İçeriğe atla

Chronicon Paschale

Chronicon Paschale (Paskalya Günlükleri), ayrıca Chronicum Alexandrinum, Constantinopolitanum ya da Fasti Siculi olarak bilinir.

Yapı

Chronicon Paschale, önceki vakainameleri izler. 600 ile 627 yılları arası, dönemin tarihçisi olarak yazar—ki bu dönem Mauricius'un son yılları, Phocas'ın hükümdarlığı ve Herakleios'un hükümdarlığının ilk on yedi yılına tekabül eder.

Diğer birçok vakainüvis gibi, bu yaygın anlatımın yazarı, anekdotları, ana şahsiyetlerin fiziksel açıklamalarını (bazen dikkatli portreler), depremler ve kuyruklu yıldızlar görüntüsü gibi olağandışı olaylarla ilgilenir ve varsayılan İncil kronolojisi ile Kilise Tarihini bağlantılar. Sempronius Asellio, Doğu Roma İmparatorluğu'nun tarihçilerinin (Historia) vakainamelerinden (Annales) ayıran kamusal çekicilik ve kompozisyon stilindeki farklılığa dikkat çekiyor.

"Chronicon Paschale", Âdem'in yaratılışından itibaren olayların kronolojik bir listesini yapmayı deneyen büyük bir derlemedir. Ana el yazması, 10. yüzyıl Codex Vaticanus græcus 1941, başında ve sonunda zarar görür ve 627'de kısa bir süre durur. Vakainame'nin özüne geçmeden önce, Hristiyan kronolojisine ve Paskalya döngüsünün hesaplanmasına ilişkin bir giriş sunulur. Rum Ortodoks Kilisesi tarafından 'Jülyen takvimi' olarak Türk hükümdarlığının sonuna kadar kullanılmaya devam eden sözde 'Bizans' ya da 'Roma' dönemi vakainameye kronolojinin temeli olarak uyarlanmıştır; buna göre 21 Mart MÖ 5507 verilen yaratılış tarihidir.[1]

Yazarlık

Yazar kendisini İmparator Herakleios'un çağdaşı (610-641) olarak tanımlar ve muhtemelen Konstantinopolis ekümenik patriği Sergius'un maiyetine bağlı bir din adamıydı. Çalışma muhtemelen Herakleios devrinin son on yılı boyunca yazılmıştır.

Kullanılan baş merciler: Sextus Julius Africanus; Fasti consulares; Eusebius'un Vakainame ve Kilise Tarihi; İoannis Malalas; Acta Martyrum; Kıbrıs'taki Konstantia'nın (eski Salamis) piskoposu Epiphanius'un (yüzyıl sonları) Ağırlıkları ve Ölçüler üzerine yazdığı tez.[1]

Edisyonlar

  • Matthaeus Raderus (Munih, 1615): Chronicon Alexandrinum idemque astronomicum et ecclesiasticum (editio princeps, Latince tercüme ile Yunanca metin)
  • L. Dindorf (1832) in Corpus Scriptorum Historiae Byzantinae, with du Cange's preface and commentary
  • J. P. Migne, Patrologia graeca, vol. 92.
  • Ayrıca bakınız C. Wachsmuth, Einleitung in das Studien der alten Geschichte (1895)
  • H. Gelzer, Sextus Julius Africanus und die byzantinische Chronographie, ii. I (1885)
  • J. van der Hagen, Observationes in Heraclii imperatoris methodum paschalem (1736, but still considered indispensable)
  • E. Schwarz in Pauly–Wissowa, Realencyclopädie, iii., Pt. 2 (1899)
  • C. Krumbacher, Geschichte der byzantinischen Litteratur (1897).[1]

Kısmi İngilizce Tercüme

  • Chronicon Paschale 284–628 AD, translated by Michael Whitby and Mary Whitby (Liverpool: Liverpool University Press, 1989) 0-85323-096-X

Kaynakça

Özel
Genel

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İslam tarihi</span> İslam medeniyetinin tarihî gelişimi

İslam tarihi, Müslüman medeniyetinin geçmişten günümüze dek siyasi, sosyal, ekonomik ve kültürel gelişmeleri ile ilgili olan tarihsel çalışma alanıdır. Çoğu tarihçi, İslam dininin MS 7. yüzyılın başında Arap Yarımadası'ndaki Mekke ve Medine şehirlerinde ortaya çıkıp yayıldığını kabul etmektedir. Müslümanlar, İslam'a Âdem, Nuh, Musa, Davud, Süleyman, İsa gibi peygamberlerden beri var olan bir din ve Allah'ın iradesine teslimiyetle gerçekleşen bir dönüş olarak inanırlar.

