İçeriğe atla

Dînî sanat

Ayasofya'nın ikonoklastik sonrası ilk mozaiklerden biri olan Meryem ve Çocuk tasvirini gösteren 9. yüzyıl Bizans mozaiği.

Dini sanat, dini ideolojilerin ve insanlarla olan ilişkilerinin görsel temsilidir. Kutsal sanat, amacının ibadet ve dini uygulamalar olması anlamında doğrudan dini sanatla ilgilidir. Bir dizi tanıma göre dinden ilham alan ancak geleneksel olarak kutsal kabul edilmeyen sanat eserleri, dini sanat şemsiyesi altındadır ancak kutsal sanat değildir.[1]

Çeşitli dinlerin sanatı için genelde kullanılan diğer terimler; genellikle bir ibadet yerindeki ana görüntü için kült imgesi, daha genel anlamda ikon (Doğu Ortodoks imgeleriyle sınırlı değil) ve genellikle bir ibadethane için daha küçük bir resim anlamına gelen ve özel dua veya ibadet için kullanılan "adanmışlık imgesi"dir. Görüntüler yalnızca bir veya daha fazla figürü gösteren "ikonik görüntüler" ve kutsal figürleri içeren bir bölüm veya hikâyeden anları gösteren "anlatı görüntüleri" olarak ayrılabilir.

Resimlerin kullanımı birçok dinde tartışmalı olmuştur. Bu tür bir karşıtlık için kullanılan terim olan ikonoklazm, aynı dinden insanlar tarafından görüntülerin kasıtlı olarak yok edilmesidir.

Sri Lanka'daki Buda heykeli.
Tibet Budist sanatının bir örneği: Vajrabhairava'yı Tasvir Eden Thangka, c. 1740

Ayrıca bakınız

  • Dini resim
  • Spiritüalist sanat

Kaynakça

  1. ^ Chute, Desmond (1955). "Sacred, Holy or Religious Art?". Blackfriars. 36 (418): 570-579. ISSN 1754-2014. 20 Mart 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Nisan 2023. 

Ek okuma

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Davut</i> (Michelangelo)

Davut, 1501 ile 1504 yılları arasında Michelangelo tarafından yapılan, İtalyan Rönesans mimar sanatının mermerden bir şaheseridir. Davut, 5,17 metre yüksekliğiyle Yüksek Rönesans döneminde yapılan ilk devasa mermer heykeldir ve klasik antik çağdan bu yana 16. yüzyıl ve sonrası için bir emsal teşkil etmektedir. Davut, başlangıçta Floransa Katedrali'nin doğu ucunun çatı hattı boyunca konumlandırılmak üzere on iki peygamberden oluşan bir dizi heykelden biri olarak sipariş edildi, ancak bunun yerine Floransa'daki sivil yönetimin merkezi olan Palazzo della Signoria'nın önündeki halka açık meydana yerleştirildi ve burada 8 Eylül 1504'te açıldı. Heykel, 1873 yılında Floransa'daki Galleria dell'Accademia'ya taşındı ve 1910 yılında heykelin bir kopyası meydandaki orijinal yerine yerleştirildi.

<span class="mw-page-title-main">İzlenimcilik</span>

İzlenimcilik veya empresyonizm, ışık, renk ve an kavramını öne çıkartan, doğadaki görünümlerin sürekli değişim içinde olduğundan herhangi bir zamanın herhangi bir anına denk gelen görünümün bir daha aynı şekilde görünemeyeceğini fikrini temel alan sanat akımdır.

<span class="mw-page-title-main">Neoklasisizm</span> Antik Yunan ve Antik Romanın "klasik" sanat ve kültüründen ilham alan sanat hareketleri

Neoklasisizm, Antik Yunan ve Antik Roma dönemine ait tarzların yeniden canlandırılmasıyla ortaya çıkan bir akımdır. Bu akımın en önemli özelliklerinden biri önceki dönemlerdeki Barok ve Rokoko sanatındaki aşırı süslemeciliğe duyulan tepkinin ortaya konulmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Metropolitan Müzesi</span>

