İçeriğe atla

Caravaggio

Caravaggio
Ottavio Leoni tarafından çizilmiş portresi (yaklaşık 1621)
Genel bilgiler
Doğum adıMichelangelo Merisi
Doğum29 Eylül 1571
Milano
Ölüm18 Temmuz 1610 (38 yaşında)
Monte Argentario, Toskana
Uyrukİtalyan
AlanıResim
Katıldığı akımlarBarok
İmzası

Michelangelo Merisi da Caravaggio (d. 29 Eylül 1571, Milano – ö. 18 Temmuz 1610), İtalyan ressamdır. Roma, Napoli, Malta ve Sicilya'da çalışmıştır. Barok sanat akımının ilk büyük sanatçısıdır[1]. Güçlü ışık-gölge kullanımı ve resimsel düzenlemeyi dramatik bir açıdan ele alışıyla barok sanatının en özgün uygulayıcılarından biri olmuştur.

Hayatı

Erken dönemi

Caravaggio, soyadını doğduğu kasabadan almıştır. "Michelangelo Merisi Caravaggio" gerçek ismidir. 1584'te Bergamolu bir ressam olan Simone Peterzano’nun yanına 4 yıllığına çırak olarak girmiş, ilk deneyimlerini Lorenzo Lotto ve Giovanni Girolama Savoldo (1480-1548) gibi sanatçıların yapıtlarını incelemekle kazanmış, Tiziano’nun öğrencisi iken Venedik Okulu'yla da ilişki kurmuştur. Roma’da çalıştığı dönem yapıtları dramatik bir anlatım sunmayan kendi portreleri ve ölü doğa resimleridir. Bunlarda güçlü bir ışık gölge kullanılmış ve ayrıntıları özenle betimlemiştir.

Ölümü

Caravaggio'nun ölümü sırasında yüksek ateşi vardı ve onu neyin öldürdüğü o zamanlar bir tartışma konusuydu. O zamandan beri tarihsel bir tartışma ve araştırma konusu oldu. Çağdaş söylentiler, ya Tommasoni ailesinin ya da şövalyelerin onu intikam almak için öldürttüğüne inanıyordu. Geleneksel olarak tarihçiler uzun zamandır onun frengiden öldüğünü düşünmüşlerdir. Bazıları, pastörize edilmemiş süt ürünlerinden sıtma veya muhtemelen bruselloz olduğunu söyledi. Bazı akademisyenler, Caravaggio'nun Malta'dan, muhtemelen Wignacourt'tan ve/veya Şövalyelerin hiziplerinden kaçtığından beri onu takip eden aynı "düşmanlar" tarafından saldırıya uğradığını ve öldürüldüğünü ileri sürdüler. Caravaggio'nun kalıntıları araştırmacılar tarafından 2010'da bir yıl boyunca incelendi. İlk testler, Caravaggio'nun kurşun zehirlenmesinden ölmüş olabileceğini öne sürdü. O dönemlerde boyalar yüksek miktarda kurşun tuzu içeriyordu. Ancak 2012'deki araştırmalar sonucunda ise Caravaggio'nun Napoli'deki bir arbedede, özellikle Staphylococcus aureus'un neden olduğu sepsisten aldığı bir yaranın sonucu olarak öldüğü sonucuna vardı.[2]

2002'de yayınlanan Vatikan belgelerinde ise zengin Tommasoni ailesinin üyesi olan model Fillide Melandroni'nin sevgisi yüzünden Caravaggio'yu öldürmesi için tetikçi gönderdiğini raporlandığı görüldü.[3]