<span class="mw-page-title-main">Slav Thomas</span> Bizans generali

Slav Thomas, 9. yüzyıl Bizans askerî komutanıdır. Amoriumlu II. Mihail'e karşı 821-823 yılları arasında yaşanan geniş ölçekli isyanın lideridir.

<span class="mw-page-title-main">Bizans-Sasani Savaşı (602-628)</span> Bizans İmparatorluğu ve Sasani İmparatorluğu arasında 26 yıl süren savaş

Bizans–Sasani Savaşı (602–628), Bizans İmparatorluğu ile Sasani İmparatorluğu arasındaki savaş serilerinin sonuncusu ve en yıkıcısıdır. Bizans İmparatoru Mauricius'un Sasani kralı II. Hüsrev'e tahtına tekrar kavuşmasına yardım etmesinin ardından, iki güç arasındaki önceki savaş 591'de sona ermişti. 602'de Mauricius, siyasi rakibi Phocas tarafından öldürüldü. Bunun üzerine Hüsrev, Mauricius'un ölümünün intikamını almak için Bizans'a savaş ilan etti. Bu, on yıllar boyu süren bir çatışmaya dönüştü ve serideki en uzun savaş oldu. Genellikle Orta Doğu boyunca savaşılmıştır: Mısır, Levant, Mezopotamya, Kafkasya, Anadolu, Ermenistan, Ege Denizi ve hatta Konstantinopolis'in duvarlarının önünde.

Salminius Hermias Sozomenus, aynı zamanda Sozomen olarak da bilinir, Hristiyan Kilisesi tarihçisiydi.

<span class="mw-page-title-main">Tarihî İsa</span> Tarihsel bir kişilik olarak İsa

Tarihî İsa, Kristolojik tanımların ve İsa'nın diğer Hristiyan anlatımlarının aksine, İsa'nın yaşamının ve öğretilerinin eleştirel tarihsel yöntemlerle yeniden inşasıdır. Ayrıca İsa'nın yaşadığı tarihsel ve kültürel bağlamları da göz önünde bulundurur. Tarihî İsa veya Nasıralı İsa, MÖ 4-7 arasında, muhtemelen Nasıra'da doğmuş; MS 30-31'de Kudüs'te yaşamış bir Yahudi gezgin vaizdi. 28 yılından itibaren Celile ve Yahudiye'de halka vaaz vermeye başladı. Aradan geçen iki ila üç yıl sonra, Roma valisi Pontius Pilatus'un emriyle Roma askerleri tarafından çarmıha gerildi. Yeni Ahit, Hristiyanlık inancının ilk belgesi olarak, İsa hakkında yapılan tarihi araştırmaların en önemli kaynağıdır. İsa, havarilerini topladı ve Yahudilere Tanrı’nın Krallığı’nda krallığını ilan etti, bu nedenle halkını tövbe etmeye çağırdı. Havarileri, ölümünden sonra onu İsa Mesih, Mesih ve Tanrı'nın Oğlu olarak ilan ettiler. Bu olayın sonrasında, yeni bir dünya dini olan Hristiyanlık doğdu. İsa, Hristiyanlığın dışında da önemli hale geldi.

Georgios Sinkellos Bizans tarihçisi ve dini yetkilidir. Konstantinopolis gelmeden önce uzun yıllar Filistin'de keşiş olarak yaşamış, Konstantinopolis'te burada Patrik Tarasios'a sinkellos olarak atanmıştır. Daha sonra, büyük eseri olması planlanan, dünya tarihinin bir kroniği olan Ekloge chronographias'ı (Grekçe: Ἐκλογὴ Χρονογραφίας veya Kronografi Ekstraktı yazmak için bir manastıra çekilmiştir. Anastasius Bibliothecarius'a göre Georgios "sapkınlığa [yani İkonoklazm] karşı cesurca mücadele etmiş ve Kilise ayinlerine karşı öfkelenen yöneticilerden birçok ceza almış", ancak iddianın doğruluğu şüphelidir.

<span class="mw-page-title-main">Berossus</span> MÖ 3. yüzyıl Babilli yazar, rahip ve gökbilimci

Berossus veya Berosus MÖ 3. yüzyılın başlarında yaşamış Helenistik Dönem Babilli yazar, Bel Marduk'un rahibi ve Koini Grekçesi ile yazan bir gökbilimcidir.