İçeriğe atla

Brygos Ressamı

Dionysos ve satirler, Brygos Ressamı tarafından bir kyliksten tondo, y. M.Ö. 480 Paris, Louvre.

Brygos Ressamı geç Arkaik dönemin antik Yunan Attic kırmızı figürlü vazo ressamıydı.

Onesimos, Douris ve Makron ile birlikte zamanının en önemli çanak ressamları arasındadır. MÖ 5. yüzyılın ilk üçte birinde, özellikle MÖ 480'lerde ve 470'lerde aktifti. Sayısı iki yüzün üzerinde vazoya atfedilen üretken bir sanatçıydı ancak belki de en çok Louvre'da "iliupersis" veya Truva'nın çuvalını resmeden kırmızı figür kyliks, Brygos Kupası ile tanınır.

Brygos adı

Sanatçının adı, kendine özgü bir tarzda boyanmış ve “Brygos” imzasını taşıyan birkaç fincandan türetilmiştir. Halihazırda on altı kapta (bazıları tam parça ve bazıları sadece parça) bulunan bu yazıta, genellikle epoiesen kelimesi eşlik eder. Bu, ismin ressamdan ziyade çömlekçiye veya yapımcıya atıfta bulunduğunu ve adının muhtemelen egrapsen kelimesi tarafından takip edildiğini gösterir. Bazı bilim adamları, Brygos tanımının ressam ve çömlekçinin tek ve aynı olduğunun göstergesi olduğuna inanmakta ısrar etmektedir; ancak, Brygos Ressamı tarafından boyanmamış, daha çok diğer çağdaş sanatçılar tarafından süslenmiş bir avuç kabın üstündeki imzanın varlığı göz önüne alındığında, bu düşünce sorunlu görünmektedir. Bu, gerçekten de Brygos adının büyük olasılıkla isimsiz ressamın başyapıtlarını yarattığı matrisleri şekillendiren çömlekçiye ait olduğu anlamına gelir.[1] Büyük olasılıkla, Brygos'un çizimlerini yapan Brygos Ressamı ile kapları yapan arasında bir ortaklık vardı. Ancak "Brygos Ressamı" adı bilim adamları tarafından P. Hartwig'den beri tek bir ustanın stilini ve sanatsal üretimini özetlemede araç olarak kullanılır.[2]

Aulos oyuncusu, kırmızı figürlü kylix tondo, y. M.Ö. 490 Paris, Louvre.

Kazı çalışmaları

MS 19. yüzyılda, Capua'daki MÖ 5. yüzyıldan kalma bir mezarda Brygos imzasını taşıyan ve şimdi Brygos Ressamı olarak bilinen sanatçının tarzında boyanmış muhteşem bir kırmızı figürlü kylix keşfedildi ve John Beazley'nin mezarı (Mezar II) "Brygos Mezarı" olarak adlandırmasına yol açtı.[3] Atina Akropolü'nde Brygos Ressamı tarafından boyanmış bir reveler tasvir eden bir levha parçası bulundu. Yanmış dış cephesi ve mermer mimarisinin kalıntılarının yanı sıra yapılan kazı, sitenin Pers yıkımından kaynaklanan enkazın bir parçası olduğunu gösteriyor ve bu da ona MÖ 480'den önceki bir noktayı veriyor.[4] Aksi takdirde, ressama atfedilen vazoların çoğu, arkeolojik bağlamı olmayan uluslararası sanat piyasasında ortaya çıkmıştır.

Formlar ve çıktılar

Brygos Ressamı, kuşağının en üretken ressamlarından biriydi; 200'den fazla vazo tasarladığı söylenmektedir.. Kylix'in yanı sıra, skifos, kantharoi, rhyta, dökme ağzı olan calathus benzeri bir kap ve bir dizi lekythoi gibi diğer vazo şekillerini de boyadı. Eserlerinin büyük çoğunluğu B ve C tiplerinin Kylixleriydi. İlki sıklıkla konik kaideler üzerinde duruyordu. İkincisi genellikle menderes taban çizgileri olmadan yürütüldü. Tondo resimlerinin etrafındaki kıvrımlar nadiren süreklidir, çoğu haç setleri veya sıraları ile kesintiye uğrar. Kırmızı figürlü çalışmasının yanı sıra, Brygos Ressamı'nın bazı beyaz zemin teknikli vazolar ürettiği bilinmektedir.

