İçeriğe atla

Bacchus (Michelangelo)

Bacchus
İtalyanca: Baccoi
İngilizce: Bacchus'
Bacchus Michelangelo
Sanatçı Michelangelo
Yıl 1497
Tür Mermer
Boyutlar 174
Baz platformu ile:230 cm (??)
Konum Bargello Müzesi, Floransa

Bacchus (orijinal İtalyanca: Bacco, İngilizce: Bacchus), (1497) İtalyan Yüksek Rönesans heykeltıraş, ressam, mimar ve şairi Michelangelo'nun bir mermer heykelidir. Heykel, bir dereceye kadar doğal büyüklüğün üzerinde de olup Roma şarap tanrısı Bacchus' ü betimlemektedir. Heykel Michelangelo'nun Pietà' sı ile sanatçının kesin olmamakla birlikte Roma'daki ilk dönemindeki sadece iki heykelinden biridir.

Bacchus, yuvarlanan gözler ile betimlenir, onun sendeleyen vücudu hemen hemen kayanın yeryüzüne çıkması gibi sallanmaktadır. Onun arkasında oturan bir faun olup, sol elinden kaymakta olan bir salkım üzümü yemektedir. Kabaran göğüs ve karın alt kısmı ile figür Giorgi Vasari' ye "genç adamın dermansızlığı ve etli butlu oluşuyla ve kadının toparlaklığıyla" önerilmiş ve onun erkek ve kadın karakteriyle karışık özelliği sık sık kaydedilmiştir (gerçi testislerinin şişmiş olmasına rağmen). İşin ilham kaynağı olarak Gaius Plinius Secundus' un Praksiteles ile bir bronz heykel' in kaybının Tabiat Bilgisi' nde olacağıdır ki burada "Bacchus, sarhoşluk ve bir Satir" betimlenir.[1]

Michelangelo, heykele yüksek bir ağırlık merkezi vermiş, başındaki sarılı sembolik üzüm asma dalıyla sarhoşluğun başına gittiği etkisini vermektedir. Benzer kararsız poz sanatçının sonraki birçok çalışmasında bulunabilir, en çok dikkat çekenler Davut ve Sistine Şapel tavanı'ndaki figürlerdedir. Fakat Bacchus eşi görülmemiş bir eser olup "kısaca... o bir tanrı imajı değildir".[2]

Bacchus, sağ elinde bir şarap kadehi ve sol elinde bir kaplan derisi tutmakta, bir hayvanın tanrı ile ortaklığı "onun üzüm aşkı için" (Michelangelo'nun biyografisini yazan Ascanio Condiv' ye göre). Kahehi tutan el kırık ve penis yontulmuş, Martin Heemskerck heykeli 1530 yıllarında görmesinden önce. Kötürüm etme heykele daha büyük bir antikalık verebilecek. Jacopo Galli'nin Roma bahçesine ilk başta antik heykel gövdesi ve eksik kalmış Roma rölyefi gibi yerleşti.[3] Klasik duyarlılığa bu gibi ayrıcalık, Percy Bysshe Shelley'i "Bacchus'ün anlam ve ruhu" na işin sadakatinden dolayı ikna edemedi. O heykel için "Sarhoş görünüyor, kaba ve dar görüşlü, ahlaksız ve çok tiksindirici bir ifadeye sahip" diye yazdı.[4]

Heykel Kardinal Raffaele Riario' nun bahçesi için yapıldı. Kardinal Riardio bu eseri bahçesindeki klasik antik Romalı-Yunan sanat eserleri koleksiyonuna gercek bir ek sağlayacağını düşünmekte idi. Heykel Kardinal sahte görüldüğü için Kardinal Riario tarafından reddedildi. 1506 ile "Plazzo della Cancelleria" nın yakınındaki benzer bahçeye Kardinal ve Michelangelo ile birlikte sahip olan banker Jacopo Galli'nin koleksiyonunda yerini aldi. Orada o ilk defa yak. 1533-36 Martin Heemskerck'in (günümüzde Berlin'de bulunan) bir çiziminde göründü. Heykel Medici için satın alındı ve 1572 yılında Floransa' ya nakledildi.

