İçeriğe atla

Capriccio (opera)

Capriccio
Özgün isimCapriccio
MüzikRichard Strauss
LibrettoStefan Zweig, Joseph Gregor, Clemens Krauss, Richard Strauss ve Hans Swarowsky
Gala28 Ekim 1942
İlk gösterim yeriBayerische Staatsoper, Münih
Oyuncular
  • Kontes Madeleine: soprano
  • Clairon: aktris - kontralto
  • Flamand: müzisyen - tenor
  • Olivier: şair - bariton
  • Kont: Kontesin erkek kardeşi - bariton
  • La Roche: tiyatro direktorü - bas
  • Monsieur Taupe: tenor
  • İtalyan şarkıcı: soprano
  • İtalyan şarkıcı: tenor
  • Baş Kahya: bas
  • Müzisyenler ve hizmetkarlar


Capriccio Alman besteci Richard Strauss tarafından hazırlanmış olan bir perdelik operadır ve alt başlık olarak "Müzik İçin bir Konuşma Konusu Parçası (Konversationsstuck für Musik)" isimlidir. Bestecinin son opera eseridir. Opera eserinin prömiyer temsili 26 Ekim 1942'de Bayerische Staatsoper, Münih'te yapılmıştır. Eserin Almanca librettosu 1934-1941 döneminde Stefan Zweig ve Joseph Gregor'un ilk fikirlerine ve çalışmalarına bağlı olarak sonradan Richard Strauss tarafından Hans Swarowsky katkısıyla geliştirilmiş ve en sonunda eserin nihai librettosu Clemens Krauss tarafından hazırlanmıştır.

Roller

Rol Ses İlk gösterim rolleri, 26 Ekim 1942
(Orkestra şefi: Clemens Krauss))
Kontes Madeleine sopranoViorica Ursuleac
Clairon, aktriskontraltoHildegard Ranczak
Flamand, müzisyentenorHorst Taubmann
Olivier, şairbaritonHans Hotter
Kont, Kontesin erkek kardeşibariton Walter Hofermeyer
La Roche, tiyatro direktorubasGeorg Hann
Monsieur Taupe tenor Karl Seydel
İtalyan şarkıcı soprano Irma Beilke
İtalyan şarkıcı tenor Franz Klarwein
Baş Kahya baş Georg Wieter
Müzisyenler ve hizmetkarlar

Konu özeti

Bu opera eserinin ana teması "Bir eserde müzik mi yoksa sözler mi daha önemlidir?" konusudur. Bu sorun bir kontesin kendine eş olabilecek Olivier adlı bir şair ile Flamand adlı bir müzisyen arasında yapması gereken seçim sorunu ile somutlaştırılmıştır.

Mekan: Kontes'in şatosu

Kontes Madeleine'in şatosunda besteci Flamand'ın yeni bestelediği bir yaylısazlar sekstetinin müzik provaları yapılmaktadır. Şair Olivier ile besteci kendi aralarında müziğin mi sözlerin mi nisbi önem hakkında tartışmaktadırlar. Şair Olivier de Kontesin bir sonraki günde olan doğum günü için bir düz müziksiz piyes hazırlamıştır. Tiyatro direkorü La Roche yaptığı uyku kestirmesinden uyanır ve ikisine önemi olan kişinin eserleri gerçekleştirip sahnelenmesini sağlayan empresaryoların yazar ve besteciden önemli olduğunu bildirir.

Bu arada orkestra ve oyun provaları devam etmektedir.

Kontes ile erkek kardeşi olan Kont kendi aralarında kiminle evlenebilecekleri hakkında bir konuşma geçer. Kont kız kardeşinin müziğe olan tercihsel sevgisinin kendine eş olarak Flamand'ı tercih edeceğine bir nişan olabileceğini söyleyerek kızkardeşini alaya alır. Bu yanında bırakmak istemeyen Kontes de karşılık olarak Kontun sözlere olan tercihi dolayısıyla aktris Clairon'u kız arkadaş olarak seçmesine neden olduğunu iddia eder. Kont uzun aşk yerine kısa aşk ilişkilerini tercih etmektedir. Buna karşılık Kontes uzun süreli ebedi aşk peşindedir. Bu nedenle kendine eş olarak Olivier'i mi yoksa Flamand'ı mı seçeceği hakkında hala kararsızdır.

