İçeriğe atla

Bebeğin Kahvaltısı

Bebeğin Kahvaltısı
Repas de bébé
YönetmenLouis Lumière
YapımcıLouis Lumière
OyuncularAuguste Lumière
Andrée Lumière
Marguerite Lumière
Görüntü yönetmeniLouis Lumière
DağıtıcıSociété Lumière
CinsiSinema filmi
RenkSiyah beyaz
Çıkış tarih(ler)i10 Haziran 1895 (özel gösterim)
28 Aralık 1895 (halka açık gösterim)
Süre41 saniye
ÜlkeFransa
DilSessiz film

Bebeğin Kahvaltısı[1] (FransızcaRepas de bébé), Lumière Kardeşler tarafından çekilen ve Cinématographe'ın ilk halka açık sunumunda gösterilen 1895 yapımı bir Fransız filmidir. Film, 28 Aralık 1895'te Paris'teki Salon Indien du Grand Café'de ücretli olarak seyircilere gösterilen on filmden biriydi.

Yaklaşık 45 saniye süren filmde, Auguste Lumière ve eşi Marguerite'in bebeklerine kahvaltı ettirdikleri bir aile sahnesi gösterilir.

Konu

Üç kişilik bir aile bahçede oturmuş birlikte kahvaltı etmektedir. Anne kendine bir fincan kahve koyarken, baba ise eşiyle arasındaki mama sandalyesinde oturan bebeğini beslemektedir.

Yapım

Bebeğin Kahvaltısı (1895)

Société Lumière ile fotoğraf plakalarının önde gelen üreticileri arasında yer alan Louis ve Auguste Lumière, birkaç ay süren geliştirme çalışmalarının ardından 13 Şubat 1895'te film kamerası, kopyalama makinesi ve film projektörü olarak kullanılabilecek bir cihaz olan Cinématographe için patent başvurusunda (Fransız patenti no. 245,032) bulundu. Buluşlarını ilk olarak 22 Mart 1895'te Paris'teki Société d'encouragement pour l'industrie nationale’e ("Ulusal Sanayiyi Teşvik Derneği") sundular. Sunum için özel olarak Lumiére Fabrikası'ndan Çıkan İşçiler adlı 45 saniyelik bir film hazırladılar ve bu film izleyiciler arasında oldukça heyecan yarattı.[2]

Bu ilk sunumun başarısı üzerine Lumière Kardeşler 1895 ilkbahar ve yazında memleketleri Lyon'da ve Fransa'nın güneyindeki liman kenti La Ciotat'taki yazlık evlerinde başka filmler de çektiler. Lumière Fabrikası'ndan Çıkan İşçiler’e benzer şekilde, gündelik hayatlarını hareketli görüntülerinin merkezine yerleştirdiler. İşçileri, ailenin çeşitli boş zaman aktivitelerini ve aile yaşamından sahneleri filme aldılar.

Louis Lumière, Lumière'lerin bu erken dönem çalışmalarından biri olan Bebeğin Kahvaltısı filmi için kardeşinin ailesini seçti. Film kendi bahçesinde çekildi ve Auguste'un kızı Andrée, yaklaşık 45 saniyelik bu filmde "başrolü" oynadı.[3]

Film 35 mm formatında, 1.33:1 en-boy oranında ve saniyede 16 kare hızında çekilmiştir. Bu hızda, 17 metrelik film uzunluğu yaklaşık 45 saniyelik bir süre sağlayarak film toplamda 800 kare tutmuştur.[4]

Gösterim geçmişi

28 Aralık 1895'teki Salon Indien du Grand Café'deki ilk gösterimin programı.

Bebeğin Kahvaltısı’nın ilk gösterimi 10 Haziran 1895'te, Louis ve Auguste Lumière'in Lyon'daki Fransız Fotoğrafçılar Birliği’nin birkaç gün süren kongresinde filmlerinden bir seçkiyi ilk kez daha geniş bir ortamda sunmasıyla gerçekleşti. Takip eden aylarda, fotoğraf ve bilim derneklerinin üyeleri için Lumière filmlerinin başka özel gösterimleri de düzenlendi. Bebeğin Kahvaltısı bu gösterimlerin çoğunda gösterilen filmler arasındaydı. Ticari dergilerde bu etkinliklerle ilgili çıkan haberler Cinématographe'a büyük ilgi uyandırdı.[5] Daha fazla gösterim için gelen sayısız talep karşısında Lumière'ler filmlerinin ilk ticari gösterimini hazırlamaya karar verdiler.