Metropolitan Sanat Müzesi, halk dilinde "the Met", dünyanın en büyük ve en önemli müzelerinden biridir. Manhattan, New York'taki Central Park'ın yanında yer alan müze, The Cloisters adı verilen Orta Çağ sanatını barındıran bölümü bünyesinde barındırır. Müzede eski doğu, Mısır, Yunan ve Roma dönemlerine ait eserler bulunmaktadır. Avrupa Orta Çağ koleksiyonunun bir bölümü ise Manhattan'ın kuzey ucundaki ek binada bulunur. Müze içerisinde bir araştırma kitaplığı, çocuklar için bir bölüm ve etkin bir eğitim sergisi vardır. Müzede batı resim sanatının öne çıkan isimlerine ait tablolar da bulunmaktadır. 2 milyondan fazla esere ev sahipliği yapmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Işık gölge</span> resim sanatında bir tarz

Işık gölge, sanatta karanlık ve aydınlığın oluşturduğu zıtlık için kullanılan bir terimdir. Terim çoğunlukla tüm düzenlemeyi etkileyen, vurgulanmış zıtlıklar için kullanılır. Fakat ressamlar ve sanat tarihçileri vücut gibi üç boyutlu nesnelere hacim kazandırmak için yapılan, güçlü olmayan etkiler için de kullanırlar.

<span class="mw-page-title-main">John Henry Twachtman</span> Amerikalı ressam (1853 – 1902)

John Henry Twachtman, kariyeri boyunca farklı stillerde eserler üreten, ancak en çok izlenimci manzara resimleri ile bilinen Amerikalı ressam. İzlenimcilik akımı dahilinde daha kişisel ve deneysel eserler veren Twachtman, profesyonel sanat organizasyonlarına karşı çıkan bir ressam grubu olan "Ten American Painters" üyesiydi.

<span class="mw-page-title-main">J. Alden Weir</span> Amerikalı sanatçı (1852 – 1919)

Julian Alden Weir, Amerikalı izlenimci ressam. Weir, Greenwich, Connecticut yakınlarında kurulu olan Cos Cob Art Colony'nin üyesiydi. Ayrıca, profesyonel sanat kurumlarına karşı çıkmak için 1898'de bir araya gelen "Ten American Painters" grubunda yer alıyordu.

<span class="mw-page-title-main">İkonoklazm</span> aşırılıkçı pagan karşıtı bir eylemler silsilesi

İkonoklazm, bir kültürün kendi dini ikona ve diğer sembollerine ya da anıtlarına dini ya da politik güdülerle planlı saldırısıdır. Sıklıkla iç politik ya da dini değişimlerin ana parçasıdır. Genellikle, İspanyolların Amerika'nın fethinde yaptıkları gibi, bir kültürün diğer bir kültürün resimlerini yok etmesinden ayrılır. Bu terim, bir hükümdarın ölmesi ya da iktidardan düşmesinden sonra, özellikle onun resimlerinin yok edilmesini kapsamaz., örneğin Antik Mısır'da Akhenaten.

<span class="mw-page-title-main">Burhan Doğançay</span> Türk fotoğrafçı ve ressam (1929-2013)

Burhan Cahit Doğançay, Türk fotoğrafçı ve ressam. Doğançay esasen, yarım asır boyunca dünyanın muhtelif şehirlerinde izlediği duvarları sanat eserlerine entegre etmesiyle tanınmıştır. En ünlü tablosu olan Mavi Senfoni, 2009 yılında Murat Ülker tarafından 2,2 milyon TL'ye alınmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Alex Katz</span> Amerikalı ressam

Alex Katz Pop art akımı içinde yer alan Amerikalı figüratif ressam. uluslararası birçok sanat galerisinde yer alan, resim, heykel ve baskılarıyla ünlüdür.

Canan Tolon, Türk,ressam, enstalasyon sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Antakya kadehi</span>

Antakya kadehi, muhtelemen milattan sonra 500-550 yılları arasında üretilen gümüş kaplamalı bir kadehtir. Günümüzde Metropolitan Museum of Art'da sergilenen kadeh Kutsal Kâse olduğu yönündeki iddialar nedeniyle bilim dünyasında uzunca bir süre tartışma konusu olmuştur. İddiaya göre kadeh'in iç kısmı, İsa'nın Son Akşam Yemeğinde havariler ile birlikte şarap içtiği kâseydi ve bu önemli olaya istinaden sonraları gümüş ile kaplanıp zengin bir biçimde süslenmişti. Son dönemde yapılan araştırmalar, literatürde Antakya kadehi olarak tanınan bu objenin, kadeh olmaktan ziyade bir kandil olabileceği iddiasını ön plana çıkarmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Champlevé</span> Metal yüzeyini derin oymalar açıp doldurmak suretiyle süsleyen bir bezeme ve mine tekniği.

