İçeriğe atla

Command & Conquer (seri)

Command & Conquer Serisi
Tiberium Serisinin dördüncü oyunu Command & Conquer 4: Tiberian Twilight'ta yer alan logo
GeliştiriciEA Los Angeles
EA Phenomic
Victory Games
Petroglyph Games
Visceral Games
Westwood Studios Bunu Vikiveri'de düzenleyin
YayımcılarVirgin Interactive
Nintendo
SEGA
Electronic Arts
YapımcılarWestwood Studios (1995–2003)
EA Los Angeles (2003–2010)
Victory Games (2011–2013)
EA Phenomic (2011–2013)
PlatformlarApple Macintosh, Nintendo 64, PlayStation, PC (MS-DOS, Windows), Sega Saturn, PlayStation Portable,[1] Mac OS X, Xbox 360, PlayStation 3
ÇıkışCommand & Conquer / 1995

Command & Conquer (kısaca C&C ya da CnC), çoğu gerçek zamanlı strateji tarzında yapılmış bir video oyunu serisidir. Serinin oyunları 1995-2003 yılları arasında Westwood Studios tarafından yapılmaktaydı. 2003'te Westwood'un Electronic Arts'ın bünyesine katılmasıyla yapım hakları da EA'a geçmiş oldu.

Serinin ilk oyunu Command & Conquer adıyla 31 Ağustos 1995'te piyasaya sürüldü. Ancak daha çok Tiberian Dawn adıyla anıldı. Yapı olarak Westwood Studios'un daha önceki strateji oyunu Dune 2'ye dayanıyordu. Çoğu oyunun Almanca, Fransızca, İspanyolca, Korece, Çince gibi dillere çevrilmesine ve bu ülkelerde pazarlanmasına karşın; C&C serisi büyük ölçüde Kuzey Amerika, İngiltere ve Avustralya pazarlarına sürüldü. Serinin oyunları Microsoft Windows üzerinde oynanmak üzere yapıldı, ancak bazı oyunlar çeşitli oyun konsollarına ve Apple Macintosh'a da uyarlandı. Tiberium Wars ve ondan sonra çıkan oyunlar aynı zamanda Xbox 360 için de yapıldı. Diğer bir yan oyun olan Command & Conquer: Red Alert 3, hem PC, hem Xbox 360, hem de PlayStation 3 için piyasaya sürüldü.

1999'da, Amerikalı oyun geliştiricisi ve pazarlamacısı Electronic Arts, Westwood Studios'u satın aldı. Westwood en sonunda 2003 yılında kapandı ve tamamen EA Los Angeles'ın bünyesine katıldı. EA Los Angeles, C&C serisinin sonraki oyunlarının geliştirme merkezi oldu. Serinin Westwood'daki bazı geliştiricileri EA'de kaldı, ancak çoğu EA'den ayrılıp Petroglyph Games'i kurdu.

11 Şubat 2003 tarihi itibarıyla, 'Command & Conquer' serisi dünya çapında 21 milyondan fazla satmıştı.[2] 2008 yılına kadar, son oyun Command & Conquer: Red Alert 3 ile birlikte, çeşitli genişleme paketleriyle sekiz ana oyun piyasaya sürüldü.

Senaryolar

Tiberian serisi (1995-2010)

Command & Conquer

C&C serisinin başlangıcı olan Tiberian serisinde iki büyük kuvvet, dünyanın geleceği için savaşa girerler. Bunlardan biri Amerika Birleşik Devletleri'nin Küresel Savunma Girişimi (GDI); diğeri ise yarı tarikat, yarı devlet olarak yapılanmış bir organizasyon olan Nod Kardeşliği'dir (NOD). Ancak serinin son oyunlarında, dünya dışı bir güç olan Scrin de savaşa katılmıştır.

Serinin ilk oyunu olan Command and Conquer, 1995 yılında Westwood tarafından yapıldı ve dağıtımını da Virgin Interactive yaptı. Açılış vidyosunda Viyana'daki Tahıl Ticaret Merkezi'nin Nod'lu teröristler tarafından bombalanışı sahneleniyordu. Sanayileşmiş dünyanın önde gelen ülkeleriyle, hızla yayılan Nod'lular arasındaki kapışma aslında, Tiberium denen ve üzerinde bulunduğu toprağın içindeki bütün besinleri alıp içinde depolayan bir materyal yüzündendi.

