İçeriğe atla

Cavalleria rusticana

Cavalleria rusticana
Köylü Namusu
Cavalleria Rusticana librettosu
Özgün isimCavalleria rusticana
MüzikPietro Mascagni
LibrettoGiovanni Targioni-Tozzetti ve Guido Menasci
Gala17 Mayıs 1890
İlk gösterim yeriTeatro Costanzi, Roma
Oyuncular
  • Santuzza: bir köylü kızı, soprano
  • Turiddu: askerlikten yeni dönmüş bir köylü genç, tenor
  • Lucia: annesi, contralto
  • Alfio: bir köylü arabacı, bariton
  • Lola: karısı, mezzo-soprano

Cavalleria rusticana (Köylü Namusu), Pietro Mascagni tarafından bestelenmiş, Giovanni Verga tarafından yazılan aynı adlı bir kısa oyundan uyarlanan librettosu Giovanni Targioni-Tozzetti ve Guido Menasci tarafından hazırlanmış tek perdelik İtalyanca bir operadır. Prömiyeri 17 Mayıs 1890'da Roma'da Teatro Costanzi'de yapılmıştır. 1893'ten beri uygulanan sahneleme geleneklerine göre bu opera eseri, çok zaman Ruggero Leoncavallo tarafından bestelenmiş Palyaçolar (Pagliacci) adlı iki perdelik opera eseri ile birlikte sahnelenmektedir.

Hazırlanış ve sahnelenmeleri

Cavalleria rusticana Mascagni'nin sahnede başarı kazanan ilk operasıdır ve bestelediği 16 operadan en iyi bilinenidir. Cavalleria rusticana dışında İris ve L'amico Fritz dünya opera evlerinin standart repertuvarında bulunan Mascagni operalarıdır. İtalyan opera evleri bazen İsebeau ve İl Piccolo Marat operalarını da sahnelemektedirler. Cavalleria rusticana o kadar popüler olmuştur ki Mascagni'nin 1945'te ölümünden sonra sadece İtalyan opera evleri tarafından yaklaşık olarak 14.000 defa sahnelenmiştir.[1]

Temmuz 1888 Milano'da bir müzik evi sahibi olan Edoardo Sonzogno], daha önce hiç sahnelenmiş operası olmayan genç İtalyan bestecilerine açık bir yarışma tertip ettiğini açıkladı. Bu yarışmaya katılmak için bestecilerin yeni besteledikleri bir perdelik yeni bir operayı 5 ünlü İtalyan müzik kritiği ve besteciden oluşan bir jüriye sunmaları gerekmekteydi ve jürinin seçtiği 3 yeni opera eseri Roma'da Sonzogno tarafından finanse edilerek sahnelenecekti.

Mascagni bu yarışmayı son eser gönderme tarihinden 2 ay önce duydu ve Livorno'da İtalyan Krallık Bahriye Akademisi'nde edebiyat profesörü olan arkadaşı Giovanni Targioni-Tozzetti'den bir libretto hazırlamasını istedi. Targioni-Tozzetti, Giovanni Verga'nın iyi bilinen bir kısa öykü ve tiyatro oyunu olan Cavalleria rusticana eserini opera konusu olarak seçti. Targioni-Tozetti ve iş arkadaşı Guido Menasci librettonun metnini yazmaya başladılar ve parça parça Mascagni'ye gönderdiler. Sonunda Mascagni yarışmanın son eser gönderme tarihinde eserini jüriye vermeye başardı. Yarışmaya 73 opera eseri verildi ve 5 Mart 1890'da jüri seçtiği üç operanın ismini ilan etti. Bunlar Niccola Spinelli'nin hazırladığı Labilia, Vincenzo Ferroni'nin hazırladığı Rudello ve Pietro Mascagni'nin Cavalleria rusticana eserleri idi.[2]

Cavalleria rusticana'nın ilk sahnelenmesi bir sansasyon yarattı; o gece Mascagni seyirci tarafından alkışla 40 defa sahneye çağrıldı ve yarışmayı kazandı. Eser, o yıl Teatro Costanzi'de kapalı gişe oynadı. Eser, birçok İtalyan opera evinde ve Berlin'de de sahnelendi. O zamandan beri eser dünya opera evi sahnelerinin bir demirbaşı olmuştur.