Champlevé, dekoratif sanatlarda genellikle bakır olmak üzere metal yüzeyini bezemek için kullanılan derin oymalı eski bir mine tekniği. Bu teknikte metal üzerine açılan oyuk, yuva ve deliklere renkli cam hamuru doldurulur ve fırınlanır.

<span class="mw-page-title-main">Hudson Nehri Ekolü</span> 1800lerde New York eyaletinde gelişen manzara resim grubu

Hudson Nehri Ekolü, estetik vizyonu Romantizmden etkilenen bir grup manzara ressamı tarafından şekillendirilen 19. yüzyıl ortalarında bir Amerikan sanat hareketiydi. Tablolar tipik olarak Hudson Nehri Vadisi'ni, Catskill, Adirondack ve Beyaz Dağların çevresini tasvir ediyor. Okulla ilişkilendirilen ikinci nesil sanatçıların eserleri, New England, Maritimes, Batı Amerika ve Güney Amerika'daki diğer yerleri kapsayacak şekilde genişledi.

<i>View of Florence from San Miniato</i>

View of Florence from San Miniato, Amerikalı ressam Thomas Cole'un tuval üzerine yağlı boya tablosudur.

<span class="mw-page-title-main">Tılsımlı Gömlek</span>

Tılsımlı gömlek, İslam dünyasında tılsımlı olduğuna inanılan bir çeşit gömlek. Gömlekler, stil ve kullanılan semboller bakımından farklılık gösteren dört tipte gruplandırılabilir. Bunlar Osmanlı, Safevi, Babür ve Batı Afrika tarzlarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Yamato-e</span> klasik Japon resim üslubu

Yamato-e, Tang Hanedanı resimlerinden esinlenen ve tamamen Heian döneminin sonlarında geliştirilmiş bir Japon resim tarzıdır. Klasik Japon tarzı olarak kabul edilir. Muromachi döneminden itibaren Yamato-e terimi, çalışmaları Song ve Yuan dönemi lavi resimlerinden esinlenen çağdaş Çin tarzı kara-e resimlerinden ayırmak için kullanılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Japon ressamlığı</span>

Japon ressamlığı, Japonya'ya özgü ressamlıktır. Japon ressamlığı, Japon görsel sanatlarının en eski ve en gelişmişlerinden biridir ve çok çeşitli tür ve stilleri kapsar. Genel olarak Japon sanatlarının tarihinde olduğu gibi, Japon ressamlığının uzun tarihi, yerli Japon estetiği ile özellikle birkaç noktada özellikle etkili olan Çin ressamlığından ithal edilen fikirlerin uyarlanması arasındaki sentez ve rekabeti sergiler. Önemli bir Batı etkisi ancak 16. yüzyılın sonlarından itibaren gelir ve Japon sanatının Batı'yı etkilemesiyle aynı zamanda başlamaktadır.

Kutsal Topraklar, Suriye, İdumea, Arabistan, Mısır ve Nubia, 19. yüzyıl Filistin'inin bir seyahat günlüğü ve İskoç ressam David Roberts'ın başyapıtıdır. Roberts'ın suluboya eskizlerinden oluşan Louis Haghe'nin 250 litografisini içermektedir. İlk olarak 1842 ile 1849 yılları arasında The Holy Land, Syria, Idumea and Arabia and Egypt and Nubia ismiyle iki ayrı yayın olarak yayınlandı. William Brockedon ve George Croly metnin çoğunu yazdı. Croly tarihi yazarken Brockedon tanımlayıcı kısımları yazmıştır.

<i>Piyanodaki Kızlar</i>

Genç Kızlar Piyanoda , İzlenimci tarzın yaratılmasında önemli bir figür olan Fransız sanatçı Pierre-Auguste Renoir'ın tuval üzerine yağlı boya çalışmasıdır. Resim, 1892'de Musée du Luxembourg için resmi olmayan bir sözleşme olarak boyanmıştı. Renoir, bu sahnenin üç farklı varyantını yağlı boyaya ve ayrıca biri yağlı boya ve biri pastel olmak üzere iki çalışma resmini yaptı. Sanatçı tarafından tekrarlar olarak biliniyorlardı ve tüccarlardan ve koleksiyonculardan gelen komisyonları karşılamak için yaratılmışlardı. Parça Paris'te Musée d'Orsay, New York'ta Met ve Paris'te Musée de l'Orangerie'de sergileniyor.