İçeriğe atla

Bayraktar Bayraklı

Bayraktar Bayraklı, 2008

Bayraktar Bayraklı, (d. 1947, İkizdere, Rize), ilahiyat profesörü ve Marmara Üniversitesi öğretim üyesi.[1]

Hayatı

Rize'nin Güneyce Nahiyesi'nde doğan Bayraklı, ilkokulu ve hafızlığı köyünde tamamladı. 1968'de İstanbul İmam-Hatip Okulu'ndan, 1969'da İstanbul Eyüp Lisesi'nden, 1972'de İstanbul Yüksek İslam Enstitüsü'nden, 1977'de ise İstanbul Üniversitesi Edebiyat Fakültesi Sosyoloji Bölümü'nden mezun oldu.

1972-77 yılları arasında lise öğretmenliği yapmıştır. 1983'te Yardımcı Doçent, 1986'da Doçent ve 1993'te Profesör olmuştur.[2]

1984-85 akademik yılını, sahasında araştırmalar yapmak üzere İngiltere'de geçirdi. 1985 yılında Amerika'da bulundu, çeşitli üniversitelerde konferanslar verdi. Daha sonra ise yurtdışı konferanslarını İngiltere, Almanya, Hollanda ve Belçika'da yaşayan Türk işçilerine yönelik olarak sürdürmüştür.

"İslam'da Eğitim" adlı eseri Türkiye Milli Kültür Vakfı ödülüne layık görülmüştür.

21 ciltlik "Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur'an Tefsiri", "Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur'an Meali", "İslam'da Eğitim", "Farabi'de Devlet Felsefesi", "İmtihan Pedagojisi", "Ayetlerin Isığında İman,İbadet ve Ahlak Üzerine Sohbetler", "Kadın, Sevgi ve Temel Haklar", "Mukayeseli Eğitim Felsefesi Sistemleri", "Kur'an'da Değişim, Gelişim ve Kalite Kavramları", "Kur'an'da Hz. Peygamber", "Din ve İletişim", "Kur'an'da İçsel-Sosyal-Maddi Çevre Kavramlarıi" adlı eserleri ve İngilizce yayınlanmış makaleleri bulunan Bayraklı, ayrıca "Din Eğitimi Araştırmaları Dergisi" ni de çıkarmaktadır. "Kadın, Sevgi ve Temel Haklar" adlı kitabı "Woman, Love and Basic Rights According to The Qur'an" adı altında İngilizceye çevrilip basılmıştır.

Halen bilimsel araştırmalarını aralıksız sürdüren Bayraklı, Arapça ve İngilizce bilmektedir.

Bazı kitapları

  • Farabi'de Devlet Felsefesi
  • Yeni Bir Anlayışın Işığında Kur'an Tefsiri
  • Kur'an'sız Müslümanlık
  • Kur'an'a Göre Takva
  • Kur'an'da Hz. Peygamber
  • İnsanlığın Vebası Şirk
  • Mukayeseli Eğitim Felsefesi
  • Din ve İletişim
  • Vahyin Işığında İnsan ve Çevresi
  • Kur'an'a Göre Kiminle?
  • Din ve Kadın
  • Kur'an'a Göre Beşeri Siyaset
  • Kur'an'a Göre İlahi Siyaset
  • Kur'an-i Ahlak
  • İslam'da Eğitim
  • Kur'an'a Göre Müslüman Şahsiyeti
  • Din ve İletişim
  • Kur'an'da İçsel-Sosyal-Maddi Çevre Kavramları
  • Kur'an Müslümanlığı

Kaynakça

  1. ^ Journal of Islamic researches, 2. sayı. İslâmı̂ araştırmalar. 1986. s. 28. 26 Nisan 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 17 Nisan 2021. 
  2. ^ "Arşivlenmiş kopya". 22 Mayıs 2021 tarihinde kaynağından arşivlendi. Erişim tarihi: 22 Mayıs 2021. 