Eserleri

Caravaggio'nun gerçekçi doğalcılığının ilk kez bütünüyle ortaya çıktığı yapıt Roma'daki San Luigi dei Francesi Kilisesi[4]'nin Contarelli Şapeli'ndeki Aziz Matta[5]'nın yaşamını konu alan bir dizi resimdi. Bu, Aziz Matta ve Melek,[6] Aziz Matta'nın Çağrısı[7] ve Aziz Matta'nın Şehit Edilişi[8] konulu üç resimden oluşan görkemli bir tasarıydı. Sunağın üzerine yerleştirilmesi düşünülen Aziz Matta ve Melek'in ilk biçimi S. Luigi dei Francesci'nin o güne değin bir azizin böyle canlandırıldığını görmemiş rahiplerine o kadar ters geldi ki, resmin yeniden yapılmasını istediler. İncil yazarlarından biri olan Aziz Matta resimde sıradan bir işçi ya da rençper görünümündeydi.; ayağını resmin dışına çıkıp insanın yüzüne gelecekmiş gibi uzatmış, kaba bir biçimde bacak bacak üstüne atmış olarak betimlenmişti. İncelikten yoksun melek figürü ise cahil birisine yol gösterircesine azizin elini zorla kitaba doğru bastırır gibiydi. Kilise ileri gelenleri Caravaggio'nun sıradan bir kişiyi yüceltirken gerçekte Aziz Matta'yı sokaklardan kurtaran İsa'ya öykündüğünü kavrayamamışlardı.

Yaşadığı dönem

Caravaggio, Otuz Yıl Savaşları döneminde yaşamıştır. Barok önceleri, kuyumculuk dilinde düzensiz ve acayip biçimli taş ve incileri niteleyen bir kelime olarak kullanılmıştır. Önce İtalya'da doğmuş, daha sonra Avrupa'ya ve hatta, Latin Amerika'ya kadar yayılmıştır. Karşı-reform hareketini benimseyen sanatçılar eserlerinde dini coşku ve heyecanın yaratılmasına çalışmışlardır. Dini atmosfer dışındaki alanlara da yönelmişlerdir.

Rönesans'ın denge ve uyum konusunda eriştiği ölçüden çok, maniyerizm'de beliren abartı ve hareketlilik hakimdir. Işık, gölge oyunlarına dayanarak heykel, resim ve mimarinin kaynaştırıldığı tüm sanat anlayışı getirilmiştir. Çiçek, meyve gibi nesnelerin belli bir düzende ele alındığı ölü tabiat (natürmort) türü bu dönemde ortaya çıkmıştır. Bu dönemin sanatçıları, Agostino Carracci,[9] Caravaggio, Vermeer, Velazquez, Rubens ve Rembrandt'dır. Her ne kadar barok denilen anlayış ve stil 16. yüzyıldaki bazı sanatçılarda görülse de, esas itibarıyla kilisenin önderlik ettiği karşı-reform hareketi içerisinde ortaya çıkıp geliştiği kabul edilir. Gerçekten de, 18. yüzyılda birçok Katolik Avrupa ülkesinde mimar, heykeltıraş ve ressamları teşvik eden, onların kutsal amaca yönelik nitelikteki eserlerinin müşterisi olan; kral ya da prenslerden önce kilisedir.

Galeri

Kaynakça

  1. ^ Hıristiyanlık Tarihi. Robert D. Linder. Yeni Yaşam Yayınları. 2004. s. 430. ISBN 975 8318 86 1. 
  2. ^ "Did Caravaggio die of Sstaphylocossos aureus sepsis?". The Lancet. 17 Eylül 2018. 9 Ocak 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mart 2022. 
  3. ^ "Caravaggio'nun death". Telegraph. 2 Haziran 2002. 9 Mayıs 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 4 Mart 2022. 
  4. ^ "S. Luigi dei Francesi Kilisesi". S. Luigi dei Francesi Kilisesi. Wikipedia. 6 Eylül 2021. 15 Aralık 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  5. ^ "Aziz Matta". Aziz Matta. Wikipedia. 6 Eylül 2021. 5 Ekim 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  6. ^ "Aziz Matta ve Melek". Aziz Matta ve Melek. safadalli.com. 6 Eylül 2021. 6 Eylül 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  7. ^ "Aziz Matta'nın Çağrısı". Aziz Matta'nın Çağrısı. Wikipedia. 6 Eylül 2021. 15 Aralık 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  8. ^ "Aziz Matta'nın Şehit Edilişi". Aziz Matta'nın Şehit Edilişi. pivada.com. 6 Eylül 2021. 21 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 
  9. ^ "Agostino Carracci". Wikipedia. 6 Eylül 2021. 7 Mayıs 2004 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 6 Eylül 2021. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Kariye Camii</span> İstanbulda camiye çevrilen bir Rum Ortodoks kilisesi

Kariye Camii veya eskiden Azize Kurtarıcı Hora Kilisesi, İstanbul'un Fatih ilçesinin Edirnekapı semtinde camiye çevrilmiş bir Rum Ortodoks kilisesi ve müze.

