İçeriğe atla

Birinci şahıs nişancı

Birinci şahıs nişancı türünün ilk örneklerinden Wolfenstein 3D oyununun DOS sürümünün bir ekran görüntüsü.

Birinci şahıs nişancı (İngilizce: First-person shooter, kısaca FPS) oyuncu karakterinin kendi gözünden oynandığı oyunları ifade eder. Tüm nişan türündeki oyunlar gibi, "bir serüven, bir veya birden fazla uzun menzilli silah ve değişen sayılarda düşmanlar" tabiriyle anılır. Birinci Şahıs Nişancı türündekiler Birinci Şahıs Bakış Açısı görüntüsüyle değer kazanır ve oyuncu karakterinin oyunun dünyasına görsel bir bakış açısı sunar. Karakter itibarıyla emirleri harfi harfine yerine getirir ve beklenen hareketleri yapar. Oyunlar esas olarak araçları kullanmayı gerektirmesi daha çok araç simülasyon oyunlarına benzemesine yol açmaktadır.

Video oyunlarındaki modern çağ, FPS 3 Boyutlu grafikler gibi yeni teknolojiler, çevrimiçi oyun için bir yol gösterici olmuştur. Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlardaki şiddet unsurları diğer türleri de etkilemiş ve oyunlarda genel anlamda şiddet ve gerçeklik payı artmıştır.

Genel bakış

Birinci şahıs nişancı, nişancı oyunlarının bir alt maddesidir. Diğer birçok nişancı oyunları alt maddeleri gibi, birinci şahıs bakış açısında oynanılır, birinci şahıs oyunlarda silah kullanmak, uçak sürmek, oyunda dikkat toplamak gibi unsurlar diğer bakış açılarına göre daha kolay gerçekleşir. 1990'lardan itibaren Birinci Şahıs bakış açısı türündeki oyunlar geliştirilmeye başlanmıştır ve şu andaki birçok seri birinci şahıs kamerasını tercih etmiştir.


İlgili Araştırma Makaleleri

Valve Corporation ; Bellevue, Washington merkezli, Ağustos 1996'da eski Microsoft çalışanları Gabe Newell ve Mike Harrington tarafından kurulan video oyunu geliştiricisi ve video oyunu yayımcısı şirket. Özellikle 1998 yılında geliştirdikleri birinci şahıs nişancı türündeki bilimkurgu-aksiyon oyunu Half-Life ile birçok video oyunu eleştirmeninden beğeniler almıştır. Geliştirdikleri bir diğer birinci şahıs nişancı türündeki aksiyon oyunu Counter-Strike, dünya çapında en fazla kullanıcıya sahip birinci şahıs nişancı oyunu olarak bir fenomene dönüşmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Çok oyunculu oyun</span> birden çok oyuncunun birlikte oynayabileceği video oyunu

Çok oyunculu bir video oyunu, aynı oyun ortamında aynı anda birden fazla kişinin yerel olarak oynayabildiği bir video oyunu türüdür. veya internet üzerinden çevrimiçi olarak oynanabilir. Çok oyunculu oyunlar genellikle oyuncuların tek bir oyun sisteminin kaynaklarını paylaşmasını veya daha uzak bir mesafeden birlikte oynamak için ağ teknolojisini kullanmasını gerektirir. Oyuncular bir veya daha fazla insan yarışmacıya karşı yarışabilir, ortak bir hedefe ulaşmak için bir insan partnerle işbirliği içinde çalışabilir veya diğer oyuncuların faaliyetlerini denetleyebilir. Çok oyunculu oyunlar, oyuncuların diğer kişilerle ortaklık veya rekabet içinde etkileşim kurmasına izin vererek onlara tek oyunculu oyunlarda olmayan sosyal iletişimi sağlar.

<i>Battlefield: Bad Company</i> 2008 tarihli video oyunu

Battlefield: Bad Company, Electronic Arts firmasının, Battlefield serisi için hazırladığı video oyunudur. Oyun Digital Illusions CE tarafından geliştirilmiş, Electronic Arts firması tarafından 23 Haziran 2008'de Kuzey Amerika'da, 26 Haziran 2008'de ise Avrupa'da ve dünyanın geri kalanında piyasaya sürülmüştür. Yalnızca PlayStation 3 ve Xbox 360 için çıkmıştır. Oyun, günümüz savaşlarını konu edinmekte. Birinci şahıs nişancı türünde bir video oyunudur.

Yer çekimi silahı, video oyunlarında yer alan, oyuncuların onun sayesinde cisimleri hareket ettirmelerine ve genellikle düşman karakterlerin üzerine cisim fırlatmak için kullandıkları hayali bir silahtır.

Video oyunu, bilgisayar veya oyun konsolu gibi görüntü sinyali gönderen bir video ile görsel bir kullanıcı arayüzü kullanılarak oynanan oyun türü.