Clairon sahneye girer. Kont ile Clarion Olivier'in hazırlamış olduğu piyesten bir parçayı karşılıklı olarak okurlar ve bu bir aşk sonesi ile sona erir. Sonra ikisi de bu piyesi tiyatro salonda prova etmek için sahneden ayrılırlar.

Olivier Kontes'e bu aşk sonesini Kontes için hazırladığını ifşa eder. Fakat Flamand bu soneye bir şarkı bestelemiştir ve bestelediği bu şarkıyı Konteşe söyler. Olivier'den piyesinin uzun olduğu içeriğinde kesintiler yapması istenir. Flamand Kontes'e sevgisini söyler. Kontes ona kendisiyle ertesi sabah şatonun kitap odasında buluşmak için randevu verir. O zaman kimi eş olarak tercih edeceğini bileceğini düşünmektedir.

Dansçılara ve aktörlere yiyecek içecekler sunulur ve bunlar misafirler arasına girerek onları ağırlarlar. La Roche Kontes'in doğum günü serefine "Pallas Atena'nın Doğumu" ile "Kartaca'nın Fethi" adlı eserlerin temsil edileceğin ilan eder. Misafirler onun bu seçimini biraz alayla karşılarlar. Ama La Roche sonunda tiyatronun önemi olduğuna inanmıştır ve Flamand ve Olivier'den yeni şaheserler hazırlamalarını istediğini söyler. Kontes ise ikisinde birlikte çalışarak bir opera hazırlamalarını ister ve böyle opera için onlara sipariş verir. Sonra Kont o öğleden sonraki programı açıklar.

Kont ve Clarion tiyatro trübü ile birlikte Paris'e gitmek için ayrılırlar. Son sahnede ay ışığı altında Kontes Olivier ile Flamand'ın birlikte onu şatonun kitaplık odasında görerek hazırlayacakları operanın sonunun nasıl olmasını konuşmak istediklerini öğrenir. Kontes hala sözler ile müzik arasında tercih yapamamaktadır. Bir çözüm yolu olarak kendinin aynada olan hayaline danışmaya karar verir.

Baş Kahya'nın "Yemek hazır; yerlerinizi alınız" çağrısıyla perde kapanır.

Enstrümantasyon

Capriccio operasının orijinal orkestra notalarına göre şu çalgılar gereklidir:

Sahne içi: 1 solo keman, 1 solo viyolonsel, 1 klavsen;. Sahne arkası: yaylı sazlar seksteti

Seçilmiş disk kayıtları

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  • Bu madde kısmen İngilizce Wikipedia "Capriccio_(opera)" maddesi kaynaklıdır. Online:[1]13 Temmuz 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (İngilizce)

Dış bağlantılar

  • Konu özeti (İngilizce) (Erişme:30.3.2011)
  • Almanca Libretto17 Mayıs 2011 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi. (Almanca) (Erişme:30.3.2011)
  • YouTube websitesinde "Richard Strauss: "Capriccio" (Salzburg, Horst Stein, Anna Tomowa-Sintow, Theo Adam)" maddesinde Richard Strauss'un Capriccio operasının Salzburg Festivali temsilinin tümünün live video kaydı. Online:[2]16 Mart 2017 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi.


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Opera</span> Müzikli tiyatro eseri

Opera, genellikle konusunu tarihten, mitolojiden, efsanelerden veya güncel olaylardan alan, sözlerinin tümü veya birçoğu müzikle bestelenmiş, içinde güzel sanatların tümünü barındırabilen, teatral formda bir sahne eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Necil Kazım Akses</span>

Necil Kazım Akses, Türk besteci.

<span class="mw-page-title-main">Johann Strauss II</span>

Johann Strauss II, 19. yüzyıl Avusturyalı Klasik Batı Müziği bestecisi. Vals Kralı olarak ün yapmıştır.