Birleşmiş Milletler'e bağlı GDI'nin amacı Tiberium kristallerinin Dünya'daki insanlara ve ekosisteme verdiği zararı azaltmaktır. Buna karşın, Nod bu maddeyi tanrının bir hediyesi ve insanlık için yeni bir çağın habercisi olarak kabul eder. Nod büyük araştırmalarla Tiberium tabanlı teknolojiler geliştirmiştir. Ayrıca Nod'un kendini mesih ilan eden lideri Kane'in dünyayı Tiberium tabanlı bir ekosisteme çevirmek için planları vardır. Dünyadaki milletler de Kane'nin yeni dünya düzeni için kurduğu planlara karşılık vermesi için GDI'yi kurarlar. Ancak Nod, medya aracılığıyla GDI karşıtı yayınlar yaparak insanları yanına çekmiş ve savaşta öne geçmiştir.

İlk oyun Command & Conquer'in senaryosu kinayeli bir politik düzene dayanırken, devam oyunu Command & Conquer: Tiberian Sun bunu Tiberium'un dünya ekosisteminin büyük bir kısmını ele geçirdiği daha bilim-kurgusal bir seviyeye taşıdı. Command & Conquer 3: Tiberium Wars ise ilk oyunla benzer bir senaryo düzeni üstüne kuruldu, ancak yarım yüzyıl daha ileri gitti.

Command & Conquer: Tiberian Sun

1996'da çıkan Command & Conquer: Red Alert, Red Alert serisinin diğer oyunlarından farklı olarak, ilk Command & Conquer oyununu tanıtıcı bir oyun olarak yapıldı[3] ve tüm Tiberium hikâyesinin başlangıcı olarak duyuruldu. Daha sonra, Westwood'un kurucularından Louis Castle, Red Alert'le Tiberium Evreni'ni bağlamanın hatalı bir deneyim olduğunu söyledi. Şunu da belirtmek gerekir ki Louis Castle'ın, Westwood'un kurucularından olmasına rağmen Tiberian Sun'a kadar serinin yapımıyla bir ilişkisi yoktu. Serini yeni sahipleri EA, C&C koleksiyonu The First Decade'de seriyi Tiberium, Red Alert ve Generals olmak üzere üç kısma ayırdı. Yani Red Alert'i Tiberium'la bağlantılı olarak kabul etmedi. Serini kendi devam oyunu Command & Conquer: Red Alert 2 farklı geliştirme takımlarınca bir yan oyun olarak yapıldı. Benzer bir evrende geçen oyun zaman yolculuğunun yol açtığı olayları konu alıyordu.[4] Red Alert'in aksine, Red Alert 2' nin Tiberian evreniyle hiçbir bağlantısı yoktur.

Serinin en son oyunu Command & Conquer : Tiberium Alliances ise EA Phenomic Stüdyoları tarafından yapılan web tabanlı, 2012'de çıkmış ücretsiz bir MMO strateji oyunudur.[5]

Serideki oyunlar

Red Alert serisi (1996-)

Red Alert

Red Alert serisi Albert Einstein'ın II. Dünya Savaşı'nı önlemek için zamanda geriye gidip Adolf Hitler'i tarihten silmesini konu alır. Ama işler planlandığı gibi gitmez ve bu sefer de Joseph Stalin liderliğindeki Sovyetler Birliği Avrupa'yı işgal eder ve bu ilk Red Alert oyunun konusunu teşkil eder. İlk oyun için iki adet genişleme paketi yapıldı: Counterstrike (Karşı Darbe) ve The Aftermath (Yan Etki).

Red Alert ilk olarak Tiberian serisini başlangıcını anlatan bir oyun olarak yapıldı.[3] Command & Conquer: Red Alert 2'in çıkışıyla iki seri arasındaki bu bağlantı belirsizleşti. Serinin hayranları zamanda yolculuk olayının ayrı bir konu mu yoksa “Tiberian” evrenine giden başka bir yol mu olduğu konusunda ayrılık yaşadılar. Ancak şu anda Petroglyph Games'te çalışan C&C serisinin asıl yaratıcılarının açıklamalarına göre, Red Alert 2 zamanda yolculuk deneylerinin sonucu olarak Tiberium serisiyle paralel evrende yer alıyordu. Serinin şu anki geliştiricileri bu açıklamaya uysun ya da uymasın bu durum hala belirsizliğini koruyor.

