İçeriğe atla

Colin Ward

Colin Ward (14 Ağustos 1924 - 11 Şubat 2010) [1] İngiliz anarşist yazar ve editördü. Kendisi "geçtiğimiz yarım yüzyılın en büyük anarşist düşünürlerinden biri ve öncü bir sosyal tarihçi " olarak bilinmektedir.[2]

Hayatı

Ward, Wanstead, Essex'te Arnold ve Ruby Ward'un çocuğu olarak dünyaya geldi. Arnold bir öğretmendi ve Ruby de bir büro çalışanıydı.[3] Ailesi aktif İşçi Partisi destekçileriydi. Ward, Ilford County Lisesi'ne gitti ve 15 yaşında okulu bıraktı. Okuldan ayrıldıktan sonra, Sidney Caulfield'in mimarlık ofisinde çizer olarak çalışmaya başlamadan önce bir müteahhidin asistanı olarak, daha sonra da West Ham Belediyesi'nde çalıştı.[3]

1942'de 18 yaşındayken Ward, istihkam eri olarak orduya alındı ve Kraliyet Mühendisleri'nde çizer olarak çalışmaya devam etti.[3] Savaş sırasında Glasgow'da bulunan Ward, Glasgow Anarşist Grubu etkinliklerine katılmaya başladı. Bir asker olarak anti-militarist anarşist War Commentary gazetesine abone oldu ve 1945'te Ward, gazetenin editörleri John Hewetson, Vernon Richards ve Philip Sansom'un duruşmasında iddia makamına tanık olarak çağrıldı.[1][4] Duruşmadan kısa bir süre sonra Orkney'e transfer edildi.:[3] 40 

1946'da terhis olduktan sonra Sidney Caulfield için çalışmaya geri döndü ve Freedom Press'e katkıda bulunmaya başladı.[1][3] 1947'de War Commentary'nin halefi olan anarşist Freedom gazetesinin editörlüğünü yapmaya başladı. Freedom'ın editörlüğünü 1960'a kadar sürdürdü. 1961'den 1970'e kadar aylık anarşist dergi Anarchy'nin kurucusu ve editörüydü.[5]

Ward 1961 yılına kadar bir mimarın asistanı olarak çalıştı. 1964 yılında Garnett College'da öğretmen eğitimine başlayan Ward, burada müstakbel eşi Harriet Unwin ile tanıştı ve daha sonra Wandsworth Technical College'da öğretmenliğe başladı.:[3] 166 

1971 yılında Şehir ve Ülke Planlama Derneği'nin Eğitim Görevlisi oldu. Eğitim, mimarlık ve şehir planlama üzerine geniş çaplı yayınlar yaptı. En etkili kitabı, çocukların sokak kültürünü konu alan The Child in the City (1978) olmuştur. 1995'ten 1996'ya kadar Ward, London School of Economics'te Konut ve Sosyal Politika alanında Yüzüncü Yıl Profesörü olarak görev yaptı.[6] Ward, 2001 yılında Anglia Ruskin Üniversitesi'nde Fahri Felsefe Doktoru unvanını aldı.[7]

Fikirleri

Anarşizm

Ward'ın felsefesi, otoriter örgütlenme biçimlerini ortadan kaldırmayı ve bunların yerine özyönetimi, hiyerarşik olmayan biçimleri koymayı amaçlıyordu. Bu, Ward'ın belirttiği üzere, "küçük, yüz yüze gruplarda, organizasyonların doğasında bulunan bürokratikleşme ve hiyerarşik eğilimlerin gelişme şansının minimum olduğu" ilkesine dayanmaktadır.[8]

Ward için anarşizm, " toplumumuzun baskın otoriteryen eğilimleriyle yan yana ve onlara karşın işleyen, kökleri gündelik yaşam deneyimlerine dayanan bir tür insan örgütlenmesi biçiminin tanımıdır". Birçok anarşist filozof ve uygulayıcının aksine Ward'a göre " her haliyle anarşizm insan onuru ve sorumluluğunun bir savunusudur. Siyasi değişim için bir hükümet programı değil, sosyal kendi kaderini tayin etme hareketidir".[9]

Eğitim

Colin Ward, ana kuram kitabı Anarchy in Action'da (1973) "Schools No Longer" başlıklı bir bölümde "eğitim ve okullaşmanın soykütüğünü tartışır, özellikle Everett Reimer ve Ivan Illich'in yazılarını ve anarşist eğitimci Paul Goodman'ın görüşlerini inceler. Colin'in 1970'lerdeki yazılarının çoğu, özellikle de Streetwork: The Exploding School (1973) başta olmak üzere Colin'in 1970'lerdeki yazılarının çoğu okul binasının dışındaki öğrenme pratiklerine ve alanlarına odaklanmıştır. Ward, Streetwork'ü tanıtırken, "fikirler üzerine bir kitap: eğitim aracı olarak çevre üzerine fikirler, sorgulayan okul üzerine fikirler, duvarsız okul..." diye yazmıştır. Aynı yıl Ward, Education Without Schools'a 'devletin rolünü' tartışarak katkıda bulunmuştur. " Devletin dünyadaki ulusal eğitim sistemlerindeki önemli bir rolü de toplumsal ve ekonomik adaletsizliği sürdürmektir" görüşünü savunmuştur.[10]

