İçeriğe atla

Codex Theodosianus

II. Theodosius

Theodosius kanunları (Latince: Codex Theodosianus), II. Theodosius'un praefectus praetorio Antiochus Chuzon'un teşvikiyle 435 ve 438 yılları arasında hazırlattığı kanunlardı. Büyük Konstantin'den beri çıkartılmış olan imparatorluk kararnameleri tek bir derleme halinde toplanmış ve tasnif edilmişti.

Gelişim Süreci

26 Mart 429'da İmparator II Theodosius, Konstantinopolis Senatosu'na İmparator I. Konstantin'den II. Theodosius ve III. Valentinianus'a kadar yazılmış kanunları sistemleştirme isteğini açıkladı.[1] Bu kodda 312'den 438'e kadar yazılmış kanunlar bulunmaktadır.[2] Sonradan Codex Theodosianus denecek olan bu çalışmaya 2 gruba ayrılmış olan 22 akademisyen katılmış ve 429'da başlayarak 9 yıl boyunca çalışmışlardır.[3] Bu çalışmanın şefi, bir avukat ve Antakya konsolosu olan Antiochus Chuzon idi.[4]

Bu çalışmanın sonucu 313 ve 437 yılları arasında yazılmış 2500 yasayı kapsayan 16 kitaptır. Aynı zamanda eskimiş hükümler ve gereksiz ifadeler bu çalışmadan çıkarılmış, bazı eklemeler ve değişiklikler yapılmıştır.[5] John F. Matthews bu çalışmanın önemini "Theodosian Yasası, Roma hükümetinin kamu otoritesi tarafından yasaları toplamaya ve yayınlamaya çalıştığı 12 Levha Kanunları'ndan bu yana ilk olaydı." diyerek açıklamıştır. Bu yasa Roma İmparatorluğunun 4 ve 5. yüzyıldaki politik, sosyoekonomik, kültürel ve dini konularını kapsamaktadır.

291-294 yılları arasında yazılmış olan Codex Gregorianus ve 295 yılında yazılan Codex Hermogenianus imparatorluk yasaları koleksiyonu yayınlanmıştı. Ek olarak Sirmond Yasaları da imparatorluk kanunlarının küçük çaplı bir toplamasıdır. Fakat, Theodosius o dönemdeki yasalara açıklık getirecek kapsamlı bir kod yaratmak istiyordu. Peter Stein'a göre, "Theodosius, Doğu imparatorluğundaki düşük yasal beceri durumundan rahatsız olmuştu." Görünüşe göre Konstantinopolis'te bir hukuk okulu açtı. 429 yılında, I. Konstantin döneminden beri tüm imparatorluk yasalarını toparlamak için bir komisyon atadı.

Veri toplama sürecinde, editörler sıklıkla aynı yasanın birçok kopyasını buldular. Buna ek olarak, editörlerin kullandığı kaynaklar zaman geçtikçe değişmişti. Clifford Ando, editörlerin 4. yüzyılın sonlarında batı kaynaklarına ve daha sonra orta, doğu arşivlerine güvendiğini yazmıştır.[6]

Çalışma 435 yılında tamamlandığında yayımlanmamış, bunun yerine 438 yılına kadar geliştirilmiş ve genişletilmiş, Roma ve Konstantinopolis'teki senatolara gönderilmiştir. Bouodewijn Sirks kodun; Konstantinopolis, Roma veya Ravenna'da bulunan ve birkaç özel koleksiyondaki materyallerle desteklenen imparatorluk kopya kitaplarından derlendiğini ve gecikmelerin, metni doğrulamak ve çalışmanın yasal tutarlılığını geliştirmek gibi sorunlardan kaynaklandığını söylemiştir.[7]

