İçeriğe atla

Cockaigne Ülkesi (Bruegel)

Cockaigne Ülkesi
Cockaigne adlı efsanevi bolluk ülkesi'nde dinlenen insanlar
Sanatçı Baba Pieter Bruegel
Yıl 1567
Tür Pano üzeri yağlıboya
Boyutlar 52 cm × 78 cm (20 in × 31 in)
Konum Alte Pinakothek

Het Luilekkerland (Hollandaca, "Cockaigne", kelimesi kelimesine "Tembel-Lezzetli Ülke"[1] demektir) - İngilizcede Cockaigne Ülkesi anlamında olup Baba Pieter Bruegel'in (y. 1525–1569) 1567 tarihli yağlıboya tablosudur.

Orta Çağ zamanında, Cockaigne efsanevi bir bolluk ülkesiydi ancak Bruegel'in Cockaigne ve sakinlerine dair tasviri gurur verici bir tasvir değildir. Tabloda Baba Pieter Bruegel, Yedi ölümcül günah'tan ikisi olan oburluk ve tembellikten kaynaklandığına inanılan ruhsal boşluğun komik bir örneğini seçmiştir.[2]

Açıklama

Tabloda bir katip, bir köylü ve bir asker, ağaca bağlı bir masanın altında yerde uyuklamaktadır. Kâtibin kitabı, kâğıtları, mürekkebi ve kalemi, köylünün döveni ve askerin mızrağı ve eldiveni gibi boş durmaktadır.

Yarısı yenmiş kabuklu bir yumurta, köylü ile katip arasında koşmaktadır. Ağaca bağlı masa, kısmen tüketilen yiyecek ve içeceklerle doludur.

Ağacın arkasında, kızarmış bir kümes hayvanı kendisini gümüş bir tabağa koymakta, bu da yenmeye hazır olduğunu ima etmekte ve kızarmış bir domuz, derisinin altına kaydırılmış bir oyma bıçağıyla ortalıkta koşmaktadır.

Solda, çatısı turta ve hamur işi tabaklarıyla kaplı bir sundurmanın içinden ağzı açık, kızarmış bir güvercinin uçmasını bekleyen bir şövalye çıkmaktadır (restorasyon çalışmaları sırasında güvercin yanlışlıkla çıkarıldı).

Ana aksiyonun sağında ve arkasında, elinde bir kaşık tutan adam, içinden geçerek büyük bir puding bulutunun içinden çıkmaya çalışmaktadır. Adam, Cockaigne'e inmek için bir ağacın bükülmüş dalına uzanmıştır.

Uyuklayan üçlünün arkasındaki ana sahneyi çevreleyen çit iç içe geçmiş sosislerden yapılmıştır.

Kısmen yenmiş peynir tekeri ve somun ekmek çalısı (veya kulesi) sırasıyla sahnenin solunda ve sağındadır.

Yorum

Ağacın altındaki katip, köylü ve askerin dizilişi, ağacın göbeğinin olduğu yerde, adamların sanki bir tekerleğin parmaklıkları gibi dizildiğini akla getirir. Kızarmış kümes hayvanı dördüncü parmaklığın olabileceği yerde yatmaktadır.

Ross Frank, resmin Hollanda İsyanı'nın (1568-1648) ilk aşamalarındaki katılımcılara yönelik siyasi bir hiciv olduğunu, kızarmış kümes hayvanının Hollanda liderliğindeki asilzade'nin (aksi halde tekerleğin dördüncü parmaklığını olacak olan) aşağılanılışını ve başarısızlığını temsil ettiğini ve sahne genelinin önemli dini ve siyasi değişime yol açan riskleri göze alamayacak kadar bolluktan memnun Hollanda halkının kayıtsızlığını tasvir ettiğini savunmuştur.[3]

Tablonun aynı zamanda psikoseksüel gelişim'in,[4] Freudyen sözlü aşaması'nı tasvir ettiği ve oral zevk cennetini gösterdiği de belirtilmiştir. Tablo, insanların yemek yemekten ve sadece ağızlarına bir şeyler almaktan nasıl oral zevk ve uyarım aldığını göstermek için de kullanılır.

Kaynakça

  1. ^ Rucker, Rudy. (2002). The Life of Bruegel: Notes 23 Ekim 2016 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi., p. 53. Accessed January 12, 2010.
  2. ^ Martin, Elaine. (1998). "The Land of Cockaigne 27 Mayıs 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.", in Representations of Food and Eating in the Works of Bruegel the Elder 4 Nisan 2012 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.. Accessed January 12, 2010.
  3. ^ Frank, Ross H. (1991). "An Interpretation of Land of Cockaigne (1567) by Pieter Breugel the Elder 15 Aralık 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.". The Sixteenth Century Journal. Vol. 22, No. 2 (Summer, 1991), pp. 299–329. Accessed January 12, 2010.
  4. ^ Richard Appignanesi, 1979, Introducing Freud, 978-1-84046-851-9, p. 78.

