İçeriğe atla

Camili Köyü Camisi

Koordinatlar: 41°28′44″K 41°53′55″D / 41.47889°K 41.89861°D / 41.47889; 41.89861
Hertvisi Camii
Harita
Temel bilgiler
KonumBorçka, Artvin
Koordinatlar41°28′44″K 41°53′55″D / 41.47889°K 41.89861°D / 41.47889; 41.89861
İnançİslam
Mimari
Mimari türGürcü mimarisi
Özellikler
Minare sayısı1

Camili Köyü Camisi veya Hertvisi Camisi, tarihsel Maçaheli bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Borçka ilçesine bağlı ve eski adı Hertvisi olan Camili köyünde bulunan tarihi bir camidir. Köyün Hertvisi adının değiştirilmesinden sonra Camili Camii olarak adlandırılmıştır. Hertvisi Camii, Maçaheli vadisinin Türkiye tarafında tespit edilmiş sekiz ahşap camiden biridir.[1]

Hertvisi Camii, tasarım ve üslup bakımından, renkli iç mekân ve özgün motifler açısından hem Artvin bölgesindeki diğer ahşap camiler, hem de Gürcistan'ın Acara bölgesindeki camilerle ortak özelliklere sahiptir.[2]

Hertvisi Camii'nin iç mekânı, restorasyondan önce
Hertvisi Camii'nin iç mekânı, restorasyondan sonra

Tarihçe

Bir imam-hatip görevlendirmesi hakkındaki bir berata dayanarak Hertvisi Camii'nin 1819 yılından önce yapıldığı tahmin edilmektedir. Söz konusu ahşap cami bir çığ düşmesi sonucunda yıkılınca, tahminen 1855 yılında bugünkü cami inşa edilmiştir.[3] 1890'ların başlarında Maçaheli vadisini dolaşmış olan Gürcü tarihçi Zakaria Çiçinadze’nin verdiği bilgiye göre ise Hertvisi Camii, köydeki eski kilisenin yıkılıp yapı malzemesi olarak kullanılmasıyla inşa edilmiştir. Ancak 1855 yılında, Znelieti (ძნელიეთი) köyü yakınında “Kvirkvina” (კვირკვინა) adını taşıyan kaya yerinden koparak bu camiyi yıkmış, çok sayıda insanın da ölümüne yol açmıştır.[4] Bu bilgiye bakarak bugünkü caminin 1855 yılından sonra inşa edildiği söylenebilir.

Camili Camii, 2005 yılında Trabzon Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Bölge Kurulu tarafından tescil edilerek koruma altına alınmıştır. Ne var ki buna rağmen caminin iç mekândaki ahşap unsurları 2018 yılındaki restorasyon sırasında verniklenmiş ve renkli iç süslemeleri tamamen ortadan kaldırılmış.[5] Oysa bu gibi tarihi yapılarda özgün olmayan müdahalelerin tespit edilmesi durumunda, uygun restorasyon yöntemleriyle orijinal katmanın tespit edilerek özgün renklerin tüm yüzeyde açığa çıkarılmasının mümkün olduğu bilinmektedir.[5] Nitekim Denizli ilinin Çivril ilçesine bağlı Bayat köyünde 19. yüzyılda inşa edilmiş olan caminin restorasyonunda özgün süslemeler olduğu gibi korunmuştur.[6]

Mimari

Yeni Hertvisi Camii, moloz taş temel üzerine tamamen ahşaptan boğaz geçme tekniğiyle yapılmıştır.[7] Caminin daha geç tarihte yapılmış tek şerefeli bir minaresi bulunmaktadır. Yaklaşık olarak kare bir plana sahip olan caminin ana girişi, kuzey cephesindeki yer alır ve iki kanatlı bir kapının asılı bu girişin üzeri sonradan bir sundurmaya örtülmüştür. Caminin ayrıca doğu cephesinde tek kanatlı kapının asılı olduğu ikinci bir girişi bulunmaktadır. Caminin ahşap mihrabı dikdörtgen bir çerçeve içine yerleştirilmiş olup yarım daire forma sahiptir. Ana giriş kapısının sağ ve sol tarafında sekiler mevcut olup sağ taraftaki sekideki merdiven mahfil katına çıkışı sağlamaktadır. Caminin çayısı, yatay ve dikey olarak duvardan duvara atılan ahşap hatıllarla oturtulmuş olup, kubbe dört ahşap dikmeye dayanır. Çatı örtüsünü taşıyan dört adet ana ahşap dikmenin dışında, mahfil katı taşıyan iki adet ahşap dikme daha bulunmaktadır.[5]

