İçeriğe atla

Bjarne Stroustrup

Bjarne Stroustrup
2010 yılında Stroustrup
Doğum30 Aralık 1950 (73 yaşında)
Aarhus, Danimarka
MilliyetDanimarka
EğitimAarhus Üniversitesi (Yüksek lisans)
Cambridge Üniversitesi (Doktora)
Resmî sitestroustrup.com
Kariyeri
DalıBilgisayar bilimi
TezCommunication and control in distributed computer systems (1979)
Doktora
danışmanı
David Wheeler

Bjarne Stroustrup (İngilizceˈbjɑːrnə ˈstraʊstrʊp; Dancaˈpjaːnə ˈstʁʌwˀstʁɔp;[1][2] d. 30 Aralık 1950) C++ programlama dilini yaratması ve geliştirmesiyle bilinen Danimarkalı[3] bir bilgisayar bilimcisidir. Columbia Üniversitesi'nde misafir öğretim üyesi[4] ve Morgan Stanley'de Yönetici Direktör olarak çalışmaktadır.[5]

İlk yılları ve eğitimi

Stroustrup, Danimarka'nın Aarhus şehrinde işçi bir ailenin çocuğu olarak doğdu ve üniversiteye kadar yerel okullarda okudu.[6] 1975 yılında Aarhus Üniversitesi'nden Matematik ve Bilgisayar Bilimleri alanında yüksek lisans derecesi ile mezun oldu.[7] 1979 yılında Cambridge Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri bölümünden David Wheeler danışmanlığında doktora derecesini aldı.[8]

Kariyeri

Kariyerine 1979 yılında ABD'nin New Jersey eyaletindeki Bell Laboratuvarları Bilgisayar Bilimleri Araştırma Merkezi'nde başladı. Kuruluşundan 2002 yılına kadar AT&T Laboratuvarları'nın (Bell Labs) Büyük Ölçekli Programlama Araştırma bölümünün başkanlığını yaptı.

2002'den 2014'e kadar Texas A&M Üniversitesi Bilgisayar Bilimleri bölümünde profesörlük ve Mühendislik Fakültesi'nde başkanlık yaptı.[9]

Ocak 2014'ten beri Morgan Stanley'in teknoloji bölümünde Yönetici Direktör ve Columbia Üniversitesi'nde Bilgisayar Bilimleri bölümünde misafir öğretim görevlisidir.

Kitapları

Kendisine ait veya beraber yazdığı kitaplar ve birçok yayınlar mevcuttur.[10][11]

Kitapların tümü toplamda 21 farklı dile çevrilmiştir.[12]

  • Programming: Principles and Practice Using C++ (1.[16], 2.[17] ve 3.[18] baskı)
  • The Design and Evolution of C++[23]
  • The Annotated C++ Reference Manual.[24]

