İçeriğe atla

BioWare

BioWare Şirketi
EndüstriVideo oyunu geliştiriciliği
KuruluşEdmonton, Alberta, Kanada (1995)
KurucuRay Muzyka, Greg Zeschuk
Genel merkeziEdmonton, Alberta, Kanada & Austin, Texas, ABD
Önemli kişilerSamantha Ryan (şirket genel müdürü)
Drew Karpyshyn (yazar)
ÜrünShattered Steel
Baldur's Gate serisi
MDK2
Neverwinter Nights serisi
Star Wars: Kotor
Jade Empire
Anthem
Dragon Age serisi
Gelir2003 senesinde $17.482 million Kanada Doları
Net gelir17.483 milyon Kanada Doları (2003)
SahibiElectronic Arts
Çalışan sayısı~529 (2021)[1]
Web sitesihttp://www.bioware.com/

Bioware, 1995 senesinde kurulmuş bir video oyunu geliştirme şirketidir. Şirketin merkezi Kanada'nın, Alberta eyaletinde bulunan Edmonton şehrindedir. Şirketi Ray Muzyka ve Greg Zeschuk isimli iki hekim kurmuştur. Şirket Konsollar ve Kişisel Bilgisayarlar için Bilgisayar oyunları geliştirmektedir. Şirket, özellikle geliştirdiği rol yapma oyunları ile meşhur olmuştur. Baldur's Gate serisi ve Neverwinter Night serisi şirketin en meşhur rol yapma oyunlarıdır. Bu iki oyunda çeşitli ödüller kazanmıştır. Şirket son senelerde kişisel bilgisayar oyun piyasasında elde ettiği başarıyı konsol oyunları piyasasındada yakalamıştır. Bu alanda çok başarılı kabul edilen Jade Empire ve Star Wars: Knights of the Old Republic oyunlarını piyasaya sürmüştür.[2][3]

Şirketin geçmişi

Kuruluş

BioWare, Ray Muzyka, Greg Zeschuk, Trent Oster ve kardeşi Brent Oster, Zeschuk'un kuzeni Marcel ve Augustine Yip tarafından kurulmuştur.[4] Ray Muzyka ve Greg Zeschuk, Alberta Üniversitesi'nde tıp fakültesinden yeni mezun olmuşlardı ve okulda programlama kullandıkları için programlama da yapabilmekteydiler. Augustine Yip ile beraber bir medikal simülasyon programı geliştirdiler. Üçlü, günlük hayatlarında da oyun oynayan insanlardı ve bir gün kendi oyunlarını geliştirmeye karar verdiler, bunun için gereken finansal desteği almak için bir şirket kurma ihtiyacı hissettiler ve BioWare'i kurdular.[5]

İlk oyunlarını yapmak için üçlü, bütün kaynaklarını birleştirdi ve şirketin $100.000'lik bir kaynağı oluştu,[6] bunun ardından oyunlarını geliştirmeye başladılar.

BioWare'in resmi kuruluş tarihi 22 Mayıs 1995 olsa da üçlü, firmayı kurmak için ilk adımlarını 1 Şubat 1995'te atmıştır.[7][8]

1990'lar: Shattered Steel ve Baldur's Gate

Şirketin ilk oyunu Shattered Steel olmuştur. İlk olarak oyunun konseptini tanıtmak amacı ile MechWarrior oyunlarına benzer bir demo çıkarmışlardır. Demo'yu on farklı yayımcıya göndermişlerdir ve bu on yayımcının yedisi BioWare'e bir teklif ile dönmüştür. Shattered Steel'in yayıncılık anlaşmasını Interplay Entertainment ile imzalamışlardır. Bu sırada da Trent ve Brent Oster, Pyrotek Studios'u kurmak için BioWare'den ayrılmıştır ve Pyrotek olarak Shattered Steel'i geliştirmeye devam etmişlerdir fakat şirket, yılın sonunda kapatılır ve Trent Oster, BioWare'e geri döner. Shattered Steel, sonraki yıl piyasaya sürülür. Oyunda arazilerin deforme olabiliyor olması, oyuncunun silahının atmosfere zarar verebiliyor olması ve düşmanların silahlarının düşebiliyor olması o zamanlarda yaygın olan özellikler olmadığı için bu konularda övgü almışlardır. 1998'de Shattered Steel için bir devam oyunu çıkartmak istediler fakat projeyi asla çalışmaya koymadılar.

