İçeriğe atla

Bolognalı Katerina

Bolognalı Katerina
Doğum8 Eylül 1413(1413-09-08)
Bologna, İtalya
Memleket İtalya
Ölüm9 Mart 1463 (49 yaşında)
Aziz ilanı22 Mayıs 1712
Yortu9 Mart

Bolognalı Katerina [Caterina de' Vigri] (8 Eylül 1413 – 9 Mart 1463),[1][2] İtalyan rahibe, mistik, tarikat kurucusu, eski İtalyan yazar, öğretmen ve ressam. Catherine de' Vigri, 1712 yılında resmen azizleştirilmeden önce, ana vatanı Bologna'da yaklaşık üç yüzyıl boyunca hürmet gördü. 1712 yılında Katolik Kilisesi tarafında Azize olarak ilan edildi. Caterina de' Vigri'nin Azizler takvimindeki anma günü 9 Mart'tır.[3]

Hayatı

Bologna'lı Benvenuta Mammolini ve Giovanni Vigri'nin kızı olan Katerina, 8 Eylül 1413 tarihinde üst sınıf bir aileden doğdu.[1] Niccolo III'ün sarayında eşi Parisina Malatesta'nın nedimesi olarak büyüdü ve onların kızı olan Margherita d'Este ile arkadaş oldu.[4] Bu süre zarfında okuma, yazma, müzik, viyola çalma konularında eğitim aldı ve d'Este Court kütüphanesindeki tezhipli el yazmalarına erişti.[5]

1426'da, Niccolo III'ün sadakatsizlik nedeniyle infaz etmesinden sonra, Catherine sarayı terk etti ve yarı dini bir hayat yaşayan ve Augustinian yönetimini takip eden sıradan bir Beguine topluluğuna katıldı. Kadınlar, sonunda gerçekleşen Fransisken hükmüne uyup uymama konusunda bölünmüştü.[6] Katerina, 1431'den 1456'ya kadar Corpus Domini, Ferrara'da yaşadı ve Acemilerin Hanımı olarak hizmet etti. Bir dindarlık modeli olan Katerina'nın, İsa, Meryem Ana, Thomas Becket ve Joseph'in mucizelerini ve çeşitli vizyonlarını gördüğü, ayrıca 1453'teki Kostantiniyye'nin Fethi gibi gelecekteki olayları tahmin ettiği bildirildi. Bir dizi dini inceleme, övgü, vaaz yazdı ve kendi kısa metnini kopyalayıp resimledi.

1455'te Fransiskenler ve Bologna valileri, ondan Bologna'da Corpus Domini adı altında kurulacak yeni bir manastırın baş rahibesi olmasını istediler. Ferrara'yı Temmuz 1456'da 12 kız kardeşle birlikte yeni bir topluluk kurmak için terk etti ve 9 Mart 1463'teki ölümüne kadar orada baş rahibe olarak yaşamına devam etti. Katerina manastır mezarlığına gömüldü, ancak on sekiz gün sonra mezardan tatlı bir koku yayıldı ve çürümemiş vücudu defin yerinden çıkartıldı. Daha sonra onun dini alışkanlığıyla giyinmiş, camın arkasına dik bir şekilde oturtulmuş olarak sergilendiği bir şapele taşındı. 1469'da rahibe Illuminata Bembo tarafından Katerina'nın biyografisi yazıldı.[7] 22 Mayıs 1712 tarihinde XI. Clemens tarafından Aziz Petrus Bazilikasında azizleştirildi.