Stil ve sanat

Brygos Ressamı, Öncüler olarak adlandırılanlarla doğrudan temas halinde olmayan en eski kırmızı figür sanatçılarından biri gibi görünüyor.[5] Üslubu ustanın daha önceki çalışmalarından türetildiği ve üretim dönemleri paralel olduğu için öğretmeninin Onesimos olduğu anlaşılıyor.[6] Tipik konular sempozyum ve palaistra sahneleridir. Figürleri düz tepeli kafaları, uzun burunları ve yüksek, kemerli kaşları olan dar gözleri ile karakterize edilir. Çizimi her zaman son derece hassas olmasa da figürlerinin duruşları ve yüzlerinin ifadeleri dikkat çekicidir. Aynı zamanda bir çocuğu, küçük bir yetişkin gibi değil, gerçekten bir çocuk gibi görünecek şekilde resmetmeyi başaran ilk ve çok az sayıda ressamdan biridir. Figürlerinin çoğu aynı zamanda yaşın etkilerini de açıkça gösteriyor. Kısa sakallar veya kirli saçlar (yaşlı erkeklerde) ve kellik belirtileri de tipiktir. İnsan ağzını resmetme becerisi olağanüstü: figürleri ıslık çalarken, şarkı söylerken, flüt çalarken veya dudaklarını sıkarken yüksek derecede anatomik doğrulukla gösteriliyor. Bütün bunlar Brygos Ressamı'nın insan duygularını, ifadelerini ve etkileşimini yetenekli bir gözlemci olduğunu gösteriyor.

Mitolojik sahneleri yorumlaması sıklıkla orijinaldir. Böylece Aias'ın cesedinin Tekmessa tarafından örtülmesi, Hektor'un cesedinin teslimi ve Truva Savaşı'ndan diğer sahneleri tasvir ediyor. Diyonisos sahneleri de yaygındır. Ünlü bir kylix, tanrıçalar Iris ve Hera'ya saldıran satirleri tasvir ediyor. İris kaçmaya çalışırken Hera, Herakles ve Hermes tarafından korunur. Diyonisos oradadır ancak görünüşte olaya karışmamıştır. Brygos Ressamı'nın birçok vazosunda olduğu gibi figürler yazıtla adlandırılmıştır. Hatta bazen ne anlattıklarını bile belirtmiştir. Sık sık yazı kullanmasına rağmen Brygos Ressamı'nın kalos yazıtları nadirdir.

Brygos Ressamı, kendisinden etkilenen veya hatta çömlekçi Brygos'un stüdyosunda onunla çalışmış olabilecek daha geniş bir sanatçı çevresi ile ilişkilendiriliyordu. Bunlara Dökümhane Ressamı, Briseis Ressamı, Dokimasia Ressamı, Louvre G 265 Ressamı ve Paris Gigantomachy Ressamı dahildir. Brygos Ressamı'nın çalışmaları yalnızca yaklaşık yirmi yıllık bir dönemi kapsıyor olsa da pek çok kişinin heyecan verici, yenilikçi ve şevkli bir başlangıç olarak tanımladığı, kariyerinin daha zayıf çalışmalarla karakterize edilen sonraki yıllarında bir düşüşle başladığı söyleniyor.[7] Ancak bu argüman, "zayıf çalışmanın" deneyimsizliğin veya başka bir ressamın değil, yaşlılığın ürünü olduğunu varsayar. Gerçekten de Beazley, bir parçanın Brygan'ın son dönemi mi yoksa onun tarzını taklit eden başka bir sanatçının basit bir okul parçası mı olduğunu belirlemenin genellikle zor olduğunu belirtiyor.[6]