BioWare'in kurucuları, rol yapma oyunlarını çok seviyorlardı. Sonraki oyunları da bir RPG oyunu olacaktı. Interplay Entertainment'a sunum yapmak için bir demo hazırladılar ve adına Battleground: Infinity koydular. Interplay, yakın zamanda Strategic Simulations'dan Dungeons & Dragons'un yayın haklarını almıştı ve bu yüzden BioWare'den bu oyunu D&D evrenine uydurmasını istedi.[6]

BioWare'in üç yıllık çalışmasının ardından ortaya ilk Baldur's Gate oyunu çıkmıştı. Bu süre içerisinde Greg Zeschuk, Ray Muzyka ve Augustine Yip, tıp üzerinde çalışmalar yapmaya devam ettiler fakat sonra Zeschuk ve Muzyka, iki işi beraber yürütemeyeceklerini düşünerek tıp çalışmalarını yarıda bıraktılar; Augustine Yip ise tıp üzerinde çalışmalar yapmaya devam etti.[5] Daha sonra Baldur's Gate yayınlandı ve oyun, iki milyondan fazla kopya sattı.[6] Ardından çıkarılan Tales of the Sword Coast eklenti paketi de gayet büyük bir başarıya ulaştı.[6] Bunun ardından Infinity oyun motoru Planescape: Torment ve Icewind Dale oyunlarında da kullanıldı.

2000'ler: EA tarafından satın alınışları, Mass Effect ve Dragon Age

Baldur's Gate'den sonra BioWare, yeniden bir aksiyon oyunu yapmak istedi ve Shattered Steel'in devam oyununu yapma fikrini ortaya attılar fakat sonra Shiny Entertainment'ın MDK 2 oyununu geliştirdiler.[6] MDK 2, bilgisayarlara, Dreamcast'a ve PlayStation 2'ye çıkış yaptı. Bu da BioWare'in ilk konsolda oyun geliştirme deneyimi oldu.[5] Oyun, gayet iyi incelemeler almış da olsa BioWare, Baldur's Gate serisine bir devam oynu yapmak istedi.[6]

Baldur's Gate II: Shadows of Amn, ilk Baldur's Gate oyununun çıkışından 2 yıl sonra, 2000 yılında çıkışını yaptı ve yine iki milyon kopya sattı.[6] Fakat oyun, Interplay'i finansal olarak mutlu etmedi. Sonra BioWare, Infogrames -sonradan adı Atari olarak değiştirildi- için çalışmaya başladı.[6] Neverwinter Nights aslında Interplay tarafından yayınlanacaktı fakat Interplay, lisansı kaybetti ve lisans Atari'nin eline geçti. Artık Dungeons & Dragons lisansını kullanamayacakları için Star Wars: Knights of the Old Republic ve Jade Empire oyunların üzerinde çalışmaya başladılar. Atari, Interplay, Microsoft ve LucasArts oyunların yayımcılığını üstlendi.

2007'nin sonlarına doğru Electronic Arts, BioWare'i ve birleştiği, eski Activision çalışanları tarafından kurulmuş olan Pandemic Studios'u $860 milyona satın aldı fakat tamamen birleşmek yerine BioWare'in ayrı bir marka olarak kalmasına izin verdi.[9][10] Aynı yıl ilk Mass Effect oyununu yayınladılar. Oyun çok büyük bir başarıya imza attı ve bundan sonra EA, yine kendi bünyesi altında bulunan ve RPG oyunları geliştiren Mythic Entertainment ile BioWare'i birleştirmeye karar verdi.

2008'de Montreal, Quebec'te yeni bir stüdyo açtılar.[11]

24 Haziran 2009'da BioWare'in kurucusu Ray Muzyka, yeni kurulmuş olan BioWare Group'un genel müdürü yapıldı. Diğer kurucusu Greg Zeschuk, MMORPG oyunları geliştiren bir bölüğün yaratıcı yönetmeni oldu. 2009'un sonunda BioWare, Dragon Age: Origins'i yayınladı. Oyun, çok büyük başarılara imza attı ve basın tarafından son yılların en iyi RPG oyunları arasında gösterildi.[12][13][14]

2010'lar: Önemli ayrılışlar, Mass Effect'in devamı ve Anthem

BioWare, 2010'da Mass Effect'in devam oyunu olan Mass Effect 2'yi yayınladı. Oyun, eleştirmenler tarafından övgü yağmuruna tutuldu ve bir sürü ödüle aday gösterildi. 2011'de Galway, İrlanda'ya bir ofis açtılar.[15] BioWare, 2011 ve 2012 yılları arasında üç majör oyun geliştirdi: temellerini Knights of the Old Republic'ten alan yeni MMORPG oyunları Star Wars: The Old Republic; Dragon Age serisinin devam oyunu Dragon Age II ve Mass Effect serisinin devamı Mass Effect 3'tü.[16][17][18][19]