Edebi çalışmalar

Yedi spiritüel silah, 1475

Catherine'in en iyi bilinen metni, ilk olarak 1438'de yazdığı ve daha sonra yeniden yazıp 1450 ile 1456 arasında artırdığı anlaşılan Ruhani Savaş için Gerekli Yedi Ruhani Silah'tır.[8] Muhtemelen benzer fikirleri öğretmiş olmasına rağmen, yazılı versiyonu yaklaşana kadar gizli tuttu. bir kopyasını Ferrara'daki Zavallı Clares'e göndermesi talimatıyla birlikte onu itirafçısına verdi. Bu kitabın bir kısmı, onun hem Tanrı hem de Şeytan hakkındaki vizyonlarını uzun uzadıya anlatmaktadır. İnceleme, bir Zavallı Clare manastırları ağı aracılığıyla el yazması biçiminde dağıtıldı. Sette Armi Spirituali, kanonlaşması için kampanyanın önemli bir parçası oldu. İlk olarak 1475'te basıldı ve on altıncı ve on yedinci yüzyıllarda Latince, Fransızca, Portekizce, İngilizce, İspanyolca ve Almancaya çevrilmek de dahil olmak üzere 21 baskıdan geçti. Bu nedenle, erken modern dönemde geç Orta Çağ yerel mistisizminin yayılmasında önemli bir rol oynadı. Ayrıca, övgüler, kısa dini risaleler ve mektuplar ile Rosarium Metricum I Dodici Giardini ve I Sermoni adlı 5000 satırlık bir Latince şiir yazdı. Bunlar 2000 yılı civarında keşfedildi ve Kardinal Giacomo Biffi tarafından "şimdi şaşırtıcı güzellikleriyle ortaya çıktı" şeklinde tanımlandı. Yedi Spiritüel Silah Üzerine İnceleme'den sonra, farklı ve özerk bölümlerden oluşan teolojinin temeli: Gençliğinin mistik bir eseri olan On İki Bahçe, İsa'nın hayatı üzerine Latince bir şiir olan Rosarium ve Vaazlar, kopyaları. Catherine'in dindar kardeşlerine söylediği sözler."

Sanatsal eserler

Bologna'lı St. Catherine

Catherine, 15. yüzyıldan kalma bir rahibenin nadir fenomenini temsil ediyor – sanat eserleri kişisel kısa kitabında korunan bir sanatçı. Kutsal metinleri kopyalarken meditasyon yaptı, yaklaşık 1000 dua kitabı ekledi ve Clare ve Francis'in resimlerine özellikle dikkat ederek azizlerin büst portrelerinin baş harflerini çizdi. İsa'nın ve kundaklanmış Mesih Çocuğunun birden fazla görüntüsünün yanı sıra, Thomas Becket, Jerome, Paul, Padovalı Anthony, Mary Magdalene ve İskenderiyeli Catherine de dahil olmak üzere diğer azizleri tasvir etti. Kendi kendine öğrettiği tarzı, iğne işi ve adanmış baskılardan motifler içeriyordu. Metin ve başlıklarla iç içe geçmiş bazı aziz resimleri, Alman rahibelerin sanat eserlerinde de (nönnenarbeiten) bulunan kendine özgü, yaratıcı bir ikonografi sergiler kısa metin ve resimleri, manastır topluluğu içinde kesinlikle öğretici bir işlev gördü. Ona atfedilen diğer pano resimleri ve el yazmaları arasında Cappella Della Santa'daki Madonna ve Çocuk (takma adı Madonna del Pomo), Sette Armi Spirituali'nin imzalı kopyasındaki olası bir portre veya otoportre, bir Kurtarıcı ve başka bir Madonna ve Şapelindeki çocuk. Son zamanlarda bir bilim adamı belirli sıfatları sorgulamaya çalıştı.

Çeşitli övgüler arasında (Ms. 35 no.4, Archivio Generale Arcivescovile, Bologna) bulunan bir Kederli Adam veya Dirilmiş İsa çizimi de ona atfedilmiştir. Catherine, estetik bir felsefe dile getiren bir kadın sanatçı olarak önemlidir. Değerli zaman almasına rağmen, dini sanatının amacının "kendisine ve başkalarına bağlılığı artırmak" olduğunu açıkladı.

Kaynakça

  1. ^ a b Dunbar, Agnes B.C. (1904). A Dictionary of Saintly Women. George Bell & Sons. s. 160. 
  2. ^ Stephen Donovan (1908). "St. Catherine of Bologna". In Catholic Encyclopedia. 3. New York: Robert Appleton Company.
  3. ^ Online, Catholic. "St. Catherine of Bologna - Saints & Angels". Catholic Online. 25 Ekim 2002 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  4. ^ Arthur, Kathleen G. (2005). G. Pomata; G. Zarri (Ed.). I Monasteri femminili come Centri di Cultura fra Rinascimento e Barocco. 
  5. ^ Arthur, Kathleen G. (2018). Women, Art and Observant Franciscan Piety. Caterina Vigri and the Poor Clares in Early Modern Ferrara. Amsterdam: Amsterdam University Press. ISBN 978-94-6298-4332. 
  6. ^ Mc Laughlin, Mary Martin (1989). "Creating and Recreating Communities of Women: The Case of Corpus Domini, Ferrara, 1406–1452". Signs. 14 (2): 313. doi:10.1086/494511. JSTOR 3174552. 
  7. ^ Bembo, Illuminata (2001) [1469]. Silvia Mostaccio (Ed.). Specchio di Illuminazione, Vita di S. Caterina a Bologna. Floransa: SISMEL. 
  8. ^ "Attention!". gutenberg.beic.it. 12 Temmuz 2022 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 12 Temmuz 2022. 

