İçeriğe atla

Dört yüzlü zar

"1" yüzünde duran dört yüzlü bir zar
Dört yüzlü zar

Dört yüzlü zar, genellikle 1-4 aralığında rastgele tam sayı elde etmek için masa üstü rol yapma oyunlarında kullanılır. Bu zarın iki şekli vardır: dört eşkenar üçgen şekilli yüze sahip bir tetrahedron (piramit şekli) ve dört yüzü olan uzun bir uzun zar. İkinci tip iyi yuvarlanmaz ve bu nedenle genellikle havaya atılır veya bir kutu içinde sallanır.

Tarihsel kullanımı

Dört yüzlü zarları fındık, tahta, taş, fildişi ve kemikten oyan eski insanlar tarafından kumar ve kehanet araçları olarak kullanılmıştır.[1] Altı yüzlü zar daha sonra icat edilmiş ancak dört yüzlü zar, Asya'da popüler olmaya devam etmiştir. Antik Roma'da uzun dört yüzlü zarlar tali, altı yüzlü kübik zarlar ise tessera olarak adlandırılmıştır.[2] Hindistan ve Tibet'te, dört yüzlü uzun zarlar 64 olası sonuçtan 1'ini elde etmek için kehanet amacıyla yuvarlanmıştır.[3]

Antik Mezopotamya'da oynanan Ur Kraliyet Oyunu'nda kayadan yapılmış, yarısı beyaz ve yarısı siyah renkli, sekiz adet dört yüzlü piramit şekilli zar kullanılmıştır.[4] İskandinav oyunu daldøs dört yüzlü uzun bir zar kullanır.

Modern oyunlarda kullanımı

Dört yüzlü tetrahedron zar içeren rol yapma oyunları arasında Dungeons & Dragons[5] ve Pathfinder Roleplaying Game[6] bulunur. D20 Sistemi, 6, 8, 10, 12 ve 20 yüzlü diğer zarların yanı sıra dört yüzlü bir tetrahedron zar içerir.

Kaynakça

  1. ^ McManus, James (2009). Cowboys Full: The Story of Poker. Macmillan. s. 27. ISBN 1429990686. 
  2. ^ Sackson, Sid (1982). Gamut of Games. 2. Courier Dover. ISBN 0486273474. 
  3. ^ Strickmann, Michel (2005). Chinese Poetry And Prophecy: The Written Oracle In East Asia. Stanford University Press. ss. 113-115. ISBN 0804743347. 
  4. ^ Bell, Robert Charles (1979) [1960]. Board and table games from many civilizations (Yenilenmiş bas.). New York: Dover Publications. ss. 16, 17, 21, 25. ISBN 1306356377. OCLC 868966489. 
  5. ^ Slavicsek, Bill; Baker, Richard (2005). Dungeons & Dragons For Dummies. John Wiley & Sons. s. 4. ISBN 0764599240. 
  6. ^ Bulmahn, Jason (2009). Pathfinder Roleplaying Game: Core Rulebook. Paizo Publishing. s. 8. ISBN 1601251505. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Zar</span>

Zar; çoğunlukla küp şeklinde, her bir yüzünde 1-6 arası rakamlardan birini temsil eden sayıda nokta bulunan, rastgele sayı üretmeye yarayan araç. Kemik, fildişi, plastik vb. maddelerden üretilir. Genellikle şans oyunlarında veya kura çekmek için kullanılır.

Rol yapma oyunu (RYO), (İngilizce: role-playing game, RPG); oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri oyunların genel bir ailesidir. Oyuncular, belirli kurallar çerçevesinde oluşturulan karakterleri yöneterek bir hikâyenin parçası olurlar.