Kaynakça

  1. ^ Stroustrup, Bjarne. "How do you pronounce "Bjarne Stroustrup?"". Bjarne Stroustrup's Homepage. 20 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  2. ^ Stroustrup, Bjarne. "Bjarne pronounces his own name". Bjarne Stroustrup's Homepage. 20 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  3. ^ "Interview with Bjarne Stroustrup". linuxjournal.com. 20 Haziran 2005 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  4. ^ "Bjarne Stroustrup VISITING PROFESSOR". columbia.edu. 13 Ekim 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  5. ^ "Bjarne Stroustrup, Managing Director and Technical Fellow, Technology". morganstanley.com. 28 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  6. ^ "NAE Honors 2018 Draper Prize Winner" (PDF). stroustrup.com. 12 Temmuz 2019 tarihinde kaynağından (PDF) arşivlendi. 
  7. ^ "Mathematics Genealogy Project - Bjarne Stroustrup". cs.au.dk. 20 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  8. ^ "Bjarne Stroustrup mathgenealogy". mathgenealogy.or. 29 Haziran 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  9. ^ "Some Information about Bjarne Stroustrup". 1 Temmuz 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Haziran 2007. 
  10. ^ "Bjarne Stroustrup Publications". dblp.org. 17 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  11. ^ Bjarne Stroustrup publications indexed by the Scopus bibliographic database. (abonelik gereklidir)
  12. ^ Stroustrup, Bjarne (2 Ocak 2020). "Book Covers". stroustrup.com. 20 Temmuz 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  13. ^ Stroustrup, Bjarne (Eylül 2013). A Tour of C++. C++ In-Depth Series (1. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0-321-95831-0. 
  14. ^ Stroustrup, Bjarne (Temmuz 2018). A Tour of C++. C++ In-Depth Series (2. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0-13-499783-4. 
  15. ^ Stroustrup, Bjarne (Eylül 2022). A Tour of C++. C++ In-Depth Series (3. bas.). Addison-Wesley. ISBN 0-13-681648-7. 
  16. ^ Stroustrup, Bjarne (29 Aralık 2008). Programming: Principles and Practice Using C++ (1. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0-321-54372-1. 
  17. ^ Stroustrup, Bjarne (Mayıs 2014). Programming: Principles and Practice Using C++ (2. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0321-992789. 
  18. ^ Stroustrup, Bjarne (Nisan 2024). Programming: Principles and Practice Using C++ (3. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0-13-830868-1. 
  19. ^ Stroustrup, Bjarne (Haziran 1985). The C++ Programming Language (1. bas.). Addison-Wesley. ISBN 0-201-12078-X. 
  20. ^ Stroustrup, Bjarne (Ocak 1991). The C++ Programming Language (2. bas.). Addison-Wesley. ISBN 0-201-53992-6. 
  21. ^ Stroustrup, Bjarne (Ocak 1997). The C++ Programming Language (3. bas.). Addison-Wesley. ISBN 0-201-88954-4. 
  22. ^ Stroustrup, Bjarne (23 Mayıs 2013). The C++ Programming Language (4. bas.). Addison-Wesley. ISBN 978-0-321-56384-2. 
  23. ^ Stroustrup, Bjarne (29 Mart 1994). Design and Evolution of C++. Addison-Wesley. ISBN 0-201-54330-3. 4 Şubat 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Haziran 2024. 
  24. ^ Ellis, Margaret A.; Stroustrup, Bjarne (1 Ocak 1990). The Annotated C++ Reference Manual. Addison-Wesley. ISBN 0-201-51459-1. 20 Haziran 2024 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Haziran 2024. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">C++</span> bir programlama dili

C++, Bjarne Stroustrup tarafından 1979 yılında Bell Laboratuvarları'nda geliştirilmeye başlanmış, C'yi kapsayan ve çok paradigmalı, yaygın olarak kullanılan, genel amaçlı bir programlama dilidir.

<span class="mw-page-title-main">D (programlama dili)</span> çoklu paradigma programlama dili

D programlama dili, C++ dilinden daha yüksek seviyede ve hedef alınan işletim sistemiyle donanımlara göre uygulama yazılmasını kolaylaştıran bir "sistem ve uygulama" dilidir.

<span class="mw-page-title-main">Anders Hejlsberg</span>

Anders Hejlsberg Danimarkalı bilgisayar mühendisidir. Birçok popüler ve başarılı programlama dilinin ve geliştirme araçlarının tasarlanmasına yardım etti. Şu anda Microsoft'da çalışmaktadır ve C# programlama dili mimarisinin öncüsüdür.

Berimsel bilimlerde Duff aygıtı, Assembly Dilinde yüksek başarıma izin veren döngü çözme tekniğini kullanan seri kopyalama yordamına ait bir uygulamadır. Tom Duff'ın Lucasfilm'de görev yaptığı Kasım 1983'te bulguladığı yöntem, C programlama dilindeki switch yapısının en ilginç kullanımlarından birini oluşturmaktadır. Duff, yalnızca bu yöntemi bulguladığını savunmakta ve genel döngü çözme yöntemi üzerinde herhangi bir hak iddia etmemektedir.