Verga'ın bu aynı adlı hikâyesi iki başka besteci tarafından da opera olarak bestelenmiştir. Bunlar "Stanislao Gastaldon" tarafından Mala Pasqua operası ve "Domenico Monleone"nin aynı Cavalleria rusticana isimli operasıdır. Bunlar da Sonzogno'nun düzenlediği yarışmaya girmek için hazırlanmışlardır. Özellikle ikincisi Amsterdam'dan başlayarak Avrupa opera evlerinde sahnelenmeye başlanmış; ama 1907'de Mascagni'nin teklif hakkı olduğu nedeni ile İtalyan mahkemeleri tarafından İtalya'da sahnelenmesi yasaklanmıştır. Bunun üzerine eserinin sahnelenmesini sağlamak için Monleone bestesini aynen koruyarak yeni bir libretto kullanmış ve eserinin hem içeriğini hem de ismini değiştirmiştir.

Ulvi Cemal Erkin ve Fuat Türkay tarafından "Köylü Namusu" ismi ile Türkçeye çevrilen eser ilk kez 13-15 Ocak 1950 tarihinde Ankara Devlet Tiyatrosu'nda sahnelenmiştir. Eserde, Leyla Gencer Santuzza ve Aydın Gun Turiddu rollerini oynamışlardır.

Roller

Rol Ses tipi Prömiyerde roller, 17 Mayıs 1890
(Orkestra şefi: - )
Santuzza, bir köylü kızısopranoGemma Bellincioni
Turiddu, askerlikten yeni dönmüş bir köylü gençtenorRoberto Stagno
Lucia, annesikontraltoFederica Casali
Alfio, bir köylü arabacıbaritonGuadenzio Salassa
Lola, karısımezzo-soprano Annetta Guli

Konu özeti [3]

Operanın temel aldığı Giovanni Verga'nın Cavalleria rusticana adlı kısa hikâyesini kapsayan kitabın kapak resmi.
Zaman: Paskalya yortusu sabahı
Mekân: Sicilyada bir köy

Genç bir köylü olan Turiddu askerlik hizmetinden yeni dönmüştür. Turiddu askerdeyken sözlüsü olan Lola köyün zenginlerinden biri sayılabilecek arabacı Alfio ile evlenmiştir. Buna karşılık olarak Turiddu da köyün genç kızlarından biri olan Santuzza'yı baştan çıkartmıştır. Opera başladığı zaman Santuzza'yı çok kıskanan Lola, Turiddu ile evlilik dışı bir ilişki kurmuştur.

Sahne dışından, Turiddu'nun bir Sicilya havası (O Lola, c'hai di latti la cammisa) söylediği uzaktan duyulur. Sahne açıldığında köyün meydanı görülmektedir. Bir tarafta bir kilise bulunmaktadır ve diğer tarafta ise Lucia'nin şarap dükkânı vardır. Lucia oğlu Turiddu ile şarap dükkânının üst katındaki dairede oturmaktadır. Köylüler meydanda dolanmakta ve güzel ilkbahar hakkında bir şarkı ile Meryem hakkında bir ilahi söylemektedirler. Bazı köylüler kiliseye giderler; diğerleri ise hala şarkı söyleyerek meydandan ayrılırlar.

Turiddu'nun çocuğuna hamile olan Santuzza, onun kendini Lola ile aldattığından şüphe etmektedir ve bu yüzden çok endişelidir. Santuzza Lucia dükkânından çıkarken ona yaklaşır ve Turiddu'nun nerede olduğunu sorar. Lucia oğlunun sipariş etmiş olduğu yeni şarapları getirmek üzere yakındaki daha büyük kasabaya gittiğini söyler. Santuzza buna pek inanmaz ve Turiddu'nun geçen akşam üzeri köyde görüldüğünü söyler. Lucia Santuzza'yı konuşmak için dükkânına çağırır. Tam o sırada Alfio arabası ile etrafında koşuşan köylülerle birlikte gelir. Arabacılık mesleğinin zevklerinden ve karısının güzelliğinden bahse koyulur. Alfio Lucia'dan en iyi şarabından getirmesini ister. Lucia bu şarabın bittiğini ve Turiddu'nun yeni siparişi getirmek için komşu kasabada olduğunu bildirir. Alfio ise karşılık olarak daha bu sabah erkenden Turiddu'yu evi yakınlarında gördüğünü açıklar. Lucia buna şaşırır ama daha fikrini belirtmeden Santuzza tarafından susturulur.