Red Alert 2 'de, Sovyetler Birliği A.B.D. birliklerini ve nükleer silahlarını zihin kontrol teknolojisini kullanarak saf dışı bırakır ve A.B.D.'yi işgal eder. Oyunun genişleme paketi Yuri's Revenge'de ise, Sovyet başbakanı Romanov'un danışmanı Yuri, psişik dominatör teknolojisini kullanarak dünyayı ele geçirmeye çalışır. Red Alert'ten farklı olarak, Red Alert 2'de Tiberian serisiyle hiçbir bağlantı görülmemektedir.

Red Alert 3'te ise, bu kez Sovyetler Birliği Einstein'ı öldürüp müttefikleri (Allies) zayıflatmak için zamanda geriye gider. Bu olay doğuda yeni bir imparatorluğun doğmasına neden olur: The Empire of the Rising Sun (Yükselen Güneşin İmparatorluğu). Nanoteknoloji ve mekanik tabanlı transform birimleri kullanarak savaşan imparatorluğun ortaya çıkması üçlü bir kapışmayı başlatır.

Red Alert 2: Yuri's Revenge

Red Alert 3 için Command & Conquer Red Alert 3: Uprising adında bir genişleme paketi duyuruldu.[6] Paket yeni bir görev senaryosu ve "Commanders Challenge" (Komutan Kapışması) adında bir mod içerecek. Bu modda oyuncular farklı yerlerde farklı komutanları yenmeye çelışacaklar.[6]

Westwood Studios ayrıca Red Alert serisinin müziklerinden oluşan bir disk çıkarttı. Bu disk serinin sonraki versiyonlarıyla dağıtıldı.

Serideki oyunlar

Generals (2003)

Command & Conquer: Generals

Command & Conquer: Generals serinin diğer oyunlarından tamamen farklı bir konu üzerine yapıldı. "SAGE" (Strategy Action Game Engine / Strateji Aksiyon Oyun Motoru) adında bir motor kullanan oyun, ilk üç boyutlu Command & Conquer RTS oyunudur. Bu motor Command & Conquer: Renegade ve Emperor: Battle for Dune'da kullanılan Westwood3D motorundan geliştirilmiştir. İlk defa Generals'te öyküyü anlatmak için ara videolar kullanılamıştır. Oyun, arayüz ve binaların yapım mekanizması olarak da C&C serisinin karakteristik özelliklerinden ayrılır.[7]

Generals'te, güçler dengesini sağlayan üç ayrı kutup bulunmaktadır: yüksek teknolojiyle önce çıkan ABD; bol miktarda tank ve birlikle rakip savunmaları ezip geçen Çin; ve karaborsadan para sağlayıp gerilla taktikleriyle savaşan GLA (Küresel Özgürlük Ordusu). Çin ve ABD, GLA'nın hedefleridir. ABD yüksek teknoloji, ağır tanklar ve keskin nişancılar kullanarak savaşırken; Çin napalm patlayıcıları, kalabalık birlikler oluşturduğunda geçerli olan topluluk bonusu ve hackerlardan yararlanır. Ayrıca Çin kışlaları bir seferde iki kızıl muhafız üretebilir. Yani neredeyse aynı fiyata GLA ve ABD kışlalarından iki kata daha hızlı üretim yapabilir.

Command & Conquer: Generals: Zero Hour genişleme paketiyle oyunun konusu genişletildi ve birçok oyuna ekleme yapıldı. Her takım için üç ayrı general seçeneği oyuna eklendi. Her generalin farklı özellikleri ve güçleri vardır. Örneğin, GLA'nın patlayıcılar konusunda uzmanlaşmış generalini seçtiğinizde füzeleriniz daha etkili olur. Ayrıca Zero Hour'la tek oyunculu görevlere haber raporları şeklinde ara videolar eklenmiştir.

Serideki oyunlar

Kaynakça

  1. ^ Command & Conquer (PSP) 5 Şubat 2009 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. at IGN
  2. ^ "Command & Conquer Generals Ships" (Basın açıklaması). Electronic Arts. 11 Şubat 2003. 11 Aralık 2006 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Nisan 2008. 
  3. ^ a b Westwood Studios (24 Ekim 1997). "Westwood Studios Resmi Command & Conquer: Red Alert SSS Listesi". Westwood Studios. []
  4. ^ Adam Isgreen (18 Aralık 2006). "C&C Kronolojisi (II)". Petroglyph Games. 8 Ekim 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 23 Ağustos 2007. 
  5. ^ "Arşivlenmiş kopya". 26 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2015. 
  6. ^ a b "Red Alert 3: Uprising announced". 14 Nisan 2009 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 21 Nisan 2009. 
  7. ^ "Arşivlenmiş kopya". 4 Eylül 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Nisan 2009. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Command & Conquer</i> 1995 video oyunu

Command & Conquer ya da Tiberian Dawn Westwood Studios tarafından geliştirilerek, Electronic Arts tarafından 1995 senesinde dağıtılan, gerçek zamanlı bir strateji oyunu.