İçerik

Kod Latince yazılmış ve Roma İmparatorluğu'nun Konstantinopolis ve Roma olmak üzere 2 başkentini açıkça belirtmiştir. Ayrıca Hristiyanlık dini içerisinde Aryanizm-Ortadoksluk çatışmaları devam ettiği için "kafirlere" yöneltilmiş 65 kararname yayımlanmıştır.[8] Başlangıçta Theodosius, Codex Gregorianus ve Codex Hermogenianus'a ek olarak kullanılmak üzere Konstantin ile başlayan genel yasaları yapmaya çalışmıştı. Daha sonra Justinianus'un kodundaki gibi, yasal kodları eski Roma hukukçularının görüş ve yazılarıyla tamamlamayı amaçladı. Fakat çalışma beklenildiğinden iyi çıkınca, 435 yılında Konstantin'in yasalarına odaklanılmasına karar verildi. Bu karar, Theodosianus kodu ile Justinianus'un Corpus Juris Civilis'ten en büyük farkı ortaya çıkardı.

Theodosius Yasası, adli incelemelerin olmaması nedeniyle kişisel yönden yoksun gibi görünse de, daha fazla inceleme yapıldığında yasal kod, Theodosius'un kodlamanın arkasındaki nedenleri hakkında fikir vermektedir. Lenski, Matthews'ın "İmparatorluk yasalarının yalnızca kural koyucu yasal formülleri değil, aynı zamanda bir imparatorun ahlaki ve ideolojik ilkelerinin tanımlayıcı açıklamalarını temsil ettiğini" belirttiğini aktarır.[3]

Hristiyanlık

Karışıklığı önlemek ve basitleştirilmiş tek bir kod ortaya çıkarmak gibi amaçların dışında II.Theodosius, Galerius döneminde suç olmaktan çıkarılmasından ve I. Konstantin'in bu dini yüceltmesinden sonra Hristiyanlığı resmi din haline getirmek istiyordu. Tanrı'nın Şehri'nde, Aziz Augustine I. Theodosius'u övmüş, "Katolik Kilisesi lehine çıkardığı yasalarla dindarlığı ifade edilen bir Hristiyan hükümdar olarak inancını ve kuruluşuna olan bağlılığını" paylaştığını yazmıştır.[9]

Codex Theodosianus, Çile Haftası'nda tüm yasaların devre dışı kalmasını ve tüm mahkemelerin 15 gün boyunca kapalı olmasını emreder. Codex ayrıca Roma Cumhuriyeti döneminde eşcinselliğin hoş görüldüğü ve belki de alay konusu olduğu, ancak yasa dışı olmadığı politikadan ayrılmayı temsil eden eşcinselliği cezalandıran yasalar çıkardı.[10][11]

Kiliselerin vergiden muaf tutulması Codex'te yer almış, Konstantin ve II. Constantius'u referans olarak göstermişlerdir. Bu yasalar tüm Ruhban sınıfı, aile üyeleri ve kilisenin sahip olduğu topraklar tüm zorunlu servisten ve vergiden muaf tutulmuş; ruhbanların sahip olduğu toprakların vergisi hala verilmeye devam edilmiştir.[11][12]