Hayatta kalma-korku oyunu korku ve hayatta kalma oyunlarının bir alt türüdür, çünkü oyun onları korku grafikleri veya korkutucu ambiyans ile korkutmaya çalışır. Dövüş, oyunun bir parçası olabilse de, sınırlı cephane veya silahlar, sağlık, hız ve görüş veya oyuncunun oyun mekaniği ile etkileşiminin çeşitli engelleri yoluyla oyuncunun tipik aksiyon oyunlarına göre daha az kontrol sahibi olduğu hissettirilir. Oyuncu ayrıca oyunda ilerlemek için yeni alanlara giden yolu açan ve bulmacaları çözen öğeler bulmaya zorlanır. Oyunlar, karanlık labirent benzeri ortamlar ve düşmanların beklenmedik saldırıları gibi güçlü korku temalarından yararlanır.

<span class="mw-page-title-main">Üçüncü şahıs nişancı</span>

Üçüncü şahıs nişancı, değişik şekillerde oyuncu karakterini gösteren 3 boyutlu bilgisayar ve video oyunu türüdür, Birinci Şahıs Nişancı türündeki oyunlarda oyuncu karakterinin gözünden görülür ancak bu üçüncü şahıs nişancı türündeki oyunlarda genellikle oyuncu karakterinin arkasından oyun görülür. Tomb Raider üçüncü şahıs nişancı türündeki ilk dünyaca ünlü oyundur.

<span class="mw-page-title-main">Nişancı oyunu</span>

Nişancı oyunu türü video oyunlarında karşılıklı olarak öldürmeyi ve yaralamayı hedefleyen oyun türüdür. Bu tür oyunlarda, oyuncuların karşı takımdaki oyuncuları silah kullanarak öldürmesi veya yaralaması amaçlanır. Silahların dışında kalan diğer yaralama ve öldürme yöntemlerini eklemek üretici firmanın oyunlarına eklediği yenilikçi fikirlere bırakılmıştır. Günümüzde ise bu oyunlar yüksek sayılara ulaşmıştır. Özellikle 1980'li yıllardan itibaren nişancı oyunları geliştirilmeye başlanmıştır. Günümüzde de bu tür oyunlar geniş bir popülarite kazanmıştır.

<i>Halo: Combat Evolved</i> 2001 video oyunu

Halo: Combat Evolved, Bungie Studios'un geliştirdiği birinci şahıs nişancı (FPS) video oyunudur. Halo serisinin bu ilk oyunu 15 Kasım 2001'de Xbox oyun konsolu ile aynı anda piyasaya sürüldü ve oyun, konsolun en gözde uygulaması olarak düşünülür. 9 Kasım 2005 itibarıyla oyunun dünya çapında 5 milyondan fazla kopya satmasıyla Microsoft 2003'te Microsoft Windows için ve Mac OS X için sürümleri piyasaya sürdü. Ayrıca oyunun hikâyesi uyarlanıp detaylandırılarak bir roman serisine dönüştürüldü. Oyunun daha sonra Xbox 360 HDD'ye indirilebilmesi için Xbox Original sürümü çıkarıldı.

<i>Mirrors Edge</i> 2008 video oyunu

Mirror's Edge, EA Digital Illusions CE (DICE) tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından yayımlanan, birinci şahıs aksiyon-macera türündeki video oyunu. 10 Temmuz 2007'de duyurulan oyun 2008'in kasım ayında PlayStation 3 ve Xbox 360 platformları için piyasaya sürüldü. Microsoft Windows sürümü 13 Ocak 2009'da; bir yıldan fazla bir süre sonra, 1 Nisan 2010'da ise iOS için satışa sunuldu.

<i>Star Wars Jedi Knight: Jedi Academy</i>

Star Wars: Jedi Knight: Jedi Academy, Yıldız Savaşları evreninde geçen birinci ve üçüncü şahıs nişancı aksiyon oyunu. Raven Software tarafından geliştirilen oyun, Kuzey Amerika'da LucasArts, dünyanın geri kalan kısmında ise Activision tarafından dağıtılmış ve pazarlanmıştır. Jedi Academy Eylül 2003'te yayınlandı ve % 81'lik toplam puan elde ederek olumlu eleştiriler aldı. Eylül 2009'da, Steam ve Direct2Drive sayesinde oyun üç önceliyle birlikte tekrar yayınlandı. 23 Ocak 2013'te ise Mac App Store'da satışına başlandı.

<i>Resident Evil: Revelations</i> 2012 video oyunu

Resident Evil: Revelations, Japonya'da Biohazard Revelations olarak bilinen, aslında Nintendo 3DS için çıkarılmış bir hayatta kalma-korku oyunudur. Oyun Capcom tarafından geliştirilmiş ve Japonya'da 26 Ocak 2012'de, Avrupa'da 27 Ocak 2012'de, Avustralya'da 2 Şubat 2012'de ve Kuzey Amerika'da 7 Şubat 2012'de yayımlanmıştır.