Alfio sahneden ayrılır. Kilise içindeki koro Regina Coeli ilahisini söylemektedir. Dışarıda meydanda köylüler bir Paskalya ilahisi söylerler ve Santuzza da onlara katılır. Köylüler kiliseye girerler ama Santuzza ve Lucia dışarıda meydanda kalırlar. Lucia Santuzza'ya, neden Alfio ile konuşurken Alfio'nun o sabah Turiddu'yu evinin yakınında gördüğünü söylediği zaman kendisine susup cevap vermeme işareti verdiğini sorar. Santuzza Voi lo sapete - "Şimdi sen de öğren" şarkısını söyler ve Lucia'ya nasıl Turiddu'nun kendisini kandırdığının ve sonra da Lola ile tekrar ilişkiye girdiğinin hikâyesini anlatır. Lucia Santuzza'ya acımaya başlar; çünkü o aldatılıp bir gayrimeşru çocuğa gebe olması dolayısıyla köylüler tarafından sanki aforoz edilmektedir. Aynı nedenle kiliseye alınmamaktadır; Santuzza Lucia'ya kiliseye giderek kendi ruhu için dua etmesini ister.

Turiddu sahneye girer. Santuzza ona köyden ayrılma taklidi yapıp Lola'yı görmeye gittiği için çok ağır çıkışır. Bu sırada Lola da şarkı söyleyerek meydana girer. Santuzza'yı alaya alır ve kiliseye gider. Turiddu da kiliseye giderek Lola'yı takip etmek istemektedir. Ama Santuzza ona sarılıp kendisinden ayrılmaması için yalvarmaya başlar. Turiddu kızı iter ve onun yere düşmesine neden olur. Sonra da kiliseye gider. Alfio karısı Lola'yi aramak için meydana gelir. Santuzza ona karısının kendisini Turiddu ile aldatmakta olduğunu açıklar.

Sahne boşalır ve orkestra intermezzo havasını çalmaktadır.

Köylüler kiliseden çıkmaya başlarlar. Turiddu kendini çok iyi hissetmektedir çünkü Lola ile buluşmuştur ve Santuzzza da ortalıktan kaybolmuştur. Arkadaşlarını annesinin şarap dükkânına çağırır ve orada bir meyhane şarkısı söylemeye başlar (Viva, il vino spumeggiante - "Çok yaşa akan şarap"). Alfio da dükkâna gelir. Turiddu ona şarap ısmarlamak ister ama Alfio bunu kabul etmez. Kadınlar ayrılırlar ve Lola'yı da birlikte götürürler. Alfio ile Turiddu bir ağız dalaşına girerler ve Alfio Turiddu'yu düelloya çağırır. Sicilya geleneklerine göre iki adam birbirleriyle kucaklaşırlar ve bu sırada yine geleneğe uyarak düelloyu kabul ettiğini bildirmek için Alfio'nun kulağını ısırır ve kan çıkardığı için bu düellonun birinin kan döküp ölünceye kadar devam edeceğine işaret eder. Alfio sahneden ayrılır. Turiddu Lucia'yi geri gelmesi için çağırır. Annesine biraz hava almak için köyün dışına gideceğini ve hiç geri dönmezse Santuzza'ya ve onun çocuğuna iyi bakmasını istediğini söyler. (Un bacio, mamma! Un altro bacio! — Addio! - "Bir öpücük anne!; bir daha öpücük! Elveda sana!").

Turiddu hızla dükkândan ayrılır. Ağlayan Lucia evinin önünde ne yaptığını bilmez halde aşağı yukarı yürümeye başlar. Santuzza gelir ve hemen Lucia'yi kucaklar. Köylüler ikisi etrafında toplanırlar. Uzaktan sesler gelmeye başlar. Köylü kadınların biri "Turiddu öldürüldü." diye bağırır. Santuzza baygınlık geçirir; Lucia da etrafını saran köylü kadınların kolları arasına yığılıp kalır.

Orkestra

Mascagni partisyonu standart büyüklükte bir orkestra için hazırlanmıştır:

Ünlü aryalar

  • O Lola, c'hai di latti la cammisa - canzone sicilyana Turiddu
  • Il cavallo scalpita, Alfio
  • Voi lo sapete, o mamma, arya Santuzza
  • Tu qui, Santuzza, ikili Santuzza ve Turiddu
  • Senfonik intermezzo - birinci ile ikinci sahne arasinda
  • Viva il vino spumeggiante, brindisi - Turiddu
  • Mamma, quel vino è generoso, Turiddu

Seçilmiş ses kayıtları

Cavalleria rusticana operasi icin 60 tane tam ses kayidi bulunan plak, teyp ve disk bulunmaktadır.[4]