Kaynakça

  1. ^ Nunn, Astrid (10 Mart 2018). "Peter Stein. « Ein aramäischer Kudurru aus Taymāʼ ? »". Abstracta Iranica (Volume 37-38-39). doi:10.4000/abstractairanica.42621. ISSN 0240-8910. 
  2. ^ Martin, Susan D.; Harries, Jill; Wood, Ian (Ekim 1995). "The Theodosian Code". The American Journal of Legal History. 39 (4): 510. doi:10.2307/845507. ISSN 0002-9319. 
  3. ^ a b King, Peter; Matthews, John F. (2003). "Laying down the Law: A Study of the Theodosian Code". The Classical World. 96 (2): 218. doi:10.2307/4352743. ISSN 0009-8418. 
  4. ^ Hornblower, Simon; Spawforth, Antony; Eidinow, Esther (29 Mart 2012). The Oxford Classical Dictionary (İngilizce). OUP Oxford. ISBN 978-0-19-954556-8. 6 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Nisan 2022. 
  5. ^ Berger, Adolf (1991). Encyclopedic dictionary of Roman law. Philadelphia: American Philosophical Society. ISBN 0-87169-435-2. OCLC 712592082. 
  6. ^ publication., Ando, Clifford (1969-....). Directeur de la. The discovery of the fact. ISBN 978-0-472-13188-4. OCLC 1227082860. 
  7. ^ "TITULI EX CORPORE CODICI THEODOSIANI". ancientrome.ru. 6 Kasım 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 7 Nisan 2022. 
  8. ^ Cyril., Mango, (2004). The Oxford history of Byzantium. Oxford University Press. ISBN 0-19-927624-2. OCLC 59265492. 
  9. ^ "John F. Matthews. <italic>Laying Down the Law: A Study of the Theodosian Code</italic>. New Haven: Yale University Press. 2000. Pp. xv, 314. $40.00". The American Historical Review. Ekim 2002. doi:10.1086/ahr/107.4.1275. ISSN 1937-5239. 
  10. ^ "Why the Romans Are Important in the Debate About Gay Marriage | History News Network". historynewsnetwork.org. 24 Ekim 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2022. 
  11. ^ a b Pharr, Clyde; Davidson, Theresa Sherrer; Pharr, Mary Brown (2001). The Theodosian Code and Novels, and the Sirmondian Constitutions (İngilizce). The Lawbook Exchange, Ltd. ISBN 978-1-58477-146-3. 11 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2022. 
  12. ^ Elliott, T. G. (1978). "The Tax Exemptions Granted to Clerics by Constantine and Constantius II". Phoenix. 32 (4): 326-336. doi:10.2307/1087959. ISSN 0031-8299. 14 Aralık 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 11 Nisan 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Konstantinopolis</span> İstanbulda Sarayburnu ve çevresine (Fatih) tekabül eden tarihî şehir, Doğu Roma ve daha sonra Osmanlı İmparatorluğunun başkenti

Konstantinopolis veya Kostantiniyye, Roma İmparatorluğu (330–395), Bizans İmparatorluğu, Latin İmparatorluğu (1204–1261) ve Osmanlı İmparatorluğu'na (1453–1922) başkentlik yapmış tarihî bir şehir. Günümüzde şehir, Atatürk'ün inkılaplarından biri olarak 1928'de Latin harflerine geçilmesi sonrası, kentin Türkçe adının Latin harfleriyle yazılmış hali olan İstanbul olarak adlandırılmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Batı Roma İmparatorluğu</span> Roma İmparatorluğunun bağımsız yönetilmiş batı yarısı

Batı Roma İmparatorluğu, Roma İmparatorluğu'nun 395 yılında İmparator I. Theodosius tarafından ikiye bölünmesiyle ortaya çıkan bir devlettir. Diğer yarısı ise Doğu Roma İmparatorluğu olan devlet, MS 3. ile 5. yüzyıllar arasında var olmuştur. Batı Roma İmparatorluğu, ayrı bir bağımsız İmparatorluk mahkemesi tarafından yönetildikleri herhangi bir zamanda Roma İmparatorluğu'nun batı eyaletlerinden oluşuyordu. Batı Roma İmparatorluğu ve Doğu Roma İmparatorluğu terimleri modern zamanlarda fiilen bağımsız olan siyasi varlıkları tanımlamak için icat edildi; Çağdaş Romalılar İmparatorluğun iki ayrı imparatorluğa bölündüğünü düşünmediler, ancak onu iki ayrı imparatorluk mahkemesi tarafından yönetilen tek bir yönetim olarak idari bir çare olarak gördüler.

<span class="mw-page-title-main">Roma İmparatorluğu</span> Avrupanın büyük bir bölümü, Batı Asya ve Kuzey Afrikada hüküm sürmüş eski bir imparatorluk (MÖ 27—MS 1453)

Roma İmparatorluğu, Roma Cumhuriyeti döneminde, Augustus'un cumhuriyeti tek başına yönetebilecek yetkiler alması ve cumhuriyet döneminde kimseye verilmemiş haklara sahip olmasıyla oluşan Antik Roma devletidir. Augustus, MÖ 2 yılına kadar cumhuriyeti kendinden sonra da tek bir kişinin yönetebilmesini sağlayacak anayasal reformlar gerçekleştirdi ve Roma İmparatorluğu tam anlamıyla oluşmuş oldu.