Gizlilik oyunu, oyuncunun rakiplerinden kaçınmak veya üstesinden gelmek için öncelikle gizlilik kullandığı bir tür video oyunu türüdür. Bu tarz oyunlar, oyuncunun gizlenerek veya kılık değiştirerek görünmeden kalmasına izin verir. Bazı oyunlar, oyuncunun gizli bir yaklaşım veya doğrudan saldırganlara saldırması arasında seçim yapmasına izin verirken, oyuncuya gizliliğin daha fazla kullanılması için ödüllendirir. Gizlilik oyunları, özel kuvvetler operatörleri, casuslar, hırsızlar, ninjalar veya suikastçılar olan ana karakterlere casusluk, terörle mücadele ve haydut temalar kullandı. Bazı oyunlar, birinci şahıs nişancılar ve platformcular gibi gizli unsurları da diğer türlerle birleştirdi.

<span class="mw-page-title-main">Sanal kamera sistemi</span> 3D sanal dünyanın bir görünümünü görüntülemek için bir kamerayı veya bir dizi kamerayı kontrol etme

Sanal kamera sistemi, üç boyutlu sanal dünya içerisinde kamera ya da kamera grubunun kontrolünü sağlayan sistem. Sistem, aksiyon oyunlarında görüntüyü oyuncuya mümkün olan en iyi açıyla vermek için kullanılır.

<span class="mw-page-title-main">Birinci şahıs bakış açısı</span>

Birinci şahıs bakış açısı, video oyunlarında oyuncunun yönettiği karakterin gözünden çevreyi görmesine verilen ad. Macera oyunu ile sürüş, yelkencilik ve uçuş simülatörleri gibi birinci şahıs nişancı türündeki birçok oyun bu perspektifi kullanmaktadır.

Far Cry 5, Ubisoft Montreal ve Ubisoft Toronto tarafından geliştirilen ve Ubisoft tarafından yayımlanmış bir birinci şahıs nişancı oyunudur. 2014 yapımı Far Cry 4'ün bağımsız bir devamı ve Far Cry serisinin beşinci ana bölümüdür.

<i>Far Cry 6</i> 2021 video oyunu

Far Cry 6, Ubisoft Toronto tarafından geliştirilen ve Ubisoft tarafından yayınlanan yeni bir birinci şahıs nişancı video oyunudur. Far Cry serisinin altıncı büyük bölümüdür ve Microsoft Windows, PlayStation 4, PlayStation 5, Xbox One, Xbox Series X/S ve Google Stadia için 7 Ekim 2021'de piyasaya sürülmesi planlanmaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Grand Theft Auto kopyaları</span>

Grand Theft Auto kopyaları veya GTA klonları, açık dünya, aksiyon-macera video oyunlarının bir alt türüdür. Hem tasarımsal hem de oynanış mekanikleri Grand Theft Auto oyununa benzer. Oyuncular açık dünya ortamında özgürce dolaşırken çeşitli araçlar ve silahlar bulabilir ve kullanabilirler. Grand Theft Auto klonlarının amacı, bir dizi temel ana görevi tamamlamaktır, ancak oyunun devam etmesini sağlamak amacıyla genellikle yan görevler ve mini oyunlar eklenir ve özgür dünyanın sürekliliği amaçlanır. Bu alt türdeki oyunların hikâyeleri tipik olarak suç, şiddet, uyuşturucu, kadın ticareti ve mafyalaşma gibi unsurlara sahiptir.

Taktik nişancı oyunu, gerçeğe yakınlığıyla dikkat çeken ve taktiksel ve iş birliğine dayalı olmasıyla öne çıkan birinci şahıs veya üçüncü şahıs nişancı video oyunlarıdır. Nişancı oyunlarında hızlı refleksler ön plandayken taktik nişancı oyunlarında daha önemli olarak; hızlı düşünebilme, temkinli ve planlı davranma ve strateji kurma gibi özellikler ön plana çıkar. Rainbow Six, Ghost Recon, Squad gibi oyunlar taktik nişancı oyunları arasında popüler oyunlardır. Taktik nişancı oyunlarının askeri simülasyon oyunları ile birçok benzerliği olmasından dolayı birbirlerinin yerlerine kullanıldığı veya birlikte kullanıldığı görülür.

Shadow the Hedgehog, Sega Studios USA tarafından geliştirilen ve Sonic the Hedgehog serisinin bir parçası olarak Sega tarafından yayınlanan 2005 yapımı bir platform oyunudur. Oyun, Dr. Eggman'ın büyükbabası Prof. Gerald Robotnik'in Black Doom'un yardımıyla yarattığı Kirpi Shadow'un, hafıza kaybından muzdaripken geçmişini öğrenmeye çalışmasını konu almaktadır. Shadow the Hedgehog, Sonic Adventure 1 ve Sonic Adventure 2'deki üçüncü şahıs nişancı öğelerini yeniden sunmakla birlikte konsepti büyük ölçüde genişletir ve Sonic serisine ilk kez çizgisellik sunar.