına altın kazandırır ve ekipman alırlar.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

Aksiyon oyunu, el göz koordinasyonu ve tepki süresi gibi fiziksel zorlukları önplana çıkaran bir video oyun türüdür. Türün en bilinen alt türleri dövüş, nişan ve platform oyunlarıdır. Aynı zamanda çeşitli çevrelerde gerçek zamanlı strateji oyunları da aksiyon türüne dahil edilir.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

Video oyunu türleri belirlenirken sınıflandırmada video oyunlarının mekanikleri, tasarım aşamasında, tasarımcının verdiği kritik kararlar yani daha basit bir şekilde oynanış tarzları esas alınır. Lakin bu sınıflandırma her zaman tutarlı veya sistematik bir yol izleyememiştir. Bunun nedeni kriterlerin, ayrımı yapan kişi ya da kuruma göre farklılık göstermesidir. Tümüyle akademik çalışmaların yürütülmemesinden ötürü kimi zaman keyfi isimlendirmeler de söz konusudur. Buna rağmen dünya genelinde benimsenmiş tür kalıpları da mevcuttur.

Tek oyunculu video oyunlarında, oturuma yalnızca bir oyuncunun giriş yapabildiği ve oynanışın daha fazlasına müsaade etmediği durum, tek oyunculu olarak adlandırılır. "Tek oyunculu oyun", oyunu sadece bir kişinin yönlendirebildiğini anlatmak amacıyla kullanılırken; "tek oyunculu biçim", oynanışın çok oyunculu olabilme seçeneğini de beraberinde getirir. Tek oyuncu biçimi ikiye ayrılır:

<span class="mw-page-title-main">Nişancı oyunu</span>

Nişancı oyunu türü video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi ve yaralamayı hedefleyen oyun türüdür. Bu tür oyunlarda, oyuncuların karşı takımdaki oyuncuları silah kullanarak öldürmesi veya yaralaması amaçlanır. Silahların dışında kalan diğer yaralama ve öldürme yöntemlerini eklemek üretici firmanın oyunlarına eklediği yenilikçi fikirlere bırakılmıştır. Günümüzde ise bu oyunlar yüksek sayılara ulaşmıştır. Özellikle 1980'li yıllardan itibaren nişancı oyunları geliştirilmeye başlanmıştır. Günümüzde de bu tür oyunlar geniş bir popülarite kazanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Jianzi</span>

Jianzi (Çince:毽子); kapalı veya açık alanlarda, tek tek, çift ya da takım hâlindeki erkek ya da kadınlarca oynanır. Oyuncular vücutlarının eller ve kollar haricindeki kısımlarını kullanarak jianziyi birbirlerine atarlar. Top karşı tarafa başarıyla geçirildiğinde sayı kazanılır.

<i>Batman: Arkham Knight</i> 2015 video oyunu

Batman: Arkham Knight, Rocksteady Studios tarafından geliştirilen ve Warner Bros. Interactive Entertainment tarafından 2015'te yayımlanan aksiyon-macera video oyunudur. Video oyunu DC Comics'in Batman adlı süper kahramanını konu almaktadır. Video oyununun senaryosu Sefton Hill, Ian Ball ve Martin Lancaster tarafından yazılmıştır. Batman: Arkham video oyunu serisinin dördüncü ana video oyunudur. Seride 2013 video oyunu Batman: Arkham Origins'ten sonra gelmektedir. Video oyunu, Batman: Arkham City'nin devamı niteliğindedir ve bu oyunda konu alan olayların dokuz ay sonrasında Gotham City'de geçmektedir. Batman: Arkham Knight'ta ana olarak Scarecrow'un Gotham'ı ele geçirmeye çalışması konu almaktadır.

Beat 'em up, 80'li yılların ortasında türeyen ve geniş manada popüler olmuş, milyonlarca oyuncu tarafından oynanmış bir video oyunu sınıfıdır. Bu tip oyunlara bazen kavgacı ismi de verilmektedir.

<i>Mortal Kombat X</i> 2015 video oyunu

Mortal Kombat X, NetherRealm Studios tarafından geliştirilen ve Warner Bros. Interactive Entertainment tarafından yayımlanan bir dövüş video oyunudur. Mortal Kombat serisinin onuncu ana video oyunudur ve 14 Nisan 2015'te Microsoft Windows, PlayStation 4 ve Xbox One için yayınlandı. NetherRealm Studio'nun mobil takımı iOS ve Android cihazlar için versiyonunu geliştirdi. Xbox 360 ve PlayStation 3 için de bir versiyon geliştirildi ama sonunda iptal edildi çünkü NetherRealm bir Mortal Kombat oyununun beklenen kaliteyi son nesil versiyonlarında elde edemedi.

<span class="mw-page-title-main">Rol yapma video oyunu</span>

Rol yapma video oyunu, oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri bir video oyunu türüdür. Birçok rol yapma video oyunları, masa üstü rol yapma oyunları kökenlidir ve aynı terminolojinin, ayarların ve oyun mekaniğinin çoğunu kullanmaktadır. Kalem kâğıt oyunları ile diğer önemli benzerlikler arasında, geliştirilmiş öykü anlatma ve öyküleyici unsurlar, oyuncu karakter geliştirme, karmaşıklık, ayrıca oynatılabilirlik ve dalma sayılabilir. Elektronik bir ortam, oyun görevlisi gerekliliğini ortadan kaldırır ve muharebe çözünürlüğü hızını arttırır. RPG'ler, basit metin tabanlı konsol-pencere oyunlarından görsel olarak zengin 3D deneyimler haline gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Bölüm sonu canavarı</span>

Boss ya da bölüm sonu canavarı, video oyunlarında önemli bir bilgisayar kontrollü düşmandır. Boss savaşları genellikle oyunun belirli bir bölümünün doruğunda, genellikle bir seviye veya aşama sonunda veya belirli bir hedefi korurken görülür. Bölüm sonu canavarı genellikle oyuncunun o noktaya kadar karşılaştığı rakiplerden çok daha güçlüdür ve genellikle yalnız olarak karşı karşıya kalır. Bir miniboss aynı alan veya seviyede ana canavardan daha zayıf veya daha az önemli bir canavardır. Son boss genellikle bir oyunun ana düşmanıdır ve bu karakterin yenilgisi oyuncular için ödüllendiricidir.

Super Smash Bros. Ultimate, 2018 yılında Bandai Namco ve Nintendo tarafından geliştirilen bir almaşık dövüş video oyunudur. Oyun, Super Smash Bros. serisinin beşinci oyunu olup 7 Aralık 2018 tarihinde Nintendo Switch için piyasaya sürüldü.

Labirent video oyunları, 1980'li yılların başında popülerleşmiş bir video oyunu türüdür. Bu video oyun türünü diğer oyunlardan farklı kılan şey, oyunun bir labirent ortamında geçmesidir. Oyuncunun hızlı kararlar vererek labirent içerisindeki tehditlerden kaçması ve görevlerini tamamlaması gerekmektedir. Labirent içerisinde birden fazla yaratık veya oyuncu olabilir, zaman kısıtlaması bulunabilir. 1980 yılında Pac-Man video oyununun çıkmasıyla o zamana kadarki labirent anlayışı değişmiş, oyuncunun labirent içerisinde tek bir yol ile ilgilenmesini gerektiren durumlardan ziyade bütün koridorları taramasını gerektiren oyunlar yapılmaya başlanmıştır.