In The Child in the City (1978) ve daha sonra The Child in the Country (1988) eserlerinde, "Ward, gençlerin hayatlarının gündelik alanlarını ve içinde yaşadıkları çeşitli ortamları nasıl müzakere edip yeniden anlamlandırdıklarını inceledi. Colin Ward, ikisi arasında daha ünlü olan ilk metninde, çocukların yaratıcılığını kendine özgülüğünü ve 'kenti yaşanır kılma sanatını' nasıl geliştirdiklerini araştırıyor. Oyun, sahiplenme ve hayal gücü aracılığıyla çocukların yetişkinlerin niyetlerine ve inşa edilmiş çevreye ilişkin yorumlarına karşı koyabileceklerini ileri sürmüştür. Daha sonra kaleme aldığı The Child in the Country adlı metin, başta coğrafyacı Chris Philo (1992) olmak üzere bir dizi sosyal bilimciye, toplumda 'gizli' ve marjinal bir grup olarak gençlere daha fazla dikkat edilmesi çağrısında bulunmaları için ilham vermiştir." [10]

Eserleri

Kaynakça

  1. ^ a b c Ken Worpole, "Colin Ward", The Guardian, 22 February 2010 1 Aralık 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Retrieved 20 February 2022
  2. ^ Krznaric, Roman (27 Şubat 2010). "Colin Ward – an obituary and appreciation of the chuckling anarchist". outrospection.org. 21 Eylül 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2010. 
  3. ^ a b c d e f Scott-Brown, Sophie (2023). Colin Ward and the Art of Everyday Anarchy (İngilizce). Abingdon, Oxon: Routledge. doi:10.4324/9781003100409. ISBN 978-0-367-56753-8. 
  4. ^ Honeywell, Carissa (2015). "Anarchism and the British Warfare State: The Prosecution of the War Commentary Anarchists, 1945". International Review of Social History. 60 (2): 257-284. doi:10.1017/S0020859015000188. ISSN 0020-8590. 
  5. ^ "Anglia Ruskin University". anglia.ac.uk. 28 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2008. 
  6. ^ "The Times & The Sunday Times". The Times. 1 Haziran 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Ocak 2024. 
  7. ^ "Anglia Ruskin University, profile". anglia.ac.uk. 28 Temmuz 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Temmuz 2008. 
  8. ^ « in small face-to-face groups, the bureaucratising and hierarchical tendencies inherent in organisations have least opportunity to develop », Colin Ward, Anarchism as a Theory of Organization, 1966.
  9. ^ Colin Ward, Anarchism as a Theory of Organization, Freedom Press, London, 1988, p. 143
  10. ^ a b "Mills, S. (2010) 'Colin Ward: The 'Gentle' Anarchist and Informal Education' at the encyclopaedia of informal education.". 23 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 1 Ocak 2024. 

İlgili Araştırma Makaleleri

Anarşizm, toplumsal otoritenin, tahakkümün, erkin ve hiyerarşinin tüm biçimlerini bertaraf etmeyi savunan çeşitli politik felsefeleri ve toplumsal hareketleri tanımlayan sosyal bir terimdir. Anarşizm, her koşulda her türlü otoriteyi reddetmektir. Reddedilen bu otoritelere patriyarki ve kapitalizm de dahildir.

<span class="mw-page-title-main">Anarko-feminizm</span>

19. yüzyılda ilk kez ortaya çıkan ve isimlendirilen Anarko-feminizm veya Anarka-feminizm, anarşizm ile feminizmi bir araya getirir ve ataerkilliği hiyerarşinin ve dolayısıyla da toplumun temel problemlerinden biri olarak değerlendirir. Anarko-feministler ataerkillik ve maşizm ile savaşın sınıf çatışmalarının ve devlete yönelik anarşist mücadelenin bütünleyici bir parçası olduğuna inanırlar. Özünde, bu felsefe anarşist mücadeleyi feminist mücadelenin gerekli bir bileşeni olarak görür. Feminizmi de anarşist felsefenin gerekli bir bileşeni olarak görür. L. Susan Brown, "Anarşizm, tüm güç ilişkilerine karşı çıkan bir siyaset felsefesi olduğundan, doğası gereği feministtir" iddiasında bulunur.