Konuyla ilgili yayınlar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Tucana (takımyıldız)</span>

Tukan takımyıldızı, Güney Göksel Yarımküre'de yer alan ve Güney Amerika kuşu tukanın adını taşıyan bir takımyıldızdır. On altıncı yüzyılın sonlarında Petrus Plancius tarafından, Pieter Dirkszoon Keyser ve Frederick de Houtman'ın gözlemlerine dayanarak tasarlanan on iki takımyıldızdan biridir. Tukan, ilk olarak 1598'de Plancius ve Jodocus Hondius tarafından Amsterdam'da yayımlanan 35 santimetre çapındaki bir göksel kürede yer almış ve 1603'te Johann Bayer'in yıldız atlası Uranometria'da tasvir edilmiştir. Fransız kaşif ve astronom Nicolas Louis de Lacaille 1756'da Tukan takımyıldızının yıldızlarına Bayer belirtmelerini vermiştir. Tukan; Turna (Grus), Anka (Phoenix) ve Tavus (Pavo) takımyıldızlarıyla birlikte "Güney Kuşları" olarak bilinir.

Pieter Brueghel ya da Brueghel peyzaj çalışmaları ve köy betimlemeleriyle tanınan Hollandalı Rönesans ressamı, Hollanda ve Flaman Rönesans resmi 'nin en önemli sanatçısıdır, aynı zamanda matbaacı, manzara ve köylü sahneleriyle tür resmi ünlüdür. Büyük resimlerde her iki konunun da odak noktası haline getirilmesinde öncüydü.

<i>Dünyevi Zevkler Bahçesi</i> Hieronymus Bosch triptiği

Dünyevi Zevkler Bahçesi Hollandalı ressam Hieronymus Bosch'un 1503 ve 1504 yılları arasında yaptığı bir tablodur. Bir triptik olan eser 1939'dan beri Madrid'deki Prado Müzesi'nde bulunmaktadır.

<i>Felemenk Atasözleri</i> Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablo

Felemenk Atasözleri, Hollandalı ressam Pieter Brueghel tarafından 1559'da meşe pano üzerine yağlı boya ile çizilmiş olan, dönemin Felemenkçe atasözlerini tasvir eden görüntülerden meydana gelen tablodur. Resim, birçok atasözüne yapılmış olan atıflarla doludur. Bunların büyük bölümü halen kullanılmakta olan ya da o dönemde kullanıldığı bilinen atasözleridir. Bir kısmı ise unutulmuştur.

<i>Çocuk Oyunları</i> (tablo)

Çocuk Oyunları, Çocukların Oyunu ya da Çocukların Oyunları, Flaman ressam Pieter Brueghel'in 1560 yılında ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizdiği tablodur. Tabloda 16. yüzyıl Hollanda'sından 80 farklı çocuk oyunu betimlenir. Tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir.

<i>Köy Düğünü</i>

Köy Düğünü, Flaman Rönesans ressamı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1567 ya da 1568'de ahşap panel üzerine yağlı boya ile çizilmiş tablodur. Ressamın, köylü hayatını konu edindiği birçok janr resminden biri olan tablo, Viyana'daki Sanat Tarihi Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Ölümün Zaferi</i>

Ölümün Zaferi, Flaman ressam Pieter Brueghel tarafından çizilmiş bir tablodur. Yaklaşık 1562'de, ahşap üzerine yağlı boya ile çizilmiştir. 117 x 162 cm boyutlarındaki tablo Madrid'deki Prado Müzesi'nde sergilenmektedir.

<i>Karda Avcılar</i> Hollandalı ressam Pieter Bruegelin ahşap pano üzerine yağlı boya tablosu

Karda Avcılar ya da Kardaki Avcılar (1565) — Avcıların Dönüşü olarak da bilinir— Hollandalı ressam Pieter Bruegel'in ahşap pano üzerine yağlı boya tablosudur. Eser, yılın farklı zamanlarının tasvir edildiği altılı serinin günümüze ulaşan beş parçasından bir tanesidir. Kuzey rönesans hareketinin örneklerinden biri olan tablo, Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Batı resim sanatının ilk kış tasvirlerinden biri olarak kabul edilir.

<i>Köylü Dansı</i>

Köylü Dansı, ünlü Flaman rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1567 yılında yapmış olduğu ahşap panel üzerine yağlı boya tablosudur. Eser, Viyana Sanat Tarihi Müzesi’nde sergilenmektedir.

<i>Calvary Alayı</i>

Calvary Alayı ya da Çarmıha Gidiş, Flaman Rönesans ressamı Pieter Bruegel'in 1564 tarihli ahşap üzerine yağlı boya manzara tablosudur. İsa'nın kendi çivileneceği devasa haçı kurgusal olarak Flaman topraklarında taşıma sahnesini gösteren eser, sanatçı tarafından "BRVEGEL MD.LXIIII" şeklinde imzalanmıştır ve şu anda Viyana Sanat Tarihi Müzesinde sergilenmektedir. Calvary ya da Golgotha, Kudüs'te bulunan, Hristiyan inanışına göre İsa'nın çarmıha gerildiği tepenin adıdır.