Servis odaklı mimari veya hizmet yönelimli mimari, bilgisayarda sistemlerin işlevselliklerini iş süreçleri etrafında gruplaştırarak sistem geliştirmesi ve bütünleştirilmesinde yol gösteren bir yazılım tasarımı felsefesidir. HYM altyapısı, iş süreçlerine katılan değişik yazılım uygulamalarının birbirleriyle haberleşmek üzere yazılmamış olmalarına rağmen veri alışverişinde bulunmalarını sağlar. Hizmet yönelimi, hizmetlerin işletim sistemleri, programlama dilleri ve diğer teknolojik ayrıntılarla ancak gevşek bir bağ oluşturmasını hedeflenmektedir. HYM, geliştiricilerin başka kullanıcılar tarafından kullanılması amacıyla bir iletişim ağı üzerinden sundukları işlevleri ayrı birimlere ya da hizmetlere böler. Bu hizmetler birbirleriyle veri alışverişiyle veya aralarındaki etkinliği birden fazla hizmet arasında eşgüderek haberleşirler. Birçok yorumcu HYM kavramını eski kavramlar üzerine inşa edilmiş ya da daha eski dağıtık hesaplama kavramlarından geliştirilmiş olduğunu ileri sürerler.

<span class="mw-page-title-main">Finansal piyasalar</span> fonların, fon fazlası olanlardan fon eksiği olanlara aktarılmasını sağlayan mekanizmalar

Mali piyasalar veya finansal piyasalar, fonların, fon fazlası olanlardan fon eksiği olanlara aktarılmasını sağlayan mekanizmalardır. Finansal piyasalar vadesi bakımından para piyasaları ve sermaye piyasaları olmak üzere ikiye ayrılırlar. Para piyasaları kısa süreli fon arz ve talebinin karşılaştığı piyasalardır. Burada kısa süre ile kastedilen bir yıl ve daha kısa vadedir. Sermaye piyasaları ise uzun süreli fon arz ve talebinin karşılaştığı piyasalardır. Burada ise uzun süre ile kastedilen bir yıldan uzun vadedir. Finansal piyasalar düşük işlem maliyet değeri ve etkin-piyasa hipotezini yansıtan fiyatlar olmasını da sağlar.

<span class="mw-page-title-main">Gordon Lyon</span>

Ağ güvenlik uzmanı, yazar, açık kaynak programcısı ve hackerdır. Takma adı Fyodor'dur. Sayısız kitabı,ağ güvenliği üzerine teknik makaleleleri, web siteleri vardır. Ayrıca Nmap Security Scanner'ın programcısıdır. Lyon; Honeynet Project kurucuları arasında yer alır. Computer Professionals for Social Responsibility(CPSR) organizasyonunun yardımcı başkanlığınıda yürütmektedir.

<span class="mw-page-title-main">Hash tablosu</span>

Bilişim bilimlerinde komut çizelgesi, komut işlevini tanıyıcı değer olarak bilinen benzersiz anahtarı bir değerle eşleyen bir veri yapısıdır. Böylece komut çizelgesi bir birleşik dizidir. Komut işlevi, ilişkin değerin arandığı anahtarı bir dizi elemanının indisine çevirir.

<span class="mw-page-title-main">Nokta parçacık</span>

Nokta parçacık, fizikte sıkça kullanılan parçacıkların bir idealleştirilmesidir. Tanımlayıcı özelliği uzaysal uzantılardan yoksun oluşu; 0 boyutlu olması ve boyut kaplamamasıdır. Bir nokta parçacık boyutu, şekli ve yapısı verilen içerikle alakasız nesnelerin uygun bir gösterimidir. Örneğin, bir objeye çok çok uzaktan bir yerden bakıldığında o obje ne olursa olsun nokta benzeri bir varlık gibi görünür.

Programlama bilgisayarda, bir altyordam bir birim olarak paketlenmiş belirli bir görevi yerine getiren bir dizi program talimatıdır. Bu birim daha sonra söz konusu görevin yapılması gereken her yerde programlarda kullanılabilir.

<span class="mw-page-title-main">Kent Beck</span> Amerikalı yazılımcı

Kent Beck Amerikalı bir yazılım mühendisi ve ekstrem programlamanın yaratıcısıdır. işbirlikçi ve yinelemeli bir tasarım süreci için katı biçimsel belirtimlerden kaçınan bir yazılım geliştirme metodolojisi. Beck, Agile Manifesto'nun 17 orijinal imzacısından biriydi. Extreme ve Agile yöntemler, Beck'in belki de önde gelen savunucusu olduğu Test Odaklı Geliştirme (TDD) ile yakından ilişkilidir.