Zeminden yükseğe konumlanan vaaz kürsüsü, ahşap malzemeden yapılmıştır ve form olarak kiliselerde bulunan ambona benzemektedir.[7] Caminin duvar panosundaki dört yapraklı yonca haç biçiminde olduğundan dolayı yapı ustasının Hristiyan olduğu tahmin edilmektedir. Camide geometrik kompozisyonlar, nesneli kompozisyonlar, bitkisel kompozisyonlar ve kitabe görülmektedir. Caminin kapısında oyma, mihrabında kafesleme, minberinde acur, kafesleme ve çakma, mahfilinde kafesleme ve çakma, tavanında ve duvar panolarında çakma, pencere altı şebekesinde kafesleme, kubbesinde ise kalemişi ve bağdadi bulunmaktadır.[8]

Bölgede bulunan ahşap camiler üzerine Gürcistan'da yapılan bir çalışma, buradaki cami iç mekanlarının önceleri kök boyalar ile renklendirildiğini ifade ederken 19. yüzyılın sonlarından itibaren ise zanaatkarların daha geniş bir renk yelpazesiyle coşkulu bir etki yaratmak amacıyla ticari kimyasal boyaları benimsediğini ortaya koymaktadır.[9]

Motifler

Camide bitkisel motif olarak yaprak, vazodan çıkan çiçekler, S-C kıvrımları, gonca gül, palmet, 21 yapraklı çiçek, 15 yapraklı çiçek, 14 yapraklı çiçek, 6 yapraklı çiçek ve 4 yapraklı çiçek, geometrik motif olarak ok, baklava dilimi, daire, dikdörtgen, kare ve üçgen, nesnesel motif olarak balıksırtı ve fırça motifi kullanılmıştır.[10]

Galeri

Kaynakça

  1. ^ "Esra Karahan, Artvin İli Camili Havzası'nda Konut Üretimi Tasarım ve Yapım Yöntemlerine İlişkin Model Önerisi, İstanbul, 2020, s. 63". 26 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. 
  2. ^ Fidan, M. Emir (2017). Nigali Vadisi Camilerinin İç Mekân Tasarımı Üzerine Bir Araştırma. DOKAP Bölgesi Uluslararası Turizm Sempozyumu Bildiriler Kitabı. Karadeniz Teknik Üniversitesi. s. 37. 26 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2023. 
  3. ^ ""Camili Köyü Merkez Camii - Artvin" - Türkiye Kültür Portalı". 26 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. 
  4. ^ "Zakaria Çiçinadze, Müslüman Gürcüler ve Gürcistan'daki Köyleri (Gürcüce), Tiflis, 1913, s. 196" (PDF). 19 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. 
  5. ^ a b c "Rümeysa Coşkun - Banu Çelebioğlu, "Artvin Borçka'daki Yığma Ahşap Camiler"". 26 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. 
  6. ^ ""Bayat Camisi Süslemeleri Eski Haline Dönüyor"". 28 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2023. 
  7. ^ a b Taşkan, Demet (2011). Artvin ili Borçka ve Hopa ilçeleri camilerinde ahşap süslemeler (Yüksek Lisans). Gazi Üniversitesi. ss. 8-14. 1 Mayıs 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. 
  8. ^ Demet Taşkan (2011). "Artvin İli Borçka ve Hopa İlçeleri Camilerinde Ahşap Süslemeler" (PDF). dspace.gazi.edu.tr. 20 Şubat 2022 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Şubat 2022. 
  9. ^ Suzanne Harris-Brandts, Angela Wheeler, Vladimer Shioshvili (2018). The Wooden Mosques of Adjara: Islamic Architectural Heritage in Georgia (İngilizce ve Gürcüce). s. 20. 26 Şubat 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 26 Şubat 2023. Such labor-intensive paints were used sparingly, often to highlight areas of carving. But in the late nineteenth century, artisans embraced increasingly-available commercial chemical paints in order to decorate more of the mosques’ interiors in a broader range of colors, often to exuberant effect. 
  10. ^ Demet Taşkan (2011). "Artvin İli Borçka ve Hopa İlçeleri Camilerinde Ahşap Süslemeler" (PDF). dspace.gazi.edu.tr. 20 Şubat 2022 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Şubat 2022. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Camili, Borçka</span> Artvin ilinin Borçka ilçesine bağlı köy