Paul Avrich (1931-2006) tarihçi ve profesör. 4 Ağustos 1931 New York doğumlu olan Avrich, anarşist tarih üzerine eserler vermiştir.

Bireyci anarşizm, farklı geleneklerden oluşan bireyci anarşizm bireysel bilincin ve bireysel çıkarın, herhangi bir kolektif organ ya da kamu otoritesi tarafından engellenmemesi gerektiğine inanır.

<span class="mw-page-title-main">Anarko-kapitalizm</span> ekonomik teori ve politik felsefe

Anarko kapitalizm özel mülkiyet hakkına, iktidar müdahalesinin reddine ve temel toplumsal etkileşim mekanizması olarak rekabete dayalı serbest piyasanın savunusuna dayanan siyasal düşüncedir. Anarko-kapitalizm, özel mülkiyeti şu şartlarda meşru görür: bir emek ürünü ise, ticaret etkinliğinin bir sonucu ise veya hediye olarak elde edilmiş ise. Ekole göre, anarko kapitalist toplumda; serbest piyasa işleyişini, toplumsal kurumları, yasa uygulamalarını, güvenliği ve altyapıyı, devlet yerine kâr amaçlı rekabete dayalı şirketlerin, yardım derneklerinin veya gönüllülüğe dayanan birliklerin düzenlemesi öngörülür.

Anarşizm (Önadsız), tarihçi George Richard Esenwein'in cümleleriyle "anarşizmin bir sıfatla tanımlanmamış formudur, yani komünist, kollektivist, mutualist veya bireyci gibi belirleyici sıfatların olmadığı bir düşünce akımı. Diğerleri için ... Anarşizm (önadsız) sadece, farklı anarşist ekollerin bir arada varolmasına tolerans gösteren bir tutumu ifade eder." Bu düşünce farklı anarşist ekoller arasında ortak noktaları vurgular ve bunları anti otoriter inançlar çevresinde birleştimeyi amaçlar. İfade Küba doğumlu Fernando Tarrido del Mármol tarafından 1889 kasım ayında, farklı anarşist hareketler arasında şiddetli tartışmaların yaşandığı bir dönemde, tarafları uzlaşmaya çağrısı sırasında kullanılmıştır.

Kolektivist anarşizm, özellikle Mihail Bakunin ve Birinci Enternasyonal’in anti-otoriter kesimi ile ifade edilen anarşist akımdır. Ayrıca Johann Most da bu yaklaşımın üyelerindendir. Komünal anarşizmle karıştırılmaması gerekir.

Liberteryenizm, özgürlüğün ve özgürlüğün bileşenlerinin siyaset içerisinde en önemli değer olduğuna inanan bir siyaset felsefesidir. Liberteryen felsefeye göre insanlar özgür olduğunda herkes için daha güvenli, daha iyi ve daha adil bir dünya yaratılabilir. Liberteryenizmin bazı türleri ise negatif özgürlüğe daha çok odaklanır. Liberteryenler otonomi ve seçme özgürlüğünü maksimize etmeye çalışır; seçim özgürlüğü, gönüllü iş birliği ve bireysel karar önceliğini vurgular, bu doğrultuda da devletin minimize edilmesini savunur. Popüler anlamda, otoriterlik ile zıt anlamda kullanılır. Liberteryenler otorite ve devlet iktidarı konusunda aynı şüpheciliği paylaşıyorlar, ancak bazıları mevcut ekonomik ve politik sistemlere muhalefetlerinin kapsamı konusunda farklılaşıyor. Çeşitli liberteryen düşünce okulları, devletin ve özel iktidarın meşru işlevlerine ilişkin bir dizi görüş sunar ve genellikle zorlayıcı sosyal kurumların sınırlandırılmasını veya tasfiye edilmesini ister.

Anarşist ekonomi, anarşizm felsefesinin kapsamındaki ekonomik teori ve uygulamaların bütünüdür.

Alfredo Bonanno, önde gelen bir teorisyen ve çağdaş isyancı anarşizmin savunucusu olarak tanınan İtalyan bir anarşisttir. 6 Aralık 2023 tarihinde 86 yaşında öldü.

Sağ liberteryenizm, siyasi analistler, akademisyenler ve medya kaynakları tarafından öz-sahipliği, sınırlı hükûmeti savunan, özel mülkiyet haklarını ve serbest piyasayı destekleyen laissez faire eğimli liberteryen felsefeleri tanımlamada kullanılan bir terimdir. İlk olarak klasik liberalizm üzerinden yola çıkmıştır ve günümüzde bu düşüncenin daha uç şekli olarak kabul edilir.

Bu liste anarşizmle veya anarşist hareketlerle ilgili ya da anarşist temaya sahip kurgusal ve kurgusal olmayan filmleri içerir.