Mart 2012'deki çıkışından sonra oyuncular, BioWare'in Mass Effect 3'ün çıkışından önce verdiği sözleri tutmadığını, özellikle oyunun sonunun boşluğa gittiğini söyleyerek oyunu eleştirdi. 5 Nisan'da Extended Cut adı altında daha iyi sonların olacağı bir versiyon çıkaracaklarını duyurdu ve 26 Haziran 2012'de Extended Cut'ı bedava olarak yayınladılar.[20] Bu hareketleri, Forbes başta olmak üzere basın tarafından "oyuncular ile aralarını düzeltmeyi başarabilirler" denerek pozitif olarak yorumlandı.[21]

17 Eylül 2012'de Dragon Age: Inquisition'ın duyurulmasının[22] bir gün sonrasında Zeschuk ve Muzyka, şirketten ayrılacaklarını ve sektörden emekli olacaklarını duyurdu.[23][24] Bundan sonra EA, BioWare Austin'in yöneticisi Matthew Bromberg'i BioWare'in başına geçirir. Bromberg'in yerini de Jeff Hickman aldı.[25]

Kasım 2013'te yeni bir Mass Effect [Andromeda] oyunundan görseller paylaştılar.[26] E3 2014'te BioWare Edmonton, yeni bir marka üzerinde çalıştığını duyurdu. Oyunun adı Shadow Realms'tir, bir aksiyon-RPG oyunudur ve ismi, oynanış fragmanı ile birlikte ilk defa Gamescom 2014'te duyurulur.[27] 9 Şubat 2015'te BioWare Edmonton, Shadow Realms'in iptal edildiğini duyurdu.[28][29]

Mass Effect serisinin yaratıcısı Casey Hudson, Mayıs 2014'te şirketten ayrılır.[30] 2015'in Aralık ayında Mass Effect: Andromeda'nın geliştirilmesinde çok büyük roller oynayan Chris Wynn ve Chris Schlerf şirketten ayrıldı ve aynı yıl Star Wars: Knights of the Old Republic ve ilk iki Mass Effect oyununun yazarı Drew Karpyshyn şirkete geri döndü.[30] 2016'nın Ocak ayında Dragon Age'in yazarı David Gaider şirketten ayrıldı.[31] Eylül 2016'da Failbetter Games'in kurucusu Alexis Kennedy, Dragon Age IV: The Last Court'u yazmak için şirkete katıldı.[32]

10 Haziran 2017'de, E3'ten önce yapılan EA'in basın konferansı sırasında BioWare, yeni bir aksiyon-RPG oyunu olan Anthem'i duyurdu. Oyunu ilk Mass Effect oyunlarında da senaryo yazarlığı yapan Drew Karpyshin yazdı.[33] Temmuz 2017'de BioWare'in genel müdürü Aaron Flynn, şirketten ayrılacağını duyurdu. Flynn'in pozisyonuna Casey Hudson getirildi. Jade Empire'ın yazarı ve Dragon Age serisininin yaratıcı direktörü Mike Laidlaw, Ekim 2017'de 14 yıldır çalıştığı şirketten ayrıldı.[34] Baldur's Gate'in, Neverwinter Nights'ın, Star Wars: Knights of the Old Republic, Jade Empire ve Dragon Age: Origins'in tasarımcısı James Ohlen, Temmuz 2018'de 22 yıldır çalıştığı şirketten ayrıldı.[35]

Anthem, 22 Şubat 2019'da Microsoft Windows, PlayStation 4 ve Xbox One için çıkış yapmıştır. Fakat oyun, teknik olarak çok problemli bir çıkış yapmıştır.[36] Bu yüzden basın tarafından pek sevilmemiştir. Fakat oyunun görsel başarısı fazlası ile övgü almıştır.[37][38]

24 Eylül 2019'da BioWare, Calgary Trail binasındaki merkezini Edmonton'da bulunan Epcor Kulesi'ne taşıdığını duyurdu.[39]

2020'ler: Dragon Age'in ve Mass Effect'in devamı, Hudson ve Darrah'ın ayrılışı

2020'de BioWare'in 2012'den beri her yıl kutlama yaptığı Mass Effect özel günü olan 7 Kasım'da Mass Effect serisinin devamı olan Mass Effect: Legendary Edition'ı duyurdu.[40]

3 Aralık 2020'de Casey Hudson ve Mark Darrah, Dragon Age oyunlarının yönetici yapımcıları, BioWare'den ayrıldıklarını duyurdular. Electronic Arts, oyunların geliştirilmesine hiç ara verilmeyeceğini açıkladı.[41]

10 Aralık 2020'de Mass Effect: Legendary Edition'a ait bir fragman, The Game Awards etkinliğinde gösterildi.[42]

26 Şubat 2021'de BioWare, Anthem'in devam oyunu olan Anthem Next'i iptal ettiğini duyurdu.[43]

Oyun motorları

Bioware şirketi bilgisayar ve konsol oyunlarının yapımı için çeşitli oyun motorları geliştirmiştir. Bunlar isimleri sırasıyla Infinity oyun motoru, Aurora oyun motoru, Odyssey oyun motoru ve Eclipse oyun motoru dur.

