İçeriğe atla

Brassempouy Venüsü

Brassempouy Venüsü
Yıl ~25,000 yıl önce
Tür Fildişi

Fransa üzerinde Brassempouy
Brassempouy
Brassempouy

Brassempouy Venüsü (Fransızca: la Dame de Brassempouy, [la dam də bʁasɛ̃pwi], "Brassempouy'lu Leydi" veya Dame à la Capuche, "Başlıklı Leydi" anlamına gelir), bilinmeyen bir zamanda daha büyük bir figürden koptuğu düşünülen Üst Paleolitik döneme ait fildişi bir heykelcik parçasıdır. Fransa'nın Brassempouy kentindeki bir mağarada 1892 yılında keşfedilmiştir. Yaklaşık 25.000 yaşında olan bu heykelcik, insan yüzünün bilinen en eski gerçekçi temsillerinden biridir.

Keşif

Brassempouy, Fransa'nın güneybatısındaki Landes ilinde küçük bir köydür. Köyün yakınlarında, birbirlerinden 100 metre uzaklıkta bulunan iki mağara, Fransa'da keşfedilen ilk Paleolitik alanlar arasındadır. Bu mağaralar Galerie des Hyènes (Sırtlanlar Galerisi) ve Grotte du Pape ("Papa Mağarası") olarak bilinmektedir. Brassempouy Venüsü, 1894 yılında Grotte du Pape'de en az sekiz insan figürü ile birlikte keşfedilmiştir.[1] Bunlar, sanatçı ya da sanatçıların aynı anda birkaç figürü yontması gibi, tamamlanmamış bir çalışma örneği olabilir.

Brassempouy Venüsü'nün önden ve yandan görünüşü

P. E. Dubalen ilk olarak 1881 yılında Grotte du Pape'i incelemiş, onu 1894'ten itibaren J. de Laporterie ve Édouard Piette (1827-1906) takip etmiştir. O dönemde arkeolojik kazı teknikleri yeni yeni gelişmeye başladığından, kalıntıların bulunduğu alanın stratigrafisine çok az dikkat etmişlerdir. 1892 yılında Association française pour l'avancement de la science'dan amatörlerin saha ziyareti sırasında alan yağmalanmış ve neredeyse yeniden inşa edilemeyecek kadar tahrip edilmiştir.[2] Yine de Piette, geç ve orta Solutrean dönemine atfedilen katmanları tanımlamıştır. Ulaştığı en alt seviyeleri, içerdikleri bol miktarda fildişi eserlere atıfta bulunarak éburnéen (fildişi gibi soluk veya beyaz) olarak adlandırmıştır. 1981-2000 yılları arasında Henri Delporte yönetiminde alanın modern yeniden analizi gerçekleştirilmiştir.

1894 yılında, günümüzde Gravettiyen olarak bilinen bu tabakalardan birinde, "Başlıklı Kadın" da dahil olmak üzere birkaç heykelcik parçası bulunmuştur. Piette bu figürlerin Magdalenian dönemindeki hayvan tasvirleriyle yakından ilişkili olduğunu düşünmüştür. Daha sonra Henri Breuil tarafından çürütülen varsayımsal bir kronoloji geliştirmiştir.

Açıklama

Libor Balák'ın Batı Brassempouy'daki Brassempouy Venüsü'nün (ya da Leydisi'nin) rekonstrüksiyonunu gösteren bir çalışması. Çek Bilimler Akademisi, Brno Arkeoloji Enstitüsü, Paleolitik ve Paleoetnolojik Araştırma Merkezi.

Brassempouy Venüsü mamut fildişinden oyulmuştur. Arkeolog Paul Bahn'a göre baş "genellikle 'Venüs' ya da 'leydi' olarak adlandırılmasına rağmen cinsiyetsizdir".[3] Baş 3,65 cm yüksekliğinde, 2,2 cm derinliğinde ve 1,9 cm genişliğindedir. Alın, burun ve kaşlar kabartma olarak oyulmuştur ancak ağız mevcut değildir. Yüzün sağ tarafındaki dikey çatlak fildişinin iç yapısından kaynaklanmaktadır. Başın üzerinde birbirine dik açılı iki dizi sığ kesikle oluşturulmuş dama tahtası benzeri bir desen vardır; bu bir peruk, geometrik bezemeli bir başlık[4] ya da sadece saç örgüsü şeklinde şekillendirilmiş bir saç temsili olarak yorumlanmıştır.[5]