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">İlahiyat</span> din ile ilgilenen bilim dalı

İlahiyat, teoloji veya tanrıbilim, "tanrı" kavramı ve din olgusunun sistematik olarak ele alan disiplindir. Temel konusu doğaüstü güçlerdir ancak dini epistemoloji ve vahiy ile ilgilenir. Vahiy üzerinden tanrı ya da tanrıların varlığının kabulüne ulaşır. Bunların sadece, doğa ötesi varlıklar olması ile değil, dünya ile ilişki kurmak ve insanlara varlığını göstermeye istekli olduklarını ispat etmeye çalışır.

<span class="mw-page-title-main">Tasavvuf</span> İslamın içsel, mistik boyutu

Tasavvuf veya Sûfîzm ya da Sûfîlik, İslam'ın iç veya mistik yüzü olarak tarif edilir. Ayrıca Sufizmin batıda yükseltilen içeriğinin "Budizm ve Taoizm gibi içeriksiz güzel yaşama tarzı" olarak yorumlanması da vardır.

<span class="mw-page-title-main">İhsan Eliaçık</span> Türk yazar ve gazeteci

Recep İhsan Eliaçık, İslam ilahiyatındaki çalışmalarıyla tanınan Türk yazar. Yazılarıyla Antikapitalist Müslümanlar adıyla tanınan İslamî-politik oluşumun teorik altyapısını geliştirdi ve bu harekete sahip çıktı.

<span class="mw-page-title-main">İslam'ın beş şartı</span> İslam dininin beş ana ögesi

İslam'ın beş şartı, İslâm Dini'nin Ehl-i Sünnet ve Ca'feriyye mezheplerine göre büyük önem arz eden beş ibadeti. Bu şartlar sırasıyla: Şehâdet etmek, namaz kılmak, zekât vermek, oruç tutmak ve hacca gitmektir. Şehâdet etmek dışındaki şartlar itîkâdî yani dininin inanç esaslarına dâir olmayıp, âmeli yani davranışsal, ibâdetsel şartlardır. Çoğu İslam âlimi dini inanç esaslarına dâir kurallar benimsendiğinde kişinin Müslüman kabul edileceğini, davranışsal ve ibâdetsel yönlerin en azından inanan olmak açısından bağlayıcı olmadığını öne sürmüşlerdir. Bazı İslam âlimleri ise imanın yani inancın ancak davranış ve ibadetlerle tamam olacağını bu nedenle şehadet getirip Müslüman olduğunu iddia eden kişinin ibadetlerini yerine getirmemesi halinde Müslüman kabul edilemeyeceğini ileri sürmüşlerdir.

<span class="mw-page-title-main">Fatıma</span> İslam peygamberi Muhammedin küçük kızı

Fatıma bint Muhammed, Fatımatü'z-zehra, İslam peygamberi Muhammed'in kızı, Ali bin Ebu Talib'in eşi.

<span class="mw-page-title-main">İslam felsefesi</span> İslam medeniyetindeki felsefe geleneği

İslam felsefesi, İslâm dinine mensup kişilerce gerçekleştirilen felsefe etkinliğidir. Müslüman felsefesi ve Arapça felsefe olarak da adlandırılır. İslam felsefesi adlandırması sadece İslam'a dair bir felsefe olarak anlaşıldığından tartışmaya açıktır. İslam dünyası felsefeyle 8. yüzyıldan itibaren sistematik hale gelen Bağdat merkezli tercüme hareketiyle tanışmıştır. 3. yüzyılda Plotinos'un öncülük ettiği, Yeni Platonculuk adlı felsefi akımın Eflâtun ve Aristoteles'i uzlaştırma çabaları İslam dünyasına aktarılan felsefenin temeli olmuştur. Müslüman filozoflar bu iki filozofun eserlerini şerh etme yoluna gitmişlerdir.

Kelâm ya da İlm-i Kelâm ; İslâm dininin akāid konularını irdeleyen ve tarihî olarak bu çerçevede gelişen dinî-felsefî teorilerle ilgilenen ilim dalı. Bu anlamda kelâm, imanla ilgili konu ve sorulara izâh ve ispat getirme amacıyla geliştirilen teolojik felsefenin adıdır.

Ahmet Hamdi Akseki, Türk din bilgini, 3. Diyanet İşleri Başkanı. 1947'den vefatına değin Diyanet İşleri Başkanı olarak görev yaptı.