Infinity

Infinity oyun motoru, BioWare şirketinin iki boyutlu (2B/2D) rol yapma oyunlari (RYO/RPG) için geliştirdiği bir oyun motorudur. Bu oyun motoru Baldur's Gate ve Icewind Dale oyunların geliştirilmesinde kullanılmıştır.

Aurora

Aurora oyun motoru, BioWare şirketi tarafından 2002 senesinde geliştirildi. Aurora, üç boyutlu (3B/3D) rol yapma oyunlarının geliştirilmesinde kullanılan bir oyun motorudur. Aurora nın sağladığı avantajlardan biri, oyuncuların oyunun gelişmesinde aktif bir rol oynamalarına fırsat tanımasıdır. Aurora oyun motoru sayesinde, oyuncular, Neverwinter Nights gibi bir oyun için kendi oyun bölümlerini ya da geliştirebilmekteydi. Bu özelliği bakımından, piyasaya ilk çıktığı zaman, Neverwinter Nights oyunu bir devrim yaratmıştı.

Odyssey

BioWare, Odyssey oyun motorunu bir PC ve Xbox oyunu olan "Star Wars: Knights of the Old Republic" isimli oyun için geliştirdi.

Eclipse Engine

İlk olarak Dragon Age: Origins için kullanılan ve PhysX donanım hızlandırmasını destekleyen motordur.

Oyunlar

Eski bir Bioware Logosu
TitleÇıkış tarihiTürGame enginePlatform(lar)Notlar
Shattered Steel1996Mech simMS-DOS, Mac OS
Baldur's Gate1998RPGInfinity EngineMicrosoft Windows, Mac OS
Baldur's Gate: Tales of the Sword Coast1999RPGInfinity EngineMicrosoft Windows, Mac OS
MDK22000TPSOmen EngineMicrosoft Windows, Dreamcast, PlayStation 2, WiiWare
Baldur's Gate II: Shadows of Amn2000RPGInfinity EngineMicrosoft Windows, Mac OS
Baldur's Gate II: Throne of Bhaal2001RPGInfinity EngineMicrosoft Windows, Mac OS
Neverwinter Nights2002RPGAurora EngineMicrosoft Windows, Linux, Mac OS X
Neverwinter Nights: Shadows of Undrentide2003RPGAurora EngineMicrosoft Windows, Linux, Mac OS X
Neverwinter Nights: Hordes of the Underdark2003RPGAurora EngineMicrosoft Windows, Linux, Mac OS X
Star Wars: Knights of the Old Republic2003RPGOdyssey EngineMicrosoft Windows, Xbox, Mac OS X
Jade Empire2005RPGOdyssey EngineMicrosoft Windows, Xbox, Xbox 360, Mac OS X
Mass Effect2007RPGUnreal Engine 3Microsoft Windows, Xbox 360
Sonic Chronicles: The Dark Brotherhood2008RPGNintendo DS
Mass Effect Galaxy2009Action RPGTorqueiOS
Dragon Age: Origins2009RPGEclipse EngineMicrosoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Mac OS X
Mass Effect 22010RPGUnreal Engine 3Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360
Dragon Age: Origins – Awakening2010RPGEclipse EngineMicrosoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Mac OS X
Dragon Age II2011RPGLycium Engine[44]Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Mac OS X
Star Wars: The Old Republic2011MMORPGHeroEngineMicrosoft Windows
Mass Effect 32012RPGUnreal Engine 3Microsoft Windows, PlayStation 3, Xbox 360, Wii U
Star Wars: The Old Republic – Rise of the Hutt Cartel 2013MMORPGHeroEngineMicrosoft Windows
Star Wars: The Old Republic – Galactic Starfighter 2014MMORPGHeroEngineMicrosoft Windows
Star Wars: The Old Republic – Galactic Strongholds 2014MMORPGHeroEngineMicrosoft Windows
Dragon Age: Inquisition2014RPGFrostbite 3Microsoft Windows, PlayStation 3, PlayStation 4, Xbox 360, Xbox One
Shadow Realms[45]2015[46]MMORPGFrostbite 3Microsoft Windows
Mass Effect: Andromeda 2017 RPG Frostbite 3 PlayStation 4, Xbox One, Microsoft Windows
Bilinmeyen Mass Effect oyunu[47]TBARPGFrostbite 3Belirlenmemiş
Bilinmeyen Star Wars oyunu[48]TBARPGFrostbite 3TBA
Dragon Age 4 TBA Microsoft Windows, Xbox Series X, Xbox Series S, PlayStation 5

Ödüller

Oyun yapımı için kazandıkları sayısız ödüllerin yanı sıra iş dünyasındada ödül kazanmışlardır. Bunlar:

  • Profit 100 - Kanada'nın en hızlı büyüyen şirketleri(81. sıra)
  • Ekim 2008'de, Bioware Mediacorp Canada Inc. tarafından Alberta eyaletinin çalışanlarına en iyi iş ortamı sunan şirketlerinden biri olarak ilan edilmiştir.[49][50][51]

Ödül listesinin tamamına bu ([1]) adresten ulaşabilirsiniz.