Randall White, Journal of Archaeological Method and Theory'de (Aralık 2006) şu gözlemde bulunmuştur: "Heykelcikler toprak altından, neredeyse ırk meselelerine saplanmış kolonyal bir entelektüel ve sosyo-politik bağlamda ortaya çıkmıştır."[6] Temsil tarzı esasen gerçekçi olsa da, başın oranları şimdiki ya da geçmişteki bilinen herhangi bir insan nüfusuna tam olarak uymamaktadır. White, yirminci yüzyılın ortalarından bu yana, yorumlayıcı soruların kaygılarının ırktan kadınlık ve doğurganlığa doğru değiştiğini iddia etmiştir.[6]

Tarih

Baş, bağlamı tam olarak incelenemeyecek kadar erken keşfedilmiş olsa da, akademisyenler Brassempouy Venüsü'nün bir Üst Paleolitik maddi kültürü olan Gravettiyene (29.000-22.000 GÖ) ait olduğu konusunda hemfikirdir. Daha kesin bir ifadeyle, heykelciği Orta Gravettian dönemine, "Noailles" burinleri ile yaklaşık 26.000 ila 24.000 GÖ'ye tarihlemektedirler.[7] Lespugue, Dolní Věstonice, Willendorf, vb. gibi diğer Paleolitik Venüs heykelcikleriyle aşağı yukarı çağdaştır. Bununla birlikte, temsilin gerçekçi karakteri ile grup arasında ayırt edilir.

Sergilenmesi

Brassempouy Venüsü, Paris yakınlarındaki Saint-Germain-en-Laye'de bulunan Musée d'Archéologie Nationale'de muhafaza edilmektedir.[8] Fildişi; sıcaklık değişimi, nem ve ışık gibi faktörlerden zarar görmeye çok açık olduğundan figür Paleolitik bölümün bir parçası değildir, ancak müzenin sadece rezervasyonla açılan Salle Piette'sinde sergilenmektedir.

Brassempouy'da, Grotte du Pape'de bulunan çeşitli nesneler Maison de la Dame'da sergilenmektedir. Öncelikli olarak bölgesel arkeolojiye adanmış olan bu sergi alanı, aynı zamanda paleolitik heykellerin iyi bir döküm setini de sergilemektedir. Bunlar arasında Brassempouy'daki mevcut dokuz örneğin yanı sıra Lespugue, Willendorf ve Dolní Věstonice'deki tanınmış figürlerin yanı sıra Mal'ta Venüsleri ve Grimaldi Venüslerinin dökümleri de yer almaktadır.

Pul

1976 yılında Brassempouy Venüsü 2 franklık bir pul üzerinde tasvir edilmiştir. Ayrıca Mali Cumhuriyeti'nin 15 franklık (CFA) pulunun motifi olmuştur.

Ayrıca bakınız

Notlar

  1. ^ For discussion of the nineteenth-century term Venus still applied to paleolithic female figures, see Venus figurines.
  2. ^ Described in detail by Randall White (December 2006). "The Women of Brassempouy: A Century of Research and Interpretation" (PDF). Journal of Archaeological Method and Theory. 13 (4): 251-304. doi:10.1007/s10816-006-9023-z. 22 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 22 Ekim 2022. ..
  3. ^ Journey Through the Ice Age. University of California Press. 1997. ISBN 978-0520213067. 29 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ekim 2022.  Yazar |ad1= eksik |soyadı1= (yardım)
  4. ^ Lawson, Andrew (24 Mayıs 2012). Painted Caves: Palaeolithic Rock Art in Western Europe. Oxford University Press. s. 47. ISBN 978-0-19-969822-6. 29 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Ekim 2022. 
  5. ^ "Echoes of the Past: Prehistoric Wonders in Southern France". France Today. 30 Eylül 2021. 13 Nisan 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Mayıs 2022. 
  6. ^ a b Randall White (December 2006). "The Women of Brassempouy: A Century of Research and Interpretation" (PDF). Journal of Archaeological Method and Theory. 13 (4): 251-304. doi:10.1007/s10816-006-9023-z. 22 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 22 Ekim 2022. .
  7. ^ Randall White (December 2006). "The Women of Brassempouy: A Century of Research and Interpretation" (PDF). Journal of Archaeological Method and Theory. 13 (4): 251-304. doi:10.1007/s10816-006-9023-z. 22 Ekim 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi (PDF). Erişim tarihi: 22 Ekim 2022. , p. 264.
  8. ^ Inventory number 47 019.