MÖ 400'lerin başında Atina'da çalışan Brygos Ressamı, kırmızı figürlü fincanların üretken bir dekoratörüydü. Fincanlar dışında sınırlı sayıda şekil ve beyaz zemin tekniğindeki bazı kaplar da dahil olmak üzere iki yüzden fazla vazo ürettiği söylenmektedir.. Zanaatını Onesimos'tan öğrenen Brygos Ressamı oldukça etkiliydi ve geniş bir ressam çevresinin merkezindeydi. Brygos Ressamı hem tür hem de mitolojik sahneler çizmiştir; özellikle sempozyumların, sporcuların ve Aşil'in tasvirlerinden hoşlanıyordu. Mitolojik sahneleri ele alış biçimi genellikle yenilikçiydi ve aynı zamanda üslup açısından oldukça deneyseldi. Çağdaşlarına göre mekânsal efektlere ve dekora daha fazla ilgi duyuyordu. Üç boyutluluğu göstermek için seyreltik sır yıkamaları kullanan boyama tekniği, gölgelemeye yaklaşıyor. Yunan vazo ressamlarının çoğunda olduğu gibi, Brygos Ressamı'nın da gerçek adı bilinmemektedir ve yalnızca eserinin üslup özellikleriyle tanınmaktadır. Adını birlikte çalıştığı çömlekçi Brygos'tan almıştır. Bazı bilim adamları ressam ve çömlekçinin aynı kişi olabileceğini düşünüyor.[8]

Ayrıca bakınız

Kaynakça

  1. ^ Martin Robertson. The Art of Vase Painting in Classical Athens. Cambridge: Cambridge University Press, 1992, p. 93.
  2. ^ P. Hartwig. Die griechischen meisterschalen der blutzeit des strengen rotfiguren stiles. Stuttgart-Berlin, 1893, p. 307-74
  3. ^ Dyfri Williams (Ekim 1992). "Brygos Mezarı Yeniden Birleştirilmesi ve Capuan Eski Eserlerinde 19. Yüzyıl Ticareti" (İngilizce). 96 (4). American Journal of Archaeology. ss. 617-636. 18 Kasım 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 18 Kasım 2023. 
  4. ^ P.E. Arias and Max Hirmer (1962). A History of 1000 Years of Greek Vase Painting (İngilizce). New York: Abrams. s. 336. 
  5. ^ Martin Robertson (Ocak 1994). Klasik Atina'da Vazo-Resim Sanatı (İngilizce). Cambridge University Press. ISBN 9780521338813. 
  6. ^ a b John Beazley (1984). Attic Red- Figure Vase Painters. 2. Basım (İngilizce). Hacker Art Books. s. 368. ISBN 0878172890. 
  7. ^ John Boardman (1998). Athenian Red Figure Vases: The Archaic Period (İngilizce). Londra: Thames & Hudson. s. 135. ISBN 9780500201435. 
  8. ^ "The J. Paul Getty Museum" (İngilizce). Getty. 6 Şubat 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 19 Kasım 2023. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Resim</span> varlıkların, doğa görünüşlerinin kalem, fırça ve boya gibi araçlarla bez, kâğıt vb. üzerinde yapılan biçimi

Resim, herhangi bir yüzey üzerine çizgi ve renklerle yapılan, günümüzde kavramsal bir boyutta ele alınması açısından hemen her tür malzemenin kullanılabildiği bir anlatım tekniğidir. Resim yapma sanatıyla meşgul kişiler, ressam olarak adlandırılırlar.

<span class="mw-page-title-main">Oltos</span>

Oltos, MÖ 525-MÖ 500 yılları arasında Yunan kızıl figür çömlekçiliği ressamıdır. Çömlekçi Nikosthenes'in atölyesi ile ilgisi olduğu düşünülmektedir. Bilinen 39 eseri vardır. Fakat bunların sadece 2'sinde gerçek imzası bulunmaktadır. 37 eser stil yönünden örtüştüğü için Oltos'a ithaf edilmiştir. Sanatçı çalıştığı zamanın popüler konularını eserlerinde işlemiştir. Sanatının ilk yıllarında yaptığı eserler Andokides'in eserlerine benzer. Ustalaştıkça Euphronios'un stil özelliklerinden etkilenmiştir. Ancak Euphronios'un anatomik detayları göstermedeki titizliği Oltos'ta görülmemektedir.

