İçeriğe atla

Balıkesir Türküleri

Balıkesir Yöresinin temel enstrümanı: Bağlama

Balıkesir Yöresi Halkbilimi (Folklor) araştırmacılarının ve TRT Türk Halk Müziği Derleme Komisyonunun yaptığı çalışmalar sonucu, Balıkesir ve civarından derlenen pek çok türkü kayda geçirilmiştir.

Balıkesir ili konum itibarıyla Marmara ile Ege arasında geçiş yöresidir. Köy ezgilerinde zeybek motiflerine rastlanır. Dağlık bölgelerde barana ağzı adı verilen türkülere rastlanmaktadır. Akpınar eğlenceleri olarak adlandırılan köy etkinlikleri de Balıkesir türkü kaynaklarının temelini oluşturmaktadır.

Yörede ikamet eden alevi-bektaşi köylerinde ise sadeliğin ve bağlamanın ön plana çıktığı ve yörede çepni(çetmi) ağzı olarak adlandırılan türkülere rastlanılmaktadır.

Kına geceleri ve kadınlar arasında yapılan eğlenceler aracılığıyla geçmişten günümüze gelmiş pek çok türkü de Balıkesir yöresinde söylenmektedir. Kadınlar tarafından söylenen türkülerde "nina nina", "nina nina nom" gibi ifadelere sık rastlanır.

Diğer yörelerde olduğu gibi Balıkesir'de de türküler genel olarak dörtlüklerden oluşur ve ilk dörtlüğün ilk iki mısrası, türkünün asıl anlatmak istediği bölüme geçiş sağlayan bölümdür. Bu bölümde genelde benzetmeler, tasvirler ön plana çıkar. Takip eden diğer iki mısrada ise türkünün temel konusu belirlenmiştir. Ayrılık, sevgi, özlem gibi duygular türkünün takip eden mısralarından ve dörtlüklerinden anlaşılır. Türkünün tekrar kısımları ya da vurucu noktası duygunun tam empoze edildiği bölümlerdir.

Gerçekte türküler, sözlü halk edebiyatının temel kaynağı olan manilerin ezgili formudur. Bu açıdan maninin tüm özellikleri türküye geçmektedir. Bu özellik, Balıkesir türkülerinin de temel noktasıdır.

Balıkesir türküleri genel olarak 9/4lük, 9/2lik, 9/8lik türkülerdir. Bunun yanında 2/2lik ve 4/4lük türkülere de rastlanmaktadır. Balıkesir Türküleri genellikle hece vezninin 7, 8 ve 11'li kalıplarıyla söylenir.

Balıkesir Türküleri

TRT Türk Halk Müziği Komisyonu tarafından derlenmiş Balıkesir Türkülerinin Alfabetik Listesi:

İçindekiler

Ayrıca bknz. Balıkesir yöresi halkoyunları

A

  • Acı Biberim
  • Ahmed Handadı Handadir Handa
  • Akpınar Yapısına Gün Doğmuş Kapısına
  • Al Geydim Alsın Diye
  • Ali Efe'nin Evleri Gonağa Yakın
  • Arabam Taşa Geldi
  • Arabamin Isbiti
  • Asma Da Salmiş Filizi
  • Aşağı Yoldan Geliyormuş Üç Atlı
  • Aşağıdan Çıktı Bayrağın Ucu
  • Aşağı Mahahlle Hocası
  • Atım Durdu Ben Yoruldum
  • Atina Da Köşeli
  • Ayva Çiçek Açmiş Yaz Mı Gelecek
  • Azime'nin Avlusunda Kuyu Var
  • Azime'nin Bahçesinde Kuyu Var

B

  • Bahçelerde Üzerlik
  • Balıkesir İçinde Körük Paytona Bindim
  • Balıkesir Yolunda Sepeti Var Kolunda
  • Bir Yakadan Bir Yakaya Bakılmaz
  • Biz Gidelim Sazlara
  • Bugün Heva Pusarmış
  • Balıkesir Yolunda

C

  • Cezayirin Harmanları Savrulur
  • Cınga Cezve Kaynıyor

Ç

  • Çay Benim Çeşme Benim

D

  • Damda Kürek Kırıldı
  • Dere Boyu Düz Gider
  • Dere Kumları Gibi
  • Duman Olur Tepelerin Yolları
  • Dursunbey'in Hanları