<span class="mw-page-title-main">Gian Lorenzo Bernini</span> İtalyan heykeltıraş, mimar ve ressam (1598-1680)

Gian Lorenzo Bernini, İtalyan heykeltıraş ve mimar. 17. yüzyıl Romasında, Barok tarzında çalışan bir heykeltıraştı.

Albrecht Dürer, Alman ressam, matematikçi ve matbaacı. Geç gotik Flaman sanatı uygular. Rembrant ve Goya ile birlikte eski basımların en önemli isimlerinden biridir.

Jusepe de Ribera ya da Jose Ribera, İspanyol ressam ve gravürcü.

<span class="mw-page-title-main">Alessandro Algardi</span>

Alessandro Algardi, İtalyan heykeltıraş. Eserlerinin çoğunluğu Roma'dadır. Gian Lorenzo Bernini'nin en önemli rakibi oldu.

Beato Angelico ya da Fra Angelico, asıl adı Giovanni da Fiesole, erken rönesans dönemi İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Arezzo</span> İtalyanın Toskana bölgesinde, Arezzo iline bağlı ilçe (komün)

Arezzo, İtalya'nın ortakuzey kesiminde, Toskana yönetim bölgesindeki Arezzo ilinin merkezi olan bir komündür.

Peter Paul Rubens, Hollanda Altın Çağı sırasında yaşamış, Güney Hollanda'daki Brabant Dükalığı'ndan bir Flaman sanatçı ve diplomattı. Flaman Barok geleneğinin en etkili sanatçısı olarak kabul edilir. Rubens'in çok yüklü kompozisyonları klasik ve Hristiyan tarihinin bilgili yönlerine gönderme yapar. Eşsiz ve son derece popüler Barok tarzı, Karşı Reform'da teşvik edilen anlık, dramatik sanatsal stili izleyen hareketi, rengi ve duygusallığı vurguladı. Rubens mitolojik ve sembolik konuların sunaklarını, portrelerini, manzaralarını ve tarihi resimlerini yapan bir ressamdı. Aynı zamanda Flaman duvar halısı (goblen) atölyeleri için üretken bir taslak resim tasarımcısıydı ve Anvers'teki yayıncılar için ön parçaları yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Accademia (Venedik)</span>

Accademia Sanat Galerisi Kuzey İtalya, Venedik'te 19. yüzyıl öncesi resim ve heykel güzel sanat eserlerini sergileyen müze galerisidir. Büyük Kanal'ın güney kıyısında konumlanır. İsmini kanal üzerindeki üç köprüden birine Accademia Köprüsü olarak verir ve kanalda çalışan deniz taksilerinin yanaşma iskelesidir.

<i>Manchesterli Madonna</i>

Manchester'li Madonna veya Madonna ve Çocuk Aziz John ve Melekler ile olarak da bilinir. Ulusal Galeri de bulunan Michelangelo tarafından yapılmaya başlanmış fakat bitirilmemiş bir tablodur. Eser sanatçı tarafından yapılan panel tabloların günümüzde kalan üç tanesinden biri olup, Michelangelo'nun Roma'daki ilk dönemlerine tarihlenir. Tablonun Michelangelo'ya ait olması daha çok XIX. ve XX. yüzyılda şüphe içindeydi. Fakat bilim insanları şimdi eserin ustanın gerçek bir çalışması olduğunu kabul etmekteler.

<span class="mw-page-title-main">Teramo</span> İtalyanın Abruzzo bölgesinde, Teramo iline bağlı ilçe (komün)

Teramo İtalya'da Abruzzo bölgesinin merkezi ve aynı adı taşıyan Teramo ili merkezi olan bir kenti ve bir komundur.

<span class="mw-page-title-main">Francisco de Zurbaran</span> İspanyol ressam (1598-1664)

Francisco de Zurbarán, 17. yüzyıl İspanyol ressam. Zurbaran Hristiyan dini ve dindarları hakkında resimleri ile isim yapmıştır.