Konuyla ilgili yayınlar

  • Babler, Ernst Z., Katharina (Vigri) von Bologna (1413–1463), Leben und Schriften, Fachstelle Franzikanishe Forschung, Munster, 2012 978-3-8482-1026-8
  • Chadwick, Whitney. Women, Art and Society, London: Thames and Hudson, 1994 978-0-500-20393-4
  • Evangelisti, Silvia. Nuns: a history of convent life, 1450–1700. Oxford University Press, 2007.
  • Harris, Anne Sutherland and Linda Nochlin, Women Artists: 1550–1950, Los Angeles County Museum of Art, Knopf, New York, 1976 978-0-87587-073-1

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İtalya</span> Güney Avrupada yer alan kısmi ada ülkesi

İtalya, resmî adıyla İtalyan Cumhuriyeti, Güney Avrupa'da, büyük ölçüde İtalya Yarımadası üzerinde yer alan bir ülke. Akdeniz'in en büyük iki adası Sicilya ve Sardinya da İtalyan topraklarıdır. Yüzölçümü 301.340 km2 olan ülkenin kuzeyde Alpler bölgesinde Fransa, İsviçre, Avusturya ve Slovenya'yla kara sınırı vardır. Bağımsız iki Avrupa ülkesi olan Vatikan ve San Marino da İtalya'nın yarımadadaki toprakları içine sıkışmış anklav ülkelerdir. İtalya'nın ayrıca biri İsviçre (Campione), diğeriyse Tunus (Lampedusa) tarafından kara ve deniz sınırlarıyla kuşatılmış iki eksklavı bulunur. Nüfusu 58 milyon olan İtalya, Avrupa Birliği'nin en kalabalık üçüncü ülkesidir. Başkenti ve en büyük şehri Roma, yüzyıllar boyunca Batı uygarlığının merkezi olmuş, mimaride barok üslûbunun doğuşuna tanıklık etmiş ve eskiden beri Katolik Kilisesi'nin merkezi olmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Leonardo da Vinci</span> İtalyan Rönesans polimat (1452–1519)

Leonardo di ser Piero da Vinci (

<span class="mw-page-title-main">II. Mehmed</span> 7. Osmanlı padişahı (1444–1446; 1451–1481)

II. Mehmed veya bilinen adıyla Fatih Sultan Mehmed ya da kısaca Fatih, Osmanlı İmparatorluğu'nun 7. padişahıdır. İlk olarak 1444–1446 yılları arasında kısa bir dönem, daha sonra 1451'den 1481 yılındaki ölümüne kadar 30 yıl boyunca hüküm sürdü. 29 Mayıs 1453 tarihinde İstanbul'u fethetti ve yaklaşık bin yıllık Doğu Roma (Bizans) İmparatorluğu'na son verdi. Fetihten sonra "Fâtih" ünvanıyla anılmaya başladı. Bu olay, birçok uzman kişi tarafından Orta Çağ'ın sonu ve Yeni Çağ'ın başlangıcına neden olan tarihî olaylardan biri olarak görülmektedir. Ayrıca bu vesileyle İslam peygamberi Muhammed'in konuyla ilgili "Konstantiniyye elbet fetholunacaktır. Onu fetheden komutan ne güzel komutan, onu fetheden ordu ne güzel ordudur." hadisine nâil olduğu için günümüzde Müslüman dünyasının bir kesiminde "kahraman" olarak görülmektedir.

<span class="mw-page-title-main">V. Nicolaus</span>

Papa V. Nicolaus. Doğum adı Tommaso Parentucelli. 6 Mart 1447'den 24 Mart 1455'teki ölümüne dek papalık yapan İtalyan din adamı.

Bu maddede kayda değer seri katillerin bir listesi yer almaktadır.