Lumière Kardeşler'in babası Antoine Lumière, Paris'te Place de l'Opéra'daki Grand Café'nin bodrum katında bir oda kiraladı ve ilk gösterimin hazırlıklarına burada başlandı.[6] İlk gösterim 28 Aralık 1895'te tiyatro işletmecileri ve basın mensuplarının önünde, fakat sinematografın mucitleri olmadan gerçekleşti. Çeyrek saat içinde on film gösterildi ve günümüze ulaşan programa göre gösterim, Lumière Fabrikası'ndan Çıkan İşçiler ile başladı.[6] Bebeğin Kahvaltısı ise yedinci film olarak gösterildi. 28 Aralık'taki bu ilk gösterime toplamda sadece 33 müşteri gelmişti.[6] Ancak takip eden günlerde ilgilenenlerin sayısı giderek arttı. Öyle ki Ocak 1896'ya gelindiğinde her gün 2.500 kadar seyirci bu gösterimlere katılıyordu.

1897 baharında Lumière'ler tekellerini feshederek ürettikleri filmleri ve ekipmanları bağımsız film yapımcılarına sattılar. Louis ve Auguste Lumière tekrar fotoğrafçılığa odaklandı ve Cinématographe'ın patent haklarını girişimci Charles Pathé'ye sattı. Lumière'in son kataloğu 1905 yılında yayınlandı. Katalogda 88 numaralı film olarak "Un papa fait avaler son déjeuner à un bébé" (tr. Bir baba bir bebeğe öğle yemeği [veya kahvaltı] yediriyor) açıklamasıyla Bebeğin Kahvaltısı da dahil olmak üzere 1422 film bulunuyordu.[7]

Karşılama

Lumière bebeğinin beslendiği görüntüler erken dönem sinemanın ikonlarından biri haline gelmiştir. Daha sonraları "ev filmi" olarak adlandırılacak olan bu görüntü, ilk seyircileri üzerinde unutulmaz bir etki bırakmıştı.

Temmuz 1896'da Rus yazar Maksim Gorki, Moskova dışında bu filmin de yer aldığı bir Cinématographe programı izledi ve filmden bahseden bir yazı kaleme aldı. Gorki'nin İngilizceye çevrilen metni ("Last night I was in the Kingdom of Shadows" - tr. Dün gece Gölgeler Krallığı'ndaydım.) filmden The Family Breakfast (tr. Aile Kahvaltısı) olarak bahseder. Gorki filmi "... üç kişilik huzurlu bir kır sahnesi" olarak tanımlar: "Genç bir çift, tombul ilk çocuklarıyla birlikte kahvaltı masasına oturur. İkili birbirlerine çok aşıktır, çok hoş, neşeli ve mutludurlar ve bebek de çok sevimlidir. Görüntü güzel ve mutlu bir izlenim yaratıyor."[8]

Pek çok tarihi ve bilimsel kaynak, bazı gözlemcilerin ağaçlardaki yaprakların rüzgarda hareket etmesinden nasıl etkilendiklerini anlatmıştır. Film yapımcısı Georges Méliès, Histoire du cinematographe (1925) kitabının yazarı G. Michel Coissac'a 1895'te Paris'teki ilk gösterime katıldığını ve arka plandaki ağaçların rüzgarda sallanışını görmenin kendisini ve diğerlerini çok etkilediğini aktarmıştır. Gorki de 1896 tarihli makalesinde bu detayı dile getirmiştir.[9]

Kaynakça

  1. ^ "Tarihte Çekilmiş İlk Sinema Filmi ve Lumiere Kardeşler". akilfikir.net. Erişim tarihi: 16 Aralık 2023. 
  2. ^ Conférence de M. Louis Lumière à la Société d'Encouragement pour l'Industrie Nationale. In: Bulletin du Photo-Club de Paris. No. 51, April 1895, ZDB-ID 215174-1, S. 125–126.
  3. ^ Georges Sadoul: Louis Lumière. 1964, S. 51.
  4. ^ Chardère, Borgé & Borgé 1985, ss. 71,81,107,109
  5. ^ Die erste ausführliche Beschreibung der Technik des Cinématographe lieferte André Gay im Juli 1895 in dem Aufsatz Le Cinématographe de MM. Auguste et Louis Lumière. In: Revue générale des sciences pures et appliquées. 6e Année, No. 14, 30. Juli 1895, S. 633–636 7 Ocak 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  6. ^ a b c "L'invention de la modernité". institut-lumiere.org. 24 Ekim 2023 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Aralık 2023. 
  7. ^ "Repas de bébé". catalogue-lumiere.com. 17 Kasım 2017 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 16 Aralık 2023. 
  8. ^ Luke McKernan's Picturegoing website reproduces the Gorky text, citing its source as ‘I.M. Pacatus’ (Maxim Gorky), Nizhegorodski listok, 4 Temmuz 1896, translated (by Leda Swan) and reproduced in Jay Leyda, Kino: A History of the Russian and Soviet Film (London: George Allen & Unwin, 1960), pp. 407-409. See https://picturegoing.com/?p=230 30 Ağustos 2023 tarihinde Wayback Machine sitesinde arşivlendi..
  9. ^ Nico Baumbach, “Nature Caught in the Act: On the Transformation of an Idea of Art in Early Cinema,” Comparative Critical Studies 6.3 (2009): 373–383. doi:10.3366/E1744185409000858; François Albera, “Le Cinématographe dans le movement: une métaphysique des feuilles” [The Cinematograph in Motion: A Metaphysics of Leaves], 1895, Revue de l'association française de recherche sur l'histoire du cinema, 87 (2019): doi.org/10.4000/1895.6754.