Camili, Artvin ilinin Borçka ilçesine bağlı bir köydür. Eski adı Hertvisi / Hertvis'tir. Türkiye tarafındaki Maçaheli bölgesinin diğer köyleriyle birlikte UNESCO'nun Camili Biyosfer Rezervi'ne ev sahipliği yapmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Zeynep Sultan Camii</span>

Zeynep Sultan Camii 1769 yılında III. Ahmed'in kızı Zeynep Sultan tarafından Ayazma Camii'nin de mîmarı olan Mehmed Tahir Ağa'ya yaptırılmış barok tarzındaki câmidir. Mîmârî tarzına bulunduğu mekân göz önüne alınarak karar verilmiştir. Bu özel tarzı ve yapımında kullanılan malzemeler nedeniyle Bizans kiliselerini anımsatır.

<span class="mw-page-title-main">Şişli Camii</span> İstanbul, Türkiyede bir cami

Şişli Camii, İstanbul, Türkiye'de, Şişli ilçesinde bulunan bir camidir. Halâskârgazi Caddesi ile Abide-i Hürriyet Caddesi'nin kesişmesiyle oluşan bir adacıkta konumlanır.

<span class="mw-page-title-main">Divriği Ulu Camii ve Darüşşifası</span> Türkiyede bulunan UNESCO Dünya Mirası Listesinde yer alan cami

Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası, Sivas'ın Divriği ilçesindeki tarihi cami ve hastane. Cami 1228–29 yıllarında Mengücekli beyi Ahmed Şah tarafından; Dârüşşifa ise aynı tarihte, Ahmed Şah'ın eşi ve Erzincan beyi Fahreddin Behramşah'ın kızı olan Turan Melek tarafından Ahlatlı Muğis oğlu Hürrem Şah adlı bir mimara yaptırılmıştır. Darüşşifa caminin güney duvarına dayanmıştır. Orta bölümü bir ışıklık kubbesi ile örtülmüştür, giriş ile birlikte dört eyvandan oluşur. Darüşşifanın kuzeydoğu köşesinde türbe yer alır. Divriği Ulu Cami ve Darüşşifası 1985 yılında Dünya Mirası listesine alınarak Türkiye'den listeye giren ilk mimari yapı olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Yeşil Cami (Bursa)</span> Bursa, Türkiyede bir cami

Yeşil Cami, Bursa'da ilk dönem Osmanlı mimarisinin önemli örnekleri arasında yer alan bir tarihi yapı.

Kapu Camii, Konya'da 17. yüzyıl Osmanlı dönemine ait tarihi cami. Şehirdeki Osmanlı camileri arasındaki en büyük camidir. Merkez Karatay ilçesi, Sarraflar caddesi üzerindeki caminin mülkiyeti Vakıflar Genel Müdürlüğü'ne ait olup, Karatay Müftüğülüğü'ne bağlı olarak faal durumdadır.

<span class="mw-page-title-main">Başdurak Camii</span> İzmir, Türkiyede bir cami

Başdurak Camii, İzmir'in Konak ilçesinde bulunan, Kemeraltı Çarşısı'nın ana güzergâhlarından olan Anafartalar Caddesi üzerindeki cami.

<span class="mw-page-title-main">Hatuniye Camii (İzmir)</span> İzmir, Türkiyede bir cami

Hatuniye Camii, Hacı Hüseyin Ağa tarafından eşi Tayyibe Hatun adına o dönem "Tilkilik" olarak adlandırılan bölgede yaptırılan, İzmir'in Konak ilçesinde bulunan cami.