<span class="mw-page-title-main">Grady Booch</span> Amerikalı yazılımcı

Grady Booch, Ivar Jacobson ve James Rumbaugh ile Birleşik Modelleme Dili'ni (UML) geliştirmesiyle tanınan Amerikalı bir yazılım mühendisidir. Yazılım mimarisi, yazılım mühendisliği ve işbirliğine dayalı geliştirme ortamlarındaki yenilikçi çalışmaları ile uluslararası alanda tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Barry Boehm</span> Amerikalı yazılımcı (1935 – 2022)

Barry W. Boehm, Amerikalı bir yazılım mühendisi, bilgisayar bilimi, endüstri ve sistem mühendisliği alanında seçkin profesör, TRW Yazılım Mühendisliği Profesörü; Güney Kaliforniya Üniversitesi Sistem ve Yazılım Mühendisliği Merkezi'nin kurucu direktörüdür. Yazılım mühendisliği alanına yaptığı birçok katkı ile tanınmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Martin Fowler</span>

Martin Fowler, nesne yönelimli analiz ve tasarım, UML, kalıplar ve ekstrem programlama dahil çevik yazılım geliştirme metodolojilerinde uzmanlaşmış, yazılım geliştirme konusunda İngiliz bir yazılım geliştiricisi, uluslararası konuşmacı ve yazardır.

<span class="mw-page-title-main">Ivar Jacobson</span>

Ivar Hjalmar Jacobson, UML, Objectory, Rational Unified Process (RUP), görünüm odaklı yazılım geliştirme ve Essence'a büyük katkıda bulunan İsveçli - Amerikalı bir bilgisayar bilimcisi ve yazılım mühendisi.

C dinamik bellek yönetimi ve tahsisi, C standart kütüphanesinde mevcut bulunan birtakım hazır metotları kullanarak, kullanılacak olan program için bellekte sanal bir alan oluşturulmasını sağlar. C programlama dilinde dinamik bellek tahsisi için malloc, realloc, calloc ve free metotları kullanılmaktadır. malloc metodu kullanılarak bellekte bulunan kullanılmaya uygun bir alan, kullanıcı için tahsis edilir. Benzer şekilde calloc da bellekte kullanılmaya uygun bir hafıza alanını kullanıcının kullanımına açar fakat calloc hazırlanan bellek alanının içindeki verileri de sıfırlar. realloc metodu ise önceden calloc veya malloc kullanılarak oluşturulan bellek alanının büyüklüğünü dinamik zamanda (run-time'da) değiştirmek için kullanılır. free ise diğer dinamik bellek tahsisi metotları ile oluşturulan ve kullanılan bellek alanlarını temizlemek için kullanılır.

Bilgisayar biliminde, Floyd-Warshall algoritması kenar ağırlıkları artı ya da eksi değere sahip çizgelerde en kısa yolları bulma algoritmasıdır. Algoritma uygulandığında her düğüm çifti için en kısa yol uzunluklarını bulur. Özgün algoritma yol detaylarını döndürmese de, küçük değişikliklerle yolların oluşturulması da mümkündür. Çizge kuramında ve diğer matematik uygulamalarında kullanılır.

Bilgisayar biliminde zorunlu programlama ya da emperatif programlama, programın durumunu değiştiren ifadeler kullanan yazılımın programlama paradigması'dır. Doğal dillerdeki zorunlu kipin komutları ifade etmesi gibi, zorunlu program da bilgisayar'ın gerçekleştireceği komutlardan oluşur. Zorunlu programlama, beklenen sonuçlarının üst düzey tanımlarından ziyade programın nasıl adım adım çalıştığını açıklamaya odaklanır.

Compilers: Principles, Techniques, and Tools, Alfred V. Aho, Monica S. Lam, Ravi Sethi ve Jeffrey D. Ullman tarafından yazılmış, programlama dilleri için derleyici yapımı üzerine bir bilgisayar bilimi ders kitabıdır.

Standard kütüphane, bir programlama dilinin gerçeklenimiyle birlikte sunulan kütüphanedir. Standard kütüphanenin kuralları dili açıklayan belge ile belirtilir ancak dilin evriminin yönetim modeline göre, kütüphanenin bir kısmı veya tamamı dilin topluluğu tarafından da belirtilebilir.