Michelangelo'un resmi biyografya yazarı olan Ascabio Condivi, Michelangelo ile yaptığı şahsi görüşmelerden sonra sanatçının doğrudan doğruya isteği ile, eser için siparişi veren kişinin Kardinal Riario olduğunu katiyetle reddetmekte ve hatalı olarak siparişin Galli tarafından verildiğini yazmaktadır. Fakat sonunda 1981'de bulunan orijinal belgelere göre siparişi verenin kati olarak Riario olduğu ispatlanmıştır.[5]

Kaynakça

  1. ^ Luba Freedman, "Michelangelo's Reflections on Bacchus," Artibus et Historiae 24 No. 47 (2003:121-135), verilen bilgilere göre 16. yüzyılda birçok kere Bachus heykeli antik Romalı veya antik Yunan eseri olarak nitelenip sınıflandırılmıştır.
  2. ^ Wilde, Johannes (1978) Michelangelo: Six Lectures Oxford:Oxford University Press say.33.
  3. ^ Michelangelo, bu "Bacchus" gibi ne asıllı olduğu açıkça hemen anlaşılmayan eserle, antik Roma-Yunan eserlerini taklit ederek bir sahte antik eser hazırlamış olmaktadır. Sanatçı bu eserle "eserin antik mi modern mi olduğu hakkında akıllarda belirsizlik yaratıp bu esere bakanları ya şaka yolu ile alaya almış ya da kasten aldatmak istemiştir." Bknz.: Barkan, Leonard (1999) Unearthing the Past: Archaeology and Aesthetics in the Making of Renaissance Culture ((New Haven/London) 1999:201-05.
  4. ^ "Bacchus" heykelinin uzun dönemlerdir ortaya çıkardığı geleneksel negatif reaksiyonlar ta Giorgia Vasarı (1511-1574)0 tarafından hazırlanmış Vite de' più eccellenti pittori, scultori ed architettori (En İyi Bilinen Ressamlar, Heykeltıraşlar ve Mimarların Hayatları)' ' adlı ünlü biyografi kitabının 1550 ve 1568'deki iki ediyonunda da bulunan Michelangelo bölümünde de açıkça görülmektedir.
  5. ^ Bknz: Hirst, Micheal (1981), "Michelangelo in Rome: an altarpiece and the 'Bacchus'" The Burlington Magazine Sayi:123 Ekim 1981: sayfa:581-93), ozellikle Appendix C "Cardinal Riario and the 'Bacchus'".

Dış kaynaklar

  • Bull, Malcolm (2005). The Mirror of the Gods: Classical Mythology in Renaissance Art. Londra: Penguin (İngilizce)
  • Hall, James (2005). Michelangelo and the Reinvention of the Human Body. Londra: Chatto & Windus (İngilizce)
  • Pope-Hennessy, John (1996). Italian High Renaissance and Baroque Sculpture Catalogue volume,. Londra: Phaidon. Sayfa:9. (İngilizce)

Dış bağlantılar

İlgili Araştırma Makaleleri

<i>Davut</i> (Michelangelo)

Davut, 1501 ile 1504 yılları arasında Michelangelo tarafından yapılan, İtalyan Rönesans mimar sanatının mermerden bir şaheseridir. Davut, 5,17 metre yüksekliğiyle Yüksek Rönesans döneminde yapılan ilk devasa mermer heykeldir ve klasik antik çağdan bu yana 16. yüzyıl ve sonrası için bir emsal teşkil etmektedir. Davut, başlangıçta Floransa Katedrali'nin doğu ucunun çatı hattı boyunca konumlandırılmak üzere on iki peygamberden oluşan bir dizi heykelden biri olarak sipariş edildi, ancak bunun yerine Floransa'daki sivil yönetimin merkezi olan Palazzo della Signoria'nın önündeki halka açık meydana yerleştirildi ve burada 8 Eylül 1504'te açıldı. Heykel, 1873 yılında Floransa'daki Galleria dell'Accademia'ya taşındı ve 1910 yılında heykelin bir kopyası meydandaki orijinal yerine yerleştirildi.