E

  • Eminemin Dört Yolları
  • Engin Derelerin Suyu Çağlasın
  • Entarisi Damgalı
  • Evimizin Ardında Bir Tarla Mercimek
  • Evleri Var Üst Başta
  • Evlerinin Önleri Sarı Karınca
  • Eyişmem Ben

F

G

  • Geçelim Yoldan Geçelim
  • Goyun Meler Çoban Güler
  • Güzel Pirden Bize Bir Dolu Geldi
  • Güzelim Güzelim De Allı Basmalar Aldım

H

  • Hambar Altı Kum Altı
  • Hatçam Çaylar Yaptın Mı

I

İ

  • İki Keklik

J

K

  • Karyolamın Demiri Yandım Ayşem
  • Kayalcanın Daşları
  • Kocakuşun Yüksektedir Oyunu
  • Kozak Dağinin Çamları
  • Köprü Altında Miller
  • Kurban Olam Kalem Tutan Ellere
  • Kuyu Dibi Derinden

L

M

  • Mendili Oyaladım

N

  • Ninna Ninna

O

Ö

  • Ördek Suya Dal da Gel Ninanam

P

R

S

  • Sabahtan Kavuştum Ben Bir Güzele
  • Seni Benden Çalan Yıllara
  • Süpürgesi Aynalı

Ş

  • Şu Derenin Taşları
  • Şıngır

T

U

  • Uzun Çarşı Baştan Başa

Ü

V

  • Vangel Çantası Elinde
  • Vişne Dalı Eğilmiş

Y

  • Yağmur Yağıyor Yağmur
  • Yağsın Yağmurlar Yağsın
  • Yaz Gelir De Her Dereler Yurt Olur
  • Yol Üstünde Bağlama

Z

Kaynakça

  • Balıkesir Yörük-Çetmi Türküleri, Kamil Özer - 1970.
  • Karesiden Günümüze Balıkesir Türküleri, Mesude Eğilmez - 2001.
  • TRT THM Arşiv Kayıtları
  • Balıkesir Türküleri CD, Ulus Müzik - 2001.

İlgili Araştırma Makaleleri

<span class="mw-page-title-main">Şarkışla</span> Sivasın ilçesi

Şarkışla, Sivas ilinin bir ilçesidir. Kuzeyinde Yıldızeli, doğusunda Sivas merkez ve Altınyayla, güneyinde Kayseri'nin Pınarbaşı ilçesi, güneybatısında Gemerek ve batısında ise Yozgat'ın Akdağmadeni ilçesi bulunur. 2021 istatistiklerine göre toplam nüfusu 37,708 olan Şarkışla, merkez dışında Sivas'ın en kalabalık ilçesidir.

<span class="mw-page-title-main">Koşma (edebiyat)</span>

Koşma, coşturucu duyguların dile getirildiği, İslamiyet öncesinde yazılan koşuk türünün bir devamı olan ladinî (dinî olmayan) Türk halk edebiyatı nazım biçimi. Koşmalar genellikle 11'li hece ölçüsü ile söylenir, en az 3 en çok 12 dörtlükten oluşur. Türk halk edebiyatının en çok kullanılan nazım şekli olan koşma, halk ozanları tarafından geliştirilmiş bir nazım şeklidir. Bu nazım biçimi Türk Dil Kurumu tarafından:

Hoyrat, halk edebiyatında maninin bir türüdür. “Kesik Mani, Cinaslı mani” adlarıyla geleneksel halk edebiyatımızda yer almaktadır. Bu tür manilere, Azerbaycan Türkleri, “Bayatî”, Doğu ve Güneydoğu Anadolu ile Irak Türkleri “Hoyrat” demektedir.

<span class="mw-page-title-main">Özay Gönlüm</span> Türk saz ve söz sanatçısı

Kemal Özay Gönlüm, Türk halk müziği sanatçısı.

<span class="mw-page-title-main">Zeybek (oyun)</span> Türk halk dansı

Zeybek, Batı Anadolu yöresinde görülen halk oyunudur. Zeybek kendi içinde türlere ayrılmaktadır:

<span class="mw-page-title-main">Neşet Ertaş</span> Türk halk ozanı

Neşet Ertaş, Türk halk ozanı, Türkmen/Abdallık kültürünün ve müzik geleneğinin son büyük temsilcisidir. "Bozkırın Tezenesi" olarak da tanınır.