Kaynakça

  1. ^ "BioWare on LinkedIn". LinkedIn. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  2. ^ "Bioware şirketi hakkında detaylı bilgiler". 4 Aralık 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Temmuz 2007. 
  3. ^ "Bioware hakkında kısa, genel bilgi". 4 Mayıs 2008 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Temmuz 2007. 
  4. ^ "Profile: Greg Zeschuk and Ray Muzyka". AlbertaVenture.com (İngilizce). 28 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  5. ^ a b c Whitehead, Dan (16 Kasım 2007). "The History of BioWare". Eurogamer (İngilizce). 4 Şubat 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  6. ^ a b c d e f g h "IGN Presents: The history of BioWare". Travis Fahs. IGN. 22 Ocak 2010. 4 Ağustos 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  7. ^ Matulef, Jeffrey (22 Mayıs 2015). "BioWare turns 20 today". Eurogamer (İngilizce). 24 Mayıs 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  8. ^ "GameSpy:". web.archive.org. 9 Haziran 2007. 9 Haziran 2007 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  9. ^ McCarthy, Caroline. "Electronic Arts pays $860 million for BioWare, Pandemic Studios". CNET (İngilizce). 2 Ocak 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  10. ^ "Arquivo.pt". arquivo.pt. 26 Aralık 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  11. ^ "BioWare Mass-ing Montreal devs". GameSpot (İngilizce). 24 Mart 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  12. ^ "IGN - Dragon Age: Origins review". Jeff Haynes. IGN. 4 Kasım 2009. 30 Ağustos 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  13. ^ "Dragon Age: Origins Review". GameSpot (İngilizce). 18 Ocak 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  14. ^ "Dragon Age: Origins". Metacritic (İngilizce). 19 Ağustos 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  15. ^ "Electronic Arts to create 200 jobs in Galway » Inside Ireland". web.archive.org. 13 Mart 2012. 13 Mart 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  16. ^ "BioWare says Dragon Age 2 to look 'super hot' | Joystiq". web.archive.org. 28 Ocak 2015. 28 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  17. ^ "Mass Effect Interview". web.archive.org. 18 Mart 2011. 18 Mart 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  18. ^ "Ray Muzyka: BioWare's Illusive Man". Eurogamer (İngilizce). 30 Ocak 2010 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  19. ^ "BioWare on RPG Success, Old Republic, Natal and More - IndustryGamers". web.archive.org. 13 Temmuz 2011. 13 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  20. ^ Team -, Author-BioWare Community (22 Haziran 2012). "Mass Effect 3: Extended Cut". BioWare Blog (İngilizce). 24 Haziran 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  21. ^ Kain, Erik. "What The 'Mass Effect 3' Extended Cut Means For The Future Of The Gaming Industry". Forbes (İngilizce). 26 Haziran 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  22. ^ "IGN: Dragon Age III: Inquisition announced". IGN. 17 Eylül 2012. 11 Ocak 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  23. ^ Team -, Author-BioWare Community (18 Eylül 2012). "From Ray Muzyka". BioWare Blog (İngilizce). 19 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  24. ^ Team -, Author-BioWare Community (18 Eylül 2012). "From Greg Zeschuk". BioWare Blog (İngilizce). 19 Eylül 2012 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  25. ^ "EA names new chief of BioWare label (exclusive)". VentureBeat (İngilizce). 10 Eylül 2013. 10 Eylül 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  26. ^ Phillips, Tom (8 Kasım 2013). "Mass Effect 4 teaser images released by BioWare". Eurogamer (İngilizce). 8 Kasım 2013 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  27. ^ "IGN Live - Shadowlands: Gameplay Trailer". IGN. 15 Ağustos 2014. 24 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  28. ^ "Shadow Realms". archive.is. 10 Şubat 2015. 10 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  29. ^ "BioWare's Multiplayer PC Game Shadow Realms Canceled". GameSpot (İngilizce). 11 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  30. ^ a b Chalk, Andy (21 Eylül 2015). "Mass Effect lead writer Drew Karpyshyn returns to BioWare". PC Gamer (İngilizce). 24 Eylül 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  31. ^ Purchese, Robert (9 Şubat 2016). "Veteran BioWare writer David Gaider seems to have a new job". Eurogamer (İngilizce). 10 Şubat 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  32. ^ "Failbetter Founder Alexis Kennedy Writing For BioWare". Rock Paper Shotgun (İngilizce). 12 Eylül 2016. 13 Eylül 2016 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  33. ^ "Mass Effect 1, 2 and KOTOR writer is working on Anthem, Bioware's new IP". Neowin (İngilizce). 14 Haziran 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  34. ^ McWhertor, Michael (12 Ekim 2017). "Dragon Age creative director leaves BioWare". Polygon (İngilizce). 13 Ekim 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  35. ^ "Another BioWare Departure as Veteran Designer James Ohlen Leaves". PlayStation LifeStyle. 13 Temmuz 2018. 13 Temmuz 2018 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  36. ^ "How BioWare's Anthem Went Wrong". Kotaku Australia (İngilizce). 24 Şubat 2021. 25 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  37. ^ Messner, Steven (21 Şubat 2019). "Anthem review". PC Gamer (İngilizce). 17 Şubat 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  38. ^ Welsh, Oli (26 Şubat 2019). "Anthem review - shaken apart by its own identity crisis". Eurogamer (İngilizce). 26 Şubat 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 28 Şubat 2021. 
  39. ^ "New home: BioWare relocates to 75,000-square-foot downtown Edmonton location". edmontonjournal (İngilizce). 24 Eylül 2019 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  40. ^ VP, Author-Casey Hudson-; BioWare -, Studio GM of (7 Kasım 2020). "Happy N7 Day!". BioWare Blog (İngilizce). 7 Kasım 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  41. ^ "BioWare Studio Head, Dragon Age Producer Both Leave Studio". Kotaku (İngilizce). 3 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  42. ^ Serrels, Mark. "A first Mass Effect trailer was shown at The Game Awards". CNET (İngilizce). 11 Aralık 2020 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  43. ^ "Anthem 2.0 BioWare tarafından resmi olarak iptal edildi". Leadergamer. 26 Şubat 2021. 27 Şubat 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 27 Şubat 2021. 
  44. ^ Hinkle, David (8 Şubat 2011). "Dragon Age 2 preview: A shot of adrenaline". Joystiq. 31 Ocak 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 24 Şubat 2011. While it might appear to run on a new engine, Dragon Age 2 employs an evolved version of Origins' Eclipse engine (now called the Lycium engine internally). 
  45. ^ "You've Been Chosen: "Nightmare" Teaser". IGN. 25 Temmuz 2014. 4 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 25 Temmuz 2014. 
  46. ^ Futter, Mike. "EA And BioWare Announce Multiplayer-Only Shadow Realms For PC". Game Informer. 13 Şubat 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 13 Ağustos 2014. 
  47. ^ "Arşivlenmiş kopya". 3 Ağustos 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2014. 
  48. ^ "Arşivlenmiş kopya". 21 Nisan 2014 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 20 Ağustos 2014. 
  49. ^ "Calgary Herald, "Alberta's top 40 places to work", October 18, 2008". 8 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  50. ^ "Edmonton Journal, "Alberta's best focus on attracting, keeping staff", October 31, 2008". 8 Aralık 2015 tarihinde kaynağından arşivlendi. 
  51. ^ "Reasons for Selection, 2009 Alberta's Top Employers competition". 16 Temmuz 2011 tarihinde kaynağından arşivlendi. 