<span class="mw-page-title-main">Julianus</span> 331-363 yılları arasında yaşamıştır. 361-363 yılları arasında Konstantin Hanedanına mensup son pagan Roma imparatoruydu.

Flavius Claudius Iulianus ya da Julianus Apostata, 361-363 yılları arasında Konstantin Hanedanı'na mensup Roma imparatoruydu. Kendisi son pagan Roma imparatoruydu ve imparatorluktaki çöküşü durdurmak amacıyla geleneksel ibadeti geri getirmeye çalışmıştır.

<span class="mw-page-title-main">I. Theodosius</span>

I. Theodosius, Büyük Theodosius olarak da bilinir. MS 379'dan 395'e kadar Roma imparatoruydu. İmparatorluğun doğu ve batı kısımlarını birleştiren Theodosius, Doğu ve Batı Roma'nın ikisini birden yönetmiş son imparatordur. Ölümünden sonra imparatorluk ebediyen ikiye ayrılmıştır. Aynı zamanda Hristiyanlık'ı Roma İmparatorluğu'nun resmî dini yapmış olmasıyla da bilinir.

<span class="mw-page-title-main">Roma hukuku</span> Antik Romanın hukuk sistemi

Roma hukuku, Antik Roma'nın hukuk sistemidir. Kamu hukuku ve özel hukuk ayrımına dayanmaktadır. Bu ayrım ilk kez Roma hukukunda yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">II. Theodosius</span>

II. Theodosius veya Teodosyüs 408 – 450 yılları arasında Doğu Roma'nın imparatoruydu. Daha ziyade hükümdarlığı sırasında Konstantinopolis'te yaptırdığı 6 kilometre uzunluğundaki Theodosius surları ile yine kendi adını taşıyan Theodosius kanunları ile tanınır. Döneminin bir diğer önemli olayı da 431 yılında topladığı İkinci Efes Konsili idi. Ayrıca Konstantinopolis'te bir üniversite kurmuştur. İmparatorluğu döneminde en önemli eserlerden biri de 2. Ayasofya yapımı sayılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Birinci Konstantinopolis Konsili</span>

Birinci Konstantinopolis Konsili, 381 yılında I. Theodosius tarafından İstanbul'da toplanan konsildir. İznik Konseyi tarafından kurulan inanç sisteminin onaylanması ve Ariusçuluk ihtilafı ile ilgilenmiştir. Aya İrini Kilisesi'nde 381 yılının Mayıs ile Temmuz ayları arasında toplanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Senato (Bizans)</span>

'Senato Roma İmparatorluğu'ndaki Senato'nun devamıdır. I. Konstantin tarafından 4. yüzyılda kurulmuştur. Yüzyıllarca varlığını sürdürmesine rağmen etkisi giderek azalmış ve en sonunda 13. yüzyılda ortadan kalkmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Theodosius Limanı</span>

Theodosius Limanı ya da Teodosyüs Limanı, Bizans İmparatorluğu'nun başkenti Konstantinopolis'in güneyindeki antik ticarî limandır.

Flavius Anthemius Geç Roma İmparatorluğu'nun yüksek rütbeli yöneticisi. Geç Arcadius, erken II. Theodosius dönemleri etkin Doğu Roma İmparatorluğu'nun Doğu praetoria idaresinin praefectus praetoriosu. Ünlü Theodosius Surları'nın ilk bölümünün inşasını idare etmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Licinia Eudoxia</span> Roma İmparatoriçesi

Licinia Eudoxia Roma İmparatoriçesi, Doğu Roma İmparatoru II. Theodosius'un kızıdır. Batı Roma İmparatorları III. Valentinianus ve Petronius Maximus'un karısıdır.