Libretto, opera, operet, oratoryo, bale, müzikal, mask gibi müziksel sahne eserlerinin metinlerine verilen ad. Hristiyan dinî ayinlerinde sesle şarkı şeklinde söylenen dua, ilahi, kantata vb. için yazılan metinlere de libretto denilmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Figaro'nun Düğünü</span>

Figaro'nun Düğünü asıl İtalyanca ismiyle Le nozze di Figaro, ossia la folle giornata K. 492 katalog sayılı bir opera buffa 'dir. 1786'da Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş; liberettosu Lorenzo Da Ponte tarafından hazırlanmıştır ve bir sahne piyesi olan 1784'te Pierre Beaumarchais tarafından Fransızca olarak yazılmış olan La folle journee ou le Mariage de Figaro eserden adapte edilmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Don Giovanni</span>

Don Giovanni, müziği Wolfgang Amadeus Mozart tarafından bestelenmiş, İtalyanca librettosu Lorenzo Da Ponte tarafından yazılmış olan iki perdelik bir opera eseridir. Bu eserin prömiyeri 29 Ekim 1787'de Prag'da Ulusal Tiyatro'da oynanmıştır. Mozart bu opera eserini "opera buffa" olarak sınıflandırmıştır. Da Ponte'nin liberettosu çok kere dramma giocoso olarak bilinmekte ve komik opera anlamı vermektedir. Bunu için opera çok kere komik opera veya komik (buffa) opera ile (seria) opera karışımı eşi bulunmayan bir tip opera olarak görülmektedir. Bu eser komedi, melodram ve olağanüstü fantezi elemanlarını kapsayıp birleştirmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Macbeth (opera)</span>

Macbeth Giuseppe Verdi'nin bestelediği Francesco Maria Piave 'nin libretto'sunu yazdığı 4 perdelik opera eseri. William Shakespeare'in aynı isimli trajik oyunu, Macbeth'i temel almıştır. Macbeth İtalyan bestecisi Verdi'nin önemli gençlik eserlerindendir.

<span class="mw-page-title-main">Tannhäuser</span>

Tannhäuser Richard Wagner tarafından 1845'te yazılmış ve bestelenmiş üç perdelik operadır. Bu operanın konusu iki Alman Orta Çağlar efsanesi olan Tannhauser ve Wartburg Şatosu müzikçiler yarışmasından uyarılmıştır. Konunun teması kutsal ve kutsal olmayan aşk arasındaki ilişkiler ve insanların ruhunun aşk ile kurtulmasıdır.

<span class="mw-page-title-main">Sevil Berberi</span>

'Sevil Berberi veya Yararsız Önlem, (İtalyanca: Il barbiere di Siviglia, ossia L'inutile precauzione) Gioachino Rossini tarafından bestelenmiş 2 perdelik dramma comico janrında bir opera veya melodramatik opera buffa'dır.

<span class="mw-page-title-main">Maça Kızı (opera)</span> 1890 tarihli Peter İlyiç Çaykovski operası

Maça Kızı Op.68, Peter İlyiç Çaykovski'nin bestelediği operadır. Eserin librettosu, bestecinin kardeşi Modest Çaykovski tarafından şair ve yazar Aleksandr Puşkin'in öyküsünden uyarlanarak Rusça hazırlanmıştır. Eserin prömiyeri 19 Aralık 1890'da Sen Petersburg'da Mariinski Tiyatrosu'nda yapılmış ve daha sonra 31 Aralık 1890'da Kiev ve 4 Kasım 1891'de Moskova'da prömiyerler yapılmıştır. Bir zamanlar bu opera yapımlarında librettonun Fransızca tercümesi kullanılmış ve opera Pike Dam olarak hala hatırlanmaktadır. Fakat sonraki yapımlarda Rusça kullanılmıştır. Birçok ses ve video kayıtları bulunmakta ve dünya opera evlerinde çok kez sahnelenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Richard Strauss</span> Alman Romantik Dönem bestecisi

Richard Georg Strauss, edebi alt yapıya sahip uzun senfonik şiirleri ve operaları ile ünlü Alman Romantik Dönem bestecisi. Ayrıca Strauss önemli bir orkestra şefi ve tiyatro yönetmeniydi.