<span class="mw-page-title-main">Afyonkarahisar Ulu Camii</span>

Afyonkarahisar Ulu Camii, Türkiye'de Afyonkarahisar'ın merkezinde yer alan ahşap direkli anıtsal cami.

Aşağı Sundura Camisi, Artvin'in Hopa ilçesinde konumlanmış bir camidir. 19. yüzyılda inşa edilen caminin yapımında moloz taş kullanılmıştır. Camide geometrik kompozisyonlar, nesneli kompozisyonlar ve bitkisel kompozisyonlar görülmektedir. Caminin kapısında oyma, minber ve mahfilinde çakma, kubbesinde ise bağdadi bulunmaktadır.

Esenkıyı Yukarı Camisi, Artvin'in Hopa ilçesinde konumlanmış bir camidir. 1850 yılında inşa edilen caminin yapımında moloz taş kullanılmıştır. Camide geometrik kompozisyonlar, nesneli kompozisyonlar, bitkisel kompozisyonlar ve kitabe görülmektedir. Caminin kapısında oyma, minberinde kafesleme ve oyma, mihberinde ise oyma bulunmaktadır.

Orta Hopa Camisi, Artvin'in Hopa ilçesinde konumlanmış bir camidir. 19. yüzyılda inşa edilen caminin yapımında moloz taş kullanılmış, minberi tamamen yenilenmiştir. Camide nesneli kompozisyonlar, bitkisel kompozisyonlar ve kitabe görülmektedir. Caminin tavanında kazma, kubbesinde ise kalemişi ve bağdadi bulunmaktadır.

Çavuşlu Köyü Camii veya Dikiciler Camii, Artvin'in Borçka ilçesine bağlı Çavuşlu köyünde konumlanmış bir camidir. Günümüzde Çavuşlu köyünde yer almasına rağmen eskiden ayrı bir köy olan Murkivet'in camisidir. Bundan dolayı Murkivet Camii olarak da bilinir.

Fındıklı Köyü Camisi, Artvin'in Borçka ilçesinin Fındıklı köyünde konumlanmış bir camidir. 18 veya 19. yüzyılda inşa edilmiş cami, alt katında bulunan moloz taştan yapılmış medresenin üzerine tamamen ahşaptan yapılmıştır. Mihrabı yenilenen yapının üzeri tamamen sıvalıdır. Camide geometrik kompozisyonlar, bitkisel kompozisyonlar ve kitabe görülmektedir. Caminin minberinde ve sütunlarında oyma, mahfilinde kafesleme ve oyma, tavanında ise çakma ve oyma görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Muratlı Köyü Camisi</span>

Muratlı Köyü Camisi, Artvin'in Borçka ilçesinin Muratlı köyünde bulunan, ahşap 19. yüzyıl camisi.

<span class="mw-page-title-main">Saray Camii</span> Ünyede eski bir cami

Saray Camii, Ünye kentinde, Hamidiye mahallesinde, Cumhuriyet Meydanı'na bakar konumda eski bir camidir. Ünye kentinde ayakta kalan en eski cami olarak bilinir.

<span class="mw-page-title-main">İremeti Camii</span>

İremeti Camii veya İremit Camii, tarihsel Maçaheli bölgesinde, günümüzde Artvin ilinin Borçka ilçesine bağlı Maralköy'de tarihi bir camidir. Köyün İremeti mahallesinde bulunduğu için bu adı taşımaktadır. İremeti Camii, Maçaheli vadisinin Türkiye tarafında tespit edilmiş sekiz ahşap camiden biridir.

Arhavi Merkez Camii, 1883 yılında Artvin'in Arhavi ilçesinde inşa edilmiş bir camidir.

Musazade Mahallesi Camii, Artvin'in Arhavi ilçesinde konumlanmış bir camidir.

<span class="mw-page-title-main">Ramazan Çavuş Camii</span> Priştine, Kosovadaki tarihi bir cami

Ramazan Çavuş Camii veya Lâb Camii, Kosova'nın başkenti Priştine şehrinin eski şehir merkezinin kuzeyindeki bir Osmanlı camisidir.