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

Planescape: Torment, Black Isle Studios tarafından geliştirilen ve Interplay Entertainment tarafından yayınlanan rol oynayan bir video oyunudur. 12 Aralık 1999'da satışa çıkarılan oyun, Advanced Dungeons & Dragons kurallarıyla oynanan Planescape evreninde geçer. Oyunun motoru Bioware' nin daha önceleri Baldur's Gate oyununda kullandığı oyun motoru Infinity Engine'in geliştirilmiş bir versiyonu kullanıldı. Torment, çoğu rol yapma oyununun aksine dövüşü değil, diyalogları ve mükemmel hikâye örgüsünü öne çıkarır. Oyun Sigil'de, vücudunun her bölgesinde yüzeysel yaralar bulunan baş kahraman Nameless One'ın Mortuary diye bilinen yerde geçmişi ve kendisiyle ilgili hiçbir bilgisi olmadan uyanmasıyla başlar. Oyuncu Nameless One'ın etrafındaki gizem bulutunu çözmeye çalışır. Oyun yaklaşık 400,000 kopya satmıştır, Oyun Gamespy'ın "Hall of Fame"'ine Ağustos 2004'te girmeyi başarmış, ve ardından Gamespot'ın "Greatest Games of All Time" listesine Ekim 2005'te girmiştir.