<span class="mw-page-title-main">Diego Velázquez</span> İspanyol ressam (1599-1660)

Diego Rodríguez de Silva y Velázquez, İspanyol ressamdır.

<span class="mw-page-title-main">Antik Yunan sanatı</span>

Bugünkü Yunanistan topraklarına Yunanlar ayak basmadan önce, Girit, kültürel gelişimin öncülerindendi. Burada Neolitik'ten son Tunç Çağına kadar sürekli bir gelişim izlenilebilir. Minos kültürü; Girit'teki Bronz Çağ kültüründeki kral Minos'a bağlanarak adlandırılmaktadır. Bununla birlikte bir tür akraba olarak tanımlayabileceğimiz Yunan topraklarındaki kültür için "Hellas" terimi kullanılmıştır. Ayrıca "Kiklad" terimi de Kiklad'larda bulunan 3000 yıllık mermer heykelcikleri ve çömlekleri için kullanılmıştır. Bu adlandırmalar dönemi inceleyen arkeologlar tarafından verilmiştir. Kiklad yapıtları, Minos ve Hellas kültürü ile ilişkili değildir. Tam tersine bu yapılar yerel olarak sınırlanmış ve bugüne dek az tanınmış bir kültür çevresine bağlıdır. Erken Minos kültürünün en önemli kalıntıları Girit'in doğu bölümünde, özellikle Gurnia, Vasiliki, Palaikastro gibi küçük kentlerle komşu adalardan Pseira ve Mochios'da bulunmuştur. Akdeniz çevresiyle de karşılıklı ilişkiler kurduğu açıkça bellidir.

<span class="mw-page-title-main">Müfide Kadri</span> Türk ressam

Müfide Kadri Türk ressam, besteci.

<span class="mw-page-title-main">Gryneion</span>

Gryneion, Gryneia, Türkiye'nin İzmir ilinin Aliağa ilçesi sınırları içinde bulunan Yenişakran beldesi yakınlarındaki bir antik kenttir. Çandarlı Körfezi kenarındadır. 12 büyük Aiol kentinden biri sayılır. Kentin, denize bir dil gibi uzanan yarımadası üzerinde tanrı Apollon'un tapınağı vardı. Gryneion önemli bir kehanet merkeziydi.

<span class="mw-page-title-main">Vazo</span>

Vazo, genellikle çiçek koymak için kullanılan, cam, porselen, toprak gibi farklı malzemelerden, türlü boyut ve şekillerde yapılabilen açık bir kaptır. Sözcük Türkçeye, İtalyanca vaso kelimesinden geçmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Çin sanatı</span>

Çin sanatı, Çin'de yapılan ya da Çinli sanatçıların yaptığı görsel sanattır. Erken "taş devri sanatı" M.Ö. 10.000 yıllarına dayanır ve çoğunlukla basit çömlekçilik ve heykeller içerir. Bu erken dönemin ardından Çin sanatı, Çin tarihiyle olduğu gibi çoğunlukla yüzlerce sene süren çok sayıda hanedanlık dönemiyle karakterize edilir.

Güzin Duran, Türk ressam ve hattat.

<i>Beyaz Vazoda Çiçekler</i> Osman Hamdi Bey tablosu

Beyaz Vazoda Çiçekler, Osman Hamdi Bey'in 1876'da tamamladığı tablosudur.

<span class="mw-page-title-main">Hollanda Altın Çağı resmi</span>

Hollanda Altın Çağ resmi, Hollanda'nın bağımsızlığı için (1568-1648) arası yapılan Seksen Yıl Savaşlarında ve sonrasındaki kabaca 17 yüzyıla yayılan Hollanda tarihindeki bir dönemin, Hollanda Altın Çağı'ının resim dönemidir.

<span class="mw-page-title-main">Jan Tilens</span>

Jan Tilens veya Hans Tilens, çoğunlukla mitolojik sahneleri tasvir eden insanların olduğu manzaralarıyla tanınan Flaman bir ressamdı.