Vittore Carpaccio (yak. 1465, Venedik – 1526 Capodistria. Venedik Cumhuriyetinde doğup büyüyüp yaşamış İtalyan asıllı Venedik Rönesansı ekolüne bağlı bir ressam. Venedik Rönesansı resminin 15. yüzyıldan 16. yüzyıla geçiş döneminde önemli olmakla beraber belirli resim akımlarına katılmayıp şahsen kendine mahsus özel bir resim stili geliştirmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Nicolas Mignard</span> Fransız ressam (1606 – 1668)

Nicolas Mignard, Mignard d'Avignon, dinsel ve mitolojik konulu tabloları ve portreleriyle tanınan bir Fransız ressamıdır. Avignonlu Mignard diye bilinir. Aktif yaşamının büyük bir bölümünü Avignon'da din kurumları ve gösterişli binalar için tablolar yaparak geçirmiş, fakat meslek yaşamını Paris'te saray ressamı olarak tamamlamıştır.

Hristiyanlar meleklere olan inanışlarıyla ilgili olarak Yahudi geçmişini varsayarlar ancak sınırlarını vurgularlar. Hristiyanlar için melekler tıpkı Yahudi melekleri gibi Tanrı'nın mesajını getiren ve Tanrı'nın elçileridir. Melekler Tanrı'ya tapınır, insanoğluna mesaj getirir ve insanoğlu için Tanrı'ya şefaatte bulunurlar.

Simone Martini, erken İtalyan resminin gelişiminde önemli bir figür olan ve Uluslararası Gotik tarzının gelişimini büyük ölçüde etkileyen Siena'da doğmuş İtalyan ressam.

<span class="mw-page-title-main">Pietro da Cortona</span>

Pietro da Cortona, İtalyan Barok Dönemi ressamı ve mimar. Çağdaşları ve rakipleri olan Gian Lorenzo Bernini ve Francesco Borromini ile birlikte Barok mimarinin ortaya çıkışındaki kilit isimlerden biri olmuştur. Aynı zamanda önemli bir iç dekorasyon tasarımcısıydı. Maniyerist Andrea Commodi'nin stüdyosunda Floransa'da eğitim almış Toskana ressamı ve mimarı. c. 1612, Commodi Cortona'yı Roma'ya götürdü ve onu meslektaşı Baccio Ciarpi'nin atölyesine yerleştirdi. 1620'lerde Cortona, en önemli erken patronları haline gelen Papa VIII. Urban'ın iyi arkadaşları Sacchetti ile temasa geçti. c. 1623-1624, onlar için Bacchus'un Zaferi'ni verdi ve c'de. 1629, Sabine Kadınlarının Tecavüzü, Cortona'nın Venedik renkçiliğine ve gevşek fırça işçiliğine yakın yakınlığını gösteren iki eser. 1633'te Cortona, Urban'ın ailesi olan Barberini için çalışıyordu ve onlar için Roma'daki palazzolarının büyük salonunda en önemli eserlerinden biri olan VIII. Quadratura çerçevesinin içinde ve dışında örülen figürlerle bu dinamik kompozisyon, tavan boyama tarihindeki en büyük başyapıtlardan biridir. Cortona'nın Grand Duke Ferdinand II de' Medici tarafından yaptırılan Floransa Palazzo Pitti'deki (1637-1647) ve Papa Masum X için boyanmış Roma Palazzo Pamphili (1651-1654) freskleri de daha az coşkulu değildir.

<span class="mw-page-title-main">Giovanni Pietro Bellori</span>

Giovanni Pietro Bellori, özellikle Roma'nın Barok dönemine damgasını vurmuş olan İtalyan ressam, antikacı, sanat kuramcısı ve yazar. 17.yy'daki sanatçıların biyografi yazarı Bellori, 16. yy'daki sanat tarihi yazarlığının kurucusu Giorgio Vasari'nin dengi olarak ünlenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Jan Berchmans</span>

Jan Berchmans,, Flaman bir Cizvit Azizdi. 1888'de Papa XIII. Leo tarafından aziz ilan edildi. Yortusu 13 Ağustostur.

Meryem Ana Doğuş Kilisesi veya Santa Maria Latin Katolik Kilisesi, İstanbul'un Sarıyer ilçesi, Büyükdere semtinde bulunmaktadır. İstanbul Boğazı'nda bulunan tek Latin Katolik Kilisesi'dir.