<span class="mw-page-title-main">Rönesans</span> Orta Çağ ve Reformasyon arasındaki tarihi dönem

Rönesans, Orta Çağ ve Reform arasındaki tarihsel dönem olarak bilinir. 15 - 16. yüzyıl İtalya'sında batı ile klasik İlk Çağ arasında güzel sanatlar, bilim, felsefe ve mimarlıkta bağın tekrar kurulmasını sağlayan, Antik Yunan filozoflarının ve bilim insanlarının çalışmalarının çeviri yoluyla alındığı, deneysel düşüncenin canlandığı, insan yaşamı (hümanizm) üzerine yoğunlaşıldığı, matbaanın icat edilmesiyle bilginin geniş kitlelerle paylaşımının arttığı ve kökten değişimlerin yaşandığı bir dönemdir.

<span class="mw-page-title-main">Michelangelo</span> İtalyan sanatçı, mimar ve şair (1475–1564)

Michelangelo di Lodovico Buonarroti Simoni, İtalyan rönesans dönemi ressam, heykeltıraş, mimar ve şairidir.

<span class="mw-page-title-main">Dionisos</span> Antik Yunan mitolojisinde şarabın ve şarapçılığın tanrısı

Dionysus veya Dionisos, Roma mitolojisinde Baküs (Bacchus) olarak da bilinen Çallı şarap tanrısı. Şarabın sadece sarhoş ediciliğini değil, sosyal ve faydalı etkilerini de temsil eder. Medeniyetin destekçisi ve barış aşığıdır. Yunan mitolojisinde, Dionysos Hindistan'a kadar geniş bir alana seyahat etti ve kültünü Yunanistan'a yaydı, esasen doğu kökenli olarak bilinirdi. Onun onuruna grup sekse benzeyen ayinler düzenlenirdi, burada katılımcılar kendilerini aşacak derecede Dionysosçu bir dans ve eğlence çılgınlığına kapılırlardı. Tiyatronun, Dionysos'a tapanlar gibi, kendi kişiliklerini geride bırakmaya ve canlandırdıkları karakterle bütünleşmeye çalıştıkları için bu etkinlikten doğduğuna inanılır. Gerçekten de, Dionysos rahiplerine Yunan tiyatrolarında şeref koltukları verildi.

<span class="mw-page-title-main">Pietro Canonica</span> İtalyan heykeltıraş (1869-1959)

Pietro Canonica, İtalyan heykeltıraş, ressam ve besteci.

<span class="mw-page-title-main">Capitol Tepesi</span> İtalyadaki yedi tepeden biri, Roma

Capitol Tepesi, Roma Forumu ve Campus Martius arasında kalan ve Roma kentinin ünlü yedi tepesinden en yüksek olanı. 16. yüzyılla birlikte, Capitolino Roma diyaleğinde Campidoglio haline geldi. Modern İtalyancada campidoglio aynı zamanda herhangi bir capitol binasını da kasteder. Benzer şekilde İngilizce capitol sözcüğü, Capitoline den türetilmiştir.

Domus Aurea, 64 yılında Roma'da meydanan gelen Büyük Roma Yangını yangını sonucu, Esquiline tepesi eteklerindeki Aristokratlara ait evlerin yanmasıyla ortaya çıkan geniş alandan faydalanmak isteyen Roma İmparatoru Nero tarafından yaptırılmış olan ve büyük bir alana yayılan portikolu villa.