<span class="mw-page-title-main">Varka Vazosu</span> antik döneme ait kaymaktaşı vazo

Varka Vazosu ya da Uruk Vazosu, Güney Irak'taki Müsenna'daki Uruk antik kentinin kalıntılarında Sümer Tanrıçası İnanna'nın tapınak kompleksinde bulunan ince oymalı kaymak taşı bir kaptır. Uruk Teknesi ve Mısır'daki Narmer Paleti gibi, anlatı kabartma heykelinin günümüze ulaşan en eski eserlerinden biridir ve MÖ 3200-3000 yıllarına tarihlenmektedir. Basit kabartma heykeller, MÖ 9000 yıllarına tarihlenen Göbeklitepe'de olduğu gibi çok daha eski dönemlere kadar gitmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Hüseyindede vazoları</span>

Hüseyindede vazoları, Türkiye'nin Çorum ilinde Yörüklü yakınlarındaki Hüseyindede Tepe'de yapılan kazılarda bulunan, kabartmalarla süslenmiş Erken Hitit vazolarıdır. Toplamda dört adet vazo parçası bulunmaktadır. Bunlardan ikisi neredeyse tamamlandı ve restore edilebildi. Yaklaşık MÖ 1650'ye tarihlenen vazolar Çorum Arkeoloji Müzesi'nde sergilenmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Ege sanatı</span> Bronz Çağı boyunca Ege Denizi yöresinde yaratılan sanat

Ege sanatı, Bronz Çağı boyunca, yani MÖ 11. yüzyıla kadar, Antik Yunan sanatından önce Ege Denizi'ni çevreleyen topraklarda ve içindeki adalarda yaratılan sanattır. Çoğunlukla modern Yunanistan topraklarında bulunduğu için bazen Yunan Bronz Çağı sanatı olarak da adlandırılır; ancak sadece Miken Yunanlıları sanatını değil, aynı zamanda Yunan olmayan Kiklad ve Minos kültürlerinin sanatını da içerir.

<span class="mw-page-title-main">Kırmızı figür tekniği</span>

Kırmızı figür tekniği, MÖ 530 yıllarında ortaya çıkan Antik Yunan vazoları ve çömlekleri üzerinde uygulanan bir boyama tekniğidir. Çömleğin arka planı siyaha boyanır, figürler ve detaylar ise kilin doğal rengi olan kırmızı veya turuncu renginde bırakılırdı. Kırmızı figür tekniğinin ilk uygulandığı yıllarda bir vazo üzerinde bir yüzün kırmızı figür, diğer yüzün siyah figür tekniği ile aynı ressam tarafından boyandığı görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Azerbaycan'da güzel sanatlar</span>

Azerbaycan güzel sanatlar — Azerbaycan halkının temsilcileri tarafından yaratılmış güzel sanatlar örnekleridir.

<span class="mw-page-title-main">Geometrik sanat</span>

Geometrik sanat, büyük ölçüde vazo resimlerindeki geometrik motiflerle karakterize edilen bir Yunan sanatı evresidir ve Yunan Karanlık Çağı'nın sonlarına doğru ve biraz sonrasında, y. M.Ö. 1050–700 yılları arasında gelişmiştir. Merkezi Atina'daydı ve buradan stil, Ege'nin ticaret şehirlerine yayıldı. Yunan Karanlık Çağları'nın yaklaşık MÖ 1100'den 800'e kadar sürdüğü düşünülmektedir ve Knodell'in (2021) Knodell'in (2021) Prehistorik Demir Çağı olarak adlandırdığı Protogeometrik dönemden Orta Geometrik I dönemine kadar olan evreleri içerir. Vazoların Yunan toplumunda çeşitli kullanımları veya amaçları vardı; bunların arasında cenaze vazoları ve sempozyum vazoları da bulunuyordu, ancak tabii ki bunlarla sınırlı değildi.

<span class="mw-page-title-main">Oakeshott Ressamına Atfedilen Bantlı Kylix</span>

Oakeshott Ressamına Atfedilen Bantlı Kylix, Oakeshott ressamına atfedilen, Atina'da bulunmuş Yunan kyliksidir.