Dış bağlantılar


İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Fotoğrafçılık</span> sanat, bilim ve ışık ya da diğer elektromanyetik radyasyonu kaydederek dayanıklı görüntüler yaratma pratiği

Fotoğrafçılık, Kullanılacak düzene göre farklı sistemleri içermekle beraber, görüntü sensörü, film, karanlık oda, lens ve ışık kullanarak, gözle görebildiğimiz cisim ve şekilleri, film ya da dijital ortam üzerine kaydederek görüntü oluşturma işidir. İşlevsel uygulamaları nedeniyle bir zanaat olduğu gibi, estetik yönüyle bir sanat olarak kabul edilir.

<span class="mw-page-title-main">Wright Kardeşler</span> Tarihte ilk defa motorlu uçak uçuran Amerikalı mucit kardeşler

Wright Kardeşler olarak tanınan Orville Wright ve Wilbur Wright, tarihte ilk defa motorlu uçak uçuran Amerikalı kardeşlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Paul Cézanne</span> Fransız ressam (1839 – 1906)

Paul Cézanne, Fransız post-empresyonist ressam ve gezgin. Modern sanatın gelişmesine yaptığı katkılar ve etkisi nedeniyle çoğu zaman modern sanatın babası olarak anılmıştır. Empresyonizm ile kübizm arasında bir köprü oluşturmuştur.

<span class="mw-page-title-main">Cannes Film Festivali</span> Fransanın güneyindeki Cannes kentinde her yıl genellikle mayıs ayında düzenlenen uluslararası film festivali

Cannes Film Festivali, Fransa'nın güneyinde bulunan Cannes kentinde her yıl genellikle Mayıs ayında düzenlenen uluslararası film festivalidir. Festivale dünyanın her yanından ve her türden yeni filmler katılır. Festivalin en prestijli ödülü Altın Palmiye'dir.

<span class="mw-page-title-main">Marie Antoinette</span> Fransa Kraliçesi, Avusturya Arşidüşesi

Josephe Jeanne Marie Antoinette von Habsburg-Lorraine veya Maria Antonia Josepha Johanna, Fransa Kraliçesi ve Avusturya arşidüşesi. Kısaca Marie Antoinette veya Maria Antonia olarak bilinir. Kutsal Roma İmparatoru I. Franz ve eşi Avusturya İmparatoriçesi Maria Theresa'nın kızıdır. Henüz 14 yaşındayken Fransa veliahtı XVI. Louis ile evlendi. 1774 Mayıs'ında XVI. Louis Fransa kralı olunca Marie Antoinette Fransa kraliçesi oldu. XVII. Louis'nin annesidir. Fransız Devrimi esnasında "Vatan hainliği" ile suçlanarak giyotinle idam edildi (1793).

Sessiz film, üzerine senkronize olarak kaydedilmiş diyalogları olmayan bir film türüdür. Sessiz film teknolojisi 1860 civarında icat edilmiş; fakat film makaralarının kolaylıkla imal edildiği 1880 - 1900 yıllarına kadar fazla kullanılmayan, sıra dışı bir yenilik olarak kalmıştır.

<span class="mw-page-title-main">Georges Méliès</span>

Marie-Georges-Jean Méliès, sinemanın gelişmesine öncülük etmiş Fransız illüzyonist ve yönetmen.

<span class="mw-page-title-main">Türk sineması</span> Türkiyede sinemaya genel bakış

Türk sineması, Türkiye sineması veya eski adıyla Yeşilçam, Türkiye'deki film endüstrisine dair faaliyetleri ve sinema kültürünü kapsamaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Auguste ve Louis Lumière</span>

Lumière Kardeşler olarak bilinen Auguste Marie Louis Nicolas ve Louis Jean tarihteki ilk film yapımcıları arasındadırlar. Sinematograf cihazının patentini almış ve cihazı geliştirmişlerdir. Bu cihaz, Thomas Edison'un geliştirdiği kinematoskopun aksine, aynı anda birden fazla kişinin film izlemesine olanak tanıyordu.