Planescape: Torment, Black Isle Studios tarafından geliştirilen ve Interplay Entertainment tarafından yayınlanan rol oynayan bir video oyunudur. 12 Aralık 1999'da satışa çıkarılan oyun, Advanced Dungeons & Dragons kurallarıyla oynanan Planescape evreninde geçer. Oyunun motoru Bioware' nin daha önceleri Baldur's Gate oyununda kullandığı oyun motoru Infinity Engine'in geliştirilmiş bir versiyonu kullanıldı. Torment, çoğu rol yapma oyununun aksine dövüşü değil, diyalogları ve mükemmel hikâye örgüsünü öne çıkarır. Oyun Sigil'de, vücudunun her bölgesinde yüzeysel yaralar bulunan baş kahraman Nameless One'ın Mortuary diye bilinen yerde geçmişi ve kendisiyle ilgili hiçbir bilgisi olmadan uyanmasıyla başlar. Oyuncu Nameless One'ın etrafındaki gizem bulutunu çözmeye çalışır. Oyun yaklaşık 400,000 kopya satmıştır, Oyun Gamespy'ın "Hall of Fame"'ine Ağustos 2004'te girmeyi başarmış, ve ardından Gamespot'ın "Greatest Games of All Time" listesine Ekim 2005'te girmiştir.

<i>Baldurs Gate</i>

Baldur's Gate, BioWare isimli firma tarafından yapılmış bir bilgisayar rol yapma oyunudur. 1998 yılında Interplay Entertainment tarafından yayınlanmıştır. Baldur's Gate oyunu, üç oyunluk bir Baldur's Gate serisinin ilk oyunudur. Microsoft Windows ve Macintosh işletim sistemlerinden sonra Android platformuna da uyarlanmıştır.

<i>White Dwarf</i> minyatür savaş oyunu dergisi

Beyaz Cüce Games Workshop tarafından yayımlanmış bir dergidir.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

Video oyunları ABD, Japonya ve Avrupa'da 70'lerin sonu ve 80'lerin başlarında oluşacak yeni eğlence sektörünün temellerini, 1971 yılı ortalarında ticari bir eğlence olarak ortaya çıkmasıyla atmıştır. Kuzey Amerika video oyun çöküşü olarak da bilinen ve 1983 yılında Kuzey Amerika'daki oyun şirketlerinin birer birer iflas ettiği ve 2 sene sonra toparlandığı dönemden sonra video oyun endüstrisi 10 yıllık bir dönemden fazla süren büyüme dönemine girmiştir. Video oyun piyasası 11 milyon USD'lik bir büyüklüğe ulaştığında, eğlence sektöründeki en kârlı endüstri olan sinema endüstrisine rakip olmaya başlamıştır.

Dragon dergisi Dungeons & Dragons oyunları ve ona bağlı diğer ürünler için için yayınlanan iki kaynak dergiden biridir. TSR, Inc. tarafından 1976 yılında aylık olarak piyasaya sürülmüştür. 359 numaralı son sayısı ise Eylül 2007 yılında yayınlanmıştır.

<i>Yıldız Geçidi oyunları</i> Vikimedya liste maddesi

Yıldız Geçidi oyunlarının kökeni Roland Emmerich'ın yönetmenliğini yaptığı 1994 yapımı Yıldız Geçidi filmine dayanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Westwood Studios</span> Video oyunu stüdyosu

Westwood Studios, 1985 yılında Brett Sperry ve Louis Castle'ın ortaklaşa kurduğu, merkezi Las Vegas, Nevada'da bulunan bir video oyunu geliştiricisiydi.

<span class="mw-page-title-main">Dört yüzlü</span>

Geometride tetrahedron veya dört yüzlü, dört üçgen yüzden oluşan bir çokyüzlüdür (polihedron), her köşesinde üç üçgen birleşir. Düzgün dört yüzlü dört üçgenin eşkenar olduğu bir dört yüzlüdür ve Platonik cisimlerden biridir. Dörtyüzlü, dört yüzü olan tek konveks çokyüzlüdür. Tetrahedron isminin sıfat hali "tetrahedral"dır.

<span class="mw-page-title-main">Rol yapma video oyunu</span>

Rol yapma video oyunu, oyuncuların kurgusal bir sahnede farklı karakterlerin rollerini üstlendikleri bir video oyunu türüdür. Birçok rol yapma video oyunları, masa üstü rol yapma oyunları kökenlidir ve aynı terminolojinin, ayarların ve oyun mekaniğinin çoğunu kullanmaktadır. Kalem kâğıt oyunları ile diğer önemli benzerlikler arasında, geliştirilmiş öykü anlatma ve öyküleyici unsurlar, oyuncu karakter geliştirme, karmaşıklık, ayrıca oynatılabilirlik ve dalma sayılabilir. Elektronik bir ortam, oyun görevlisi gerekliliğini ortadan kaldırır ve muharebe çözünürlüğü hızını arttırır. RPG'ler, basit metin tabanlı konsol-pencere oyunlarından görsel olarak zengin 3D deneyimler haline gelmiştir.