<i>Baldurs Gate</i>

Baldur's Gate, BioWare isimli firma tarafından yapılmış bir bilgisayar rol yapma oyunudur. 1998 yılında Interplay Entertainment tarafından yayınlanmıştır. Baldur's Gate oyunu, üç oyunluk bir Baldur's Gate serisinin ilk oyunudur. Microsoft Windows ve Macintosh işletim sistemlerinden sonra Android platformuna da uyarlanmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Black Isle Studios</span>

Black Isle Interplay Entertainment isimli bilgisayar ve video oyun geliştiren ve yayınlayan şirketin bir birimi olarak kurulmuştu. Temel amacı Interplay Entertainment için Rol Yapma Oyunu (RYO) geliştirmekti. Birim 1996 senesinde oluşturulmuş ve Black Isle ismini 1998 senesinde almıştı. Stüdyo ismini, Black Isle yöneticilerinden olan Feargus Urquhart'ın İskoçya'da doğduğu bölgeden almıştır.

<i>Baldurs Gate serisi</i>

Baldur Gate Serisi bilgisayar oyunu piyasasının en ünlü Rol yapma oyunundan bir tanesidir. Oyun Zindanlar ve Ejderhalar dünyasının Unutulmuş Diyarlar kurgusundaki Faerûn kıtasında geçmektedir.

HeroEngine, özellikle MMO biçimindeki oyunları oluşturmak için Simutronics Corporation tarafından geliştirilen bir 3B oyun motoru ve sunucu teknoloji platformu. Aslında şirketin kendi oyunu Hero's Journey için geliştirilmiş olan motor, fuarlarda birçok ödül kazanmış ve o zamandan bugüne BioWare Austin ve Stray Bullet Games gibi diğer şirketler tarafından lisansı alınmıştır.

<i>Dragon Age: Origins</i> 2009 BioWare bilgisayar oyunu

Dragon Age: Origins , BioWare tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından dağıtılan tek oyunculu rol yapma video oyunudur. Dragon Age serisinin ilk oyunu olup Kasım 2009'da Microsoft Windows, PlayStation 3 ve Xbox 360; 21 Aralık 2009'da ise OS X için satışa sunulmuştur.

Dragon Age, BioWare tarafından oluşturulan yüksek bir fantezi rol yapma oyunu serisidir. İlk oyun olan Dragon Age: Origins 2009'da piyasaya çıktı. Origins'in bir devamı olan Dragon Age II, Mart 2011'de piyasaya çıktı. Dragon Age: Inquisition, Kasım 2014'te yayımlandı. Serinin fantezi ortamı, çeşitli kitap ve masa üstü oyunları da dâhil olmak üzere diğer medyada kullanıldı ve üç ana oyununa çeşitli indirilebilir içerik (DLC) eklentileri katılmıştır.

<i>Mass Effect 2</i>

Mass Effect 2, BioWare tarafından geliştirilen ve Electronic Arts tarafından PC, Xbox 360 ve PlayStation 3 için yayımlanan bir aksiyon rol-yapma oyunudur. Oyun, PC ve Xbox 360 için 26 Ocak 2010, PlayStation 3 içinse 18 Ocak 2011 tarihinde piyasaya çıkmıştır. Mass Effect üçlemesinin, ikinci oyunudur.

<i>Dragon Age: Inquisition</i>

Dragon Age: Inquisition, BioWare tarafından geliştirilen, Electronic Arts tarafından yayımcılığı yapılan video oyunudur. Dragon Age serisinin üçüncü majör oyunudur. Oyuncu, oyuna bir mâhkum olarak başlar ve elinde bir yarık vardır. Thedas kıtasında, gökyüzünde bir yarık oluşmuştur ve bu yarık, etrafa saldırgan şeytanların doğmasına sebep olmaktadır. Oyuncu, bu yarığı kapatmaya çalışır ve bunu yaparken eski engizisyon mahkemesini yeniden kurar.

<span class="mw-page-title-main">CD Projekt</span> Polonya menşeli video oyun üreticisi ve yayımcısı

CD Projekt, Varşova merkezli Polonyalı video oyunu geliştiricisi ve yayımcısı firma. 1994 yılında Marcin Iwiński ve Michał Kiciński tarafından kurulan firma, 2002 yılında CD Projekt Red ismiyle açtığı oyun stüdyosu tarafından geliştirilen The Witcher video oyunu serisi ile tanınmaktadır. Aynı zamanda internet üzerinden video oyunu satan GOG.com adlı site de bu firmaya bağlıdır.