<span class="mw-page-title-main">Benjamin Tucker</span> Amerikalı gazeteci (1854 – 1939)

Benjamin Ricketson Tucker, 19. yüzyıl Amerikalı bireyci anarşist ve Liberty dergisinin yayımcısı.

Postanarşizm, postmodern ve postyapısalcı düşünce gelenekleri ile anarşist düşünce geleneğinin bir sentezi olarak nitelendirilebilir. Aynı zamanda postyapısalcı anarşizm olarak da bilinen postanarşizm, tek bir çerçeveden ilerleyen bir düşünce geleneği olmaktan ziyade, birçok postmodern düşünce akımının etkisinde kalınarak geliştirilmiş farklı anarşist yaklaşımların bir bütün olarak ele alınmalıdır.

<span class="mw-page-title-main">Ba Jin</span> Çinli roman yazarı ve anarşist aktivist (1904-2005)

Ba Jin, 20. yüzyılda The Family adlı romanı yazan Çinli yazar ve politik aktivist.

<span class="mw-page-title-main">Anarşist komünler listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Bu sayfa, anarşist felsefe ve ilkelere göre işleyen anarşistler tarafından kurulmuş herhangi bir toplumu, komünü veya onun bir bölümünü temsil eden anarşist toplulukların bir listesidir. Anarşistler, 19. yüzyıldan beri çok sayıda komün yarattılar ve buna dahil oldular. Bir topluluğun; bölgesel anarşist hareketleri, karşı-ekonomiyi ve karşı-kültürleri desteklemek için felsefi olarak anarşist çizgiler boyunca örgütlendiği sayısız örnek vardır. Ayrıca, Ukrayna'daki Mahnovşçina, İspanya'daki Devrimci Katalonya ve Mançurya'daki Shinmin özerk bölgesi de dahil olmak üzere, açıkça anarşist devrimlerden kaynaklanan anarşist komün denemeleri vardır.

Sosyal anarşizm, bireysel özgürlüğü karşılıklı yardımlaşma ile bağlantılı gören anarşizmin bir dalıdır. Sosyal anarşist düşünce özerklik ve kişisel özgürlüğün tamamlayıcısı bağlamında topluluk ve sosyal eşitliği vurgular. Bu dengeyi ademi merkeziyetçi bir federalizmde korunan ifade özgürlüğü, düşüncede etkileşim özgürlüğü ve yetki ikamesi aracılığıyla gerçekleştirmeye çalışır.

<span class="mw-page-title-main">Çağdaş anarşizm</span> anarşist hareketin şimdiki dönemi

Çağdaş anarşizm, anarşist hareketin II. Dünya Savaşı'nın sonundan günümüze kadar süren dönemidir. 20. yüzyılın son üçte birinden bu yana anarşistler, anti-globalizasyon, barış, iskan ve öğrenci protesto hareketlerine katılmışlardır. Anarşistler, Makhnovshchina ve Devrimci Katalonya gibi silahlı devrimlere katılmış ve Uluslararası İşçi Birliği ve Dünya İşçileri Birliği gibi anarşist siyasi örgütler 20. yüzyıldan bu yana var olmuştur. Çağdaş anarşizm içinde, klasik anarşizmin anti-kapitalizmi önemli bir yer tutmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Amerika Birleşik Devletleri'nde liberteryenizm</span>

Amerika Birleşik Devletleri'nde özgürlükçülük yahut liberteryenizm, bireysel özgürlüğü destekleyen bir politik felsefedir. Amerika Birleşik Devletleri'ndeki muhafazakarlık ve liberalizmin ortak anlamlarına göre, özgürlükçülük ekonomik konularda muhafazakar ve kişisel özgürlük konusunda liberal olarak tanımlanır; ve genellikle müdahalesizliğe dayalı bir dış politikayla ilişkilendirilir. Genel olarak, liberteryenizm içinde dört temel gelenek vardır: 20. yüzyılın ortalarında, New Deal ile ilişkilendirilen liberalizmden sonra Amerika Birleşik Devletleri'ndeki klasik liberalizmin yeniden canlanma geleneğinden gelişen liberteryenizm; Avusturya Okulu ekonomisi ve öznel değer teorisi lehine değer; 1970'lerde Robert Nozick tarafından geliştirilen ve Amerikan ve Avrupa klasik liberal geleneklerinde temelleri atılan liberteryenizm; ve 1971'de kurulan, David Nolan ve Ron Paul gibi politikacıların da dahil olduğu Özgürlükçü Parti ile bağlantılı liberteryenizm

<span class="mw-page-title-main">Albert Meltzer</span>

Albert Isidore Meltzer İngiliz anarko-komünist aktivist ve yazardı.