<span class="mw-page-title-main">Leoš Janáček</span>

Leoš Janáček, bir Çek asıllı bir besteci, folklorcu, müzik öğretmeni ve müzik teorisyenidir. 19. yüzyıl sonları ve 20. yüzyıl başlarında isim yapmış "Ünlü Beş Çek Besteci"'den biridir.

<i>Der Rosenkavalier</i>


Der Rosenkavalier (Güllü Şövalye) Richard Strauss tarafından Hugo von Hofmansthal'ın orijinal Almanca librettosuna göre hazırlanmış üç perdelik bir komik operadır. Eserin ana konusu çok serbestçe Louvet de Couvrai'in "Les amours du chevalier de Faublas" romanından ve Moliere'in "Monsieur de Pourceaugnac" oyunundan uyarlanmıştır. Bu eser Max Reihardt direktörlüğü ve Ernest von Schuh'un orkestra efliği altında ilk defa 26 Ocak 1911de Dresden "Konigliches Opernhaus" operaevinde sahnelenmiştir. İlk sahnelenmeye kadar esere verilen geçici ad "Ochs von Lerchenau" idi.

<span class="mw-page-title-main">Ariadne Naksos'ta</span>

Ariadne Naksos'ta (Almanca: Ariadne auf Naxos Richard Strauss tarafından hazırlanan bir operadır. Eserin librettosu Hugo von Hofmannsthal tarafından Almanca yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Rusalka (opera)</span>

Rusalka Çek besteci Antonín Dvořák tarafından hazırlanmış üç perdelik bir operadır. Operanın librettosu, Çek şair Jaroslav Kvapil (1868–1950) tarafından Çek yazarları Karel Jaromír Erben ve Božena Němcová tarafından yazılmış peri masallarından uyarılarak hazırlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Salome (opera)</span>

Salome Alman besteci Richard Strauss tarafından Oscar Wilde'ın orijinal Fransızca Salome oyunundan Hedwig Lachmann tarafından uyarlanan librettosuna göre hazırlanmış bir perdelik "müzikli dram" janrında bir opera. Bu eser Ernst von Schuch'un orkestra şefliği altında ilk defa 9 Aralık 1905'te Dresden "Konigliches Opernhaus" operaevinde sahnelenmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Önce müzik sonra söz</span>

Önce müzik sonra söz Antonio Salieri tarafından bestelenen 1-perdelik operadır. Bu operanin janrı "divertimento teatrealle"" olarak verilmiştir. Libretto Giovanni Battista Casti tarafından yazılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Cemile (komik opera)</span>

Cemile, Georges Bizet tarafından bestelenmiş, librettosu Louis Gallet tarafından Frannsizca yazılmış tek perdelik komik-operadır. Libretto Alfred de Musset’in "Namouna" öyküsünden uyarlanmıştır. Prömiyer sahnelenmesi 22 Mayıs 1872'de Paris’te Opera Komik’te yapılmıştır.

<span class="mw-page-title-main">La finta giardiniera</span>

Finta Giardiniera İtalyanca adı ile genellikle anılan; Türkçe adı Bahçıvan Taklidçisi Genç Kız olan, bestesi daha 18 yaşında olan Wolfgang Amadeus Mozart tarafından, İtalyanca liberettosu tartışmalı olarak günümüzde Giuseppe Petrosellini'ye atıfedilen ama uzun bir dönem Ranieri de Cazalbigi'ye atıflı olan bir uvertür ve 3 perde ihtiva eden bir opera buffa janrında opera eseri.

<span class="mw-page-title-main">Lodoiska</span>

Lodoiska, İtalyan asıllı ama Fransa'da çalışan Luigi Cherubini tarafından 1791'de bestelenmiş "comédie-héroique" türünde üç perdelik opera eseridir. Opera'nın orijinal Fransızca librettosu Claude-François Fillette-Loraux tarafından Fransız yazar Jean-Baptiste Louvet de Coudray'un yazmış olduğu "Les Aventures du Chevalier de Faublas"'da bulunan bir hikâyeden uyarılarak hazırlanmıştır. Bu eserin prömiyer temsili 18 Temmuz 1791'da Théâtre Feydeau Tiyatrosu, Paris, Fransa'da sahneye konulmuştur.