<i>Command & Conquer: Red Alert 2</i> 2000 yılı video oyunu

Command & Conquer: Red Alert 2, Westwood Pacific tarafından Westwood Studios ile işbirliği içinde geliştirillen ve EA Games tarafından yayınlanan bir gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Command & Conquer: Red Alert'ın devamı olarak 24 Ekim 2000'de Microsoft Windows için piyasaya sürüldü. Red Alert 2, ilk oyunun Müttefik harekâtının bitiminde devam eder. Genişleme paketi Command & Conquer: Yuri's Revenge, bir yıl sonra 2001'de piyasaya sürüldü.

<i>Command & Conquer: Red Alert</i> 1996 video oyunu

Command & Conquer: Red Alert, 1996 yılında Gerçek Zamanlı Strateji türünün yaratıcısı Westwood Studios tarafından çıkarılan, strateji oyunları için bir kilometre taşıdır. Oyundaki olaylar Hitler'in, Sovyetler tarafından bulunan zaman makinesi sayesinde 1924'te safdışı bırakılması ile başlar. Müttefik Kuvvetler'in agresif bir tavır takındığı Stalin liderliğindeki Sovyetler'e karşı Avrupa'yı savunduğu oyun, öncelikle PC için çıkmış olsa bile, ardından PlayStation'a da uyarlanmıştır.

<i>Command & Conquer: Yuris Revenge</i>

Command & Conquer: Yuris Revenge Westwood Studios'un gerçek zamanlı bir strateji oyunudur. Command & Conquer: Red Alert 2 için bir genişleme paketi olarak 2001 yılında piyasaya sürülmüştür.

<i>Command & Conquer 3: Tiberium Wars</i> 2007 video oyunu

Command & Conquer 3: Tiberium Wars, Electronic Arts tarafından Microsoft Windows, Mac OS X ve Xbox 360 için geliştirilen askeri bilimkurgu gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Mart 2007'de piyasaya sürülmüştür. Oyun, 1995 yılında piyasaya sürülen C&C: Tiberium Dawn ve 1999 yılında piyasaya sürülen C&C: Tiberian Sun oyunlarının devamıdır.

<i>Command & Conquer: Red Alert 3</i>

Command & Conquer: Red Alert 3, EA Los Angeles tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından yayınlanan bir gerçek zamanlı strateji video oyunudur. Ekim 2008'de Amerika Birleşik Devletleri ve Avrupa'da Microsoft Windows için piyasaya sürüldü. Xbox 360 sürümü 11 Kasım'da piyasaya sürüldü. Buna ek olarak, Command & Conquer: Red Alert 3 - Ultimate Edition ve ek materyal içeren PlayStation 3 sürümü, 23 Mart 2009'da TransGaming tarafından OS X sürümü ile birlikte piyasaya sürüldü. Oyun Command & Conquer serisi içindeki Red Alert oyunlarının bir devamı niteliğindedir. Bağımsız bir genişletme paketi olan Command & Conquer: Red Alert 3 – Uprising, Mart 2009'da Microsoft Windows için piyasaya sürüldü ve dijital dağıtım yoluyla sunuldu.

<span class="mw-page-title-main">Westwood Studios</span> Video oyunu stüdyosu

Westwood Studios, 1985 yılında Brett Sperry ve Louis Castle'ın ortaklaşa kurduğu, merkezi Las Vegas, Nevada'da bulunan bir video oyunu geliştiricisiydi.

Brett Sperry, Amerikalı video oyunu tasarımcısı. Tasarım rolleri, üretim, destek ve içerik alanlarında güvenilen bir isim olan Sperry aynı zamanda Westwood Studios'un kurucusudur.

<span class="mw-page-title-main">Petroglyph Games</span>

Petroglyph, merkezi Las Vegas, Nevada'da bulunan bir oyun geliştiricisidir. Petroglyph Games, 2003 yılında Westwood Pacific'in Electronic Arts tarafından satın alınıp kapatıldığında Electronic Arts'tan istifa eden son Westwood Studios çalışanları tarafından kurulmuştur.