<i>Köylü karakter çalışmaları</i> (Van Gogh serisi)

Köylü karakter çalışmaları Vincent van Gogh tarafından 1881 ile 1885 yılları arasında yapılmış bir dizi resimdir.

<i>Müneccim Kralların Tapınması</i>

Müneccim Kralların Tapınması, Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Bruegel'in 1564 yılında yaptığı tablo. Ahşap panel üzerine yağlı boya ile yapılan eser 1920 yılından beri Londra Ulusal Galerisi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Genç Pieter Brueghel</span> Flemish painter (1564-1636)

Genç Pieter Brueghel bir Flaman ressamıdır, babası Baba Pieter Bruegel 'in eserlerinden ve orijinal yapıtlarından sonra çok sayıda kopyasıyla tanınır. Yerel ve ihracat pazarı için ürettiği stüdyo büyük çıktısı, babasının resimlerinin uluslararası alanda yayılmasına katkıda bulunmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı resmi</span>

Hollanda Altın Çağ resmi, Hollanda'nın bağımsızlığı için (1568-1648) arası yapılan Seksen Yıl Savaşlarında ve sonrasındaki kabaca 17 yüzyıla yayılan Hollanda tarihindeki bir dönemin, Hollanda Altın Çağı'ının resim dönemidir.

<i>Nuenen Reform Kilisesinden Çıkan Cemaat</i>

Nuenen Reform Kilisesi'nden Çıkan Cemaat, 1884'ün başlarında yapılmış ve 1885'in sonlarında düzenlenmiş bir erken dönem Vincent van Gogh tablosudur. Amsterdam'daki Van Gogh Müzesi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Tür sanatı</span>

Tür sanatı, pazarlar, ev ortamları, iç mekanlar, partiler, han manzaraları, iş ve sokak ortamları gibi gündelik hayattan yerlerin veya olayların çeşitli ortamlardaki resimli temsilidir. Bu tür temsiller gerçekçi, hayal ürünü veya sanatçı tarafından romantikleştirilmiş olabilir. "Tür sanatı" teriminin bazı çeşitleri, "tür resmi", "tür baskıları", "tür fotoğrafları" vb. gibi görsel eserin araç veya türünü belirtir.

<i>Dilenciler</i> (Bruegel)

Dilenciler veya Sakatlar Hollandalı Rönesans sanatçısı Pieter Brueghel (baba) tarafından 1568'de yapılmış, pano üzeri yağlıboya bir tablodur. Halen Paris'teki Louvre müzesindedir.

<span class="mw-page-title-main">Masumların Katliamı (Bruegel)</span>

Masumların Katliamı tablosunun meşe üzeri çeşitli yağlıboya versiyonları 16. yüzyıl Hollandalı ressamlar Pieter Brueghel (baba) ve oğlu Genç Pieter Brueghel tarafından yapılmıştır. Eser, İncil'deki “Masumların Katliamı” anlatımını, Seksen Yıl Savaşları olarak da bilinen, İspanyol yönetimine karşı Hollanda İsyanı'nın başlangıcında Hollanda'da bir kış katliamını resmeden bir tablodur. Halen Yaşlı Bruegel'e (y.1565-1567) ait tek versiyon olduğu düşünülen bu tablo, İngiliz Kraliyet Koleksiyonu'ndadır. Eser bir süreliğine Hampton Court Sarayı'nda, 2017'de ise Windsor Kalesi'ndeydi. Kutsal Roma İmparatoru II. Rudolf, tablodaki ölü ve ölmekte olan çocukların resimlerini gizlemek için üzerinin boyanmasını emretmişti.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda ve Flaman Rönesans resmi</span>

Hollanda ve Flaman Rönesans resmi, Aşağı Ülkeler'deki İtalyan Rönesans sanatı’na 16. yüzyıldaki tepkiyi ve aynı zamanda önceki İlk dönem Hollanda resmi ile birçok devamlılığı temsil eder. Bu dönem, 16. yüzyılın başındaki Anvers Manneristleri ve Hieronymus Bosch'tan, sonunda Hendrik Goltzius ve Joachim Wtewael gibi son Kuzey Maniyeristlerine kadar uzanır. Sanatçılar hem İtalyan resminin son yeniliklerinden hem de İlk dönem Hollanda sanatçıları’nın yerel geleneklerinden yararlandılar.

<i>Saman Hasadı</i>

Saman Hasadı, Pieter Brueghel (baba) –1569) tarafından 1565 yılında yapılan ahşap panel üzerine yapılan yağlıboya tablodur. Lobkowicz ailesinin Kuzey resimlerinden en önemlisi, Anvers tüccarı Niclaes Jongelink yemek odasına asıldı. Bu eser başlangıçta her biri yılın iki ayını temsil ettiği varsayılan altı panodan oluşan bir serinin parçasıydı.