Yil Roller
(Santuzza, Turiddu, Alfio, Lucia)
Orkestra şefi,
Opera evi ve Orkestra
Marka
1940Lina Bruna Rasa,
Beniamino Gigli,
Gino Bechi
Giulietta Simionato
Pietro Mascagni,
Teatro alla Scala Orkestra ve korosu
Audio CD: Naxos
Cat: 8.110714-15
1953Zinka Milanov,
Jussi Björling,
Robert Merrill
Margaret Roggero
Renato Cellini
RCA Victor Orkestrası
Audio CD: RCA
Cat: CD 6510-2-RG
1953Maria Callas,
Giuseppe Di Stefano,
Rolando Panerai,
Ebe Ticozzi
Tullio Serafin
Teatro alla Scala Orkestra ve korosu
Audio CD: EMI
Cat: 7243 5 56287 2 5
1962Victoria de Los Angeles,
Franco Corelli,
Mario Sereni,
Corinna Vozza
Gabriele Santini
Orchestra dell'Opera di Roma
Audio CD: EMI
Cat: 72438-19968-2-9
1965Fiorenza Cossotto,
Carlo Bergonzi,
Giangiacomo Guelfi,
Maria Gracia Allegri
Herbert von Karajan
Teatro alla Scala Orkestra ve korosu
Audio CD: Deutsche Grammophon
Cat: CD 419 257-2
1977Renata Scotto,
Placido Domingo,
Pablo Elvira,
Isola Jones
James Levine
National Filarmonik Orkestra
Audio CD: RCA Victor
Cat: RCA RD 83091
1979Montserrat Caballé,
José Carreras,
Matteo Manuguerra,
Astrid Varnay
Riccardo Muti
Philharmonia Orkestrası
Audio CD: EMI
Cat: EMI CMS 7 63650 2
1989Agnes Baltsa,
Plácido Domingo,
Juan Pons,
Vera Baniewicz
Giuseppe Sinopoli
Philharmonia Orchestrası
Audio CD: Deutsche Grammophon
Cat: CD 429 568-2

Medya

  • Pietro Mascagni - Cavalleria Rusticana: Senfonik intermezzo

Sinema uyarlamaları

Sahnelenen temsillerin videoya çekilmesi ile yapılan video kayıtları yanında Cavalleria rusticana için özel olarak sinema yapımları bulunmaktadır:

  • 1916: Direktör:Ugo Falena, Başrol:Gemma Bellincioni Mascagni'nin partisyon notlarına uyan sessiz film. Başroldeki aktris ayni zamanda şarkıcı olup Santuzza olarak İtalya dışındaki opera prömiyerlerinde de rol almıştır.
  • 1953: Direktör:Carmine Gallone. Aktörler görüntü; opera şarkıcıları sesi sağlamışlardır. Örneğin Alfio rolünü Anthony Quinn oynanmış, sesi Tito Gobbi tarafından sağlanmıştır. ABD'de sinemalarda Fatal Desire adıyla gösterilmiştir.
  • 1968: Direktör: Åke Falck. Roller: Fiorenza Cossotto - Santuzza; Gianfranco Cecchele - Turiddu; Giangiacomo Guelfi- Alfio ve Anna di Stasio-Lucia. (Orkestra ve koro La Scala, Milano. Orkestra şefi: Herbert Von Karajan.)
  • 1982: Direktör: Franco Zeffirelli Roller: Plácido Domingo- Turiddu; Yelena Obraztsova - Santuzza; - Renato Bruson - Alfio ve Fedora Barbieri - Lucia.

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Schweisheimer, W., 1946
  2. ^ Willard, A., 1893
  3. ^ Uyarlama kaynağı Kobbé,G.'nin 1919 basımlı The Complete Opera Book adlı kitabı
  4. ^ Tam nir diskografi için kaynak: Mascagni.org 30 Haziran 2012 tarihinde Archive.is sitesinde arşivlendi (Erişme tarihi:14.6.2009)

Dış bağlantılar

  • Cavalleria Rusticana orijinal Iİtalyanca librettosu [1] (İtalyanca) (Erişme tarihi: 8.6.2009)
  • [2] Cavalleria Rusticana IMDb sitesinde (Erişme tarihi:14.6.2009)
  • Resmi "Pietro Mascagni" web sitesi, [3] 28 Ağustos 2018 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. . (Erişme tarihi:14.6.2009)
  • "Cavalleria Rusticana 1968 - Herbert von Karajan" maddesi You Tube "Cavvalleria Rusticana" operasi tümünün video kaydı Online:[4] 26 Nisan 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Erişme tarihi:22.6.2017)


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Giuseppe Verdi</span>

Giuseppe Verdi, 19. yüzyıl İtalyan operası ekolünden gelen en ünlü İtalyan besteci. Tüm dünyada eserleri en çok sahnelenen opera bestecilerinden birisidir.