Peter Paul Rubens, Hollanda Altın Çağı sırasında yaşamış, Güney Hollanda'daki Brabant Dükalığı'ndan bir Flaman sanatçı ve diplomattı. Flaman Barok geleneğinin en etkili sanatçısı olarak kabul edilir. Rubens'in çok yüklü kompozisyonları klasik ve Hristiyan tarihinin bilgili yönlerine gönderme yapar. Eşsiz ve son derece popüler Barok tarzı, Karşı Reform'da teşvik edilen anlık, dramatik sanatsal stili izleyen hareketi, rengi ve duygusallığı vurguladı. Rubens mitolojik ve sembolik konuların sunaklarını, portrelerini, manzaralarını ve tarihi resimlerini yapan bir ressamdı. Aynı zamanda Flaman duvar halısı (goblen) atölyeleri için üretken bir taslak resim tasarımcısıydı ve Anvers'teki yayıncılar için ön parçaları yaptı.

<i>Faun başı</i>

Faun başı, Michelangelo'nun ilk çalışması olarak bilinir, 15-16 yaşındadır ve antik çalışmanın küçük bir değişiklikle bir kopyasıdır. Heykel kayıptır.

<i>Bruggeli Madonna</i>

Bruggeli Madonna Michelangelo tarafından yapılan aziz Meryem in bebek İsa ile birlikte olduğu mermer bir heykelidir.

<span class="mw-page-title-main">Cupid (Michelangelo)</span>

Michelangelo, iki tane Cupid heykeli yarattı, onun ilki antik bir heykele benzemesi için sahte bir şey olarak dizayn edildi ve Michelangelo Roma' da ilk defa patronlarının dikkatini çekti. Şimdi ikisi de kayıptır.

Lorenzo Ghiberti,, , İtalyan sanatçı.

Sistina Şapeli tavanı, 1508-1512 yılları arasında Michelangelo tarafından resimlerle süslenmiştir. Yaklaşık dört yıl süren bu çalışmalar sonucunda, Rönesans döneminin en görkemli ve önemli eserlerinden birisi ortaya çıkmıştır. İsmini IV. Sixtus'tan alan ve 1477-1480 yılları arasında yapımı tamamlanan Sistina Şapeli'nin tavanı, II. Julius'un emriyle yenileme ve görselleştirme projesi kapsamında boyanmıştır. Şapelin tavan süslemelerinde aslında bir hikâye anlatılmış; orta kısımda yer alan 9 sahne ile Tekvin'deki yaratılışın 9 mühim olayına gönderme yapılmıştır. Bu projede Michelangelo'nun yanı sıra Sandro Botticelli, Domenico Ghirlandaio, Pietro Perugino ve Raffaello Sanzio gibi dönemin birçok önde gelen sanatçısı yer almıştır. Şapelin tavanındaki birçok fresk ve Kutsal Duvardaki büyük Kıyamet Günü tasviri Michelangelo tarafından çizilmiştir. Raffaello şapelin goblenlerini işlemiş, diğer sanatçılar ise yaptıkları duvar resimleriyle bu işe katkıda bulunmuşlardır. Özellikle Michelangelo'nun yaptığı fresklerde kullandığı kendine has figürleri, giyinik ve nü insan modelleri onun yaratıcı sanat anlayışının üstünlüğünü ve gelişmişliği kanıtlamış; gelecek kuşaklar için de önemli ve öğretici örnekler haline gelmiştir. Michelangelo'nun Adem'in Yaratılışı'ndaki Tanrı ile Adem'in ellerinin kavuşması detayı, Leonardo da Vinci'nin Mona Lisa tablosundan sonra dünyada en çok taklit edilen ve reprodüksiyonu yapılan sanat eseridir.

<span class="mw-page-title-main">Vatikan Müzeleri</span>

Vatikan Müzeleri, Vatikan'da bulunan dünyanın en büyük müzelerinden birisidir. Bu müze Roma Katolik Kilisesi tarafından Rönesans'ta inşa edilmiş olup, dünyanın önemli heykellerine ev sahipliği yapan önemli bir binadır. Toplamda, Sistine Şapeli ile birlikte toplam 54 galeri ("sala") bulunmaktadır. Ziyaretçiler Sistine Şapeli'ne 53 galeriyi gezdikten sonra verilen ek ücret ile girebilirler.