Bu, bilimle uğraşan kadınların nadir olduğuna inanılan zaman dilimini ele almayı amaçlayan tarihsel bir listedir. Bu nedenle aşağıdaki liste 20. yüzyıl ile bitmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Eşekle cinsel ilişki</span>

Tarih boyunca hem erkek insan ile dişi eşek, hem de dişi insan ile erkek eşek arasındaki cinsel ilişkiler rapor edilmiştir. Antik Çağ kaynaklarında da yer alan bu ilişki türü, kırsal kesimler başta olmak üzere Güney Asya, Orta Doğu, Kolombiya ve Fas'ta diğer bölgelere kıyasla daha yoğun olarak görülmektedir. Ayrıca Afrika, Orta Amerika, Orta Asya ve Avrupa'da da eşekle olan cinsel ilişki vakalarına rastlanmaktadır. Çeşitli seksologca yapılan araştırmalara göre, zoofili için en çok tercih edilen hayvanlardan birisi eşeklerdir. Eşekle cinsel ilişkide bulunan kişiler ülkeden ülkeye değişmekle beraber para cezası, hapis veya idam cezasıyla karşılaşabilmektedir. Eşekle cinsel ilişki Antik Çağda Hititlerde daha kabul edilebilir görülürken, Antik Mısır ve Antik Yunanistanda yasaklıydı. Yeni Çağda Avrupa'da eşekle cinsel ilişkiye giren kişiler mahkemelerde yargılanıp idam edilirdi. Bazı toplumlarda eşekle ilişkiye girmenin sağlayacağı faydalarla ilgili inanışlar vardır.

İtalya, batı medeniyetinin doğum yerlerinden biri ve kültürel bir süper güç olarak kabul edilir. İtalya, Roma İmparatorluğu, Roma Katolik Kilisesi, Romanesk sanat, Rönesans, Bilimsel devrim, Barok, Neoklasizm, Risorgimento, Faşizm ve Avrupa entegrasyonu gibi uluslararası etkiye sahip fenomenlerin başlangıç noktası olmuştur. Tarihi boyunca, ulus muazzam sayıda önemli insan doğurmuştur. İtalya, ivmesini Klasik Yunan ve Roma dünyasının yeniden değerlendirilmesinden alan Rönesans'ın sanatsal ve entelektüel gelişmelerinde ön saflarda yer aldı. İtalya'daki sanatçılar ve bilim adamları, antik çağın maddi kalıntılarıyla çevrili olduklarından, böyle bir canlanmada önderlik etmek için özellikle iyi bir konumdaydılar. Hem sanatta hem de mimaride daha önceki Romanesk ve Gotik formların yerini, 16. yüzyılın Barok tarzlarına doğru bir gelişmeyle yükselen Rönesans aldı.

<span class="mw-page-title-main">Elena Cornaro Piscopia</span> Venedikli filozof (1646-1684)

Elena Lucrezia Cornaro Piscopia ya da Elena Lucrezia Corner aynı zamanda İngilizcede Helen Cornaro olarak da bilinen, 1678'de bir üniversiteden akademik ünvan alan ilk kadınlardan biri ve Felsefe Doktoru derecesi alan ilk kişi olan soylu kökenli Venedikli bir filozoftur.

<span class="mw-page-title-main">Bilimde kadınlar zaman çizelgesi</span> Doğal, sosyal ve formal bilimlerde yer alan kadınların tarihsel zaman çizelgesi

Bu, antik tarihten 21. yüzyıla kadar uzanan bir bilimdeki kadınların zaman çizelgesidir. Zaman çizelgesi öncelikle astronomi, biyoloji, kimya ve fizik gibi doğa bilimleri ile ilgilenen kadınlara odaklanırken, sosyal bilimler ve formal bilimler alanlarından kadınların yanı sıra önemli bilim eğitimcileri ve tıp bilimcileri de içermektedir. Zaman çizelgesinde listelenen kronolojik olaylar hem bilimsel başarılar hem de bilimlerdeki toplumsal cinsiyet eşitliği ile ilgilidir.

<span class="mw-page-title-main">Cosimo Tura</span>

Cosimo Tura,, Il Cosmè veya Cosmê Tura olarak da bilinir, İtalyan erken Rönesans ressamıydı ve Ferrara Okulu'nun kurucularından biri olarak kabul edilir. Ferrara'daki Rönesans'a büyük katkılarda bulunmuştur.