<i>Command & Conquer: Renegade</i>

Command & Conquer: Renegade Westwood Studios tarafından geliştirilmiş olup, Command & Conquer oyun serisinin bir oyunudur. Bu oyun, Command And Conquer'un tek birinci kişi bakış açısıyla oynanan oyunudur. Diğerlerinin hepsi üçüncü kişi bakış açısıyla oynanır. Oyun Şubat 2002'de yayınlandı.

<i>Command & Conquer: Tiberian Sun</i>

Command & Conquer: Tiberian Sun Command & Conquer serisinin ikinci oyunu. 1999 yılında yayınlandı. Oyun, ilk oyundan 30 yıl sonra geçmektedir. İlk oyunda Nod-GDI savaşlarının ilki anlatılmaktaydı. Bu oyundaysa, ikinci savaş anlatılmakta. Bu oyunda ikinci savaş anlatıldığından, Command & Conquer ve Command & Conquer: Renegade oyunlarının devamı niteliğindedir ve önceki savaşın GDI tarafından kazanıldığı varsayılarak hikâye devam etmiştir.

Ripple Effect Studios, 1995'te DreamWorks'e bağlı olarak DreamWorks Interactive LLC adıyla kurulan video oyunu geliştiricisi.

<i>Command & Conquer: Tiberium Alliances</i>

Command & Conquer : Tiberium Alliances EA Phenomic Stüdyoları tarafından yapılan web tabanlı, 2012'de çıkmış ücretsiz bir MMO strateji oyunudur. Oyun, Command & Conquer'in Tiberian Twilight oyunu ile son bulan Tiberium evreninin sonraki dönemleri niteliğindedir.

<span class="mw-page-title-main">Unutulmuşlar</span>

Unutulmuşlar ya da The Forgotten Command & Conquer serisinin bir grubu. Oyuncular tarafından Tiberium Wars ve Tiberian Twilight'ta kısmen oynanabilen, Tiberium Alliances'da ise oynanamayan ve oyuncunun düşmanı olan grup.

<span class="mw-page-title-main">Scrin</span>

Scrin ya da Nod'un taktığı adla Ziyaretçiler, GDI'ın taktığı adla ise İşgalciler veya Yabancılar. Tacitus, onların geleceğini önceden bilmişti, ilk kez Command & Conquer: Renegade'de gözükmüşlerdi ancak Renegade oyun için alternatif bir senaryoydu. Tabi Tiberian Sun'da da bir Scrin gemisi Dünya'ya düşmüştü.

<i>Command & Conquer: The First Decade</i>

Command & Conquer: The First Decade yani Command & Conquer: İlk On Yıl, Electronic Arts tarafından yapılan Command & Conquer Serisi'nin ilk on yılında yapılmış tüm oyunlarını, bu oyunlarının son ve Windows XP için optimize edilmiş sürümlerini kapsayan bir derlemedir. Derlemede bulunan oyunlar Windows 7 ve üzeri işletim sistemlerinde düzgün olarak çalışmamaktadır. Seride bulunan oyunların Windows 7 ve üzeri modern işletim sistemlerinde stabil olarak çalışabilmesi için güncellenmesi gerekmektedir.

Bu madde Command & Conquer serisinin karakterlerini içermektedir.

<i>Command & Conquer 4: Tiberian Twilight</i> 2010 video oyunu

Command and Conquer 4: Tiberian Twilight, Command and Conquer 3: Tiberium Wars ile Command and Conquer 3: Kane's Wrath'ın devam ve Tiberium Evreni ile ilgili çıkan son gerçek zamanlı strateji, oyunudur. 16 Mart 2010 yılında çıkmıştır.

<i>OpenRA</i>

OpenRA, Westwood Studios'a ait Red Alert, Tiberian Dawn ve Dune 2000 oyunlarının açık-kaynaklı ve çapraz platform olarak yeniden yapımıdır.

Command & Conquer: Red Alert 3 – Uprising, EA Los Angeles tarafından geliştirilmiş ve Electronic Arts tarafından yayınlanmış 2009 yapımı gerçek zamanlı strateji oyunudur. Oyun, 2008 yapımı Command & Conquer: Red Alert 3 oyununun eklenti paketidir. Oyunda, orijinal oyuna ek olarak 30 yeni harita bulunmaktadır. Oyunun çok oyunculu desteği bulunmamaktadır.