Bibliyografya

  • H. Delporte, Brassempouy – la grotte du Pape, istasyon prehistorik, Association Culturelle de Contis, 1980
  • H. Delporte, L'image de la femme dans l'art prehistorique, ed. Picard, 1993 (2-7084-0440-7 )
  • C. Cohen, La femme des Origines - la femme dans la préhistoire occidentale de resimler, Belin - Herscher, 2003 (2-7335-0336-7 )
  • P. Perrève, La dame à la capuche - roman tarihi - Ed. Olivier Orban, 1984, (2-85565-244-8 )

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Victor Hugo</span> French romancı ve şair (1802–1885)

Victor Marie Hugo Romantizm akımına bağlı Fransız şair, romancı ve oyun yazarı. En büyük ve ünlü Fransız yazarlardan biri kabul edilir. Hugo'nun Fransa'daki edebi ünü ilk olarak şiirlerinden sonra da romanlarından ve tiyatro oyunlarından gelir. Pek çok şiirinin içinde özellikle Les Contemplations ve La Légende des siècles büyük saygı görür. Fransa dışında en çok Sefiller ve Notre Dame'ın Kamburu romanlarıyla tanınır.

<span class="mw-page-title-main">Nijerya</span> Batı Afrikada bulunan bir ülke

Nijerya ya da resmî adı ile Nijerya Federal Cumhuriyeti, Afrika kıtasının batısında yer alan ülkedir. Ülkenin sınır komşularını Nijer, Çad, Kamerun ve Benin oluştururken, ülkenin güneyinde Gine Körfezi içerisinde yer alan Benin Körfezi yer almaktadır. Ülkenin başkenti Abuja'dır.

<span class="mw-page-title-main">Paris</span> Fransada komün

Paris, Fransa'nın başkenti ve 105 kilometrekare 'den fazla alanda 2,175,601 nüfusu ile en kalabalık şehridir. 17. yüzyıldan beri Paris Avrupa'nın en önemli finans, diplomasi, ticaret, moda, gastronomi, bilim ve sanat merkezlerindendir.

<span class="mw-page-title-main">Eski Taş Çağı</span> çağlar

Kaba Taş Devri, Yontma Taş Devri veya bilimsel adıyla Paleolitik Çağ olarak tanımlanan Eski Taş Çağı günümüzden yaklaşık 2 milyon yıl önce başlamış ve 12.000 yıl önce son bulmuştur. Ancak verilen bu tarihlerin dünya geneli içinde geçerli olduğunu ve yerel olarak değişmeye açık bulunduğunu da belirtmek gerekir. İnsanlık tarihinin %99'u gibi çok büyük bir bölümünü kapsayan bu çağ, aynı zamanda ilk insan atalarının ortaya çıkışı ve ilk aletlerin üretimi yoluyla insanın kavrama yeteneği ve temsil etmesiyle de söz konusu tarihin gelişimi içinde çok önemli bir yer tutmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">René Descartes</span> Fransız filozof (1596-1650)

René Descartes, bir Fransız filozof, matematikçi ve bilim insanıydı. Daha önce birbirinden ayrı olan geometri ve cebir alanlarını birleştirerek analitik geometriyi icat etti. İlk olarak Nassaulu Maurice'in Hollanda Devlet Ordusu'nda ve bir Stadhouder olarak Birleşik Hollanda Cumhuriyeti'nde hizmet veren Descartes, çalışma hayatının büyük bir bölümünü Hollanda Cumhuriyeti'nde geçirdi. Hollanda Altın Çağı'nın en dikkate değer entelektüel şahsiyetlerinden biri olan Descartes ayrıca modern felsefenin kurucularından biri olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Lionel Messi</span> Arjantinli futbolcu