<span class="mw-page-title-main">Paris Salonu</span> Sanat galerisi

Paris Salonu ya da kısaca Salon, 1725'ten itibaren Paris'teki Académie des Beaux-Arts'ın resmi sanat sergisi olarak açılan sergiydi. 1748-1890 yılları arasında dünyadaki en önemli yıllık ya da iki yıllık sanat etkinliği oldu. 1881'den sonra Société des Artistes Français tarafından düzenlenmeye başladı.

<span class="mw-page-title-main">Jean Gabin</span> Fransız oyuncu (1904-1976)

Jean Gabin,, Fransız sinema oyuncusu, Légion d'honneur nişanı sahibi savaş kahramanı.

<span class="mw-page-title-main">Jean-Louis Trintignant</span> Fransız oyuncu (1930 – 2022)

Jean-Louis Xavier Trintignant, Fransız oyuncudur. İlk tiyatro çıkışını 1951 yılında yaptı ve savaş sonrası dönemin en iyi Fransız dramatik aktörlerinden biri olarak kabul edildi. Avrupa sinemasının birçok klasik filminde rol aldı ve Roger Vadim, Costa-Gavras, Claude Lelouch, Claude Chabrol, Bernardo Bertolucci, Éric Rohmer, François Truffaut, Krzysztof Kieślowski ve Michael Haneke dahil olmak üzere birçok önde gelen auteur yönetmenle çalıştı.

Fransız sineması bir yüzyılı aşkın bir süredir Lumiere Kardeşler'den başlayarak Amélie Poulain'e, yeni dalga akımından avant-garde akıma, Georges Méliès'den Cannes film festivali'ne kadar oluşturduğu kendine özgü kültürüyle başta Avrupa sineması olmak üzere dünya sinemalarını birçok yönden etkilemiştir. Fransız film endüstrisi, 19. yüzyılın sonlarında ve 20. yüzyılda dünyanın en önemli film endüstrisi olmuştur.

La Place des Cordeliers à Lyon, yönetmenliğini ve yapımcılığını Louis Lumière'in yaptığı, 1895 çıkışlı, belgesel türündeki siyah-beyaz Fransız kısa filmidir. Herhangi bir konusu olmayan film, Lyon'daki Cordeliers Meydanı'na koyulan kameranın çektiği yürüyen insanlar ile hareket halindeki at arabalarının görüntülerinden meydana gelmektedir.

<span class="mw-page-title-main">La Ciotat</span> Fransada komün

La Ciotat, Fransa'nın Provence-Alpes-Côte d'Azur bölgesine bağlı Bouches-du-Rhône ilinde bulunan bir komündür. 2016 yılı itibarıyla 35.366 kişilik bir nüfusa sahip olan ve Marsilya'nın yaklaşık 30 kilometre doğusunda bulunan La Ciotat bir liman ve endüstri şehridir.

<i>Bir Trenin La Ciotat Garına Varışı</i>

L'arrivée d'un train en gare de La Ciotat (Fransızcadan İngilizceye "The Arrival of a Train at La Ciotat Station", Auguste ve Louis Lumière tarafından yönetilen ve üretilen 1895 Fransız kısa belgesel filmidir. Filmin ilk halka açık gösterimi Ocak 1896'da gerçekleşmiştir. Efsanenin aksine bu film, Lumière kardeşlerin 28 Aralık 1895'te Paris, Fransa'daki ilk halka açık film gösteriminde gösterilmedi. O gün gösterilen on filmden oluşan programda bu filmin adı geçmemektedir.

<i>Lumiére Fabrikasından Çıkan İşçiler</i>

Lumiére Fabrikası'ndan Çıkan İşçiler, Lumière Kardeşler'in en eski filmi olarak kabul edilen ve Cinématographe'ın ilk halka açık sunumunda gösterilen 1895 yapımı bir Fransız filmidir. Film, 28 Aralık 1895'te Paris'teki Salon Indien du Grand Café'de ücretli olarak seyircilere gösterilen on filmin ilkiydi. Yaklaşık 50 saniye süren filmin günümüzde üç versiyonu mevcut olup muhtemelen 1895 ve 1896 baharında ya da yazında Lyon'da çekilmiştir. Film, birçok sinema tarihçisi tarafından ilk gerçek sinema filmi olarak kabul edilir.

<i>Haliç Panoraması</i>

Haliç Panoraması, Lumière Kardeşler'in Cinématographe operatörlerinden Alexandre Promio tarafından çekilen ve İstanbul'un ilk film kaydı olarak kabul edilen 1897 yapımı bir Fransız filmidir.

Boğaziçi Kıyılarının Panoraması, Lumière Kardeşler'in Cinématographe operatörlerinden Alexandre Promio tarafından çekilen ve İstanbul'un ikinci en eski film kaydı olarak kabul edilen 1897 yapımı bir Fransız filmidir.

Cezayir Sineması