Antiochus Chuzon, kendi yeğeniyle karıştırılmaması için yaşça büyük olan anlamına gelen "Yaşlı" şeklinde anılırdı. Doğu Roma'nın praefectus praetorio unvanına sahipti ve Codex Theodosianus'un oluşturulmasındaki anahtar etken olan konsülüydü.

<span class="mw-page-title-main">Bizans hukuku</span>

Bizans hukuku, artan Hristiyan etkisi ile özünde Roma hukukunun devamıdır. Çoğu kaynak Roma hukuk geleneği olarak Bizans hukuku'nu 6. yüzyılda I. Justinianus hükümdarlığı ile başlatıp 15. yüzyılda İstanbul'un Fethi ile bitirir.

Martina, Herakleios'un ikinci eşi olan Bizans İmparatoriçesi ve 641 yılında oğlunun naibesi. Herakleios'un kızkardeşi Maria ile Martinus isimli birinin kızıdır. Günah Çıkartıcı Theofanis'e göre Herakleios ve Maria Yaşlı Herakleios ile karısı Epiphania'nın çocuklarıdır.

<span class="mw-page-title-main">Doğu praetoria idaresi</span>

Orient ya da Doğu praetoria idaresi, geç Roma İmparatorluğu'nun bölündüğü dört büyük Praefectus praetorioure'dan biridir. Doğu Roma İmparatorluğu'nun büyük kısmını kapsar ve merkezi Konstantinopolis'dir. İdarenin başı olan Praetorian prefect, Doğu'da imparatordan sonra en güçlü ikinci adamdı ve esas itibarıyla birinci bakan olarak görev yaparlardı.

Novellae Constitutiones ya da Justinianus'un Kanunları, Roma imparatoru I. Justinianus tarafından, uzun hükümdarlığı döneminde başlatılan dört ana Roma hukuku biriminden biri olarak kabul edilirler. Diğer üç parça Codex Justinianus, Digesta seu Pandectae ve Institutiones Justinianus olarak isimlendirilir. Justinianus'un quaestor'u Tribonianus öncelikle bu son üçünün derlemekten sorumluydu. Bu dört parça beraber Corpus Iuris Civilis olarak da bilinir. Bununla birlikte, Codex, Digesta ve Institutiones Justinianus tarafından tutarlı eserler olarak tasarlanırken, Novellae ise Codex'in ikinci baskısını ilan ettiği 534'ten sonra çıkarılan çeşitli kanunlardır ve onun hükümdarlığında asla resmen derlenmemiştir.

Salminius Hermias Sozomenus, aynı zamanda Sozomen olarak da bilinir, Hristiyan Kilisesi tarihçisiydi.

<span class="mw-page-title-main">Antik hukuk kanunlarının listesi</span> Vikimedya liste maddesi

Yazılı hukuk kuralları, eski Orta Doğu'nun hukuk sistemlerinin ortak bir özelliğiydi. Bunların çoğu çivi yazısı hukukunun örnekleridir. Sümer Ur-Nammu Kanunları, ardından Babil Hammurabi Kanunları, Bereketli Hilal'de ortaya çıkan en eski kanunlar arasındadır. Roma İmparatorluğu'nda, Roma hukukunun On İki Tablosu ve Justinianus Kanunu olarak da bilinen Justinianus'un Corpus Juris Civilis'i gibi bir dizi kodifikasyon geliştirilmiştir. Antik Çin'de ilk kapsamlı ceza kanunu, MS 624 yılında Tang Hanedanlığı döneminde oluşturulan Tang Kanunu'dur. Hindistan'da Ashoka Fermanları'nı Manu Kanunu takip etmiştir.

Selanik Fermanı, 27 Şubat 380'de I. Theodosius tarafından yayınlanan bir fermandır, buna göre İznik Hıristiyanlığını Roma İmparatorluğu'nun devlet kilisesi olmuştur. Arianizm gibi diğer Hristiyan inançlarını "aptal delilerin" sapkınlıkları olarak kınanmış ve bunların cezalandırılmasına izin verilmiştir.