<span class="mw-page-title-main">Tefsir</span> İslami dini terim

Tefsir veya Yorumlama, İslam dini terimidir. 'el-Fesr' masdarından tef'il babında yorumlamak, açıklamak manalarına gelen bir kelimedir. Eş değer bir kelime "te'vil"dir (yorum). Kur'an ayetlerinin açıklanmasına dair dalıdır. Tefsir ilmi ile uğraşan kişiye müfessir denir. Al-i İmran suresi 7. ayette yer aldığı üzere Kur'an hem anlamı açık, hem de yoruma açık (müteşabih) ayetleri bünyesinde barındırır. İslam tarihinde Kur'an ayetlerini anlamak veya anlamlandırmak üzere çok sayıda çalışma yapılmıştır.

Mâtüridîlik, Matüridî'nin kurduğu, Hanefî Mezhebi'nin kurucusu İmam-ı A'zam'ın düşüncesini tâkip eden, akla önemli bir yer veren İslam dini itikad mezhebidir. Türkiye, Afganistan, Pakistan, Hindistan ve Orta Asya ülkelerinde yaygındır.

Rüfailik ya da Rifâiyye, tasavvufi inanışa göre kurucusu ve piri Ahmed er Rüfâi olan İslamîyetin bir tarikatıdır.

Tayyar Altıkulaç, 13. Diyanet İşleri başkanı, XX. ve XXII. Dönem İstanbul milletvekili ve AK Parti kurucu üyesidir.

Şaban Piriş, Türk yazar.

Abdurrahim Rahmi Zapsu, Kürt şair ve yazar.

İslam inancında imanın şartlarından biri "kitaplara iman"dır. Bu kavram, Allah tarafından bazı peygamberlere kitaplar indirildiğine, bu kitapların içeriklerinin tamamıyle doğru ve gerçek olduğuna inanmak demektir. Kitaplara iman ile ilgili Kur'an'da: "Ey iman edenler, Allah'a, peygamberine, peygamberine indirdiği kitaba ve daha önce indirdiği kitaba iman ediniz. Kim Allah'ı, meleklerini, kitaplarını, peygamberlerini ve kıyamet gününü inkâr ederse tam mânasıyla sapıtmıştır" ifadeleri yer almaktadır.

<span class="mw-page-title-main">Mustafa Öztürk (ilahiyatçı)</span> Türk ilahiyatçı ve akademisyen

Mustafa Öztürk, tefsir ve Kur'an araştırmaları alanında çalışmalar yapmış, çeşitli ilmî eserler vermiş Türk ilahiyatçı ve akademisyen. Öztürk, Kur'an başta olmak üzere İslam'a ilişkin her şeyin tarihsel bağlamlarına göre yorumlanması gerektiğini savunan tarihselci anlayışıyla tanınır.

İbrahim Sarıçam, Türk ilahiyatçı, İslam tarihi profesörü.

Arif Tekin, Kürt kökenli Türk yazar, eski imam.

Hüseyin Atay, Türk akademisyen, müfessir, kelâmcı ve ilâhiyatçı.

Türkiye'de din dersleri, ilkokul 4'ten lise son sınıfa kadar her yıl okul müfredatında Anayasa'nın 24. maddesinin 4. fıkrası gereği olarak zorunlu olarak yer alan ve çoğunlukla İslam dininin Sünni mezhebi anlatılan Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi (DKAB) dersini ve lise müfredatında yer alan çeşitli ilişkili seçmeli dersleri kapsar. Türkiye'de okullarda din dersi, 1928'den 1940'ların sonuna kadar müfredata dahil edilmemiş, sonrasında ise seçmeli bir ders olarak okullara konulmuştur. 12 Eylül Darbesi'nden sonra ise din dersleri Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi adıyla ilkokul 4'ten lise sona kadar yeni Anayasa'nın 24. maddesinin 4. fıkrası gereği zorunlu hale getirilmiştir. DKAB dersine ek olarak, 2012'den itibaren liselerde seçmeli olarak "Kur’an-ı Kerim", "Hz. Muhammed’in Hayatı" ve "Temel Dini Bilgiler” dersleri de ilave edilmiştir.