Mass Effect 3, 2012 yapımı bilimkurgu-aksiyon rol yapma üçüncü şahıs nişancı video oyunudur. BioWare tarafından geliştirilen oyun Electronic Arts tarafından yayınlanmış ve Microsoft Windows, Xbox 360, PlayStation 3 ve Wii U için kullanıma sunulmuştur. Resmen 11 Aralık 2010 tarihinde duyurulan oyun 6 Mart 2012 tarihinde yayınlanmıştır. Mass Effect üçlemesinin son oyunudur ve bu oyunla Komutan Shepard'ın hikâyesi tamamlanmaktadır. Wii U versiyonu E3 2012'de Nintendo konferansı sırasında açıklanmıştır. Wii U versiyonu Avustralyalı geliştirici Straight Right tarafından geliştirilmiş ve Mass Effect 3: Special Edition adıyla piyasaya sürülmüştür.

<span class="mw-page-title-main">Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri</span>

Oyun Geliştiricilerinin Seçimi Ödülleri , her yıl Game Developers Conference tarafından düzenlenen, video oyunları ve video oyunu geliştiricileri için çeşitli kategorilerde ödüllerin verildiği etkinliktir. İlk olarak 2001 yılında düzenlenmiş olup, 1997 ile 1999 yılları arasında düzenlenen Spotlight Awards'ın ardılı niteliğindedir.

Psyonix Inc., Kaliforniya merkezli Amerikan video ve bilgisayar oyunu geliştirme stüdyosudur. 2000 yılında internet ve multimedya uygulamaları yazan bir şirket olarak "WebSite Machines" isminde kuruldu. İlk oyun geliştirme projesi olan "Proteus" ile birlikte şirketin ismi de "Psyonix Inc." olarak değiştirildi.

Neverwinter Nights, BioWare tarafından geliştirilen üçüncü şahıs rol yapma oyunudur. Interplay Entertainment başlangıçta oyunu yayınlamak için kuruldu, ancak maddi sıkıntılar Infogrames tarafından alınmasına sebep oldu. Microsoft Windows'da 18 Haziran 2002'de piyasaya çıktı. BioWare, Haziran 2003'te oyunun satın alınmış bir kopyasını ücretsiz bir Linux istemcisi yayınladı. MacSoft Ağustos 2003'te bir Mac OS X sürümü çıkardı.

Eclipse Engine, BioWare'in oyun geliştirmek için kendi ürettiği oyun motorlarından biridir. Odyssey Engine'den sonra gelir ve diğer şeylerin yanı sıra PhysX donanım hızlandırmasını destekler. Dragon Age: Origins (2009) ve genişleme paketini (2010) üretmek için kullanıldı. Neverwinter Nights gibi Origins, oyuncuların kendi macera modüllerini Eclipse Engine üzerinde çalıştırmasına izin vermek için bir araç seti ile piyasaya çıktı.

Dragon Age: Origins – Awakening, rol yapma video oyunu Dragon Age: Origins'in genişleme paketidir. Awakening, Dragon Age: Origins'in sonrasında olanlarla ilgili yeni bir mücadele ekler. Oyun, oyuncunun geliştirebilmesi için yeni sınıf uzmanlık ve beceriler ekler. Awakening, 16 Mart 2010'da Kuzey Amerika'da, aynı yılda 18 Mart'ta Avrupa'da, 19 Mart'ta İngiltere'de Microsoft Windows, OS X, PlayStation 3 ve Xbox 360 için piyasaya sürüldü. Mac için 31 Ağustos 2010'da yayımlandı. Genişleme paketi, Dragon Age: Origins Ultimate Edition'a dahil edildi.

Larian Studios, 1996'da Swen Vincke tarafından kurulmuş bir Belçikalı oyun geliştiricisi. Zorlu bir strateji oyunu olan LEDWars ve çok sayıda kumar oyunları dışında, rol yapma video oyunları ve eğitim oyunları geliştirmektedirler. Oldukça yaygın olan Divinity rol yapma oyunu serisinin geliştirildiği şirkettir.

<i>Anthem</i> (video oyunu) 2019 video oyunu

Anthem, BioWare'in geliştirdiği ve EA'in yayınladığı bir aksiyon-RPG oyunudur. Oyun, 22 Şubat 2019'da Microsoft Windows, PlayStation 4 ve Xbox One için çıkış yaptı.

Jason Schreier genellikle video oyunları hakkında haberler ve kitaplar yazan bir araştırmacı ve yazardır. New York Üniversitesi'nden mezun olduktan sonra birkaç yıl serbest olarak çalışmış, 2011'de Kotaku için yazmaya başlamıştır. Nisan 2020'de Kotaku'dan ayrılıp Bloomberg News için yazmaya başladı.

<span class="mw-page-title-main">Swen Vincke</span> Belçikalı video oyun tasarımcısı, programcısı, yönetmeni

Swen Johan Vincke, Belçikalı video oyunu tasarımcısı, programcısı ve yönetmenidir. Video oyunu şirketi Larian Studios'un kurucusu ve CEO'sudur ve burada Divinity serisinin ve Baldur's Gate 3'ün geliştirilmesine öncülük etmiştir.