Lionel Andrés Messi, Major League Soccer takımlarından Inter Miami'de forma giyen ve Arjantin millî takımının kaptanlığını yapan Arjantinli futbolcudur. Dünyanın en iyi futbolcularından biri olarak kabul edilen Messi, kimin en iyisi olduğuna dair sıkça Cristiano Ronaldo'yla karşılaştırılmaktadır. Sekiz Ballon d'Or ve altı Altın Ayakkabı kazanarak iki ödülde de rekor kıran oyuncu, 2020 yılında Ballon d'Or Rüya Takımı'na seçilmiştir. Kulüpten ayrılmadan önce bütün profesyonel kariyerini Barcelona'da geçirmiş; orada on La Liga şampiyonluğu, yedi Copa del Rey ve dört UEFA Şampiyonlar Ligi de dâhil olmak üzere 35 kupa kazanmış, toplamda ise 45 kupa kazanmıştır. La Liga'da en çok gol (474) atan, en çok Hat trick (36) yapan ve en çok asist (192) yapan oyuncu rekorlarını elinde tutmaktadır. Kulüp ve ülke kariyerinde 800'den fazla gol atmış ve bir kulüp için en fazla gol (672) atan oyuncu olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Léon Gérôme</span> Fransız heykeltıraş ve ressam (1824 – 1904)

Jean-Léon Gérôme, Fransız ressam, heykeltıraş ve öğretmen.

<span class="mw-page-title-main">Orinyasiyen</span>

'Orinyasiyen' (Aurignacian), Üst Paleolitik dönem içinde önemli bir arkeolojik dönemi temsil eder. Bu dönem Erken Avrupa modern insanının (EEMH) ortaya çıkışıyla yakından ilişkilidir ve yaklaşık 43.000 ila 26.000 yıl öncesine kadar sürdüğü tahmin edilmektedir.

İlāh, "tanrı" ile aynı anlama gelen bir Arapça terimdir. Dişil hâli "ilaha"dır ve bu tanrıça ile eşanlamlıdır. Dinsel inanışlarca kutsal görülen ve tapınılan doğaötesi bir varlıktır. İlah kelimesi İslami ritüellerde sıkça kullanılır: ezan, kelime-i şehadet.

<span class="mw-page-title-main">Nicolas Pépé</span> Fildişi Sahilli futbolcu

Nicolas Pépé, Fransa doğumlu Fildişi Sahilli millî futbolcudur. Sağ kanat pozisyonunda görev almaktadır. La Liga takımlarından Villareal'de forma giymektedir.

Bu liste, önce kıtalara daha sonra ülkelere göre sıralanmış, dünyanın mağaralarının bir listesidir. Bir ülkenin kendisinin bulunduğu kıtadan farklı bir kıtada yer alan mağaralar, bölgenin kıtası ve adına göre sıralanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Michel Subor</span> Fransız oyuncu (1935 – 2022)

Michel Subor, Fransız aktördür.

<span class="mw-page-title-main">Franhti Mağarası</span>

Franchthi Mağarası veya Frankhthi Mağarası, Yunanistan'ın güneydoğusundaki Argolis'teki Kiladha köyünün karşısında, Argolic Körfezi'ndeki Kiladha Koyu'na bakan bir arkeolojik sit alanıdır.

<span class="mw-page-title-main">Theopetra Mağarası</span>

Theopetra Mağarası, Yunanistan'ın Teselya ilinde, Kalabaka'nın 3 kilometre (2 mi) güneyinde, bir kireçtaşı kaya oluşumunun kuzey-doğu tarafında yer alan bir mağaradır. Orta ve Üst Paleolitik, Mezolitik, Neolitik ve ötesindeki tüm dönemlere atfedilen insan kalıntıları ve Pleistosen ile Holosen arasında köprü oluşturması nedeniyle giderek daha önemli hale gelmiştir.