<span class="mw-page-title-main">Leyla Gencer</span> Türk soprano

Ayşe Leyla Gencer, Türk opera sanatçısı. 20. yüzyılın önemli sopranolarından biri olarak görülür.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Giacomo Puccini</span>

Giacomo Antonio Domenico Michele Secondo Maria Puccini ya da kısaca Giacomo Puccini İtalyan besteci. 19. yüzyılın sonu ve 20. yüzyılın başındaki en büyük besteciler arasında yer almaktadır.

Leyla Demiriş, Türk soprano ve opera sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Palyaçolar</span>

Palyaçolar, Ruggero Leoncavallo'nun 2 perdelik operası. İlk kez 1892de Milano'daki Teatro Dal Verme'de sahnelenen opera, R Mascagni'nin Cavalleria rusticana'sına yanıt ve müzikte gerçekçiliğin (verismo) başyapıtı kabul edilir. Türkiye'de ise ilk kez 1949 yılında seyirci ile Ankara'da buluşmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Pietro Mascagni</span>

Pietro Mascagni. İtalyan opera bestecisi. 19. yüzyıl sonunda ortaya çıkan gerçekçilik (verismo) ekolunun başta gelen temsilcilerindir.

<span class="mw-page-title-main">Ruggero Leoncavallo</span> İtalyan besteci (1857-1919)

Ruggero Leoncavallo İtalyan modern çağ verismo akımına dahil opera ve operet bestecisidir.

<span class="mw-page-title-main">Francesco Gasparini</span>

Francesco Gasparini, İtalyan Barok bestecisi ve öğretmeni.

<span class="mw-page-title-main">L'amico Fritz</span>

L'amico Fritz 1891’de P. Suardon tarafından İtalyanca bir libretto ile 3 perde halinde bir opera olarak Pietro Mascagni tarafından bestelenmiştir. Opera Emile Erckman ve Pierre-Alexandre Chatrian tarafından yazılan Fransız romanı L’ami Fritz’i temel almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Lucia di Lammermoor</span>

Lucia di Lammermoor Gaetano Donizetti'in üç perdelik dramma tragico yani trajik operası. İtalyanca librettosu Salvatore Cammarano tarafından Sir Walter Scott'un Lammermoor Gelini isimli tarihî romanından uyarlayarak yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Niccolo Piccinni</span>

Niccolo Piccinni senfoniler, oda müziği eserleri, operalar ve kilise müziği besteleri hazırlamış bir İtalyan bestecidir. Günümüzün klasik batı müziği severleri tarafından pek tanınmayan bir besteci olmakla beraber kendi yaşamı sırasında, özellikle hazırladığı Napoli-tipi opera buffa janrı eserleri dolayısıyla, Avrupa opera seyircisinin çok beğendiği opera bestecilerinin başında gelmekteydi. Piccinni'in zamanla unutulmasının bir nedeni yaşam ve bestecilik döneminin, ünleri günümüze yetişmiş olan Pergolesi gibi büyük besteci ile bir nesil sonrasının büyük bestecileri olan Domenico Cimarosa ile Mozart arasına düşmesidir.

<span class="mw-page-title-main">André Ernest Modeste Grétry</span>

André-Ernest-Modeste Grétry, Liège şehrinde Fransızca konuşan bir aileye doğmuş olan ve müzik kariyerini Fransa'da geçirip Fransız vatandaşlığına geçmiş olan bir opera bestecisidir. "Opera komik" janrındaki opera eserleri ile ünlüdür.

<span class="mw-page-title-main">Umberto Giordano</span> İtalyan besteci (1867-1948)

Umberto Menotti Maria Giordano, özellikle opera besteleri ile tanınmış bir İtalyan bestecidir.

Giannina Arangi-Lombardi, İtalyan soprano opera sanatçısı.

Gaetano Bardini ,Tenor ses tonuna sahip İtalyan erkek opera sanatçısıdır. Bardini sayısız resital verdi ve özellikle Çek Cumhuriyeti'nde başarılı oldu. Performanslarında Prag Smetana, Brno Devlet Opera ve Prag Chamber orkestraları ile gerçekleştirdi. Müzik şefleri Jan Štych ve Ino Savini ile birlikte çalıştı. Riparbella'da doğan İtalyan opera sanatçısı Gaetano Bardini 3 Kasım 2017'de 90 yaşında Cecina'da öldü.

<span class="mw-page-title-main">Kamen Çanev</span>

Kamen Çanev, uluslararası kariyere sahip bir Bulgar opera tenoru.

Burcu Bükem Kuru, Türk opera sanatçısıdır.

Lando Bartolini, İtalyan opera sanatçısı.