<i>Pietà</i> (Michelangelo) Romada heykel

Pietà (1497–1499), Rönesans heykeltıraşı Michelangelo Buonarroti'nin başyapıtlarından bir tanesidir. Vatikan'da Aziz Petrus Bazilikası'nda bulunur

<span class="mw-page-title-main">Giambologna</span>

Giambologna, Flandralı asıllı ama önemli eserlerini Floransa, İtalya'da vermiş olan, maniyerizm güzel sanatlar stilinde heykeller yapan bir heykeltıraş sanatçı.

<span class="mw-page-title-main">IV. Sixtus</span> 9 Ağustos 1471 - 12 Ağustos 1484 arasında papalık yapmış din adamı

IV. Sixtus, gerçek adıyla Francesco della Rovere, 9 Ağustos 1471 - 12 Ağustos 1484 arasında papa olarak görev almış bir din adamıdır.

<i>Laocoön ve oğulları</i>

Laocoön ve oğulları heykeli çok ünlü antik bir sanat eseridir. 1506 yılında yapılan kazılar sırasında Roma'da bulunmuş ve Vatikan'da halka açık bir şekilde sergilenmektedir. Şaheser kalitesindeki eserde gerçek hayat ölçülerinde bir grup insan temsil edilmiştir. Eserdeki kişiler Truvalı rahip Laocoön ve oğulları Antiphantes ve Thymbraeus'dur, deniz sürüngenlerinin saldırısına maruz kalmaktadırlar. Batı sanatında bu eserde resmedilen grup, insanoğlunun çektiği acıları çok iyi tarif etmesiyle öne çıkarılır. O dönemler imparator Titus'un sarayında yer alan eser Gaius Plinius Secundus tarafından Rodoslu üç heykeltıraşa atfedilir: Agesander, Athenodoros ve Polydorus. Ancak eserin yapıldığı dönem ve sanatçılar konusunda genel bir uzlaşı bulunmamaktadır. Toprak altından çıkan bir eser için neredeyse mükemmel bir konumda olsa da eserin bazı kısımları eksiktir. Eserin aslı Vatikan Müzeleri'nde görülebilir.

1400-1499 dönemindeki İtalya'nın kültürel ve sanatsal olaylarına toplu olarak Quattrocento denir. İtalyan'ların 1400 yılını tanımlamak için kullandıkları 400 kelimesinin İtalyanca anlamı olan ''millequattrocento'' kelimesinden gelir. Quattrocento, Geç Orta çağ'ın, erken Rönesans'ın ve genellikle 1495 ile 1500 arasında başladığı iddia edilen Yüksek Rönesans'ın sanatsal stillerini kapsar.

<span class="mw-page-title-main">Piccolomini Altarı</span>

Piccolomini Altarı (sunağı), Siena Katedrali'nin sol nefinde bulunan ve kendisinin mezarı olması amacıyla kardinal Francesco Todeschini Piccolomini tarafından yaptırılan mimari ve heykelsi bir sunaktır. Ancak kardinal Papa olarak seçildi ve III. Pius ismini aldı ve öldüğünde de Vatikan'a gömüldü. Sunak 1481 ve 1485 yılları arasında Andrea Bregno tarafından Carrara mermerinde inşa edildi ve sonraki yıllarda eklemeler yapıldı. Bunlar arasında Michelangelo tarafından 1501 ve 1504 yılları arasında yapılan Aziz Peter, Augustine, Paul ve Gregory'yi betimleyen dört niş heykel bulunmaktadır. Sunağın tepesinde, Jacopo della Quercia'nın (muhtemelen) bir heykeli olan Kadın (madonna) ve Çocuk heykeli vardır. Madonna'nın merkezi tablosu Paolo di Giovanni Fei'ye aittir ve 14. yüzyılın sonlarında yapılmıştır.