<span class="mw-page-title-main">Coliboaia Mağarası</span>

Coliboaia Mağarası, Romanya'nın Bihor ilindeki Câmpani'de yer alan Apuseni Tabiat Parkı içinde yer alan bir mağaradır. Radyokarbon tarihleme yöntemi ne göre günümüzden 32.000 - 35.000 yıl öncesine tarihlenen ve Paleolitik dönemin Orinyasiyen ve Gravettiyen kültürlerine karşılık gelen dönemlere tarihlenen resimlere ev sahipliği yapan mağara Orta Avrupa'nın bilinen en eski mağara resimlerini içermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Gravettiyen</span>

Gravettiyen, günümüzden yaklaşık 33.000 yıl önce,Orinyasiyen'in yerini alan, Avrupa Üst Paleolitik döneminde yer alan bir arkeolojik endüstriydi. Arkeolojik olarak, çoğu araştırmacının birleşik olduğunu düşündüğü son Avrupa kültürüdür ve bazı unsurları y. 17.000 BP ortadan kaybolsa da çoğunlukla günümüzden y. 22.000 yıl önce, Son Buzul Maksimum'una yakın bir tarihte ortadan kalkmıştır. İspanya ve Fransa'da, onu Solutreyen izledi ve İtalya, Balkanlar, Ukrayna ve Rusya'da Epigravetyen olarak gelişti veya devam etti.

<span class="mw-page-title-main">Epigravettiyen</span>

Epigravettiyen, Avrupa'da Üst Paleolitik dönemin son arkeolojik endüstrilerinden ve kültürlerinden biriydi. Yaklaşık 21.000 cal BP civarında Son Buzul Maksimum'undan sonra ortaya çıktı ve Gravettiyen kültürünün kültürel bir türevi olarak kabul edilir. İlk olarak 1964'te Georges Laplace tarafından İtalya'da bulunan çeşitli litik endüstrilere atıfta bulunarak Tardigravettiyen olarak adlandırılan kültür daha sonra bağımsız karakterini daha iyi vurgulamak için yeniden adlandırıldı.

<span class="mw-page-title-main">Roca dels Moros</span>

Roca dels Moros veya El Cogul Mağaraları, tarih öncesi Levanten kaya sanatı ve İber şematik sanatın resimlerini içeren bir kaya sığınağıdır. Site, İspanya'nın Katalonya özerk topluluğundaki El Cogul'da. Kaya resimleri 1998'den beri UNESCO Dünya Mirası Listesi'ndeki İber Akdeniz Havzası'ndaki Kaya sanarlarının bir parçası olarak korunmaktadır. Kuzeydoğu İber alfabesi ve Latin alfabesi ile yazılmış kitabeler, bölgenin İber ve Roma zamanlarında kutsal alan olarak kullanıldığını göstermektedir.

<span class="mw-page-title-main">Güneybatı Amerika Birleşik Devletleri</span> Amerika Birleşik Devletlerinin coğrafi bölgesi

Güneybatı Amerika Birleşik Devletleri, Amerika Birleşik Devletleri'nin genellikle Arizona, New Mexico ve Kaliforniya, Colorado, Nevada, Oklahoma, Teksas ve Utah'ın bazı kısımlarını içeren coğrafi ve kültürel bir bölgedir. En büyük şehirleri; Phoenix, Las Vegas, El Paso, Albuquerque ve Tucson'dur. 1848'den önce, tarihi Santa Fe de Nuevo México bölgesinde ve Alta California ve Coahuila y Tejas'ın bazı kısımlarında, Nuevo México'nun Pueblos ve İspanyol veya Meksika belediyelerinin dışında yerleşim neredeyse yoktu. Bölgenin çoğu, Amerika Birleşik Devletleri 1848'de Guadalupe Hidalgo Antlaşması ve 1854'te Gadsden'in satın alımı ile bölgeyi alana kadar Yeni İspanya ve Meksika'nın bir parçasıydı.

<span class="mw-page-title-main">Aslan Adam</span> Almanyada Hohlenstein-Stadel mağarasında keşfedilen tarih öncesi fildişi heykel

'Almanca: Löwenmensch heykelciği', aynı zamanda 'Almanca: Hohlenstein-Stadel Aslan-Adam' olarak da adlandırılır, 1939 yılında bir Alman mağarası olan Hohlenstein-Stadel'de keşfedilen tarih öncesi bir fildişi heykel. Almanca adı, Almanca: Löwenmensch, "aslan-adam" veya "aslan-insan" anlamına gelir ve en sık Almanya'da keşfedildiği ve sergilendiği için kullanılır.