Yağcıbedir halıları, özellikle Balıkesir'in Sındırgı ve Bigadiç köylerinde, Yörükler tarafından dokunan ve önemli kültürel değere sahip motifleri olan bir halı türüdür.

<span class="mw-page-title-main">Gökköy, Altıeylül</span>

Gökköy, Balıkesir ilinin Altıeylül ilçesine bağlı bir mahalledir. Balıkesir'den Gökköy'e Savaştepe Yolu üzerinden 12 kilometredir.

<span class="mw-page-title-main">Cemel, Şarkışla</span>

Cemel, Sivas ilinin Şarkışla ilçesine bağlı bir beldedir.

Adıyaman yöresi, kültürel açıdan oldukça zengin bir yöredir. Yörede hafife alınamayacak kadar tarihi yerler bulunmaktadır. Bunların içerisinde de Nemrut Dağı Ören Yeri bulunmaktadır. Adıyamada tarihi kaleler, kaya mezarlar, cami ve kiliseler bulunmaktadır. Bu tarihi zenginliğin içerisinde yöre kültürel anlamda oldukça zengin yapıdadır.

<span class="mw-page-title-main">Afyon yöresi halk kültürü</span>

Afyonkarahisar yöresi Ege Bölgesi'nden İç Anadolu Bölgesi'ne geçiş noktasında bulunmaktadır. Bu yüzden bu bölge halkında oldukça çeşitlilik mevcuttur. Bu çeşitlilik yörenin kültürüne de yansımış ve oldukça zengin bir kültür oluşturmuştur.

Karadeniz Bölgesinde, özellikle Rize ve Trabzon yöresinde yaygın olarak yaşatılan bir uzun hava türüdür. Sözel seslendirmede konuşurcasına (Recitatif) söyleme belirgin özelliktir. Yöre ağzı da belirgin olarak kendini gösterir. Bu türde Hüseyni makamı sıkça kullanılmıştır. Az olmakla birlikte hicaz yol havalarına da rastlanmaktadır. Ezgilerin ses genişliği en çok bir sekizlidir. Sekizliyi aşan ses genliğinde yol havasına rastlanmamıştır. Yol havasının eşlik çalgıları kemençe ve tulumdur.

<span class="mw-page-title-main">Kilimli</span> Zonguldakın ilçesi

Kilimli, Türkiye'nin Zonguldak ilinin bir ilçesi. 12 Kasım 2012'de TBMM'de kabul edilen 6360 sayılı kanun sonucu ilçe olmuştur. Büyük bir limana sahiptir. İlçe ekonomisinde balıkçılık önemli bir yer tutar.

<span class="mw-page-title-main">Balıkesir yöresi halk oyunları</span>

Balıkesir yöresi halkoyunları, Balıkesir ve çevresine özgü halkoyunlarıdır. Balıkesir yöresinde doğmuş veya gelişmiş oyunlar Balıkesir yöresine özgü oyunlardır.

İbrahim Can, Türk şarkıcı-şarkı yazarı.

<span class="mw-page-title-main">Burdur yöresi halk oyunları</span>

Burdur yöresi halk oyunları, Burdur ili ve civarında oynanan kendine özgü karakteristik özelliklere sahip oyunlar.

<span class="mw-page-title-main">Hisarlı Ahmet</span> Türk Halk Ozanı

Ahmet Hisarlı veya mahlası ile Hisarlı Ahmet,, Türk halk ozanı.

Hey Onbeşli, Anadolu'da yaygın olarak söylenen, Anadolu dışında da çeşitlemeleri bulunan bir türküdür.

Emlek yöresi, Sivas ili, Şarkışla ilçesinde bir bölge. Kendine özgü kültürel bir bütünlüğe sahip olup özellikle de halk ozanları ve aşıklık geleneği ile tanınmaktadır. Halk inanışları açısından oldukça zengindir. Halk ağzında yanlışlıkla Arapça kökenli "Emlak" sözcüğü ile karıştırılarak bu biçimi ile de kullanılır; ancak etimolojik köken olarak gerçekte hiçbir bağlantısı yoktur.

Balıkesir'in Kurtuluşu, Türk ordusunun Balıkesir'e girmesi ile 6 Eylül 1922 tarihinde, Balıkesir'in Yunan işgalinden kurtulması olayıdır.