Oynanabilir karakter, bir video oyununda, eylemleri oyunun bir oyuncusu tarafından doğrudan kontrol edilen karakterdir. Oynanabilir karakter, onu kontrol eden oyuncu için kurgusal, alternatif bir gövde olarak işlev görür.

<i>Pokémon Platinum</i>

Pokémon Platinum, 2008 yılında Game Freak tarafından geliştirilen ve The Pokémon Company ile Nintendo tarafından yayınlanan bir rol yapma video oyunudur. Oyun, Pokémon Diamond ve Pearl oyunun yeniden uyarlanmış bir sürümü olup 13 Eylül 2008 tarihinde Japonya, 22 Mart 2009 tarihinde Kuzey Amerika 14 Mayıs 2009 tarihinde Avustralya ve 22 Mayıs 2009 tarihinde Avrupa'da Nintendo DS için piyasaya sürüldü.

<span class="mw-page-title-main">Karakter sınıfı</span>

Karakter sınıfı, rol yapma oyunlarında karakterler arasında farklılıklar oluşturmak için kullanılan unsurdur. Bir karakter sınıfı yetenekler ve bu yeteneklere bağlı avantaj ile dezavantajlarla kendine has hâle getirilir. Ayrıca her sınıf kendine ait tarihî arka plan ve bir toplumsal tabakaya mensup olma gibi özelliklerle detaylandırılabilir. Öte yandan her sınıf belirli bir arketip ve kariyeri temsil edebilir.

<span class="mw-page-title-main">Ur Kraliyet Oyunu</span> Antik Mezopotamya kökenli kutu oyunu

Ur Kraliyet Oyunu, bilinen diğer adıyla Yirmi Kare Oyunu ya da kısaca Ur Oyunu, ilk olarak MÖ 3.000'lerin başlarında antik Mezopotamya'da oynanan iki oyunculu strateji yarış türünde bir masa oyunudur. Döneminde Orta Doğu'da tüm sosyal statüdeki insanlar arasında popüler olmuş ve oyunun tahtaları, Girit ve Sri Lanka gibi Mezopotamya dışındaki yerlerde de bulunmuştur. Popülerliğinin zirvesindeyken manevi bir önem kazanmış ve oyundaki olayların bir oyuncunun geleceğini yansıttığına ve tanrılardan veya diğer doğaüstü varlıklardan mesajlar taşıdığına inanılmıştır. Ur Oyunu, Geç Antik Çağ'a kadar popülerliğini korumuş ve muhtemelen zamanla tavlanın ilk biçimlerinden birine dönüşmüş ya da yerini tavlaya bırakmıştır. Neticede Hindistan'ın Koçi kentindeki Yahudi nüfusu dışında her yerde unutulmuş ve bu halk, İsrail'e göç etmeye başladıkları 1950'lere kadar oyunun bir versiyonunu oynamaya devam etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Zar oyunları listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Zar oyunları, genellikle rastgele erişim ve tek veya merkezi bileşen olarak bir veya daha fazla zar kullanan veya içeren oyunlardır.

Roguelike deste oluşturma oyunları deste oluşturma oyunlarının özü ile roguelike oyunların sistematik rastgeleliğini birleştiren bir video oyunu türüdür.

Cyberpunk 2020, R. Talsorian Games tarafından yayınlanan bir bilimkurgu rol yapma masa oyunudur. Oyun, Mike Pondsmith tarafından tasarlanmış olup adını aldığı siberpunk türünden ayırt etmek için genellikle ikinci veya dördüncü baskı adları olan Cyberpunk 2020 ve Cyberpunk Red ile anılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Jennell Jaquays</span>

Jennell Jaquays, Amerikalı video oyunu tasarımcısı ve sanatçısı.